❌ بلای خانمانسوز
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيىٰ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي الْبِلَادِ، عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ الله عَلَيْهِ السَّلاَمُ: بَيْتُ الْغِنَاءِ لا تؤمن فِيهِ الْفَجِيعَةُ ، وَ لَا تُجَابُ فِيهِ الدَّعْوَةُ، وَ لَا يَدْخُلُهُ الْمَلَكُ.
📚الکافی، ج۶، ص۴۳۳ (باب الغناء)
امام صادق علیه السلام فرمودند:
خانه ای که در آن غناء باشد [ساز و آواز نواخته شود]؛
از مصیبت ها و بلاهای دردناک در امان نیست
و دعا در آن خانه مستجاب نمیگردد
و فرشتگان به آن خانه وارد نمیشوند.
#موسیقی
@madras_emb
⚫️ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
استاد بزرگوار جناب حجتالاسلام و المسلمین حاج آقای میرداماد (دام عزه)
درگذشت أبو الزوجه گرامیتان، خادم اهلبیت علیهمالسلام، مرحوم حاج علیاصغر محمدیان خراسانی را محضر جنابعالی و خانواده محترم تسلیت میگوییم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت داریم.
رحمة الله علیه و حشره الله مع محمد و آله الطاهرین
📣 #اطلاعیه شماره 6
🌹عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَكَّلَ بِالْحُسَيْنِ علیه السلام مَلَكاً فِي أَرْبَعَةِ آلَافِ مَلَكٍ يَبْكُونَهُ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِزُوَّارِهِ وَ يَدْعُونَ اللَّهَ لَهُمْ.
🔹قابل توجه زائرین محترم عتبات در ایام نیمه شعبان:
1. ملاحظه فرمایید تاریخ انقضاء گذرنامه بعد از 3 شهریور 1403 باشد.
2. زمان حرکت قطار:
رفت: ان شاالله چهارشنبه 2 اسفند؛ ساعت 18:30 از ایستگاه قم
برگشت: ان شاالله روز سه شنبه 8 اسفند، ساعت 7:30 صبح در ایستگاه راه آهن قم خواهیم بود.
3. جهت مجوز خروج در اسرع وقت اقدام فرمایید.
مداحی.mp3
17.01M
✨جشن میلاد سرداران کربلا علیهم السلام
🎙حاج علی اصغر #انصاریان
📆 شنبه 28 بهمن 1402
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
💠 کیفیت سلام زیارت عاشورا
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● در قسمت سلام های زیارت عاشورا عبارت "و علی اولاد الحسین" جزء زیارت نمیباشد.
در مصادر قدیمی این مطلب را دنبال کردم، در مصباح المتهجد بنابر نسخ معتبر آن را نیافتم. اولین بار در برخی نسخههای کتاب منهاج الصلاح علامه حلی این عبارت را دیدم و به نظر میرسد در اصل زیارت نبوده است و به اشتباه افزوده شده باشد.
● توضیح این مطلب این که: ظاهرا زیارت عاشورا در اصل زیارت در حرم حضرت ابا عبد الله علیهالسلام است و خواندن آن در دیگر جاها از باب احساس حضور در آن مرقد شریف است، همچنانکه خواندن آن در غیر روز عاشورا هم از همین باب است.بسیاری از زیارات حرم حضرت سید الشهدا علیهالسلام (همچون زیارت وارث) سه قسمت دارد:
۱. سلام بر امام علیهالسلام
۲. سلام بر حضرت علی اکبر آرمیده در ضریح امام علیهالسلام
۳. سلام بر شهدا یاران امام علیهالسلام
سلامهای زیارت عاشورا نیز دقیقا به همین ترتیب است: السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اصحاب الحسین.
افزودن" و علی اولاد الحسین" از سر عدم توجه به شأن صدور زیارت است.
🔺درس خارج فقه
@madras_emb
#آداب_منتظران
💠 میتوان آرامش قلب امام زمان بود
جَعْفَرُ بْنُ مَعْرُوفٍ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ، عَنْ حُسَيْنِ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ، عَنْ أَبِيهِ أَبِي حَمْزَةَ، قَالَ: وَ اللَّهِ إِنِّي لَعَلَى ظَهْرِ بَعِيرِي بِالْبَقِيعِ إِذْ جَاءَنِي رَسُولٌ فَقَالَ أَجِبْ يَا أَبَا حَمْزَةَ! فَجِئْتُ وَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام جَالِسٌ، فَقَالَ إِنِّي لَأَسْتَرِيحُ إِذَا رَأَيْتُك ...
📚رجال الكشي؛ ص۳۳
... حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام ابوحمزه را طلبید، چون وارد شد حضرت به او فرمودند: إِنِّي لَأَسْتَرِيحُ إِذَا رَأَيْتُك؛ من آرامش و آسایش مییابم وقتی که تو را میبینم.
📚منتهی الآمال؛ ج۲؛ ص۳۱۰
@madras_emb
🗓تقویم شیعه؛
☑️ سیام بهمن سالروز ارتحال مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● استاد ما مرحوم آقای داماد از نظر دقت نظر و استقصای مطالب، بسیار ممتاز بود. و افرادی در درسشان حاضر میشدند که طالب مسائل دقیق علمی بودند و سطح فهمشان از سطح عموم بالاتر بود. از این رو شاگردان مرحوم آقای داماد از نظر کمیت زیاد نبودند ولی از نظر کیفیت ممتاز بودند.
● مرحوم آقای داماد در بسیاری موارد از روایات مطالبی را استفاده میکردند و مشکلاتی را که دیگران طبق قواعد نمیتوانستند حل کنند، حل میکرد.
● به نظرم آقای خویی محقق تر از آقای داماد و آقای داماد مدقق تر از آقای خویی بود. در ریزه کاری و موشکافی مطالب آقای داماد ترجیح داشت و در مبانی کلی آقای خویی مقدم بود.
📚 جرعهای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۶۱ و ۶۶۸
@madras_emb
#تدبر_فقیهانه
💢 منکر ضروری دین (۱)
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
🔹 راجع به انکار ضروری، مطلبی هست که همه کتابها دارند؛ شیخ انصاری، حاج آقا رضا همدانی، آقای حکیم و آقای خویی دارد و قبلش هم محقق اردبیلی دارد. میگویند: لازم نیست مورد انکار ضروری باشد، بلکه اگر کسی یقین داشته باشد که مطلبی را پیغمبر فرموده ولی منکر شود، انکارش کفر می آورد. معیار را انکار همراه با یقین میدانند و درباره روایاتی که برای اثبات کفر منکر ضروری مورد استدلال قرار گرفتهاند، بسیاری از این آقایان میگویند معلوم نیست این کفر بخاطر انکار ضروری باشد، بلکه چون یقین دارد پیغمبر فرموده و انکار کرده کافر شده است.
چیزی را که یقین داشته باشد (ضروری باشد یا غیر ضروری) اگر انکار کند، کفر میآورد و در مقابل اگر ضروری را یقین نداشته باشد و انکار کند، کفر نمیآورد.
🔹مرحوم آقای داماد روی این مبنا مشی نمیکرد و میفرمود این که شخص بداند چیزی را پیغمبر فرموده است ولی در عین حال انکار کند دو صورت دارد:
صورت اول: شخص میگوید این مطلب را پیغمبر فرموده ولی من قبول ندارم، این تکذیب پیغمبر و رسالت است و تکذیب، کفر میآورد؛ «ماینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی»
صورت دوم: شخص هر چه را پیغمبر فرموده به عنوان حکم الله قبول دارد و هیچ مخالفتی در کار نیست، هم لفظا و هم اعتقاداً به این مطلب معتقد است، منتها میگوید این حرف را پیغمبر نفرموده است، ایشان میگوید این کذب علی الرسول است و تکذیب الرسول نیست. کذب علی الرسول روزه را باطل میکند اما کفر نمیآورد.
مثلا شخص میداند که حجاب را پیغمبر آورده است و قلبش هم معتقد است که هر چه پیغمبر فرموده، من الله تعالی است، شهادتین هم میدهد، منتها میگوید حجاب را پیغمبر نیاورده، این آخوندها درست کردهاند و به پیغمبر نسبت دادهاند، این فسق میآورد و روزه اش را باطل می کند، اما کفر نمیآورد.
📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص۱۶-۱۷
@madras_emb
📣 قابل توجه اساتید و طلاب محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛
📌ان شاءالله مدرس فقهی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲ و ۳ اسفند و شنبه ۵ اسفند، باز و کلاس ها برقرار است.
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی مهدویت
🔹جلسه هفتم
🎙سخنران: حجة الاسلام و المسلمین سیدرضا هاشمی گلپایگانی
🗓 چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۰:۴۵
📍مدرس یک
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔆 علائم ظهور
● نشانههایی که در احادیث برای ظهور امام عصر عجل الله فرجه ذکر شده، هیچ کدام قطعیالوقوع نیستند. یعنی از آن جهت که این علائم بداءپذیر هستند، ممکن است ظهور آن حضرت بدون ظهور هیچ یک از آن علائم واقع شود یعنی تا قبل از وقوعشان احتمال تغییر یا حذف در مورد آنها منتفی نیست. حتی در مورد خروج سفیانی نیز با اینکه حتمی نامیده شده، اما در روایات به بداءپذیر بودن آن تصریح شده است.
● ابوهاشم جعفری از حضرت جوادالائمه علیهالسلام سوال میکند که با توجه به حتمی بودن خروج سفیانی در روایات، آیا ممکن است خداوند در آن بداء کند؟ (هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُوم) حضرت میفرمایند: «بله»، بعد ابوهاشم اضافه میکند: پس میترسیم در اصل قیام قائم نیز بداء شود!
حضرت میفرمایند:
إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد
همانا قیام قائم از وعدههای خداست و خداوند خُلف وعده نمیکند.
📚 الغيبة للنعماني؛ ص۳۰۳
#مهدویت
@zanjani_net