eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.8هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
123 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت هفتم 🔹گاهی انسان از نظر عقلی به رشدی می‌رسد، عقلش گواهی می‌دهد که عزّت و کرامتم را می‌خواهم حفظ کنم، باید این گونه هم عمل کنم. هیچ اشکالی ندارد. امّا یک وقت فکر می‌کند من عجب کسی شدم! ⬅️ اینها توهّمات است. ◀️این به من اینجوری گفت. ◀️من اینجوری گفتم. ◀️این دشمنی‌هایی که می سازد. ⚠️ اکثر دشمنی‌ها توهّمات است که ما با آن درگیر هستیم. ☑️در صحنۀ خانوادگی، در صحنۀ زن و شوهری، در خیلی جاها اکثرش امور وهمی است که واقعیّت ندارد ولی تمام زندگی با آن گره خورده است؛ ❌ و نباید باشد. دومین مطلبی که بوعلی می گوید این است: گاهی کسی که یک نوع ریاست و موقعیّت اجتماعی دارد، در یک جمع، دست به غذا نمی‌برد ⬅️ چون احساس می‌کند کسر شأن است. ❓مگر غذا لذّت ندارد؟ دارد اما می خواهد موقعیّت و جاه و مقامش را حفظ کند. ⬅️ یعنی به خاطر اینکه موقعیّت اجتماعیش حفظ شود این شکلی عمل نمی کند. معمولاً کسانی که موقعیّت‌های اجتماعی دارند، بعضی چیزها را کسر شأن می‌دانند؛ ☑️ بعضی از پادشاهان نوع راه رفتنشان یک شکل خاصّی است، حتّی غذا هم به شکل خاصّی می‌خورند؛ استاد حسن زاده این مثال را گفتند: ☑️ شخصی دارای حَشَم و افراد بود و اهل شراب هم بود. یکدفعه از آن حال مستی در آمد دید با وضع فجیعی پیش اطرافیانش هست ⬅️ از همان جا عهد کرد که دیگر شراب نخورد. یعنی لذّت شراب را به خاطر لذّت جاه و موقعیّت کنار گذاشت. ✅ این نشان می‌دهد لذت وهمی برتر از حسی است. 🗂 جلسه پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح مختصر زیارت رجبیه ▪️قسمت اول 🔹زیارتی است از ناحیه امام زمان (عج)، که عنوان زیارت رجبیّه داده می‌شود. ⬅️و توسط نائب خاص امام زمان «محمد بن عثمان بن سعید» توقیعی از ناحیه حضرت امام زمان رسیده است. یعنی از ناحیه خودِ امام زمان به وسیله نائبِ امام زمان گفتند در ماه رجب این را بخوانید. محتوای این دعا بسیار عالی است: 🔸 "اللّهمّ انّی أسئلک بمعانی جمیع یدعوک به ولاة أمرِک" خدایا تو را می‌خوانم به همه آنچه وُلاةِ امر و صاحبان امرِ تو دعا می‌کنند و از تو طلب می‌کنند، من آن را می خواهم. 🔸 "وُلاة أمر": یعنی اولیای الهی ⬅️ که مجرای فیض هستند ⬅️ و امر تو را به عنوان قطب عالم تدبیر می‌کنند ⬅️و به عالم می رسانند؛ ☑️ مثلِ امام زمان که ما می گوییم شب‌های قدر، تمام نامه‌های اعمال را دستِ ایشان می‌دهند. ❓ولاة امر چه کسانی هستند؟ 🔸 "المَأمونون عَلی سِرِّک" این ها بر سرّ تو آگاه هستند و امینِ سرِّ تو هستند؛ یعنی از آن اسرار الهی. ❓اسرار الهی چیست؟ اسماء حسنی ✅این ها آن مراحلِ عالی سلوک است. 🔸 "المُستَبشِرون بأمرِک" شادمان هستند به امر تو؛ یعنی راضیِ به قضاء هستند و قضای الهی را همراهی می‌کنند. 🔸 "الواصِفون بقُدرَتِک" که خودِ حجّت خدا، وُلاة أمر، واصفِ قدرتِ خدا هستند. 🔸 "المُعلِنون لعظمتک" این‌ها عظمت خدا را اعلان می‌کنند و با قوّت‌هایی که دارند نشان می‌دهند؛ ادامه دارد... 🗂 جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح مختصر زیارت رجبیه ▪️ قسمت دوم 🔹 "اسئلک بما نطقَ فیهِم مِن مَشیّتِک" آنچه که در مورد ولاة امرت مقرّر کردی، برای من هم قرار بده؛ ❓ولاة أمر چگونه هستند؟ 🔅 "فجعلتَهُم مَعادنَ لِکَلِماتکَ" ☑️ تمامِ کلمات را جمع کنی، بالا ببری، می‌شود معدن کلمات. ❓آن معدن کلمات کجاست؟ در عالمِ اسماء. یعنی این ولاة امر، آن عالم اسماء را در خود پیاده کردند؛ بالاتر از عقل اوّل و روح أعظم، صُقع ربوبی است و تشعشعات اسمائی، معدنِ کلمات است. 🔅 "و أرکانَ لتوحیدک و ایاتِک و مقاماتک" ولاة امر را ارکانِ آیات و ارکان مقاماتت قرار دادی؛ ☑️ارکان مقامات یعنی ارکان اسماء. ❓مقامات حق چیست؟ همان اسماء حق، که در ادامه آمده که اسماء حق همه جا را پر کرده است و هیچ جا خالی از اسماء نیست. ❓ارکان، بنیاد، پایه، اصلِ همۀ اسماء همین اولیای الهی هستند. ❓اولیای الهی کجا هستند؟ به صقع ربوبی رسیده اند. ☑️چون به فنا رسیده اند. "در خانه به کدخدای مانَد همه چیز"، همه چیزش شبیهِ صاحبِ خانه بشود یعنی⬅️ خدا دارای اسماء حسناست، این ها هم شدند معدن کلمات؛ ❓مقامات حق چیست؟ "الّتی لا تعطیلَ لها فی کلّ مکانٍ" هیچ جایی از این ارکان، از این مقامات و اسماء خالی نیست. در دعای کمیل می گوییم: "باسمائک الّتی ملأت أرکانَ کلَّ شیء"، مَلأت یعنی همه را پر کرده است. تمامِ این مقامات و ارکانِ این مقامات، همین اولیای الهی، وُلاة امر و حجج الهی هستند. 🗂جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح مختصر زیارت رجبیه ▪️ قسمت سوم 🔹 "یَعرِفُک بها مَن عَرَفَک" هر کس که تو را بشناسد ⬅️ اسماء حسنی و آن مقامات تو را می‌شناسد. بعد تعبیر می‌فرماید: "لا فرقَ بینک و بینها" بین تو و بین این ارکانِ مقامات هیچ فرقی نیست؛ یعنی این ها توانستند آن را در خودشان پیاده کنند. ❓پس چه فرقی دارد؟ "الّا انّهم عِبادُک و خلقک" از یک طرف فرق نیست: چون به فنا رسیدند. از یک طرف در عین فنا، خدایی می‌شود. ❌خدا که نمی‌شود! "الّا انّهم عبادک و خلقک" و بعد از این‌ها می‌خواهد یاد کند. ☑️پس این ها به جایی می‌رسند که تمامِ مقامات حق و ارکان مقامات حق را این‌ها پر می کنند. یعنی این‌ها شبیه خدا می‌شوند! "فتقها و رتقها بیدک، بدؤها مِنک و عودها إلیک" ⬅️تمام این ارکان الهی همه به دست توست. ⬅️فتق و رتقش به دست توست. ⬅️آغاز و انتهایش به دست توست. ❓این ها که هستند؟ "أعضادٌ" بازوان حضرت حق هستند. "و أشهادٌ" گواهان عالم هستند. "و مُناةٌ" حامیان حضرت حق هستند. "و أذوادٌ" مدافعان حضرت حق هستند. "و حفظة" حافظانِ حق و سرّ حق هستند. "و رُوّادٌ" مبلّغان حضرت حق هستند⬅️یعنی به مقام فنا می‌رسند. مثلِ خدا می‌شوند⬅️ لذا می شوند بازوی خدا. ☑️از این جهت حجج الهی به مقام قطبیّت می‌رسند. 🗂جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
استاد یزدان‌پناه _قرب وریدی.mp3
زمان: حجم: 21.93M
🎙 استاد یزدان پناه 🔹 موضوع: قرب وریدی حضرت حق 🕌 سخنرانی استاد در جمع هیأت زوار الزهراء سلام الله علیها https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️ قسمت هفتم: ایده‌آلیسم ارزش شناختی، نتیجه سوم سوبژکتیویسم 🔸 معنای ایده‌آلیسم ایده‌آلیسم، یعنی وقتی گفتید اندیشه من، محور قرار می‌گیرد، تمام واقعیت اشیاء، تابع من است و به طریق اولی، ارزش‌ها هم تابع من است. ❗️ این بشر است که تعیین ارزش می‌کند. 🔹 آثار ایده‌آلیسم در جوان‌ها و نوجوان‌ها 🔻 و آثار این امر را در نگاه جوان‌ها و نوجوان‌هایمان، در اثر انس با فضای مجازی، می‌بینیم که تا در موضوعی مخالفتی با آنها می‌کنیم، می‌گویند اگر از نظر شما غلط است، از نظر ما درست است. ادامه در پست بعد 👇👇👇
🟤 شما می‌بینید برخی بازی‌ها به صراحت فلسفه اخلاق عقلانی را زیر سؤال می‌برد. ⁉️ و این معنا اشباع می‌شود که چه دلیلی دارد پایبند به ارزش‌های اخلاقی باشم. وقتی جان خودم به خطر می‌افتد، چرا باید برای دیگری فداکاری کنم ؟! ❓چرا باید منافع خود را فدای منافع دیگران کنم ؟! ❗️با اینکه شاید این بازی دارای قسمت‌های زیادی نباشد اما بنیان‌های فلسفه اخلاق ما را به چالش می‌کشد! ✖️ لذا می‌بینیم که ارزش‌های اخلاقی کاملاً تابع ذهن می‌شود. ❌ وقتی تصور می‌شود که واقعیت اخلاقی صرف‌نظر از فهم من وجود ندارد، حتما به نسبیت اخلاقی منتهی می‌شود. هنگامی‌که ورای ارزشهای اخلاقی واقعیتی لحاظ نشد، فردی می‌گوید من صداقت را دوست دارم و دیگری می‌گوید دوست ندارم. 🔚 به این ترتیب، معنی ندارد فردی برای دیگران جان خود را ایثار کرده و شهید شود. امام حسین (ع) شهید ارزش‌های اخلاقی و شهید دفاع از اخلاق است. ❗️اما کسی می‌گوید به همان دلیل که جنگیدن و دعوا کردن بر سرِ رنگ لباس عقلانی نیست، کار کسی هم که به خاطر اخلاق رفته جنگ کرده عقلانی نیست، چون واقعیتی صرف‌نظر از فهم افراد وجود ندارد. به همین ترتیب، در مورد دیگر ارزشها و ضدارزشهای اخلاقی هم می‌توان تصور نمود. ✅ این‌ها، پایه‌های سبک زندگی غربی است. ✖️ نسبیت اخلاقی، ارزش‌شناختی‌های گرایشی و غیره، که همه ریشه در سوبژکتیویسمی دارد و افراد با نتایج آن زندگی می‌کنند، بدون آنکه از مبانی‌اش اطلاع داشته باشند. 🔻چقدر شما در تلویزیون، سینما و جاهای دیگر می‌شنوید که: قضاوت نکن! زود قضاوت کردن، قبل از بررسی قضاوت کردن، ناپسند است. در حوزه‌هایی که تخصص در آنها ندارم اگر تجسس کنم بد است، ولی وقتی ارزشهای اخلاقی دارم که براساس آنها قضاوت می‌کنم، آیا باز هم کار بدی است؟ ⬅️ این، همان نسبی‌گرایی اخلاقی است که می‌گوید هیچ انسانی حق ندارد رفتارهای دیگران را براساس مبانی اخلاقی خودش قضاوت کند. 🔴 ما داریم در نسبیت اخلاق زندگی می‌کنیم، بدون اینکه اسم آن را شنیده باشیم. بعد به آن، بار معنایی می‌دهیم و می‌گوییم تعصب! ______________________ 🎙استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ملک داعی در شب های ماه رجب در آسمان هفتم منصوب می شود که به حقیقت دعوت می کند. ✅ یکی از مراقبات ماه رجب توجه به ملک داعی هست.⬅️ یعنی آدم باید به غذای آدمی توجه کند. ✅ ملک داعی به حقیقت یعنی توحید احدی صمدی دعوت می کند. ✅ ملک داعی یعنی آنی که حقیقت را می فهمد و به حقیقت دعوت می کند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
استاد یزدان پناهفلسفه معنوی.mp3
زمان: حجم: 10.68M
🔰 فلسفه معنوی 🎙 استاد یزدان پناه 🔹 حضرت استاد یزدان پناه در جمع برخی دانشجویان خواهر دانشگاه امام صادق علیه السلام، به موضوع مهم تقسیم سه گانه فلسفه های موجود پرداختند. این سه گانه عبارتست از: 1. فلسفه های معنوی 2. فلسفه های الحادی 3. فلسفه های خنثی 🔸 پس از اشاره به این تقسیم، ایشان فلسفه اسلامی را از زمره فلسفه های معنوی دانسته و به تبیین مولفه های معنویت در فلسفه اسلامی پرداختند. https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت هشتم 🔹انسان کریم و بخشنده که اهل انفاق هست گاهی چیزی را که خودش هم نیاز دارد یا دوست دارد، به دیگری می‌دهد. ☑️مثلاً غذایی ☑️یک مالی که دوست دارد. و در این مسئله شتاب می‌کند ⬅️ در واقع خوشش می‌آیدکه این کار را بکند. ❌دنبال این نیست که این غذا یا مال را برای خودش نگه دارد. ❓چرا اینجوری کرد؟ ❓مگر غذا لذیذ نیست؟ ❓چرا دیگری را ترجیح داد؟ چون او یک لذّتی می‌برد که باعث شده این لذّت را کنار گذاشته است. ❓کدام لذّت است؟ ✅لذّت انفاق. در دل انفاق یک نوع به دست آوردن دل هست. ✅ به دیگری اکرامی می‌کند که او را از تنگنا در می‌آورد، ⬅️ اینکه شخصی را از تنگنا در می آورد، احساسِ راحتی می‌کند. ❓این مثالی که بوعلی آورد واقعاً در جامعه وجود دارد؟ ⬅️ ما بعضی مواقع می‌بینیم شخص، خود نیاز دارد اما به دیگری می‌دهد؛ 🔅"وَ يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَة" [ حشر/ ۹]؛ دیگران را بر خودشان ترجیح می‌دهند ولو اینکه خود نیاز دارند. این کارشان دلیلی دارد. لذّت برتری که اینجا هست. اگر به من بگویید می‌گویم لذّت عقلی است؛ عقل عملی است. "لذّت عقل عملی"، لذّت حکمت عملی. بوعلی هیچ اسمی نبُرد. ◀️ عقل می فهمد و از اینکه مردم در راحتی هستند احساس خوشی می کند. وقتی کسی در عذاب است ما در زحمت هستیم. ❓این عذاب عقلی‌است؟ ❓این عذاب عقلی را چگونه باید ردّ کرد؟ با لذّت عقلی. 🗂 جلسه پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴شهادت امام موسی کاظم علیه السلام بر همه دوست‌داران آن امام همام، تسلیت باد. 🏴قال الراهب: مفاتيح الجنة من ذهب أو فضة؟ 🏴قال الامام موسی الکاظم علیه السلام: مفتاح الجنة، لسان العبد «لا إله إلاّ اللّه» 🏴راهب از امام موسی کاظم علیه السلام پرسید: کلیدهای بهشت از طلا هستند یا نقره؟ 🏴امام فرمود: کلید بهشت، زبانِ «لا اله الا الله» گوی بنده است. 📚بحارالانوار، ج۴۸، ص۱۰۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 «اللّـهُمَّ اِنّي اَساَلُكَ بِالتَّجَلِي الاَعْظَمِ.... اَللّـهُمَّ اِنّي قَصَدْتُكَ بِحاجَتي، وَاعْتَمَدْتُ عَلَيْكَ بِمَسْأَلَتي، وَتَوَجَّهْتُ اِلَيْكَ بِاَئِمَّتي وَسادَتي، اَللّـهُمَّ انْفَعْنا بِحُبِّهِم، وَاَوْرِدْنا مَوْرِدَهُمْ، وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُمْ، وَاَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ في زُمْرَتِهِمْ، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ» اسعدالله ایامکم🌸