eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
94 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 امام باقر علیه‌السلام: فَوَ اَللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللَّهَ وَ أَطَاعَهُ. به خدا قسم شيعه ما نيست مگر كسى كه از خدا بپرهيزد و فرمانبردار او باشد. 📚مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص 107. ▪️شهادت باقر آل محمد علیه‌السلام که مدرسه ما به نام زیبای ایشان مزین شده، تسلیت. علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
⚫️ صلوات خاصه امام باقر علیه السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَما لِعِبَادِكَ وَ مَنَارا لِبِلادِكَ وَ مُسْتَوْدَعا لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِما لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ . خدايا درود فرست بر محمّد بن على،شكافنده دانش،و پيشواى هدايت،و رهبر اهل تقوا،و برگزيده از بندگانت.خدايا چنان‏كه او را قرار دادى براى بندگانت نشانه،و براى كشورهايت مشعل نور،و محلّ سپردن حكمتت‏ و تفسيرگرت وحى‏ات،و به فرمان بردن از او فرمان دادى،و از نافرمانى‏اش برحذر داشتى،پس بر او درود فرست،اى پروردگار برترين درودى كه بر يكى از فرزندان پيامبرانت و برگزيدگانت،و رسولانت و امينهايت فرستادى،اى پروردگار جهانيان‏ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 به مناسبت عرفه ✅ بهشت آدمی باغ نیست، بهشت آدمی ادراک ملایم است و ادراک ملایم آدمی، توحید است که این بهشت نقد است. ✅ حور العین آدمی، یک زن زیبا نیست، این حور العین حیوانی است. علم هم حور العین انسان است. حور العین آدمی، توحید است. ✅ حضرت سیدالشهداء در دعای عرفه حور العین آدمی را از خدا درخواست کرد. این که عرض می کند: "فارجعنی الیک بکسوة الانوار"، این کسوت انوار یعنی توحید احدی صمدی را از خدا درخواست کرد. ✅ این حور العین ها شأن پیامبر اکرم است که به عالم عرضه کرد که آن عبارت از «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ» است. ⬅️ که این عبارت از ملکوت اعلی است که اولیاء الله همه از این حور العین بهره می‌برند و از این بهشت و میوه و حیات بی‌نهایت و سکر بی‌نهایت و شفای بی‌نهایت محظوظ می‌شوند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 دهه امامت روز عید قربان تا روز عید غدیر، در واقع یک مقطعی است متصل و مرتبط با مسئله‌ی امامت. خدای متعال در قرآن یاد می‌فرماید: «و اذ ابتلی ابراهیم ربّه بکلمات فأتمّهنّ قال انّی جاعلک للنّاس اماما» (بقره/ ۱۲۴)؛ «و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتی بیازمود و وی آن همه را به انجام رسانید، [خدا به او] فرمود: من تو را پیشوای مردم قرار دادم » 🔸 ابراهیم از طرف پروردگار منصوب شد به امامت. چرا؟ چون از عهده‌ امتحان‌های دشوار برآمد. مبدأ این را می‌شود روز عید قربان به حساب آورد، تا روز عید غدیر که روز امامت امیرالمؤمنین علی بن ‌ابی طالب (علیه ءالاف التّحیّة و الثّناء) است. این هم به دنباله‌ امتحانات سخت بود. امیرالمؤمنین طول حیات مبارکش را با امتحان - امتحان‌هایی که از آن سرافراز بیرون آمده است - گذرانده؛ 🔸 از ۱۳ سالگی یا ۱۱سالگی و قبول نبوت تا لیلةالمبیت، یک جوان فداکار و فانی در پیغمبر که آماده است جان خود را فدای پیغمبر بکند - عملاً این را در ماجرای هجرت پیغمبر به اثبات می‌رساند - 🔸و بعد هم آن امتحان‌های بزرگ در بدر و احد و حنین و خیبر و بقیه‌ی جاها. ⬅️ این منصب والا، دنباله‌ی این امتحان‌هاست؛ 💠 لذا د‌لها متوجه شده است به اینکه بین عید قربان و عید غدیر یک ارتباط است. بعضی هم این را «دهه‌ امامت» نامیده‌اند و نام مناسبی است. (۱۳۸۸/۰۹/۰۴) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نود و هشتم🔰 🔹به یکی از اساتید گفتند: ما می خواهیم نماز شب بخوانیم. ❓گفت تو فقط موقع اذان بلند می‌شوی؟ گفتند: بله گفت: ساعت پنج مثلاً اذان است. فردا شب 4:59 دقیقه بیدار شو! ❌بیشتر هم نمی خواهد کاری بکنی. این را یک هفته داشته باش. در هفته بعد به همین صورت زودتر بیدار شو. بعد از یک مدّتی آمد گفت: 🔅آقا! من می توانم حالا دیگر نماز شب بخوانم. اگر بگویی نیم ساعت جلوتر، ❌ گاهی طبعِ ما در مراحل ابتدایی نمی‌تواند. ☑️ ولی آهسته آهسته می‌شود. و نباید زیاد سخت گرفت. ☑️تمرین دادن دارد. ▫️شما الان میخواهید خط بنویسید، ❓مگر می توانید همین اوّل دست به خط بکنید؟ کسی که کلاس اوّل می رود با چه زحمتی می خواهد «بابا» را بنویسد. ❗️ما می گوییم «بابا» که نوشتنش راحت است! ولی خب اوّلِ کار است. انقدر تمرین می کند تا به اینجا می رسد؛ ☑️این قاعدۀ کار است. ▫️بچّه می خواهد راه بیافتد، ❓مگر همین اوّل می تواند راه بیافتد؟ می بینید چقدر با چه زحمتی بلند می شود، زود می افتد، بعد به جایی می رسد ⬅️حرف می زند ⬅️و فکر می کند ⬅️و راه هم می رود ❌و هیچ مشکلی هم ندارد. در این مرحله، برایش ملکه شد. و کودک آهسته آهسته به اینجا رسید. ☑️ پس قاعده را یاد بگیریم. 📚جلسه بیست و هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فرصت مزاحمت‌ها 🔸 در مسیر سلوک تمام مزاحمت‌ها برای سالک، فرصت الهی است. گرچه ممکن است او در ظاهر به زحمت بیفتد و خون‌دل‌ها بخورد، ولی رشد می‌کند و به مقصود، نزدیک‌تر می‌شود. 🕊 سالکی که در مسیر معنویت قدم نهاده اما همسرش با او همراهی نمی‌کند، باید بداند بهترین فرصت مجاهده را به دست آورده است و چنین تعاملی، اهل سلوک را خیلی زود به نتیجه می‌رساند. او در قدم اول باید: 🔖 به دستور شریعت رفتار کند. 🔖 تمام وظایف خود نسبت به همسر را انجام دهد. 🔖 نسبت به او کوتاهی نداشته باشد. 🔖عادل باشد. ❌ نه اینکه بگوید چون او بدی کرد، من هم بدی می‌کنم! ✅ بلکه به دستور شریعت، بدی او را با خوبی پاسخ دهد. این، همان مجاهده با نفس است و به تدریج راهِ عالم معنا را _که به سختی باز می‌شود_ باز می‌کند. 🔴 البته در اوایل راه، کار آسانی نیست. 📚 لغت موران| جلسه ۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💧 وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ و به خاطر شما باران فرو مى‏‌ريزد. 🌱 به شوق خالق جامعه کبیره حضرت هادی علیه السلام 🌷یادتان هست نوشتم که دعا می خواندم 🌷داشتم کنج حرم جامعه را می خواندم 🌷از کلامت چه بگویم که چه با جانم کرد 🌷محکمات کلمات تو مسلمانم کرد 🌷کلماتی که همه بال و پر پرواز است 🌷مثل آن پنجره که رو به تماشا باز است 🌷کلماتی که پر از رایحه غار حراست 🌷خط به خط جامعه آیینه قرآن خداست 🌷عقل از درک تو لبریز تحیر شده است 🌷لب به لب کاسه ظرفیت من پر شده است علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و سوم🔰 مقصد پنجم: در بعضی آداب استقبال فصل دوم: در بعضی از آداب قلبیّه استقبال 🔶وَصَلَ عنِ الصّادقِ (علیه السلام): 《اذا استَقبَلتَ القِبلَهَ فَآیِس منَ الدُّنیا و ما فیها وَ الخَلقِ وَ ما هُم فیه وَاستَفرِغ قَلبَکَ عَن کُلِّ شاغلِِ یَشغُلُکَ عَنِ اللّه تَعالی و عایِن بِسِرِّکَ عَظَمَه الله تعالی وَاذکُر وُقُوفَکَ بَینَ یَدَیهِ یَومَ تَبلو کُلُّ نَفسِِ ما اَسلَفَت وَ رُدّوا الیَ اللهِ مَو لیهُم الحَق وَقِف عَلی قَدَمِ الخَوفِ والرَّجا.》 🔶 و این دستور شریف دستوری است برای امثال ما محجوبین که نمی توانیم حالات قلبیّه خود را دائما حفظ کنیم و جمع بین وحدت و کثرت و توجه به حق و خلق نمائیم. ✳️ پس در این هنگامِ توجه به حق و استقبالِ قبله: 🔸 از دنیا و آنچه در اوست باید مایوس گردیم؛ 🔸و از خلق و شئون آنها طمع خود را ببریم؛ 🔸و مشاغل قلبیّه و شواغل روحیّه را از جان و دل بیرون کنیم؛ 🔆 تا آنکه لایق حضور حضرت گردیم و جلوه ای از جلوه های عظمت در سرّ روح ما تجلّی کند. ♦️ پس در محضر چنین عظیم الشّانی که تمام دارِ تحقق، جلوه ای از جَلواتِ فعل او است، چون تو و من مسکینی، باید به قدمِ خوف و رجا تردّد کنیم و بایستیم. ✅ چون ضعف و فُتور و بیچارگی و فقر و ذلّتِ خود، و عظمت و حشمت و جلال و کبریای ذات مقدّس را دیدیم؛ ⬅️ از خطرِ مقام، در خوف و خشیّت باشیم. ✅ وچون رحمت و عطوفت و الطاف غیر متناهیه و کرامات بی پایان را دریافتیم؛ ⬅️ امیدوار گردیم. 📚آداب الصلاه| صفحه ۱۳۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🕋 بیان اسرار حج از زبان شیوای حضرت علامه حسن‌زاده آملی ره 🔰 توضیحات مقدماتی https://eitaa.com/madresehbagherain/2059 🔰 قسمت اول https://eitaa.com/madresehbagherain/2032 🔰 قسمت دوم https://eitaa.com/madresehbagherain/2036 🔰 قسمت سوم https://eitaa.com/madresehbagherain/2038 🔰 قسمت چهارم https://eitaa.com/madresehbagherain/2045
🟢 غدیر برای همه مسلمان‌ها مساله غدیر متعلق به همه مسلمان‌ها است. چون به معنای حاکمیتِ 🔸 عدل 🔸فضیلت 🔸و ولایت الله است. 🔗 اگر بخواهیم از متمسکین به ولایت امیرالمومنین باشیم، باید خودمان و محیط زندگیمان را به عدل نزدیک کنیم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ امام می‌خواهد مرا از «من » بیرون ببرد ؛ پیشوای من است و می‌خواهد دست مرا بگیرد و آن جایی ببرد که خودش هست. ✅ او در بسم الله الرحمن الرحیم است مرا هم به بسم الله الرحمن الرحیم می‌برد. ✅ در بسم الله الرحمن الرحیم «من» نیست. اگر امام «من» داشته باشد نمی‌تواند ما را به بسم الله الرحمن الرحیم برساند باید «من» نداشته باشد تا بتواند شفاعت کند. 📚أنهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab