eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
977 عکس
95 ویدیو
124 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ إنَّا‌ لِلَّهِ‌ وَ إِنَّا‌ إِلَيْهِ‌ رَاجِعُونَ فاضل ارجمند جناب آقای حسین محرابی، درگذشت ابوالزوجه گرامی‌تان مرحوم علامهٔ محقق حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ علی کورانی را محضر جنابعالی و خانواده محترم تسلیت می‌گوییم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت داریم. مرحوم کورانی عمر مبارک خود را به دفاع از مذهب حق، نشر و تبلیغ مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و احیای سیره و احادیث شریف آنها گذراند. رحمة الله علیه و حشره الله مع محمد و آله الطاهرین
🔆 معیاری برای شناخت جایگاه خود در نزد ائمه طاهرین علیهم‌السلام عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ تَنْسَنِي مِنَ اَلدُّعَاءِ قَالَ أَ وَ تَعْلَمُ أَنِّي أَنْسَاكَ قَالَ فَتَفَكَّرْتُ فِي نَفْسِي وَ قُلْتُ هُوَ يَدْعُو لِشِيعَتِهِ وَ أَنَا مِنْ شِيعَتِهِ قُلْتُ لاَ لاَ تَنْسَانِي قَالَ وَ كَيْفَ عَلِمْتَ ذَلِكَ قُلْتُ إِنِّي مِنْ شِيعَتِكَ وَ إِنَّكَ لَتَدْعُو لَهُمْ فَقَالَ هَلْ عَلِمْتَ بِشَيْءٍ غَيْرِ هَذَا قَالَ قُلْتُ لاَ قَالَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَكَ عِنْدِي فَانْظُرْ إِلَى مَا لِي عِنْدَكَ. 📚الکافی، ج۲، ص۶۵۲ حسن بن جَهْم نقل می‌کند: به امام رضا عليه ‏السلام عرض کردم: مرا از دعا فراموش نكنید. حضرت فرمودند: گمان مى‌كنى كه من فراموشت مى‏‌كنم؟ اندكى در خودم انديشيدم و با خود گفتم: او براى شيعيانش دعا مى‏‌كند و من نيز از شيعيانش هستم. آن‏گاه گفتم: نه، فراموشم نمى‌كنید. فرمود : از كجا فهميدى؟ گفتم : من از شيعيانت هستم و شما برايشان دعا مى‌‏كنید. فرمودند : آيا متوجّه چيز ديگرى جز اين شدى؟ گفتم: نه فرمودند: هرگاه خواستى بدانى كه نزد من چه جايگاهى دارى، ببين من نزدت چه جايگاهى دارم. ✍️ پی‌نوشت: از این روایت شریفه می‌توان فهمید که توجه به ساحت مقدس ائمه علیهم‌السلام (در قالب ادعیه و زیارات مربوط به آنها) عامل جلب توجه خاص امامان معصوم علیهم‌السلام است. همچنین از تقریر امام علیه‌السلام می توان فهمید که ائمه علیهم السلام توجه عامی به همه شیعیان خود داشته و آنها را بنحو عام به جهت شیعه آنها بودن دعا می‌کنند. @madras_emb
💠 اقسام سیره ❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری: سیره بر سه قسم است: ۱. سیره عقلاء ۲. سیره متشرّعه متّخذ از سیره عقلا ۳.سیره متشرّعه مستقلّ از سیره عقلاء. مراد از سیره متشرّعه مستقل، اموری مثل تاسیسات شرعی است که امری عقلائي نیست؛ بلکه از امور شرعی و تعبّدی است. 🔹سیره عقلا سیره عقلائی که عقلاء بما هم عقلاء بر آن سیره هستند، حجیّتش نیاز به عدم ردع شارع دارد. در این بخش مباحثی مطرح می‌گردد که در جای خودش باید دنبال گردد. اینکه نحوه اثبات ردع چگونه است. یا آنکه آیا اطلاقات و عمومات برای ردع سیره کافی است یا خیر. و مباحث دیگری از این قبیل باید مورد بحث واقع شود. حاصل آنکه حجیّت سیره عقلا منوط به احراز عدم ردع است، و احراز عدم ردع، از خارج باید صورت بگیرد. 🔹سیره متشرّعه متخّذ از سیره عقلا اما در مورد سیر عقلائي که در بین متشرّعه نیز تبدیل به سیره شده است، باید گفت: خود انعکاس این سیره در بین متشرّعه کاشف از عدم ردع است. در این مورد نیاز نیست که از خارج، عدم ردع سیره متشرّعه ثابت شود. همینکه تمامی متشرّعه بر طبق آن سیره عقلا رفتار کرده‌اند، عدم ردع را ثابت می‌کند. یعنی عدم ردع، از خود سیره استفاده می‌شود و نیاز به اثبات آن از خارج نیست. سیره متشرّعه محضه نیز این‌گونه است. 🔸تفاوت سیره متشرّعه متّخذ از سیره عقلائیه با سیره متشرّعه محضه در آن است که اصل فتوی در سیره متشرّعه محضه از شرع گرفته شده است. به‌عنوان مثال، وجوب نماز که نزد تمامی متشرّعه مسلّم است، کاشف از آن است که شارع مقدّس، نماز را به نحو ایجابی و اثباتی بیان کرده است و این بیان در سیره متشرّعه انعکاس یافته است. یعنی از سیره متشرّعه، تاسیس شارع نسبت به آن مساله استفاده می‌شود. ولی سیره متشرّعه‌ای که متخذ از سیره عقلا است، منشا آن بیان شارع نیست. بلکه سیره عقلائیه بر آن بوده و متشرّعه نیز از آن پیروی کرده‌اند. ولی این پیروی از آن رو است که شارع ردع نکرده است. سیره خود کاشف از عدم ردع است. ولی سیره عقلائیه صِرف، نیازمند اثبات عدم ردع است. 🔺 درس خارج فقه؛ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ @madras_emb
💠 ورع ❖ صفوان بن یحیی بَجَلی کوفی از اصحاب و راویان امام کاظم و امام رضا و امام جواد و وكیل امام رضا و امام جواد علیهم‌السلام ورع او به مرتبه ‏ای بود که در بعضی از سفرها شتر کسی را به کرایه گرفته بعضی از احباب او به طریق ودیعت دو دینار به او داد که آن را به اهل کوفه رساند صفوان از مکاری (۱) خود تا اذن نطلبید آن را در میان بار ننهاد.(۲) ....................................... ۱. قاطرچی ۲. رجال النجاشی؛ ص۱۹۷ @madras_emb
🕯فضیلت شب نیمه ماه ذی القعده وَ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ صلی‌الله‌علیه‌وآله:‏ أَنَّ فِي ذِي الْقَعْدَةِ لَيْلَةً مُبَارَكَةً وَ هِيَ لَيْلَةُ خَمْسَ عَشْرَةَ يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَى عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ فِيهَا بِالرَّحْمَةِ أَجْرُ الْعَامِلِ فِيهَا بِطَاعَةِ اللَّهِ أَجْرُ مِائَةِ سَائِحٍ لَمْ يَعْصِ اللَّهَ طَرْفَةَ عَيْنٍ. فإذا كان نصف الليل فخذ في العمل بطاعة الله و الصلاة و طلب الحوائج. فَقَدْ رُوِيَ‏ أَنَّهُ لَا يَبْقَى أَحَدٌ سَأَلَ اللَّهَ فِيهَا حَاجَةً إِلَّا أَعْطَاه‏. 📚 إقبال الأعمال؛ ج‏۱؛ ص۳۰۹ @madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ جلسه آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله» امشب (پنجشنبه ۳ خرداد) ساعت ۲۱ در دفتر معظم له برگزار می‌گردد. 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔆 امام رضا علیه‌السلام و تبیین وظیفه در دوران غیبت عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو صَالِحٍ خَلَفُ بْنُ حَمَّادٍ الْكَشِّيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ قَالَ الرِّضَا علیه‌السلام:‏ مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ ارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ‏ فَعَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ‏ إِنَّمَا يَجِي‏ءُ الْفَرَجُ‏ عَلَى‏ الْيَأْسِ‏ فَقَدْ كَانَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ أَصْبَرَ مِنْكُمْ. 📚 كمال الدين و تمام النعمة؛ ج‏۲؛ ص۶۴۵ حضرت امام رضا علیه‌السلام فرمودند: چه قدر صبر و انتظار فرج نیکوست! آيا سخن خداى تعالى را نشنيدى كه فرمود: چشم به راه باشيد كه من نيز با شما چشم براهم و فرمود: منتظر باشيد كه من نيز با شما از منتظرانم. پس بر شما باد كه صبر كنيد كه فرج پس از يأس مى ‏آيد و پيشينيان شما از شما صابرتر بودند. @madras_emb
🔆 حرصِ ممدوح در کلام حضرت رضا علیه‌السلام عن الرضا علیه السلام: ... وَ احْرِصُوا عَلَى قَضَاءِ حَوَائِجِ‏ الْمُؤْمِنِينَ‏ وَ إِدْخَالِ‏ السُّرُورِ عَلَيْهِمْ وَ دَفْعِ الْمَكْرُوهِ عَنْهُمْ فَإِنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْأَعْمَالِ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَعْدَ الْفَرَائِضِ أَفْضَلَ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِن‏ ... 📚بحار الأنوار، ج‏۷۵، ص۳۴۷ @madras_emb
💠 وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ ... یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لایحْتَسِبُ ❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری: مرحوم جدّ ما [ آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی رحمة‌الله‌علیه] بیان کردند که من از ۱۶ سالگی مسؤول تامین مخارج زندگی پدر و مادرم شدم. پدر ایشان شخصیّتی بسیار باتقوا، و از عدول محکمه ملا قربان‌علی بوده است، ولی توانایی اداره زندگی خود را هم نداشته است. جدّ ما بیان کرده است که گاهی اوقات من ۳۰ نفر را اداره می‌کردم. از ۵ نفر تا ۳۰ نفر را من اداره می‌کردم. ولی همیشه تامین بودیم. وقتی به اندازه خرجی ۵ نفر نیاز داشتیم، به اندازه خرجی ۵ نفر به ما می‌رسید و اگر ۳۰ نفر نیاز داشتیم، اندازه ۳۰ نفر می‌رسید. حتّی گاهی اوقات از جاهای غیرمترقّبه می‌رسید که انتظار نداشتیم و خیلی بیش از حدّ نیاز بود. مثلا یکبار پیش از ماه مبارک مبلغ زیادی از جایی رسید ولی در جمیع ماه رمضان، خواهر ما مهمان ما شد که آن مبالغ در این جهت صرف گشت و مشخّص شد که به چه جهتی این مبلغ رسیده بوده است. 📆 ۱۵ آذر ۱۴۰۲ @madras_emb
240512_002.mp3
10.61M
🚩 مدح و روضه امام رئوف حضرت رضا علیه‌السلام 📆 شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
📙 کتاب «الامام الرضا علیه‌السلام و المامون» ❖ علی کورانی عاملی 🔹استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری: این کتاب، کتابی است بسیار قابل استفاده، خیلی اطلاعات ناب و درجه یک، از جاهای که انتظارش نمی‌رود، انسان به دست می‌آورد. مثلا از کتاب «حیات الحیوان» اطلاعات بسیار جالبی استفاده کرده‌اند. من از این کتاب خیلی استفاده کردم. 📌 برگرفته از مجلس میلاد حضرت امام رضا علیه‌السلام؛ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ @madras_emb
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ ۱۷ ذی القعدة سالروز وفات آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم 💠 حرف مرد دوتاست ❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: ● از آسید عبدالکریم اردبیلی شنیدم: در اردبیل، استادی باب رابع مغنی را تدریس می‌کرد و وقتی به عبارت «زید فی رزق عمرو عشرون دیناراً» رسید، عبارت را چنین خواند: «زَیدٌ فی رزق ...». شاگردان به او تذکّر دادند که «زِیدَ» صحیح است نه «زَیدٌ»! او مخالفت کرد و بر همان اشتباه پافشاری کرد. آن استاد از اشتباهش دست برنداشت و تا وقت مرگ هر وقت به این قسمت باب رابع می‌رسید، عبارت را به همین شکل اشتباه می‌خواند. ● از مرحوم حاج آقای والد شنیدم: آقای حاج شیخ می‌فرمود: معروف است که می گویند: «حرف میرد یکی است»، ولی من می‌گویم: حرف مرد دوتا است. مرد آن است که اگر فهمید حرفش باطل است، برگردد و بر اشتباه خود پافشاری نکند. ● مرحوم حاج آقای والد نقل می‌کرد: آشیخ زین العابدین پدر آقا ریحان‌الله نخعی گلپایگانی عالم و ملّا و بزرگی در گلپایگان بود. وی به «درر الاصول» حاج شیخ چهار اشکال کرده بود. مرحوم حاج شیخ بالای منبر دوتا از آن اشکالات را قبول و دوتا را رد کرد. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۰۸ @madras_emb