دعائى از حضرت امام رضا عليه السلام در سجده شكر
ابن طاوس عليه الرّحمة گويد كه: ما اين دعا را به سندهاى خود روايت كرديم تا به سعد بن عبد اللَّه در كتاب فضل الدّعاء كه ذكر نموده كه روايت كرده است ابو جعفر، از محمّد بن اسماعيل بن بزيع، از حضرت امام رضا عليه التحيّة و السلام. و همچنين بكير بن صالح، از سليمان بن جعفر جعفرى، از آن حضرت عليه السلام نقل كرده است كه: ما بر آن حضرت داخل شديم و حال آنكه ايشان در سجده شكر بودند. پس سجده خود را طول دادند و چون سر مبارك از سجده برداشتند، ما گفتيم كه: چه بسيار سجده خود را طول داديد.
پس فرمودند كه: هر كس اين دعا را در سجده شكر بخواند، مثل كسى خواهد بود كه در خدمت رسول خدا به جهاد رفته باشد و در روى دشمنان خدا در روز جنگ بدر تير انداخته باشد. اسماعيل بن بزيع و سليمان گويند كه ما گفتيم: پس اين دعا را بنويسيم. فرمودند كه: بلى اين دعا را بنويسيد و هر گاه تو سجده كنى سجده شكر را، پس تو اين دعا را بخوان و دعا اين است:
اللَّهُمَّ الْعَنِ اللَّذَيْنِ بَدَّلَا دِينَكَ وَ غَيَّرَا نِعْمَتَكَ وَ اتَّهَمَا رَسُولَكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ خَالَفَا مِلَّتَكَ وَ صَدَّا عَنْ سَبِيلِكَ وَ كَفَرَا آلَاءَكَ وَ رَدَّا عَلَيْكَ كَلَامَكَ وَ اسْتَهْزَءَا بِرَسُولِكَ وَ قَتَلَا ابْنَ نَبِيِّكَ وَ حَرَّفَا كِتَابَكَ وَ جَحَدَا آيَاتِكَ وَ سَخِرَا بِآيَاتِكَ وَ اسْتَكْبَرَا عَنْ عِبَادَتِكَ وَ قَتَلَا أَوْلِيَاءَكَ وَ جَلَسَا فِي مَجْلِسٍ لَمْ يَكُنْ لَهُمَا بِحَقٍّ وَ حَمَلَا النَّاسَ عَلَى أَكْتَافِ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمَا لَعْناً يَتْلُو بَعْضُهُ بَعْضاً وَ احْشُرْهُمَا وَ أَتْبَاعَهُمَا إِلَى جَهَنَّمَ زُرْقاً اللَّهُمَّ إِنَّا نَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِاللَّعْنَةِ لَهُمَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْهُمَا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ ابْنِ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ اللَّهُمَّ زِدْهُمَا عَذَاباً فَوْقَ عَذَابٍ وَ هَوَاناً فَوْقَ هَوَانٍ وَ ذُلًّا فَوْقَ ذُلٍّ وَ خِزْياً فَوْقَ خِزْيٍ. اللَّهُمَّ دُعَّهُمَا فِي النَّارِ دَعّاً وَ أَرْكِسْهُمَا فِي أَلِيمِ عِقَابِكَ رَكْساً اللَّهُمَّ احْشُرْهُمَا وَ أَتْبَاعَهُمَا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً اللَّهُمَّ فَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَ شَتِّتْ أَمْرَهُمْ وَ خَالِفْ بَيْنَ كَلِمَتِهِمْ وَ بَدِّدْ جَمَاعَتَهُمْ وَ الْعَنْ أَئِمَّتَهُمْ وَ اقْتُلْ قَادَتَهُمْ وَ سَادَتَهُمْ وَ كُبَرَاءَهُمْ وَ الْعَنْ رُؤَسَاءَهُمْ وَ اكْسِرْ رَايَتَهُمْ وَ أَلْقِ الْبَأْسَ بَيْنَهُمْ وَ لَا تُبْقِ مِنْهُمْ دَيَّاراً اللَّهُمَّ الْعَنْ أَبَا جَهْلٍ وَ الْوَلِيدَ لَعْناً يَتْلُو بَعْضُهُ بَعْضاً وَ يَتْبَعُ بَعْضُهُ بَعْضاً اللَّهُمَّ الْعَنْهُمَا لَعْناً يَلْعَنُهُمَا بِهِ كُلُّ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ وَ كُلُّ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ وَ كُلُّ مُؤْمِنٍ امْتَحَنْتَ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمَا لَعْناً يَتَعَوَّذُ مِنْهُ أَهْلُ النَّارِ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمَا لَعْناً لَمْ يَخْطُرْ لِأَحَدٍ بِبَالٍ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمَا فِي مُسْتَسِرِّ سِرِّكَ وَ ظَاهِرِ عَلَانِيَتِكَ وَ عَذِّبْهُمَا عَذَاباً فِي التَّقْدِيرِ وَ شَارِكْ مَعَهُمَا ابْنَتَيْهِمَا وَ أَشْيَاعَهُمَا وَ مُحِبِّيهِمَا وَ مَنْ شَايَعَهُمَا إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ .
📚مهج الدعوات و منهج العبادات ؛ ص257
@madras_emb
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
#حوزه_علمیه_قم | #اطلاعیه_آموزش
🔔 حضور و غیاب نیمسال اول سال تحصیلی
۱۴۰۱-۱۴۰۰از تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۳ لغایت ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ محاسبه و توسط استاد یا نماینده ایشان در سامانه اعمال خواهد شد. ‼️ تذکر: با لحاظ الزام به برگزاری دروس در سامانه پیشخوان (آموزش مجازی LMS) آن دسته از طلابی که دیر اقدام به شروع کلاسها کردهاند حتماً باید نسبت به جبران شرکت در کلاسها اقدام و از اساتید پیگیری لازم را داشته باشند. 🔘 مقدار مجاز غیبت در هر نیمسال باید حداقل ۶۵ جلسه درسی توسط استاد برگزار گردد و طلبه باید حداقل در ۵۵ جلسه حضور داشته باشد. 🔴 در صورت عدم تأیید حضور و یا عدم اعمال ثبت حضور در کلاس توسط استاد در سامانه، درس حذف و مجاز به شرکت در امتحان نخواهید بود. لذا نسبت به شرکت در کلاس درس و ثبت حضور خود در سامانه از اساتید پیگیری و اهتمام لازم را داشته باشید. پس از پایان زمان نیمسال اول هیچگونه تأییدیهای از اساتید مبنی بر حضور در کلاس طلبه پذیرفته نخواهد شد. @sotohaali
🌷 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم
🔘 اصلاحیه با توجه به اطلاعیه بخش آموزش مرکز مدیریت
✔️ قابل توجه طلاب محترمی که در مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام چه بصورت حضوری و چه بصورت مجازی شرکت میکنند؛
در صورت ثبت نام در مدرس فقهی بعد از این تاریخ (13 شهریور ماه)، لازم است تقریرات درس را از این تاریخ (13 شهریور) به استاد محترم یا دفتر مدرس ارائه فرمایید تا با مشکل عدم حضور و حذف درس مواجه نگردید.
@madras_emb
🔸جشن میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت امام صادق علیه السلام
بهمراه یادبود فاضل گرامی، خادم الحسین علیه السلام، مرحوم حجتالاسلام والمسلمین آقای خالق پور
▫️بیان احکام:
حجت الاسلام والمسلمین آقای زندی
▫️سخنران:
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای غفاری
▫️با مدیحه سرایی:
آقای میریزدی
🔻زمان:
پنجشنبه/ ۲۹مهر - ساعت ۱۹:۳۰
🔻مکان:
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین
فایل_جدید_و_اصلی_مربوط_به_مباحثه_شرائع.pdf
930.1K
🔺 فایل مربوط به کلاس شرائع الاسلام
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
طرح مطالعاتی کتاب شریف کافی
توسط استاد معظّم: حاج آقا سید محمد تقی موسوی
پنجشنبه ها یکساعت به اذان ظهر و عصر
مدرس شماره یک
@madras_emb
💠 حمله وهابى ها به کربلا و ماجرای برداشتن تربت توسط صاحب ریاض
در سال 1216ق وهابى ها به کربلا حمله مى کنند و مردم آنجا را قتل عام مى کنند. به نجف هم حمله مى کنند، ولى چون قبلاً خبردار مى شوند، آمادگى پیدا مى کنند و آنها نمى توانند کارى بکنند، اما کربلایى ها غافلگیر مى شوند. از جمله به منزل صاحب ریاض مى ریزند تا او را بکشند. در آن موقع، رئیس روحانیت کربلا، مرحوم صاحب ریاض بود. خانواده اش با عجله از آنجا خارج مى شوند، ولى خود صاحب ریاض با طفل شیرخواری زیر یک سبد مى مانند و نمى توانند خارج بشوند. آنها داخل خانه صاحب ریاض مى ریزند که صاحب ریاض را بکشند ولى او را پیدا نمى کنند.
عجیب این است که در تمام آن مدتی که مشغولِ گشتنِ خانه بودند آن طفل شیرخواره هیچ گریه نمى کند و این معجزه بود. وهابى ها یک روز در کربلا قتل عام مى کنند و بعد هم به قصد نجف از شهر خارج مى شوند.
یکى از بیوتى که در زنجان ریاست داشتند، بیت آمیرزا ابوالقاسم بود. آمیرزا ابوالقاسم مؤسّس میرزایى هاى زنجان است. پدرش (آقا سید کاظم) شاگردِ صاحب ریاض و ساکن نجف بود. وقتى مطلع مى شود که وهابى ها به منزل صاحب ریاض حمله کرده اند، مى گوید زودتر برویم استادمان را نجات بدهیم. به منزل صاحب ریاض مى روند و ایشان را با آن طفل شیرخواره از زیر سبد نجات مى دهند. نفسهاى آخرشان بوده و اگر دیر مى آمدند، تلف مى شدند. بعد مى گویند برویم حرم را زیارت کنیم. غسل مى کنند و به حرم مى روند.
وقتى به حرم مى روند، مى بینند که وهابى ها ضریح مطهر را برداشته اند و سوزانده اند و با آن قهوه درست کرده اند! با آنکه قهوه را حرام مى دانستند. مى بینند که گوشه اى از قبر شکاف برداشته است. آسید کاظم نگاه مى کند و مى گوید: من قطعه اى از بدن شریف را حس مى کنم. صاحب ریاض هم نگاه مى کند و مى گوید: نظر من هم همین است. (البته الآن تردید دارم کدام تقدّم داشت)
سپس آسید کاظم مى گوید: الآن وقت تربت برداشتن است. ایشان دستمال سفیدى داشت. با دست مقدارى از تربت را برداشت و در دستمال گذاشت. دستمال قرمز شد. مقدارى از آن تربت را خودش برداشت و مقدارى هم به صاحب ریاض داد. وقتى آسید کاظم از دنیا رفت، برادرش میرکریم که فرد ساده اى بود، آن تربت را برداشت و تبدیل به مهر کرد و بین این و آن تقسیم نمود. آمیرزا ابوالقاسم که در آن وقت سیزده ـ چهارده ساله بود، وقتى از جریان مطّلع مى شود، خیلى به این طرف و آن طرف مى زند و بالأخره یکى از آن مهرها را بدست مى آورد و این مهر پیوسته در بیت آمیرزا ابوالقاسم بود. وی به پسرانش سفارش مى کند که قدر این تربت را بدانید که چنین ویژگیهایى دارد.
📎 برگرفته از سایت دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@madras_emb
🌷 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
✅ قابل توجه طلاب محترم:
🔸 کلاس «جواهر الکلام»؛ جلد نهم بحث قیام در صلاة
توسط استاد حاج آقای مهدی سلمانی برگزار می گردد.
🔷 زمان: شنبه و دوشنبه و چهارشنبه، بلافاصله بعداز نماز ظهر و عصر
🔶 مکان: مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام، مدرس 2
📎دریافت صوت: @dars_madras_emb
@madras_emb
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
هیئت امام محمدباقر علیه السلام
بیان احکام:
حجت الاسلام والمسلمین آقای زندی
سخنران:
حجت الاسلام والمسلمین آقای بصیرتی
با مرثیه سرایی:
حجتالاسلام والمسلمین آقای حائری
🔷زمان:پنجشنبه ۱۳ آبان/ساعت ۱۹:۳۰
🔶مکان: مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام (خ معلم، نبش کوچه 21)
🌷 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔰یادداشت محقق
✅ چگونگی استفاده حکم ارث دو دختر از آیۀ ۱۱ سورۀ نساء - بخش اول
🔸در آیه شریفۀ «يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلاَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَ إِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ» سهم ارث تک دختر و سه دختر و بالاتر به روشنی قابل استفاده است.
🔹هرچند بین فقها و مفسرین اتفاقی است که سهم ارث دو دختر مانند سه دختر و بالاتر است، ولی در استفاده آن از این آیه شریفه و آیات دیگر اختلاف وجود ندارد. برخی آن را خارج از مدلول این آیه دانستهاند و برخی آن را مستفاد از همین آیه دانسته، منتهی وجوهی برای این استفاده اختیار کردهاند که از یکدیگر متفاوت است. در این نوشتار درصدد تبیین و نقد و بررسی این وجوه هستیم.
1️⃣ وجه اول: استفاده از فراز «لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْن»
2️⃣ وجه دوم: اکتفا به فراز «وَ إِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ»
3️⃣ وجه سوم: استفاده از آیۀ «فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ»
✳️ متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/d03089
#یادداشت_محقق
#فقه
#ارث
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌷 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 درس خارج اصول استاد حاج آقای مهدی معتمدی
✔️ از ابتدای مباحث اصول
🔹زمان: یکساعت به اذان مغرب
🔸مکان: مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام، مدرس 1
🎙دریافت صوت: https://eitaa.com/doroosmotamedi1
@madras_emb
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#تازه_های_نشر
📙 کتاب ارزشمند «آراء الإمامیّه» اثر مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی برای نخستین بار توسط انتشارات #مرکز_فقهی امام محمد باقر (ع) (m-feqhi.ir) چاپ و منتشر شد.
🔻درباره کتاب:
مرحوم آیتاللّه زنجانی، پس از توصیۀ مرحوم آیتاللّه سیّدصدرالدین صدر، تعلیقاتی ارزشمند بر کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعة» نگاشت و کوشید آراء مشهور امامیّه را در کنار فتاوای مذاهب چهارگانۀ عامّه، ذکر کند و بدینگونه آراء امامیه را در مجامع علمی جهان اسلام، بیشتر مطرح نماید.
این تعلیقات که کتاب «آراء الإمامیّة» یا «الفقه علی المذاهب الخمسة» نام گرفت -با توجه به حُسن سلیقه و احاطۀ علمی ایشان در ابواب مختلف فقهی- از ارزندهترینِ کتابهای فقه مقارن است که پیش از دیگر تعلیقاتِ بر کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعة» نگاشته شدهاست.
❖ مراکز پخش:🔻
• انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر (ع)، 02537743869
• انتشارات دار زینالعابدین، قم، خ ارم، پاساژ قدس، واحد36؛ (02537732631)
@zanjani_net
✨ مرجع جهانی
آقای بروجردی مرجع جهانی بود، نه عالم منطقه ای خاص. ایشان مایه حیثیت روحانیت و اسلام در داخل و خارج بود.
برخوردش به گونه ای بود که افراد مختلف مجذوب وی می شدند. هم جاذبه علمی داشت و هم جاذبه معنوی.
آقای بروجردی از همان دوران طلبگی از جهت تقوا از افراد انگشت شمار و شخصیتی مورد قبول، و بسیار مورد توجه مرحوم آخوند خراسانی بود.
ایشان مورد قبول علمای مختلف بود. افراد بسیاری که خود اهل سیر و سلوک معنوی بودند، ایشان را قبول داشتند. از آسید جمال الدین گلپایگانی در نجف شنیدم که گفت:”ایشان بر همه ما مقدم است”.
🌐 سایت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، بخش بیانات
@madras_emb
✨ عرض دین جناب عبدالعظیم حسنی بر امام هادی علیه السلام
عبدالعظیم حسنی فرمود: بر آقا و مولای خود، امام هادی علیهالسّلام وارد شدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمود: مرحباای ابوالقاسم، براستی که تو از دوستان ما هستی.
عبدالعظیم گفت: عرض کردم: ای پسر پیغمبر، میخواهم عقاید دینی خود را بر شما عرضه بدارم، اگر پسندیده باشد بر او ثابت باشم تا به لقای خداوند برسم.
امام علیهالسّلام فرمود: بگو، ای ابوالقاسم.
گفت: عرض کردم: من معتقدم که خدا یکی است و مانند او چیزی نیست، و از دو حد ابطال و تشبیه بیرون است، خداوند جسم و صورت و عرض و جوهر نیست، بلکه پروردگار اجسام را جسمیت داده و صورتها را تصویر فرموده، و اعراض و جواهر را آفریده است، او خداوند همه چیز و مالک و محدث اشیاء است. معتقدم که محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم بنده و فرستاده او خاتم پیغمبران است، و پس از وی تا روز قیامت پیغمبری نخواهد بود، شریعت وی آخرین شرایع بوده و پس از او دینی و مذهبی نخواهد آمد. عقیده من درباره امامت این است که امام بعد از حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلّم امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهالسّلام است، بعد از او حسن، پس از وی حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و سپس شما.
در این هنگام حضرت هادی علیهالسّلام فرمود: پس از من فرزندم حسن امام است، لیکن مردم درباره امام بعد از او چه خواهند کرد؟
گوید: عرض کردم: ای مولای من، مگر آن چگونه است؟
فرمود: امام بعد از فرزندم حسن شخصش دیده نمیشود و اسمش در زبانها جاری نمیگردد تا خروج کند و زمین را از عدل و داد پر کند، همان طور که از ظلم و ستم پر شده باشد.
عبدالعظیم گفت: عرض کردم: به این امام غائب هم معتقد شدم و اکنون میگویم: دوست آنان دوست خدا و دشمن ایشان دشمن خدا است، طاعت آنان طاعت پروردگار و معصیت و نافرمانی از آنها موجب معصیت اوست.
من عقیده دارم که معراج و پرسش در قبر و هم چنین بهشت و دوزخ و صراط و میزان حقاند، و روز قیامت خواهد آمد و در وجود آن شکی نیست، و خداوند همه مردگان را زنده خواهد کرد و نیز عقیده دارم که واجبات بعد از اعتقاد به ولایت و امامت عبارتاند از: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر.
در این هنگام حضرت هادی علیهالسّلام فرمود: ای ابوالقاسم، به خدا سوگند اینها دین خداست که برای بندگانش برگزیده است، بر این عقیده ثابت باش. خداوند تو را به همین طریق در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارد.
الأمالي (للصدوق) ؛ ص338
@madras_emb
خلاصه_ای_از_مباحث_مربوط_به_ایمان_جناب_أبوطالب_علیه_السلام.pdf
179.7K
ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام
استاد حاج آقای مهدی طالبی
@madras_emb
🔰یادداشت محقق
✅ چگونگی استفاده حکم ارث دو دختر از آیۀ ۱۱ سورۀ نساء - بخش دوم
🔸در نوشتار پیشین برای استفاده حکم ارث دو دختر به عنوان فرض الله از منطوق یا مفهوم آیه «يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلاَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَ إِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ» و یا از آیات دیگر سه وجه بیان و بررسی شد. در این نوشتار به سه وجه دیگر و وجه مختار اشاره میشود.
4️⃣ وجه چهارم: الحاق دو دختر به بیش از دو دختر، از باب الحاق سنت به فریضه
5️⃣ وجه پنجم: اراده اثنتین فما فوقها
6️⃣ وجه ششم: استعمال «فوق» به عنوان رابط
🔆وجه مختار: استعمال «فوق» به معنای «شامل»
گاهی از معنای «فوق»، شمولیت و در مقابلش از کلمه «تحت» مشمول بودن اراده میشود. مانند اینکه گفته شود فلان فرد تحت فلان عام است. یعنی آن فرد مشمول عام است و عام شامل آن است. یا مثلاً درباره طبیعت گفته میشود که فوق مصادیقش است و مصادیقش تحت آن است که از آن اراده شده که طبیعت همه مصادیقش را شامل است. آیه شریفه «فَإِنْ كُنَّ نِساءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ» هم درصدد بیان این است که اگر ورثه زنانی باشند که شامل دو نفر باشند دو سوم سهم دارند، لذا زنانی که شامل دو باشند هم دو دختر را شامل میشود و هم بیش از دو دختر را.
✨روایت «لا تسافر المرأة سفرا فوق ثلاثة أيام إلا و معها زوجها أو ذو محرم لها، و معناه لا تسافر سفرا ثلاثة أيام فما فوقها» که از مجمع البیان برای وجه پنجم ذکر شد بر همین معنا قابل حمل است که زوجه سفری که مشتمل بر سه روز و بیشتر است نرود مگر اینکه همسر یا یکی از محارمش همراه او باشد.
✳️ متن کامل بخش دوم مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/a96144
#یادداشت_محقق
#فقه
#ارث
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔸حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام:
"خصلتان ليس فوقهما شيء الإيمان بالله و نفع الإخوان"
دو خصلت است كه بالاتر از آن دو، چيزى نیست:
ايمان به خدا و نفع رساندن به برادران دینی.
🔺تحفالعقول، ص489
✨ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام را محضر مبارک فرزند گرامیشان حضرت ولیعصر «عجلالله فرجه الشریف» و همه موالیان و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت میگوییم.
@shobeiryzanjani
🔹 اگر طلبهای با استعداد باشد، به نظرم با ملاحظه دو کتاب، عمده اصول را یاد میگیرد: یکی «کفایه» مرحوم آخوند خراسانی و دیگری «دُرر الأصول» مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، چون دو سبک اصول است.
🔸 حاج شیخ در دُرر الأصول از اصول استادش آسید محمد فشارکی استفاده کرده است و خودش هم ابتکاراتی دارد و کفایه هم سبک اصول مرحوم آخوند است. اگر این دو کتاب با دقت مطالعه شود، چندان نیازی به اصول دیگران که حشو و زوائد دارد، نخواهد بود.
📚 جرعهای از دریا، ج3، ص407
@madras_emb
شیطان به خطاب "قم" براندند
پس تخت تو را به قم نشاندند
رُوِيَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَهْلِ الرَّيِ أَنَّهُمْ دَخَلُوا عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ قَالُوا نَحْنُ مِنْ أَهْلِ الرَّيِّ فَقَالَ مَرْحَباً بِإِخْوَانِنَا مِنْ أَهْلِ قُمَّ فَقَالُوا نَحْنُ مِنْ أَهْلِ الرَّيِّ فَأَعَادَ الْكَلَامَ قَالُوا ذَلِكَ مِرَاراً وَ أَجَابَهُمْ بِمِثْلِ مَا أَجَابَ بِهِ أَوَّلًا فَقَالَ إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ إِنَّ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ إِنَّ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ الرَّاوِي وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ عَلَيْهِ السَّلَامُ.
صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى بَيَّاعِ السَّابِرِيِّ قَالَ: كُنْتُ يَوْماً عِنْدَ أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام فَجَرَى ذِكْرُ قُمَّ وَ أَهْلِهِ وَ مَيْلِهِمْ إِلَى الْمَهْدِيِّ علیه السلام فَتَرَحَّمَ عَلَيْهِمْ وَ قَالَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ ثُمَّ قَالَ إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ وَ وَاحِدٌ مِنْهَا لِأَهْلِ قُمَّ وَ هُمْ خِيَارُ شِيعَتِنَا مِنْ بَيْنِ سَائِرِ الْبِلَادِ خَمَّرَ اللَّهُ تَعَالَى وَلَايَتَنَا فِي طِينَتِهِمْ.
عَنْ أَبِي مُسْلِمٍ الْعَبْدِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ: تُرْبَةُ قُمَ مُقَدَّسَةٌ وَ أَهْلُهَا مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ لَا يُرِيدُهُمْ جَبَّارٌ بِسُوءٍ إِلَّا عُجِّلَتْ عُقُوبَتُهُ مَا لَمْ يَخُونُوا إِخْوَانَهُمْ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ جَبَابِرَةَ سَوْءٍ أَمَا إِنَّهُمْ أَنْصَارُ قَائِمِنَا وَ دُعَاةُ حَقِّنَا ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ قَالَ اللَّهُمَّ اعْصِمْهُمْ مِنْ كُلِّ فِتْنَةٍ وَ نَجِّهِمْ مِنْ كُلِّ هَلَكَةٍ.
عَنْ إِسْحَاقَ النَّاصِحِ مَوْلَى جَعْفَرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ علیه السلام قَالَ: قُمُّ عُشُّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَأْوَى شِيعَتِهِمْ وَ لَكِنْ سَيَهْلِكُ جَمَاعَةٌ مِنْ شَبَابِهِمْ بِمَعْصِيَةِ آبَائِهِمْ وَ الِاسْتِخْفَافِ وَ السُّخْرِيَّةِ بِكُبَرَائِهِمْ وَ مَشَايِخِهِمْ وَ مَعَ ذَلِكَ يَدْفَعُ اللَّهُ عَنْهُمْ شَرَّ الْأَعَادِي وَ كُلَّ سُوءٍ.
عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهماالسلام قَالَ: إِنَّ لَعَلَى قُمَّ مَلَكاً رَفْرَفَ عَلَيْهَا بِجَنَاحَيْهِ لَا يُرِيدُهَا جَبَّارٌ بِسُوءٍ إِلَّا أَذَابَهُ اللَّهُ كَذَوْبِ الْمِلْحِ فِي الْمَاءِ ثُمَّ أَشَارَ إِلَى عِيسَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ فَقَالَ سَلَامُ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ قُمَّ يَسْقِي اللَّهُ بِلَادَهُمُ الْغَيْثَ وَ يُنْزِلُ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْبَرَكَاتِ وَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ هُمْ أَهْلُ رُكُوعٍ وَ سُجُودٍ وَ قِيَامٍ وَ قُعُودٍ هُمُ الْفُقَهَاءُ الْعُلَمَاءُ الْفُهَمَاءُ هُمْ أَهْلُ الدِّرَايَةِ وَ الرِّوَايَةِ وَ حُسْنِ الْعِبَادَةِ.
📚 بحار الأنوار؛ ج57 ؛ ص 214-218
@madras_emb
هیئت امام محمدباقر علیه السلام
بیان احکام:
حجت الاسلام والمسلمین آقای زندی
سخنران:
حجت الاسلام والمسلمین آقا سید مجتبی محمدی
با مرثیه سرایی:
حجتالاسلام آقای قربانی
🔷زمان:پنجشنبه ۲۷ آبان/ساعت ۱۹:۳۰
🔶مکان: مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام (خ معلم، نبش کوچه ۲۱)
🌷 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
#امتحانات
🔴 برنامه امتحانات نیمسال اول
سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
تذكرات:
۱. مطابق ضوابط امتحانات دیماه ۱۴۰۰ فقط از نیمسال اول دروس (فقه، اصول و فلسفه) و امتحانات پایان سال تحصیلی (نوبت دوم) فقط از دروس نیمسال دوم (فقه، اصول، فلسفه، عقاید، تفسیر، درایه و رجال) و امتحانات تجدیدی و ارتقایی شهریورماه از تمامی دروس نیمسال اول و دوم برگزار خواهد شد.
۲. امتحان دروس فقه و اصول (مکاسب، رسائل و کفایه) كه با علامت ستاره(*) مشخصشدهاند، از محدوده طرح جديد ميباشد.
۳. زمان اعلام نتایج امتحانات متعاقباً اعلام خواهد شد.
توجه: جهت رؤیت نمرات امتحانی فقط از طریق پنل شخصی اقدام و از مراجعه حضوری یا تماس غیرضروری با بخش ارزشیابی تحصیلی (امتحانات) خودداری فرمایید. ضمناً امور آموزشی خود را فقط از طریق پیشخوان ارتباطی درخواست و پیگیری نمایید.
🔶 نحوه برگزاری امتحانات دیماه ۱۴۰۰ منوط به رنگ بندیها و دستورالعملهای بهداشتی مصوب از سوی ستاد ملی کرونا میباشد لذا حضوری یا غیرحضوری بودن امتحانات متعاقباً اعلام خواهد شد.
@sotohaali