eitaa logo
بر مدار حکمت|حسن لاهوتیان
160 دنبال‌کننده
185 عکس
62 ویدیو
3 فایل
حسن لاهوتیان ● دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه ● پژوهشگر و مدرس فلسفه ● مهندس عمران ● ارتباط با من: @Ta_shahaadat
مشاهده در ایتا
دانلود
من ای‌صبا ره رفتن به‌کوی‌دوست ندانم تو می‌روی به سلامت سلام من برسانی
حالا تو بگو فلسفه؛ توان تحلیل این درد را داری؟!
قمی‌ها! باز هم مهمان داریم😭
🔹 چه کردند؟ این روزها که چشمان ما با اشک مصیبت شهدای خدمت شسته می‌شود، به نظر میرسد اتفاق بزرگی در گام دوم انقلاب در حال رقم خوردن است. چشمان ما شسته می‌شود تا "یکدست انگاری مسئولین" از نگاه ما رخت بربندد. اگر تا امروز بخاطر انتشار اخبار اختلاس‌ها، ناعدالتی‌ها، اشرافی‌گری‌ها و بی‌عرضگی‌ها همه مسئولین را افرادی ریاکار، دروغگو یا ناتوان شناخته شده و این در حال نفوذ در قشرهای مختلف مردم بود اما از امروز نگاه به لایه مسئولین، نگاهی تفکیک‌گر و مرزگذار و خواهد شد و در درون تک تک کسانی که عزادار این مصیبت‌اند این حس متولد می‌شود که بهشتی‌‌‌‌ها، رجایی‌ها و باهنرها امروز هم در تکامل انقلابی ما ظهور می‌کنند؛ این حس که مسئولینی صادقانه، مخلصانه، متعهدانه و مقتدرانه خادم مردم و پیگیر آرمان‌های انقلاب‌ می‌شوند. این همان حس امیدی است که و همراهانش آفرید تا از همین امروز دغدغه مردم ما این شود که تا ۵۰ روز دیگر کسی را سرکار آوریم که باشد. @madar_e_hekmat
چقدر پیام امروز مقام معظم رهبری به خبرگان مهم بود 👇👇👇 بسم الله الرحمن الرحیم والحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی سیّدنا محمدٍ المصطفی و آله الطیبین و صحبه المنتجبین و مَن تبعهم باحسانٍ الی یوم الدین خداوند عزیز و حکیم را سپاس که توفیق تشکیل ششمین دوره‌ی مجلس خبرگان رهبری را به ملت بزرگ ایران ارزانی داشت. این مجلس یکی از پایه‌های اصلی نظامِ اسلامیِ مردم‌سالار است که در فاصله‌های زمانی معیّن به دست توانای ملت، استحکام می‌یابد، و سلامت و استمرار نظام را تضمین میکند. اعضای محترم و منتخبِ این مجلس، با مشیت الهی و با همت مردم، این فرصت را یافته‌اند که یکی از برترین نقش‌ها را در استحکام زنجیره‌ی پولادینِ رهبری نظام بر عهده بگیرند، و سزاوار است بخاطر این نعمت، سپاسگزار خداوند و قدردان مردم باشند. مجلس خبرگان مظهر مردم‌سالاری اسلامی است. گزینش رهبر بر طبق معیارهای اسلامی بر عهده‌ی این مجلس است که خود، منتخب و برگزیده‌ی مردم است. معیارها اسلامی است و گزینش، مردمی. این روشنترین نشانه و معرّف جمهوری اسلامی ایران است. در نظام اسلامی، حکمرانی، بَشَری و هدفها الهی است. هدفها، عدالت و کرامت انسان و آبادی زمین و پربار کردن زمان، و در نهایت، زندگی توحیدی و عروج آدمی به مرتبت قرب خدا است؛ و شیوه‌ها بهره‌گیری از خِرد و تجربه‌ی جمعی، و به کار گرفتن فکرها و زبانها و بازوهای کارآمد و گامهای استوار آحاد مردم است. این، تدبیری است هوشمندانه که معرفت قرآنی و اسلامی به پیروان خود هدیه داده و در آن، شریعت و عقلانیت، و غیب و شهود را در هم تنیده و هم‌جهت ساخته است. این پدیده‌ی شگفت‌آور و جذابی در عرصه‌ی سیاست های کَلان است، و تأمل در واقعیت های تلخِ نظامات دین‌ستیز یا دین‌گریز، روز به روز بر جذابیّت آن خواهد افزود. دعوت عامّ ما از وجدانهای بیدار در سراسر جهان آن است که به تجربه‌ی شکست خورده‌ی نظامهای مدعی عدالت یا آزادی، ولی بیگانه از معنویت دینی بنگرند؛ ظلم و تبعیض و فساد فزاینده را؛ و نابودی امنیت اخلاقی را، و سستی بنیان خانواده و فروکاستن از شرافت زن و از جایگاه همسری و مادری را؛ و غلبه‌ی جهتگیری مغرضانه بر آگاه‌سازی صادقانه در رسانه‌ها را؛ و بسیاری از گره‌های کور دیگر در گستره‌ی نفوذ این نظامهای منافق و ریاکار و ستمگر را ببینند. و آن گاه در طرح جامع و استوار و گره‌گشای حکمرانی اسلامی تأمل کنند. امروز فاجعه‌ی غزه و نسل‌کشی بی‌رحمانه‌ی رژیم غاصب صهیونیست و کشتار هزاران کودک و زن و مرد بی‌دفاع و غیرمسلّح، و آنگاه پشتیبانی و حمایت حکومتهای به اصطلاح: لیبرال غربی از این گرگ خونخوار، معنی آزادی و حقوق بشر غربی را برای وجدانهای بیدار آشکار میسازد. امروز فرصت تازه‌ئی است که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همه‌ی دلبستگان آن، حقیقت این پدیده‌ی بزرگ را در گفتار و عمل، به مشتاقان حقیقت در سراسر جهان نشان دهند. بار دیگر توفیقات این مجلس محترم را از خداوند متعال مسألت میکنم. لازم میدانم یاد رئیس جمهور فقید و عزیز و همچنین امام جمعه‌ی معزّز تبریز را که عضو این مجلس بودند گرامی بدارم و علوّ درجات آنان را از خداوند رحیم مسألت کنم. والسلام علیکم و رحمةالله سید علی خامنه‌ای 1403/02/31 @madar_e_hekmat
🔺 رئیسی از دیدِ یک خبرنگار (عطیه همتی) @madar_e_hekmat
امروز در فکر مراحل تشکیل تمدن نوین اسلامی افتادم که سالها پیش مقام معظم رهبری آن را چنان ترسیم کرد که نقشه راه زندگیم شد. اما مرحله دولت اسلامی برای من قصه پرغصه‌ای بود تا اینکه ...👇
🔸من‌ را هم‌ حلال‌ کن‌ آقای ! ▪️شده بود برایم یک آرزو ... آرزویی دست‌نیافتنی! این اواخر که کامل ناامید شده بودم و داشتم با جهش از دولت اسلامی به اسلامی‌سازی جامعه می‌اندیشیدم... حق داشتم، دولت اسلامی ندیده بودم. از وقتی پای صندوق رای رفتم دولت خاتمی سر کار آمد ... بعد فکر می‌کردم احمدی‌نژاد با بی‌کله‌گی‌هایش دولت اسلامی به پا می‌کند ... بعد هم که روحانی با ما کاری کرد که به جای به این فکر بودیم که چطور اصل نظام را نگه داریم یعنی یک جوری مرحله دوم را از دست ندهیم مرحله سوم پیش‌کش! ▫️حق داشتم که تصور درستی از دولت اسلامی نداشته باشم؛ شبیه کسانی که وقتی انقلاب کردند گمانشان این بود که با آمدن حکومت اسلامی، در مدینه فاضله زیست می‌کنند. درست مثل آنان، منم فکر می‌کردم وقتی دولت اسلامی سرکار بیاید، همه چیز گل و بلبل می‌شود، چرخ اقتصاد اسلامی می‌چرخد، مشکلات اجتماعی به حداقل میرسد، هیچ مدیر اجرایی خطا، اشتباه و یا تخلف نمی‌کند و عدالت سر تا پای جامعه حاکم می‌شود، بهترین تصمیم‌ها گرفته می‌شود و ... ▪️به من حق بدهید که مثل خیلی‌ها نمی‌فهمیدم دولت اسلامی چیست، چگونه است، دولتمردان آن چه شکلی هستند ... مگر من رجایی و باهنر دیده بودم؛ من هیچ تجربه‌‌ای از مسئول تراز انقلاب نداشتم؛ من فقط شنیده بودم نام بهشتی‌ها را و حالا گم شده بودم در فاصله بین آرمان‌های تجربه‌نشده و واقعیت‌های تحلیل‌نشده؛ میان وضعیت مطلوب ندیده و وضعیت موجود بددیده ... ▫️این روزها که خیلی‌ها در سکوت جنجال‌های سیاسی، دولت مردمی را بازخوانی می‌کنند، در شرایطی که عده‌ای به خاطر بداخلاقی‌ها، عده‌ای دیگر بخاطر توهین‌ها، دیگرانی بخاطر بی‌انصافی‌ها و برخی به خاطر قدرنشناسی‌ها به دنبال تابوت شهدای خدمت حلالیت می‌طلبند، من هم باید عذرخواهی کنم! بطلبم و اعتراف کنم که با وجود اعتمادم به و دفاعم از دولت مردمی، او را متفاوت از دیگران و در قامت باور نکردم. من غافل بودم از اینکه او دارد این مرحله تاریخی حرکت انقلاب را رقم می‌زند. من نمی‌فهمیدم که حرکت او چقدر از جنس همان انقلابی است که در خاطرات پدرانمان می‌شنیدم. من حواسم نبود که او دارد آرمان من را محقق می‌سازد و بن بستِ آرزوهایم را می‌شکند. ▪️حالا او رفته و من مانده‌ام و غم ... امید ... باور ... باور دارم خون اعلام رسمی حضور ما در مرحله جدیدی از مراحل تکوّن است: و به نظرم آنان که می‌ترسند که ما در انتخابات آتی، دچار عقبگرد شویم و دولت اسلامی را از دست دهیم هنوز رمز و راز و را نیافته‌اند. @madar_e_hekmat
🔹ما دیگر ذائقه‌مان عوض شده! ▫️واقعیت آن است که ، نه در کشور ما بلکه در همه نظام‌های دموکرات با پدیده آسیب‌زایی به نام روبرو است. جهت‌دهی به رای و اراده مردم، قدرت فوق‌العاده‌ی تبلیغات است که در عمل، انتخابات را به ابزاری نیمه صوری تبدیل کرده. به عبارت بهتر، وجودِ تبلیغات رسانه‌ای که به پشتوانه‌ی سرمایه‌های عظیم انجام می‌گیرند، فضای انتخابات را برای مردمی که می‌خواهند تصمیم بگیرند غبارآلود نموده و به نوعی برای آنها می‌کنند! تجربه زیسته‌ی ما در چندین انتخابات‌ پیشین، شاهد بر همین مطلب است مثلا آنجایی که یک جمله‌ی "من نظامی نیستم یک حقوق‌دانم" با بُرد رسانه‌ای که پیدا کرد رای بسیاری را جهت داد و ورق انتخابات را برگرداند ... ▪️با این حال و با وجود این مشکل فراگیر در پیش‌پای مردمِ تصمیم‌گیر، به نظرم امروز با موقعیت و انتخابات استثنایی و ویژه‌ای روبرو هستیم. انتخاباتی متفاوت؛ انتخاباتی که در آن ما حتی از بُعد روانی هم آزادیم و هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند با تاثیرات روانی، تصمیمی را بر ما تحمیل کند. این فضای خاص را هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم بیشتر خواهید دید؛ آن جایی که مشاوران رسانه‌ای کاندیداها کلافه می‌شوند و حربه‌های تبلیغاتی آنها قدرت خود را می‌بازند. ▫️چه اتفاقی افتاده و چه فضایی پیش آمده که تبلیغات خوش آب و رنگ رسانه‌ای، بُرد چندانی پیدا نمی‌کنند و قدرت غبارآلود کردن فضا را از دست داده‌اند؟! به نظرم دیدن و تجربه کردنِ حقیقت، آن اتفاق بزرگ است. اتفاقی که در همه مردم یک مطلوب مشترک را رقم زده و ما را به نقطه‌ای رسانده که حتی ریاکاری‌ها نیز نمی‌توانند فریبمان دهند! ما رییسی را تجربه‌ کرده‌ایم! مگر می‌شود مردمی که هنوز با خاطرات و تصاویر رییسی اشک میریزند، توبه می‌کنند و حلالیت می‌گیرند را به راحتی فریفت. اینبار ما آگاهانه یا ناآگاهانه در جستجوی مسئول تراز انقلاب هستیم و ناخودآگاه می‌خواهیم نسبت هر گزینه را با رئیس جمهورِ انقلابیِ شهید و دولت مردمی بدانیم و این یعنی ما در به سر میبریم؛ یعنی ما دیگر ذائقه‌مان عوض شده و روی خوش به مدیریت غربیِ پشتِ‌میزی نشان نمی‌دهیم؛ اشرافی‌گری و دورشدن از مردم را برنمی‌تابیم؛ با سیاست خارجی غرب‌پرستانه احساس ذلت می‌کنیم و با تکنوکرات‌ها آب‌مان در یک جوی نمی‌رود! ▫️اینبار ما پای فیلم‌های تبلیغاتی تخمه نمی‌شکانیم، پای مناظرات حرص نمی‌خوریم و پای میتینگ‌های تبلیغاتی عقل خود را تقدیمِ شور انتخاباتی نمی‌کنیم چون اینبار می‌دانیم چه می‌خواهیم! خودمان فکر می‌کنیم؛ خودمان تصمیم می‌گیریم و خودمان انتخاب می‌کنیم ... بر مدار حکمت | حسن‌ لاهوتیان
🔺لاریجانی و یک توئیت راهبردی انتخاباتِ پیش روی ما کاملاً دو‌قطبی است اما نه دو قطبی خسته‌کننده‌ی اصولگرا و اصلاح‌طلب ... بلکه دو‌قطبی جذاب و برانگیزاننده‌ی سیاست پاک /آلوده یا به تعبیر رایج این روزها دوقطبی / ! در این شرایط، با کارنامه‌ای که دارد نمی‌تواند ادای مثل رئیسی بودن را در آورد پس مجبور است محکم بایستد و رئیسی را منسوخ معرفی کند. او نمی‌تواند رئیسی شود و برای همین تصمیم گرفته خود را در این شرایط سخت از تزلزل هویتی بیرون کشد و به سمت مثل رئیسی شدن نرود. محکم بر لاریجانی بودن خودش تکیه کند و با اعتماد به نفس تمام، تفاوت بنیادین‌اش با رئیس جمهور شهید را با هشتگ فریاد بزند. لذا به نظر من این توئیت، دقیقا کلان لاریجانی در این انتخابات است. راهبردی که در آن بر عبور از روش‌ها و اصول دولت رئیسی (بخوانید: دولت اسلامی) تاکید شده است و آن را معرفی می‌کند. @madar_e_hekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد رحیم‌پور ازغدی: تشییع شهید رئیسی، از شهید سلیمانی عجیب‌تر بود پس از او رئیس‌جمهور شدن، سخت شد... دهه هشتادیها همچین مسئولینی ندیده بودند... در جهان نه تنها سابقه ندارد، بلکه امکان ندارد... @madar_e_hekmat
بهترین راه فهم فلسفه.mp3
2.25M
🎧 بهترین راه فهم فلسفه 🔹 گفتگو کنید آن هم گفتگوی جدی و درگیرانه 🔸 تصویرسازی کنید 🎙 آیت‌الله سیدیدالله یزدان‌پناه 🏷 برگرفته از درس خارج نهایه @madar_e_hekmat
🔺 زیر پوست شهر زیر پوست شهر اتفاقاتی می‌افتد ... @madar_e_hekmat
| امام خمینی: 📌 زندگی در دنیای امروز، زندگی در مدرسه اراده است و سعادت و شقاوت هر انسانی به اراده همان انسان رقم می خورد. @madar_e_hekmat
به جان دوست قسم كه اگر علوم الهى و دينى، ما را هدايت به راه راستى و درستى نكند و تهذيب باطن و ظاهر ما را نكند، پست‏ترين شغلها از آن بهتر است‏. 📚 امام خمینی، جنود عقل و جهل ، صفحه ۳۴۲ @madar_e_hekmat
⚡️دست آقای خمینی را بوسید 🔻آیة الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله: 🔹مرحوم آقای میرزا مهدی اصفهانی از نظر معنوی و جهات روحی فرد خیلی ممتازی بود. ایشان ضد فلسفه بود، در نهایت ضدّیت. من از مرحوم آقای مشایخی عراقی شنیدم که می‌گفت : به آمیرزا مهدی گفتم: آن کسی که در قم منظومه میگوید، نماز شبش ترک نمی شود و منظورم آقای خمینی بود . ایشان گفت: نماز شب میخواند و فلسفه میگوید؟! ایشان اینگونه ضدّ فلسفه بود . از آقای خمینی شنیدم که آمیرزا مهدی در توهین به فلاسفه قصد قربت می کند! 🔸شنیدم آقای آمیرزا مهدی با این اختلاف سبک و مشرب، وقتی کتاب کشف‌ الاسرار آقای خمینی را دیده بود، با اینکه هفده هجده سال از آقای خمینی بزرگ تر بود، در مشهد دست آقای خمینی را بوسید! 📚جرعه ای از دریا .ج۲ ص ۵۴۰. @madar_e_hekmat
🔰 امام خمینی : با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر که ندانم‏! ‏‏سؤال خبرنگار : ‏‏[‏‏شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط‏‎ ‎‏بین المللی را مطالعه نکرده اید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در‏‎ ‎‏سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر نبوده اید. آیا این در ذهن شما این‏‎ ‎‏شک را به وجود نمی آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی توانید‏‎ ‎‏درک کنید؟‏‏]‏ ‏‏جواب امام : ما معادلۀ جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی ای که تا به حال به واسطۀ آن‏‎ ‎‏تمام مسائل جهان سنجیده می شده است را شکسته ایم. ما خود چارچوب جدیدی‏‎ ‎‏ساخته ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته ایم. از هر عادلی دفاع‏‎ ‎‏می کنیم و بر هر ظالمی می تازیم، حال شما اسمش را هرچه می خواهید بگذارید. ما این‏‎ ‎‏سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان‏‎ ‎‏ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایۀ نفوذ‏‎ ‎‏سرمایه داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله‏‎ ‎‏محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر است که ندانم.‏ صحیفه امام؛ ج 11، ص 160. @madar_e_hekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
... فرمودند: [بعد از شهادتش] دیدم همه از خدمات او و تلاش‌های شبانه روزی او حرف میزنند.از او تمجید می‌کنند. تعریف می‌کنند. . دلم برای رئیسی سوخت. در زمان حیات او این ها یک کلمه حاضر نبودن از این حرفها را بگویند. @madar_e_hekmat
... فرمودند: کشور به یک رئیس‌جمهورِ [۱] فعال [۲] پرکار [۳] آگاه و [۴] معتقد به مبانی انقلاب دارد. @madar_e_hekmat
اینطوری نیست/ اونطوری نیست ✍ علی مهدیان 🔹میگویند جلیلی توان اجرا نداره، اجرا در مورد رییس جمهور یعنی توان جهت دادن و مدیریت و تصمیم‌گیری در ساحت کلان، یعنی توان به کارگیری و مدیریت یک جمع هماهنگ، یعنی به خدمت گرفتن ظرفیت‌های مختلف کشور، یعنی داشتن اندیشه و برنامه ، یعنی جرات و شجاعت انتخاب موضع در نقاط حساس و ... جلیلی در مدتی که در شورای امنیت بود نشان داد جرات تصمیم گیری دارد، سبک مدیریت او احتمالا چیزی شبیه اتفاقی است که نزدیکان او در صدا و سیما دارند، صدا و سیما آغوش بازی نسبت به طیفهای مختلف داشته، جوانان را بکار گرفته، درصد مخاطبین را به گفته منابع رسمی حدود ده درصد افزایش داده، نه نگاه بسته مدیریتی آنچنان که می‌گویند دارد، نه جوان‌گرایی را کنار میگذارد، نه شجاعت در تصمیمات سخت و از سر اخلاص و تقوا را کنار می‌گذارد. جلیلی را هر کس از نزدیک دیده احساس تعقل و اخلاق و معنویت در عین شجاعت و قاطعیت در او را دیده. ماجرا اینقدر‌ که صفر و یکی تحلیل میکنیم نیست. 🔹می‌گویند اطرافیانش عدالتخواهان و بداخلاق‌ها و خاله زنک‌ها و حاشیه سازها هستند. اولا او به دلایل ویژگی‌های شخصیتی، آنچنان از اطرافیان تاثیر نمیگیرد، ثانیا جنس او به لحاظ عدالتخواهی شبیه برادرش آقا وحید است، این دو بزرگوار اولا مدتها است نگاهشان به ظرفیت‌ها است، امیدوارانه است، و اتفاقا بهترین مثال برای عدالتخواهی ولایی‌اند. 🔹میگویند قالیباف تکنوکرات و چیزی شبیه روحانی و هاشمی است. جهت انقلابی ندارد. این حرف غلط است، مجلس او قوانینی را تصویب کرده، بروید قوانین را ببینید، نگاه کنید چطور با تلاش شبانه روزی ساختار قوانینی را تصویب کرده که کاملا ساختار اقتصاد مقاومتی را دنبال میکند، عدم وابستگی به نفت، اصلاح نظام بانکی، کمک به رشد تولید، مقابله با فساد و دلالی و چه و چه. کمک به افزایش جمعیت و بحث مسکن و ...آنقدر درخشان است که بارها رهبری با او مدال انقلابی گری داده. دقت کنید مجلس انقلابی صفت مجلس قبلی است. کافی است نحوه توصیه های رهبری به مجلس جدید و تازه واردهای آن را با مجلس قبل مقایسه کنید. 🔹میگویند قالیباف قدرت طلب است. چون از ریاست مجلس رفت برای ریاست جمهوری، بعد سخنان رهبری را می‌آورند. اولا خود من و شما در همین مدت کوتاه بارها دیدیم شرایط چقدر متغیر و شناور است، چگونه می‌گویید او احتمال داشت بیاید یا نیت فلان داشت. بعلاوه او اگر قدرت طلب بود در انتخابات نود و شش که هم خود و هم همراهانش احتمال جدی می‌دادند که با کنار رفتن آقای رئیسی ایشان رای می‌آورد، کنار نمی‌رفت و مدد به آقای رئیسی نمی‌داد. قالیباف اهل عقل جمعی است، اهل مشورت است. او با طیفهای متنوعی کار می‌کند ولی دوست دارد عملا حرف رهبر را پیش ببرد. 🔹رفقا! من هم نقدهایی به این دو بزرگوار دارم، اما صحنه را اینقدر سفید و سیاه نبینیم. این عزیزان سرمایه های این کشورند، دارایی ما هستند. شما را به خدا مراقب باشید، "رهبری را بی آبرو نکنید"، او گفت با این جنگ و جدالها و بی اخلاقی ها، ایران بی آبرو می‌شود، بیایید شاخصها را مرور کنیم، مهمتر از اینکه کدام بزرگوار را در نهایت انتخاب میکنیم باید کمک کنیم به رشد مردم، تا بعد انتخابات تنور مطالبه و اندیشه ورزی بر اساس همین شاخصها روشن باشد. بیایید همگی از خودمان شروع کنیم. بسم الله. @madar_e_hekmat
لزوم تأسیس مراکز مشاوره فلسفی ✍ احمدحسین شریفی 🔸بسیاری از مشکلات روحی و روانی، به ویژه در دنیای مدرن، ریشه در گره‌های فکری و مسائل فلسفی دارند. عدم آگاهی از فلسفه آفرینش، ابهام در معنای زندگی، سؤال درباره نظام احسن، سؤال و ابهام درباره علم و قدرت و حکمت و خیرخواهی خداوند، شبهات ناظر به حیات ابدی و جاودانه و امثال آن از سنخ پرسش‌های فلسفی‌اند که نداشتن پاسخی روشن برای آنها موجب دلهره و اضطراب و پرخاشگری و يأس و ناامیدی و گوشه‌نشینی و انزوا می‌شود و حتی ممکن است فرد را تا مرز خودکشی بکشاند. 🔹روشن است که هرگز یک روان‌شناس یا روان‌درمان‌گر نمی‌تواند چنین پرسش‌هایی را پاسخ دهد. با تجویز داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور و توصیه به ارتباطات اجتماعی و تفریح و تنظیم اوقات فراغت و امثال آن نمی‌توان چنین گره‌هایی را باز کرد و چنان معضلاتی را برطرف نمود. پاسخ به این پرسش‌ها فقط از عهده فیلسوفان و متکلمان واقع‌گرا و الهی برمی‌آید. 🔻به هر حال، با توجه به گستردگی چنین مسائلی در دنیای جدید، معتقدم فیلسوفان الهی به ویژه فیلسوفان حکمت متعالیه باید از لاک مباحث انتزاعی و صرفاً نظری خارج شده و با امتداد مباحث فلسفی تا سطح نیازها و تقاضاهای اجتماعی، برنامه‌هایی مشخص برای پاسخ به پرسش‌های فلسفی و گره‌های فکری و نظری مردم به ویژه جوانان و نوجوانان داشته باشند. پیشنهاد می‌شود سازو کار تأسیس مراکز مشاوره فلسفی توسط مراکز فلسفی اصیل و قویم کشور به ویژه مجمع عالی حکمت اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طراحی شود. پیش‌نیاز تأسیس چنین مراکزی تهیه دوره‌های آموزشی خاص برای متخصصان فلسفه و آگاه‌سازی آنان نسبت به روش‌های مشاوره و درمان است. @madar_e_hekmat
برای پول هر کاری نکنیم ...