✅ #بیان_نکته
⏪ نقد و بررسی قاعده #عدل_و_انصاف
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 باید گفت: «هذه القاعدة بما هی قاعدة من المشهورات التی لا أصل لها»؛ بله اگر بخواهیم به عنوان یک حکم شرعی بپذیریم، امر دائر مدار این است که روایت مذکور را بپذیریم یا خیر؛ که برخی حتی حکم را در موارد خاص منصوص آن نیز قبول ندارند و میگویند در این موارد، باید سراغ #قرعه یا #تحالف یا #مصالحه بروند. لذا ما در برخی از بحوث فقهی خود گفتهایم که اسم این قاعده را قاعدة #التنصیف_و_الشرکة نام گذارند بهتر است.
🔶 برخی می گویند در فقه ما قاعدۀ عدل و عدالت داریم و بعد همین قاعده را مطرح میکنند، که توهین به فقه است که عدالت مستفاد از فقه منحصر به همین قاعده باشد!
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #بیان_نکته ⏪ نقد و بررسی قاعده #عدل_و_انصاف 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 باید گفت: «هذه القاعدة بما ه
✅ #بیان_نکته
⏪ نقد و بررسی قاعده #عدل_و_انصاف
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در فقه قاعدهای به نام «العدل و الانصاف» مطرح و معروف شده است. به حسب تتبع انجام شده، ظاهرا این قاعده از قرن دهم هجری به وسیلۀ جناب #صاحب_مدارک مطرح شده است. البته مفاد این قاعده پیش از آن در فقه مطرح بوده، اما تحت عنوان یک قاعدۀ فقهی مطرح نبوده است.
🔶 مفاد قاعده در محل خودش یعنی، اگر دو مبلغ با یکدیگر مشتبه شد و معلوم نبود مثلاً چقد از این مبلغ برای شخص اول و چقدر برای شخص دوم است، در اینجا برای اینکه هیچ کدام بینصیب نمانند این مبلغ را نصف میکنند.
🔶 فقها بعد از قرن دهم از این مطلب به عنوان قاعده نام بردهاند، به طور مثال از معاصرین مرحوم آیت الله سید محسن #حکیم، آیت الله #خویی و #امام_خمینی از این قاعده در کتب فقهیشان نام بردهاند؛ برخی نیز تلاش کردهاند این قاعده را به ابواب مختلف فقهی تسرّی دهند و از آن استفاده کنند.
🔶 اما انصاف این است که این، یک قاعدۀ فقهیه نیست، بلکه یک حکم تعبّدی موردی، در مورد یک مسأله خاص و منصوص میباشد. حتی برخی از اعلام معاصر ما از قاعدۀ العدل و الإنصاف به #القاعدة_الخیالیة یاد کردهاند.
🔶 حق این است که بگوییم: «هذه القاعدة بما هی قاعدة من المشهورات التی لا أصل لها»؛ بله اگر بخواهیم به عنوان یک حکم شرعی بپذیریم، امر دائر مدار این است که روایت مذکور را بپذیریم یا خیر؛ که برخی حتی حکم را در موارد خاص منصوص آن نیز قبول ندارند و میگویند در این موارد، باید سراغ #قرعه یا #تحالف یا #مصالحه بروند. لذا ما در برخی از بحوث فقهی خود گفتهایم که اسم این قاعده را قاعدة #التنصیف_و_الشرکة نام گذارند بهتر است.
🔶 برخی می گویند در فقه ما قاعدۀ عدل و عدالت داریم و بعد همین قاعده را مطرح میکنند، که توهین به فقه است که عدالت مستفاد از فقه منحصر به همین قاعده باشد!
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ فهرست مطالب 🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد
✅ #یادداشت
👤 حجتالاسلام دکتر زمانیان
🔶 مدیر واحدهای پژوهشی پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیهالسلام
⏪ #مکتب_اعتدال در اندیشه استاد محمد حسین ملکزاده
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ أصعب مصادیق جهاد، #جهاد_علمی است.
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 استاد معظم ما مرحوم آیت الله #بهجت میفرمودند جهاد، تنها جهاد نظامی نیست و جهاد علمی نیز، جهاد است. علما، مجاهدین فی سبیل الله هستند و #مداد_العلماء أفضل من #دماء_الشهداء؛ چرا علما مجاهد هستند؟ ایشان میفرمود به این جهت که عالم زحمت میکشد و تلاش و کوشش میکند، درس میخواند و درس میدهد، تحقیق میکند و مینویسد؛ این نوع جهاد، از اصعب مصادیقِ جهاد محسوب میشود.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #جنایات_صدام از جهاتی از هیتلر و چنگیزخان مغول هم هولناکتر بود!
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 یکی از ویژگیهای صدام این بود که بسیاری از افرادی را که زندانی میکرد، دیگر امیدی به بازگشتشان نبود. چقدر از #علما و روحانیون را بُرد و به #شهادت رساند و هیچ عین و اثری از آنها پیدا نشد. به طور مثال، تنها از #خاندان_حکیم دهها نفر را به شهادت رساند و کسانی را هم که نکشت با چه جنایتی، زنده نگه داشت.
🔶 به طور مثال، صدام سالها ۲۵ نفر از علما و روحانیون محترم را در یک اتاق ۲۰ متری نگه داشته بود. یکی از این ۲۵ نفر آیت الله سید محمد سعید حکیم که به #مرجعیت_تقلید رسید، بود؛ علاوه بر شکنجههای فراوان این افراد، محاسن همۀ ایشان را تراشیده بود و در این ۲۰ متر، شبها تا صبح تعطیلی آب داشتند و تنها از دو لیتر آب برخوردار بودند. حتی دستشویی هم نمیتوانستند بروند. داخل همانجا باید همه کار از جمله قضای حاجت را با همان آب انجام میداند.
🔶 وقتی برای انسان جنایتهای صدام گفته میشود، احساس میشود هیتلر یا چنگیرخان مغول، خیلی از صدام جلوتر نبودند و حتی در جهاتی از او عقبتر هم بودند. اما دایره جنایات صدام در محدوده حکومتش و منطقهای کوچک بود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ فهرست مطالب 🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد
✅ #گفتگو
👤 دکتر عطاءالله بیگدلی
🔶 عضو هیئت علمی پژوهشگاه شهید صدر
⏪ جایگاه خِرَد در دینشناخت؛
بررسی #مکتب_تجمیع و رویکرد اعتدالی استاد ملکزاده.
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ پیشنهادی برای #تدریس کتاب الارث #شرح_لمعه
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در تدریس #کتاب_الارث مثلا در شرح لمعه، اگر استاد بحث، آیات مربوط به ارث در سورۀ نساء، یعنی آیات اوایل سوره که بحث ارث در آن مطرح شده، و همچنین آیۀ پایانی این سوره را برای طلاب و شاگردان بحث بخواند و توضیح داده و تبیین کند، در واقع بخش مهمی از کتاب الارث را برایشان بیان کرده است.
🔶 حتی میتوان در مدارسی که برای کار تحقیقی طلاب، نمراتی در نظر میگیرند، حفظ و بیان مفاهیم این آیات را به عنوان بخشی از نمرۀ امتحان درس هم در نظر گرفت که کار بسیار خوبی است و انس طلبه را با #آیات_الاحکام را بیشتر میکند.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ فهرست مطالب 🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد
✅ #یادداشت
👤 دکتر اسحاق سلطانی
🔶 عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهيد بهشتی
⏪ فقیه در قامت پناهگاه اندیشه؛
مروری بر بخشی از مباحث استاد ملکزاده در باب #ولایت_فقیه و #حکومت_اسلامی
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ انتخاب کن! از اصحاب بهانهای یا از اصحاب نتیجه؟!
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 یا بهانه یا نتیجه! انسانهای موفق نتیجه میآورند و انسانهای ناموفق، بهانه؛ جالب اینکه شخص ناموفق که بهانه میآورد گاهی نزد خودش خیلی خوشحال است و گمان میکند همینکه توانسته بهانۀ خوبی بیاورد، موفق شده؛ فرض کنید او مهمترین عذرها و بهانههای دنیا را هم داشته باشد و از ذوی الاعذار حقیقی باشد، اما بالاخره او نتوانسته نتیجه را به دست آورد و به هدف نرسیده است.
🔶 برخی از طلاب پس از اینکه پنجاه یا شصت سال از عمرشان میگذرد، به عمر رفتۀ خود نگاه میکنند و میگویند ما عمری در حوزه بودیم اما متأسفانه نشد و به جایی نرسیدیم، زیرا مشکلات زیاد بود. مشکلاتی از قبیل مدرسه، استاد، مدیر، فضای کلی حوزه، شهریهها، اجارهخانهها، بچه، پدر و مادر، شهر و ... وجود داشت. او عمری را بر باد داده است و به هیچ جایی نرسیده و مایه عبرت دیگران شده است!
🔶 آیا ما هم میخواهیم به بهانهها فکر کنیم؟! بهانه به راحتی میآید. فکر نکنید خیلی ذهن جوّالی دارید و بهانههای جالب میآروید؛ خیر بهانه بسیار آسان میآید. انتخاب کن! بیست سال دیگر میخواهی بگویی من یک کلکسیون بهانه دارم یا به نتیجه رسیدهام؟ اگر به نتیجه نرسید، همۀ عالم را هم که محکوم کنی، نهایتا تو به جایی نرسیدهای!
💥 برگرفته از سخنرانی استاد در جمع طلاب استان کردستان، مرداد ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ فهرست مطالب 🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد
✅ #یادداشت
👤 دکتر نفیسه نصر
🔶 مدرس دانشگاه شهيد بهشتی
⏪ تصویر و تصوری کلی از تفقه جامع
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #پول_بابرکت
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 یکی از اساتید ما مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی میفرمودند زمانی که در قم مشغول تحصیل بودم، علاقهمند بودم برای تحصیل به نجف اشرف بروم اما توان و امکان مالی این کار را نداشتم. تاجری، متحمل و متکفل هزینههای تحصیل من شد. او به من کمک کرد تا در نجف خانهای تهیه کردم و هزینههای زندگیم را تأمین کرد و من هم پیوسته مشغول تحصیل بودم.
🔶 این تاجر چه اجری پیش خداوند دارد! پولی که میشد صرف هر کاری شود، او در راهی صرف کرده که یک فقیه عظیم القدر و عالم بزرگ و خادم اسلام تحویل داده است.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9