💠 نردبان | فصل اول
• 1/ شعر چیست 👇👇
https://s5.uupload.ir/files/axanacademy/carachter/fullpack/adabiat/1-sher_chist.mp4
• 2/ ساختمان شعر • 3/ هوش موسیقایی • 4/ تناسب موسیقی • 5/ ریتم و تمپو • 6/ ارکان موسیقی • 7/ تقطیع هجایی • 8/ نگاه نو • 9/ سبک شناسی • 10/ امضای اثر • 11/ قالب ها • 12/ عیار ادبی • 13/ زبان • 14/ احضار • 15/ بارها • 16/ لایه ها • 17/ مضمون سازه ها • 18/ نبض شناسی ۱ • 19/ نبض شناسی۲ • 20/ رباعی • 21/ تعلیل هنری چیست • 22/ رهیافت • 23/ مناجات در مکاتب
💠 نردبان | فصل دوم
• مقدمه و مدخل:
https://s9.uupload.ir/files/axanacademy/carachter/fullpack/adabiat/maaden/0-aghazin.mp4
• 1/ موضوع و مضمون • 2/ حادثه • 3/ نقاش خیال • 4 /ژان پیر ریشارد • 5/ ادوار و اعصار • 6 / رودکی کیست • 7 / آدم الشعراء • 8 / رودکی وار • 9 / شهید بلخی • 10 / کاشت و برداشت • 11 / فرخی سیستانی • 12 / اتمام سیر خراسانی • 13/ طیلسان عربی • 14/ رتوریک در بوستان •15 / سعدی • 16/ دیگرسازی • 17 / مولوی • 18/ روایت ها و رتوریک • 19 / مضمون در سبک هندی • 20 / سه گانی مضمون
💠 دوره امکان | شعر ولایی
• مقدمه ی دوره
https://s9.uupload.ir/files/axanacademy/carachter/fullpack/adabiat/emkan/0-moghadame.mp4
• 1/ هاشمیات و شعر مبلغ • 2 / اولین ها و درسهایشان • 3 / یازده قانون ابن خلدون • 4 / پنج اصل ریتوریک • 5 / شاعران مطرح • 6 / اثر و مخاطب • 7 / سیر روایی • 8/ احضار • 9 / القاء و ایقاع • 10 / اتیمولوژی • 11 / گزاره نویسی • 12 / تقدس واژگان • 13 / زبان حال • 14 / حیوان انگاری • 15 / نوآوری و ابداع
💠 کارگاهِ فرم در شعر
• دوره اول | حسین منزوی. هشت ساعت صوتی + مقالات و ارجاعات.
فرم / زبان / ساختار / ترکیب ها / موسیقی
💠 رویدادِ تنقیح
• سه ساعت در باب بافت، ساختار و مدلهای تنقیح شعر + آخرین مقاله استاد در باب بازآرایی در شعر
مدرس هشت، پایگاه اختصاصی شعر و ادب👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 هنر نویسندگی | عباس معروفی
• هر داستاننویس دیر یا زود به یک حقیقت مسلم دست مییابد که خوانندگان پایبند تخیل او میشوند، نه روایت صادقانهاش از یک حادثه یا واقعه؛
بسیاری از داستاننویسان جوان به صداقت و امانت در موضوع اصرار دارند و یادشان میرود که صداقت و امانت تنها در کلام است که جاودانه میشود.
نویسنده کلاً نمیتواند امانتدار خوبی باشد. رازدار بدی هم است.
✍️ اینسو و آنسوی متن / عباس معروفی
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 #گزیده_خوان | سم سوج
• همیشه فکر میکردم اگر زمانی داستان
زندگیام را بنویسم شروعی فوقالعاده خواهد داشت، چیزی شاعرانه مثل خط اول ناباکوف: «لولیتا، فروغ زندگی من، آتش وجود من»؛ یا اگر نمیتوانستم شاعرانهاش کنم، چیزی کلی مثل شروع تولستوی: «همهی خانوادههای خوشبخت شبیه هماند، اما هرخانواده بدبختی بهطور خاص خودش بدبخت است.»
مردم حتی اگر همهچیز را دربارهی این کتابها فراموش کنند این کلمات را بهخاطر خواهند داشت.
با این حال وقتی پای شروع قصه به میان
میآید بهنظرم بهترین شروع، شروع سرباز خوب فورد مادوکس فورد است: «این غمبارترین قصهای است که تا به حال شنیدهام.»
کتاب: فرمین موش کتابخوان، سم سَوِج
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
مَدرَس/ ۸
💠 #گزیده_خوان | سم سوج • همیشه فکر میکردم اگر زمانی داستان زندگیام را بنویسم شروعی فوقالعاده خو
سم؛ بوف کور نخوانده...
وگرنه می نوشت:
یا مثل هدایت می نوشتم: در زندگی زخمهايی هست كه مثل خوره در انزوا روح را آهسته میخورد و میتراشد!
✍️ یوسف پور
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
مَدرَس/ ۸
سم؛ بوف کور نخوانده... وگرنه می نوشت: یا مثل هدایت می نوشتم: در زندگی زخمهايی هست كه مثل خوره در ان
در باب بوف کور، کتاب ممنوعه ای از دکتر سیروس شمیسا هست به نام « داستان یک روح »؛ علاقمندان مراجعه کنند...
💠 #عربیات
وكما يكون قلبُك تكون الدُنيا في عينيك.
«قلبت هر شکلی باشد،
دنیا آنگونه به چشمت میآید.»
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
12.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ کلمه، حرف، بلاغت ❌
در باب ریشه یابی و اتیمولوژی
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 بازآرایی | جام کهن
• شعر یادآوری تصاویر است نه خلق آن!
آنچه موجب تغییر یا تاسیس مکاتب شده «rearrange» یا بازآرایی است.
فکر میکنم از خرمشاهی باشد که:
اساسا آفریدن و خلق کردن اثر، امر محالی ست. بلکه ذهن ما از کنار هم گذاشتن پدیده ها، به کشف دست می یازد!
مسئله بازآرایی، یعنی اراده صور جدید از معانی قدیم. بنگرید:
• برهنگی به برم خلعت خداداد است
• غیر عریانی لباسی نیست تا پوشد کسی
• جنونم جامه واری دارد از تشریف عریانی
« بیدل »
• هر چه جز تشریف عریانی، برایم تنگ بود
• ما را به جز برهنگی خود لباس نیست
« قیصر امین پور »
نکته بازآرایی این است که اگر مضمون، با صورتی تکراری یا نازیبا بیاید، یا حتی اگر از مضامین ابتدایی شاعر دیگر تقلیدی صرف و بدون هنر انجام بگیرد، ابتذال است و باید پرهیز شود.
________________________________________
پ.ن: حدادعادل تعبیری دارد که: باده نو را به جام کهن ریختن...
✍️ مسعود یوسف پور
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 درباب تصویر | نادر ابراهیمی
• نویسنده نباید بگذارد که تصویرهای او فرسوده و مستعمل شوند. او اگر به دلائلی، در صد کتاب خود؛ صدبار توصیف پرواز پرندگان را میدهد، باید که حتی دو توصیف او بههم شباهت نداشته باشند و دو توصیف او به توصیفاتی که دیگران از پرواز پرندگان کردهاند شباهت نداشته باشد!
🔰 لوازم نویسندگی/نادر ابراهیمی/انتشارات روزبهان
______________________________
پ ن: صائب تبریزی حدود پانصد تصویر فقط با «حباب» خلق کرده ست!
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 مصاحبه | شهرآرا
مسعود یوسف پور طی مصاحبه ای با حجت بخارایی از شعر هیئت و قالب بحرمرکب سخن گفت...
تاریخ / ۲۸ دی ۱۳۹۹
« متن کامل مصاحبه »
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠#گزیده_خوان | چخوف
• ساعت دروغ میگوید! زمان دور یک دایره نمیچرخد. زمان بر روی خطی مستقیم میدود و هیچگاه، هیچگاه، هیچگاه باز نمیگردد. ایده ساختن ساعت به شکل دایره، ایده جادوگری فریبکار بوده است. ساعتِ خوب، ساعت شنی است! هر لحظه به تو نشان میدهد که دانهای که افتاد دیگر باز نمیگردد. و به یادمان میآورد که زمان «خط» است نه «دایره» و زمان رفته دیگر باز نمیگردد. نه افسوس، نه اصرار، بر اين خط بیانتها تاثيری ندارد.
🔰 تمشک تیغدار | آنتون چخوف
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
مَدرَس/ ۸
💠 تطور مضمون | ترک کعبه [ یادم است برای بسیاری از مضامین ولایی مثل لیله المبیت، دست مولا در غدیر، ت
من این بیت را امروز شنیدم...
چون در مدح حضرت صدیقه سلام الله علیها بود از نظرم پنهان مانده بود.
و عجب بیتی هم هست:
کجا زنی به مقام تو نُه فلک دارد؟
ز شهد توست اگر کعبه هم ترک دارد!
#سید_حسین_سیدی