eitaa logo
مدیریت در اسلام
671 دنبال‌کننده
842 عکس
169 ویدیو
26 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️رهبر انقلاب: «حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانی های رایج جهان متفاوت است. نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاست جمهوریهای امروز دنیاست، نه شبیه فرماندهی‌هاست، نه شبیه رؤسای کودتاگر است، شبیه هیچ کدام از اینها نیست. یک چیز خاصی است متکی به مبانی معنوی.» @madineyefazele
▪️حکمرانی در منطق اسلام نه بر اساس ریاست و جمهوریت و پاپیسم و امپراطوری، خلافت و امارت یا سلطنت، که بر اساس استوار می‌شود. @madineyefazele
▪️حاکم جامعه اسلامی امام است و نام حکومت او نیز امامت است. @madineyefazele
▪️امامت در عصر حضور از آن افراد معصوم و دارای علم الهی و لدنی است. امامت در عصر غیبت از آن افراد عادل و دارای علم اجتهادی و فقهی است‌. @madineyefazele
▪️عدالت عصمت نیست و علم اجتهادی علم الهی و لدنی نیست و این‌ها با هم فاصلۀ بسیار دارند. اما ارتباطی حداقلی بین آنها وجود دارد، عدالت جلوه و سایه و مرتبه‌ای نازل از عصمت است و علم اجتهادی و فقهی جلوه و بارقه‌ای از علم امام معصوم است. @madineyefazele
▪️امامت نه بر سیطره و جور و عدوان، که بر عدالت و رفق استوار است. @madineyefazele
▪️امام با حجت شرعی و اجتهاد شرعی امامت می‌کند نه با استحسان شخصی و عرف و تسهیل و .... امام هیچ تصمیمی نمی‌گیرد و امری نمی‌کند و حرفی نمی‌زند مگر با حجت و به حجت نیز نمی‌رسد مگر از راه اجتهاد. امامت کردن بدون حجت و اجتهاد ریاست طاغوت است، حتی اگر توسط یک معمم اعمال شود. @madineyefazele
▪️قداست منصب امامت از ماهیت فقهی، اجتهادی و حوزوی آن نشأت میگیرد. @madineyefazele
▪️امیر باید اصلح باشد، اما امام علاوه بر اصلح بودن باید افقه باشد. @madineyefazele
▪️امامت و امارت به شکل متحد با یکدیگر، از شئون مقوم ولایت و به مثابۀ جنس و فصل آن هستند. @madineyefazele
▪️اصلی‌ترین عامل بی رغبتی به تحصیل در حوزۀ علمیه، جایگاه نامناسب اجتماعی طلاب است. اگر هویت امامت به عنوان هویت آیندۀ طلاب مطرح شود و حکومت نیز آن را از جهت قانونی به رسمیت بشناسد، حوزه‌های علمیه جان تازه خواهند گرفت و زندگی علمی و سلوک تهذیبی طلاب سمت و سوی مشخص میگیرد و معنا پیدا می‌کند. آشفتگی ساختار سیاسی و اداری کشور با تعین پیدا کردن امامت در ساختار برطرف می‌شود و زندگی و تلاش طلاب نیز در سایۀ حاکم شدن گفتمان امامت معنا پیدا می‌کند. تربیت امام، به عنوان مدیر و رهبر محله و روستا و شهر از تربیت مجتهد و قاضی و مبلغ و منبری و پیش‌نماز و غیره بیشتر اهمیت دارد. @madineyefazele