34.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب دوم ماه مبارک رمضان
سخنرانی استاد براتی
در حسینیه رضوی اصفهان
زمان کلیپ: ۵ دقیقه
موضوع: اثبات علمی فواید روزه داری
معرفی کتاب وابسته به موضوع:
روزه
لینک: http://www.ghbook.ir/Book/15443
لینک دعوت به کانال حسینیه رضوی:
https://chat.whatsapp.com/G4qkgeyHq5Q4tStj7wRueX
یونس حبیبی؛ یا اباعبدالله الحسین.mp3
590.3K
🏴 یا اباعبدالله الحسین
🎤 زندهیاد #حاج_یونس_حبیبی
🌷 «حاج یونس حبیبی»، جانباز و مداح اهلبیت پس از سالها تحمل عوارض ناشی از جراحات دوران دفاع مقدس، بامداد امروز به همرزمان شهیدش پیوست. روحش شاد و یادش گرامی باد...
#نوحه_ماندگار
.
#یک_نوحه_یک_نکته
💠 اونکه میگفت تو کربلا...
🔹اولینباری که این نوحه حاج یونس حبیبی را شنیدم، برایم حلاوت خاصی داشت که هیچوقت آن را فراموش نمیکنم. این نوحه و این شیوه نوحهخوانی که سهم قابل توجهی را به این شکل به مخاطب اختصاص میداد، آنچنان جذاب بود که تا مدتها ورد زبانها بود. یا نوار آن را پخش میکردند یا مداحان جوان از روی آن میخواندند.
🔸از ویژگیهای مهم قالب نوحه، توجه به سهم مخاطب در همراه شدن با نوحهخوان است. شاید در آن سالها، به خاطر سادگی مجالس اهلبیت، به نوعی برای اینکه در بین نوحهخوانی نفسی تازه کند و اجرای او جذابتر شود، مداح هم به این همراهی احتیاج داشته است. اما با پیشرفت دستگاههای صوت و اکوها و تکرارها و بعدها با اضافه شدن ذکرگو و...، گویا دیگر مداحان هم نیازی به این همراهی ندارند و این سنت زیبا هم مثل بسیاری از دیگر سنتهای پسندیده، در دست فراموشی است.
🔹حتی بعدها مداحان مختلفی به تأسی از این نوحه، اذکار و گوشوارههایی را برای نوحههای خود انتخاب میکردند و بعد از خواندن هر مصراع، مخاطب آن را تکرار میکرد. اما هیچکدام از آن نوحهها در ذهن ما نمانده است. این امر تا حدی طبیعی است، اینکه همیشه اولین اثری که فضای تازهای ایجاد میکند، اقبال ماندگاری بیشتری دارد، قابل فهم است اما شاید با بررسی دقیقتر این آثار در کنار هم، دلایل دیگری هم برای ماندگاری اولین آثار وجود داشته باشد.
🔸اولین ویژگی این نوحه که در بین نوحههای آن سالها به چشم میآید زبان محاوره و صمیمانه آن است. نمیدانم این اثر سروده کیست، اما ممکن است از تجربههای اول او بوده باشد. چون ضعفهایی هم در نوع به کار بردن زبان محاوره در این اثر میبینیم. با این حال چون از پیشگامان استفاده از زبان محاوره در نوحه بوده، به همین اندازه هم برای مخاطب تازگی و جذابیت داشته. اما استفاده از زبان محاوره، محدود به این نوحه نماند و بعدها آنچنان در بهکار بردن این زبان در نوحهسرایی افراط شد که شاید قصه برعکس شده باشد و نوحه با زبان معیار برای مخاطب امروز تازگی بیشتری داشته باشد.
🔹نکته دیگری که در این نوحه هست و در نوحههای بعد از او کمتر دیده شده، فضای روایتگونه این نوحه است که مخاطب را با خود همراه میکند و او را با کاروان عاشورا منزل به منزل میبرد. گویا این نوحه خود مجلس تعزیهای است که دارد تمام وقایع و مصائب را در پیش چشم مخاطب به تصویر میکشد. همیشه بیان حکایتگونه رویدادها جذابیت خاص خودش را دارد و بخش عظیمی از ادبیات ما تحت عنوان ادبیات داستانی گواه همین مطلب است.
به نظر میرسد در این سالها در اشعار ولایی و نوحهها به این ویژگی چندان توجه نشده است در حالی که چنین بیانی به ویژه برای کودکان و نوجوانان که در این سالها محافلی مختص خود هم دارند، بسیار جذاب و تاثیرگذار است.
🔸اتفاقا سبک و سیاق این نوحه که برای هیآت رنگارنگ امروز شاید دیگر جذابیتی نداشته باشد، برای محافل ساده و صمیمی کودکان که هنوز آغشته به رنگ و ریا نشده، میتواند بسیار جذاب باشد و اینکه واقعه عاشورا را در قالب یک داستان بشنوند و در هر مصراع با گفتن یک ذکر همراهی کنند برای آنان حلاوت خاص خودش را دارد.
البته همان مقدار که روایت و حکایت یک واقعه میتواند جذاب باشد، گزارشگری صِرف از واقعه از جذابیت آن به شدت میکاهد. اینجا دیگر هنر شاعر است که بتواند با نگاه شاعرانه و بیان هنرمندانه البته در عین حال صمیمانه و نه متکلفانه، روایت تاثیرگذار و ماندگار دیگری از واقعه عاشورا ارائه نماید.
.
هدایت شده از سلامت بمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیس جمهور: در هر منطقهای که وزارت بهداشت سفید اعلام کند فعالیت اماکن مقدس و نماز جمعه امکان پذیر خواهد بود.
#کرونا_را_شکست_میدهیم
ستاد بسیج ملی مبارزه با کرونا
@salamatbeman
.
#مناجات
#ماه_رمضان
#غزل
من عبد روسیاهم دست مرا بگیرید
شرمنده از گناهم دست مرا بگیرید
از بس که دور گشتم از خانه ی حبیبم
گم گشته است راهم ،دست مرا بگیرید
عبد جمودالعینم ازکثرت معاصی
رفته زکف سپاهم دست مرا بگیرید
با زورقی شکسته خود را رساندم اینجا
تنها و بی پناهم دست مرا بگیرید
آغوش خود گشودی اما فرار کردم
برگشته غرق آهم دست مرا بگیرید
وقتی که غیرتم رفت شوق عبادتم رفت
درمانده از گناهم دست مرا بگیرید
عهد شباب رفت و مویم سفید گشته
بی حد شداشتباهم دست مرا بگیرید
شد آرزوی این دل ایوان طلای حیدر
غیر از نجف نخواهم دست مرا بگیرید
تنها ره نجاتم شش گوشه ی حسین است
بی کربلا تباهم دست مرا بگیرید
شبهای جمعه قلبم در روضه ی حسین است
گریان قتلگاهم دست مرا بگیرید
#مجتبی_قاسمی
.
4_5848135690524559168.mp3
6.34M
﷽
📲 فایل سلسله ای ۲
🎙واعظ: حاج آقا #محرابیان
🎙 گناه صغیره و کبیره 🎙
🔖 سلسله مباحث تقوی و گناه شناسی 🔖
📌ویژه رمضان
.
بسم الله الرحمن الرحیم
#مناجات_با_خدا
#سبک_خدا_مادرم_را_کجامیبرند
#سیدپوریا_هاشمی
▶️
من از این و از آن حذر میکنم
عزیزم فقط با تو سر میکنم
تو که احتیاجی نداری به من
منم که ز دوری ضرر میکنم
شبانه میایم در خانه ات
به حسرت نگاهی به در میکنم..
خودت را بده مابقی را بگیر
ببین بعدش اما اگر میکنم؟!
دراین کوچه ها بی قرار توام
نه اینکه گدایی زر میکنم
عجب امتحانی گرفتی ز من!
کمک کن!که حس خطر میگنم
من آن اه جانسوز نیمه شبم
برای تو باشم اثر میکنم
بغل باز کن نوکرت امده
چنان طفل میل پدر میکنم
کنون که مرا راه دادی خوشم
به جز گریه کاری مگر میکنم؟
اگر باز شد صحن قبل از همه
سریعا به مشهد سفر میکنم
شب جمعه ها یاد گودال شاه
به سر میزنم دیده تر میکنم
نزن شمر با خنجرت بر سرش
به تل ایستادم نظر میکنم
مرا ذبح کن دست بردار از او
خودم را برایش سپر میکنم
⏹
4_5848365106202675141.mp3
3.88M
#آموزش_مداحی
#مناجات_با_خدا #دستگاه_همایون
#درآمد_اول
من عبد روسیاهم دست مرا بگیرید
شرمنده از گناهم دست مرا بگیرید
#درآمد_دوم
از بس که دور گشتم از خانه ی حبیبم
گم گشته است راهم دست مرا بگیرید
#درامد_اول
با زورقی شکسته خود را رساندم اینجا
تنها و بی پناهم دست مرا بگیرید
#چکاوک
آغوش خود گشودی اما فرار کردم
برگشته غرق آهم دست مرا بگیرید
#بیداد
وقتی که غیرتم رفت شوق عبادتم رفت
درمانده از گناهم دست مرا بگیرید
#شوشتری
عهد شباب رفت و مویم سفید گشته
بی حد شداشتباهم دست مرا بگیرید
شد آرزوی این دل ایوان طلای حیدر
غیر از نجف نخواهم دست مرا بگیرید
#بختیاری
تنها ره نجاتم شش گوشۀ حسین است
بی کربلا تباهم دست مرا بگیرید
شبهای جمعه قلبم در روضۀ حسین است
گریان قتلگاهم دست مرا بگیرید.
#حاج_اسماعیلی