eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
95 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
امتدادهای تربیتی در حکمت متعالیه.15.mp3
18.66M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه دهم 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور بانوان در صحنه سیاسی ▪️قسمت سوم: دختر حرث بن عبدالمطلب در قسمت قبل خطبه دختر حرث بن عبدالمطلب بیان شد. اين بانوی سخنور، در اين خطبه كوتاه، چندين جمله قرآنی و حديثی را گنجانيده است: 🔸 «كلمتنا هي العليا» (سوره توبه/40) ⬅️ اقتباس از قرآن است. 🔹 «نبيّنا هو المنصور» نيز ⬅️ از قرآن گرفته شده. 🔸 و همچنين «كنّا فيكم بمنزلة بني اسرائيل ... » نيز ⬅️ از قرآن گرفته شده است. 🔹 و بيان منزلت علي بن ابيطالب عليه السلام از حديث منزلت اخذ شده است كه: «أفلا ترضي أن تكون منّي بمنزلة هارون من موسي الّا انّه لا نبي بعدي» (سيره ابن هشام، ج2، ص520) ✔️حضور ذهنی اين بانو نسبت به آيات قرآن و بهره گيری از آنها در خلال خطبه، تسلط بر احاديث و اعمال جملات آن در ضمن سخن، نشانه بلوغ ادبی او است. ❌اگر زنی مرثيه بخواند می‌گويند او اهل رقت و عاطفه است و نشانه حضور سياسی نيست. ✅ اما يك وقت زن سالمندی با اين كه توانمندی را از دست داده، وارد دربار نيرومند امويان می‌شود و همه آنها را محكوم می‌كند و قاطعانه سخن می‌گويد، اين امر، حضور سياسی يك زن سالمند را تفهيم می‌كند. ✖️ شعر گفتن و حرف زدن تنها نشانه حضور سياسی نيست. ✖️ اگر محتوا، رقّت و مرثيه و نوحه است، آن هم نشانه حضور در صحنه نيست. ✔️ ولی اگر محتوا، استفاده از آيات سياسی قرآن و احاديث سياسی اهل بيت عليه السلام است، و طرز برخورد، محكوم كردن حاكمان ستم می‌باشد ⬅️ اين نشانه حضور سياسی است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی خودت آگاهی که دریای دلم را جزر و مد است؛ یا باسط، بسطم ده! و یا قابض، قبضم کن! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی وششم🔰 مقصد چهارم: در آداب قلبیه وقت فصل اول: 🔶 بدان که اهل معرفت و اصحاب مراقبه را به قدرِ: 🔹 معرفت آن ها به مقام مقدس ربوبیّت 🔹و اشتیاق آن ها به مناجات حضرت باری عزّ اسمه ⬅️ از اوقاتِ صلوات که میقات مناجات و میعاد ملاقات با حق است، مراقبت و مواظبت بوده و هست. ✳️ آنانکه مجذوب جمالِ جمیل و عاشق و دلباخته حُسن ازلند. ✳️ و از جام محبّت سرمست و از پیمانه اَلَست بی‌خودند. ✳️ از هر دو جهان رسته و چشم از اقالیم وجود بسته و به عزّ قدس جمال الله پیوسته‌اند ⬅️ ✅ برای آن ها دوامِ حضور است و لحظه‌ای از فکر و ذکر و مشاهدت و مراقبت مهجور نیستند. 🔶و آنانکه اصحابِ معارف و اربابِ فضائل و شریف النفس و کریم الطینه‌اند: 🔹چیزی را به(بواسطه) مناجات حق اختیار نکنند؛ 🔹و از خلوت و مناجات حق، خود او را طالبند؛ 🔹و عزّ و شرف و فضیلت و معرفت را همه در تذکر و مناجات با حق دانند. 💎 اینان: 📍 اوقاتِ صلوات را به جان و دل مواظبت کنند. 📍و از وقت مناجاتِ با حق، انتظار کشند 📍و خود را برای میقات گاه ِ حق ، حاضر و مهیّا کنند. 📍 و دل آن ها حاضر است و از محضر، حاضر را طلبند. 📍و احترامِ محضر را برای حاضر کنند و اشتیاق آن ها برای عبادت از این باب است. ادامه در پست بعد 👇👇👇👇
🔶 و آنانکه مومن به غیب و عالم آخرت و شیفته کرامات حضرت حق جلّ جلاله اند و نعمت های ابدی بهشتی و لذت ها و بهجت های دائمی سرمدی را با حظوظ داثره دنیاویه مبادله نکنند، ⬅️ نیز در وقت عبادات که بذرِ نعمِ اخرویّه است: 🔹 قلوب خود را حاضر نمایند و از روی اشتیاق قیام به امر کنند؛ 🔹و از اوقات صلوات که وقت حصول نتایج و کسب ذخائر است انتظار کشند؛ 🔹 و چیزی را به نعم جاویدان اختیار نکنند؛ ✅ اینان نیز چون قلب آن ها از عالم غیب با خبر است ایمان قلبی به نعم همیشگی و لذات دائما عالم آخرت آوردند ⬅️ اوقات خود را غنیمت شمارند و تضییع اوقات خود نکنند. 📚آداب الصلوه|صفحه ۱۲۱و۱۲۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فلسفه دستور به غض بصر و ستر عورت برای مردان در آیه ۳۰ سوره نور: غض بصر و ستر عورت پاکیزه‌تر است برای شما. 1⃣برای جان شما 2⃣برای جامعه شما چطور؟ باید بدانیم که در انسان دو جنبه وجود دارد: ۱)خواهش خاکی ۲)خواهش معنوی تعلق روح به بدن خواهش‌های خاکی بدنی را برای روح به وجود می آورد. اگر نفس اماره محدود شود به این صورت که در جای خود به کار رود و رام فطرت و عقل باشد 👈 در مسیر درست قرار می‌گیرد 👈 عقلانی، فطری و نورانی و انسانی می‌شود 👈 جامعه را نیز حفظ می‌کند. ❌اگر به نفس اماره میدان داده شود و در مسیر غیر عقلانی و غیرانسانی از اعتدال خارج شود، تبدیل به خباثت خواهد شد. 👈 و سراسر دل پلیدی می‌شود 👈و جامعه را هم پلیدی خواهد گرفت. ✔️بنابراین دستورات خدا مثل غض بصر و ستر عورت 👈 نفس اماره را محدود می‌نماید. از طرف دیگر👇 🔸 ما باید در فضای اجتماعی پاکیزه و انسانی زندگی کنیم. 🔹بنیان خانواده هم باید حفظ باشد. ⬅️ بنابراین باید به عنوان انسان، محدوده داشته باشیم حتی آنها که طرفدار آزادی هم هستند باور دارند که برای آزادی، حد و مرزی لازم است و زندگی اجتماعی یعنی حد و مرز داشتن و هر جامعه ای نیازمند مرز است. ✖️ اگر نفس اماره میدان دار اصلی باشد، جامعه نابود خواهد شد. در پایان می‌فرماید: ان الله خبیر بما تعملون خدا به آنچه انجام می‌دهید، خبیر است. خبیر یعنی دیدن و آگاهی در صحنه انجام عمل. یعنی اگر دستورات را اجرا کنید یا نکنید 👈 خدا در همان لحظه که غض بصر می‌کنید یا نمی‌کنید آگاه و خبیر است. _____________ 🏷 فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه اول؛ سه رمضان ۱۴۴۴