💠 امتیاز معارف گرفته شده از وحی با معارف گرفته شده از فکر بشری
❖ آیت الله العظمی وحید خراسانی:
● سخنِ ناشی از فکر، با کلامِ ناشی از وحی از جهت جوهری، و از جهت مبدأ و از جهت منتهی فرق دارد.
● سخنی که از فکر ناشی میشود، مثل چراغی است که با نفت و فتیله روشن میشود؛ این نور از یک طرف در کمال ضعف است و از طرفی توأم با دوده است.
ولی آن کلامی که از وحی ناشی میشود، امتیازش این است که متصل به نور سماوات و ارض است.
این اقیانوس بیپایان نور، گفتههای ائمهی دین علیهمالسلام است.
معارف متخذ از وحی به ﴿اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض﴾ متصل است.
● وزانت هر كلمهای از متكلم است، كلمهی ابن سينا وزانت ابن سينا را دارد، اما نسبت وزانت ابن سينا در قبال وزانت كلمۀ امام ششم، نسبت عدم به وجود است.
منتها كجاست كسی كه دریابد مقام وحی چه مقامی است؟!
📆 ۱۱/ آذر۱۳۷۷ و ۱۶ مهر ۱۳۸۶
🔗 فاطمیه حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف
@madras_emb
✳️ نشست علمی با موضوع:
درآمدی بر جنس و مقدار زکات فطریه
🎙 ارائه توسط استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری زنجانی
📆 زمان: چهارشنبه 17 خردادماه
🕰 ساعت 10:30 صبح
📍مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
💠 نماز یکشنبه ماه ذی القعده
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله يَوْمَ الْأَحَدِ فِي شَهْرِ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ: يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُرِيدُ التَّوْبَةَ؟ قُلْنَا كُلُّنَا نُرِيدُ التَّوْبَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَقَالَ صلی الله علیه و آله: اغْتَسِلُوا وَ تَوَضَّئُوا وَ صَلُّوا أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ اقْرَءُوا فِي كُلِّ رَكْعَة ...
📚إقبال الأعمال (ط - القديمة)؛ ج1؛ ص308
..................................
قال العلامة المجلسی:
إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم.
📚بحارالأنوار؛ج2؛ ص257
بدان که بعضی از علمای ما، در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه میکنند و آنها را در کتابهایشان ذکر مینمایند. و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار، از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است، خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند آگاه[به حقایق] است.
@madras_emb
یا رب هذا مقام من لاذ بک.mp3
4.3M
✨ لذت مناجات
عَصَيْناكَ وَنَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتُرَ عَلَيْنا، وَدَعَوْناكَ وَنَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتَجِيبَ لَنا ...
@madras_emb
21.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻کمتر از انقلاب نبود!
([بمناسبت ۱۷ ذی القعدة سالروز وفات آیتاللهالعظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم])
📹 ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم (6)
🔸 آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
از خصوصیات مرحوم آقای حاج شیخ، عقل و تدبیر فوقالعاده ایشان بود ...
@zanjani_net
💠 17 ذی القعده سالروز درگذشت مرحوم آیت الله سيد ابوالقاسم كوكبى قدس سره
ایشان در سال ۱۳۰۴شمسی، در محله باغمیشه تبريز متولد شد.
در سال ۱۳۲۰شمسی، به قم آمد و سطوح عالى مكاسب و كفايه را از مرحوم محقق داماد يزدى آموخت و به درس خارج مرحوم آیتالله حجت كوهكمرى كه سمت كفالت ايشان را داشت، شركت نمود و تا سال ۱۳۷۰ق، از فيض درس و محضر آن بزرگوار استفاده كرد و از ابحاث مرحوم آیتالله بروجردى هم بهرهمند شد تا سالى كه والد ماجدش به رحمت ايزدى پيوست و او جنازهاش را حمل به نجف نمود و مدت شش ماه در آنجا اقامت كرد و پس از آن به قم برگشت و بعد از فوت استادش، مرحوم آقاى حجت، مهاجرت به عراق نمود و براى تكميل مبانى علمى رحل اقامت افكند و از درس فقه و اصول مرحوم آیتالله حكيم و بالاخص آیتالله خويى، استفاده نمود.
آن مرحوم، حدود سى سال در نجف اقامت كرد و به درس و بحث مشغول شد و در سال ۱۴۰۰ق به قم آمد و سالها به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت.
ایشان در روز سه شنبه 17 ذی القعده، (29 آذر سال 1384) بدرود حیات گفت و پیکر پاکش در روز چهارشنبه ۳۰ آذر (۱۸ ذی القعده ۱۴۲۶ق) در قبرستان ابوحسین در شهر مقدس قم آرام گرفت.
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
@madras_emb
💠 ریشه تاریخی حکم خمس
❖ استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری:
● آیت الله سیستانی حفظه الله در بحث لا ضرر به یک گزارش تاریخی اشاره کردند مبنی بر اینکه در زمان جاهلیت وقتی جنگی رخ میداده رئیس قبیله یک چهارم غنیمت را تحت عنوان مرباع به عنوان حق الریاسه به خودش اختصاص می داده که برخی در تحلیل ریشه تاریخی خمس گفتهاند ریشه عقلایی حکم خمس همان مرباع بوده که شارع مقدس آن را از یک چهارم به یک پنجم کاهش داده است.
● با مراجعه به منابع تاریخی گفتیم اثبات این مطلب دشوار است چون مطلب مذکور در حد یک گزارش است اما در هر صورت آن مقداری که از ادله خمس نیز به روشن قابل استفاده است عبارت از آن است که خمس از باب حقوق ریاست است و این نکته در فهم روایات خمس و فروعات آن اثرگذار است.
📖 درس خارج اصول
📆 10 اسفند 1401
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
@madras_emb
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
🔆 برگزاری دوره تابستانه
ويژه طلاب پايههای ۷ تا ۱۰ حوزه علميه قم
📆 ثبت نام از ۱۷ لغايت ۲۵ خردادماه ۱۴۰۲ با مراجعه به سامانه پیشخوان » نجاح(آموزش)
💢 شروع دوره از ۱۰ تيرماه لغايت ۲۸ مردادماه ۱۴۰۲
@sotohaali
📣 برگزاری دوره تابستانه
✔️ ویژه طلاب پایه 7 تا 10
🔸طلاب محترمی که تمایل به شرکت در دوره تابستانه دارند جهت پیش ثبت نام تا روز 20 خرداد از ساعت 10 تا 12 به دفتر آموزش مراجعه فرمایند.
🔹تذکر: کلاس ها در صورت به حد نصاب رسیدن برگزار میگردد.
#اطلاعیه_مسابقه_کتابخوانی شماره 8
#المراجعات
📣 قابل توجه شرکت کنندگان در مسابقه کتابخوانی
🔻با توجه به پرسش مکرر دوستان لازم به ذکر است ؛
برای خانواده محترم طلاب، مسابقه کتابخوانی جداگانه ای در نظر گرفته شده است.
منتظر اعلام بمانید.
با #المراجعات میتوانید از تمامی مطالب که در این مدت در مورد مسابقه ، اطلاع رسانی شده است خبردار شوید.