✅ #بیان_نکته
⏪ نقش فقيه و مردم در قانونگذاری از منظر شهید صدر
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 توضیحی پیرامون دایره اختیارات فقیه در قانونگذاری و تشریع و نقش مردم در پر کردن خلأ منطقة الفراغ از دیدگاه شهید صدر
💥 برگرفته از گعدههای علمی عصرهای پنجشنبه
🗓 زمان: مهرماه ۱۴۰۳
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏪ نیرو سازی عجیب و ایجاد هستۀ اولیۀ مجدد شیعیان توسط امام سجاد علیه السلام
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 امام سجاد علیه السلام هر سال تعداد زیادی بنده میخریدند و برای آنها در منزلشان تا یک سال دورۀ آموزشی برگزار میکردند تا آنها شیعه میشدند، سپس همۀ آنها را آزاد میکردند.
🔶 در برخی از نقلها وجود دارد که شخص میگوید به در خانه امام سجاد رفتم و ایشان خودشان در را باز کردند، با اینکه خانه امام پر از عبد بود اما آنها همه مشغول کارهای آموزشی و علمی بودند تا با معارف اسلامی آشنا شوند و حضرت بسیاری از کارهایشان را خودشان انجام میدادند.
🔶 حضرت بعد از یک سال هزینه ازدواج آنها را فراهم میکردند و آنها را آزاد میکردند و این خانوادهها، هستۀ اولیه مجدد شیعه را تشکیل دادند که یا خودشان و یا فرزندانشان بخشی از شاگردان امام باقر و امام صادق علیمها شدند.
زیرا ایشان وقتی پس از شهادت امام حسین علیه السلام به امامت رسیدند، هیچ شیعهای نداشتند و حتی بسیاری از بنی هاشم، بزرگ فامیل را محمد بن حنفیه میدانستند.
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ مقاله علمی پژوهشی
🔶 #اصول_الفقه
⏪ تبیین نسبت بین #تقریر_القرآن و تفقه جامع؛
🔶 بر اساس دیدگاه آیت الله ملک زاده صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
👤 سید محمد سیدی فرد
🔹 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
👤 مجتبی زینی
🔹 دانش آموخته سطح ۴ حوزه علمیه قم و استاد حوزه علمیه
🗓 زمان: دی ماه ۱۴۰۰
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ مقاله علمی پژوهشی 🔶 #اصول_الفقه ⏪ تبیین نسبت بین #تقریر_القرآن و تفقه جامع؛ 🔶 بر اساس دیدگاه آیت
✅ #تقریر_القرآن
⏪ تقریر القرآن، دلیلی ارتکازی در ذهن فقهای امامیه که معنون نشده است.
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 همانطور که در امثلهای که به عنوان نمونه ذکر کردیم مشاهده شد شهید ثانی، ملا مهدی نراقی، شیخ اعظم انصاری و ... در استدلالهای فقهیشان از تقریر القرآن استفاده کردهاند.
🔶 لذا همانطور که زیاد تکرار کردهایم، فقهای امامیه در طول تاریخ بارها به تقریر القرآن استناد کردهاند و اساسا مرتکز ذهنی آنها این بوده است که میشود از تقریر القرآن استفاده کرد الا اینکه آن را معنون نکردهاند و از آنجا که معنون نکردهاند در نتیجه حدود و ثغور آن نیز مشخص نشده است و مسأله حالت یک امر اجمالی ارتکازی را پیدا کرده است و حیث اینکه معنون نکردهاند بسیاری دیگر از فقها نیز، از این دلیل غفلت کرده و از آن استفاده نکردهاند.
🔶 اما اگر منعون میشد، علاوه بر اینکه حدود و ثغورش مشخص میشد، راه را برای استفاده دیگران نیز باز میکرد و فقهایی که غفلت دارند غفلتشان بر طرف میشد و از این امر استفاده میکردند.
💥 برگرفته از سال سوم از دوره سوم تدریس خارج اصول
🗓 زمان: ۲۸ آبان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه آیتالله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏪ #مهادی_اربعه از شاگردان علامه مجدّد #وحید_بهبهانی
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 از جمله معروفترین شاگردان علامه مجدّد وحید بهبهانی "مَهادی اربعه" بودهاند. چهار مهدی در درس ایشان شرکت میکردند که هر چهار نفر از علمای بزرگ دوران خود شدند. یکی ملا مهدی نراقی است، دیگری سید مهدی شهرستانی میباشد، مهدی سوم علامه بحر العلوم است که نام او سید مهدی طباطبایی میباشد و مهدی چهارم هم سید مهدی حسینی معروف به #شهید_رابع میباشد که جد سادات مشهورِ علم الهدی در مشهد هستند. ایشان در قیام در دفاع از تعرض به حرم امام رضا علیه السلام به شهادت رسیدند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تفسیر_القرآن_الکریم
⏮ نقطةٌ مهمّة في قصة موسی علی نبینا وآله وعلیه السلام في القرآن الکریم فی سورة الشعراء
🔹 الترکیز علی الحلّ بدلاً عن الترکیز علی المشکلة
👤 سماحة آیة الله الشیخ ملك زاده
🔶 اصحاب موسی رکّزوا علی المشکلة والتحدّی وقدرة العدوّ ولکن ما صنع موسی؟ موسی علی نبینا وآله وعلیه السلام بدلاً عن التکریز علی المشکلة والتحدّی هو رکّز علی الحلّ و حسب رأیه و مقتضی إیمانه کان الحلّ هو الله والوعد الإلهيّ الصادق.
📆 31/10/2024
🌐 من قناة التليجرام
https://t.me/almabaheth
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ #تدریس و #گعده_علمی ⏪ روش دستيابى به مكتب و نظامهاى اسلامى 🔶 بر اساس كتاب #اقتصادنا
🔊 #یادآوری 🔊
✅ درس روش دستیابی به مکتب و نظامهای اسلامی
🔶 و پس از آن #گعده_علمی طبق معمول هر #پنجشنبه این هفته نیز برقرار است.
⏰ راس ساعت ۱۶
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹
آیتالله ملک زاده
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 جلسه #ی
✅ #بیان_نکته
⏮ واکاوی مراد شهید صدر از واژۀ مذهب در کتاب اقتصادنا
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 مرحوم شهید صدر در اقتصادنا میفرماید «أن المذهب الاقتصادي للمجتمع عبارة عن الطريقة التي يفضل المجتمع اتّباعها، في حياته الاقتصادية و حل مشاكلها العملية.» (اقتصادنا، ص 359)
🔶 مراد ایشان از واژۀ مذهب در تعبیر «المذهب الاقتصادی» چیست و تفاوت آن با مکتب و مدرسه فکری چه میباشد؟
با توجه به اینکه اولا ایشان معادل کلمۀ مکتب را به معنای مدرسۀ فکری با عنوان مدرسه، بارها استفاده کردهاند و ثانیاً با لحاظ بار معنایی مذهب در اجواء دینی که به معنای انشعابات یک دین است، باز ایشان از کلمۀ مذهب استفاده کردهاند.
💥 برگرفته از درس روش دستیابی به نظامهای اسلامی بر اساس اقتصادنا
🗓 زمان: ۵ مهر ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی_علمی
⏮ مکتب شیخ اعظم انصاری
🔶 جایگاه و مقام #شیخ_انصاری در #حوزه_علمیه
🔶 بررسی و ریشهیابی بحث #ولایت_فقیه در حوزهای علمیه و در #کتاب_مکاسب؛
🔶 نتیجه گیری کاملا ناصحیح در این بحث؛
👤 آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی
⏪ |شهید صدر؛ جامع جهاد و اجتهاد|
🔸بزرگداشت ۲۳ جمادی الاول،سالروز شهادت آیت الله محمدباقر صدر(ره)
🎙سخنران:#آیت_الله_ملک_زاده
از شاگردان آیت الله العظمی سیدکاظم حائری
🗓 زمان: دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳
🕐 ساعت ۱۸:۴۵
🕌 قم، زنبیل آباد، مدرسه علمیه شهید آیت الله صدوقی۴
🌐 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
@ansar_alhusein
✅ ۲۳ جمادی الاولی، سالروز شهادت نابغه مجاهد علامه فهّامه سید محمد باقر صدر
💥 برخی از نشستها و سخنرانیهای علمی در باب اندیشه #شهید_صدر
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 به وسیله جستجو با هشتکهای مشخص شده مطلب را کانال دنبال کنید.
⏪ #روش_شناسی و ممیّزات تفقه #شهید_صدر
⏪ نظام سازی دینی در #اندیشه #شهید_صدر
⏪ #سیر_مطالعاتی آثار شهید صدر و ممیزات #مکتب_شهیدصدر
⏪ حلقات، اصول فقه #طلبه_پساانقلاب
⏪ توضیح #تبویب_جدید ارائه شده توسط شهید صدر برای علم #اصول_الفقه در حلقات بر مبنای عملیات استنباط حکم شرعی؛
⏪ ویژگیها و اختصاصات #حلقه_ثانیه نسبت به دو حلقه دیگر؛
⏪ وارد شدن #علم_اصول به مرحله چهارم تطور خود به وسیله شهید صدر.
⏮ #شهید_صدر و روش #تفسیر_موضوعی قرآن
⏪ مکتب تربیتی #شهید_صدر
⏮ تعریف و تقسیم #حکم از منظر #شهید_صدر زمینه ساز ورود فقاهی در عرصه #تمدن_سازی
برای دسترسی به #تدریس_آثار شهید صدر به وبگاه
📌 mabaheth.ir
مراجعه فرمایید.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⭕ الشهيد الصدر منظِّر نظامنا
عنوان جلسة هذا الأسبوع مع: آية الله الشيخ محمد حسين ملك زاده
🕖 يوم الأربعاء ، 7 آذر (25 جمادی الأولی 1446) ،الساعة 7 مساءً
📍المكان: سمية، عباس آباد (خيابان شهيدين) پلاك 18، قاعة مرفأ الكلمة
📌 facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100091266567427
🌐https://al-marfa.net/
للتواصل عبر الواتساب:
+98 9191501559
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #سخنرانی ⏪ |شهید صدر؛ جامع جهاد و اجتهاد| 🔸بزرگداشت ۲۳ جمادی الاول،سالروز شهادت آیت الله محمدباقر
✅ #سخنرانی
⏪ |شهید صدر؛ جامع جهاد و اجتهاد|
🔸بزرگداشت ۲۳ جمادی الاول،سالروز شهادت آیت الله محمدباقر صدر(ره)
👤 آیت الله ملک زاده
🔹 از شاگردان آیت الله العظمی سیدکاظم حائری
🗓 زمان: ۵ آذر ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه شهید آیت الله صدوقی
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ #تدریس و #گعده_علمی ⏪ روش دستيابى به مكتب و نظامهاى اسلامى 🔶 بر اساس كتاب #اقتصادنا
🔊 #یادآوری 🔊
✅ درس روش دستیابی به مکتب و نظامهای اسلامی
🔶 و پس از آن #گعده_علمی طبق معمول هر #پنجشنبه این هفته نیز برقرار است.
⏰ راس ساعت ۱۶
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹
✅ #سخنرانی
⏪ شرایط تربیت رهبر الهی
🔶 شهید به معنای قائد ربانی
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان ۴ آذر ۱۴۰۳
🕌 مکان: قم، مدرسه فقهی آل یاسین
💥 در جمع فضلا و مبلغین جهادی
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏪ الفضل ما شهدت به الاعداء.
🔶 محدث اهل سنتی که به سبب نقل فضائل امیرالمؤمنین کشته شد.
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 جناب #نَسائی صاحب کتاب سنن نسائی در هشت جلد که از اهم کتب حدیثی اهل سنت است، وی از علمای بزرگ و محدثین مشهور سنی مذهب به شمار میآید. نقل شده که در سفری که به شام داشت مشاهده کرد مردم شام به شکل گسترده به #امیرالمؤمنین علیه السلام توهین میکنند و ایشان را مورد سب و لعن قرار میدهند «صغیرُهم و کبیرُهم کانوا یسبّون علیاً»؛ از مسلمات است که به دستور #معاویه حتی در خطبههای نماز جمعه، لعن امیرالمؤمنین جزء خطبه نماز قرار گرفت و این سنت سیئه تا پایان قرن اول هجری در سراسر جهان اسلام در زمان حکومت امویان و مروانیان ادامه داشت.
🔶 نسائی سنی مذهب با دیدن این صحنه بسیار متعجب شد و دلش برای امام علی علیه السلام به درد آمد، چرا که او حضرت را لااقل به عنوان خلیفه چهارم قبول داشت. برای اینکه این فضا را بشکند و به اعتبار محدث بودنش وظیفۀ خود میدانست که احادیث را نقل کند، طبیعتا او تعداد زیادی از احادیث در فضائل امیرالمؤمنین را در سینه داشت و حفظ بود، لذا مردم را در میدانی جمع کرد که من محدث هستم و از حجاز آمدم و میخواهم برایتان حدیث بخوانم، مردم شام هم که برایشان جالب بود که محدثی از حجاز آمده، جمع شدند و او شروع کرد احادیث فراوانی در شأن فضیلت و مناقب و خدمات و مجاهدهای امیرالمؤمنین و نقش ایشان در پیشبرد اسلام خواند و چیزهایی که حقیقتا برای مردم شام عجیب و غریب بود و تا به حال در عمرشان چنین چیزهایی نشنیده بودند که شخصی که از نگاه آنها ملعون بود حالا این همه احادیث در فضائل و مناقب او باشد.
🔶 آنها از مطالبی که میشنیدند خیلی ناراحت شدند لذا شروع کردند به اعتراض کردن که تو پشت سر هم میگویی قال رسول الله: علیٌّ کذا و علیٌ کذا، یک روایت هم در شأن معاویه بخوان. اما او هرچه فکر کرد گفت در شأن معاویه حدیثی به ذهنم نمیآید و نهایتا یک حدیث به ذهنش آمد که حدیث معروف پیامبر خدا بود که ایشان از جایی عبور میکردند دیدند معاویه در حال خوردن و بلعیدن است و پیامبر خدا به او نگاه کردند و فرمودند: «لا أشبع اللهُ بطنَک!» خدا سیرت نکند! پیامبر در حق او دعای سوء کردند که هیچ وقت سیر نشوی یعنی هیچ وقت مزه سیری را نچشی. خود معاویه هم اعتراف میکرد که من آنقدر میخورم تا دل درد میشوم اما سیر نمیشوم احساس سیری نمیکنم و مزه سیری را نمیچشم.
🔶 آنها ناراحت شدند و گفتند تو حدیث نخواندی حالا هم که خواندی در ذم و لعن معاویه حدیث خواندی و به او حمله ور شدند و شروع کردند به کتک زدن او به حدی که وی نیمه جان شد و بدن نیمه جانش را از زیر دست و پای مردم بیرون آوردند و مردم را متفرق کردند، او که دید دارد میمیرد، گفت حالا که دارم میمیرم نمیخواهم در این شهر نحس دفن بشوم، من را از اینجا ببرید حجاز تا در آنجا دفن شوم. در تدفین او نقلها مختلف است که آیا زنده به مکه رسید و دفن شد یا در بین راه دفن شد.
🗓 زمان: ۵ آذر ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه آیتالله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
👤 آیت الله ملک زاده
⏮ شیعه شناسی در غرب برای مقابله با گسترش تشیع؛
🔶 تشکیل دپارتمانهای #شیعه_شناسی در #غرب بعد از انقلاب.
🔶 هزینههای میلیارد دلاری برای ساخت گلخانهای علائم ظهور و کشتن #آرمان_شیعه.
🔶 تحلیلی متفاوت از تطابق #جنایتهای_داعش با #علائم_ظهور.
🗓 زمان: پیش از سال ۱۴۰۰
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #المحاضرة
🎙 مع سماحة آية الله الشيخ محمد حسين ملك زاده
📌 تحت عنوان: معالجة إشكالية الإجتهاد العقدي من خلال التأمل في خطبة السيدة الزهراء سلام الله علیها
🗓 الزمان : ١٤ آذر ۱۴۰۳
2024/12/04
🕰 الساعة : ١٨:١٥ مساء
🕌 المكان: معلم شرقى، نرسیده به میدان بسيج، انتهای خيابان شهيدان عابدی، مجمّع الإمام الصادق عليه السلام
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی
🔶 جبران کاستیهای علمی
👤 آیت الله ملک زاده
📌 موضوع: تقویت و تثبیت پایه های علمی طلاب؛ (جهت #جبران_کاستی_ها)
🔶 ادبیات ( #صرف، #نحو، #بلاغت و لغت)
🔶 #منطق؛
🔶 #فقه و #اصول؛
🔶 #رجال؛
🔶 و ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9