#توحید
✅ لقاء الله آخر آدم است.مگه قبلا لقاء الله نداشتیم؟
چرا داشتیم اما فقط شانی از شئون لقاء خداوند را داشتیم و بعد از این که همه را نمود دیدیم و همه عالم حکایت شد و همه را «رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ» دیدیم به کل لقاء الله می رسیم.
✅ این دارایی آدمی است و بقیه دارایی ها ، دارایی انسانی و بشری است
⬅️ و انسان باید کوشش کند که این دارایی آدمی را با عبادت به دست آورد، آن هم عبادتی که پیامبر اکرم آورده است نه این که از خودمان عبادتی دربیاوریم.
🔆 این عبادات تمرین است. با این عبادات تمرین می کنیم تا عبد بشویم تا به لقاء الله برسیم.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت دویست و سوم🔰
🔹 سرنوشت عارفان را که میخوانیم، میبینیم خیلی اوج می گیرند.
❗️ با خود می گوییم ما که با اینها خیلی فاصله داریم!
این راه کجا و ما کجا!
ما گویا یک میلیونیومش هم نتوانستیم انجام دهیم!
چقدر عمرم رفته!
❌ مطالبی که گفتیم را نخواندیم که ناامید بشویم.
اگر این است، لزومی ندارد آدم بخواند.
این ها را خواندیم که
⬅️بدانیم چقدر راه هست
⬅️و چقدر کار داریم
⬅️و چقدر باید آدم زحمت بکشد!
☑️بصیرت پیدا بکند، شروع به کار بشود، دست به کار بشود.
❌پس یأس اصلا معنا ندارد.
☑️ این ها باید نشاط آور و حرکت آفرین باشد.
❌نباید مانعِ حرکت بشود؛
گاهی آدم می گوید:
رها کنیم دیگر!
هیچی نمیشود!
اینجوری نیست.
به ما گفتند هر خیری را که به رسول الله دادند،
خدایا! به ما هم بده.
❓در همین دعای عید فطر چه میگوییم؟
هر خیری را که رسول الله و اهل بیت را در آن داخل کردی،
"أدخلتَ فیه محمّد و آل محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم"،
من را هم داخل کن.
❗️این "هر خیر"، خیلی حرف سنگینی است.
در همین دعای کمیل به ما گفتند:
که مرا از خصّیصینِ خودت قرار بده.
"أخصِّهم زُلفةً لدیک"
☑️اینجور صحبت ها یعنی اوجی وجود دارد.
ما را هم تشویق می کند.
✅ما باید آهسته آهسته یاد بگیریم.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂 جلسه بیست و نهم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 زوج حقیقی
در قیامت نیز میشود با هم بود، ولی با هم بودن شرطی دارد و آن هم، زوج حقیقی شدن در دنیاست.
▪️زوج حقیقی شدن از راه ایمان میسور است.
▪️ کسانی که در دنیا روابطشان بر اساس ایمان باشد، زوج حقیقی شده و در قیامت نیز می توانند با هم باشند.
▪️ اما همه نسبتهای ظاهری دنیایی، در آنجا برچیده میشود.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂 جلسه ۲۰
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رابطه علم و عمل
▪️قسمت سوم
رسول خاتم صلى الله عليه و آله فرمود:
✨ «العلم امام العمل و العمل و تابعه»
علم، امام عمل است؛ زيرا كه:
🔹كارى بىراهنمائى و پيشوائى دانش صورت نمىگيرد.
🔹و سعادت حقيقى انسان بدون نور علم وقوع نمى يابد.
🔹 و مدينه فاضله
انسانى جز با علمِ بايسته و عملِ شايسته، شكل نمىپذيرد.
⚫️به قول حكيم سنائى غزنوى:
🌱علم نر آمد و عمل ماده
🌱دين و دنيا بدين دو آماده
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده
▪️ قسمت هفتم: علم مانع ورود شیطان
🔹 اگر علم باشد، شیطان از راه علم در انسان، نفوذ نمیکند.
❗️ از راهِ
❌ امور نفسانی
❌ و عمل انسانی، نفوذ میکند.
🔹 کار علمی، نقشۀ راه سلوک است و موانع را برطرف میکند؛
⚠️ اما
❗️ اگر نفسانیاتِ انسان زیاد باشد، عِلم را هر قدر هم که زیاد باشد، بر میدارد.
✔️ در روایات آمده است، علم دعوت به عمل میکند. اگر به آن عمل نکردی، از تو جدا میشود.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
#مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده
🗂 جلسه۳۴۸
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اصالت و استقلال زن
▪️ قسمت اول
🔸انسان ـ خواه زن، خواه مرد ـ ابزار فراواني براي تكامل در اختيار خود دارد، و هرگز خودش ابزاري براي كالاهاي دنيا و متاع زودگذر آن نخواهد بود.
🔺چه اين كه وظايفي كه براي انسان ها تعيين شده هرگز او را به صورت ماشين كار و ابزار رفع نياز در نمي آورد و در اين جهت هيچ امتيازي بين زن و مرد نيست تا گفته شود:
💫نگرش اسلام به زن نگرش ابزارگونه است و زن به عنوان موجود وابسته، تلقي مي شود مثلاً هميشه مي گويند: زنِ نمونه يك همسر خوب، يك مادر خوب و... است، گويا براي خود او اصالتي نيست و همواره او را با ارزشهاي مردانه مي سنجند.
✖️البته اين گونه تعبيرها براي مرد نيز وجود دارد.
❗️ و هرگز منظور از اين تعابير حذف استقلال هويتِ انساني زن يا مرد نبوده
❌و مقصود آن نيست كه زن چون همزه وصل است كه بين مردها سقوط كند.
❌يا ابزار خانواده يا جامعه گردد تا ديگران به كمال برسند و او هماره در حدّ ابزار بماند.
✅ چون انسان متكامل، داراي شؤون گوناگون است و نشانه كمال او در چهره وظايف محوّله ظهور يك مادر خوب و... است، گويا براي خود او اصالتي نيست و همواره او را با ارزشهاي مردانه مي سنجند.
💥نشانه مسؤوليت متقابل زن و شوهر در حريم خانوادگي را مي توان از بيان رسول اكرم صلي الله عليه وآله استنباط كرد كه آن حضرت چنين فرمود:
« مرد مسؤول تأمين نياز و نگهداري اهل خانه است و زن مسؤول حفظ و نگهداري مال شوهر مي باشد و هر مسؤولي در قبال مسؤوليتي كه استقلالِ ذاتي محروم باشد.»
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔖 مطلب جدید
سلسله مباحث تاثیر اندیشههای بنیادین بر سبک زندگی نوین، از سلسله نشستهای علمی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام تقدیم میشود.
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین
▪️قسمت سوم: تاثیر «سوبژکتیویسم» بر سبک زندگی
🔹اولین اندیشهای که تاثیر بسزایی در سبک زندگی غربی دارد، سوبژکتیویسم یا اصالت سوژه است. ریشه این اندیشه را باید در دکارت جستجو کرد.
🔸او برای مقابله با شکاکیت فراگیر عصر خود، به دنبال امر یقینی غیر قابل انکار بود.
🔹 وی به مطلق شک (مطلق اندیشه) رسید و معتقد شد تنها چیزی که نمیتواند در آن شک کند، اصل اندیشه و تفکر به معنای عام است.
🔸 جمله معروف او بر این اساس، «من میاندیشم پس هستم»، است. این گزاره، در فلسفه او، گزاره پایه قرار گرفت.
🔹 ملاک یقینی بودن این گزاره، از نظر دکارت، وضوح و تمایز بود به همین دلیل، ملاک یقینی بودن تمام گزارهها را وضوح و تمایز برای «من» دانست. وی سایر اجزای جهان را نیز بر همین مدار، اثبات کرد.
🎙 استاد عبدالله محمدی
🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59abع
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین
▪️قسمت سوم: تاثیر «سوبژکتیویسم» بر سبک زندگی
🔸به این ترتیب دکارت در مقابله با شک، طرحی را ارائه کرد که در بادی امر، مطلوب به نظر میرسید اما پیامدهای سویی به دنبال داشت؛ از جمله اینکه:
❗️واقعی بودن یا نبودن اشیا، وابسته به یقین «من» است. گویا «من» تعیین میکنم چه چیزی واقعی باشد یا نباشد.
🔹اصالت سوبژه به اين معناست كه اگر قبل از دكارت، صرفنظر از يقينِ من، اشيای عالم، موجودیت داشتند و من هم شیای در كنار آنها بودم، اکنون، منْ اصالت بخش و واقعيت بخشِ تمامی اشيای ديگر حتی خدا هستم. خدا هم چون به يقين من درآید، میتواند واقعی باشد.
🔺اين تفكر دكارت، در کانت به اوج خود رسيد. وی معتقد شد به جای اينكه ذهن را تابع عين بدانيم، این عین است که تابع ذهن است.
🔚 نتیجه این دیدگاه، اصالت یافتن «من» یا فاعل شناسا (یا سوبژه) شد و اشیاء دیگر، دائرمدار و تابع یقین سوبژه.
📍بنابراین، سوبژه هست که اشیاء را واقعی یا غیر واقعی تعیین میکند.
🖇 این اندیشه، متوقف به ساحتِ بنیادین معرفتشناسی نشد و در جهات مختلف ادامه پیدا کرد.
🎙استاد عبدالله محمدی
🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ قسمت چهارم: نمونههایی از تاثیر سوبژکتیویسم بر سبک زندگی
🟡 سینما: در بسیاری از آثار سینمایی با ترجمه فارسی که متناسب با فضای فرهنگی کشور نیست همین تفکر جریان دارد. از جمله:
🎞 فیلم تلقین ( یا Inception) که تا انتهای آن مشخص نمیشود چه چیزی واقعیت دارد و چه چیزی واقعیت ندارد. مرز بین واقعیت و خواب معلوم نیست.
🎞 یا مجموعه فیلمهای ماتریکس (Matrix)، که در آن هم، فرق بین واقعیت و غیر واقعیت، مشخص نیست.
🟠 الهیات: در دهههای اخیر با شاخهای از الهیات مواجه میشویم به نام الهیات ناواقعگرا. و خدایی که در الهیات از آن سخن میگوییم، معلوم نیست وجود داشته باشد و ممکن است غیر واقعی باشد.
بنابراین تفکر سوبژکتیویسم ادامه یافته و به ساحتهای مختلف تسرّی مییابد.
در قسمتهای آینده به تاثیرات محوری آن، اشاره خواهد شد...
🎙استاد عبدالله محمدی
🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و هفتم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل دوم: در بعضی از آداب و اسرار تکبیرات اذان و اقامه
🔶 (سالک) به حسب چهار تکبیر، کبریای (بزرگی) اسم اعظم را به جمیعِ سکنه عوالم غیب و شهادتِ مملکتِ داخلی و خارجی اعلان کند؛
✅ این خود، اعلان عجزِ خود از قیام به ثنای ذات مقدس است و اعلام قصور خود از اقامه نماز است...
🔹 که در تمام احوال نماز، نصب العین سالک باید باشد.
♦️از این جهت در اذان و اقامه مکرر ذکر شود و در نماز دائما تکرار شود، در انتقال از هر حالی به حال دیگر اعاده آن شود؛
⬅️ که در قلب سالک، قصور ذاتی خود و عظمت و کبریای ذات مقدّس، تمکین پیدا کند (جاگیر شود).
✳️ باید سالک در هر تکبیری، قلب و قوای خود را متذکر کند به عجز خود و کبریای حق.
🔶 به وجه دیگر ممکن است تکبیرات اولیه اذان هر یک اشاره به مقامی باشد.
📌اول اشاره باشد به تکبیر از توصیف ذاتاََ؛
📌دوم به تکبیر از توصیف وصفاََ؛
📌سوم به تکبیر از توصیف اسماََ؛
📌چهارم تکبیر از توصیف فعلاََ.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاه| صفحه۱۳۷ و ۱۳۸
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از حکمة الرضا علیه السلام
باسم الحکیم
▫️آغاز ثبتنام مدرسه حکمةالرضا (مدرسه حکمت و عرفان اسلامی امام رضا علیهالسلام)
▫️تحت اشراف استاد معظم آیتالله سید یدالله یزدانپناه
▫️ثبتنام مقطع تمهیدی
از دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی
🏷 به صورت حضوری در تهران و ویژه برادران
⏱مهلت ثبت نام:
تا ۱۴۰۲/۶/۲۰
📖 دفترچه راهنما :
جهت مشاهده کلیک کنید
👈 ثبت نام :
جهت ثبتنام کلیک کنید
🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر به آیدی زیر در پیام رسان بله و ایتا پیام دهید:
@admin_hekmatorreza
🕌 مدرسه حکمةالرضا علیهالسلام
@hekmatorreza