eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
105 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️ فاطمه شناسی 🏴 امام صادق علیه السلام: انما سمیت الزهرا لان الله عز و جل خلقها من نور عظمته. صدیقه طاهره سلام الله علیها به این دلیل زهرا نامیده شد که خداوند عز و جل، آن بانو را از نور عظمت خود آفرید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از شمیم حکمت
📣 آغاز درس حکمت در تهران 🔰 مدرسه حکمت الرضا و أخت الرضا علیهما السلام برگزار می کنند: 📚 درس جلد ششم اسفار اربعه ، استاد آیت الله یزدان پناه ⏱ از ابتدای دی ماه، چهارشنبه ها در پاییز و زمستان: ۱۸:۴۵ الی ۱۹:۳۰ در بهار و تابستان: ۱۸:۱۵ الی ۱۹:۱۵ 🏷 شرط حضور : اتمام دو کتاب بدایة الحکمة و نهایة الحکمة 🔹 امکان ثبت نام و حضور برای عموم خواهران و برادران که شرط بالا را دارند، برقرار است. 🔹 جهت برنامه ریزی بهتر، لطفا ثبت نام نمایید. 🔗 پیوند ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/aHJcZyDJ شمیم حکمت ؛ کانال اطلاع رسانی دروس استاد یزدان پناه در تهران 🆔 http://eitaa.com/shamimhekmat
نكته قابل توجه آن كه گرچه خداوند تمام قوانين حقوقی را برابر حقوق فطری تنظيم و تدوين فرموده است تا زمينه اثاره دفائن فطری و شكوفايی گنجينه های درونی جامعه بشری فراهم گردد، ليكن در پايان آيه ارث، دو اسم از اسمای حسنای الهی را يادآور می‌شود كه هماهنگی نظام تشريع و تكوين را در خاطره ها احيا نمايد و آن اين است كه در پايان آيه ۱۱ سوره نساء كه عهده دار برخي از ارث‌های متفاوت می‌باشد، چنين فرموده است: ✨ «... انّ اللَّه كان عليماً حكيماً» يعني شما از علم و حكمت كافی برخوردار نيستيد تا راز تفاوت را كه در هسته مركزی عدل نهفته در آن جستجو كنيد، ليكن خداوند آگاه و حكيم است همه علل تساوی و عوامل تفاوت را جمع بندی نموده و بر مدار حكمت آنها را به صورت موادّ معتدل حقوقی روانه می‌فرمايد، تا مسائل در سنت و مانند آن از تفريط جاهليت كهن و از افراط جاهليت جديد و مُدِرن مصون بماند. 💫قرآن كريم برای اهتمام به حق زن، هنگام تعيين سهام ارث، اول ارث زن را اصل و مبنا قرار داده و آن را مسلّم دانسته و معيار ارث معرفی می‌نمايد، آنگاه می‌فرمايد: (للذّكر مثل حظّ الاُنثيين)، يعنی در موقع بيان سهم برادر، چنين نمی‌فرمايد كه خواهر نصف سهم برادر می‌برد كه پارامتر اصلی، سهم برادر باشد، بلكه معيار و اصلِ مفروض و مسلّم را ارث خواهر كه دختر ميّت است قرار می‌دهد و سهم برادر كه پسر متوفا می‌باشد دو برابر سهم خواهر مي داند تا اصل ارث زن قطعی و مفروغ عنه باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و نهم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در قیام فصل دوم: در آداب قیام 🔶 (ادب قیام) چنان است که سالک: 📌خود را حاضر در محضر حق ببیند و عالَم را محضر ربوبیّت بداند؛ 📌 و خود را از حضّار مجلس و مُقیمِ بینَ یدیِ الله محسوب کند؛ 📌و عظمتِ حاضر و محضر را به قلب برساند؛ 📌و اهمیت مناجات با حق تعالی و خطرِ آن به قلب بفهماند؛ 📌و با تفکّر و تدبّر قبل از ورود در صلوة، قلب را حاضر کند و به او بزرگیِ مطلب را بفهماند؛ 📌 و آن را(قلب را) ملتزم کند به خضوع و خشوع و طمأنينه و خشیت و خوف و رجا و ذلّ و مسکنت تا آخر نماز. ✳️ با قلب مشارطه کند که از این امور مراقبت و محافظت کند و تفکّر و تدبّر در احوال بزرگان دین و هادیان سبیل کند که برای آن ها چه حالاتی دست می داده. 🔶 از احوال ائمه هُدی سرمشق اتّخاذ کند . از تاریخ بزرگان دین و ائمه دین اکتفا به سال و روز وفات و تولّد و مقدار عمر شریف و امثال این امور نکند. ✔️ بلکه عمده سیر او، در سیر و سلوک ایمانی و عرفانی آن ها باشد که معاملات آن ها در عبودیت چه بوده و در سیر الی الله چه مشی داشتند. ❌ افسوس که ما اهل غفلت و سُکرِ طبیعت و مغرورانِ بی مایه، در تمام امور، دست نشانده شیطانِ پلید هستیم؛ و هیچگاه از خواب گران و نسیان بی پایان بیرون نمی آئیم❗️ 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۶۰ و۱۶۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ «النور» در حضرت زهرا سلام الله علیها ظاهر شده است. 🌟حضرت در دعای نور فرمود: بِسْمِ اللهِ النّور يعنى من به ظهور «النور» متلبّس شده ام ⬅️ لذا دیگر برای حضرت ظلمتی نیست و همه نور محض و حیات محض است. ✅ پدر بزرگوارشان حضرت خاتم صلوات الله علیه وآله همین دارایی را داشت و فرمود: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ؛ ✅ دعای نور حضرت زهرا سلام الله علیها شرح همان بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمِ پیغمبر اکرم صلوات الله علیه وآله است. 📚انهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌 یادداشت پنجم 🔹[به طور کلی] جناب بوعلی می‌خواهد بگوید [که] در کنار حس، که یک قوۀ ماست ما حواس باطنی هم داریم. حواس باطنی مثل: ⬅️ قوۀ خیال ⬅️ و قوّۀ واهمه قوۀ واهمه، قوۀ باطنی ماست ⬅️ یعنی ما افزون بر این قوای ظاهری، یک قوّه باطنی هم داریم به اسم قوّه واهمه. ❓کارش چیست؟ ✅ قوّه ای است که معانیِ جزئیه را درک می کند. ❓معنا که در برابر صورت [است] چیست؟ صورت آن [چیزی] است که تقدیر دارد. ☑️ الان این کتاب را می بینید یک شکل و وضعی دارد، مقداری دارد؛ اینها به چشم می آید. اینها را ما تعبیر به "حسی" می‌کنیم. این ادراک حسی صورت می‌گیرد ⬅️ گاهی معنی در آن موج می‌زند که ◀️گاهی آن را ما متوجّه نمی‌شویم. ◀️و گاهی متوجّه می شویم. ❓چه کسی متوجّه می‌شود؟ قوۀ واهمه. ☑️مثالی که بوعلی درمورد واهمه دارد: می گوید گوسفند تا گرگ را می‌بیند، احساس دشمنی می‌کند ⬅️ یعنی احساس می‌کند او دشمنش است. ❓دشمنی صورت دارد؟ یعنی می‌شود به صورت تقدیری در آورد و بگویی که این است؟ ✅ دشمنی در عین اینکه وجود دارد، واقعیّت هم دارد و می‌شود هم فهمید، ولی نمی‌شود نشان داد این است. "سفیدی" یا "یک متر" را نشان می‌دهم؛ ⬅️تقدیر و تقدّر دارد؛ ⬅️صورت دارد؛ ولی بعضی ها معناست. در دل همین گرگ که یک شکل، هیئت و مقداری دارد. ➕ کنارش هم یک دشمنی دارد. این را واهمه درک می‌کند . ❌حس [این را] درک نمی کند. 🗂 جلسه پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معنای شفاعت 🔸بدان كه شفاعت را از اينجا بايد با خود ببرد و به آن قدر كه با انسان كامل يعنى امام عصرش عجل الله تعالى فرجه الشريف سنخيت دارد، به همان اندازه از شفاعت بهره‌مند است و با قرآن و عترت پيوسته است. ▪️ پس هم قرآن شفيع است. ▪️و هم عترت. 🔺 و ممكن است كه شخص شفيعى هم شفيع جمعى شود. ✔️ عاقل را اشاره كافى است. 🔸و بداند كه اسماء حسنى الهى شئون ذاتيه حق و بروز و ظهور آثار وجودى اوست. 🔻 از آن حيث كه قادر بر اعطاى وجود است: رحمن است. 🔻و از آن حيث كه قادر بر اعطاى كمال وجود است: رحيم است. 🔹اولى، رحمت رحمانى است بر اين خوان يغما چه دشمن چه دوست. 🔹دومى، صفت رحيميه است كه سفره خاص دوستان است. 🌿 عارف رومى در گفتارش: آن يكى جودش گدا آرد پديد و اين دگر بخشد گدايان را مزيد ⬅️ به اين دو رحمت اشارت كرده است. مصراع اول، رحمانى و دومى، رحيمى است. 🌿 گدايى كن تا محتاج خلق نشوى https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قضاوت زن ▪️قسمت اول 💫درباره قضا و داوري زن می‌توان گفت: برخی از فقيهان نام آور اماميه نه تصريح به شرطيّت ذكورت نموده‌اند تا زن فاقد شرط قضا باشد و نه تصريح به مانعيّت انوثت كرده اند تا زن واجد مانع داوری باشد. 🌿 مانند شيخ مفيد قدس سره در مقنعه كه به اشتراط عقل، كمال، علم به كتاب الهي كه سنّت معصومين عليهم السلام را به همراه دارد اكتفا نمود. 🌿 و نظير شيخ طوسي قدس سره در نهايه كه افزون بر مقنعه مفيد چيزي جز حِرص بر تقوا را نيافزود و نامي از اشتراط مردن بودن يا امتناع زن بودن نبرده است. 🌿 و مانند ابن ادريس در سرائر كه گذشته از شرايط مذكور، تورّع از محارم الهي يادآور شد و سخن از مرد و زن بودن قاضي را به ميان نياورد. 🌿نظير غُنْيةالنزوع حمزة بن علي بن زهره كه تصريح به اشتراط ذكورت نكرد چه اين كه كتاب جامع الشرايع ابن سعيد نيز فاقد اشتراط ذكورت بوده و تصريح بر مانعيت انوثت براي قضا ننموده است. البته عنوان وي اختصاص قضا به مرد را نشان مي دهد زيرا چنين فرموده است: «اذا كان الرجل عاقلاً ... ». ادامه دارد.... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab