eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 نور هدایت حسین علیه السلام ▪️حسین (علیه‌السّلام) متعلّق به انسانیّت است؛ ▪️ما شیعیان افتخار می‌کنیم که پیرو امام حسین هستیم، امّا امام حسین فقط متعلّق به ما نیست؛ مذاهب اسلامی، شیعه و سنّی، همه زیر پرچم امام حسین هستند. ▪️در این راه‌پیمایی عظیم حتّی کسانی که متدیّن به اسلام هم نیستند شرکت میکنند و این رشته ادامه خواهد داشت ان‌شاء‌الله؛ ▪️ این یک آیت عظمایی است که خدای متعال دارد نشان می‌دهد.» ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت دوم 🔹لذّتْ ادراک ویژه است؛ ادراک نِیلی است. ☑️ یعنی به این شیرینی نائل بشوم؛ باید یک نوع ادراک حضوری باشد. ❓ادراک حضوری چیست؟ خودِ آن معلومی که مُتِعَلَّقِ علم من است، پیش من حاضر باشد، نه تصورِ او. لذّت، ادراک و نیل است، نائل شدن است. ✅ باید خودِ آن شیء را بچشید. پس ادراک مطرح است، امّا نه هر ادراکی. ❓چه نوع ادراکی؟ ادراکی که خودِ آن متَعلَّقی که از او باید لذّت ببریم، خودش پیش ما حاصل شود. ❓ادراک حضوری، شرطش چیست؟ باید آن شیء، نزد عالِم حاضر باشد ⬅️ یعنی خود آن شیءای که ازش لذّت می بریم خودش واصل بشود لذّت ادراک و نیل به وصول چیزی است که نزد ادراک کننده باید خیر و کمال باشد؛ ◀️ احساس خیر کند ◀️ نسبت به آن احساس خوشی داشته باشد ◀️برداشتش این باشد که این خیر است و کمال است. اگر بداند برایش مضرّ است می گوید، نه. ⬅️ یعنی به تعبیری، همین تبدیل می شود به الم. ✅ باید نزد او کمال و خیر باشد. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 به رهبری حسین علیه‌السلام
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️ قسمت سیزدهم 🍃دوست من! نخست ذكر، انس آورد و سپس انس، موجب ذكر مى‌شود. 🔸 با سوره مباركه اخلاص كه نسبت رب است بيشتر مأنوس باش. 🔹 سوره با قدرِ قدر به ولايت راهنمايى مى‌كند. 🔸سوره يس قلب قرآن است. 🔹آيه نور، نور مى‌دهد. 🔸آيه سخره، رفع وساوس نفسانى مى‌كند و هفتاد بار آن در كافى منصوص است و آن از «ان ربكم الله الذى تا قريب من المحسنين» است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تحقق حقوق زن در خانه و اجتماع ▪️قسمت دوم ✅چهارم: چون اساس خانواده طبق رهنمود خداوند سبحان، مودّت و رحمت است ( و جعل بينكم مودّةً و رحمةً؛ روم، ۲۱) و اين دو فضيلت از عناصر اصلی اخلاق محسوب می‌شوند؛ تا: ✔️وِداد عقلی به جای دوستی غريزی و جوانی ننشيند؛ ✔️و علاقه طبيعی از جای برنخيزد و اشتياق فراطبيعی را به‌جای خود ننشاند. ✔️و مِهْر عقلی به جای گرايش مادّی قرار نگيرد. ✔️و جاذبه جنسی در حريم خاص خود نماند و هرگز به مسند قضا ننشيند. ✔️و زن و شوهر فطرت مشترك هم ديگر را از يك سو و ويژگی صنف خاص يكديگر را از سوی ديگر به طور صحيح ادراك نكنند و خصوصيت های صنفی را مكمّل هم ندانند؛ ⬅️ آن بنيان مرصوص كه خواسته اسلام است بنا نمی‌شود. ✅ لذا نصاب اخلاق در خانواده و نيز جامعه كمتر از نصاب حقوق نخواهد بود. ادامه در پست بعد👇👇👇
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 تحقق حقوق زن در خانه و اجتماع ▪️قسمت دوم ✅چهارم: چون اساس خانواده طبق رهنمود خداوند سبحان، مودّت
💫 در پيوند اخلاق و حقوق می‌توان گفت: 🔸 اگر در موردی قانون از جهت مادّه يا تبصره، در اثر اجمال، فقدان، تعارض موادّ و مانند آن مبهم بود ⬅️ اخلاق، جبران نقص‌های ياد شده را به عهده می‌گيرد. 🔸 چه اين كه متقابلاً اگر در جامعه يا خانواده اصول اخلاقی و فضائل نفسانی حاكم نباشد ⬅️ هر كسی قانون را به رأی و هوای خويش تفسير و تحريف می‌نمايد. ✖️و برای هر فردی در هر جايی نصب يك پليس ميسور نيست. ✖️گذشته از آن كه پليسِ فاقدِ اخلاق، هرگز ضامن اجرای حقوق نخواهد بود. زيرا كسی که: ✔️ توان حفظ گوهر دين خود را از دستبرد هوس و تاراج هوا و سرقت شهوت و غضب ندارد؛ ✔️ و قلب خود را از تهاجم اهريمنان درون نگهداری نمی‌كند؛ ⚠️ هرگز توان حفظ حقوق ديگران را ندارد. 🔸 و چون رعايت اصول اخلاقی، مهم ترين عامل تضمين كننده حقوق افراد است ⬅️ اسلام به زن و شوهر توصيه متعادل و برابر اخلاقی دارد، نه آن كه در توصيه اخلاقي جانب مرد را بيش از جانب زن رعايت كرده باشد. 🔴 ليكن بايد در تحليل سفارش های اخلاقی، ويژگی هر صنفی از زن و مرد ملحوظ گردد، تا چنين توهّم نشود كه اسلام، زن را خاكسار مرد قرار داد و همان رسم فرسوده جاهلی را در كسوت اخلاق بر زن تحميل نمود. 🔸 تفاوت صنفی زن و مرد مانند تفاوت اصناف ديگر از مردها با يكديگر و نيز زن‌ها با همديگر برای برقراری نظام احسن بر اساس تسخير عادلانه متقابل است نه تسخير ظالمانه يا جاهلانه اولاً و نه تسخير يك جانبه ثانياً. ✨ و اين معنا را می‌توان از آيه ۳۲ سوره زخرف استظهار كرد: آيا آنان رحمت پروردگارت را تقسيم می‌كنند؟ ما معاش آنان را در زندگی دنيا ميانشان تقسيم كرده‌ايم و برخی از آنان را از نظر درجات، بالاتر از بعضی قرار داده‌ايم تا بعضی از آنها بعضی را در خدمت گيرند و رحمت پروردگارت از آنچه آنان می‌اندوزند بهتر است. ↩️اين آيه، معيار ارزش را پيشرفت مادّی نمی‌داند و آن را نفی می‌نمايد.
هدایت شده از انتشارات آل‌احمد
📖 منتشر شد: همگام با اربعین تا ظهور ▫️کتاب همگام با اربعین تا ظهور اثر حضرت آیت‌الله یزدان‌پناه و با تدوین و نگارش حجت‌الاسلام مهدی صداقت چاپ شد. ▫️این کتاب که دربرگیرنده دو اثر از آیت‌الله یزدان‌پناه در موضوع اربعین است، به همت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و توسط انتشارات آل‌احمد علیهم‌السلام در آستانه اربعین حسینی به چاپ رسیده است. ▫️چاپ اول این اثر با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۱۲۰ صفحه با قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود. 📚 عرضه این کتاب در فروشگاه اینترنتی انتشارات آل احمد با ده درصد تخفیف آغاز شد؛ https://Al-Ahmad.ir 📱برای سهولت در دسترسی به آثار و داشتن تجربه خریدی راحت می‌توانید از برنامه کاربردی انتشارات آل احمد، نسخه اندروید استفاده نمایید. 📃 انتشارات آل احمد @al_ahmad
📚 کتاب یه جای کار ایراد داره 🖌نویسنده: خدیجه بابایی 🪴 داستان از زبان یک کلاف نخ کاموایی روایت می‌شود که دوست دارد کلاه گرمابخشی باشد، برای دخترک فقیری که جلوی مغازه‌ی کاموا فروشی گل می‌فروشد. این کلاف، هر کاری به ذهنش می‌رسد انجام می‌دهد تا تبدیل به کلاه شود و هر بار شکست می‌خورد تا اینکه به دست پیرزن مهربانی بافته می‌شود. در نتیجه‌ی داستان به این نکته اشاره می‌شود که هر چیزی راهی دارد و هر کاری، کاردانی. کنایه از این که برای راه یافتن به موفقیت باید از مسیر درست این راه را طی کرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و سوم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل اول 🔶 بدان اى عزيز كه عظمت هر كلام و کتابی: 📌یا به عظمت متکلّم و كاتب آن است؛ 📌یا به عظمت مرسل اليه و حامل آن است؛ 📌یا به عظمت حافظ ونگهبان آن است؛ 📌یا به عظمت شارح و مبيّن آن است؛ 📌و یا به عظمت وقت ارسال و کیفیت آن است. 1⃣ اما عظمت متکلم و منشی و صاحب آن: 🔸پس آن، عظيم مطلق است که جمیع عظمت های مُتصَوّره در ملك و ملكوت و تمام قدرتهای نازل در غیب و شهادت رشحه اى از تجليّات عظمت فعل آن ذات مقدس است و حق تعالى با تجلی و عظمت برای احدى ممکن نيست تجلی كند و پس از هزاران حجب و سرادقات تجلى کند چنانچه در حديث است: " إنَّ للّهِ سبعينَ ألف حجاب من نورٍ و ظُلمةٍ لو كُشِفَت لأحرّقَت سبحات وجههِ دونَهُ : 2⃣ و امّا عظمت آن به واسطه محتویات و مقاصد و مطالب آن (است). 3⃣ و اما عظمت رسول وحی و واسطه ایصال: 🔸پس آن جبرئیل امين و روح اعظم است که پس از خروج رسول اکرم صلی الله علیه و آله از جُلبابِ بشریت و توجه دادن شطرِ قلب را به حضرت جبروت، متّصل به آن روح اعظم شود. ✔️ آن(جبرئیل) یکی از ارکان اربعه دار تحقّق بلکه اعظم ارکان و اشرف انواع آن است. چه که آن ذات شريف نورانی، ملک موکّلِ علم و حکمت و صاحب ارزاق معنويه و أطعمه روحانیه است و از کتاب خدا و احاديث شريفه تعظيم جبرئیل و تقدّم او بر دیگر ملائکه استفاده شود. 📚آداب الصلوة| صفحه ٢٠٢ و٢٠٣ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 به رهبری حسین علیه‌السلام
✅ بنیه آدم این گونه است که ملک و شیطان ادراک می کند لذا دو درخت در او هست یک درخت طوبی و یک درخت زقوم درخت زقوم عبارت از آن چیزی است که با هوای نفس دریافت کند، با خود باشد و آنچه را که با هوای نفس، که مخالف فرمان خدا است، دریافت کرده است. کم کم که فرمان خدا آمد همین درخت زقوم درخت طوبی می شود. ✅ ملاصدرا می فرماید ما هفت در جهنم داریم که همان حواس پنجگانه به علاوه وهم و خیال است که تا زمانی که توحید نیامده هفت در جهنم است اما زمانی که توحید احدی صمدی آمد همه این درها، در بهشت می شود و درخت زقوم، درخت طوبی می شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت سوم 🔹 مگر همه لذّت ها مثل هم نیستند؟ ❌خیر! لذت هر چیزی به حسب آن متفاوت می‌شود. ⬅️ یعنی یک چیز برای یک قوه می تواند لذّت باشد، ⬅️برای قوّه دیگر الم بشود؛ یک قوّه برایش خوش است. قوّۀ دیگر درد می‌کشد. ☑️ مثلاً از یک جهت دارد به نامحرم نگاه می‌کند، ⬅️به لحاظ لذّت حسی، به قول خودش لذّت می‌برد، ⬅️ اما از منظَر دیگر، می‌بیند این کار،ذموجب می شود دلْ از ناحیۀ شیطان تیر خورده و اوضاع قلبش به هم بخورد. از یک طرف درد می‌کشد، از طرف دیگر لذّت. ✅ این، همان جنگ نفس امّاره و فطرت است؛ نفس امّاره این وَر می‌کِشد ازش لذّت می‌برد؛ فطرت از طرف دیگر لذّت می‌برد. 🔸فطرت، از اینکه بخواهد خیانت و خلاف نکند، لذّت می‌برد، احساس پیروزی و خوشی می‌کند، 🔸 نفس امّاره از اینکهاین سویی و خاکی است و کارهای خودش را می کند، لذّت می‌برد. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 كشش و كوشش 💥محور اصلی تعليم كتاب و حكمت و تزكيه و تهذيب كه برنامه رسمی پيام آوران الهي است ⬅️ گوهر ذات انسان است كه موجودی است مجرّد. ✔️ از اين جهت نه مذكر است و نه مؤنث چنانچه در مباحث كتاب به طور مبسوط بيان شد. و آنچه بين زن و مرد فرق است _گذشته از ساختار بدن كه ابزار روح مجرّد انساني است_ برخی از شؤون نفس مجرد می‌باشد و آن اين كه: ✔️ روحِ مجرّد مرد، بعضی از اوصاف و بينش‌ها و گرايش‌های خاص دارد كه با تجرّد نفس او سازگار است. ✔️ و روح مجرّد زن نيز برخی از اوصاف مخصوص دارد كه آن هم با تجرّد نفس انسانی منافات ندارد. 🔸و اگر وظايف مشترك زن و مرد بررسی شود معلوم خواهد شد كه خطوط جامعِ تعليم و تزكيه كه مهم‌ترين رسالت انبيا عليهم السلام است در آنها حضور دارد. 🔹و اگر به وظايف خاص هر كدام از دو صنف مزبور نگاه شود، معلوم خواهد شد، وظايف اختصاصی هر كدام نيز به منزله شرح همان متن جامع و مشترك است و هرگز مبائن با متن مشترك نمی‌باشد. ✅ غرض آن كه اگر برخی از اوصاف در زن جلوه بيشتری دارد مانند عاطفه، نه مباين با تجرّد روح او است و نه منافی با هدف مشترك و نه موجب كاهش جنبه عقلی و علمی او است. 💫 در مدار اصلی زندگی خانوادگی و پيوند نكاح، هم زن درصدد جذب وِداد و گرايش دل مرد است و هم مرد در تلاش برای جذب قلب زن می‌باشد. ❗️ و هرگز رابطه جذبه و كوشش نابرابر نيست تا زن درصدد شكار قلب مرد باشد و مرد در پی شكار جسم زن. ✖️ مگر پيوندهای ناروا که بيرون از ساحتِ مقدس زنی است كه تجرّد روح او چون مرد، مدار بحث است.
🏴 به رهبری حسین علیه‌السلام
🔰 دنیا، محتاج امام حسین علیه السلام ▪️ما امروز احتیاج داریم که حسین‌ بن‌ علی را به دنیا بشناسانیم؛ دنیای دچار ظلم و فساد و دنائت و لئامت، محتاج معرفت آزادگی حسینی و حرّیت حسینی است. ▪️امروز مردم دنیا، جوان‌های دنیا، ملّت‌های بی‌غرض، برای یک چنین حقیقتی دل‌هایشان می‌تپد؛ ▪️ [اگر] امام حسین (علیه‌السّلام) به دنیا معرّفی بشود، اسلام معرّفی شده است، قرآن معرّفی شده است. ▪️امروز با صدها وسیله علیه اسلام و علیه معارف اسلامی تبلیغ می‌شود؛ در مقابل این حرکت خصمانه‌ی جبهه‌ی کفر و استکبار، حرکت معرفت حسینی می‌تواند یک‌تنه سینه سپر کند، بِایستد و حقیقت اسلام را، حقیقت قرآن را به دنیا معرّفی کند. ▪️ منطق حسین‌بن‌علی‌ (علیهما ‌السّلام): ➖ منطق دفاع از حق است. ➖ منطق ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است. ✔️این منطقِ امام حسین است؛ ▪️ امروز دنیا به این منطق نیازمند است؛ امروز دنیا شاهد حاکمیّت کفر و استکبار و حاکمیّت فساد است، دنیا شاهد حاکمیّت ظلم است؛ این پیام امام حسین، پیام نجات دنیا است؛ ▪️حرکت عظیم اربعین این پیام را در دنیا منتشر می‌کند و به فضل الهی و به حول و قوّه‌ی الهی و به توفیق الهی، این حرکت بایستی روزبه‌‌روز تقویت بشود. ۱۳۹۸/۶/۲۷
🔰قسمت صد و هفتاد و چهارم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل اول 🔶 بدان اى عزيز كه عظمت هر كلام و کتابی: 📌یا به عظمت متکلّم و كاتب آن است؛ 📌یا به عظمت مرسل اليه و حامل آن است؛ 📌یا به عظمت حافظ ونگهبان آن است؛ 📌یا به عظمت شارح و مبيّن آن است؛ 📌و یا به عظمت وقت ارسال و کیفیت آن است. 4⃣ اما عظمت مرسلٌ إليه و محتمل آن: 🔸قلب تقیّ نقیّ احمدی احدی جمعی محمدی است که حق تعالی به جمیع شئون ذاتيه و صفاتیه و اسمائیه و افعالیه بر آن تجلّی نموده؛ دارای ختم نبوت و ولایت مطلقه است. ✅ أكرم بریّه و اعظم خليقه و خلاصه کون و جوهره وجود و عصاره دار تحقق و صاحب برزخیّت کبری و خلافت عظمی است. 5⃣ و اما حافظ و نگهبان آن: 🔸ذات مقدّس حق جلّ جلاله است چنانچه فرماید در کریمه مبارکه: "إنّا نَحنُ نَزَّلنا الذِّکرَ و إنّا لهُ لَحافِظون" 6⃣ و اما شارح و مبیِّن آن: 🔸ذوات مطهره معصومین از رسول خدا تا حجت عصر عجلَّ الله فرجه که مفاتیح وجود و مخازن کبریا و معادن حکمت و وحی و اصول معارف و عوارض و صاحبان مقام جمع و تفصیلند. 7⃣ و اما وقت وحی: 🔸ليلة القدر است كه أعظم ليالی و خیرٌ من ألف شهر و نوراني ترين ازمنه و فی الحقيقه وقت وصول ولی مطلق و رسول ختمی صلی الله علیه و آله و سلم است. 📚آداب الصلوة| صفحه٢٠٣ و٢٠٤
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت چهارم 🔹 موقع انفاق، فطرت -آن مُدرِک عقلی- از این انفاق لذّت می برد. امّا از یک جهت دیگر، اینکه این سو است می گوید: این را خودت می خوردی! چرا ازش گذشتی؟! ✅ از این را تعبیر می کنند به اختلافِ به حسبِ اختلاف قوا، به حسب اشیاء، شرّ و خیر و لذّت و ألم، تغییر می کند ⬅️ می تواند به حسب یکی لذّت باشد، به حسب دیگری الم. ✅ تمام آنچه که در شریعت می گوید گناه است -گناهانی که لذّت بخش است- از یک جهت، نفس امّاره دارد لذّت می برد، از یک جهت شریعت می گوید انجام نده. ❓آن جهت چیست؟ آن فطرتی است که برایش ضربه می زند. ⬅️ پس آنچه پیش شهوت خیر است مثل خوراکِ ملائم و پوشاک مناسب است ⬅️ و آنچه پیش غضب خیر است مانند پیروزی و چیرگی است ⬅️و آنچه پیش عقل خیر است چیز دیگر است. هر قوّه ای برای خود خیر و شرّی دارد. ❓ خیر شهوت در چیست؟ ☑️در لباسِ خوب پوشیدن، در خوراکِ خوب خوردن. (شهوت به معنای عام یعنی مطلقِ اشتها؛ در قرآن هم شهوت، به معنای مطلق آمده) ❓ خیر غضب در چیست؟ بنده خدایی که غضب می کند، همین که می رود یک مُشت می زند، احساس پیروزی می کند. به خاطر غلبه ای که می کند احساس لذت می کند. ❓در غضب چه چیزی معیارِ لذّت بردن است؟ ملائمِ غضب چیست؟ غلبه، چیرگی، بتواند فائق شود و ضربه بزند، ❓در عقل چیست؟ عقل، لذّت ویژۀ خودش را دارد. لذا یک چیز گاهی می تواند به حسب شهوت، لذّت باشد، امّا به حسب عقل، الم باشد. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم اربعین، همه‌ مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه‌السلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دلمان می‌خواست بیاییم، نشد. ۱۳۹۹/۶/۳۱
📚 کتاب اگه دوست نداری میتونی کرم بمونی 🖊 نویسنده: کبری فرجام پور داستان این کتاب در مورد نرمو کرم ابریشمی است که دورانی را در تخمی کوچک گذرانده و پس از آن، متولد شده است. او که تازه از تنگنای تخم رهایی پیدا کرده، در برابر جهان بزرگی که با آن روبه‌رو می‌شود و لذت‌های بی‌شمار آن، خود را مغلوب حس می‌کند. تا اینکه روزی متوجهِ آسمان می‌شود و آرزوی زیستن و پرواز در آسمان بزرگ و آبی به دلش می‌افتد. اما در می‌یابد که برای رسیدن به این آرزو، ناگزیر است بار دیگر تاریکی و تنگنای پیله را طی کند. آیا او موفق خواهد شد یا لذت‌هایِ زندگی روی زمین، او را برای همیشه از آرزویش دور خواهد کرد؟ کنایه از زندگی انسان ها که همه‌ ما نیز در زندگی خود با این مراحل روبه‌رو هستیم اما همگی به‌طور یکسانی دست به انتخاب نمی‌زنیم. اینکه پرواز را انتخاب کنیم یا زمین را، ادامه‌ی مسیر و سرانجامِ آن را مشخص خواهد کرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و پنجم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل دوم 🔶 بدان که این کتاب شريف، كتاب هدايت و راه نمای سلوک انسانيت و مربی نفوس و شفای امراض قلبيه و نور بخش سير الى الله است. 🍀 خدای تبارک و تعالى به واسطه سعه رحمت بر بندگان این كتاب شريف را از مقام قرب و قدس خود نازل فرموده و به حسب تناسب عوالم تنزّل داده تا به این عالم ظلمانی و سجن طبیعت رسیده و به كسوهِ الفاظ و صورتِ حروف در آمده؛ برای ... وصول به مقام قرب و حصول مرتبه لقاء الله كه أعظم مقاصد و مطالب اهل الله است. 1⃣ یکی از مقاصد مهمه آن دعوت به معرفت الله و بیان معارف الهیه است از شئون ذاتيه و اسمائیه و افعالیه. 2⃣ دیگر از مقاصد و مطالب آن دعوت به تهذیب نفوس و تطهیر بواطن از ارجاس طبیعت و تحصیل سعادت(است). 3⃣ دیگر از مطالب این صحيفه الهیه، قصص انبیاء و اولیاء و حکماء است و کیفیت تربیتِ حق، آنها را و تربیت آنها خلق را، که در این قصص فوائد بی شماری و تعلیمات بسیار است. ✅ در آن قصص به قدری معارف الهیه و تعلیمات و تربیت های ربوبیه مذکور و مرموز است که عقل را متحیر کند سبحان الله و له الحمد و المنة. 💫كسي كه بخواهد تربیت و تعلیم و إنذار و تبشیر کند باید مقصد خود را با عبارات مختلفه و بیانات متشتته 🌱گاهی در ضمن قصه و حکایت؛ 🌱و گاهی در ضمن تاریخ و نقل؛ 🌱و گاهی به صراحت لهجه؛ 🌱و گاهی به کنایه و امثال و رموز تزریق کند؛ 👈تا نفوس مختلفه و قلوب متشتته هر یک بتواند از آن استفاده کنند. 📚آداب الصلوة| صفحه ٢٠٤ تا ٢٠٧
🔰 اربعین، ختم تجلی توحیدی سیدالشهدا علیه‌السلام همه مقاطع زندگی انسانهای کامل، الهی و قابل زیارت است. اما برخی مقاطع، گنجایش بیشتری برای ظهور توحید داشته است. اکنون حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را در سه مقطع مورد توجه قرار دهید: روز عرفه، روز عاشورا و روز اربعین. ▪️در عرفه، حضرتْ یک تقاضای توحیدی والایی را مطرح می‌نماید و در فقرات دعای عرفه به نمایش می‌گذارد. این فعلا دعا و درخواست است. اما دعایی برخواسته از جان مبارک حضرت، که اقتضای وجودی اوست. ▪️در عاشورا این دعا، استجابت می‌شود و حوادثی پیش می‌آید که حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را به اوج تجلی توحیدی می‌رساند. در اینجا، آنچه پیشتر دعا بود، ظهور نموده و حضرتْ مظهر آن واقع شده است. ▪️در اربعین این تجلی توحیدی به مقام ختمیت می‌رسد؛ زیرا پس از عاشورا حوادث و بلایای تلخ‌تری رخ داد که همان اسارت آل الله بود و سر مبارک حضرت که همراه این قافله بود، ناظر این قضایا بود. لذا این ابتلائات جدید، یک تجلیات عمیق‌تری می‌آورد که همان ختم تجلی توحیدی است. لذا زیارت ایشان در روز اربعین اهمیت ویژه‌ای دارد و از نشانه‌های مومن شناخته می‌شود. چرا که یوم اربعین روزی است که اوج توحید در حضرت نمودار شده است. لذا زیارت حضرت در این حال، آثار ویژه‌ای خواهد داشت. اینکه بیش از بیست میلیون نفر در چنین روزی، جذب این ساحت مقدس می‌شوند، بخاطر همین ختم در تجلی است که دل‌ها را شیدا نموده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️ قسمت چهاردهم 🌿 دوستم! 🔹 به «كتب الله له الرحمة» بينديشد؛ ✖️ كه اگر كسى به دست خود چشم‌هايش را كور كرده است و به فرض در اين نشأه (دنیای مادی)، ابدى باشد در ظلمت نابينايى چه حالتى برايش خواهد بود! ✖️ آن كه در اينجا چشم دلش را به اتباع شهوات نفسانى كور كرده است و ابدى كه در پيش دارد و آنهم از صفات رذيله خود و آتش‌هاى درونى خود در عذاب باشد و از كرده‌هاى خود در جهنم بسر ببرد چگونه خواهد بود! اعاذنا الله من شرور انفسنا. 🔹 در آيه كريمه «و من كان فى هذه اعمى فهو فى الاخرة أعمى و اضل سبيلا» درست تدبر كن! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مبغوض‌ترين حلال ❗️طلاق كه ويرانگر نظام خانواده است و در شرع اسلام از مبغوض ترين حلال ها می‌باشد، همواره مايه سلب آرامش اعضای خانواده مخصوصاً زن خواهد بود. ▪️برای تعديل آن ـ كه فقط در موارد ضرورت يعنی بعد از بی ثمر بودن نصايح اخلاقی و سودمند نبودن حكميّت افراد صالح از دو طرف انجام می پذيرد ـ راه علاجی پيش بينی شده است كه در برخی از آنها همان شروط ضمن عقد و كنترل كردن محدوده طلاق و رها ننمودن مرد در هر گونه تصميم گيری خام و ناروا بوده ✔️ و قسمت مهمّ آن در برقراری جاذبه عقلی نه غريزی و استوار كردن وِداد قلبی نه قالبی می‌باشد كه به طور لازم در بعضی از فصول گذشته بازگو شد. يعنی تا: 🔸معنای آيه مباركه «... وجعل بينكم مودّةً و رحمةً»، جامه عمل نپوشد؛ 🔹 و فضيلت اخلاق جايگاه خود را در تحكيم اصول خانوادگی باز نكند؛ 🔸 و تا حيثيّت زن به عنوان حق اللَّه شناخته نشود؛ ✖️ هرگز موادّ و تبصره‌های حقوقی فراوان ضامن تحكيم اصول خانوادگی و نجات آن از غائله های طلاق نخواهد بود. ✔️ نشانه آن كشورهای به دور از اخلاق است كه با داشتن قانون كافی، در اثر فقدان فضائل اخلاقی و كمبود روح وِداد و رحمت الهی، شيرازه خانوادگی در آنها چندان دوامی ندارد. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
⚫️ چرا صفر نحس است؟ ▪️ صفر، ماهی است که خاتم الانبیاء (ص) در آن رحلت می‌کند. ظرفی از زمان که جایگاه فقدان نبوت است. لذا نَحس و بلاخیز است. ✔️ هر جایگاهی که فاقد روح نبوت باشد، نحس و بلاخیز است. ▪️ البته زمان و مکان، به خودی خود، نه نحس‌اند و نه سعد. اما اتفاق‌هایی که در آنها روی می‌دهد بدان‌ها رنگ می‌دهد و سبب نحسی یا سعدی آن‌دو می‌گردد. مانند روز عاشورا و مکان کربلا که نقش ویژه‌ای در تربیت نفوس دارد. ▪️ ماه صفر نیز جایگاه رحلت خاتم الانبیاء (ص) است. و هرجا که روح نبوت نباشد نحس خواهد بود. اما ربیع‌الاول (که جایگاه میلاد نبی است) سعد و موجب رشد آدمی است. اینکه پیامبر (ص) فرمود: «هرکه مرا به خروج صفر بشارت دهد، او را به بهشت بشارت می‌دهم». مراد این است که هرکس از اقامت در صفر (فقدان روح نبوت) خارج شود، وارد بهشت شده است. حرام و مکروه، «صفر» اند؛ یعنی فاقد روح نبوت هستند، و واجب و مستحب، «ربیع» اند؛ یعنی واجد روح نبوت هستند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab