به نام خدا
مدرسه و درک احساس
🔶 وقتی فرزند شما از مدرسه می آید و با احساس خاصی( غم یا شادی و..) با شما صحبت می کند، با احساسات کودک جدی برخورد کنید، حتی اگر خود موقعیت آنچنان که باید جدی نباشد👌:
🔴 مثال اول
➖دوستم حسین امروز از من قهر کرد، رفت با یکی دیگه دوست شد☹️😭
1⃣ واکنش اول:
🧕: خوب تو هم برو یک دوست دیگه پیدا کن، این همه بچه تو کلاس شما هست. اصلا بهتر که قهر کرد، خیلی هم پسر خوبی نبود.❌❌
➖ چی میگی مامان😤 من فقط میخوام با حسین دوست باشم.
2⃣ واکنش دوم:
🧕: که اینطور، مشخصه این موضوع خیلی ناراحتت کرده ✅
➖ اره خیلی، ولی من میتونم دوستهای دیگری هم داشته باشم حتی میتونم کاری کنم که با من آشتی کنه.👌
🔴 مثال دوم:
➖امروز خانم معلم من را دعوا کرد😡
🧕: باز چه کار کردی؟ ❌❌
🧕: اووووه، پس امروز موقعیت بدی را تجربه کردی✅
🔶 کودک در جواب سوال «باز چه کار کردی؟» چی میگه ؟ 🤔
➖هیچی😢 من که هیچ کاری نکردم.😠
🔶 در جواب «امروز موقعیت بدی را تجربه کردی» چی میگه؟
➖شروع میکنه به تعریف ماجرایی که پیش امده😉👌
🔶 این نوع پاسخ باعث میشه که رابطه صمیمی و نزدیکی بین مادر و فرزند ایجاد شود و کودک روزهای بعد هم تمایل داشته باشد در مورد اتفاقات رخ داده در مدرسه با مادر صحبت کند. وقتی کودک حس کند که مادر او را درک می کند، عشق و علاقه اش نسبت به مادر بیشتر می شود. اما اگر احساس کند که مادر من را درک نمیکند به تدریج از صحبت در مورد مسائل مدرسه امتناع خواهد ورزید.
🔶 دقت کنیم، کودکان از اینکه کسی بیاید و دائما نصیحتشان کند و از آنها ایراد بگیرد و مرتب تذکر دهد نفرت دارند، وقتی کودک مشتاقانه از اتفاقات خوب و بد مدرسه برای شما تعریف می کند، زمان مناسبی برای آموزش و نصیحت و ایراد گرفتن نیست. در اوج احساسات شدید هیچ پند و اندرزی پذیرفته نمی شود.
🔶 پس وقتی کودک به خانه می آید و انبوهی از شکایات درباره دوستان، معلم و ناظم و ... دارد، بهترین کار این است که به لحن احساسی او پاسخ دهیم نه اینکه سعی کنیم حقیقت ماجرا را معلوم کنیم یا در مورد حادثه پیش آمده تحقیق و تفحص کنیم.
#شروع_مدرسه #شروع_مدرسه_و_احساسات
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
به نام خدا
شروع مدرسه و مسئولیت پذیری
🔶 وقتی از مدرسه و مسئولیت پذیری صحبت می کنیم، فقط مسئله مستقل بودن در انجام تکالیف نیست. مستقل بودن در همه امور مربوط به مدرسه مورد نظر است.
پیچیدن کیف مدرسه🎒، برداشتن وسایل لازم📚✏️✂️، شستن جورابها🧦، تمیز کردن کفش👟👟 و...
🔶 حتی برای کودکان در سالهای نخست مدرسه، میتوانید وسایل لازم را که در هر روز هفته باید با خود به مدرسه ببرند به صورت تصویری و یا متنی📝 بنویسید و در اتاق نصب کنید. همچنین کارهای دیگری که باید انجام دهند: مثل شستن جوراب🧦، تمیز کردن کفش👟، برداشتن تغذیه 🌮🍏 و...
🔶 توجه داشته باشید واگذاری این مسئولیت ها را با توجه به ظرفیت و توانایی کودک انجام دهید. اگر کودک قبل از ورود به مدرسه هیچ مسئولیتی نداشته، از اعطای یک مسئولیت شروع کنید و هر ماه یک مسئولیت دیگر اضافه کنید.
🔶 لحن بیان و نوع برخورد والدین بسیار مهم است. کودک واگذاری این مسئولیتها را نباید به عنوان تنبیه، بی توجهی والدین و رهاشدگی خود تلقی کند، بلکه باید نشانه ای از توانمندی و استقلال خود بداند:
🧕: من دیگه نمیتونم کیف تو را بپیچم، باید خودت انجام بدی☹️❌❌
🧕: من به توانمندیهای تو اعتماد دارم، به راحتی میتونی کیف مدرسه را هر روز خودت آماده کنی، اگر در هر موردی هم کمک خواستی من راهنمایی میکنم. ✅
🔶 از مقایسه جدا پرهیز کنید. دوستت یا پسرعمو و... همسن تو هست ولی همه کارهایش را خودش انجام می دهد.❌❌
کودک با خود می گوید پس من خیلی ناتوانم، من نمیتونم.
🔶 اگر کودک در انجام مسئولیتهایش دچار خطا و اشتباه شد، او را سرزنش نکنید. این تجربه ها بسیار مفیدند.
➖مامان امروز کتاب ریاضی را جا گذاشته بودم
🧕: بس که حواس پرتی، دیر بلند شدی برداشتن وسایلت موند برای لحظه آخر، چقدر بگم از شب قبل کیفت را ببند.❌❌
🧕: اااااِ، اونوقت چی شد؟ ✅
🔶 اگر کودک چند بار دچار اشتباه شد، مسئولیت را از او سلب نکنید:
🧕 : نه کار تو نیست،هر روز داری یه چیزی را جا میگذاری، باید شبها خودم کیفت را ببندم❌❌
🔶 اجازه بدهید کودک تجربه کند و با سعی و خطا بتواند مسئولیت امور شخصی خود را به عهده بگیرد. شما فقط شرایط را فراهم کنید. مثلا اگر می بینید کودک هر روز یکی از وسایل لازم را جا می گذارد، برای او لیست تهیه کنید( برای کلاس اولی ها تصویری، بقیه پایه ها نوشتاری) و فقط هر روز یک تذکر کوتاه به او بدهید که طبق لیست، خود کیف را ببندد.
🔶 کیفیت کار کودک را متناسب با سن خودش بپذیرید. قطعا انجام این امور توسط یک کودک ۷ ساله با آنچه ایده ال ما هست بسیار تفاوت دارد، اگر این تفاوت را نپذیریم فرصت کشف، تجربه و مهارت آموزی را از فرزند خود سلب می کنیم.👌
#شروع_مدرسه #شروع_مدرسه_و_مسئولیت_پذیری
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
🏴 متن کامل بیانات رهبر انقلاب اسلامی در پایان مراسم عزاداری هیئتهای دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی
✏️بسماللهالرّحمنالرّحیم
مثل همهی اربعینهای دیگر، امروز شما جوانان عزیز این حسینیّه را با حضور خودتان، با احساسات پاک خودتان، نورانی کردید؛ از همهی شما تشکّر میکنم به خاطر حضورتان و برنامهای که بحمداللّه به بهترین وجهی انجام گرفت. برنامهها بسیار خوب بود، سرود خوب بود، تلاوت قرآن خوب بود، زیارتی که خواندند بسیار خوب بود، منبر بسیار خوب بود، برنامهی آقای مطیعی بسیار خوب بود؛ بحمداللّه همهی برنامههایی که شما اینجا اجرا کردید، برنامههای پُرمغز، پُرمعنا و آموزندهای بود.
✏️در زیارت عاشورا، شما به امام حسین (علیه السّلام) عرض میکنید: یا اَبا عَبدِ اللّهِ اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَكُم اِلىٰ يَومِ القِيامَة. «اِلىٰ يَومِ القِيامَة» یعنی چه؟ یعنی این کارزار میان جبههی حسینی و جبههی یزیدی تمامنشدنی است؛ این کارزار ادامه دارد. جبههی حسینی خودش را معرّفی کرده؛ امام حسین (علیه السّلام)، در همین سفر کربلا، در چند جا مشخّص کرده که حرفش چیست، هدفش چیست. فرمود: اِنَّ رَسولَ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ قالَ مَن رَأَى سُلطاناً جَائِرا؛ مسئله، مسئلهی ظلم است، مسئلهی جُور است. مُستَحِلّاً لِحُرُمِ اللّهِ ناكِثاً لِعَهدِ اللّهِ ... يَعمَلُ فی عِبادِ اللّهِ بِالجَورِ وَ العُدوان؛ مسئله این است. این جبههی حسینی است که در مقابلهی با ظلم فعّالیّت میکند و جهاد میکند. نقطهی مقابلش هم جبههی جُور است، جبههِی ظلم است، جبههی شکستن عهد الهی است.
✏️امروز شما در دنیا این را میبینید، قبل از دوران امام حسین (علیه السّلام) هم این دوجبههای وجود داشت، در زمان بعد از ایشان هم وجود داشته، امروز هم وجود دارد، تا آخر هم وجود خواهد داشت. در همهی اینها «اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم»؛ با هر کسی که در جبههی شما است، من خوبم؛ «حَربٌ لِمَن حارَبَكُم»، با هر کسی که با جبههی شما میجنگد، میجنگم. این جنگ اَشکال مختلفی دارد: در دوران شمشیر و نیزه یک جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال اینها یک جور دیگر است، ولی هست؛ در دوران تبلیغات به وسیلهِی شعر و قصیده و حدیث و بیان کلمات یک جور است، در دوران اینترنت و کوانتوم و امثال اینها هم یک جور دیگر است، ولی هست؛ در دوران دانشجو بودنِ انسان یک جور است، در دوران مدیر شدن و مسئول شدن یک جور دیگر است؛ در همهِی احوال هست. «حَربٌ لِمَن حارَبَكُم» نباید فراموش بشود. «حَربٌ لِمَن حارَبَكُم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست؛ به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن است؛ «حَربٌ لِمَن حارَبَكُم» اینجوری است. بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر اینجور فکر کردیم، اینجور شناسایی کردیم، اینجور همّت کردیم، زندگی معنا پیدا میکند، زندگی هدف پیدا میکند. پول لایق این نیست که هدف زندگی باشد؛ مقام و قدرت و موقعیّتهای اجتماعی حقیرتر از آن هستند که هدف زندگی انسان قرار بگیرند. هدف زندگی بندگی است، رسیدن به خدا است. راهش هم فقط همین است: سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَكُم.
✏️جوانیتان را قدر بدانید؛ میدان وسیعی در مقابل شما است. انشاءاللّه شصت سال دیگر، هفتاد سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت؛ از این فرصت استفاده کنید؛ برای این فرصت طولانی برنامهریزی کنید؛ برای اینکه برنامهریزیتان درست از آب دربیاید فکر کنید؛ برای اینکه درست بتوانید فکر کنید با قرآن آشنا بشوید، قرآن را بخوانید، تأمّل کنید، از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمّل کردند یاد بگیرید. یاد گرفتن ننگ نیست، افتخار است؛ همیشه باید یاد بگیریم، تا آخر عمر باید یاد بگیریم. فکر کنید، مطالعه کنید، شناسایی کنید، آنجایی که اقدام لازم است اقدام کنید. اقدام یک وقت در آزمایشگاه است، یک وقت در کلاس درس است، یک وقت داخل محیط دانشگاه است، یک وقت در محیط اجتماعی است، یک وقت در محیط سیاسی است، یک وقت در راه کربلا است، یک وقت در راه فلسطین است، یک وقت شعار برای اهداف عالیهی اسلامی است. انقلاب اسلامی این راه را روی ما باز کرد. عزیزان من، جوانهای من! شماها آن روزگار را ندیدید؛ خوشحال باشید که ندیدید. ما دیدیم آن روزگار را؛ روزگار بدی بود، روزگار سختی بود، روزگار سیاهی بود، روزگار یأس بود. انقلاب ورق را برگرداند، انقلاب راه را باز کرد، انقلاب به ما فرصت داد. میتوانیم از این فرصت استفاده کنیم؛ شما میتوانید از این فرصت استفاده کنید. میشود هم استفاده نکرد؛ اگر استفاده نکردیم، خسران است؛ اگر استفاده کردیم، فلاح است: قَد اَفلَحَ المُؤمِنون.
انشاءاللّه که موفّق و مؤیّد باشید.
والسّلامعلیکمورحمةاللّهوبرکاته
💻 farsi.khamenei.ir
به نام خدا
شروع مدرسه و اضطراب جدایی
❇️ یکی از مسائلی که در مورد شروع مدرسه مطرح هست، موضوع اضطراب جدایی است. فارق از اینکه علت این اضطراب جدایی چیست؟! ( عوامل مختلفی مثل: از شیر گرفتن فوری، عدم تامین امنیت کودک در دو سال اول زندگی، تنش در محیط خانواده و در رفتار با کودک، ورودیهای ذهنی نامناسب مثل دیدن محتواهای خشن و اضطراب آور، عدم درک احساس و ... از جمله دلایل ایجاد و تشدید اضطراب جدایی هستند)؛ به روش برخورد با این موضوع می پردازیم.
❇️ البته شاید این مطلب بیشتر برای عزیزانی کارآیی داشته باشد که فرزندانشون سالهای بعد مدرسه خواهند رفت. اگر فرزند شما مسئله اضطراب جدایی دارد، بهتر است این مسئله قبل از ورود به پایه اول حل کنید. حداقل در دوره پیش دبستانی و یا حتی پیش از آن، چون پروسه جدایی مناسب برای این کودکان یک پروسه دو تا سه ماهه خواهد بود.
❇️ اگر کودکی مشکل اضطراب جدایی دارد به هیچ وجه او را سرزنش نکنید:
➖از چی می ترسی؟ مگه مدرسه ترس داره؟❌❌
تحقیر و مقایسه نکنید:
➖ مگر تو ترسو هستی! ببین همه بچه ها بدون مامان اومدن فقط تویی که میخوای من از تو جدا نشم.❌❌
تهدید نکنید، باج ندهید: اگر نمونی دیگه پارک نمیبرمت❌❌
بمون تا برات جایزه بخرم ❌❌
بدون اطلاع کودک او را ترک نکنید چون اضطراب جدایی را شدیدتر خواهد کرد.
❇️ اگر این مشکل را در مهدکودک یا پیش دبستانی حل کنید بهتر است چون الزامی ندارد کودک ساعتهای طولانی را به دور از مادر باشد. از روزی یکساعت شروع کنید و مادر در کلاس و در کنار کودک باشد و به او اطمینان دهد تا وقتی او بخواهد در کنارش میماند، در رفع مشکل اضطراب جدایی اثرگذارترین رفتار درک احساس صحیح می باشد. کودک باید اطمینان پیدا کند که والدین اضطراب او را درک می کنند و به هیچوجه قصد جداکردن او را ندارند. بعد از یک هفته مادر با کمی فاصله از کودک در کلاس بنشیند، یک یا دو هفته بعد مادر نزدیک در کلاس باشد و به کودک اطمینان دهد که هست و هر وقت بخواهد می تواند کنار مادر باشد. به تدریج زمان حضور در کلاس یا مهد را افزایش داده و فاصله مادر بیشتر شود: پشت در کلاس، در دفتر مهد، در حیاط، پشت در مهد یا پیش دبستانی، این پروسه انقدر با آرامش و تدریجی طی شود تا جایی که کودک به مادر می گوید دیگر لازم نیست شما بیایید من اینجا را دوست دارم.
❇️ اگر کودک شما اضطراب جدایی دارد و میخواهید این روند را برای او طی کنید حتما پیش از ثبت نام با معلم و مسئول آن مرکز هماهنگ کنید که آیا اجازه پیاده کردن چنین روشی را به شما خواهند داد یا خیر.
❇️ اینکه میگوییم این موضوع قبل از کلاس اول حل شود بهتر است، چون برای سال اول نمی توان کودک را فقط روزی یکساعت یا دو ساعت مدرسه برد، و کودک از همان روز اول باید حدود ۵ ساعت را در مدرسه باشد که هم برای کودک و هم برای مادر این موضوع مشکل تر خواهد بود.
#شروع_مدرسه #اضطراب_جدایی
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
به نام خدا
شروع مدرسه و درک احساس
احساسات دوگانه یا دمدمی مزاجی
✅ یکی از موارد دیگری که در رابطه با مدرسه بسیار برای کودکان رخ می دهد احساسات دوگانه یا درهم و برهم است. البته این نوع احساسات در خانه و... هم رخ می دهد اما وقوع این نوع احساسات در محیط مدرسه و در ارتباط با دوستان و معلم و ناظم و.. بیشتر است.
✅ احساساتی که معمولا توسط والدین پذیرش نمی شود و آن را یک ایراد فرزند خود به حساب می آورند: دمدمی مزاج است، تکلیفش با خودش مشخص نیست و...
فرزند یک روز می گوید: معلمم را خیلی دوست دارم
فردا می گوید: خانم معلم خیلی بده
مادر: دیروز که یک چیز دیگر میگفتی، بالاخره خانم معلم خوبه یا بده!!! تکلیفت با خودتم مشخص نیستاااااا
فرزند: علی بهترین دوست منه،
چند دقیقه بعد: من دیگه نمیخوام با علی دوست باشم
مادر: قاطی کردی!!! یک دقیقه میگی علی بهترین دوستمه یک دقیقه ازش بدت میاد.
✅ چیزی که درون انسانها می گذرد بسیار پیچیده است. بسیار پیش می آید که عشق و محبت و نفرت در کنار هم باشند. تعریف و تمجید و حسادت نسبت به یک شخص همزمان در ذهن ما وجود داشته باشند و یا فداکاری و از خودگذشتگی و ناراحتی باهم. احساسات دوگانه را هم مانند بقیه احساسات درک کنید.
➖به نظر میاد نسبت به معلمت دو جور احساس داری، هم دوستش داری هم از او ناراحتی
➖با وجود اینکه داداش را خیلی دوست داری اما کار او تو را خیلی عصبانی کرده.
➖با وجود اینکه مدرسه رفتن را خیلی دوست داری از تعطیل شدن امروز مدرسه خیلی شگفت زده شدی
#شروع_مدرسه #شروع_مدرسه_و_احساسات
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
به نام خدا
پیش نیازها ، مسئولیت پذیری
✅ یکی از مسائل و دغدغه های مشترک این روزهای خیلی از مادرها، مشکلات مشق نوشتن و مسئولیت پذیری در مورد تکالیف هست که قبلاً در موردش در #شروع_مدرسه( توصیه میکنم حتما مطالعه کنید) زیاد نوشتیم. ولی مسئله غالب در بین مادرانی که این مشکلات را دارند این است که کودک اصلا شرایط خوب مشق نوشتن را ندارد، شرایط مسئولیت پذیری را ندارد و مادر میخواهد با فشار او را مجبور کند، که نتیجه ای جز تخریب رابطه والدفرزندی ندارد.
✅ مثلاً مادر میگوید: مشق نمی نویسد، یک خط می نویسد می رود، میگوید خسته ام، نمی تواند تمرکز کند و...
✔️ سوال من از مادر: قبل از ورود به مدرسه چقدر تلویزیون میدید؟
➖ خیلی
✔️الان چی؟ از مدرسه که می آید خیلی
این کودک اگر مشق بنویسد جای تعجب دارد!!!😔
مادر: خوب الان چه کنم؟
✔️حداقل رابطه والدفرزندی را برای چیزی که کودک شرایطش را ندارد خراب نکنید، خودتان اشتباهات گذشته را جبران کنید و به کودک فرصت تغییر دهید.
➖مادر: دوست دارد مشق بنویسد اما دستش زود خسته می شود
✔️ سوال من: چقدر بازیهای دستورزی داشته؟
➖گاهی کوچکتر که بود.
✔️چقدر در کارهای آشپزخانه سهیم بوده؟
➖خیلی کم، چون من خیلی حساسم
✔️میوه اش را خودش پوست می گیرد؟
➖ نه
✔️چقدر با قیچی کار کرده؟
➖کم چون ریخت و پاش داشت.
این کودک اگر دستش خسته نشود جای تعجب دارد.😢
✅ پس پاسخ مشترک به این سوال پر تکرار مادران، اگر کودک شرایط و پیش نیازهای خوب مشق نوشتن که دقت، تمرکز و توجه و عضلات ریز دست قوی و قوی بودن حواس پنجگانه می باشد را در شش سال اول بدست نیاورده، فشار و زور و تهدید و تنبیه هیچ اثری ندارد. علت باید برطرف شود. مثل اینکه شما به یک انسان نابینا تحمیل کنید که باید ببینی! وقتی شرایط دیدن که چشمان بینا هست را ندارد چگونه ببیند !!! حالا هر چقدر هم که میخواهید تهدیدش کنید، تنبیهش کنید، از علایقش محرومش کنید او نمی تواند ببیند چون چشم سالمی ندارد.
➖پس چه کنیم؟
🔴 توجه و تمرکز کودک را با کاهش دیدن تلویزیون و انجام بازیهای دقت دیداری و شنیداری بالا ببرید. عضلات ظریف دست کودک را تقویت کنید. به کودک فرصت بدهید. در کنار او باشید نه در مقابل او.
✅ مسئله دوم که در مورد مسئولیت پذیری بسیار مورد سؤال هست. متاسفانه اکثرا والدین مسئولیت پذیری را فقط در جمع کردن وسایل و نوشتن تکالیف و مشابه آن می دانند. اما باید بدانیم، از همان روزی که کودک هر فعالیتی را می تواند با کیفیت مناسب سن خودش انجام دهد و ما نمیگذاریم و اجازه نمی دهیم، در واقع از او سلب مسئولیت کرده و مسئولیت پذیری را در وجود فرزندمان کمرنگ می کنیم. کودک باید مسئولیت هر کاری را که توانایی انجام آن را دارد بر عهده بگیرد.
روزی که می تواند چهار دست و پا از پله ها بالا رود و ما او را به بهانه کثیف شدن بغل می کنیم. روزی که می تواند جورابش را لنگه به لنگه بپوشد و اجازه نمی دهیم. روزی که می تواند وسایلش را در کمد کپه کند و ما خودمان مرتب میکنیم، زمانی که میتواند غذایش را با دست بخورد و بر سر و صورت و لباسش بمالد و ما لقمه را در دهانش میگذاریم به فرزندمان این پیغام را می دهیم که من مسئولیت کارهای تو را قبول میکنم، پس تو هیچ مسئولیتی نداری، آن وقت این کودک به مدرسه می رود به یکباره به او می گوییم خودت باید مشق بنویسی!!! در حالیکه در هر کاری از او سلب مسئولیت کردیم.
✅ پس در این مورد هم اگر خطا داشتیم باید به جای تخریب رابطه والدفرزندی با صبوری کامل با تغییر رفتار خودمان به کودک فرصت جبران بدهیم.
#مسئولیت_پذیری
#پیش_نیازها
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
🪐🌗⭐️💫🔭 به نام خدا
دیشب هم یک برنامه دورهمی خانوادگی و نجومی داشتیم با گروه مادرانه های مشترک شیراز با همکاری واحد نجوم سیاره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس
ظرفیتمون ۸۰ تا کودک بالای شش سال بود به همراه پدر و مادر و خواهر برادرها که روی هم ۲۱۰ نفر بودیم.
@madaranehayemoshtarak
رصد 🔭 ستاره ها ⭐️ و سیاره ی زحل🪐 را داشتیم برای بچه ها و حتی مامان بابا ها، تجربه جالبی بود
@madaranehayemoshtarak
بچه ها و گروهی از مامانها 😉آسمان نمای دیجیتال را تجربه کردند.⛺️
@madaranehayemoshtarak
در محیط باغ، هم بچه ها حسابی بازی کردند و هم خانواده ها شام را در فضای آزاد و دور هم بودند.
برای عزیزانی که به تازگی به کانال پیوستند عرض کنم که گروه مادرانه های مشترک شیراز، گروهی هست برای اعضای کانال مادرانه های مشترک که ساکن شیراز هستند که برنامه های متنوع مجازی و حضوری داریم. برای تعامل و همیاری و مواسات و همکاری بیشتر مادران شیرازی کانال با همدیگر. اگر کلمه دورهمی را در کانال جستجو کنید برنامه های قبلی را هم میتونید ببینید.
@madaranehayemoshtarak
به نام خدا
✅ لینک برخی از مطالب پراستفاده کانال
1⃣ شروع مطالب « از شیر گرفتن » در ۱۴ قسمت به اینجا
بروید ( روی کلمه اینجا کلیک کنید ) و یا #از_شیر_گرفتن را جستجو کنید. 2⃣ شروع مطالب « از پوشک گرفتن » در ۲۱ قسمت به اینجا بروید و یا #از_پوشک_گرفتن را جستجو کنید. 3⃣ شروع مطالب « تلویزیون، موبایل، تبلت » در ۱۳ قسمت به اینجا بروید و یا #تلویزیون_موبایل_تبلت را جستجو کنید. 4⃣ شروع مطالب « عوامل موثر در آرامش و صبر مادر » در ۶ قسمت به اینجا بروید و یا #عوامل_موثر_در_آرامش_مادر را جستجو کنید. 5⃣ شروع مطالب « احساس مالکیت» در ۴ قسمت به اینجا بروید و یا #احساس_مالکیت را جستجو کنید. 6⃣ شروع مطالب « تولد فرزند جدید » در ۴ قسمت به اینجا بروید و یا #تولد_فرزند_جدید و #ورود_فرزند_جدید را جستجو کنید. 7⃣ شروع مطالب « نظم کودکان » در ۹ قسمت به اینجا بروید و یا #نظم_کودکان را جستجو کنید. 8⃣ شروع مطالب « کتاب و کتابخوانی » برای کودک در چندین قسمت به اینجا بروید و یا #کتابخوانی_برای_کودک را جستجو کنید. 9⃣ شروع مطالب « شروع مدرسه، مدرسه و تکالیف، مدرسه و اضطراب جدایی،مدرسه و مسئولیت پذیری » در چندین قسمت از اینجا و یا #شروع_مدرسه را جستجو کنید. 0⃣1⃣ شروع مطالب « لجبازی » در سه قسمت از اینجا و یا #لجبازی را جستجو کنید و ده ها تجربه جالب از لجبازی کودکان را بخوانید 1⃣1⃣ برای دیدن « فهرست قصه ها » به اینجا بروید و یا #فهرست_قصه_ها را جستجو کنید. 2⃣1⃣ برای شنیدن صورتهای جدا کردن جای خواب #جدا_خوابی_کودکان را جستجو کنید. ✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈 @madaranehayemoshtarak
👆👆فهرست هشتگ های کانال که در ۹ پیامِ پشت سر هم قرار گرفته است، در بالای صفحه سنجاق شده .
1⃣ هشتگهای مربوط مسائل کلی تربیت فرزند
2⃣ هشتگهای مربوط به بازی، بازی کردن، وقت بازی، استقلال در بازی کردن
3⃣ هشتگ های مربوط به مشارکت و مسئولیت پذیری فرزندان
4⃣ هشتگهای مربوط به تربیت دینی، احادیث تربیتی و مناسبات مذهبی
5⃣ هشتگهای مربوط به نقاشی و کاردستی
6⃣ هشتگ های مربوط به طبیعت، کسب مهارت
7⃣ هشتگ های مربوط به کتاب و کتابخوانی و قصه گویی
8⃣ فهرست قصه ها
9⃣ هشتگ های مربوط به تربیت نوجوان
https://eitaa.com/madaranehayemoshtarak
به نام خدا
✅ مطلب امشب موضوع مهمی است که صرفا مختص زمان مدرسه نیست، ولی در طول دوران مدرسه رفتن بچه ها هم بسیار زیاد استفاده می شود، هم توسط والدین و هم توسط مربیان .بحث تمجید و انتقاد
چند هفته دیگر، مدرسه ها شروع میشود و تمجید و انتقادهای خانواده ها و معلمهای عزیز هم شروع خواهد شد.
دانش آموزی که یک روز مشقهاشو زود و مرتب مینویسه و میشنوه: تو بی نظیری و روز بعد که نمره خوبی نگرفته، میشنوه: چقدر خنگی 😉 و در نهایت گیــج میشه 😂 که من چی ام ؟ چونم ؟!
➖ یک تفکر وجود دارد و آن این است که تمجید از کودک باعث می شود اعتماد بنفس او افزایش یابد، اما اغلب اینطور نیست، حتی در مواردی تمجید نادرست موجب بدرفتاری هم می شود. که در ادامه توضیح می دهم.
✅ نکته اصلی و مهم: تمجید فقط باید تلاشها و کارهای موفقیت آمیز کودک را بیان کند نه صفات شخصی و شخصیت او.
کلام تمجیدآمیز باید مثل یک آینه 🪞عمل کند و تصویر واقعی موفقیتها را نشان دهد، نه یک تصویر مبهم و متغایر از شخصیت کودک.
مثلا دانش آموز مشقش را تمیز و مرتب نوشته، نیازی نیست بگوییم: تو بی نظیری، تو باهوشی ،
آینه عمل کودک 🪞چیست ؟ :
امروز مشقت را خیلی تمیز نوشتی، باورم نمیشد که بتوانی با این دقت بنویسی
همین مثال را برای کارهای خانه هم می توان بکار برد :
کودک سالاد درست کرده است.
🧕: آفرین، خیارها و کاهوها را بسیار خوب و به اندازه خرد کردی.
👦: بله من دیگه میتونم قشنگ خرد کنم.
🧕: من از دیدن سالادی که تو درست کردی لذت بردم
👦: قشنگ تریینش کردم ؟
🧕: بله زیباست
اما تمجید غلط در این مثال :
🧕: تو زرنگی ترین دختر روی زمین هستی ❌❌
اگر تو نبودی من نمیتونستم کارها را انجام بدم ❌❌
✅ این نوع تمجید غلط حتی می تواند باعث اضطراب در کودکان شود، چون خود را به فاصله زیادی از آنچه در تمجید گفته می شود تصور میکند.
📣 پس تمجید نباید در مورد خصوصیات و صفات شخصی کودک باشد، بلکه باید از تلاشها و کارهای موفقیت آمیز کودک تمجید کنیم. اظهار نظرهای ما باید به گونه ای باشد که، کودک خودش اظهار نظر مثبتی در مورد شخصیتش داشته باشد. مثلا:
والد : این تمرینهای ریاضی را خیلی دقیق و درست انجام دادی
کودک در ذهن خود: پس من زرنگ هستم
✅ پس تمجید دو بخش دارد :
گفتار ما
نتیجه گیری کودک
گفتار ما( تمجید مفید ): کتابهایت را تمیز نگهداشتی، نو به نظر می رسند
برداشت کودک: من کار خوبی انجام دادم، معلم/ والد از من تقدیر کردند.
(تمجید غیرمفید): تو بی نظیری
🧕:(تمجید مفید) از کاردستی که در مدرسه درست کردی خیلی خوشم آمد. دوستش دارم
نتیجه گیری کودک : من توانایی ساخت کاردستی های قشنگ را دارن
(تمجید غیر مفید) : تو هنرمندترین پسر روی زمینی
🧕: ( تمجید مفید) قفسه کتابهایت را مرتب چیده ای، اینطوری دسترسی به کتابها خیلی راحت و آسان شده
برداشت کودک : من کودک بالیاقتی هستم.
تمجید غیر مفید :بهتر از این نمیشه این کتابخونه را چید
🧕(معلم یا والد) تمجید مفید : انشای تو حس خوبی به من داد
نتیجه گیری کودک: من می توانم ایده های جذابی داشته باشم
تمجید غیر مفید : بهترین انشایی بود که تا بحال شنیدم.
اظهار نظر توصیفی مربی و والد و نتیجه گیری های مثبت خود کودک ، نقش بسزایی در افزایش اعتماد بنفس و عزت نفس کودک دارند.
چون کودک با نتیجه گیری های که خودش در سکوت میکنم. دید بسیار خوبی نسبت به خودش و دنیای پیرامونش پیدا میکند.
#شروع_مدرسه #تمجید
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
سلام. دیشب در مورد تمجید گفتیم، امشب در مورد انتقاد صحبت میکنیم.
من با توجه به فصل شروع مدارس، سعی کردم مثالها را مرتبط با درس و مشق بچه ها بنویسم، اما این موضوعات برای همه سنین، کودک زیر هفت سال، بالای هفت سال ، نوجوان و جوان صادق است. و حتی نحوه صحیح تمجید و انتقاد در روابط همسران و حتی روابط کاری و خانوادگی هم صادق است.
👇👇👇👇👇
به نام خدا
انتقاد سازنده و انتقاد مخرب
💠 بسیار طبیعی است که والدین یا مربیان نسبت به انتقاد از کودک، احساس نیاز کنند، و این احساس ناشی از محبت و حس مسئولیت است. اینکه کودکی که، والد یا مربی خود را نسبت به آن مسئول می داند، خطاها و کاستی هایی دارد، والد یا مربی را به سمت انتقاد کردن هدایت میکند. مگر می شود مادری مشق های کثیف و ناقص و غلط را ببیند و بتواند ساکت باشد !!!
مگر می شود معلمی که، سر کلاس تمام توان خود را دارد صرف جذب کردن دانش آموزان به درس میکند، بازیگوشی و شیطنت و بی حواسی دانش آموزان را ببیند و انتقادی نکند !!!
💠 اما سؤال مهم!!!
انتقاد چه زمانی سازنده است و چه زمانی مخرب؟
در انتقاد سازنده، اظهار نظر های منفی درباره شخصیت کودک کاملا حذف می شوند
➖علی هنگام باز کردن ظرف تغذیه اش برای چندین و چندمین بار ظرف کج گرفته و درب آن را طوری باز میکند که تغذیه او کف کلاس می ریزد
➖معلم (با انتقاد سازنده): علی یادت هست که باید ظرف را چگونه صاف روی نیمکت بگذاری و باز کنی که محتویات آن نریزد، تا الان چند بار این موضوع را به تو گفتم
➖معلم ( با انتقاد مخرب) : اصلا بلد نیستی خیلی دست و پا چلفتی هستی، هر چی به تو یاد می دهم از بس بی حواسی یاد نمیگیری
( این مثالها را برای رابطه والد فرزندی در خانه هم برای خودتان پیاده سازی کنید )
➖زهرا موقع نوشتن مشق مثل همیشه پاک کن را چنان محکم و خشن بر کاغذ دفترش میکشد که کاغذ دفترش پاره می شود، گریه کنان به سمت مادر می آید که این همه وقت گذاشتم و مشقم را نوشتم، خط آخر کل صفحه پاره شد.
مادر( با انتقاد سازنده): دیدم که خیلی برای مشقت وقت گذاشتی ،اما گاهی بی دقتی و عجله زحمات ما را از بین می برد. باید آهسته پاک کردن را تمرین کنی.
مادر(با انتقاد مخرب): حقّت است ، بچه ای که هیچ حرفی در گوشش نمی رود باید هم دفترش پاره شود. چقدر گفتم پاک کن را آرامتر روی کاغذ بکش، سزای بچه حرف گوش نکن همین است.
💠 نباید بگذاریم بین والدین و کودک دعواها و مشاجره هایی پیش بیاید که طی آن، هر یک هر چه می خواهد به دیگری بگوید !!!
بسیاری اوقات با شرایطی روبرو هستیم که طی آن، به خاطر دیر مشق نوشتن، مشق ننوشتن، غلط نوشتن، کثیف نوشتن و امثال اینها، والد با رفتار یا گفتار توهین آمیز واکنشی از خود نشان می دهد. کودک با گفتار بدتر و معمولا با رفتار بدتر ( پرخاشگری مثل پرت کردن یا پاره کردن کتاب و دفتر
، قهر کردن، لجبازی، زدن والدین و...) پاسخ می دهد. سپس والد کودک را به خاطر این رفتار بد، تهدید یا تنبیه می کند .( فلان اسباب بازی یا وسیله را که به تو قول داده بودم برایت بخرم، دیگر نمیخرم، فردا از دیدن تلویزیون محرومی و...) ،کودک با شنیدن این تهدیدها و یا تنبیه ها، مخالفت و خشم خود را با رفتازبدتری ادامه می دهد و.....
💠و در کمتر از چند دقیقه به شرایطی میرسیم که به شدت از آن متنفریم، اما راه بازگشت هم آسان نیست و نگران از بین رفتن اقتدار والدین هستیم.
💠 تا جایی که والد به این موضوع فکر میکند که آیا این جدل ضروری بود ؟ آیا نمیشد بهتر رفتار کرد ؟
💠💠 اما، اما نکته ی مغفول اما بسیار بسیار مهم :
بچه ها می توانند از اتفاقات ناگواری اما غیر مهم، ارزشهای اصلی را یاد بگیرند.
ارزشهایی مثل احترام، صبر، اخلاق نیکو، تحمل حرف مخالف، قاطعیت همراه با آرامش، مدیریت، کنترل خشم و... را کودکان در بحرانهای ساده از والدین می آموزند.
💠 باید مراقب بود که برای یک صفحه مشق، ضدارزش ها را جایگزین ارزشها نکنیم .
💠 اما آیا این به معنای بی تفاوتی نسبت به درس خواندن بچه ها و رها کردن آنهاست؟؟
هرگز، صددرصد همراهی، تمجید، انتقاد، فراهم کردن شرایط،رفع مشکلات و موانع برای والدین لازم و ضروری است. اما همراهی فعال، تمجید و انتقاد سازنده
💠 وقتی والدین و معلمان پشت سر هم به کودک می گویند که خنگ و تنبل است ، بالاخره این نظر را باور میکند و قبول میکند که حقیقتا خنگ و احمق است . پس بنابراین تلاش های ذهنی خود را رها میکند. و سعی میکند از تلاش کردن دوری کند.
مشق ننوشتن را به نوشتن مشقی که به خاطر آن تحقیر می شود ترجیح می دهد.
شرکت نکردن در مسابقات را به شرکت کردن و شکست خوردن ترجیح می دهد.
هیچ تلاشی برای حفظ شعری که معلم از او خواسته نمی کند چون ترجیح می دهد تلاشی نکند تا اینکه تلاش کند و به خاطر یک اشتباه تحقیر شود.
#شروع_مدرسه #انتقاد
#انتقاد_سازنده_و_انتقاد_مخرب
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
👇👇👇این بازی را قبلا در کانال گذاشته بودم.
البته با جستجوی #بازیهای_خانگی میتونید تعداد خیلی زیادی بازیهای خانگی ساده بدون نیاز به وسایل خاص را ببینید. من مواردی که تکراری باشد را دیگر در کانال نمیگذارم.