#خبر_مبنا #رونمایی
🔰 «نظامواره مسائل آموزشی» رونمایی شد
🔸نشست رونمایی کتاب «نظامواره مسائل آموزشی» با حضور دکتر علیاکبر عبدالاحدی مقدم در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
🔹دکتر عبدالاحدی مقدم در بیان توضیحاتی با محوریت اختلال در نهاد آموزشی کشور بیان کرد: به دلیل اختلالی که در حال حاضر در نهاد #آموزش کشور وجود دارد، به وضوح مشاهده میکنیم که بحث جامعهپذیری در نوجوانان و جوانان به طور کامل صورت نمیگیرد و فرهنگ اسلامی و ایرانی که باید در #آموزش_و_پرورش به صورت جامعهپذیری به نسل بعد انتقال پیدا کند، به درستی انجام نمیشود؛ در واقع نتیجه اختلال نهایی عدم جامعهپذیری مناسب بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی است.
🌐 مشروح خبر
🆔@mabna_center
#گزارش #نمایشگاه_کتاب
📸 گزارش تصویری حضور مسئولین و پژوهشگران #مرکز_پژوهشی_مبنا در رسانه های مختلف حاضر در سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
🆔@mabna_center
#معرفی_کتاب #مرکز_پژوهشی_مبنا
🔍 بررسی وضعیت آسیبشناسانۀ سبک زندگی اسلامی–ایرانی در رسانه ملی
👈 به اذعان بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی تنها راه ممکن استعمار کشورهایی همچون #ایران نفوذ به بدنۀ فرهنگی #کشور با ستایش از سبک زندگی غربی، ارزشمند جلوهدادن استفاده از محصولات آنان، فردگرایی و... ممکن میشود، زیرا الگوسازی فرهنگی یا پدیدۀ سبک زندگی، الگویی از اندیشهها، احساسات، شناختها و کنشها است که بهگونهای سازندۀ هویت اجتماعی و شخصی هر فرد در #جامعه است؛ بنابراین با تغییر سبک زندگی و گرایش آن به غرب، موجبات همسویی مردم به اندیشههای استعمارگرانۀ غربی را فراهم شده است.
🌀 این فرآیند بهتدریج مایۀ فروپاشی نظام از درون میشود. بهعبارتیدیگر، آن ارزشی که در گذشته سبب پدید آمدن هنجار ارزشمندی در جامعه شده بود، حال به دلیل جایگزینی ارزشی با مفهوم مدرن آن منجر به استحاله هنجاری میشود. با متداولسازی مفهوم مدرن ارزش، نظام قابلیت رفع آن شکاف را نخواهد داشت و آن را در خود هضم میکند. این اتفاق ممکن است در کوتاهمدت هزینهای برای نظام حاکم نداشته باشد، اما قطعاً با گذر زمان و تغییر و #تحول در ارزشهای دیگر، نظام حاکم سیاسی محکوم به پذیرش یا سرکوب آن است که در بدترین حالت منجر به انقلاب اجتماعی میشود.
🔰 کتاب حاضر به بررسی وضعیت سبک زندگی غربی در رسانه ملی میپردازد و با شناسایی خلاءهای موجود راهبردها و راهکارهایی برای بازنمایی سبک زندگی ایرانی-اسلامی در رسانه ملی ارائه میکند.
@maks_e_andisheh
🆔@mabna_center
#گزارش #کرسی_علمی_ترویجی
🔘 کرسی علمی ترویجی «نافرمانی مدنی در آینه فقه شیعه»
👈 کرسی علمی ترویجی بررسی «نافرمانی مدنی در آینه فقه شیعه» با ارائه حجتالاسلام محمد مهدی فر و با نقد و بررسی حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمد رهدار و دبیری علمی حجتالاسلام دکتر علیاکبر عبدالاحدی مقدم در #مرکز_پژوهشی_مبنا برگزار شد.
▫️حجتالاسلام مهدی فر: نافرمانی مدنی با توجه به منابع اثبات حکم جواز، اعم از امربهمعروف و نهی از منکر، حق بر اعتراض و حجیت قطع، جزء احکامی شمرده میشوند که قابلتغییر هستند، یعنی همانطور که #امربهمعروف و نهی از منکر تا رسیدن به مرحله جواز مراتبی دارد و ممکن است عناوینی به وجود آید که مانع فعلیت آن گردد. لذا نافرمان مدنی نیز نمیتواند صرفاً مبتنی بر حکم اولی، خود را مجاز به اعمال حقش بداند.
🌀 حجتالاسلاموالمسلمین رهدار: رابطه احکام حکومت مشروع با احکام شرع از دیگر موضوعاتی است که باید بررسی شود؛ تا دولت و #حکومت_اسلامی در مواجهه با نافرمان مدنی بداند، با چه درکی از جرم و گناه و دخالت قلمرویی باید با نافرمان مدنی مواجهه کند.
🌐 مشروح گزارش این نشست
🆔@mabna_center
#گزارش #نمایشگاه_کتاب
📸 گزارش تصویری نشست های علمی برگزار شده در نمایشگاه کتاب تهران پیرامون فعالیتهای #مرکز_پژوهشی_مبنا و آثار این مرکز
🆔@mabna_center
#حجاب #عفاف #مرکز_پژوهشی_مبنا
امام علی علیهالسلام:
🔹زکات زیبایی، عفت و پاکدامنی است.
📚تصنیف غررالحکم، ص ۳۵۶
🆔@mabna_center
#معرفی_کتاب #مرکز_پژوهشی_مبنا
📙خرافهگرایی در ایران(آسیبها، دلایل و عوامل، راهبردها و راهکارها)
🔻خرافات و #خرافهگرایی از آسیبهای جدی در فرهنگ اجتماعی و دینی جامعه است که حتی در ریزترین مسائل خانواده، بهویژه اقتصاد و #فرهنگ تأثیر فراوانی دارد. خرافات با شیوههای بنیادین اندیشیدن و احساس کردن و بهطور کلی با نحوه پاسخدهی انسانها در برابر محیط، پیوند تنگاتنگی دارد و لازم است براساس مفاهیم مختلف فردی و با معیار عقل، نقل و علم مورد سنجش قرار گیرد و راهکارهای حل یا کاهش این معضل برای نهادهای ذیربط ارائه شود.
🔰این کتاب برای حل مسئله خرافه، با نگرش راهبردی سراغ راهکارهای نخبگانی و پژوهشی رفته و طبق اطلاعات بهدستآمده، ارائه راهبرد کرده است.
👈 در این مسیر نخست به رویکرد توصیفی به شناخت ویژگیهای ظاهری و ماهوی این پدیده پرداخته و چیستی موضوع را تبیین و توصیف کرده است. پس از آن با رویکرد تبیینگرایانه، چرایی رشد و توسعه باورداشتها و عملکردهای خرافی را پاسخ میدهد. در ادامه این #پژوهش میکوشد با پایان یافتن تحقیقات، با رویکردهای توصیفی و تبیینی به شیوه ایجابی و حل مسئله و با مرور راهکارهای پژوهشی و نخبگانی، به راهبردی دقیق برای حل مسئله دست یابد که در ضمن آن شرح وظایف نهادها با تکیه بر دستاوردهای پژوهشی و میدانی را ذکر کند.
🔸 در این کتاب پس از بررسی جوانب #خرافهپرستی در ایران، به حل استراتژیک این آسیب با بیان نگرشی راهبردی همراه شرح وظایف نهادها و مسئولان مرتبط پرداخته میشود.
🌐@maks_e_andisheh
🆔@mabna_center
#گزارش #مرکز_پژوهشی_مبنا
⬅️ کرسی علمی ترویجی «نگاهی نو به مدرسه ایرانی اسلامی» برگزار شد
▫️کرسی علمی ترویجی «نگاهی نو به مدرسه ایرانی اسلامی (با تأکید بر تغییر ساختارهای آموزشی و فیزیکی)» با ارائه خانم حمیده طرقی اردکانی و با نقد و بررسی جناب دکتر حمید طالب و دبیری علمی خانم فاطمه عباسی در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.
🔹 خانم طرقی: جامعه و #مدرسه بر یکدیگر اثرگذار بوده و هر دو نیاز انسان می باشند و خلل در هرکدام باعث خروج از سبد نیازهای #مردم میشود. میزان #آموزش در مدارس بالاست اما بهکارگیری علم و دانش در جامعه کم است و همین امر باعث مهاجرت میشود. بهعبارتدیگر، تفاوت #فرهنگ جامعه و مدرسه، باعث فرار و مهاجران میشود. رسانهها در جامعه فرهنگ دیگری غیر از مدرسه را القا می کنند و یادگیری در جامعه و مدرسه متفاوت است.
🔸دکتر حمید طالب: میتوان از جنبه دیگری به نکات مشترک اشاره کرد که در متدهای جدید آموزشی در بحث تربیت، برای افزایش #مهارت از آموزشهای مادامالعمر که از زندگی واقعی الگو میگیرد استفاده میشود، اما برای مواردی که شما اشاره کردید مثل ساعات مدرسه و یادگیریهای آنکه کارایی ندارند میتوان از یک عنوان کلی استفاده کرد و آن جدایی مدرسه از #جامعه است که متأسفانه در سیستم آموزشی ما وجود دارد و باید راهی برای برونرفت و اصلاح آن به دست آورد تا این موانع رفع شود. در فلسفه ذهن به این نکته اشاره شده که آگاهی چگونه به دست میآید و روشهای جدید آن بیانشده است. آموزش بدون محیط و ساختار اجتماعی صورت نمیگیرد.
🌐 مطالعه مشروح گزارش
🆔@mabna_center