eitaa logo
مدیریت در اسلام
661 دنبال‌کننده
828 عکس
167 ویدیو
26 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
✍بعد از نماز ظهر و عصر امروز شورای فرهنگ عمومی شهرستان نظرآباد استان البرز اجرای الگوی جامع اتحاد امامت و امارت را تصویب نمود و محله غدیریه این شهر را به عنوان آزمونه الگو تعیین نمود. @qavami
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۲)/محور اول: ۱۰. احیاگر وجوهات شرعیه و مستحب به‌عنوان بودجۀ مدنی محلۀ فاضله سعی می‌کند تا حد ممکن بودجۀ مدنی خود را از طریق احیاء وجوهات شرعی، به خصوص وقف، صدقه و خمس تأمین کند. صدقات و انفاقات که بر اساس دستورات اسلام اصلی‌ترین و محوری‌ترین نهادهای اقتصادی برای فقرزدایی از جامعه هستند در محله تحت نظارت امام و با محوریت مرکز نیکوکاری و تعاون‌یار جمع‌آوری و مصرف می‌شود. همچنین امام محله به‌عنوان نمایندۀ ولی فقیه در محله مأمور به جمع‌آوری وجوهات از قبیل خمس و زکات است و موظف است طبق اجازۀ ولی فقیه و با نظارت امام جمعه آن‌ها را به مصارف مورد نیاز برساند. هم‌چنین در الگوی مطلوب شهرسازی اسلام، هر محله باید دارای بازار موقوفه‌ای باشد که از درآمد حجرات و دکان‌های آن برای ادارۀ مسجد و متعلقات آن استفاده کند. بنا بر این، وظیفۀ حکومت اسلامی اختصاص بودجۀ مستقیم به محلات نیست، بلکه بنای موقوفه برای مساجد و سپردن ادارۀ آن‌ها به امامان محله است که به خودکفایی، توانمندی و رشد اقتصادی محل منجر می‌شود و هیچ راهبردی مؤثرتر و سریع‌تر از احیاء همه‌جانبۀ نهاد وقف برای توانمندسازی مالی مساجد وجود ندارد. در الگوی مطلوب مدیریت مالی در مدینۀ فاضله، هر محله دارای شعبه‌ای از بانک امامت است که بر محور فرهنگ مبادلات مالی و عقود عاری از ربا و هم‌چنین فرهنگ قرض الحسنه فعالیت می‌کند. این صندوق (که لزومی ندارد حتماً آن را «بانک» بنامیم) نقدینگی محله را در چارچوب تعاونی و در راستای کارآفرینی و تولید به کار می‌گیرد و به شکوفایی اقتصادی محله کمک می‌کند. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب: محورهای چهارگانۀ چشم‌انداز محلۀ فاضله 🔵محور اول: نظم در محله ۱. نمایانگر دولت اسلامی، مبنای کشور اسلامی و الهام‌بخش تمدن اسلامی ۲. برخورداری از شخصیت حقوقی مستقل و قانونی در نظام اداری رسمی کشوری و شهری ۳. مسجدمحور ۴. امام‌محور و صاحب قرارگاه مرکزی امامت در مسجد محله ۵. متصل به شبکۀ ملی امامت و امارت ۶. شورامحور و مردم‌محور ۷. دارای قوای سه‌گانۀ امناء، محله‌یاری و صلح‌یاری ۸. دارای انسجام تشکیلاتی به رهبری امام ۹. واجد مدیریت واحد و یکپارچۀ شهری با نماد محله‌یار ۱۰. احیاگر وجوهات شرعیه و مستحب به‌عنوان بودجۀ مدنی 🟠محور دوم: رشد در محله ۱۱. دارای شرح کامل مشاغل و مناصب و شرح شرایط، وظائف و اختیارات افراد ۱۲. اصلح‌گزین و شایسته‌گزین ۱۳. دارای شبکۀ فعال علمی متناسب با نیازهای تمام اقشار ۱۴. بهره‌مند از نظام علم‌آموزی پیشرفته، عادلانه و سهل‌الوصول ۱۵. واجد آموزش نظری و عملی توأمان ۱۶. واجد نظام پرورشی قدرتمند در کنار نظام آموزشی ۱۷. نخبه‌یاب و نخبه‌پرور ۱۸. پرورش‌دهندۀ مستمر دانش‌ها و مهارت‌ها ۱۹. حامی همه‌جانبۀ نخبگان و ارزیاب و ارزش‌یاب آن‌ها ۲۰. جبران‌گر زحمات و خدمات بر اساس کار مفید و سازنده به شکل مکفی و مشبع 🟤 محور سوم: انگیزش در محله ۲۱. رهبری متنفذ و هدایت‌گر ۲۲. ارتباطات قوی، نزدیک و صمیمانه ۲۳. رفتارهای به‌هنجار ۲۴. کم‌ترین سطح از نزاع و تعارض ۲۵. تمایل جدی و قابل رؤیت به آداب زندگی اسلامی ایرانی ۲۶. ارتباطات مشروع و هم‌افزا مابین مردم و مسئولان ۲۷. حاکمیت اخلاقیات معتدل (حکمت، عفت و شجاعت) ۲۸. احساس هویت دینی و ملی و انقلابی در اهالی ۲۹. شادی، نشاط و سرزندگی ۳۰. آرامش ۳۱. رضایتمندی و امیدواری ۳۲. حاکمیت فرهنگ قناعت و اقتصاد ۳۳. فقدان رفاه‌طلبی، رفاه‌زدگی، اسراف و اشرافی‌گری ۳۴. تأمین نیازهای مشروع مادی و معنوی همۀ اقشار، به‌خصوص بانوان و جوانان 🟢محور چهارم: معنویت در محله ۳۵. وجود شناسنامه‌ای کامل، دقیق و جامع از وضعیت فرهنگی موجود ۳۶. وجود افق ترسیم‌شده برای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و برنامۀ مدون برای تحقق چشم‌انداز محله ۳۷. دغدغه‌مند و تلاش‌گر در برقراری عدالت اجتماعی و قضایی و عاری از ظلم ۳۸. برخوردار از نظام اقتصاد مقاومتی، خودکفا و متکی به اقتصاد خانگی و صنایع دستی ۳۹. وجود فرهنگ خدمت‌رسانی (در عوض قدرت‌طلبی) به گونه‌ای آسان، ارزان و سریع همراه با حفظ کرامت مخدومین و خادمین ۴۰. تجلی‌گاه باورها و ارزش‌های دینی ملی و انقلابی ۴۱. برخوردار از فناوری پیشرفته برای رفع نیازهای موجود با پیوست‌های دقیق فرهنگی ۴۲. برخوردار از فرهنگ عبادت و عبودیت و اقامۀ آئین‌های عبادی و معنوی به شکل شبانه‌روزی ۴۳. برخورداری از تساوی در بین خانواده‌ها از لحاظ ارائۀ خدمات علمی، تربیتی، مدنی، فرهنگی، ورزشی، امنیتی، رفاهی و بهداشتی ۴۴. زیبایی و چشم‌نوازی، سرسبزی و خرمی با نماد درختان مثمر، آبادی، وحدت و یکپارچگی در نما و منظر بناها مطابق با معیارهای زیبایی‌شناختی ایرانی ۴۵. پاکیزگی، نظافت و معطر بودن ۴۶. امنیت و ایمنی ۴۷. نشاط، شادی، مفرح بودن، سلامت جسمی و روانی و عاری از بیماری‌های ناشی از روش غلط زندگی و تغذیه ۴۸. کوشا، فعال، پرجنب‌وجوش و پراشتغال ۴۹. وجود روحیۀ کارآفرینی، اشتغال‌زایی و اشتغال‌جویی، خلاقیت و عاری از بیکاری و معطلی ۵۰. دارایی، رفاه منهای تجمل‌گرایی، ثروتمندی و ثروت‌آفرینی و نبود فقر و مسکنت ۵۱. هوشمندی ۵۲. هنرمندی و هنرپروی ۵۳. انضباط، قانونمندی و قانون‌مداری ۵۴. عاری از تجرد ناخواسته، و فعال و دغدغه‌مند در ایجاد وصلت بین جوانان ۵۵. وجود خانواده‌های مستحکم و عاری از طلاق‌های رسمی و عاطفی ۵۶. امیدواری به آینده و عاری از انواع اعتیاد، بی‌حوصلگی، افسردگی و کسالت ۵۷. زیست جنسی منضبط و شرعی و عاری از انواع فسق و فساد و جرم و بزه ۵۸. دانایی، علم‌جویی، علم‌پروری و عدم انواع بی‌سوادی قدیم و جدید ۵۹. دارای نقشه تفصیلی مطابق اصول شهرسازی و تمدن‌سازی اسلام و بهره‌بردار از کلیه پروژه‌های مصوب مطابق با نقشه جامع جمع‌بندی @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۳)/ محور دوم: در پست‌های قبل نمادهای ده‌گانۀ نظم در محله را به اختصار بیان کردیم. حال به نمادهای محور دوم مدیریت که است می‌پردازیم که اگر در شکل مطلوب آن تحقق یابد به نیروها منتهی می‌شود. رشد به طور کلی در نتیجۀ پیاده‌سازی چهار نظام مدیریتی از سوی امام و قوای سه‌گانه تحقق می‌یابد. این چهار نظام عبارت‌اند از: ۱. گزینش اصلح ۲. توانمندسازی ۳. ارزیابی ۴. جبران از وظائف امام و سران قوای محله است که طبق قواعد، اصول و روش‌های استنباط شده در دانش فقه الانتخاب انجام می‌شود و در نتیجۀ آن بهترین نیروهای موجود در سمت‌ها و مسئولیت‌های مختلف محله قرار داده می‌شوند. پس از انتخاب و انتصاب نیروها، نوبت به می‌رسد که از مهم‌ترین لوازم رشدیافتگی محله است. در این مرحله مطابق روش‌های مختلف مسئولان و اهالی محل در ابعاد گوناگون علمی و عملی، به شکل عادلانه، آسان، جامع و همه‌شمول توانمند می‌شوند. عملکرد افراد از دیگر لوازم مدیریت منابع انسانی است که با ملاک‌ها و روش‌های خاص قرآنی و رحمانی صورت می‌گیرد و در نتیجۀ آن شایستگی نیروها احراز می‌گردد. نیز به بحث پاداش‌ها، تشویقات و تقدیرات و به طور کلی جبران زحمات نیروها مربوط می‌شود که اشکال مختلف مادی و معنوی دارد. در پست‌های بعدی به نمادهای رشد در محله می‌پردازیم. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۴)/محور دوم: ۱۱. دارای شرح کامل مشاغل و مناصب و شرح شرایط، وظائف و اختیارات افراد اولین گام در بحث گزینش نیروهای اصلح در محلۀ فاضله تهیۀ شرح شغل است. در این مرحله باید فهرستی کامل از مشاغل، مناصب و مسئولیت‌های مورد نیاز برای یک محلۀ مطلوب تهیه شده و شرایط، وظائف و اختیارات آن مناصب تشریح شود که این کار در الگوی محلۀ فاضله انجام شده و در کتاب مدیریت محله به تفصیل بیان شده است. یک اصل مهم در شرح شغل نویسی توجه ویژه به نیازها و محرومیت‌های محله است. اصل مهم دیگر ترسیم دقیق ارتباطات میان مشاغل و مناصب است که به رشد فرهنگ کار جمعی و هویت‌سازی برای محله کمک می‌کند. پس از مرحلۀ شرح شغل نویسی و انتخاب نیروهای مستعد، نوبت به ارزیابی افراد منتخب و انتصاب آنها در جایگاه‌ها و مسئولیت‌های مختلف می‌رسد که در این مرحله هم معیارها و روش‌هایی در الگوی محلۀ فاضله پیشنهاد شده است. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محله مطلوب (۱۵)/محور دوم: ۱۲. اصلح‌گزین و شایسته‌گزین محلۀ فاضله دارای دغدغه، برنامه، راهبرد و عزم جدی برای شایسته‌گزینی و اصلح‌گزینی است. اصلح‌گزینی در صورتی ممکن است که محله از قبل دارای یک شرح شغل کامل متناسب با نیازها و ظرفیت‌های موجود باشد. در صورت فقدان سند شرح شغل و مشخص نبودن شرایط و وظائف، انتخاب اصلح در عمل غیرممکن است. انتخاب‌های حدسی، آزمایشی و از روی ناچاری نمی‌تواند تحقق شایسته‌گزینی باشد، بلکه باید با برنامه‌های دقیق افراد مستعد و توانمند را شناسایی کرد و از آنها برای قبول مسئولیت دعوت نمود و اگر افراد شایسته و توانمند وجود ندارند، باید تعدادی از نیروهای موجود را در راستای رفع نیازهای تشکیلاتی توانمند کرد. در ارزیابی نیروهای منتخب باید با نگاهی جامع، هم اعتقادات، هم اخلاقیات، هم رفتارها و هم مهارت‌ها و سطح دانش افراد را مد نظر قرار داد. اسلام برای گزینش اصلح هم معیارهای سلبی و هم معیارهای ایجابی دارد. برخی معیارهای خنثی نیز مانند مؤلفة قلوبهم وجود دارد که برای تقویت پایگاه مردمی مسجد و تألیف قلوب می‌توان از آنها استفاده کرد، مانند به‌کارگیری کفار کتابی و افراد ضعیف‌الاعتقاد در مناصب غیرکلیدی مربوط به محله (نه مسجد). در کتاب محلۀ فاضله مبحثی را به همین موضوع اختصاص داده‌ایم. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۶)/محور دوم: ۱۳. دارای شبکۀ فعال علمی متناسب با نیازهای تمام اقشار پس از آنکه در مرحلۀ انتخاب و انتصاب، آموزش‌یار به‌عنوان مسئول آموزش و پرورش و توانمندسازی محله منصوب شد، برای توانمندسازی مسئولان و مردم، به برآوردی دقیق از نیازهای علمی و مهارتی اهالی محله با کمک شورای امناء نیاز دارد. در نتیجۀ این برآورد، اولویت‌های آموزشی همراه با برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تهیه شده و از سوی آموزش‌یار اجراء می‌شود. راهبرد کلان توانمندسازی در مدینۀ فاضله راهبرد «از گهواره تا گور» است، یعنی تعلیم و تعلم در هیچ سنی پایان نمی‌پذیرد و تمام افراد جامعه از کودکی تا سن ازکارافتادگی و مرگ تحصیل می‌کنند و مهارت یاد می‌گیرند. بدیهی است در این شرایط، نه فقط معلمان رسمی، بلکه هر فردی که در محله دارای نوعی دانش یا مهارت است باید از سوی آموزش‌یار کشف شود و به عضویت شبکۀ علمی محله درآید و به این نحو، نهضتی از تبادلات علمی و فنی بین اقشار مختلف مردم ایجاد شود. پس آموزش‌یار موظف است شبکه‌ای منسجم از معلمان، اساتید و مربیان و مهارت‌آموزان تشکیل دهد که تمام نیازهای آموزشی محله برای تمام سنین را تأمین کنند. طبق راهبرد از گهواره تا گور، مدرسۀ محله تنها در ساعات مشخص در اختیار کودکان یا نوجوانان نیست، بلکه تمام اقشار در تمام سنین و در شاخه‌های مختلف باید دانش‌آموز و مهارت‌آموز نهاد مدرسه باشند. تحقق این فرهنگ دشوار و زمان‌بر است، اما اگر بنا باشد از نقطه‌ای مشخص آغاز شود، جایی جز مسجد و محله نخواهد بود. @madineyefazele
▪️آیا می‌دانید چهل سال است که ساختمان مصلای پایتخت این کشور تکمیل نشده است و ام القرای جهان اسلام هنوز یک نماد مذهبی درست و آبرومند و قابل رقابت با مساجد مهم جهان اسلام را ندارد؟ بگذریم از اینکه مصلی به هیچ وجه جای مسجد جامع را نمی‌گیرد و از لحاظ تمدنی هیچ معنا و جایگاهی ندارد. آیا می‌دانید که در همین حکومت اسلامی، برج میلاد به‌عنوان نماد سرمایه‌داری و لیبرالیسم ظرف هفت سال بالا رفت و تکمیل شد؟ آیا می‌دانید که با آمدن چند فوتبالیست مطرح جهانی، تمام دولت بسیج شده‌اند تا فوری و به ضرب و زور یک استادیوم آبرومند برای تهران بسازند و احتمالاً این استادیوم هم در کوتاه‌ترین زمان ساخته خواهد شد اما مصلای تهران به احتمال زیاد همچنان نیمه‌کاره باقی خواهد ماند؟ به راستی برای مسئولان جمهوری اسلامی اسلام اولویت چندم است؟ @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۷)/محور دوم: ۱۴. بهره‌مند از نظام علم‌آموزی پیشرفته، عادلانه و سهل‌الوصول نظام آموزشی محلۀ فاضله تجلی فرهنگ علم‌آموزی آزاد و آسان است. علم‌آموزی آزاد و آسان به این معناست که در جامعۀ اسلامی، به جز استثنائاتی محدود، درب هیچ کلاسی به روی هیچ کس بسته نیست و هر کس بسته به نیاز و علاقۀ خود می‌تواند در دروس مختلف شرکت کند. محدودکردن و قانونمند کردن بیش از حد امر تعلیم و تربیت مانع از جریان آزاد علم در جامعه می‌شود و مطلوب اسلام نیست. لذا مدرسۀ محله غیر از آنکه مجری برنامه‌های دستگاه رسمی آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است، در ساعات مختلف شبانه‌روز تحت نظارت و مدیریت مسجد، مجری انواع و اقسام برنامه‌های آموزشی، مهارت‌افزایی و توانمندسازی است و آزاد از قیدوبندهای بوروکراسی رسمی کشور با انواع بی‌سوادی قدیم و جدید مقابله می‌کند. نهاد مدرسه به مدیریت شخص آموزش‌یار نظامی از تعلیم و تربیت را در محله به اجرا می‌گذارد که در آن تمام نهادها و خانه‌های محله به مدرسه تبدیل می‌شوند. پس مأموریت مدرسۀ مطلوب در محلۀ مطلوب کماً و کیفاً بسیار فراتر و وسیع‌تر از مأموریت‌های محدود مدرسه‌های امروزی است. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۸)/محور دوم: ۱۵. واجد آموزش نظری و عملی توأمان در نظام تعلیم و تربیت محلۀ فاضله، کاربردی بودن یکی از اصول شش‌گانۀ توانمندسازی است؛ یعنی تمام آموزش‌ها در عرصۀ محله معطوف به عمل است. یکی از عرصه‌های مهمی که این فرهنگ در آن قابل تحقق است، بازار محله است. نهاد بازار علاوه بر نقش‌آفرینی اقتصادی، نقش‌هایی فرهنگی نیز در قالب احیاء و باززنده‌سازی نظام استاد-شاگردی به عهده دارد. در این نظام افراد از بدو نوجوانی استعدادیابی شده و با کمک اصناف مختلف تجاری، فنی و تولیدی بازار، حین عمل آموزش می‌بینند. نظام آموزشی موجود که اصالتاً غربی است و مبتنی بر تربیت نیروی کار قبل از ورود به بازار کار در نهادهایی چون مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی است، آسیب‌های متعددی دارد، از جمله عدم تناسب ظرفیت رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار و گسترش بیکاری، به تأخیر افتادن استقلال مالی جوانان و وابستگی به والدین که به اختلالات شخصیتی منجر می‌شود، اتلاف عمر و جوانی در نتیجۀ اشتغال به تحصیل و عدم امکان ازدواج و استقلال جوانان در سنین پایین که به محرومیت‌های مالی و جنسی منجر می‌شود. اما نظام مهارت‌آموزی اسلامی-ایرانی که همان نظام استاد-شاگردی است هیچ یک از آسیب‌های یادشده را ندارد و علاوه بر ابعاد مثبت فرهنگی، مهارتی و اقتصادی، می‌تواند به جامعه‌پذیری سریع‌تر نوجوانان کمک کند و کشیدن و عرق جبین ریختن را که متأسفانه در نتیجۀ بی‌تدبیری والدین و متصدیان از نظام آموزش و پرورش حذف شده و نسلی غیرمولد و ضعیف تربیت کرده است را به فرایند تعلیم و تربیت برگرداند. @madineyefazele