هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
ارتباط ویژن و میژن؛ حلقه مفقوده شهرهای ما
🔹 ویژن و میژن (vision & mission)، مفاهیمی هستند که در بسیاری از شهرهای جهان، نقشه راه مدیران بر اساس این دو تنظیم میشود. اولی به معنای چشم انداز است؛ نوعی آرمان و ایدهآل. اما دومی، ماموریتها برای رسیدن به اولی را مشخص میکند. همیشه میژنها بایستی بر اساس ویژنها تنظیم شوند. حالا به عکس فوق بنگرید؛ دو تصویر از دبی به فاصله حدودا ۵۰ سال. چشماندازی که ۵۰ سال قبل برای این شهر تنظیم کرده بودند، مبنای ماموریتهایی بود که طی همه این سالها، تکلیف مدیرانشان را مشخص میکرد. به این معنا که هر لحظه میدانستند که به دنبال چه هستند و برای یافتن آن، باید چه ماموریتی را انجام دهند.
🔹 سوال این است که ویژن شهرهای ما چیست؟ آیا ایدهآل ما هم شهری همچون دبی با غایتهای نظام سرمایهداری است یا چشمانداز دیگری داریم؟ در چشماندازهای اسناد ما مفاهیمی همچون هویت، بومیگرایی، سبک زندگی اسلامی و ... دائما تکرار شدهاند اما چرا هرچه جلوتر میرویم، از این مفاهیم بیشتر فاصله میگیریم؟ چون بین اغلب وظایفی که مدیران ما برای خودشان تعریف میکنند با این چشماندازها کمترین نسبتی برقرار نیست. نمیشود که در کلام، دائما ترجیعبند همه ابیاتمان شهر اسلامی ایرانی باشد ولی در عمل، مدیری که با تراکمفروشیِ بیشتر، درآمدزایی بیشتری کرده باشد را باعرضهتر بدانیم! تحقق تمدن نوین اسلامی و تبلور سبک زندگی ایرانی آنگاه شدنی است که حلقه مفقوده شهرهایمان (یعنی ایجاد ارتباط منطقی بین میژنها و ماموریتها با ویژنها و چشماندازهایمان) را کشف کنیم.
@baladetayyeb
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍ساعتی قبل شورای اداری مهران تشکیل و اجرای الگوی جامع اتحاد امامت وامارت را در این شهر تصویب نمود و با همکاری قم و مهران مراحل اجرا متحقق خواهد شد.
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍قبل از ظهر شورای فرهنگ عمومی شهرستان اسد آباد اجرای الگوی جامع اتحاد امامت وامارت را در این شهر تصویب نمود و در تعامل بین شورا و قم مراحل اجرایی تحقق مییابد.
👇👇👇
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍نصیر شهر
دقائقی قبل نشست علمی اجرایی با مقامات عالی نصیر شهر استان تهران با محوریت امام جمعه محترم این شهر را به عنوان آزمونه الگوی جامع اتحاد امامت و امارت مصوب نمود. اکنون عازم قم هستیم
▪️راسته بازار محله که در میدان محله واقع است یک مجموعه اقتصادی جامع و کامل است که حجرههای آن از سوی مسجد به کاسبان بومی محله واگذار میشود و در نظام اقتصادی محله چند کارکرد اساسی دارد:
۱. تقویت اقتصاد مسجدمحور با نماد وقف: بازار محله موقوفه مسجد است و محله را از لحاظ بودجه فعالیتهای فرهنگی مستقل میکند. در محله تمام فعالیتهای اصناف با اجازه و نظارت مسجد انجام میشود و این امر به محوریت مسجد در محله و مدینه کمک میکند؛
۲. شکلدهی به اقتصاد درونزا و مقاوم محله: بازار محله چرخه تولید-توزیع-مصرف محلی را شکل میدهد و به محل عرضه تولیدات فعالان اقتصادی محله تبدیل میشود؛
۳. جلوگیری از رفتوآمدهای غیرضروری اهالی به خارج محله: وجود بازار جامع در محله نیاز به رفتوآمد به خارج از محله برای تأمین مایحتاج یومیه را به حداقل میرساند (کمک به حل مشکلات ترافیکی، آرامش بیشتر شهر، آلودگی کمتر و ...)؛
۴. اشتغالزایی برای جوانان در داخل محله؛
۵. تقویت مشاغل و تولیدات خانگی در محله: در الگوی مطلوب اقتصاد محله، خانهها با محوریت خانمها به محل تولید انواع محصولات (غذایی، صنایع دستی و ...) و بازار محله با محوریت آقایان به محل توزیع تبدیل شده و امکان تبدیل خانهها به کارگاههای تولیدی فراهم میشود؛
۶. تقویت هویت اقتصادی محله و افزایش تعاملات و تقویت آشناییها: وجود بازارهای کامل و جامع بهانهای برای تقویت ارتباطات درونمحلهای و شکلگیری هویت محلی است؛
۷. تقویت فرهنگ حرفهآموزی اسلامیایرانی و نظام آموزش استاد-شاگردی همزمان با فعالیت اقتصادی
#اقتصاد_محله
#بازار_محله #اصناف_محله
@madineyefazele
Kolahi.mp3
3.37M
▪️روحانیت چگونه از یک «پایۀ حکمرانی» به یک «پایگاه فرهنگی» تبدیل شد؟
محمدرضا کلاهی
@madineyefazele
28.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️مستند ریشه در خاک
روایت زندگی و مجاهدت یک امام محله موفق (مرحوم شیخ رجبعلی طاهری زنجانی) در محله جوادیه تهران
دریافت کیفیت بهتر فیلم در آپارات:
https://www.aparat.com/v/LRc3T
#امامت_محله
#مسجد_تمدنساز
@madineyefazele
▪️دیدار سرتیپ بابااحمدی، رئیس سازمان بسیج محلات و مساجد کشور با رئیس بنیاد
سرتیپ بابااحمدی در این دیدار گزارشی از برنامهها و فعالیتهای سازمان بسیج مساجد و محلات در زمینه تقویت پیوند بسیج و مساجد، فعالسازی مساجد غیرفعال، همکاری و همافزایی با مجموعههای گوناگون کشور و احصاء نظام مسائل محلات ارائه کردند.
آیت الله قوامی در این دیدار با اشاره به فعالیتهای بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در زمینه تولید نظرات، نظریات و نظامات مدیریت اسلامی با روش اجتهادی گفتند: رسمیت بنیاد فقهی از طرف شورای عالی حوزههای علمیه است و در زمینههای ارائه دروس فقه الاداره، پژوهش، آموزش مدیران کشوری و لشکری و پیادهسازی الگوی سازماندهی امامت و امارت مشغول فعالیت میباشد.
ایشان افزودند: الگوی اتحاد امامت و امارت ظرفیت حرکت به سوی الگوی محله فاضله را دارد و اکنون در حال تبدیل شدن به یک نهضت ملی است. ما وقتی وارد شهرهای مختلف میشویم شورای فرهنگ عمومی یا شورای اداری به سرعت تشکیل میشود و این الگو را تصویب میکند. در هر استان یک آزمونه به این الگو اختصاص داده میشود و ما نیروهای مساجد آن شهر را آموزش میدهیم.
ایشان تأکید کردند: بهترین نوع ریلگذاری برای مدیریت محلات این است که تمام حاکمیت را شامل شود و همه با نخ تسبیح امام متحد شوند و ذیل ولایت او مسائل را حل کنند. دولت اسلامی باید در محله تمرین شود تا در کشور نیز تحقق پیدا کند.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍اماممحوری در محله مهمتر از مسجدمحوری است.
@qavami
▪️یک نوجوان در محله دچار سانحه شده و مسئولان مسجد دسته جمعی به عیادت و احوالپرسی او رفتهاند. یک کار فرهنگی ساده و بیهزینه اما مؤثر و هدفمند برای ترمیم روابط اجتماعی.
گاهی اوقات یک نشست و برخاست و چای خوردن با مردم از هزار کلاس برگزار کردن و همایش گرفتن و منبر رفتن بیشتر تأثیر دارد. تصویری که از این کارها در ذهن و خاطر مردم میماند مهمترین چیزی است که برای آینده انقلاب نیاز داریم.
در شرایطی که در شهرهای بزرگ مثل تهران روابط اجتماعی و خانوادگی رو به سردی میرود و شکافهای اجتماعی دائماً در حال گسترش است، اگر امامان جماعت و اهالی مساجد اهل این قبیل کارها بودند و در غم و شادیها در کنار اقشار مختلف حاضر میشدند، آیا دشمن میتوانست به این راحتی از جوانان ما برای اهداف خود یارگیری کند؟
گاهی اوقات حاضریم هزاران کیلومتر دورتر از کشور خودمان با دشمن خارجی و داعشی جهاد سخت کنیم، اما حاضر نیستیم در حد یک ساعت برای حفظ مردم خودمان جهاد نرم کنیم. نتیجه میشود فتح سنگرهای کلیدی جهان و پیروزیهای خارجی و از دست دادن خیابانها و پارکهای داخلی.
@madineyefazele
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سیتیسنترها، حوزه علمیه را میبلعند
📝 عوامل تغییرات فرهنگی در شهر قم
🖋 مجید ریاضیات
🔹 این روزها تغییرات فرهنگی و ظهور بدحجابی ها و ناهنجاری ها در شهر قم بازتاب های مختلفی در فضای رسانه ای داشته: از تذکر جدی مراجع به نیروی انتظامی برای برخورد تا طبیعی دانستن این تغییرات.
اما عوامل این تغییرات چیست؟ عوامل ذیل به نظر می آید از عوامل برجسته در این زمینه باشند:
۱. طراحی دشمن و تربیت افرادی برای گسترش فضای بدحجابی و ناهنجاری ها در شهر قم
۲. گسترش فضای رسانه ای (شبکه های مجازی، ماهواره ها، ... ) در کشور و به تبع در شهر قم
۳. بهروز نبودن کتب آموزشی و ناکارآمدی آموزش و پرورش و دانشگاه ها در سروسامان دادن به این فضا
۴. کپی برداری از سبک شهرسازی و معماری شهرهای بزرگ کشور و گسترش زیاد آن در شهر قم
۵. روند رو به رشد جمعیت و مهاجرپذیری شهر قم
۶. ورود مسافران با فرهنگ های مختلف به قم
۷. ایجاد فضاهای تجاری و صنعتی جدید در قم
۸. عدم امر به معروف جدی و تذکر لسانی توسط عموم مردم
۹. تاثیرات سیاستهای اجرایی کشور
۱۰. عدم ارائه الگوی مناسب شهر سازی توسط حوزه و دانشگاه متناسب با بافت فرهنگی کشور
🔹 آنچه به نظر نگارنده نقش مهمتری نسبت به بقیه عوامل داشته ،شمارههای ۴ و ۷ و راه حل آن در شماره ۱۰ می باشد که کمتر مورد توجه قرار می گیرند .الگو بردای از فضای توسعه ای شهرهای غربی در ساخت پاساژ های بزرگ، سیتی سنتر ها، آپارتمان سازی انبوه، نور پردازی های شبانه، فضای اتوبان ها و بزرگراه ها و باستانی و تاریخی کردن کوچه های و خیابان های سنتی و مذهبی شهر قم ،خواسته یا ناخواسته سبک زندگی جدیدی را به همراه خود می آورد.
🔹 البته این به معنای عدم رشد و زیبا سازی فضای شهری و گسترش خیابان ها و ... نیست بلکه تذکری برای مسئولین شهری قم برای عدم عجله در اینگونه توسعه دادن ها و توجه به بافت فرهنگی-مذهبی و هویت بخشِ شهر قم و همچنین فراخوان دادن به صاحبان فکر و اندیشه برای ارائه هر چه سریعتر ایده ها و الگوهای خود برای هر چه بهتر اجراکردن پیشرفت شهر قم است.
🔹 آنچه ضروری می نماید این است که تا تهیه کامل الگوی شهرسازی اسلامی، ضمن توجه به فضای فرهنگی شهر قم و توجه به رشد و ایجاد رفاه در فضای عمومی شهر، مسئولین مربوطه به خصوص شهرداری قم باید با فراخوان ایده های شهرسازی از گروه های و نهاد های مختلف فرهنگی کشور ، الگوی نوسازی خود را با مشورت و دقت بیشتر همراه کند و ضمن جلوگیری از برخی ساخت و سازهای سبک غربی در شهر قم، بدانند که توسعه شهری به سبک غربی باعث تغییرات فرهنگی جدی در شهرشده و خدای ناخواسته در آینده نزدیک شهر قم که حرم اهل بیت بوده مانند برخی شهرهای کشور مروج سبک زندگی غیر اسلامی می شود.
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍قبل از غروب توفیق میزبانی امام جمعه محترم شهرستان لار را داشتیم که در پی این نشست به آزمونه های استان فارس افزوده شد. ان شاء لله ۵شنبه این هفته در شورای فرهنگ عمومی این شهر، اجرای الگوی جامع اتحاد امامت و امارت به تصویب میرسد. و البته مقرر شد پنج امام محلات منتخب این آزمونه در کارگاه آموزشی مدیریت محله شهرستان گراش که چهارشنبه این هفته تشکیل میشود شرکت کنند.
گراش در ۱۵ کیلومتری لار واقع است. البته پرواز رفت ما به مقصد لار است.
@qavami
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای کاش مدیریت محترم حوزه علمیه قویم و قوی خراسان بزرگ، نظارت بیشتری بر فعالیتهای تبلیغی و ترویجی حوزههای علمیه تابعه خود داشته باشد.
آیا این شیوه تبلیغ برای جذب افراد شایسته و مستعد به حوزههای علمیه درست است؟
آیا افرادی که با چنین انگیزههایی وارد حوزههای علمیه شوند، میتوانند میراثدار اصالتهای علوم اسلامی و حوزوی باشند؟
اصولاً رسالتهای اصلی حوزه و حوزویان در اینگونه تبلیغاتی در کجا قرار دارد؟
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
▪️متولی امر ازدواج در محله کیست؟ تجرد ناخواسته چگونه در محله ریشهکن میشود؟
ازدواج مانند سایر مسائل اجتماعی ابعاد گوناگون فرهنگی و اعتقادی، اقتصادی و مالی، روانی و غیرهم دارد که هر یک از این ابعاد به یکی از یاران محله مربوط میشود.
ابعاد #اقتصادی ازدواج و حل معضل تجرد در محله به عهده #تعاونیار است که بهعنوان یکی از اعضاء شورای محلهیاری و مسئول مرکز نیکوکاری، موظف است از طریق جذب کمکهای خیرین، جذب کمکهای نهادهای مختلف مانند کمیته امداد و ...، بهرهگیری از امکانات مسجد و محله و اشتغالآفرینی در محله، مشکلاتی از قبیل جهیزیه، مسکن و بیکاری که اصلیترین موانع تشکیل خانواده هستند را به قدر توان حل کند.
بعد دیگری از مسئله مربوط به ترویج و تثبیت #فرهنگ ازدواج اسلامی و اصلاح ذهنیتهای ناصحیح در بین جوانان و پدرومادرهاست که به عهده #فرهنگیار است. ترویج ازدواج ساده، معرفی الگوهای موفق و زوجهای نمونه در فرهنگ اسلام و ایران، ترویج سادهزیستی و قناعت، پرهیز از تجملگرایی و اسراف در بین زوجهای جوان و ... به عهده فرهنگیار است. همچنین #ورزشیار محله که نماینده وزارت ورزش و جوانان است، موظف است سیاستهای حمایتی معاونت جوانان وزارت ورزش در جهت اشتغال و ازدواج جوانان و همچنین مشاوره پیش از ازدواج را پیگیری و اجراء کند.
بُعد سوم به بحث واسطهگری ازدواج در محله مربوط میشود که به عهده #خانوادهیار است. خانوادهیار یکی از بانوان باتجربه ساکن در محله و دارای ارتباطات قوی است که مسئول شناسایی دختران و پسران مجرد در محله و معرفی آنها به خانوادههای یکدیگر است. خانوادهیار وظیفه دارد با همکاری مشاوران زبده و چند تن از بانوان دغدغهمند محله، فهرستی دقیق و کامل از جوانان در سن ازدواج محله تهیه کرده، ویژگیهای اعتقادی، اخلاقی و رفتاری و علایق و سلایق و معیارهای آنها را ثبت کند و سپس جوانان دارای بیشترین اشتراکات را شناسایی کرده و زمینه وصلت آنها را فراهم کند.
قبلا ذکر کردیم که شورای صلحیاری متشکل از تعدادی از مشاوران متخصص در حوزههای خانواده، تعلیم و تربیت، کودکان و ... است. یکی از این حوزههای تخصصی مشاوره، حوزه ازدواج است. حضور شخصی مسلط به ابعاد روانی مسئله ازدواج از نیازهای اساسی هر محله است و در صورت نبود فرد متخصص، امام محله باید نسبت به توانمندسازی یکی از بانوان محله در این حوزه اقدام کند. مشاور ازدواج علاوه بر آنکه پیش از ازدواج آمادگیهای لازم را در زوجین ایجاد میکند، پس از ازدواج نیز تا حد ممکن ارتباط خود با زوجهای جوان را حفظ میکند، به آنها سرکشی منظم میکند و تا حد ممکن سعی میکند مانع از بروز اختلافات شود و کانون زندگی زوجها را گرم نگه دارد.
باید توجه داشته باشیم که امروز جریان چپ فرهنگی و صهیونیسم جهانی از طریق تولیدات رسانهای و فضای مجازی در حال تبدیل ازدواج و تشکیل خانواده به یک امر ناهنجار و ضدارزش هستند تا جایی که پسلرزههای آن را میتوانیم در انفجار آمار طلاق در کشورمان ملاحظه کنیم. پنج نفر یادشده از یاران محله کارگروه تخصصی ازدواج محله را با اجماع و همکاری یکدیگر تشکیل میدهند و ذیل رهبری و راهنمایی امام، از پنج جهت مختلف به معضل تجرد حمله میکنند و آن را از بین میبرند که البته لازمه تحقق این امر رعایت اصل شایستهگزینی در انتخاب یاران محله است. (انتخاب افرادی دغدغهمند، دردمند، مسئولیتپذیر، جدی، باانگیزه و علاقمند)
#محله_فاضله #اتحاد_امامت_و_امارت #ازدواج #خانواده #تجرد #واسطهگری
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍🏻دقائقی پیش در شورای فرهنگ عمومی شهرستان آزمونه لارستان شرکت کردم. بنا بر اجرای الگو در این شهر گذاشته شد. الان گراش هستم. برای کارگاه دوم مدیریت محله در این شهر برای کارگزاران سه محله منتخب. کارگاه اول دیروز برگزار گردید.
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
کارگاه مدیریت محله گراش.MP3
44.82M
کارگاه مدیریت محله - آزمونه گراش
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍قبل از غروب کارگاه آموزشی انگیزشی مدیریت محله با تدریس استاد متحد و مشارکت حقیر برای امامان و سران قوای محلات منتخب آزمونه گراش انجام گرفت و مقرر شد برای دوره بعد کلیه پارلمانها و کابینهها و شوراهای صلح یاری محلات به طور کامل طبق آییننامهها در محلات منتخب تشکیل شود تا تیم آموزشی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی برای تداوم آموزش مدیریت محله از قم به این منطقه اعزام شود.
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
کارگاه 2 گراش.MP3
51.62M
✍🏻کارگاه دوم مدیریت محله - شهرستان گراش - 1/4/1402
@qavami
هدایت شده از ترابیران ... معماریظرفزندگی
سخرانی معظم له.mp3
43.18M
صوت نشست تبیینی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی
بیانات آیت الله اراکی
#آیت_الله_اراکی
#معماری_اسلامی
#شهرسازی_اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هدایت شده از Hashem zarei
32.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اجرای پروژه ملی امامت و امارت در شهرستان میناب📊
▪️۱۴ وظیفه مهم #آموزشیار محله
۱. افزایش بهرهوری در نظام تعلیم و تربیت محلی
۲. ارتقاء سطح تحصیلی و معرفت و بصیرتافزایی دانش آموزان
۳. واکاوی راهکارهای عملی ارتباط خانه و مدرسه با مسجد با توجه به مزیت مطلق فرهنگی اجتماعی مساجد در جوامع اسلامی و نقش برکت و هدایتگری آن به مصداق آیه «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ»
۴. شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل و افزایش انگیزش نسبت به فراگیری علم و دانش و مهارت آموزی
۵. تبیین همکاری های متقابل مردم (اعم از اولیا خیرین، تشکل های مردمنهاد از جمله گروههای جهادی وبسیج محلات واقشار و عموم شهروندان) و مسئولین در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
۶. غنیسازی اوقات فراغت دانش آموزان خصوصا در تعطیلات تابستان
۷. جهاد تبیین و پاسخگویی به شبهات دانش آموزان و اولیا خصوصا در رابطه با مسائل جاری از جمله بحث مقابله با هنجارشکنی حجاب و عفاف
۸. تحکیم پیوند اولیا و مربیان در سطح محلات
۹. توانمند سازی اولیا در زمینه فرزندپروری، جوانسازی جمعیت و بومی سازی سیاست های کلان کشور در سطح محلات از طریق آموزش و بکارگیری اولیا
۱۰. تقویت پیوند دانش آموزان با امام محله در راستای تحکیم پیوند امام و امت در جامعه اسلامی با توجه به سه شاخصه اصلی (مسجد محوری، امام محوری و محله محوری الگوی اتحاد امامت و امارت)
۱۱. ارائۀ خدمات مشاورهای به دانش آموزان و اولیا، خصوصا مشاوره تحصیلی در راستای توزیع متوازن رشته های تحصیلی و انتخاب رشته بر اساس استعداد و رغبت دانش آموزان که نقش مهمی در پیشرفت دانش آموزان و پیشگیری از افت تحصیل خواهد داشت
۱۲. اهمیت انتخاب، حضور و نقشآفرینی نمایندگان فعال و توانمند اولیای دانش آموزان در بسترهای قانونی موجود از جمله شورای آموزش و پرورش، شورای انجمن اولیا و مربیان و.... در الگوی مدیریت اسلامی «اتحاد امامت و امارت»
۱۳. انتقال پیشنهادهای کارشناسی شده به شورای خیرین آموزش و پرورش با توجه به نیازها، کمبودها و مشکلات و تهیه چشمانداز محلات توسط محلهیاران و رابطین در راستای بهینهسازی مشارکت خیرین
۱۴. پیگیری مشکلات رفاهی فرهنگیان شاغل و بازنشسته در سطح محله، شهر و منطقه
✍ملوک امینی نژاد
@madineyefazele
▪️مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در محله به عهدۀ کیست؟
تولید، توزیع و مصرف مخدرات مانند دیگر معضلات اجتماعی دارای ابعاد گوناگونی است که هر یک از این ابعاد به یکی از #یاران_محله تفویض میشود.
بعد #امنیتی و انتظامی موضوع که شامل مقابله با تولید، توزیع و خرید و فروش مواد مخدر است به عهدۀ فرماندۀ بسیج، معاون عملیات او و همچنین #پلیسیار محله است. پلیسیار به علت سکونت در محل و ارتباط با همسایگان و مخبرهایی که مرتبط با او هستند به راحتی میتواند شبکه تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر در محله را کشف کند. همچنین همکاری و تعامل پلیسیاران محلات مختلف میتواند این معضل را در یک ناحیه (متشکل از چند محله) و یک منطقه (متشکل از چند ناحیه) از بین ببرد.
بعد #فرهنگی مبارزه با مواد مخدر که شامل آگاهیبخشی به نوجوانان و جوانان از سنین پایین، آگاهسازی مردم نسبت به مواد مخدر و آثار و تبعات آن و بیان ابعاد شرعی مسئلۀ اعتیاد است به عهده #فرهنگیار است.
بعد بهداشتی و #درمانی آن که شامل ترک دادن مصرفکنندگان و مبتلایان به اعتیاد از طریق ارتباط با نهادهای مسئول و کمپهای ترک اعتیاد است به عهدۀ #سلامتیار است.
بعد #ورزشی آن که شامل ترویج ورزش و ترغیب مبتلایان به ورزشهای سالم و بازیابی سلامت جسمی آنهاست به عهدۀ #ورزشیار است.
بعد #اقتصادی مقابله با اعتیاد که شامل توانمندسازی و اشتغالآفرینی برای جوانان بیکار یا مبتلا و ارتزاقکنندگان از تولید و توزیع مواد است به عهدۀ #تعاونیار است. تعاونیار همچنین مسئول رسیدگی اقتصادی به خانوادهها و فرزندان مبتلایان است.
بعد #روانی مبارزه با اعتیاد که شامل توانبخشی و بازیابی معتادان در دورۀ پس از ترک و مراقبت و مواظبت و سرکشی از آنان است به عهدۀ #مشاوران شورای صلحیاری و متخصصانی است که در این زمینه آموزش دیدهاند. مشاوران موظفاند برای ترککنندگان یک حلقۀ حمایتی دائم و طولانیمدت تشکیل دهند و ضمن هویتبخشی و توانمندسازی مستمر، تا زمان برگشت به زندگی سالم و طبیعی این حلقۀ حمایتی را حفظ کنند. همچنین #خانوادهیار نیز مسئول توانمندسازی همسران مبتلایان به مواد مخدر است و آنان را از جهات روحی و روانی و مبارزه با مشکلات ناشی از اعتیاد در زندگی تقویت و توانمند میکند.
این افراد در صورت بروز معضل مواد مخدر در سطوح مختلف در محله (چه در حوزه تولید، چه در حوزه توزیع و چه در حوزه مصرف) به سرعت کارگروه مبارزه با مواد مخدر را تشکیل میدهند و از شش جهت مختلف (انتظامی، فرهنگی، اقتصادی، روانی، بهداشتی و ورزشی) به معضل اعتیاد حمله میکنند و قبل از شیوع و سرایت در سطح شهر، آن را در محله از بین میبرند.
👈باید توجه داشت که امروزه اعتیاد به مفهومی وسیع بدل شده است که هم شامل اعتیاد به #دخانیات و #مواد_مخدر میشود و هم شامل اموری چون اعتیاد به #اینترنت و فضای مجازی، اعتیاد به #تلویزیون، اعتیاد به #بازی، اعتیاد به #قمار، اعتیاد به #خرید و #تجملات، اعتیاد به فساد #جنسی، اعتیاد به #پرسهزنی و خیابانگردی، اعتیاد به #غذاهای_ناسالم و #پرخوری و غیرهم است. اگر از این منظر به اعتیاد نگاه کنیم، باید بگوییم که امروزه طیف وسیعی از مردم مبتلا به اعتیاد هستند، پس کارگروه مبارزه با اعتیاد به صورت موردی و اقتضائی تشکیل نمیشود، بلکه کارگروهی است دائماً فعال که به همۀ انواع اعتیاد توجه دارد و با بهرهگیری از نظرات کارشناسان در حوزههای مختلف، راهحلهایی مناسب و اثربخش برای حل این مشکل اتخاذ مینماید.
#آسیبهای_اجتماعی
#محله_فاضله #اتحاد_امامت_و_امارت
@madineyefazele