📚 النخبة من دروس في علم الأصول
📔 این #کتاب دارای دو بخش است؛ یکی در متن و دیگری در پاورقی.
📌 در متن ، چکیدهای گویا، دقیق و فنی از حلقه ثالثه آمده است که با دقت بالای علمی، اهمّ مطالب مطرح شده به وسیله شهید صدر را به خواننده کتاب تقدیم مینماید.
📌 در این چکیده، تقریباً هیچ نکته مهمی از قلم نیفتاده و در عین حال، در هر جا لازم بوده با اندکی تغییر در شیوه بیان، مطالب عمیق اصولی، روانتر و سهل الوصولتر از کتاب اصلی عرضه شده است.
📌 اما پاورقی، به شرحی مختصر بر حلقه ثالثه اختصاص دارد که با بیان نکات تکمیلی و مطالب توضیحی و ذکر پارهای مثالها و یا اشاره به منابعی جهت مطالعه افزون تر، هم برای محققین، اساتید ، فضلا و مدرسین حلقه ثالثه مفید است و هم برای طلاب و فراگیران این کتاب سترگ.
📌 در مجموع، مطالعه این کتاب، مهمترین مطالب موجود در حلقه ثالثه را به همراه شرحی راهگشا از آن مطالب، در اختیار مخاطب قرار میدهد.
🛒 #فروش_حضوری با قیمتی بسیار مناسب به همراه تخفیف : قم، بوستان کتاب
🌐 #فروش_مجازی با همان قیمت و تخفیف: از طریق سایت بوستان کتاب
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۱۹.mp3
11.04M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #نوزده
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽📽📽
✅ #بیان_نکته
⏮ محقق نشدن #حاکمیت_اسلام در حکومت #رسول_الله، #امیرالمومنین و #امام_حسن علیهم السلام؛
🔶 تفکیک میان #مقام_حقیقت و #مقام_وقوع؛
⏮ تفاوت حاکمیت اسلام با #حکومت_اسلامی
🔵 پنج سطح زندگی انسان؛
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۰.mp3
13.61M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نکته_اصولی
⏮ نصوصیت دلیل مجمل در میزان قدر متیقن
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 إن قلت: اگر فعل دارای اجمال است چطور میتواند مبیّن و مفسر دلیل دیگر باشد؟ کوری عصا کش کوری دگر باشد؟!
قلت: هرچند فعل، مجمل است اما اگر برای آن مجمل، قدر متیقنی استفاده شود، این قدر متیقن از حیث دلالت بر معنا، اقوی از ظهور است چون نصوصیت دارد.
🔶 دلالت ظهور، ظنی است در حالی که دلالت قدر متیقن، یقینی میباشد. بسیاری از جمله برخی از بزرگان و افاضل از این نکته غفلت دارند و توجه نمیکنند که اگر مجمل، قدر متیقن داشت در همان محدودۀ قدر متیقن، نصوصیت دارد و لذا اقوی از ظهور است.
🔶 دلیل این غفلت هم این است که گمان میکنند چون دلیل ابتدا مجمل بوده و از مجمل، قدر متیقن استفاده کردهایم دلالت آن ارزش چندانی ندارد، در حالی که این دلالتِ مضیَّق، اقوی از ظهورات است.
💥 برگرفته از سال سوم از دوره سوم تدریس خارج اصول
🗓 زمان: ۲۱ مهر ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۱.mp3
16.39M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست_یک
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا
👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده
🔶 جلسه #یک
🗓 زمان: ۵ مهر ۱۴۰۳
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۲.mp3
10.65M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست_دو
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #توجه_به_شخصیت_گوینده کلام
👤 آیتالله ملک زاده
🔶 مراد از روایت «أنظر إلی ما قال و لاتنظر إلی من قال»
🔶 شخصیت قائل سخن، نباید حد وسط #برهان قرار گیرد.
🔶 برای فهم یا اشکال به سخن دانشمندان و علمای بزرگ، توجه به جایگاه علمی گوینده کلام لازم است.
🔶 توجه به شخصیت بعضی از گوینده ها، برای شنونده #مدخلیّت_تام دارد؛
🔹 معصوم، مرجع تقلید، حاکم حکومت اسلامی و ...
🗓 زمان: ۷ آذر ۱۴۰۰
💥 برگرفته از درس خارج اصول
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۳.mp3
16.14M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست_سه
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ تفاوت شیوۀ مواجهۀ ما با شرق و غرب
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 اندیشمندان ما مانند علامه طباطبایی، شهید مطهری و شهید صدر و دیگران در قبل از انقلاب، غیری که با آن مبارزه میکردند کمونسیم بود که نوع این مبارزه با مواجهه ایشان با جریان روشنفکری دینی غربگرا متفاوت بود.
🔶 در آن زمان جنگ ما جنگ کلاسیک بود یعنی با یک دستگاه نظام یافتهای مواجه بودیم که با منطق و فلسفه با آنها بحث میکردیم، اما بعد از انقلاب و به خصوص از اوایل دهه هفتاد که جریان روشنفکری دینی به این صورت جدید بروز کرد و امثال سروش و مجتهد شبستری و ... وسط آمدند که حرفهای هرمنوتیک فلسفی و گادامر و ... را تکرار میکردند و بعد هم مواجهه ما با غرب، آن نوع موضع گیری و تقابل دیگر جواب نمی داد.
🔶 غرب که تمثّل آن در آمریکا است با ما کلاسیک و مبنایی نمیجنگد.. به ما میگوید هر دینی داری داشته باش ولی شلوار جین میپوشی و کوکاکولا مصرف میکنی و ... خوب است. مرزهای خودش را اینجا قرار داده است. یعنی با نگاه پلورالیستی و تکثرگرایانهاش راه خودش را باز میکند و جلو میآید. میگوید خود پلورالیسم، اندیشهای است که همه به عنوان یک مبنا بپذیرند بعد آزاد هستید.
🔶 ما با کدام قسمت غرب درگیر هستیم با کدام اندیشمند و فیلسوف آن؟ دروه مدرنیست یا پست مدرنها، در مقابل ما فلسفه تحلیلی است یا فلسفه قارهای یا ... لذا نوع مواجهه متفاوت است.
💥 برگرفته از درس شیوۀ دستیابی به نظامهای اسلامی بر اساس اقتصادنا
🗓زمان: ۱۹ مهر ۱۴۰۳
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 جلسه #ی
✅ #بیان_نکته
🔶 وظایف و دایره اختیارات فقیه در امور اجتماعی و نقش مردم از دیدگاه شهید صدر
👤 آیت الله ملک زاده
💥 برگرفته از جلسات هفتگی #گعده_علمی استاد
🗓 زمان: ۵ مهر ۱۴۰۳
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۵.mp3
10.64M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست_پنج
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی
🔶 نشست دوم
⏮ موضوع: الگوی عملیاتی حکمرانی اجتهادی درعرصه فضای مجازی
👤 استاد معظم محمد حسین ملک زاده
🕌 مکان: پردیسان، خیابان شهیدان آقا محمدی، آقا محمدی یک، نبش ایمان، موسسه شناخت
🗓 زمان : چهارشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۳
🕙 ساعت ۱۵:۲۰
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۶.mp3
14.51M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست_شش
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #بیان_نکته 🔶 وظایف و دایره اختیارات فقیه در امور اجتماعی و نقش مردم از دیدگاه شهید صدر 👤 آیت الل
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا
👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده
🔶 جلسه #دو
🗓 زمان: ۱۲ مهر ۱۴۰۳
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۷.mp3
17.98M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست_هفت
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نکته_اصولی
⏮ توهم تعارض التقریرین لسکوت المعصوم تجاه المتنافیین
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 "قد یتوهم تعارضٌ بین التقریرین لسکوت المعصوم تجاه امرین متنافیین کسکوته تجاه فعل صادر من شخص و تجاه النهی عنه من قبل شخص آخر"
شخصی در حضور معصوم کاری را انجام میدهد و معصوم علیه السلام در قبال آن سکوت میکند، سپس شخص دیگری به کار شخص اول اعتراض میکند که این کار جایز نیست باز هم معصوم سکوت میکند. حال بالاخره یا آن کار درست بوده یا نهی از آن کار درست بوده اما در هر دو حالت، معصوم سکوت کرده است آیا این حالت از قبیل تعارض التقریرین است؟
🔶 عرض میشود اگر فاعل اول، فعلی را انجام داد که آن فعل، غیر مرضیّ عند الامام بود و بلافاصله شخص دیگری او را نهی از منکر کرد دیگر لزومی ندارد امام به او چیزی بگوید زیرا شخص دیگری او را نهی از منکر کرده و امام اتکالاً علی نهی الناهی خودشان نهی از منکر نکردهاند. لذا در اینجا میگوییم اساسا تقریری نسبت به فعل نفر اول و فعل نفر دوم صورت نگرفته و اگر اصرار شود که بالاخره امام سکوت کرده و تقریر صورت گرفته، میگوییم این تقریر ناظر به فعل دوم یعنی نهی ناهی است.
💥 برگرفته از سال سوم دوره سوم تدریس خارج اصول
🗓 زمان: ۱ آبان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📍تبیین نظریه حکمرانی اجتهادی / اهمیت حجیت دینی در تصمیمگیریهای عمومی
🔻 آیت الله محمد حسین ملک زاده از اساتید درس خارج حوره علمیه قم، مطرح کرد؛
🔹ولایت فقیه محور نظام سیاسی اسلام است و این محوریت به گونهای است که میتوان نظام سیاسی و حکومتی اسلام در عصر غیبت را "نظام ولایت فقیه" نامید. ولایت فقیه، عنصر بنیادین در نقشآفرینی دین در سرپرستی جامعه و مدیریت اجتماعی در دوران عدم دسترسی مستقیم به امام معصوم (علیهالسلام) است.
🔹در حکمرانی اجتهادی، تدبیر امور عمومی باید به نحو اجتهادی صورت بگیرد، به این معنا که تمامی تصمیمات و مدیریتها باید بر اساس اجتهاد و تفکر عمیق دینی انجام شود. تدبیر اجتهادی امور عمومی، مبنای حکمرانی اجتهادی است، و این تدبیر باید مبتنی بر تفکر عمیق و جامع دینی صورت گیرد.
🔹مهمترین ویژگی حکمرانی اجتهادی، رویکرد خاص آن در حل مسئله است که به آن "روش اجتهادی" میگوییم. حل مسئله به روش اجتهادی به دقت و عمق نیاز دارد. در این روش، صرفاً شناخت اولیه از مسئله کافی نیست، بلکه پژوهش عمیق در مورد آن لازم است. به همین دلیل در میان علمای ما اصطلاح "تحقیق در مسئله" بسیار مطرح بوده است.
🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=38625
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
آیتالله ملک زاده
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 جلسه #د
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا
👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده
🔶 جلسه #سه
🗓 زمان: ۱۹ مهر ۱۴۰۳
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9