eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.7هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
47 ویدیو
263 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
⏮ بررسی شخصیت 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 یکی از شخصیتهای مهم در تاریخ اسلام ابن عباس، پسر عموی رسول الله و امیرالمؤمنین است. وی در شعب ابی طالب به دنیا آمده و در زمان رحلت پیامبر خدا سیزده ساله بوده و جزء صحابه به حساب می‎آید، اما بعد از پیامبر خدا شاگرد خاص امیرالمؤمنین گشته و در زمان حکومت ایشان صاحب مناصبی نیز بوده است. 🔶 از مهمترین ویژگی‎های او ، مرضیّ بین الفریقین بودن است و برای شیعه امامیه علاوه بر روایاتی که ابن عباس در طریق آن است، جنبۀ احتجاجی و جدلی او نیز مهم می‌باشد. زیرا در مواردی برای اثبات حقانیت دیدگاه امامیه در مقابل فِرَق دیگر اسلامی از شخصیت وی استفاده می‎شود. به طور مثال در مسأله تشریع متعه در زمان رسول الله و جمع بین صلاتین توسط رسول الله، روایاتی از طریق ابن عباس در منابع معتبر اهل سنت وجود دارد که دیدگاه شیعه را اثبات می‎کند. 🔶 در مورد او از دو منشأ شبهاتی مطرح شده است. منشأ اول، نامۀ ۴۱ نهج البلاغه که خطاب به یکی از خائنین به امیرالمؤمنین نوشته شده که بسیار شبیه ابن عباس است. منشأ دوم پنج روایت سنگینی است که در رجال کشّی در ذمّ ابن عباس وارد شده؛ 🔶 از جمله شخصیت‎هایی که تلاش کرده‎اند شبهات را علیه ابن عباس پاسخ بدهند مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی و مرحوم آیت الله خِرسان می‎باشند. 🗓 زمان: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب اجباری زنان یهودی، مسیحی و زرتشتی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 چرا در حال حاضر خانم‌های مسیحی و یهودی را مجبور به رعایت می‎کند در حالی که پیامبر خدا در زمان خود چنین کاری نمی‎کرد. 🔶 چه کسی گفته زنان و حجاب را رعایت نمی‌کردند. حجاب تا حدود صد سال پیش یک امر رایج در اروپا بوده است. عکس‎ها و فیلم‎های باقیمانده از اروپا نشان می‎دهد زنان حجاب داشته‌اند. 🗓 زمان: سال ۱۳۹۴ 💥 دوره آموزشی پاسخگویی به پرسش‎های اعتقادی دانشجویان http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ مکتب فلسفی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 شهید صدر در و قائل به بود و معتقد بود نظریه جبر و اختیار، پاسخگو نیست، در اینجا هم دیدگاه اهل فلسفه و هم دیدگاه متکلمین را رد می‎کند. 🔶 متأسفانه حجم زیادی از کلمات ایشان در این باب به ما نرسیده تا بتوانیم در باب دیدگاه ایشان داوری کنیم. 🔶 ایشان در اواخر عمر مشغول به نوشتن یک دور فلسفه اسلامی بر اساس اجتهاد خودشان کرده بودند که در آنجا مکتبی غیر از مکاتب فلسفی موجود تا آن زمان تاسیس می‎کردند و نقدهای جدی به ، و داشتند. 🔶 متأسفانه در یورش صدامی‎ها همۀ نوشته‎های ایشان نابود شد و از بین رفت. 🗓 زمان: ۱ بهمن ۱۴۰۲ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 به همراه پرسش و پاسخ در مورد 👤 آیت الله ملک زاده ⏪ در جمع ده‌ها نفر از طلاب مدارس 🗓 زمان: ١٤ بهمن ١٤٠٢، بلافاصه بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹ 💥 حضور برای سایر طلاب و فضلا بلا مانع است. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 در قرآن گفته شده "إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ" (عنکبوت، آیه ۴۱) در حالی که اثبات شده از تار عنکبوت از محکم‌ترین مواد است. 🔶 پاسخ‌های گوناگون به این شبهه. 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: سال ۹۴ 💥 دوره آموزشی پاسخگویی به پرسش‌های اعتقادی دانشجویان http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 پنج اشکال و ملاحظه به تعریف شهید صدر از مفهوم مخالف 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 در تقریرات مرحوم شهید صدر تعبیر «لأنَّ اللازم لازم لنفس الربط الخاصّ بين الشرط و الجزاء و لا يكون لازماً لذات الشرط و لا لذات الجزاء» آمده یعنی، این لازمه ذات شرط یا ذات جزاء نیست بلکه لازمۀ ربط خاصی است که میان شرط و جزا وجود دارد. 🔶 در بحث تعریف اصل مفهوم، به عبارات شهید صدر، پنج ملاحظه مطرح کردیم که در اینجا تنها به دو ملاحظۀ پایانی آن فقط اشاره می‎کنیم. اولا این تعریف، جامع اطراف نیست و شامل مفهوم عدد نمی‎شود، زیرا در عدد، مدلول التزامی‎ خود عدد مطرح است که مفهومی اسمی می‎باشد، نه مدلول التزامی ربط که یک مفهوم حرفی است. ثانیا این تعریف مانع اغیار نیز نیست. به طور مثال یکی از مدالیل التزامی خاص ربط در مثلِ «من کان مظلوما وجبت اعانته» می‎شود «من لا تجب اعانته لیس بمظلوم»، در حالی که این قضیه، مفهوم مخالف اصطلاحی در علم اصول نیست بلکه مفهوم اصطلاحی اصولی آن عبارت، قضیۀ «من لم یکن مظلوما لا تجب اعانته» خواهد بود. 🔶 حال اینکه این مدلول التزامی یعنی «من لا تجب اعانته لیس بمظلوم» دارای اعتبار و حجیت است یا خیر، لعل محل اشکال باشد. هرچند مقداری از بحث مفهوم دور خواهیم شد، اما از آنجا که این موارد اهمیت زیادی دارد و در مقام استنباط از آن استفاده می‎شود و از مسائل مشکل ما در مقام استظهار و استنباط است، برای تقریب به ذهن و روشن شدن به آن اشاره می‎کنیم. 🔶 به طور مثال در «الخمر حرامٌ لأنه مسکرٌ»، علت حرمت خمر، اسکار بیان شده است و بر اساس «العلة قد تعمّم» حکم را تعمیم داده می‎گوییم «کل مسکر حرامٌ» که شامل خمر و هر چه مست کننده باشد می‎شود. حال آیا می‎توان برداشت کرد که «کل ما لیس بمسکر لیس بحرام»؟ خیر، به طور مثال انسان با خوردن بول، لحم کلب یا خنزیر یا میته، مست نمی‎شود ولی این موارد نیز حرام است. لذا «"الخمر حرام لأنه مسکر" تدلّ علی کل مسکر حرامٌ، ولکن لا تدلّ علی کل ما لیس بمسکر لیس بحرام» و ممکن است به دلیل دیگری حرام باشد. بله به نحو موجبه جزئیه یا سالبه جزئیه می‎توان نتیجه گرفت «بعض ما لیس بمسکر لیس بحرام کالماء». در اینجا می‎گوییم تعمیم علت، موجب تعمیم نقیض علت نمی‎شود. حال با لحاظ این نکته تأمل کنید آیا می‎توان آن عبارت را رد کرد و گفت «من لا تجب اعانته لیس بمظلوم»، یا ربطی به آن ندارد. به هر حال چه جملۀ «من لا تجب اعانته لیس بمظلوم»، حجیت داشته باشد و چه نداشته باشد، بالاخره مفهوم اصطلاحی برای جملۀ «من کان مظلوما وجبت اعانته» نیست. 🗓 زمان: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ 🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳ 💥 برگرفته از سال دوم از دوره سوم تدریس خارج اصول http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9