💥 *اگر بین حوزه و دانشگاه مردد هستید یا
علاقه مند به طلبگی هستید ولی ابهامات
و سوالاتی دارید*
🔆 *پیشنهاد ویژه: اردوی یک روزه ی آشنایی با حوزه*
🔰ویژه پسران یازدهم، دوازدهم، سال اول دانشگاه
🔰 مهلت ثبت نام: سه شنبه ۱۲ اردیبهشت
🔰کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
۰۹۲۱۳۷۵۹۸۴۴
✅ امکان حضور عزیزان شهرستانی هم فراهم می باشد.
کانال پذیرش در پیام رسان ایتا👇
🆔 https://eitaa.com/sadr_t
کانال اطلاع رسانی در پیام رسان بله👇
🆔 https://ble.ir/howzehmeshkat
♦️به کانال مدارس برتر ایران و جهان بپیوندید:
https://eitaa.com/madresebartar
بسم الله الرحمن الرحیم
🔵《به بهانه جنگ داخلی سودان》
✍ به قلم مهدی فیاضی
آفریقا ۲ قسمت دارد ، شاخ آفریقا که دارای صحرا، و عربی و مسلمان و غیر سیاه است و سنی های فاطمی وصوفی زیادی در آن حضور دارند. آفریقای زیر خط صحرا که جنگلی و سیاه پوست است و شامل کشورهای انگلوفن با زبان رسمی انگلیسی و کشورهای فرانکوفن با زبان رسمی فرانسه است که دولتهایشان مسیحی ولی مردمشان اکثرا مسیحی و سپس مسلمان یا بت پرست هستند.
کتابهای درسی مدارس کل کشور برخی از کشورهای آفریقا با موافقت دولت شان توسط آکسفورد یا کمبریج تهیه و ارائه شده است!
شیعیان خوجه اثنی عشری با ریشه چندصد ساله هندی و شیرازی از متمولین مدرسه دار در آفریقای شرقی می باشند و بیشتر مقلد آیه الله العظمی سیستانی می باشند.
مسلمانان آفریقا اگر دارای فرزند دوقلو بشوند اسمشان را فاطمه و زینب یا حسن و حسین می گذارند و مرسوم است اسم چند پسر خانواده را محمداول، محمدثانی، محمدثالث میگذارند.
درمقطع انتخابات و تغییر دولتها معمولا در آفریقا با مداخله چپاولگران اغتشاش وفتنه ایجاد میشود و افراد دست نشانده حاکم میشوند و فرانسه دارای پایگاههای نظامی متعددی در آفریقا است. برخی جزایر اطراف آفریقا جزء سرزمینهای فرادریایی کشورهای اروپایی است .
ایران خودرو، توانیر، شیرین عسل و شرکت های پیش ساخته و... از ایران صادرات خوبی به آفریقا دارند.
سودان جنوبی مسلمان بود و جوانان آن با تهاجم فرهنگی از طریق مدارس تبشیری و حضور معلمان غربی تحت نذر فرهنگی ، طی ۳۰ سال مسیحی یا بدون تعصب وطنی و دینی شدند و پس از خستگی از جنگ داخلی و مداخله سازمان های بین المللی و رفراندوم از سودان بزرگ جدا و یک کشور اسلامی بزرگ و مومن و جزء محور مقاومت و دارای بیشترین حافظ کل قرآن و محب اهل بیت ع تجزیه شد هم اکنون هم رگه های تبدیل آن به سودان شرقی و غربی آغاز شده است.
در مدارس تبشیری در پرونده تحصیلی و کارت هویتی اسم بچه ها عوض میشود و اسم اروپایی برای آنها میگذارند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 آزمایش و تذکری مهم
♦️به کانال مدارس برتر ایران و جهان بپیوندید:
https://eitaa.com/madresebartar
984030977_-2098254471_230428_105237.pdf
5.62M
🔵 اولویت های پژوهشی وزارت آموزش و پرورش
♦️پژوهشگران یا دانشجویانی که قصد انتخاب موضوع رساله ارشد و دکتری را دارند می توانند این موضوعات را انتخاب نموده و مورد حمایت قرار گیرند.
♦️به کانال مدارس برتر ایران و جهان بپیوندید:
https://eitaa.com/madresebartar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 فراخوان جایزهٔ معلم
❇️ «جایزه معلم» جایزهای است برای معرفی و تقدیر از معلمانی که در فعالیتهایشان خلاقیت آموزشی، تربیتی و اجتماعی دارند.
❇️ معرفی این معلمان میتواند الگویی برای معلمی و آموزش خلاقانه باشد.
❇️ شما هم میتوانید در معرفی این معلمان ما را یاری دهید. با استفاده از بات زیر معلم اثرگذار و خلاقی را که میشناسید، معرفی و نامزد دریافت جایزهٔ معلم کنید.
📝 هئیت داوران پس از بررسی نامزدها، معلمهای برتر را انتخاب میکنند و «جایزهٔ معلم» را به تعدادی از معلمان و دیگر نقشهای اثرگذار در نظام آموزش و تربیت اهدا میکنند.
شما میتوانید برای معرفی معلم مورد نظر خود و مشارکت در تامین موقوفه جایزه معلم به پیوندهای زیر مراجعه کنید.
👨🏫 معرفی نامزد «جایزه معلم»:
b2n.ir/mpnom
🌱 مشارکت در موقوفه جایزه معلم:
b2n.ir/mpfund
🌐اطلاعات بیشتر
muallemprize.ir
♦️به کانال مدارس برتر ایران و جهان بپیوندید:
https://eitaa.com/madresebartar
《انتخابات ترکیه》
نگارنده: مهدی فیاضی
انتخابات ترکیه نزدیک است (۲۴ اردیبهشت) .
و انتخاب مجدد اردوغان پس از ۲۰ سال حاکمیت بر ترکیه و ائتلاف جمهور قطعی نیست!
اردوغان در پیشروی داعش و پان ترکیسم و تعرضات آذربایجان بزرگترین خسارتها را به ایران زد اما در اعلام استقلال کردستان عراق و مهار ارتشیان ترکیه و مهار غرب و توازن در رهبریت جهان تسنن و مبادلات اقتصادی دوجانبه بیشترین کمک را به ایران داشت و ایران نیز در کودتای ترکیه و تغییر قانون اساسی ترکیه بیشترین کمک را به او نمود .
اما رفتن اردوغان و جایگزین او رجب قلیچدار اوغلو رئیس ائتلاف ملت ، چقدر به نفع ایران است؟ و مواضع احتیاطی ایران در قبل از انتخابات در قبال رقیب اردوغان چگونه باید باشد؟
بسیاری از تحلیل گران بزرگترین واقعه اثرگذار جهان در امسال را انتخابات ترکیه میدانند.
اردوغان پس از کودتای نافرجام ترکیه صدها مدرسه نخبه پرور و ممتاز و با شهریه گران فتح الله گولن در جهان را مصادره نمود و تحت مدیریت بنیاد معارف ترکیه درآورد. این مدارس از مولفه های قدرت نرم ترکیه در جهان هستند و نیروی بومی همسو با ترکیه پرورش میدهند. برنامه درسی آن مدارس عموما یا بومی یا بین المللی با محتوای کمبریج است و دروس زبان ترکی و ترکیه شناسی و حضور معلمان ترکی از ملزومات آن میباشد و بدلیل پیوست اقتصادی درآمد زا و خودکفا می باشند . فتح الله گولن واعظ مذهبی و مدرسه دار ترک در پنسیلوانیای آمریکا ساکن است.
ترکیه نسبت به جذب دانش آموزان شهریه پرداز ایران تلاشهایی دارد.
♦️ به کانال مدارس برتر ایران و جهان بپیوندید:
https://eitaa.com/madresebartar
#جلسات_مجازی
📣به مناسبت گرامیداشت شهادت شهید مطهری و هفته معلم سلسله جلساتی برگزار می گردد.
#جلسه_سوم
🎙باحضور استاد محترم: آقای دکتر امینیان
📌موضوع : معلم چه میکند؟
🕓زمان : شنبه ۱۶ اردیبهشت ، ساعت ۱۶
#پخش_زنده از کانال بینش مطهر||مطهرین
در #ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
🔴 چیستی و چرایی مدارس مسجدمحور
🔴 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وزارت آ و پ برگزار میکند:
🔴 نشست علمی و تخصصی چیستی و چرایی مدارس مسجدمحور و نقد آن
♦️ با حضور:
🔺 اعضاء هیئت علمی و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی و پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش
🔺 اعضاء معاونتهای ابتدایی و متوسطه وزارت
🔺 اعضاء شورای عالی آموزش و پرورش
🔺 دفتر همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش
🔺 دفتر آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 لینک مجازی:
https://webinar.oerp.ir/b/x93_njg_iqa_3he
✅ همچنین حضور برای عموم آزاد است.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
❗️تعلیم و تربیت چه چالش ها و ظرفیت هایی در عرصهی بین الملل دارد؟
رویداد بین المللی الف تا برگزار میکند:
نشست تخصصی اول
«بررسی چالشها و ظرفیت های تعلیم و تربیت در جهان اسلام»
✔️با حضور دکتر محمد نصیرخان،دکتر کامران شیوندی و دکتر پاسکال پاکس آندبو.
دبیر نشست:
دکتر احسان اکرادی
🗓️زمان: پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت
⏱️ساعت ۱۰ الی ۱۲
پخش زنده در کانال رویداد در بستر شاد:
https://shad.ir/alefta
به کانال مدارس برتر ایران و جهان بپیوندید:
https://eitaa.com/madresebartar
-1613947135_-1204315441_230511_182515.pdf
2.35M
معنای معلمی
2⃣ متن خوانی در هفته معلم
*ملاحظاتی اجمالی درباره تعلیم و تربیت و مقام معلم*
✍دکتر رضا داوری اردکانی
معلمی گرچه شغل است و همیشه شغل بوده است، با شغلهای دیگر تفاوت دارد. اگر «شغل» کاری باشد که در مدت معین برای گرفتن مزد معین انجام میشود، بعضی کارها چیزی جز شغل نیستند و بعضی دیگر بیش از یک شغلند. یکی از آنها معلمی است که غایتش نمیتواند صرفاً مزدگیری باشد؛ چنان که در قدیم، معلمان کمتر مزد میگرفتند. حتی افلاطون و ارسطو سوفسطاییان را ملامت میکردند که چرا در ازای تعلیم، مزد میگیرند و مقام علم را تا حد کالای قابل خرید و فروش پایین می آورند! و مگر در آیین ما علمفروشی مذموم نیست؟
ولی به هر حال اکنون معلمی شغل است و قاعدتاً باید از شغلهایی باشد که شاغلانش از آن رضایت دارند و بعضی از معلمها به شغل خود مباهات میکنند. (اگر امروز معلم از کار و شغلش ناراضی است، باید خللی در نظم زمان روی داده باشد و چیزها از جای خود جدا شده باشند) به هر حال شغل معلمی از قدیم از اشرف مشاغل بوده است و مگر نه اینکه خدا در کتاب مبین تعلیم را به خود نسبت داده است؟ او آغاز علم است و با تعلیم اسماء، زبان و استعداد و امکان فراگرفتن علم و رسیدن به مراتب آن را در ما به امانت نهاده است؛ یعنی اگر تعلیم الهی نبود، هیچ تعلیمی ممکن نمیشد؛ چنان که موجودات زمینی و آسمانی که از این نعمت و موهبت بهرهمند نشدهاند، علم هم ندارند.
♦️ به نقل از:
@Nezammabahes
♦️به کانال مدارس برتر ایران و جهان بپیوندید:
https://eitaa.com/madresebartar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍 ابتکار مدرسه ای در چین؛
والدین چینی را برای دانش آموزان به تصویر می کشد که در محل کار سخت تلاش می کنند تا فرزندشان در آرامش درس بخواند. بچه ها با دیدن این تصاویر به گریه می افتند.
♦️به کانال مدارس برتر ایران و جهان بپیوندید:
https://eitaa.com/madresebartar
📢 رویداد الفتا با همکاری مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) برگزار میکند
🔍 نشست تخصصی با موضوع:
شاخصهای برنامه تربیت در مدرسه تراز سند تحول
🔸 با حضور دکتر مصطفی فیض و دکتر علی امینیان و دکتر روحالله امینی و جمعی از کادر پرورشی مدارس
📅 زمان: یکشنبه ۲۴ اردیبهشت، ساعت ۱۵
🏠 مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه دهم، ساختمان مفید، طبقه پنجم، مرکز علوم نوین اسلامی(معنا)
___________
#الفتا
#تحول
#نشست_تخصصی
#معنا
#سکوی_تحول_آموزش_پرورش
__
✏️ @alefta
🌐 alefta.ir
🌑🌑🌑🌑🌑
عن الإمام الصادق علیه السلام في وصيته لعبد الله بن جندب رحمه الله:
ْ يَا ابْنَ جُنْدَبٍ بَلِّغْ مَعَاشِرَ شِيعَتِنَا وَ قُلْ لَهُمْ لَا تَذْهَبَنَّ بِكُمُ الْمَذَاهِبُ فَوَ اللَّهِ لَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ فِي الدُّنْيَا وَ مُوَاسَاةِ الْإِخْوَانِ فِي اللَّهِ وَ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ يَظْلِمُ النَّاس.
پسر جندب! به شيعيان ما این پیام را برسان و بگو: دستخوش افكار پراكنده نشويد (فکر های اشتباه شما را منحرف نسازد)، به خدا، جز با پرهيزگارى، كوشش و تلاش در دنيا و مواسات با برادران در راه خدا به ولايت ما نتوان رسيد، آن كه به مردم ستم كند شيعه ما نيست.
تحف العقول، ص 303.
عظم الله اجورکم.
رحم الله من أهدی للإمام الصادق علیه السلام الصلوات علی محمد و آل محمد
🌑🌑🌑🌑
✍ یادداشتی در امکان سنجی تحقق تربیت اسلامی در بستر مجازی و با هوش مصنوعی / علی امینیان
📘 با توجه به گسترش روزافزون اَپ ها، سکوها و بسترهای مجازی آموزش و هوش مصنوعی آیا علاوه بر آموزش، امر تربیت نیز به نحو مطلوب در بستر مجازی امکانپذیر است؟
♦️انسان موجودی ذاتاً اجتماعی است فلذا برای رشد تمام ساحتی(ساحات عاطفی، اجتماعی، عقلی، اخلاقی، بدنی و ...) نیازمند به روابط انسانی است. توضیح آنکه؛
تمام رفتارها و حالات شخصی افراد نمود فعل و انفعالاتی است که در عمق جان آنها یعنی ساختار ادراکی، تحریکی و توجهات نفسانی آنها رخ می دهد. هر فرد به سمت فعلی گرایش یافته و رفتاری را انجام می دهد که پیشتر صفحه ی جانش به آن روی کرده و جانش به آن مشغول گشته (گرچه که به ذهن نیامده و ناآگاهانه باشد). آنگاه قوای انسان به همان سمت گسیل یافته و فعل ملائم و متناسب با آن را انجام خواهند داد. به همین دلیل، روابط صمیمی انسانی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان، بیشترین تأثیر را در بروز افعال و شکل پذیری شخصیت آنها دارد.
♦️در روابط نزدیک انسانی به سهولت ساختار ادراکی و توجهات افراد به سمت ارزشهای نهفته در تار و پود آن روابط سوق یافته، به آن می گروند. روابط طولی مانند ارتباط با والدین و مربی و روابط عرضی مانند ارتباط با دوستان گاهی به شکل تأسی و الگوگیری، گاهی به شکل حرف شنوی و پذیرش آسان، گاهی به شکل القائات نفسانی و گاهی به اشکال دیگر صورت می گیرد که همگی به واسطه ی قرابت، تسری خصوصیات و تصرف از یک سو به سوی دیگری است که این همان معنای "ولی و ولایت" است.
♦️اگر ماموریت اصلی مدرسه، تربیت دانش آموزانی رشد یافته در تمامی ابعاد باشد نمی توان معلم را به مأموری صِرف در انتقال مفاهیم و تسهیل گر در فهم مطالب کتاب فرو کاست. بلکه می بایست به دنبال ایجاد نقشی برای مربی بود که بتواند با دانش آموزانش ارتباط و پیوند حبی برقرار کرده و در جانشان بنشیند؛ تا رفتار درست را در او ببینند و الگو بگیرند، سخنش را بپذیرند و اتصال و القاء نفسانی حاصل شود و معلم واسطه فیض در کسب فضائل گردد و در یک کلمه: معلم "راهبری توجهات" دانش آموز را رقم بزند. تأثیر و تغییر در رفتار افراد بدون نزدیک شدن به موقعیت و عالَمی که آنها در آن حاضرند ممکن نیست و این مهم صرفاً در روابط مسؤولانه ی حبی و انسانی محقق می شود؛ نه با هوش مصنوعی. (دست کم آنچه از هوش مصنوعی تا امروز یافته ایم).
♦️از سوی دیگر ایجاد و ساماندهی روابط دوستانه و راهبری اثرات آن به سمت مطلوب، بویژه در سنین میانی مدرسه ای، بدون محوریت و اشراف مربی میسر نیست؛ چرا که در این صورت روابط جمعی دور از دسترس مربی رقم خورده و به بیراهه می رود.
همچنین تنوع دانش آموزان و منحصر به فرد بودن شرایط و علایق و ویژگی های هر دانش آموز نشانگر مهم دیگری برای محوریت نقش مربی در میان سایر عوامل است. هر یک از عوامل دیگر تقریباً صامت و ثابت بوده و نسبت به گوناگونی دانش آموزان انعطاف چندانی ندارند. در این میان تنها عامل انسانی یعنی مربی است که می تواند شرایط و اقتضائات روحی و باطنی خاص هر فرد را درک کرده و او را متناسب با وضعیتش به سمت مطلوب سوق دهد. از اینجا می توان دریافت که مربی و معلم می تواند نقش و اثر هر عامل دیگری را نیز متناسب با هر فرد به ظهور برساند و در جایگاه خودش قرار دهد.
♦️البته ناگفته نماند که هوش مصنوعی نیز قادر است با دریافت ویژگی های هر دانش آموز برای او برنامه ای ویژه تعریف نماید اما در نسبت با ریزفاکتورهایی که مربی انسانی(در افق خرد) متوجه می شود و برنامه ای که او می تواند تعریف نماید قطعاً ناقص تر و ناکارآمدتر است و انگیزش چندانی نیز در دانش آموز برای اجرای برنامه ایجاد نخواهد نمود.
♦️بر این اساس اگر ما مدرسه را تربیت بنیان قلمداد کردیم نمی توان آن را معلم محور ندانست. حتماً تبیین ها و دلائل دیگری نیز برای سرآمدی و کارآمدی عامل انسانی در امر تربیت وجود دارد؛ مانند ایجاد انگیزش، تامین عاطفی، الگوگیری و الهام پذیری از مربی، آزمون و رفع خطا، آموزش مهارت ها و ... که در اینجا به این اندازه کفایت می کنیم . نکته جالب اینجا است که امروزه مدارس پیشرفته اینترنتی و مجازی در جهان مانند Wolsey Hall Oxford که از 104 کشور مخاطب و کاربر دارد دارای سیستم حمایتی آموزشی و مشاوره ای(SPM) هستند که یک معلم_رابط فعالیت های آموزشی و تربیتی دانش آموز را پیوسته رصد می کند و با خانواده او در ارتباط است و در واقع ارتباط و اشراف یک معلم بر وضعیت دانش آموز را حذف نکرده اند.
♦️ناگفته نماند با روندپژوهی ساحت های مختلف حوزه فرهنگ مانند ورزش، فعالیت های مذهبی، آموزش و به طور کلی آینده پژوهی عرصه های مختلف سبک زندگی مردمان فرهنگ های مختلف، این حقیقت خود را به ما نشان می دهد که قطعاً و حتماً آینده زندگی در جهان یک زندگی تمام مجازی نخواهد بود. برای مثال در حوزه گردشگریِ حضوری انواع مختلف تورها و سفرهای علمی _تحقیقی، تفریحی یا بومگردی و در زمینه مذهبی، سفرهای زیارتی پیوسته در حال توسعه بوده و با استقبال مردم مواجه شده است. از دیگر سو، آمادگی جسمانی و ورزش یکی از عرصه های مهم و وسیع است که به سرعت وارد سبک زندگی ملت ها و نسل ها شده است. توسعه ورزش همگانی، آمادگی جسمانی در مدارس و رفتن به باشگاه ورزشی در برنامه روزانه نسل های جدید به راحتی قابل مشاهده است.
♦️دست آخر در حوزه آموزش نیز در زمینه های خاصی گسترش برنامه های حضوری در مدارس چشمگیر است؛
_ تجربه ورزی و کاربست مفاهیم و موضوعات آموزشی به صورت حضوری
_ شکل گیری مدارس طبیعت، تجربه زندگی با طبیعت، کشاورزی و دامداری دانش آموزان و ....در مدارس نسل جدید
_ رویکرد مدارس به آموزش فعالیت گروهی و روابط اجتماعی به صورت حضوری
_ جدی شدن آمادگی جسمانی و تربیت بدنی در مدارس
_ رویکرد آموزش در جهان به مهارت آموزی(مدارس و رشته های فنی و حرفه ای) به جای انتقال مفاهیم(مدارس و رشته های نظری)
و ....
همه از مواردی است که تمام مجازی شدن سبک زندگی و بالاخص حوزه آموزش در آینده جهان را نفی می کند.
♦️به کانال مدارس برتر ایران و جهان بپیوندید:
https://eitaa.com/madresebartar/401
لایحه برنامه هفتم توسعه کشور.pdf
2.4M
✍️ فصل آموزش و پرورش لایحه برنامه هفتم توسعه کشور را بخوانیم. (فصل 18/ ص 133)
♦️محورهای امیدبخش و تحولی در این لایحه دیده می شود. از جمله آنها؛
✅ مدرسه محوری و افزایش اختیارات اداری و مالی ارکان مدرسه
✅ توجه ویژه به جذب و تربیت معلم و نیروی انسانی از شیوه های مختلف
✅ ممنوعیت هر گونه به کار گیری نیروی جدید از طریق خرید خدمت، حق التدریس آزاد و آموزش یار نهضت سواد آموزی
✅ توسعه مدارس شبانه روزی، پیش دبستانی، فنی و حرفه ای و ...
✅ تدوین و تصویب * قانون نظام جامع امور تربیتی* ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این قانون شامل ایجاد پرونده الکترونیک آموزشی رشدی تربیتی و صدور کارنامه تربیتی برای همه دانش آموزان
✅ استقرار نظام رتبه بندی واحدهای آموزشی و پرداخت پاداش به کادر واحدهای آموزشی موفق
و ...
♦️ البته از برنامه بالادستی تا نوشتن آیین نامه اجرایی و تا اجرا و اثربخشی فاصله زیادی است.
🌍 به کانال مدارس برتر ایران و جهان بپیوندید؛
https://eitaa.com/madresebartar/401
🖇امام خامنهای(حفظه الله):
💬در دوران هوش مصنوعی نمیتوان با همان شیوههای ۴۰ سال پیش کار کرد.
💬بزرگترین توصیۀ امام ادامه راه او و پیروی از میراث اوست. ما باید آن ۳ تحولی که امام ایجاد کرد را دنبال و حفظ کنیم.
💬در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و... نمیتوان با همان شیوههای ۴۰ سال قبل کار کرد. امروز ابزارها باید متناسب با زمان انتخاب شود. 1402/3/14
📝 @FarajNezhad110
▪️داغهایهمهتاریخرامابهیکبـارهدیدیم
چراکهماامتآخرالزمانیم،وخمینی،اینماه بنیهاشم،میراثدارهمهصاحبانعهــدبود درشبیلـــــدایتاریخ.درعصـــــرادبارعقــل
وفلکزدگیبشــــر،درزمانــــــــــــهغربتحق
درعصـــــــریکهدیگرهیچپیـــامبریمبعوث
نمیشــــدوهیچمنـــــذرینمیآمدخمـینی
میـــراثدارهمـــهانبیـــاواسبـــاطایشانبود
وداغاوبـــردلمــــــا،داغهمـــــهاعصـــــــــار
داغیبیتسلی. شهید آوینی
به نقل از:
@KhaneMoslehan
🔹مروری بر یافتههای آزمون پرلز ۲۰۲۱ در ایران و جهان
✍دکتر رضا امیدی در کانال سیاستگذاری اجتماعی نوشت:
در آزمون پرلز ۲۰۲۱ که یافتههای آن طی روزهای اخیر منتشر شده، ۵۷ کشورو ۸ ایالت (۵ ایالت از کانادا، ۲ امارت از امارات متحدۀ عربی، و آفریقای جنوبی) شرکت داشتهاند؛ جمعاً ۴۰۰ هزار دانشآموز، ۲۰ هزار معلم، ۳۸۰ هزار والدین، و ۱۳ هزار مدرسه. آزمون پرلز مربوط به سنجش کیفیت روخوانی و درک مطلب دانشآموزان پایۀ چهارم ابتدایی است. سؤالات آزمون در سه سطح آسان، متوسط، و دشوار طراحی میشود. آزمون این دوره همزمان با شیوع کرونا بوده است. از ایران حدود ۲۱۸ مدرسه با ۵۹۶۲ دانشآموز بهعنوان نمونه در این آزمون حضور داشتهاند.
🔸۶۷ درصد والدین گفتهاند در ایام کرونا فرزندانشان در خانه بودهاند و کیفیت یادگیریشان به میزان زیاد (۲۲ درصد) یا تاحدی (۴۵ درصد) تحت تأثیر قرار گرفته است. این تأثیرپذیری برای دانشآموزان ایرانی ۷۴ درصد اظهار شده است؛ ۳۴ درصد به میزان زیاد و ۴۰ درصد تاحدی.
🔸در بین ۵۷ کشور شرکتکننده، دانشآموزان ایرانی با نمرۀ ۴۱۳ در رتبۀ ۵۳ قرار گرفتهاند و تنها اردن، مصر، مراکش، و آفریقای جنوبی بعد از ایران قرار دارند. کشورهای منطقه نظیر عربستان، عمان، قطر، و بحرین که در دورۀ قبل آزمون در وضعیت نزدیک به ایران یا پایینتر قرار داشتند، در این دوره پیشرفت قابلتوجهی کردهاند.
🔸در تمام کشورهای شرکتکننده نمرۀ دختران بالاتر از پسران است. در ایران نیز نمرۀ دختران ۴۲۲ و نمرۀ پسران ۴۰۵ است. در مقایسه با دورۀ قبل آزمون دختران ایرانی حدود ۳۰ نمره و پسران حدود ۲ نمره افت کردهاند.
🔸۵۹ درصد دانشآموزان ایرانی نمرۀ ۴۰۰ به بالا گرفتهاند (۲۹ درصد بالای ۴۷۵، ۷ درصد بالای ۵۵۰، و ۱ درصد ۶۲۵). نمرۀ ۴۰۰ حداقل معیار است یعنی کشورها باید تلاش کنند ۱۰۰ درصد دانشآموزان خود را به بالای این آستانه برسانند. در این دورۀ آزمون حدود ۹۴ درصد دانشآموزان شرکتکننده از کشورهای حاضر در آزمون از این آستانه عبور کردهاند، درحالیکه شکاف ایران از این آستانه بیش از دورۀ قبل شده است. در دورۀ قبل ۳۵ درصد دانشآموزان ایران نمرۀ کمتر از ۴۰۰ گرفته بودند، که در این دوره این نسبت به ۴۱ درصد رسیده است؛ نمرۀ زیر ۴۰۰ یعنی ضعف جدی و ناتوانی در خواندن و درک مطلب. این در حالی است که در کل آزمونِ این دوره تنها حدود ۶ درصد دانشآموزان نمرۀ کمتر از ۴۰۰ گرفتهاند.
🔸بخش دیگری از آزمون پرلز به وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانوار دانشآموزان بهلحاظ تحصیلات والدین، تعداد کتاب و کتاب کودک در خانه، و وضعیت شغلی والدین مربوط است و برایناساس خانوارها در سه سطح بالا، متوسط، و پایین دستهبندی شدهاند. از نمونۀ دانشآموزان ایرانی ۷ درصد در دستۀ بالا، ۳۸ درصد متوسط، و ۵۵ درصد در دستۀ پایین قرار گرفتهاند. در نمونۀ دانشآموزان ایران آنهایی که بهلحاظ اجتماعی-اقتصادی در دستۀ بالا قرار دارند ۱۱۲ نمره با دستۀ پایین اختلاف دارند؛ نمرۀ ۴۹۳ به ۳۸۱. این شکاف در کل آزمون بین دانشآموزان دستۀ بالا و پایین حدود ۸۶ نمره است. بیشترین شکاف بهلحاظ پایگاه اجتماعی-اقتصادی مربوط به آفریقای جنوبی است. بعد از آن کشورهایی نظیر برزیل، بلغارستان، مجارستان، امارات، و بحرین شکافی بیش از ایران دارند.
🔸در ذیل وضعیت اجتماعی-اقتصادی بهطور جداگانه تأثیر متغیّرهایی نظیر علاقۀ والدین به مطالعه، میزان آمادگی آموزشی کودک در بدو ورود به دبستان مثل آشنایی با حروف الفبا، و میزان کار آموزشی در خانه پیش از ورود به دبستان بر پیشرفت کیفیت آموزشی نیز بررسی شده است.
🔸وضعیت مدرسه از دیگر شاخصهایی است که تأثیر جدی بر میزان پیشرفت یادگیری دانشآموزان دارد. مدارس در این زمینه در سه سطح برخوردار، متوسط، و محروم دستهبندی میشوند. از نمونۀ ایران حدود ۵۰ درصد در دستۀ محروم قرار گرفتهاند. اختلاف نمرۀ دانشآموزان مدارس با وضعیت برخوردار و محروم حدود ۷۶ نمره است. میانگین اختلاف نمره در کل آزمون بین مدارس برخوردار و محروم ۴۲ نمره است. تأثیر فضای مدرسه بهلحاظ غیبت، اختلال در آموزش، فحاشی، دعوا، قلدری، دزدی، تقلب، وندالیسم، و غیره نیز بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بررسی شده است.
🔸نکتۀ جالب این است که حدود ۹۵ درصد دانشآموزان ایرانی اظهار کردهاند که بهمیزان زیاد یا متوسط به خواندن علاقه دارند و از این نظر دانشآموزان ایرانی در رتبۀ ۵ قرار دارند. همچنین حدود ۸۱ درصد دانشآموزان ایرانی بهمیزان زیاد یا متوسط روخوانی را برای خود راحت دانستهاند (۵۰ درصد زیاد و ۳۱ درصد تاحدی).
به نقل از:
@Nezammabahes
♦️به کانال مدارس برتر ایران و جهان بپیوندید:
https://eitaa.com/madresebartar