اخلاق.mp3
18.04M
💠 #درس_اخلاق
📙 براساس کتاب مرآة الرشاد
🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله #شریفانی
📋موضوع: ضرورت و اهمیت تفقه در دین و تحصیل علم
🗓چهارشنبه ۵ دی ۱۴۰۳
✔️جلسه دوازدهم
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
241209_1401.mp3
6.36M
🚩 روضه حضرت سیدالشهداء علیهالسلام
🎙فاضل ارجمند آقای رامین ایزدی
🗓 شنبه ۸ دیماه ۱۴۰۳
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
#روضه
@madras_emb
📣#اطلاعیه شماره ۴
✔️به فضل الهی، ظرفیت سفر زیارتی عتبات عالیات تکمیل شد.
❌ با توجه به تکمیل ظرفیت، لطفا از واریز پول به حساب مدرس فقهی خودداری فرمایید.
💡در اهمیّت ادبیات
❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● گاهی بخاطر عدم توجه به بعضی از ظرائف ادبی، غفلتهای در استدلال به یک آیه و یا یک روایت صورت میگیرد.
● در کلام یکی از بزرگان دیدم که ایشان برای وجوب معرفت پیامبر و معرفت احکام، به آیۀ شریفۀ: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» استدلال کردهاند.
● ظاهراً استدلال ایشان این است که: لیعبدون مفعولش محذوف است و ظاهر حذف مفعول عموم است. از طرفی با توجه به روایتی (بر فرض وجود روایت) که لیعبدون را لیعرفون تفسیر کرده است، معرفت اطلاق دارد؛ یعنی معرفت امور لازمه. لذا معرفت انبیاء و احکام و همه اموری که معرفتش لازم است را آیه بعنوان غایت خلقت قرار داده است.
🔹در حالیکه که آیه شریفه این است: «إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» (با نون مکسوره)، یعنی الا لیعبدونی، یاء حذف شده و کسره دالّ بر محذوف است.
🔺درس خارج فقه؛ یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳
@madras_emb
🗓تقویم شیعه؛
☑️ ۲۷ جمادی الثانیه (۱۳۲۰ق) سالروز وفات مرحوم حاج میرزا حسین نوری معروف به محدّث نوری "قدس سره"
💠 همه کاره میرزای شیرازی
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● مرحوم حاج میرزا حسین نوری صاحب «مستدرک» بسیار محقق و عظیم الشان بود. خاتمه «مستدرک» ایشان در علم رجال بسیار پر فائده است.
● میرزای شیرازی که در عقل و تقوا و علمش هیچ انکاری نیست، به حاجی نوری عنایت خاص داشت. او همه کاره میرزای شیرازی بود و اواخر که میرزا وقت نداشت در مجالس حاضر شود یا به دیدار اشخاص برود، حاجی نوری را به جای خودش میفرستاد.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۳۳۴ و ج۴؛ ص۴۵۱
@madras_emb
💠 وثاقت نسبی
📋 کلام مرحوم حاجی نوری در مورد علی بن ابی حمزة
❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● مرحوم حاجی نوری در رابطه با علی بن ابی حمزه، قائل به وثاقت نسبی است. یعنی وثاقت در غیر اموری که به مذهب مربوط است.
● وثاقت نسبی که ایشان مطرح نموده است، باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این مساله، نیازمند یک بحث صغروی و یک بحث کبروی است. بحث صغروی آن است که آیا وثاقت نسبی، از اساس، معقول است یا خیر، و بحث کبروی آن است که وثاقت نسبی، حجّت است یا نیست.
●بحث صغروی: در رابطه با بحث صغروی، باید گفت: وثاقت نسبی امری معقول است. این امکان وجود دارد که یک شخص، در زمینهای وثاقت داشته باشد، ولی در امری دیگر، دارای وثاقت نباشد. به عنوان مثال ممکن است یک شخص، انسانی راستگو باشد، ولی در یک مورد خاص، به جهت حفظ یک مصلحت اهمّ (هر چند آن مصلحت، به خودی خود امری باطل باشد)، دروغ هم بگوید.
● بحث کبروی: بحث کبروی، نیازمند دقّت است. اگر قول ثقه، حجیّت عقلائی داشته باشد؛ کما اینکه برخی از فقها قائل به حجیّت عقلائی قول ثقه هستند، در این حجیّت عقلائی، تفاوتی بین وثاقت مطلق و وثاقت نسبی نیست، و همانطور که وثاقت مطلق، نزد عقلا حجّت است، وثاقت نسبی نیز حجّت است. آنچه برای عقلا معتبر است، هر چند در یک دایره محدود هم واقع شده باشد، در همان حیطه برای عقلا حجیّت دارد.
● ما به تبع حاج آقای والد، قائل به سیره عقلا بر حجیّت خبر واحد نیستیم، و حجیّت خبر واحد را به سیره متشرّعه و روایات خاصه و امثال ذلک مستند مینماییم. اثبات وثاقت نسبی با این ادلّه، روشن نیست؛ نتیجه آنکه اعتبار وثاقت نسبی نزد ما روشن نیست.
🔺درس خارج فقه؛ چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲
@madras_emb
💭 وقتی علم از اهلش اخذ نشود
● حاج شیخ عبّاس قمی در تحفة الاحباب میگوید: سالی که از حاجی نوری استفاده میکردیم، با ایشان به کوفه رفته بودیم و در آنجا صبحها شیر گاو میخوردیم. حاجی نوری بـه مـن میفرمود: طبق فـتـوای بخاری، من و تو برادر رضاعی همدیگر هستیم؛ چون بخاری طبق آنچه از وی مشهور است، خوردن شیر بز، شیر گاو، شیر خر و مانند اینها را موجب نشر حرمت میداند.
تحفة الأحباب، ص۱۱۸
● طـبـق چنین فتوایـی بایـد حـكـم كـنـيـم که مثلاً در زمان قدیـم کـه گاودارها به نجف میآمدند و عموم طلبهها و غیرطلبهها از شیر آن گاوها استفاده میکردند، همه اهل نجف خواهـر و بـرادر همدیگر باشند و عقدشـان هـم باطل بوده است.
● در مورد چنین فتواهایی که به دلیل انقطاع از مبدأ وحی صادر میشده است، امام میفرماید: «فِي مِثْلِ هَذَا الْقَضَاءِ وَ شِبْهِهِ تَحْبِسُ السَّمَاءُ مَاءَهَا وَ تَمْنَعُ الْأَرْضُ بَرَكَتَهَا».
الكافي؛ ج۵؛ ص۲۹۱
● عجیب اینجاست که بخاری، إرتضاع از لبن واحد را ولو يک مرتبه موجب نشر حرمت میداند و حتـى قـيـد إمتصاص (مکیدن) از پستان را هم ندارد و لذا طبق فتوای امام اهلسنّت دو نفری که از شیر گاو، ولو مقداری با فنجان بنوشند، با هم برادر و خواهر رضاعی میشوند.
📚 جرعهای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۱۰
@madras_emb
💠 نماز ماه جمادی الثانیة
مرحوم سید ابن طاووس روایت کرده:
مؤمن در این ماه [جمادی الآخر] هرگاه که خواهد، چهار رکعت نماز بخواند همراه با دو سلام که در رکعت اول پس از سوره «حَمد» «یک مرتبه» «آیتالکرسی» و «بیستوپنج مرتبه» سوره «قَدر» و در رکعت دوم پس از سوره «حمد» «یک مرتبه» سوره «أَلْهٰاکُمُ التَّکٰاثُرُ» و «بیستوپنج مرتبه» سوره «توحید» و در دو رکعت بعد، در رکعت اول پس از سوره «حَمد» «یک مرتبه» سوره «کافرون» و «بیستوپنج مرتبه» سوره «فلق» و در رکعت دوم پس از سوره «حَمد» «یک مرتبه» سوره «نصر» و «بیستوپنج مرتبه» سوره «ناس» و پس از سلام،
- «هفتاد مرتبه» بگوید:
سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ.
- و «هفتاد مرتبه»:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.
- آنگاه «سه مرتبه» بگوید:
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ.
- پس سر به سجده نهاده و «سه مرتبه» بگوید:
يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ، يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ، يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
سپس هر حاجت که دارد از خدا بخواهد.
هرکه این عمل را بجا آورد، خدا خود و مال و زنان و فرزندان و دین و دنیایش را تا سال آینده حفظ میکند و اگر در این سال از دنیا برود بر حال شهادت رفته است.
📚إقبال الأعمال؛ ج۲ ؛ ص۶۲۲ (فصل فيما نذكره من صلاة تصلي في جمادى الآخرة)
#زیارت_دعا
@madras_emb
🎊 جشن عید میلاد حضرت امام محمد باقر علیهالسلام
🔸مدیحه سرایی: آقای احمد نصراللهی
🗓 چهارشنبه؛ ۱۲ دیماه ۱۴۰۳
🕥 ساعت ۱۰:۵۰
📍مدرس شماره یک
@madras_emb
💠 فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● مرحوم شیخ آقا بزرگ مطلبی را از حاجی نوری نقل کرده است و جلسهای هم شفاهی فرمود ولی ما محصّل فرمایش ایشان را نفهمیدیم.
● شیخ آقا بزرگ میفرمود: حاجی نوری در کتاب فصل الخطاب منکر تحریف است و میگفته که ما اسم کتاب را بد گذاشتیم و باید اسم کتاب را می گذاشتیم: «فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب».
الذریعه؛ ج۱۶؛ ص۲۳۲
● من احتمال میدهم منظور شیخ آقا بزرگ این بود که حاجی نوری عقیدهاش این بود که پس از تحریف اوّلی، ائمه علیهمالسلام ما را به قرآن ارجاع دادند و همان حجت قرار داده شد و پس از آن دیگر تحریف نشده است.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۳۳۴
@madras_emb
#فقه
💠 وحدت نقل و ناقل، دلیلِ بطلان منقول
❖ آیةاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● در روایتی بسیار مفصّل از احتجاج طبرسی آمده است که یکی از زنادقه به حضرت امیر علیهالسلام عرض کرد: در قرآن شما تناقضاتی وجود دارد؛ اگر این تناقضات را حل کنید، مسلمان خواهم شد. از جمله شبهاتش، ارتباط بین صدر و ذیل آیه ۳ سوره نساء بود [۱] که چه ارتباطی بین مسئله یتامی و نکاح با نساء وجود دارد.
حضرت در جواب فرمودند: «فهو ممّا قدّمت ذکره من إسقاط المنافقین من القرآن و بین القول فی الیتامی و بین نکاح النساء من الخطاب و القصص أکثر من ثلث القرآن». الإحتجاج؛ ج۱؛ ص۲۵۴
اخباریها نیز به این روایت و امثال آن استناد میکنند. الدرر النجفیة؛ ج۴؛ ص۸۲
● مسئله تحریف و کم شدن ثلث قرآن، در هیچ روایتی در کتب اربعه و کتب دیگر بیان نشده است، و تنها همین یک روایت مرسل در احتجاج بر این مسئله دلالت دارد؛ در حالی که چنین اموری مصداق «لو کان لبان» است؛ همچنین انفراد مضمون روایت، دلیلی بر بطلان و غیر قابل استناد بودن این روایت مرسله است.
● مرحوم سیّد مرتضی در ذخیره فرمودهاند: بعضی از امور باید به حسب متعارف، ناقلین فراوان داشته باشد، و وحدت نقل و ناقل در این امور، دلیلی بر بطلان آن است، و موجب تردید در صحّت مطلوب میشود. گاهی خود نقل و وحدت ناقل، دلیل بر کذب آن است. مطلبی که بر حسب عادت باید ناقلین زیادی داشته باشد، اگر یک ناقل بیشتر نداشت، دلیل بر این است که واقعیت ندارد. الذخیرة؛ ص۳۵۳
مرحوم شیخ طوسی نیز در عُدّه، عبارات سیّد مرتضی را نقل و قبول کرده است. العدّة فی أصول الفقه؛ ج۱؛ ص۸۳
.....................................
۱. «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ، فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا».
📚 کتاب نکاح؛ ج۱؛ ص۱۰۷
@madras_emb
🌙باید غنیمت شمرد
رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیهالسلام يَقُولُ يُعْجِبُنِي أَنْ يُفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفْسَهُ فِي السَّنَةِ أَرْبَعَ لَيَالٍ- لَيْلَةَ الْفِطْرِ وَ لَيْلَةَ الْأَضْحَى وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ وَ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ.
📚مصباح المتهجد؛ ج۲؛ ص۸۵۲
حضرت امیرالمومنین علیهالسلام میفرمودند:
خوش دارم كه انسان، سالى چهار شب خود را وقف عبادت خدا كند: شب عيد فطر، شب عيد قربان، شب نيمه شعبان و شب اول ماه رجب.
#زیارت_دعا
@madras_emb