eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
982 عکس
95 ویدیو
125 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
💭 وقتی علم از اهلش اخذ نشود ● حاج شیخ عبّاس قمی در تحفة الاحباب می‌گوید: سالی که از حاجی نوری استفاده می‌کردیم، با ایشان به کوفه رفته بودیم و در آن‌جا صبح‌ها شیر گاو می‌خوردیم. حاجی نوری بـه مـن می‌فرمود: طبق فـتـوای بخاری، من و تو برادر رضاعی همدیگر هستیم؛ چون بخاری طبق آنچه از وی مشهور است، خوردن شیر بز، شیر گاو، شیر خر و مانند این‌ها را موجب نشر حرمت می‌داند. تحفة الأحباب، ص۱۱۸ ● طـبـق چنین فتوایـی بایـد حـكـم كـنـيـم که مثلاً در زمان قدیـم کـه گاودارها به نجف می‌آمدند و عموم طلبه‌ها و غیرطلبه‌ها از شیر آن گاوها استفاده می‌کردند، همه اهل نجف خواهـر و بـرادر همدیگر باشند و عقدشـان هـم باطل بوده است. ● در مورد چنین فتواهایی که به دلیل انقطاع از مبدأ وحی صادر می‌شده است، امام می‌فرماید: «فِي‏ مِثْلِ‏ هَذَا الْقَضَاءِ وَ شِبْهِهِ‏ تَحْبِسُ‏ السَّمَاءُ مَاءَهَا وَ تَمْنَعُ الْأَرْضُ بَرَكَتَهَا». الكافي؛ ج‏۵؛ ص۲۹۱ ● عجیب اینجاست که بخاری، إرتضاع از لبن واحد را ولو يک مرتبه موجب نشر حرمت می‌داند و حتـى قـيـد إمتصاص (مکیدن) از پستان را هم ندارد و لذا طبق فتوای امام اهل‌سنّت دو نفری که از شیر گاو، ولو مقداری با فنجان بنوشند، با هم برادر و خواهر رضاعی می‌شوند. 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۱۰ @madras_emb
💠 نماز ماه جمادی الثانیة مرحوم سید ابن طاووس روایت کرده: مؤمن در این ماه [جمادی الآخر] هرگاه که خواهد، چهار رکعت نماز بخواند همراه با دو سلام که در رکعت اول پس از سوره «حَمد» «یک مرتبه» «آیت‌الکرسی» و «بیست‌وپنج مرتبه» سوره «قَدر» و در رکعت دوم پس از سوره «حمد» «یک مرتبه» سوره «أَلْهٰاکُمُ التَّکٰاثُرُ» و «بیست‌وپنج مرتبه» سوره «توحید» و در دو رکعت بعد، در رکعت اول پس از سوره «حَمد» «یک مرتبه» سوره «کافرون» و «بیست‌وپنج مرتبه» سوره «فلق» و در رکعت دوم پس از سوره «حَمد» «یک مرتبه» سوره «نصر» و «بیست‌وپنج مرتبه» سوره «ناس» و پس از سلام، - «هفتاد مرتبه» بگوید: سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ. - و «هفتاد مرتبه»: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. - آنگاه «سه مرتبه» بگوید: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ. - پس سر به سجده نهاده و «سه مرتبه» بگوید: يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ، يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ، يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. سپس هر حاجت که دارد از خدا بخواهد. هرکه این عمل را بجا آورد، خدا خود و مال و زنان و فرزندان و دین و دنیایش را تا سال آینده حفظ می‌کند و اگر در این سال از دنیا برود بر حال شهادت رفته است. 📚إقبال الأعمال؛ ج‏۲ ؛ ص۶۲۲ (فصل فيما نذكره من صلاة تصلي في جمادى الآخرة) @madras_emb
🎊 جشن عید میلاد حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام 🔸مدیحه سرایی: آقای احمد نصراللهی 🗓 چهارشنبه؛ ۱۲ دیماه ۱۴۰۳ 🕥 ساعت ۱۰:۵۰ 📍مدرس شماره یک @madras_emb
💠 فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● مرحوم شیخ آقا بزرگ مطلبی را از حاجی نوری نقل کرده است و جلسه‌ای هم شفاهی فرمود ولی ما محصّل فرمایش ایشان را نفهمیدیم. ● شیخ آقا بزرگ می‌فرمود: حاجی نوری در کتاب فصل الخطاب منکر تحریف است و می‌گفته که ما اسم کتاب را بد گذاشتیم و باید اسم کتاب را می گذاشتیم: «فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب». الذریعه؛ ج۱۶؛ ص۲۳۲ ● من احتمال می‌دهم منظور شیخ آقا بزرگ این بود که حاجی نوری عقیده‌اش این بود که پس از تحریف اوّلی، ائمه علیهم‌السلام ما را به قرآن ارجاع دادند و همان حجت قرار داده شد و پس از آن دیگر تحریف نشده است. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۳؛ ص۳۳۴ @madras_emb
💠 وحدت نقل و ناقل، دلیلِ بطلان منقول ❖ آیةالله‌العظمی شبیری زنجانی: ● در روایتی بسیار مفصّل از احتجاج طبرسی آمده است که یکی از زنادقه به حضرت امیر علیه‌السلام عرض کرد: در قرآن شما تناقضاتی وجود دارد؛ اگر این تناقضات را حل کنید، مسلمان خواهم شد. از جمله شبهاتش، ارتباط بین صدر و ذیل آیه ۳ سوره نساء بود [۱] که چه ارتباطی بین مسئله یتامی و نکاح با نساء وجود دارد. حضرت در جواب فرمودند: «فهو ممّا قدّمت ذکره من إسقاط المنافقین من القرآن و بین القول فی الیتامی و بین نکاح النساء من الخطاب و القصص أکثر من ثلث القرآن». الإحتجاج؛ ج۱؛ ص۲۵۴ اخباری‌ها نیز به این روایت و امثال آن استناد می‌کنند. الدرر النجفیة؛ ج۴؛ ص۸۲ ● مسئله تحریف و کم شدن ثلث قرآن، در هیچ روایتی در کتب اربعه و کتب دیگر بیان نشده است، و تنها همین یک روایت مرسل در احتجاج بر این مسئله دلالت دارد؛ در حالی که چنین اموری مصداق «لو کان لبان» است؛ همچنین انفراد مضمون روایت، دلیلی بر بطلان و غیر قابل استناد بودن این روایت مرسله است. ● مرحوم سیّد مرتضی در ذخیره فرموده‌اند: بعضی از امور باید به حسب متعارف، ناقلین فراوان داشته باشد، و وحدت نقل و ناقل در این امور، دلیلی بر بطلان آن است، و موجب تردید در صحّت مطلوب می‌شود. گاهی خود نقل و وحدت ناقل، دلیل بر کذب آن است. مطلبی که بر حسب عادت باید ناقلین زیادی داشته باشد، اگر یک ناقل بیشتر نداشت، دلیل بر این است که واقعیت ندارد. الذخیرة؛ ص۳۵۳ مرحوم شیخ طوسی نیز در عُدّه، عبارات سیّد مرتضی را نقل و قبول کرده است. العدّة فی أصول الفقه؛ ج۱؛ ص۸۳ ..................................... ۱. «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ، فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا». 📚 کتاب نکاح؛ ج۱؛ ص۱۰۷ @madras_emb
🌙باید غنیمت شمرد رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه‌السلام يَقُولُ‏ يُعْجِبُنِي أَنْ‏ يُفَرِّغَ‏ الرَّجُلُ‏ نَفْسَهُ‏ فِي‏ السَّنَةِ أَرْبَعَ‏ لَيَالٍ‏- لَيْلَةَ الْفِطْرِ وَ لَيْلَةَ الْأَضْحَى وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ وَ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ. 📚مصباح المتهجد؛ ج‏۲؛ ص۸۵۲ حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرمودند: خوش دارم كه انسان، سالى چهار شب خود را وقف عبادت خدا كند: شب عيد فطر، شب عيد قربان، شب نيمه شعبان و شب اول ماه رجب. @madras_emb
🔆 از اعمال روز اول ماه رجب عَنْ بَشِيرٍ الدَّهَّانِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهماالسلام قَالَ: مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ علیه السلام أَوَّلَ‏ يَوْمٍ‏ مِنْ‏ رَجَبٍ‏ غَفَرَ اللَّهُ‏ لَهُ‏ الْبَتَّةَ. 📚كامل الزيارات؛ ص۱۸۲ حضرت امام صادق عليه‌السلام فرمودند: هر كس قبر حسین بن علی علیه‌السلام را در روز اوّل ماه رجب زیارت کند، خداوند قطعا او را می‌آمرزد. 🌹صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَا عَبدِاللهِ الحُسَین @madras_emb
🌹نبِّئْ عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ @madras_emb
درس اخلاق.mp3
16.32M
💠 📙 براساس کتاب مرآة الرشاد 🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله 📋موضوع: ضرورت و اهمیت تفقه در دین و تحصیل علم 🗓چهارشنبه؛ ۱۲ دیماه ۱۴۰۳ ✔️جلسه سیزدهم 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
مداحی.mp3
19.23M
🎊 میلاد حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام 🎙 آقای احمد نصراللهی 🗓 چهارشنبه؛ ۱۲ دیماه ۱۴۰۳ 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💠 قلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّه ● برید بن معاویه گوید: در خدمت حضرت باقر عليه‌السلام بودم كه مردى بر او وارد شد كه با پاى پياده از خراسان آمده بود. او دو پاى خود را كه پوست انداخته بودند، نشان داد و عرض كرد: به خدا قسم كه مرا چيزى جز محبّت شما اهل بيت از خراسان به اين جا نكشاند. حضرت باقر عليه‌السلام فرمودند: بخدا قسم، اگر حتى سنگى ما را دوست داشته باشد، خداوند او را با ما محشور مى‌كند. مگر دين چيزى جز محبّت است. ● عن بريد بن معاوية العجلي قال‏ كنت عند أبي جعفر علیه السلام إذ دخل‏ عليه‏ قادم‏ من‏ خراسان‏ ماشيا فأخرج رجليه و قد تغلفتا و قال: أما و الله ما جاءني من حيث جئت- إلا حبكم أهل البيت، فقال أبو جعفر علیه السلام: و الله لو أحبنا حجر حشره الله معنا، و هل الدين إلا الحب. تفسير العياشي؛ ج‏۱؛ ص۱۶۷ @madras_emb
🌗 مردارِ شب و علّافِ روز قالَ أبُو جَعفَر عليه‌السلام: قالَ موسى عليه السلام أيُّ عِبادِكَ أبغَضُ إلَيكَ؟ قالَ: جِيفَةٌ باللَّيل، بَطّالٌ بالنَّهارِ.  📚قصص الأنبياء (للراوندی)؛ ص۱۶۳ امام باقر عليه‌السلام فرمودند: حضرت موسى عليه‌السلام به خداوند عرض كرد: منفورترین بنده نزد تو کدام است؟ خداوند فرمودند: مردارِ شب و بيكارِ روز. @madras_emb