#اطلاعیه_مسابقه_کتابخوانی شماره 7
#المراجعات
📣 قابل توجه شرکت کنندگان در مسابقه کتابخوانی
🔻تذکر شرعی مهم:
افرادی می توانند در مسابقه شرکت کنند که حداقل 75درصد کتاب را مطالعه کرده باشند. اگر کسی در مسابقه شرکت کرد و بدون مراعات شرط مزبور برنده مسابقه شد ، شرعاً مجاز به دریافت جایزه نمیباشد.
دوستانی که سفارش کتاب داشتند هرچه سریعتر برای دریافت کتاب مراجعه کنند.
💠 مهمترين ويژگي عصر امام رضا عليهالسلام چيست؟
پاسخ بر اساس مصاحبه نشریه گلستان قرآن با استاد مرحوم علامه شیخ محمدرضا جعفری رضوان الله تعالی علیه - نیمه دوم آذر 1383، سال هفتم شماره 193
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
✅ پاسخ:
● از امتيازات امام رضا عليه السلام اين بود كه پس از شهادت حضرت موسي بن جعفر عليه السلام، به طور علني، امامت خود را اعلان كرد؛ مردم را به نفس دعوت ميكرد و تقيه نميفرمود.
يونس بن عبدالرحمن يكي از اصحاب امام رضا عليه السلام است. وي براي امام عليه السلام مينويسد:
«أنّ سيف هارون يقطر من دماءكم و قد شهرت نفس بدعوي الإمامة؛
مولاي من، شمشير هارون از خون شما (أهل بيت) خونچكان است و با اين حال، شما خود را به امامت مشهور كردهايد».
[ عيون اخبار الرضا(عليه السلام)، ج 2، ص 81 .]
از طرف امام عليه السلام، نامهاي براي يونس بن عبدالرحمن فرستاده ميشود كه:
«هارون عاجزتر از آن است كه به من آسيبي برساند»
[عيون اخبار الرضا(عليه السلام)، ج 1، ص 191.].
🔚امام رضا عليه السلام، آنچه را كه ساير ائمه عليهم السلام به خواص شيعيان فرمودند، علني اعلان می كردند و علاوه بر اعلان، عمل هم میفرمود.
به ديگر سخن، حضرت رضا عليه السلام، مانند ساير امامان قبل از خويش و به ويژه مثل امام صادق عليه السلام، تقيه نميكردند.
🔻يكي از دلائلي كه مأمون جلسات مناظره تشكيل ميداد، اين بود كه مثلاً امام را در آنچه ادعا ميكند، ناتوان نشان بدهد. در نهايت، فقط مأمون توانست با استفاده از زهر، كار را تمام كند و إلاّ تمام راههاي مأمون به بنبست ختم شده بود.
● همانطور كه ذكر كرديم، از عمر امام رضا عليه السلام تا امام عسكري عليه السلام، أهلبيت عليهم السلام، در ابراز عقيده شيعه دربارهٴ امامان، تقيه نمیكردند و علني آن را مطرح میكردند. يعني، چون آنان در مركز خلافت و قدرت عباسيان زندگي میكردند، اگر اندكي خلاف آنچه میگفتند، ديده ميشد، بهترين عامل براي سركوبي شيعيان بود كه بگويند اعمال امامان شما، برخلاف ادعاي آنهاست.
يكي از موارد، اين بود كه هارون به پيشنهاد اطرافيانش، امام كاظم(عليه السلام) را زهر داد و قرار شد بگويند آن حضرت، غيبت كرده است. اساس «واقفيه» از همين جا شروع شد. اين بازي هارون و اطرافيانش بود كه بگويند از اين به بعد، امام در غيبت است و حضور امام جديد معني ندارد.←بر همين اساس امام رضا عليه السلام، هم علني امامتش را اعلان ميكرد و هم عملاً دست به اعجاز ميزد.
ابن حبّان در «الثقات» ميگويد:
«مازُرتُ مشهدَ الرضا تلاّ و رأيت معجزةً من آثار بركته؛
بدون استثناء هرگاه به زيارت قبر امام رضا عليه السلام رفتم، از جلوههاي بركت او معجزهاي ديدم».
● از مشهورترين احاديث رسيده از حضرت رضا(عليه السلام)، حديث «سلسلة الذهب» است.
⁉️ مخاطبان اين روايت چه كساني بودهاند و چرا امام اين روايت شريف را در دو مرحله فرمودند؟
هنگامي كه امام عليه السلام اين حديث را در نيشابور مطرح فرمود، مشاهير محدّثان اهل سنت مانند ابن راهويه و ديگران هم حاضر بودند. علت اينكه امام عليه السلام براي سخن خود سند نقل ميكند، همين نوع مخاطبان است، و گرنه براي شيعيان، بين امام رضا عليه السلام و پيامبر صلّيٰ الله عليه و آله و سلّم فرقي نيست. اينكه امام عليه السلام سلسله سند حديث را تا پيامبر صلّيٰ الله عليه و آله و سلّم نقل ميكنند، براي اين است كه براساس نگاه مخاطبان سني، حديث بايد متصل السند باشد تا مقبول بيفتد.
احمد بن حنبل ميگويد: «والله لو قُريء هذا الاسناد علي مجنونٍ لأفاق»[مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص 98.].
به خدا سوگند كه اگر اين سند، بر ديوانهاي خوانده شود، به سلامت برخواهد خاست.
امام هم اول ذهن مردم را آماده ميكند، تكهاي از حديث را ميگويد كه: «كلمة لا إله إلاّ الله» ... و بعد از مسافتی ميفرماید: «بشرطها و ...». و اگر از اوّل اين سخن را ميگفت مردم نمينوشتند؛ اينكه چرا حضرت اين بحث را در نيشابور مطرح كرد اين بود كه اصلاً بنا بود حضرت را از مدينه تا طوس، از مسيري عبور دهند كه حتي الامكان شهري نباشد. لذا حضرت را به جاي كوفه از بصره آوردند و اولين شهري كه وارد شدند، نيشابور بود، زيرا چارهاي جز عبور از آن نداشتند.
از دلايل ديگر نقل اين حديث در نيشابور، علمي بودن شهر و حضور تعداد اندكي از شيعيان در آنجا بوده كه حضور «فضل بن شاذان» هم براساس همين اقليت شيعه است.
🔗کانال برهان
@madras_emb
#کتابشناسی
💠کتاب حاوی
● و آن، کتابی در رجال و گویا از تالیفات شیخ عبدالنبی جزایری باشد که از تلامذه شیخ علی کرکی (صاحب جامع المقاصد) بوده.
● اسم کتاب "حاوی الاقوال فی معرفت الرجال" است. آنرا به چهار قسمت تقسیم نموده: ثقات و حسان و موثقین و ضعاف.
● او در متاخرین، نظیر ابن غضایری بوده در متقدمین که خیلی از حسان و موثقین را در سلسله تضعیف توقیف نموده.
📚 کتاب ایمان و رجعت؛ ص۸۹
@madras_emb
❇️ دوره اصالت فقاهت (۸ جلسه)
💠 بررسی ساختار فقه و اجتهاد در عصر حضور امامان معصوم علیهم السلام
با تمرکز بر اشکالات مطرح نسبت به جایگاه اجتهاد و تقلید در دوران نخستین
✔️ویژه فضلای سطوح عالی حوزه علمیه
✔️همراه با اعطای گواهی حضور در دوره و جوایز نقدی و غیر نقدی برای نفرات برتر دوره
🎙 ارائه توسط: حجةالاسلام و المسلمین آقای محسن قندهاری
📝برخی از سوالاتی که در این نشست به طور فشرده در صدد تحلیل و تبیین آن هستیم:
- در دوران اهل بیت علیهم السلام کارایی ساختار اجتهاد و تقلید علاوه بر ساختار نقل حدیث چه بوده است؟
- فقه و اصول در امامیه در چه فرایندی و چگونه به وجود آمده است؟
- روش مواجهه فقهای اصحاب ائمه علیهم السلام با مسائل فقهی چگونه بوده است؟
- عوامل رشد تدریجی فقه و عملکرد فقهای اصحاب ائمه علیهم السلام چیست؟
- در تالیف کتب اربعه، نگرش فقهی مولفین آن چه تاثیری داشته است؟
📆 زمان : 20 الی 24 خرداد - ساعت 10 تا 12
📍مکان: مدرس فقهی امام محمدباقر علیه السلام
📌مهلت ثبت نام تا 18 خرداد ماه
(حضور طلاب و فضلای محترم تنها با ثبت نام امکان پذیر خواهد بود.)
✔️ جهت ثبت نام در دوره اصالت فقاهت، به دفتر امور آموزش مدرس فقهی مراجعه فرمایید یا در ایتا به آی دی @Hashem_ahmad
پیام ارسال فرمایید.
@madras_emb
🗓 تقویم شیعه؛ (۱۴ خرداد، سالروز ارتحال امام خمینی"قدّس سرّه")
❖ اوصاف رهبر فقید انقلاب در کلام آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی🔺
@zanjani_net
💠 امتیاز معارف گرفته شده از وحی با معارف گرفته شده از فکر بشری
❖ آیت الله العظمی وحید خراسانی:
● سخنِ ناشی از فکر، با کلامِ ناشی از وحی از جهت جوهری، و از جهت مبدأ و از جهت منتهی فرق دارد.
● سخنی که از فکر ناشی میشود، مثل چراغی است که با نفت و فتیله روشن میشود؛ این نور از یک طرف در کمال ضعف است و از طرفی توأم با دوده است.
ولی آن کلامی که از وحی ناشی میشود، امتیازش این است که متصل به نور سماوات و ارض است.
این اقیانوس بیپایان نور، گفتههای ائمهی دین علیهمالسلام است.
معارف متخذ از وحی به ﴿اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض﴾ متصل است.
● وزانت هر كلمهای از متكلم است، كلمهی ابن سينا وزانت ابن سينا را دارد، اما نسبت وزانت ابن سينا در قبال وزانت كلمۀ امام ششم، نسبت عدم به وجود است.
منتها كجاست كسی كه دریابد مقام وحی چه مقامی است؟!
📆 ۱۱/ آذر۱۳۷۷ و ۱۶ مهر ۱۳۸۶
🔗 فاطمیه حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف
@madras_emb
✳️ نشست علمی با موضوع:
درآمدی بر جنس و مقدار زکات فطریه
🎙 ارائه توسط استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری زنجانی
📆 زمان: چهارشنبه 17 خردادماه
🕰 ساعت 10:30 صبح
📍مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
💠 نماز یکشنبه ماه ذی القعده
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله يَوْمَ الْأَحَدِ فِي شَهْرِ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ: يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُرِيدُ التَّوْبَةَ؟ قُلْنَا كُلُّنَا نُرِيدُ التَّوْبَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَقَالَ صلی الله علیه و آله: اغْتَسِلُوا وَ تَوَضَّئُوا وَ صَلُّوا أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ اقْرَءُوا فِي كُلِّ رَكْعَة ...
📚إقبال الأعمال (ط - القديمة)؛ ج1؛ ص308
..................................
قال العلامة المجلسی:
إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم.
📚بحارالأنوار؛ج2؛ ص257
بدان که بعضی از علمای ما، در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه میکنند و آنها را در کتابهایشان ذکر مینمایند. و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار، از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است، خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند آگاه[به حقایق] است.
@madras_emb
یا رب هذا مقام من لاذ بک.mp3
4.3M
✨ لذت مناجات
عَصَيْناكَ وَنَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتُرَ عَلَيْنا، وَدَعَوْناكَ وَنَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتَجِيبَ لَنا ...
@madras_emb
21.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻کمتر از انقلاب نبود!
([بمناسبت ۱۷ ذی القعدة سالروز وفات آیتاللهالعظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم])
📹 ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم (6)
🔸 آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
از خصوصیات مرحوم آقای حاج شیخ، عقل و تدبیر فوقالعاده ایشان بود ...
@zanjani_net