🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸
#توحید
✳️ انسان که به عالم طبیعت آمد، کم کم دهانش، چشمش و گوشش باز میشود؛ حرف را میشنود.
♻️ ابتدا طفل است و بازیگوشی و شیطنت میکند؛ کم کم عاقل میشود و علم پیدا میکند.
🛃وقتی علم پیدا کرد یعنی علمهای رسمی و صنعت را پیدا کرد.
✴️ همه اینها مقدمه و پیش قراولان آن نبوت میشوند و مقدمه اند تا آن نبوت تشریف بیاورد.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/madresehbagherain
🌴🍂🌴🍂🌴🍂🌴🍂🌴
#طینت_پاک
قسمت بیست و هفتم
🌴 در آیات آمده خداوند سبحان میفرماید یقیناً همه شما من را ملاقات خواهید کرد و همه شما نزد من حاضر خواهید شد؛ همه نزد ملیکِ مقتدر جمع می شوید؛ این را خدا فرموده است؛
🌴از یک طرف خداوند در این دنیا إلّا و لا بُدّ جا نمیشود چون مادی نیست.
🌴 از طرف دیگر خداوند خلاف و دروغ نمیگوید و این وعده اجتماع را داده است که "خدا را ملاقات خواهید کرد" و این یقینی است.
⬅️پس چارهای نیست جز این که انسان از این دنیا برود تا به خدا برسد.
✅کسی که میخواهد خدا را ملاقات کند، چارهای جز فراتر رفتن از این دنیا و از این دنیا دل کندن ندارد.
♦️🔸از این دنیا باید فراتر رفت تا رسید.🔸♦️
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/madresehbagherain
امام هادی علیه السلام فرمودند:
« مَن تَواضَعَ فِِی الدُّنیا لِاخوانِهِ فَهُوَ عِندَ اللهِ مِنَ الصِّدّیقینَ وَ مِن شیعَةِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طالبٍ حَقّاً؛
کسی که در معاشرت با برادران دینی خود، تواضع کند، به راستی چنین کسی نزد خدا از صدّیقین و از شیعیان علی بن ابی طالب خواهد بود.»
احتجاج، ج1، ص 460
https://eitaa.com/madresehbagherain
#گام_های_سلوک
📿خواجه را بيش از پيش بيدارى بايد كه وقتى چندان نمانده است!
🔮چه اگر به مثل صد سال زندگى كند نسبت به ابد، يكآن بلكه كمتر از آن است، بلكه نسبت خطا است.
✅ نسبت، بین دو چيز متجانس است و اين دنيا است و آن عقبى؛ اين كجا و آن كجا!
📿بايد بيشتر به فكر بنشيند و به نماز برخيزد. دنيا را به اهل دنيا واگذارد و نصيب خود را فراموش نكند. خداى تعالىفرمود: «و لا تنس نصيبك من الدنيا»
📿نصيب اين سرا، زاد و آن سرا، گرفتن است.
📿هر چه بود بر خواجه بگذشت و گذشتههايش نگذشت كه هم اكنون يوم الجمع خود است.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/madresehbagherain
💠🌺💠🌺💠🌺💠🌺
#مراتب_تجلی_حق
قسمت بیست و هفتم
🔹رسالت زن كه همانا ارائه جلال الهي در كسوت جمال دلپذير رأفت و عاطفه است؛
🔹چنانكه رسالت مرد، همانا ارائه جمال دلجو در جامه جلال خردمندي است،
💠گرچه جلال و جمال از سنخ مفهوماند نه ماهيت و تحديد ماهوي آنها ميسور نيست؛
💠ولي همانطوري كه جمال ظاهر با حواس ظاهر درك ميشود، جمال باطن نيز با حواس باطن ادراك خواهد شد.
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آينه_جلال_و_جمال
https://eitaa.com/madresehbagherain
#بانوان_و_تحصیل_علم
🔰بدبختی زنها، بیسوادی آنها است.🔰
🔵 مقصود از «سواد»، فنون امروزه که مشکل دیگری برای آنان به وجود آورده نیست بلکه علم و دانش انسان شناسی و فضایل اخلاقی و تهییج و تحرک #عقلی است که انسان ساز باشد و فرهنگ استعمار زده آنان را عوض نماید و با وظیفه شخصی و اجتماعی و بندگی خدا آنان را آشنا کند؛
🔸زیرا علم، وجود است و کسی که به سعه وجود دست یابد، حتما اوصاف و اخلاق نامطلوبش عوض خواهد شد و اگر چه وجود بزرگان و دانشمندان و محققان ـ مد ظله العالی ـ نوربخش جامعه مسلمانان جهان اند.
✔️ ولی معیار ارزش فضیلت زنها باید از خود آنان باشد. باید:
🔹عالم و فاضل و مجتهد و محقق از خود آنان تربیت شود تا محرک نفسشان واقع گردد.
🔸و بانوان عالمه و مهذبه و با تقوا از جماعت نسوان به وجود آیند.
🔹و به #تربیت دیگران بپردازند و اوصاف و وظیفه آنان را کنترل نمایند.
🔸و کلاسها و مدارس و انجمنهای علمی و دینی از خود آنان تشکیل گردد؛ اگر چه تحت نظر علما و دانشمندان مرد اداره شود.
#بانو_علویه_همایونی(شاگرد بانو مجتهده امین)
#زن_مظهر_خلاقیت_الله
https://eitaa.com/madresehbagherain
﷽
#اسلام_و_انسان
#اسلام_و_نیازها_ی_عصر_ما
قسمت دوازدهم
🔰در قسمت قبل تفسیر قرآن کریم را از دین شروع کردیم که دین اسلام که یک سلسله عقاید و اخلاق و مقررات ثابت دارد، چگونه می تواند به احتیاجات گوناگون انسان در هر عصری پاسخ دهد؟
⁉️واقعا میشود باور کرد اسلام بتواند با این امور ثابت، جهان بشریت را با این همه ترقیات و پیشرفت های حیرت انگیز اداره کند؟
✅ پاسخ اجمالی قرآن کریم را در قسمت قبل دانستیم.
✅ اینک به پاسخ تفصیلی این پرسش مبتلا به خواهیم پرداخت:
مقدمه اول: ملاک پیدایش مقررات اجتماعی چیست؟
1.انسان به دلیل احتیاجات حیاتی و عدم رفع همه آنها به تنهایی، ناچار زندگی اجتماعی را انتخاب میکند و طبعا مدنی و اجتماعی بار میآید.
2.جامعه وقتی میتواند احتیاجات حیاتی افراد را واقعا رفع کند که یک سلسله قوانین و مقررات مناسب آن احتیاجات به وجود آید و در میان افراد حکومت کند. بنابراین:
⏸ نتیجه مستقیم تشکیل اجتماع، عامل اصلی و اولین پیدایش مقررات اجتماعی، و به موقع اجرا شدن آنها، همان #رفع_احتیاجات حیاتی افراد است. پس بدیهی است که:
⏸ اجتماعی که به طور دسته جمعی به رفع هیچ گونه احتیاجی نپردازد؛ یعنی در آن کارهای هر فرد هیچ ارتباطی با کارهای افراد دیگر نداشته باشد را نمیتوان اجتماع نامید.
⏸ همچنین قوانین و مقرراتی که پیدایش یا اجرای آن.ها تاثیری در رفع احتیاجات اجتماعی مردم و خوشبختی و سعادت آنها نداشته باشد، قوانین و مقررات واقعی یعنی تامین کننده لوازم زندگی و حقوق مردم نخواهد بود.
#علامه_طباطبایی
#اسلام_و_انسان_معاصر
https://eitaa.com/madresehbagherain
#نکات_ناب
🔰ادبیات ولایت پذیری🔰
🍃🌸«ولایت پذیری»، سورهای دارد به نام «مائده» که من اسمش را میگذارم سوره ولایت پذیری.
🍃🌸در سوره مائده، صحبت «بلغ ما انزل الیک» و «الیوم اکملت لکم دینکم» و... است. ابتدای سوره نیز، بحث عهد و میثاق است که اگر به آن عمل نکنید، گرفتار میشوید.
♦️با این توضیحات، این سوره، سوره امیر المومنین علیه السلام است.♦️
این سوره:
🔸هم قبل الغدیر (بلغ ما انزل الیک)
🔸و هم حین الغدیر (الیوم اکلمت لکم)
🔸و هم بعد الغدیر (اوفوا بالعقود) را شامل میشود.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
https://eitaa.com/madresehbagherain
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✨عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: خَطَبَ رَسُولُ اللَّهِ ع فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ، فَقَالَ:
✨«يَا أَيُّهَا النَّاسُ وَ اللَّهِ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ أَمَرْتُكُمْ بِهِ وَ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ النَّارِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَّا وَ قَدْ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ.»
✨ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام نقل میکند که فرمود پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم در حجهالوداع فرمود:
✨«ای مردم! به خدا سوگند هیچ چیزی نیست که شما را به بهشت نزدیک و از جهنم دور کند مگر اینکه من شما را به آن امر کردم و هیچ چیزی شما را به جهنم نزدیک و از بهشت، دور نمیکند مگر اینکه من شما را از آن نهی کردم.»
(اصول کافی، ج 2، ص 74)
https://eitaa.com/madresehbagherain
#نکات_ناب
#نکته_فلسفی
#هستی_شناسی_قدسی
#توحید_قرآنی
🔰تحلیل هستی شناسی برآمده از هستی شناسی قدسی🔰
❓چطور میشود از دل شریعت، محتوای هستی شناسانه به دست آورد؟
⚫️برخی میگویند شریعت فقط بیان گزارهای و توصیفی داشتهاست و خداوند متعال فقط «اینگونهبودن حقیقت» را مطرح کرده است؛ اما ما از آن استدلالی نیافتیم.
🔻در صورتی که با دقت در توصیفات قرآنی، میتوان به حد وسطهای بسیاری رسید که در توصیفات قرآنی خوابیده است.
🔹مثلا ملکیت حضرت حق به راحتی از قرآن قابل استفاده است. «له ما فی السموات و ما فی الارض»، معنای برجسته و به چشم آمده قرآنی است. به راحتی میتوان از تعبیر «له» برای ملکیت حضرت حق، استدلال در آورد.
☑️اگر اهلش باشید، به راحتی میتوانید از دل این آیه، استدلال در بیاورید.
این شیوه بسیار خوب، مشابه کاری است که عارف با شهودش میکند؛
🔹عارف حقیقتی را شهود میکند البته نه به عنوان حد وسط، میبیند که میتوان آن را حد وسطقرار داد؛ به عبارت دیگر حقیقت را دیده، از آن راحت به عنوان حد وسط استفاده میکند.
🔴مگر فیلسوف چگونه استدلال را به دست میآورد؟
🔹تامل در شی میکند که ما از حیث ظاهر، میگوییم از استدلال به حقیقت پیبرد یا مقدماتی را کنار هم قرار داد تا به نتیجه رسید.
🔹اما در واقع، کار فیلسوف این است که به معلومش تقرب ایجاد میکند تا حدی که حقیقت آن شی را بیابد.
🔹یعنی کار فیلسوف، تقرب است که از آن، این گونه تعبیر میکنیم: «تصور صحیح یک مطلب، به نتیجه میرساند.»
✅صدرا نیز میگوید تقرب مفهومی، حقیقتا مفهومی نیست، بلکه یک نوع تقرب وجودی ضعیف است.
تقرب وجودی یعنی به متن واقع رسیدن، به همین دلیل، به سادگی قابل استدلال است.
🔹حجت خدا که همه چیز را به شهود دید، راحت استدلال میکند. چون میداند چه خبر است و حتی میگوید این امر، باعث این مسأله شد.
توضیح نبوت در کلام امام صادق علیهالسلام را ببینید. گویا حکمت خدا را خوب پیگیری کرده و راحت آورده و استفاده نموده است.
✅✅قرآن وقتی حقیقتی را میگوید اگر خوب به حقیقت تقرب پیدا کنید، خود، حد وسط است.
♦️🔸هزار و یک دلیل برای وحدت شخصیه در قرآن آمده، اگر اهلش بشویم، میفهمیم.🔸♦️
شیوه قرآن، شیوه ایجازی است. قرار نیست فقط فیلسوف، زبان قرآن را بفهمد. قرار است اهل فطرت هم میشنود، همراهی کند، مومن هم میشنود، همراهی کند.
✔️ولی به گونهای است که فیلسوف وقتی بخواهد، بتواند از آن استدلال کند.
#استاد_یزدان_پناه
#خارج_نهایه
https://eitaa.com/madresehbagherain
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
قسمت بیست و هشتم
🔰محافظت قلب از تصرفات شیطان🔰
🔻دو مورد دیگر از تصرفات شیطان:
در قسمت قبل به دو مورد از تصرفات شیطان اشاره شد، در این قسمت دو مورد دیگر نیز مطرح میگردد:
3⃣ و همينطور در طلاب علوم نقلي شرعي، اشخاصى را ديديم كه
🔸علم در آنها تأثير #سوء بخشيده
🔸و بر مفاسد اخلاقى آنها افزوده
🔸و علم كه موجب فلاح و رستگارى آنها بايد باشد، باعث هلاكت آنها شده و آنها را به جهل و ممارات و استطاله و ختل كشانده است.
4⃣ و همينطور در بين اهل عبادت و مناسك و مواظبين به آداب و سنتها، كسانى هستند كه عبادت و نسك، كه سرمايه اصلاح احوال و نفس است،
🔹قلب آنها را كدر و ظلمانى نموده
🔹و آنها را به عجب و خودبينى و كبر و تدلّل و تغمّز و سوء خلق و سوء ظنّ به بندگان خدا وادار نموده.
✅ و اين مشکلات نيز از عدم مواظبت بر اين معجونهای الهي است.
📛البته معجونى كه با دست ديو پليد و تصرّف نفس سركش فراهم آمد، جز خلق شيطانى از آن زاييده نشود و چون قلب در هر حال از آنها تغذىه مینمايد و آنها، صورت باطني نفس میشوند.
❌پس بعد از مدتی مداومت، انسان يكى از وليدهاى شيطان میشود كه با دست تربيت و در تحت تصرّف او رشد نموده است.
⚫️وقتی چشم مُلكى بسته شود و چشم ملكوتى باز گردد، خود را یک شیطان میبيند و در آن حال جز خسران نتيجهاى نمیبرد و حسرتها و افسوسها به حالش سودى ندارد.
#حضرت_امام_خمینی_ره
#آداب_الصلاة
https://eitaa.com/madresehbagherain
#تمدن_نوين_اسلامی
قسمت بیست و هفتم
🇮🇷هدف دشمنان ملّت ایران این است که نگذارند این کشور و این ملّت به جایگاه شایستهی خودش، آن جایگاه تمدّنی، برسد؛ چون احساس کردهاند که این حرکت در کشور آغاز شده است.
🇮🇷تحریمها بهخاطر این است.
🇮🇷بله، بنده هم عقیدهام این است که هدف تحریمها
❌مسئله هستهای فقط نیست، ❌مسئلهی حقوق بشر هم نیست،
❌مسئلهی تروریسم هم نیست.
💠گفتند چرا فلانی برای روضهی علیاصغر که روضهخوان خواند، گریه نکرد؟ گفت آن بنده خدا خودش صد علیاصغر سر بریده؛ این برای روضهی علیاصغر گریه میکند؟
✖️اینها خودشان تروریست پرورند.
✖️ اینها خودشان ضدّ حقوق بشرند.
‼️اینها دنبال این هستند که برای حقوق بشر به یک کشوری فشار بیاورند؟ مسئله این نیست.
🇮🇷مسئله یک محاسبهی بسیار بالاتر و فراتر از این حرفها است؛ یعنی یک ملّتی، یک حرکتی، یک هویّتی بهوجود آمده است مبتنی بر منابعی و مبادیای، درست نقطهی مقابل مبادی نظام استکبار و نظام ظلم و انظلام؛ نمیخواهند این حرکت، به جایی برسد.
🔸ما در یکچنین موقعیّتی هستیم؛
🔸ما در یکچنین جایگاهی هستیم.
🇮🇷باید حرکت بکنیم.
🇮🇷باید تلاش کنیم.
✅تحریمها هم البتّه زحمتهایی ایجاد میکند امّا میتواند مانع پیشرفت نشود؛
🇮🇷باید از ظرفیّتهایمان استفاده کنیم. و شما اساتید در این زمینه نقش دارید؛ و وزارت علوم و وزارتهای مربوط به مسئلهی دانش، نقشهای اساسی و مهمّی دارند؛
🇮🇷این نقشها را قدر بدانید و دنبال کنید و انشاءالله از خدای متعال هم کمک بخواهید.
این آیهی شریفه را هم که دوستان خواندند -اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم-(۷) این وعدهی بیتخلّف الهی است.۱۳۹۴/۰۴/۱۳
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/madresehbagherain
عن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: «مَنِ ازدادَ في العِلمِ رُشدا فلَم يَزدَدْ فِي الدّنيا زُهدا ، لَم يَزدَدْ مِنَ اللّهِ إلاّ بُعدا،
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه بر پيشرفت علميش افزوده شود امّا بر بى رغبتى او به دنيا افزوده نگردد، جز بر دوريش از خدا افزوده نشود.»
https://eitaa.com/madresehbagherain
🍀🌾🌷🍀🌾🌷🍀🌾
#توحید
✅ مرحوم علامه طباطبایی اسم تفسیرش را «المیزان» گذاشته است.
🔆 «الله الذی انزل الکتاب بالحق و المیزان»
✳️ یعنی خود قرآن شریف، المیزان است، خیلی لقب خوبی است، یعنی خود قرآن ترازوست.
🔰هر چیز خوب و بدی را که خواستیم بسنجیم با قرآن میسنجیم.
🔸آدم ها را هم با قرآن بسنجیم.
🔸حیوان قرآنی خوب است.
🔸نگاه قرآنی خوب است.
🔸مکان قرآنی خوب است.
🔸لقمهها را هم با قرآن میسنجیم. چه لقمهای خوب است؟ چه لقمهای خوراک آدم است؟
هر لقمهای که از قرآن گذاشته باشد.
🔅لذا گاهی اوقات هم تعبیر میشود به بیت طهارت.
#استاد_امامی
#مهر_جانان
https://eitaa.com/madresehbagherain
🌴🍂🌴🍂🌴🍂🌴🍂🌴
#طینت_پاک
قسمت بیست و هشتم
💠پس اگر وعده «يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ؛ روزی خواهد آمد كه خدا را ملاقات خواهند كرد.»
💠و قضيه «کُلُّ لَدَيْنا مُحْضَرُون؛ همه شما پیشِ خدا حاضر میشوید.»
💠و «َإِنَّ إِلَيْنا إِيابَهُمْ؛ بازگشتِ همه شما به سمت ما هست.»
💠و «فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيکٍ مُقْتَدِرٍ؛ همه در پیشگاه ملیک مقتدر جمع میشوید، در يک موطنِ صِدق و حقیقت با خدا جمع میشوید»
⬅️ اینها هم درست و راست باشد؛
✅در این صورت:
🌴او که نمیتواند بیاید در آشیانه ما جا شود.
⏪ پس ما باید برویم به سمتِ او و گر نه ملاقاتی صورت نمیگیرد!
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/madresehbagherain
#نکات_ناب
🍃 همه حکماء، شاگرد حضرت ادریس علیه السلام هستند. حضرت ادریس، حکمت را در دو بخش بیان فرمود:
1⃣ «حکمت» یا همان فلسفه؛ محتوای حکمت آن است که عالم را خدا اداره میکند و امور عالم باذن الله است.
2⃣ «ما حصل فلسفه» و نتیجه فلسفه؛ بعد از شناخت عالم و فهمیدن این نکته که اسماء الله در کار هستند، استمداد جستن از اسماء الله است.
🍃نام این مرحله از علم، «علوم غریبه» است. اصل در علوم غریبه، گذر از فلسفه و کار با اسماء الله است.
✔️«ما حصل حکمت» این است که بدانیم:
🔸 در عالم چه کسی در کار است.
🔹و چه اسمی چه خاصیتی دارد.
🔸و با چه اسمی، عالم را میگرداند.
🍃در فلسفه، دانستیم که عالم را خدا اداره میکند و همه کارها باذن الله است، راه آن اسماء الله است.
🍃✨🍃کسی که #ذکر_حق داشته باشد، اسماء الله را به او میدهند.
✅بین حکمت و رسیدن به اسماء الله، یک #منطقه_ممنوعهای نیز وجود دارد که مین گذاری شده و کسی حق ورود به آن را ندارد و آن، سحر و جادو است.
#استاد_ناییجی
(درس اشارات، مرداد۹۸)
https://eitaa.com/madresehbagherain
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿
#گام_های_سلوک
🍃بنگر که در خويشتن چه گردآوردهاى!
🍃«حاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبوا»
🍃حبيبا! در شعاع نور ولايت، صمت و جوع و سهر و خلوت و ذكر به دوام، ناتمامان جهان را كند اين پنج تمام.
__________
✅توضیح:
صمت: خاموشى است
و جوع: گرسنگى
و سهر: بيدارى
وخلوت: گوشه گيرى
و ذكر به دوام: هميشه به ياد خدا بودن است.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/madresehbagherain