eitaa logo
مدیریت در اسلام
672 دنبال‌کننده
842 عکس
169 ویدیو
26 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مساجد محل گفت‌وگوی مردم و مسئولان قضایی فرمان رئیس عدلیه به تمامی مسئولان قضایی در سراسر کشور برای حضور در مساجد و انجام ملاقات‌های بدون واسطه با مردم در جهت رفع مسائل حقوقی و قضایی آنها پ.ن. امیدواریم این اقدام امیدوارکننده محدود به ماه مبارک نشود و در تمام سال تداوم پیدا کند. از قوه قضائیه انتظار میرود با رسمیت دادن به جایگاه حقوقدانان مساجد اقدامی تأثیرگذار در جهت کاهش پرونده‌ها و تسریع فرایند حل اختلافات و در نهایت تثبیت فرهنگ مسجدمحوری بردارد. @madineyefazele
✍️شبکه امامت بدون اتحاد با شبکه امارت فاقد کار آیی لازم است @qavami
✍تقلیل کارکرد شبکه ملی امامت به صرفا جهاد فرهنگی ،امری صواب نیست. @qavami
مدیریت در اسلام
▪️تمدن‌های بزرگ در تاریخ جهان همه با #غیرت و عصیبت ساخته شده و به شکوفایی رسیدند و با #شهوت سست شده
▪️پیامد گران شدن نفت در دهه ۱۳۸۰ و سرخوشی طبقه متوسط شهری از پول باد آورده، تقویت ساختار عرفان‌زدگی و زوال تمدنی در ایران بود. مصادف با آن ساخت دو فیلم «اخراجیها» و «مارمولک» که با تکیه بر وحدت وجود عرفانی و راههای متکثر سعادت در صدد تمسخر سلسله مراتب نظامی و فقهی بودند مصداق این ساختار عرفانی بحساب می‌آمد. محمود احمدی‌نژاد نیز با شعار «مهرورزی» نماد سیاسی این ساختار عرفانی بود. این زوال تمدنی شبیه به دهه های پایانی حکومت صفویه است. از مهمترین دلایل زوال صفویه چیرگی ساختار عرفانی بر ساختار فقهی بود که به تدریح باعث زن‌بارگی و زوال عصبیت حاکمان و نیز فساد اخلاقی و نافرمانی نظامیان شد و کار به جایی رسید که صفویه بعنوان قدرت جهانی بوسیله یک لشکر محلی از بین رفت. عرفان‌زدگی و تضعیف ساختار شریعت کار را به جایی رساند که حتی طلاب مدرسه چارباغ (اصفهان) از خواندن نماز میّت ناتوان بودند. دهه ۱۳۹۰ نیز این ساختار عرفانی عامل زوال عصبیت جامعه ایران شد تا جایی‌که حتی حامیان نظام سیاسی نیز با توجیه وحدت جامعه از ساختار شریعت فقهی در حال عقب‌نشینی بودند که این تفکر شبیه به ریشه‌های زوال صفویه در سالهای پایانی است. منبع: t.me/seidnima70 @madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️پیامد گران شدن نفت در دهه ۱۳۸۰ و سرخوشی طبقه متوسط شهری از پول باد آورده، تقویت ساختار عرفان‌زدگی
▪️اگر بخواهیم روایتی را از دوگانگی عرفان و فقه بیان کنیم؛ فقه ساختار اقتداری و مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهاست که نظم سلسله مراتبی ایجاد می‌کند. در برابر فقه، عرفان، ساختاری درون‌گرا، باطنی و هرمنوتیک است. عرفان و قرائت باطنی یک شورش در برابر نظم اقتداری است که بر باید و نباید تکیه دارد. جمهوری اسلامی پس از تثبیت در سال ۶۰ یک نظم اقتداری را مبتنی بر باید و نباید ایجاد کرد. این نظم در اواسط دهه هفتاد دچار عرفان‌زدگی شد. نخستین زمینه عرفانی را عبدالکریم سروش با تلفیق عرفان مولانا با جامعه باز کارل پوپر ایجاد کرد. متعاقب آن در دهه ۸۰ با افزایش قیمت نفت و سرخوشی طبقه متوسط شهری از پول بادآورده این ساختار عرفانی توسعه پیدا کرد، میل فراوان جامعه به آثار مولانا، پائولو کوئلیو و کارلوس کاستاندا از همین جهت بود و ساخت فیلمهای ماورایی به سبک کلید اسرار در ماه رمضان و آثار سینمایی مثل مارمولک و اخراجیها نیز این نظم عرفانی را شدت می بخشید. این عرفان‌زدگی به تدریج باعث زوال نظم اقتداری و سلسله مراتب شد. «اخراجیها» با روایت تمسخر سلسله مراتب نظامی بسود جنگ توده‌ای روایتی خطرناک از تکثرگرایی عرفانی را ایجاد کرد. بماند که در عالم واقع تمسخر سلسله مراتب نظامی در شب عملیات ممکن است باعث نابودی یک واحد نظامی شود. در فیلم مارمولک نیز این روایت باطنی و ذوقی با تمسخر سلسله مراتب فقهی انجام شد. شورش علیه سلسله مراتب که پیامد ساختار عرفانی دهه ۸۰ بود باعث زوال عصبیت و تشتت جامعه در دهه ۹۰ شد. درست مانند صفویه که در دهه های پایانی حکومت دچار همین زوال عصبیت شد. در اواخر عهد صفویه عرفان سلسله مراتبی قزلباشها نیز به حاشیه رانده شد و در عوض عرفان ذوقی که نمود آن را در اشعار سبک هندی بیدل دهلوی و کلیم کاشانی در آن دوره میبینیم بر جامعه حاکم شد. به تبع آن صفویه از کنترل شدید رابطه جنسی در ابتدا به زن‌بارگی شدید در انتها افتاد. نافرمانی نظامیان بیشتر شد و در نتیجه ارتش منظمی که توان مقابله با عثمانی را داشت با زوال سلسله مراتب و نافرمانی موجود از لشکر محلی افغانها شکست خورد. امر فقه و شریعت تا جایی مغلوب عرفان شد که نقل است در مدرسه چارباغ اصفهان، طلاب توان خواندن نماز میت را هم نداشتند. در ایران دهه ۹۰ هم این ساختار عرفانی برآیند یک زوال عمومی بود. تکیه بر ساختار عرفانی برای و عقب‌نشینی از چارچوب شریعت، در نهایت باعث زوال سلسله مراتب حاکمیتی شد. کار به جایی رسید که حتی حامیان نظام سیاسی نیز بجای سلسله مراتب روی روایت جذب حداکثری تکیه می‌کردند. پدیده رائفی‌پور و نوارزشی‌های عدالتخواه نماد نقد حتی حامیان نظام علیه سلسله مراتب سیستمی هستند. در واقع نقد سلسله مراتب فقهی و نظامی بوسیله حامیان که آن را در اموری چون تساهل فرهنگی، برجسته کردن امام موسی صدر و نقد سربازی اجباری میبینیم یادآور ساختار عرفانی و نابودی سلسله مراتب و زوال عصبیت حاکم است. @madineyefazele
هدایت شده از اجتهاد
💢درنگی در تعبیر امام خمینی(ره) از روز جمهوری اسلامی به عنوان «روز امامت امت» ✍️حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی 🔻تعبیر «امامت امت» از امام خمینی (ره) است. ایشان برای معرفی روز ۱۲ فروردین عبارت «امامت امت» را برگزیده و فرموده است: «من در این روز مبارک که روز امامت امت است… جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم.»(صحیفه امام، جلد۶، صفحه۴۵۲). نکته مهم و قابل دقت در این جمله این است که امام نفرمودند روز امامت و امت، بلکه عبارت «امامت امت» را بدون حرف «واو» به کار بردند که به معنی پیشوایی مردم است. به عبارت دیگر، امامت امت یعنی امت، امام است و در این روز، امت و مردم پیشوایی نظام را به عهده گرفته‌اند. این سخن بسیار عمیق و روشنگر است بویژه برای کسانی که مردم را در تعیین سرنوشت خود هیچ کاره می‌پندارند، و معتقدند رأی و نظر مردم زینت و حد اکثر موجب تقویت حاکمیت است. اما در دیدگاه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، امامت و پیشوایی از آن امت است و این مردمند که پیشرو هستند و همه امور باید به دست آنها تعیین شود. اساسا رمز موفقیت امام و رمز پیروزی انقلاب اسلامی، اعتماد فوق العاده‌ای بود که رهبری انقلاب به مردم داشت. نظر مردم یعنی «جمهوریت» رکن رکین این نظام است که هر گاه و با هر بهانه و عنوانی تضعیف شود، در حقیقت اسلام تضعیف شده است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/r78411 🆔 @ijtihad
▪️ایران صاحب بزرگترین مال جهان است، آن هم با فاصلۀ بسیار زیاد از رتبۀ دوم. مبادا روزی به جایی برسیم که روی کشورهای سرمایه‌داری لیبرال و نئولیبرال جهان را سفید کنیم. با ساخت هر یک مجتمع تجاری، پاساژ یا مال یک ضربه به فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی وارد می‌شود. اگر با اقتدار و اراده‌ای محکم این روند متوقف نشود، روح اباحه‌گری، مصرف‌گرایی، ولنگاری و لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی و اخلاقی بر تمام اقشار جامعه و حتی اقشار مؤمن و متدین نیز حاکم خواهد شد. مافیای بساز و بفروش برای هیچ چیز دل نمی‌سوزاند، نه اخلاق، نه سبک زندگی، نه فرهنگ و تمدن تاریخی و نه دین و اعتقاد مردم. این وظیفۀ حکومت است که از ارکان ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه مانند فرهنگ و اخلاق و سنت‌ها در برابر مافیاهای اقتصادی و مالی سودجو و طمع‌کار محافظت کند. مهار مافیای ساخت و ساز از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه معماری و شهرسازی. @madineyefazele
عظیمی پارسا (حسین خانی): سلام علیکم جناب استاد با آرزوی سلامتی و قبولی طاعات و عبادات جسارتا در مورد سرای محله در شهرسازی اسلامی ، توضیحاتی بفرمایید ممنون خواهم شد تشکر از مطالب ارزشمند بی نظیر جنابعالی ارادتمند...عظیمی از مشهد مقدس سید صمصام الدین قوامی: ✍با سلام شهرداری در هر محله فرهنگسرایی به نام سرای محله در پارک ساخته است که استفاده بهینه نمی‌شود می‌تواند محل کابینه محلی با مسئولیت مدیر محله با اشراف امام محله قرار گیرد ممنون @qavami
هدایت شده از مدیریت در اسلام
◾️نقش‌های در الگوی مدیریت مسجدمحور محله -مکمل بعد سیاسی-اداری-اجتماعی مسجد -محل استقرار شوراهای سه‌گانه محله (امنا، محله‌یاری و امر به معروف) -خانه فرهنگ و هنر محله -مرکز اجرای برنامه‌های آموزش عمومی، توانمندسازی و مهارت‌افزایی -محل استقرار نمایندگی‌ها و شعب ادارات دولتی و مراکز خدماتی در محله (بسیج، ناجا، خدمات شهری، نیکوکاری، و ...) -مرکز مشورت و همفکری -مرکز همکاری و همیاری -مرکز انواع تشکل‌ها، سمن‌ها، انجمن‌ها و تعاونی‌ها (هلال احمر، ترک اعتیاد، رسیدگی به سالمندان، کارآفرینی، ورزشی، شعر و ادب، کتابخوانی، حمایت از نخبگان، حمایت از بیماران و آسیب دیدگان اجتماعی، توانبخشی، مشاوره، اشتغال‌زایی، گروه‌های جهادی و ....) ▪️مدیریت سرای محله بر عهده محله است که می‌تواند آن را به محله‌یار تفویض کند. ▪️امام وظیفه دارد بر برنامه‌های سرای محله نظارت دقیق شرعی داشته باشد. ▪️سرای محله سازمان تابع و مسجد محله است و این موضوع باید در همه شئون و از جمله در معماری آن قابل تشخیص باشد. ▪️مدیر سرای محله تابع و مقلد امام محله است. ▪️مسجد محله نماد سکینه و آرامش و ثبات محله است و سرای محله نماد شور و نشاط و امید ▪️سرای محله بعد از خانه و مسجد خانه سوم ساکنان محله است. ▪️سرای محله از هدررفت اوقات فراغت کودکان جلوگیری می‌کند. ▪️سرای محله از بطالت و سرگردانی جوانان و بی هویت شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. ▪️خروجی و برآیند نهایی فعالیتهای سرای محله باید در رونق و ازدحام و شلوغی روزافزون مسجد دیده شود. @madineyefazele
▪️ ‏‎ امام جماعت مسجدی در کوی سیدی ‎ بود. میگفت از زمان ساخت مسجد بیش از ۳۰سال آنجا خدمت میکند. شیخ شهید به معنای واقعی، امام محله بود و میگفت تاکنون ۱۰۰۰ تومن هم برای مسجد و امامت از مردم و هیئت امنا نگرفته است. حتی میگفت برای ساخت مسجد هیچ پولی به حساب شخصی ام واریز نشده بود. مرتضی رجائی @madieneyefazele
مسجد بقیه الله 2.MP3
9.88M
✍️مدیریت محله محور و مسجد محور و امام محور - نیروگاه قم👇👇 @qavami
13.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️در یک سال گذشته علائم رفتاری متعددی از اصولگرایان صادر شده است که در مجموع علامت آغاز عبور از نظام شریعت و عزم جدی برای سکولارسازی تدریجی نظام قدرت در جمهوری اسلامی است. سکوت قابل تأمل اصولگرایان در قبال انواع فساد و هنجارشکنی و خلاف شرع در جامعه و عبور چراغ خاموش از اجرای احکام شرعی محصول غلبۀ نگرشی است که با تلفیق عرفان‌زدگی و غربگرایی، بیشتر به دنبال حفظ نظام قدرت است تا حفظ نظام شریعت. تعطیلی عملی گشت ارشاد و دادسرای ارشاد، آزادسازی بی سر و صدای حجاب، سکوت و انفعال محض در برابر افزایش چند برابری مصرف مشروب، طفره رفتن از مقابله با روزه خواری، تأکید مفرط بر گسترش و ترویج توریسم، ایجاد مناطق ویژه گردشگری به عنوان حیات خلوت برای گردشگری مختلط و بی‌حجاب در جزایر جنوب و شمال کشور، اصرار بر ورود زنان به استادیوم، سکوت محض در قبال انفجار مفاسد اخلاقی در سینما و مدارس و دانشگاه‌ها، خودداری از هر گونه اظهار نظر در خصوص لزوم اجرای قانون حجاب و بایکوت طرح صیانت فضای مجازی و موارد دیگر حاکی از این است که برای اصولگرایان بیشتر حفظ قدرت و جمع کردن رأی اصالت دارد تا اجرای احکام دین. واقعیت این است که پس از همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی از ابتدای دهۀ نود، اصولگرایان همۀ هویت خود را قربانی پیروزی در مناظرات انتخاباتی و کسب رأی کرده‌اند. اصولگرایان امروز در قول و فعل، عملاً همان اصلاح‌طلبان دهه هفتاد هستند، و اصلاح‌طلبان امروز همان براندازها و ضدانقلاب‌های دهه هفتاد. @madineyefazele