فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رحلت شهادت گونه ی حضرت #فاطمه_معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.
🖤 «نقش حضرت معصومه سلام الله علیها در برجسته شدن قم.
⭕️ گزیدهای از بیانات مقام معظم رهبری
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۹
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
----------------------------------------
«...وَ اِعْرِضْ عَلَيْهِ أَخْبَارَ اَلْمَاضِينَ وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ...»
✅نگاه اسلام عزیز به موضوع گردشگری،اندیشه را توسعه میدهد.
✅«عرضه»به دو شکل اتّفاق میافتد:
۱)تکوینی(عین جعل قابلیّتها است که تخلّفی در آن نیست):
🟩إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً(سورهی أحزاب،آیهی ۷۲)
۲)تشریعی(جمعآوری اطّلاعات از گذشتگان و عرضهی آنها بر قلب)
✅«عرضهی اخبار گذشتگان»به دو صورت قابل تحقّق است:
الف)نقل از دیگران
ب)راهافتادن خود شخص و عبرتگیری میدانی
✅«نقل از دیگران»دو حالت دارد:
۱)قطع و یقین حاصل میشود(اخبار قرآن کریم و روایات متواتر)
۲)ظنّ و گمان حاصل میشود
🔺روایت متواتر به خبری گفته میشود که بر اثر نقل فراوان آن،موجب اطمینان است.
🔺باید بهدنبال اخبار حتمی بود؛زیرا در اخبار ظنّی امکان خطاء وجود دارد که نمیتواند مورد بحث باشد.
✅امام علی سلاماللهعلیه می فرمایند:قرآن را بر قلبات عرضه کن که آن اخبار قطعی است.
✅برای مطالعهی تاریخ و حصول یقین به دو مسئله باید توجّه شود:
الف)از چه کسی تاریخ را میگیریم.
ب)چه چیزی را از تاریخ میگیریم.
✅قرآن کریم و روایات متواتر،گذشتگان را به دو بخش تقسیم فرمودهاند:
۱)صالحان:
🟩آیات ۴۷ تا ۱۲۳ از سورهی مبارکهی بقره
۲)طالحان:
🟩آیات ۷۶ تا ۸۳ از سورهی مبارکهی قصص
✅معمولاً در جائی که اعتبار(عبرتگرفتن)مورد نظر است،عذابشدنِ پیشینیان مطرح میشود؛چرا که این امر با ترس همراه است و ترس در بردارندهی پند و عبرت میباشد.
و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۹.pdf
131.2K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_اعرض_علیه_اخبار_الماضین ...
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
💔#غزه🖤
⭕️ #شهید_رئیسی
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۰
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
--------------------------------------
«...وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا...»
✅در این کلام شریف،امام علی علیهالسلام دو موضوع را مطرح میفرمایند:
۱)مراجعه به تاریخ
۲)گردشگری
✅«واو»در کلام شریف امام علی سلاماللهعلیه(سرْ فی دیارهم و آثارهم)یک عطف جدید را میفهماند؛اینکه علاوه بر دیدن خانههای پیشینیان،دیگر آثار آنها را نیز مشاهده کن.
این کلام شریف به بررسی سیر حرکات اجتماعی گذشتگان اشاره دارد که بر این اساس باید به کتب آنها مراجعه نمود؛چرا که یکی از آثار،کتابهای آنها است(آثار معنای عامّتری نسبت به دیار دارد)
✅کتابهای گذشتگان،نوع تفکّر و حرکات اجتماعیِ آنها را روشن میکند.
✅کلمهی«فانْظر»اشاره به غایت گردشگری دارد؛اینکه در موضوع گردشگری باید تفقّه و تعقّل رشد کند.
✅آیاتِ نورانیای که همسیاق با کلام مولانا امام علی سلاماللهعلیه هستند:
🟩...أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سورهی یوسف علیهالسلام،آیهی ۱۰۹)
🟩أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سورهی روم،آیهی ۹)
🟩أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سورهی فاطر،آیهی ۴۴)
🟩أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ كانُوا مِنْ قَبْلِهِمْ...(سورهی غافر،آیهی ۲۱)
🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سورهی غافر،آیهی ۸۲)
🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سورهی محمّد صلّیاللهعلیهوآله،آیهی ۱۰)
🔺علّت تکرار آیات،دلیل بر اهمّیّت موضوع گردشگری است.
🔺اینکه قرآن کریم از فعل غائب(لم یسیروا)استفاده میفرماید،به این دلیل است که افراد از گذشتگان عبرت نگرفتهاند.
🔺کسی که فهم ندارد،نمیتواند مخاطب قرآن باشد!
🔺در این آیات شریفه،خدای متعال سبب(مسافرت)را ذکر فرموده ولی از ذکر مسبّب(توسعهی فهم)چشمپوشی کرده.
🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ(سورهی حجّ،آیهی ۴۶)
🔺در این آیهی شریفه،خدای متعال سبب و مسبّب را ذکر فرموده است.
🔺مسافرت بر مبنای ارادهی دستگاه وحی،قلب و گوش را رشد میدهد.
🔺حتّیٰ اگر در مسافرت مورد نظر وحی،قلب(بهسبب ضعف)رشد نکند،لااقل گوش،شنوا میشود.
🟩وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ(سورهی مُلک،آیهی ۱۰)
🔺جهنّم،ثمرهی گوش کَر و عقل رشد نکرده میباشد.
🔺غایت قلبی که رشد کرده و گوشی که شنوا شده سعادت أبدی است که ایندو أمر با مسافرت حاصل میشوند.
و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۰.pdf
184.6K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_سر_فی_دیارهم_و_آثارهم ...
#گردشگری
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۱
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
-------------------------------------------
«...وَ اِعْرِضْ عَلَيْهِ أَخْبَارَ اَلْمَاضِينَ وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ...»
✅قلب اگر درست و صحیح دگرگون شد،هدایت اتّفاق میافتد؛در غیر این صورت هر چه که است،ضلالت و گمراهی خواهد بود.
✅همین قلب هنگامی که میل و شهوت دنیوی در او پدید آمد،«نفس»گفته میشود.
✅امام أمیرالمؤمنین سلاماللهعلیه بهدنبال تحوّل نیک قلب هستند.
✅تحوّلات قلب زیر مجموعهی«ادراکات عقل»رخ میدهند؛بنابراین در کلام شریف امام علی سلاماللهعلیه«فانْظر»اشاره به همین حوزهی عقلانیّت است.
✅گردشگری باید حول محور«عقل»انجام شود.
✅غایت گردشگری از نگاه مولانا الإمام علی علیهالسلام این است که انسان خود را مانند گذشتگان و یکی از آنها ببیند و بداند بهزودی به ایشان خواهد پیوست.
و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۱.pdf
171.3K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_اعرض_علیه_اخبار_الماضین...
⭕️سیر در دیار و آثار ، حقیقت #گردشگری در اسلام ، ضرورت گردشگری ، غایت گردشگری
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۲
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
-------------------------------------------
«...وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...»
✅علوم اگر در مرحلهی ذهن باقی بمانند،نهتنها در نزد شارع هیچ ارزشی نخواهد داشت،بلکه او را در دیار آخرت گرفتار خواهد کرد:
🟩...وَ إِنَّ اَلْعَالِمَ اَلْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ كَالْجَاهِلِ اَلْحَائِرِ اَلَّذِي لاَ يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ بَلِ اَلْحُجَّةُ عَلَيْهِ أَعْظَمُ...(خطبهی ۱۱۰)
✅کلمهی«الأحبّة»اشاره میکند به علقههای فراوانی که افراد داشتهاند.
✅کلمهی«الغربة»اشاره دارد به اینکه علقههای زیاد،غربت و تنهائی را برای افراد بهوجود آورده است؛بهدلیل اینکه در آخرت،علقهها هیچ نیازی را از فرد برطرف نمیکنند:
🟩فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ(سورهی مؤمنون،آیهی ۱۰۱)
🔺علقهها در آخرت تبدیل به غربت خواهد شد.
🟩وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ...(سورهی أنعام،آیهی ۹۴)
🔺اجتماعی در کار نخواهد بود و پاسخگوئی بهصورت تکی است.
🟩...أَمَّا اَلدُّورُ فَقَدْ سُكِنَتْ وَ أَمَّا اَلْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُكِحَتْ وَ أَمَّا اَلْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَكُمْ ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي اَلْكَلاَمِ لَأَخْبَرُوكُمْ أَنَّ خَيْرَ اَلزَّادِ اَلتَّقْوَى(حکمت ۱۳۰)
✅در عبارت شریف«فاصلح مثواک»کلمهی فاء«ترتیب بدون مهلت زمانی»را میرساند؛اینکه جایگاه أبدی با گردشگری وحیانی اصلاح میشود:
🟩...اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي شَفَاعَهَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ...(زیارت عاشوراء)
🔺روز ورود روز غربت است.
🔺در این جایگاه ارزش شفاعت روشن میشود.
🟩يُبَصَّرُونَهُمْ يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنِيهِ(۱۱)وَ صاحِبَتِهِ وَ أَخِيهِ(۱۲)وَ فَصِيلَتِهِ الَّتِي تُؤْوِيهِ(۱۳)وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ يُنْجِيهِ(۱۴)كَلاَّ إِنَّها لَظى(۱۵)نَزَّاعَةً لِلشَّوى(۱۶)
🔺تنها عملِ انسان با او همراه است و شخص بر روی سفرهی عمل خویش مینشیند.
و الحمدللّه و صلّی الله علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۲.pdf
189.8K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
📚#و_اعرض_علیه_اخبار_الماضین...
#فاصلح_مثواک
⭕️سیر در دیار و آثار ، حقیقت #گردشگری در اسلام ، ضرورت گردشگری ، غایت گردشگری ، دیار غربت
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۲.pdf
189.8K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
📚#و_اعرض_علیه_اخبار_الماضین...
#فاصلح_مثواک
⭕️سیر در دیار و آثار ، حقیقت #گردشگری در اسلام ، ضرورت گردشگری ، غایت گردشگری ، دیار غربت
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامه ۳۱ ج ۴۷.mp3
27.25M
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
🟢 #نامه_۳۱_نهج_البلاغه_ج_۴۷
📚 #و_اعرض_اخبار_الماضین...
⭕️ حقیقت #گردشگری از نظر وحی، مبانی نرم افزاری گردشگری و ساختارهای اجرایی آن و همچنین مجاری سخت افزاری گردشگری، عبرت و زیارت در موضوع گردشگری
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۳
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
-------------------------------------------
«...وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...»
✅منطق مولانا الإمام أمیرالمؤمنین سلاماللهعلیه این است که عقل و عقلانیّت رشد و توسعه پیدا کند؛لذا موضوع گردشگری نیز باید همینگونه لحاظ شود.
✅گردشگری اگر بر مبنای دستگاه امام علی علیهالسلام انجام نشود،عقل را زائل مینماید.
✅دیار غربت بهمعنای«انقطاع تامّ اسباب»است.
✅گردشگری همانند دیگر موضوعات مذکور در دستگاه ایمان و منطق حضرت أمیر علیهالسلام،باید ختم به عبودیّت و انقطاعِ اسباب شود.
✅اگر عبودیّت در ضمن گردشگری محقّق نشد،حتما نگاه وحی لحاظ نشده و گردشگری نهتنها به انقطاع نخواهد انجامید،بلکه نتیجهی عکس دارد و تولید خسران خواهد نمود.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۳.pdf
169K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
📚#و_اعرض_علیه_اخبار_الماضین...
⭕️سیر در دیار و آثار ، حقیقت #گردشگری در اسلام ، ضرورت گردشگری ، غایت گردشگری ، دیار غربت
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۴
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
-------------------------------------------
«...سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...»
✅گردشگری برای امام حسن مجتبیٰ علیهالسلام نیز لازم و ضروری میباشد.
✅انسان تا احساس نکند یکی از گذشتگان و پیشینیان است،نمیتواند جایگاه خود را اصلاح نماید:
🟩إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ(سورهی بقره،آیهی ۱۶۶)
🔺تمامی اسباب در سرای آخرت بریده و قطع میشوند؛مگر اینکه شخص با دستگاه وحی اتّصال داشته است.
✅«تقطّع اسباب»به دو شکل اتّفاق میافتد:
۱)مرگ(قهری)
۲)اختیاری
🔺ما بهدنبال انقطاع سببی هستیم که اختیاری است.
🟩حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ(سورهی مؤمنون،آیهی ۹۹﴾
🔺شهود انقطاع اسباب
✅ادبیّات وحی متشکّل از چهار مؤلّفه است:
أوّل)قرآن کریم
دوّم)أدعیّهی أهل بیت علیهمالسلام
سوّم)روایات
چهارم)زیارات
✅همهی موضوعات در دستگاه وحی باید با دو مسئله نگاه شود:
۱)مبانی نرمافزاری
الف)مفاهیم ارزشی
ب)ساختارها
۲)مجاری سختافزاری(زیرساختهائی که متناسب با نظام مفاهیم ارزشی بهکار گرفته میشوند)
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۴.pdf
176.4K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
📚#و_سرْ_فی_دیارهم_و_آثارهم ...
⭕️حقیقت #گردشگری از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری گردشگری و ساختارهای اجرائی آن و همچنین مجاری سختافزاری گردشگری
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟥 تا به حال اینجوری به شهادت نگاه نکرده بودم...💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۵
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
-------------------------------------------
«...سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...»
✅فرق دستگاه وحی با دستگاه کفر در موضوع گردشگری این است که دستگاه وحی،ظرفیّت گردشگری را ارتقاء سطح عقلانیّت میبیند.
✅حضرات معصومین علیهمالسلام همهی موضوع را با«کمال انسان»میسنجند.
✅گردشگری ظرفیّت بزرگی برای تحقّق آرمانهای انبیاء علیهمالسلام دارد که نباید با این موضوع التقاطاً برخورد کرد!
✅امروزه هر کجا(با دوری از دستگاه وحی)صنعت گردشگری در آن رشد کرده، بیعفّتی نیز در آنجا رشد نموده است!(بهعلّت برخورد التقاطی با صنعت گردشگری)
✅همهی موضوعات مطرحشده در دستگاه ایمان،باید در چهارچوب دو مسئلهی مهمّ لحاظ شوند:
۱)مبانی نرمافزاری
الف)نظام مفاهیم ارزشی
ب)ساختارهای اجرائی متناسب
۲)مجاری سختافزاری
✅در منطق نورانی أهل بیت علیهمالسلام دو چیز در موضوع گردشگری مطرح شده که ایندو در بحث گردشگری باید مورد توجّه قرار بگیرند:
۱)عبرتآموزی
۲)زیارت
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۵.pdf
170.5K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
📚#و_سرْ_فی_دیارهم_و_آثارهم ...
⭕️حقیقت #گردشگری از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری گردشگری و ساختارهای اجرائی آن و همچنین مجاری سختافزاری گردشگری
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
May 11
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۶
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
-------------------------------------------
«...سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...»
✅بین ضریب هوشی و عقلانیّت فرق است؛ضریب هوشی توقّف در مرحلهی ذهن دارد؛در حالی که عقلانیت فراتر از آن میباشد.
✅همهی موضوعات در دستگاه وحی باید از دو منظر دیده شوند:
۱)مبانی نرمافزاری
الف)نظام مفاهیم ارزشی
ب)ساختارهای اجرائی
۲)مجاری سختافزاری
✅در بخش نظام مفاهیم ارزشی،باید موضوع«گردشگری»را حول محور دو موضوع در نظر گرفت:
۱)عبرت
۲)زیارت
🔺اگر در بحث گردشگری این دو موضوع لحاظ نشوند،گردشگریای که مدّنظر دستگاه وحی میباشد،هرگز اتّفاق نخواهد افتاد.
✅«عبرت»را در ضمن روایات میتوان به دو شکل بررسی کرد:
۱)حیات
۲)مرگ
✅عبرتپذیری در حوزهی حیات:
🟩قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّـهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(۲۰)يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَرْحَمُ مَنْ يَشاءُ وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ(۲۱)وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّـهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ(۲۲)وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِ اللَّـهِ وَ لِقائِهِ أُولئِكَ يَئِسُوا مِنْ رَحْمَتِي وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ(۲۳)(سورهی عنکبوت)
🟩وَ اللَّـهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّياحَ فَتُثِيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلى بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُورُ(سورهی فاطر،آیهی ۹)
✅عبرتپذیری در حوزهی مرگ:
🟩...فَاعْتَبِرُوا بِنُزُولِكُمْ مَنَازِلَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ اِنْقِطَاعِكُمْ عَنْ أَوْصَلِ إِخْوَانِكُمْ(خطبهی ۱۱۷)
🟩...وَ اِعْتَبِرُوا بِمَا قَدْ رَأَيْتُمْ مِنْ مَصَارِعِ اَلْقُرُونِ قَبْلَكُمْ قَدْ تَزَايَلَتْ أَوْصَالُهُمْ وَ زَالَتْ أَبْصَارُهُمْ وَ أَسْمَاعُهُمْ وَ ذَهَبَ شَرَفُهُمْ وَ عِزُّهُمْ وَ اِنْقَطَعَ سُرُورُهُمْ وَ نَعِيمُهُمْ فَبُدِّلُوا بِقُرْبِ اَلْأَوْلاَدِ فَقْدَهَا وَ بِصُحْبَةِ اَلْأَزْوَاجِ مُفَارَقَتَهَا...(خطبهی ۱۶۱)
🟩وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلاً يَضْحَكُ فَقَالَ كَأَنَّ اَلْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ وَ كَأَنَّ اَلْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ وَ كَأَنَّ اَلَّذِي نَرَى مِنَ اَلْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ ثُمَّ قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِينَا بِكُلِّ فَادِحٍ وَ جَائِحَةٍ(حکمت ۱۲۲)
🟩...فَاعْتَبِرُوا بِمَا أَصَابَ اَلْأُمَمَ اَلْمُسْتَكْبِرِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنْ بَأْسِ اَللَّهِ وَ صَوْلاَتِهِ وَ وَقَائِعِهِ وَ مَثُلاَتِهِ وَ اِتَّعِظُوا بِمَثَاوِي خُدُودِهِمْ وَ مَصَارِعِ جُنُوبِهِمْ...(خطبهی ۱۹۲)
🔺بیشترین عبرتپذیری در موضوع موت اتّفاق میافتد.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۶.pdf
318.6K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
📚#و_سرْ_فی_دیارهم_و_آثارهم...
⭕️حقیقت #گردشگری از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری گردشگری و ساختارهای اجرائی آن و همچنین مجاری سختافزاری گردشگری ، #عبرت و #زیارت در موضوع گردشگری
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
🌸 هدیه یک انگشتر منسوب به عثمان بن سعید (ره) نائب اول امام زمان عجل الله فرجه الشریف توسط شهید سید حسن نصرالله به رهبر معظم انقلاب اسلامی
🔸 در انتهای نامه نوشته است:
اگر میتوانستم حتما روحم و عمرم را با رضایت و شُکر تقدیم به سید و مولایم حضرت امام خامنهای مینمودم. روحم فدای او باد و خدا عمر شریفش را طولانی کند.
انگشتر سفیر امام علیه السلام را به نائب امام علیهالسلام در این عصر تقدیم میکنم.
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت