هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍شورای فرهنگعمومی گراش حمایت کامل خود را از اجرای الگوي جامع اتحاد امامت وامارت در این شهر ابراز کرد .
هدایت شده از A.H M
اجرای طرح «اتحاد امامت و امارت» در گراش
تابان : آیت الله سید صمصام الدین قوامی نظریه پرداز و مجری این طرح در سطح کشور روز دوشنبه 8 اسفند 1401با حضور در جلسه شورای فرهنگ عمومی گراش به تشریح این طرح پرداخت.
🔹این طرح که در چند استان و شهرستان و بخش اجرا شده، قرار است در گراش نیز اجرایی شود . به عقیده آیت الله قوامی ساختار جامعه تراز انقلاب اسلامی باید شبیه ساختارحاکمیت در سطح ملی، در همه سطوح گسترش یابد . در سطح کشور امامت جامعه (رهبری) به اضافه امارت( سه قوه اجراییه+ مقننه + قضاییه) اداره جامعه را بر عهده دارد. درسطح استان (امام جمعه به اضافه استاندار، رئیس دادگستری و رئیس مجمع نمایندگان) و در سطح شهرستان ( امام جمعه، فرماندار، رئیس دادگستری و رئیس شورای شهر ) و در محلات «محله یار» (از طرف فرماندار و شهردار)، «صلح یار» (از طرف دادگستری) و «شورایار» (از طرف رئیس شورا) متولی خدمت رسانی به مردم می شوند .
✅انتظار می رود در گراش به عنوان اولین گام، حداقل در سه مسجد، این ساختارراه اندازی شود. ما هم آمادگی داریم آموزش های لازم را به این افراد ارائه دهیم .
🌐لینک پایگاه خبری-تحلیلی #تابان_گراش در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی
zil.ink/tabannews
▪️رونمایی از اولین سند «شناسنامه محله» در محله فاطمیه قم
محلۀ فاطمیۀ پردیسان قم بعنوان اولین محلۀ آزمونۀ الگوی اتحاد امامت و امارت در دهمین سالگرد اجراء این طرح صاحب شناسنامۀ محله شد.
طی جلسهای که امشب با حضور مجریان الگوی امامت و امارت در محله فاطمیه قم و نمایندگان شهرداری منطقه پردیسان برگزار شد، از اولین شناسنامۀ صادرشده برای محلات آزمونۀ الگوی امامت و امارت رونمایی شد.
شناسنامۀ محله سندی حاوی اطلاعات کلی از وضعیت موجود محله است و شامل یک نسخه تکبرگی و یک نسخه کتابچهای است که بر اساس رصد و پیمایش مسئولان محله از آمار نفوس و مسکن، بافت جمعیتی، امکانات، استعدادها، ظرفیتها، تهدیدات، مشکلات و همچنین تحلیل فرهنگ موجود محله تهیه میشود. نسخه اول برای گفتمانسازی و معرفی تشکیلات مدیریتی محله، در اماکن عمومی در معرض دید اهالی محل قرار میگیرد و نسخه دوم نیز برای رصد وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی محله، شناسائی معضلات، مشکلات و برنامهریزی و ارائۀ راه حل از سوی شورای امناء محله مورد استفاده قرار میگیرد.
تهیه و نصب شناسنامه محله در مساجد و اماکن عمومی محلات از سوی مسئولان مساجد، گام مؤثری در جهت ایجاد آمادگی ذهنی در جامعه برای اجراء تدریجی مدیریت مسجدمحور و اماممحور محلات و روستاها است که مقدمۀ تشکیل ساختار دولت اسلامی، و تنها راه کنترل بحرانهای اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی در محلات است.
@madineyefazele
▪️دیدار حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی، نماینده شورای ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه و روحانیت با آیت الله قوامی
در این دیدار پیرامون انتظارات دولت از حوزههای علمیه در حل مشکلات نظام اداری کشور و نقشهای مورد انتظار از دولت در پیشبرد گفتمان مدیریت اسلامی و همچنین گسترش الگوی جامع اتحاد امامت و امارت بحث و بررسی شده و توافقاتی به عمل آمد.
@madineyefazele
▪️دیدار رئیس مرکز آموزشهای مدیریت دولتی سازمان اداری استخدامی کشور با آیت الله قوامی
در این دیدار توافقاتی در راستای گسترش همکاریها مابین بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و دولت در حوزههای توانمندسازی مدیران کشوری و اصلاح نظام اداری موجود به عمل آمد.
@amoozesh_fiim
@madineyefazele
▪️پرسش: در الگوی محلۀ فاضله ارتباط نهادهای دولتی با نمایندگان محلی چگونه تعریف میشود؟
در الگوی محلۀ فاضله، نمایندگان نهادها و ادارات که در محله تحت امر امام محله فعالیت میکنند با پسوند -یار نامیده میشوند (مانند محلهیار، فرهنگیار، قاضییار، پلیسیار و ...). این پسوند دلالت بر این دارد که این افراد نیروهای مردمی، مسجدی، جهادی و دغدغهمندی هستند که با رصد دقیق امام محله انتخاب و نصب شده و به نهادهای دولتی معرفی میشوند. نهادهای دولتی نیز این افراد را بعنوان نمایندگان خود در محلات و روستاها منصوب میکنند. این افراد نیروهای تحت امر امام محله و طرف تعامل با نهادها هستند، لذا مسئله جبران زحمات آنها به عهده امام است که از طریق منابع مقرر به صلاحدید خود امام انجام میشود و تأکید بر این است که این افراد به هیچ وجه نباید به کارمندان رسمی و حقوقبگیر دولت تبدیل شوند. به طور عمده، نقش نهادهای دولتی در نسبت با این افراد در سه محور تعریف میشود که عبارتاند از:
۱. هدایت
۲. حمایت
و ۳. نظارت.
هدایت به این معناست که نهادهای دولتی باید نمایندگان خود در محله را آموزش داده، و پس از توانمندسازی، مأموریتهای کلی، وظائف و برنامههای مدنظر را به آنها ابلاغ کنند. مثلاً امام جمعه وظیفه دارد از طریق هدایت نماینده خود، یعنی #امام_محله ، او را از جهت علمی و عملی آماده مدیریت محله کند یا نیروی انتظامی باید #پلیس_یار محله را مانند یک کادر رسمی آموزش داده و توانمند کند و در موضوعات مختلف از قبیل رصد امنیتی محله، مقابله نرم یا سخت با جرائم و ... مأموریتهای لازم را به او تفویض نماید.
محور دوم، یعنی حمایت به این معناست که نهادها باید امکانات، تجهیزات، فضا و اختیارات لازم برای انجام وظیفه را در اختیار یاران محله قرار دهند. فی المثل وزارت فرهنگ باید #فرهنگ_یار یا #هنریار محله را از جهت امکانات فرهنگی، هنری و تبلیغی تأمین کند یا شهرداری موظف است فضا، امکانات و اختیارات لازم را برای مدیریت محله در اختیار #محله_یار بگذارد. بخشی از حمایتها از یاران محله نیز باید بصورت فراهم نمودن پشتوانههای قانونی یا رفع موانع قانونی انجام شود که این نوع حمایت بخصوص متوجه قوه قضائیه و مقننه است.
محور سوم، یعنی نظارت هم به این معناست که نهادها باید یاران محله را تحت نظارت و ارزیابی دائمی قرار دهند، از تخلفات احتمالی ممانعت کنند و در نتیجه به بهبود مستمر فعالیت یاران محله کمک نمایند.
هدایت، حمایت و نظارت نهادها بر کار نمایندگان محلی خود منافاتی با تبعیت آنها از امام محله ندارد، چراکه چارچوب کلی ولایت امام نسبت به مسئولان محله نیز در همین سه محور جای میگیرد، یعنی امام محله مسئولان محله را هدایت، حمایت و نظارت میکند، پس مداخله یا مزاحمتی در کار آنها ایجاد نمیکند و همچون شیوۀ اعمال ولایت رهبر بر قوای سهگانه، به شکل دورادور بر کار آنها نظارت دارد و آنها را هدایت میکند. همانگونه که مدیران کل ادارات استانها همزمان هم از استاندار و هم از وزارتخانۀ متبوع خود فرمان میگیرند و این امر باعث اختلال در انجام وظائف آنها نمیشود، یاران محله نیز همزمان هم از ادارات مربوطه و هم از امام تبعیت میکنند و این دو نقش تضادی با هم ندارند. مداخلۀ مستقیم و دخالت جزئی امام در کار مسئولان محله امری نادر و استثنائی است و در شرائط عادی، به شرطی که مسئولان محل طبق فرهنگ اقتدا و تبعیت از امام طی طریق کنند، تضاد و تزاحم رفعنشدنی بین امامان و امیران بوجود نخواهد آمد.
#یاران_محله #اتحاد_امامت_و_امارت
#محله_فاضله #امامت_محله
@madineyefazele
▪️دیدار حجت الاسلام و المسلمین شعبانزاده، مدیرکل محترم تبلیغات اسلامی استان قم با آیت الله قوامی
@madineyefazele