eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 الگوی زهرایی ▪️قسمت سوم «مَا کانَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدُ مِنْ فَاطِمَةَ کانَتْ تَقُومُ حَتَّی تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا» عابدتر از فاطمه در دنیا نبود؛ (آن قدر عبادت کرد) که پاهای [مبارکش] ورم می کرد. 📚مناقب آل ابی طالب، ج3، ص341. https://eitaa.com/joinchat/3838181378C8d1d2d5742
✅ چون حضرت زهرا الله لا إلهَ إِلَّا الله را پیدا کرد کوثر شد .ائمه اثنی عشر علیهم السلام هم چون لا إِلهَ إِلَّا الله را پیدا کردند کوثر شدند. ⬅️ ما هم به اندازه ای که از 《بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم» و «سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلهِ وَلا إِلَهَ إِلَّا الله واللهُ أَكْبَرُ》 بهره داشته باشیم کوثر میشویم . 🔺کوثر را آتش فرض کنید و خودمان را ذغال هر چه ذغال خودش را پیش آتش ،ببرد به اندازه ای که آتش به او سرایت کند روشن میشود ؛ اوّل آتش به اوجرقه ای میزند و یک مقدار سیاهی او را بر میدارد و روشن میکند اگر آتش همۀ ذغال را فرا گرفت تمام آن میشود آتش ؛به هر اندازه آتش گرفت خاصیت آتش را دارد و آنجا که آتش نگرفت ظلمت است و سیاه می‌ماند . ✅ کوثر و خیر کثیر یعنی معرفت خدا نه آب؛ آب که کوثر نیست، نمونه و مثالی است که از آن ، آب حقیقی حکایت میکند. آب حقیقی معرفت خداست. 📚انهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی ▪️ قسمت چهارم: همپای علی کسی است که رسول اکرم به امیرالمؤمنین علیهم‌ السّلام فرمود: «یا علی... انت قائد المؤمنین الی الجنّة... و فاطمة قد اقبلت یوم القیامة... تقود مؤمنات امّتی الی الجنّة». یعنی در روز قیامت، امیرالمؤمنین علیه السلام، مردان مؤمن را و فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها، زنان مؤمن را به بهشت الهی راهنمایی می‌کنند. او، عِدل و همپایه و همسنگ امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌 یادداشت سوم 🔹بنده خدایی چاه می کند. چیزی شد و او را پیش پادشاه آوردند. ❓پادشاه به او گفت چه می خواهی؟ گفت یک قرمه سبزیِ کامل ⬅️ یعنی بنده خدا حداکثر آرزوهایش این است. من به بعضی ها حق می دهم. بندگان خدا [لذات غیرمادی را] نخورده و نچشیده اند. ❌واقعیّتش در زندگی ما الان، در هر شهری بروید، این را می بینید [که] منطقِ اوّل، خوردن، خوابیدن، کیف کردن [است]؛ در کام برخی ها خیلی شیرین است. ◀️اصلاً به خاطر این آدم می کُشد ◀️به خاطر این خلاف می کند. ❗️حتّی در متدیّنین هم هست. گهگاهی می چشد، ولی برایش واضح نیست. ای کاش این می آمد یک دور حرف های بوعلی را می خواند، می فهمید از این خبرها نیست؛ خیلی خبرهاست. ❓اصلاً غرب جز این لذّت چی دارد به ما می دهد؟ ❗️حتی علم شان در خدمتِ بدن است ⬅️ یعنی علم شان هم نمی گذارند [گونه ی دیگری] باشد. خیلی چیز عجیبی است. ☑️مثلاً زیجِ خاصِّ ما که دستِ ما بود، از دستِ ما گرفتند [و] آنجا بردند، [وقتی] می خواهند چاپ کنند، دوازده تا چاپ می کنند ⬅️ چون دوازده تا محقّق دارند، نمی خواهند نفر سیزدهم داشته باشد. منطق اصلی غرب، همین لذّت است. ❓الان، نوع لباسی که غرب می سازد برای بدن، چرا اینجوری است؟ ✅ دلیلش این است که منطقش، منطق لذت حسی است. ❌من نمی‌گویم الان قرار است همه غربی ها [اینطور باشند]، منطقِ حاکمِ غرب را می‌گویم. جوان ما هم دائم همین‌ها را می‌بیند. 🗂 جلسه چهارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندراند.mp3
4.44M
🔰 انفکاک ناپذیری قرآن و عرفان و برهان شرح این عبارت از کتاب اسفار: «و حاشى الشريعة الحقة الإلهية البيضاء أن تكون أحكامها مصادمة للمعارف اليقينية الضرورية و تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة.» (اسفار، ج8، ص303) (درس اسفار، ج8، جلسه 119) https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
اصول برخورد با منافق.mp3
3.4M
🔰 اصول برخورد با منافق 🔹یکی از چیزهایی که در صحنه اجتماعی باید انجام داد این است که قبح کار منافق را باید به چشم آورد. بعضی اوقات به چشم آورده نمی شود. خداوند کاری که می کند این است که قبح کار ایشان را به چشم می آورد، نسبت به اقدامات غلطی که می کنند. ◾️مثلا الان در جریان غزه، خاموش به تمام معنی هستند. مثل این که هیچ وجود ندارد، در فرانسه چیزی شد، شمع روشن می کنند، اما این موقع، خبری نیست. این قدر جنایت سنگین، جلوی چشم! نمی شود این را انکار کرد. 🔸اگر خواستی بکشی، خوب رزمندگان حماس را بکش! تو اینجور بچه ها را می کشی؟! این مشخص است، به چشم می آید! ◽️او می بیند، اما حرف نمی زند، زبان را بسته است! می داند اگر این کا را کند، به نفع حاکمیت دینی شده است. اینجاست که خداوند می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (توبه، 67) اینجا جای حرکت است، چرا دست و بالت را می بندی در موضع گیری؟! این یک واقعیت است. 🔹اتفاقا در این پستی و بلندی حرکت های اجتماعی می شود فهمید کی چه جوری و کجایی است؟! 🔸اینجاست که خداوند می فرماید: امر به معروف نمی کند و برعکس عمل می کند. هرچه بد است او دارد تشویق کند. می بیند که اعتیاد و خلاف و فحشاء را باید جمع کرد، اما جوری می کند که این ها تقویت شوند. این یک معنایی دارد، لذا می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ». (شرح تفسیر المیزان، جلسه 470) https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت دوازدهم مثل ديگر: اگر در صحن خانه چراغى روشن است و بر ديوارهاى خانه آيينه‌هايى به كار رفته باشد كه همه از آن چراغ نور بگيرند، آن‌كه از دور آينه‌ها را مى‌بيند و از چراغ بى‌خبر است، پندارد كه نور از آنِ آيينه‌ها است ولى آن‌كه از واقع آگاه است، گويد همه از نور چراغ است. ✔️ اين نكته بلند را پيشواى عارفان امير مؤمنان وصى خاتم پيمبران على عليه السلام در دعاى عظيم الشأن صباح آورده است آنجا كه گويد: ✨ و جعلت الشمس و القمر للبرية سراجا و هاجا؛ يعنى گردانيدى آفتاب و ماه را براى خلائق، يك چراغ بسيار درخشنده. اين كه ترجمه كرده‌ام به (يك چراغ) علتش اين است كه با دو بودن شمس و قمر اميرالمؤمنين به صيغه تثنيه سراجين و هاجين نفرموده و بدون هيچ شك و ريبى اگر قمر هم بالذات چون شمس مضیء بود، به صورت تثنيه مى‌فرمود. ⬅️ هم چنان كه نور ماه از ضياء آفتاب است، ماسوا از يك شمس حقيقت نورانى اند. لا اله الا الله وحده وحده وحده. 🔸وحده اول، توحيد در ذات 🔸و دوم در صفات 🔸و سوم در افعال است. 🕊 از خداى متعال توفيق حضور تام و مراقبت كامل بخواه تا نور وحدت حقه در جانت بتابد و از پاى تا سرت همه نور خدا شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 زن و سهام ارث و اما مواردی كه زن كمتر از مرد ارث می‌برد؛ مانند: 🔸دختر كه كمتر از پسر ارث می‌برد. 🔸 و مانند كلاله پدری و مادری يعنی برادر و خواهر پدری و مادری ميّت ⬅️ كه در اين صورت نيز زن يعنی خواهر ميت نصف سهم مرد يعنی برادر ميت ارث مي برد. 🔹 و آيه ۱۱ سوره نساء عهده دار بيان تفاوت ارث پدر و مادر ميت كه دارای فرزند نباشند و نيز تفاوت ارث دختر و پسر 🔹 و آيه ۱۷۶ كه پايان سوره نساء است عهده دار بيان تفاوت ارث كلاله پدر و مادری يا پدری ميّت می‌باشد. ✔️ البته گاهی نقص ارث متوجّه سهم كلاله پدری می‌شود. در اين مورد سهم زن همچنان محفوظ است و سهم مرد محذوف و محجوب می‌باشد. ليكن هيچ‌گاه نقص سهم، متوجه كلاله امی نمی‌شود. 📚 وسائل الشيعه، كتاب ارث، باب ۳ از ابواب ميراث الاخوه والاجداد ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و هشتم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در قیام فصل اول: در سرّ جملی قیام 🔶 بدان که اهل معرفت قیام را اشاره به توحیدِ افعال دانند. چنانچه رکوع را به توحیدِ صفات و سجود را به توحیدِ ذاتْ اشاره دانند. 🔻اما بیان آنکه قیام، اشاره به توحیدِ فعلی است آن است که در خودِ قیام، وضعاً و قرائت، لفظاً، اشارت به آن مقام است. 💎اینکه قیام، وضعاً اشارت به آن(توحید فعلی) است این است که در آن: 📍اشارت به قیام عبد به حق؛ 📍و(اشارت به) مقام قیّومیت حق است؛ ✳️ که آن(مقام قیومیت حق) تجلّی به فیض مقدّس و تجلّیِ فعلی است و در این تجلّی، مقام فاعلیّتِ حق ظاهر شود و همه موجودات مستهلک در تجلّی فعلی و مُضمحل در تحت کبریای ظهوری شوند. 💠 ادب عرفانی سالک در این مقام آن است که: 📌این لطیفه الهی را به یاد آورد؛ 📌و ترک تعیّنات نفسیه را هر چه بتواند بکند؛ 📌و حقیقت فیض مقدس را به قلب تذکّر دهد؛ 📌و نسبت قیّومیت حق و تقوّم خلق به حق را به باطن قلب برساند. ✅ چون این حقیقت در قلب سالک متمکّن شد ⬅️ 🔸قرائت او به لسانِ حق، واقع شود؛ 🔸و ذاکر و مذکور، خود حق گردد؛ 🔸و بعضی از اسرار قدر بر قلبِ عارف کشف گردد؛ 🔸و بعضی از اسرار صلوة را قلب عارف دریابد. 📚آداب الصلاة| صفحه ١٥۹ و١۶۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی نقشه‌ی جامع هویّت زن در منطق اسلام این است: 🌷 مادر خوب 🌷 همسر خوب 🌷 مجاهد فی‌سبیل‌الله در عین حال: 🌷 کدبانو 🌷 مدیر خانه در عین حال: 🕊 عابد 🕊و بنده‌ی خدای متعال. ▪️ و در نهایت، فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) نشان داد که زن می‌تواند به رتبه‌ی عالی عصمت برسد. ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله به حضرت زهرا سلام الله علیها نور اعطا کرد؛ سُبْحانَ اللهِ ، اَلْحَمْدُ لِله ، لا إِلَهَ إِلَّا الله واللهُ أَكْبَر عبارت از نور هستند. 🔸 اَلْحَمْدُ لِله نور بینهایت، رزق بی نهایت سکربی نهایت غذای بی نهایت و شفای بینهایت است 🔸«سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ) شاخه های بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيم هستند و از آن نشات گرفته اند ⬅️ اینها همان انهار اربعه‌ای هستند که در سوره محمدصلوات الله علیه وآله ، خداوند به متقین وعده داده است: مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارُ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِن وَأَنْهارُ مِن لَبَن لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارُ مِنْ خَمْر لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهارُ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى . ✅ این تسبیحات وقتی در مقابل یکدیگر قرار میگیرند، می شوند انهار اربعه والا ،هرکدام همۀ انهار را داراست ⬅️ رحمت بی‌نهایت خداوند، حیات بی نهایت ، سکر بی نهایت رزق بی‌نهایت و شفای بی‌نهایت را داراست، لذا میگوییم تسبیحات اربعه . همه تسبیح هستند؛ سُبْحانَ الله اَلْحَمْدُ لِله ، لا إلهَ إِلَّا الله ، واللهُ أَكْبَر، تسبیح اند؛ همه الله اکبر همه اَلْحَمْدُ لِله وهمه لا إِلهَ إِلَّا الله لا اِلهَ إِلَّا الله هستند. 📚انهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌 یادداشت چهارم 🔹بنده خدایی می گفت: ❓اگر در بهشت [لذت] نباشد، ما اصلاً برای چی عبادت کنیم، چرا این همه سختی بکشیم؟ ❓چرا این همه روزه بگیریم؟ ❓چرا این همه جهاد کنیم؟ در عبادت فقط سختی دیده؛ در آن لذّت نچشیده و با خدا ننشسته است. نمی داند که مثلاً همان جهاد باعث می شود رحمت و مغفرت خدا، دم به دم می آید و دارد دل را آباد می کند. ☑️بعضی ها فوتبال را انقدر جدّی بازی می کنند که مثل اینکه اصلاً امرِ دیگری نیست! ⬅️ [به] همین [شخص] گاهی همین موقعی که دارد بازی می کند، می گوییم بیا غذا بخور. ✅ می گوید این مهّم تر است. این "مهّم تر"ی که دارد می گوید، این یک لذّتی درونش دارد. ❓این چه لذّتی است؟ لذّت پیروز شدن؛ جناب بوعلی گفت این لذّت لذّت وهمی است؛ ❗️نکته: این نفیِ بازی کردن نیست. بازی باید باشد، ولی قصدمان [آن است که] درونش احساس می کند به یک چیزی دست یافته. [به طور کلی] جناب بوعلی می خواهد بگوید [که] در کنار حس، که یک قوۀ ماست ما یک حواس باطنی هم داریم. حواس باطنی مثل ⬅️قوۀ خیال ⬅️و قوّۀ واهمه ✅می خواهد بگوید حس باطنی و ادراکات باطنی و لذّت های باطنی، برتر از لذّت های حسی است. ⬅️ یعنی لذّت حسی که شما خیال می کنید از همه بهتر و قوی تر هست، اینجوری نیست ✅ بلکه لذّت های برتری هم داریم. 🗂 جلسه چهارم و پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
◼️ فاطمه شناسی 🏴 امام صادق علیه السلام: انما سمیت الزهرا لان الله عز و جل خلقها من نور عظمته. صدیقه طاهره سلام الله علیها به این دلیل زهرا نامیده شد که خداوند عز و جل، آن بانو را از نور عظمت خود آفرید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از شمیم حکمت
📣 آغاز درس حکمت در تهران 🔰 مدرسه حکمت الرضا و أخت الرضا علیهما السلام برگزار می کنند: 📚 درس جلد ششم اسفار اربعه ، استاد آیت الله یزدان پناه ⏱ از ابتدای دی ماه، چهارشنبه ها در پاییز و زمستان: ۱۸:۴۵ الی ۱۹:۳۰ در بهار و تابستان: ۱۸:۱۵ الی ۱۹:۱۵ 🏷 شرط حضور : اتمام دو کتاب بدایة الحکمة و نهایة الحکمة 🔹 امکان ثبت نام و حضور برای عموم خواهران و برادران که شرط بالا را دارند، برقرار است. 🔹 جهت برنامه ریزی بهتر، لطفا ثبت نام نمایید. 🔗 پیوند ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/aHJcZyDJ شمیم حکمت ؛ کانال اطلاع رسانی دروس استاد یزدان پناه در تهران 🆔 http://eitaa.com/shamimhekmat
نكته قابل توجه آن كه گرچه خداوند تمام قوانين حقوقی را برابر حقوق فطری تنظيم و تدوين فرموده است تا زمينه اثاره دفائن فطری و شكوفايی گنجينه های درونی جامعه بشری فراهم گردد، ليكن در پايان آيه ارث، دو اسم از اسمای حسنای الهی را يادآور می‌شود كه هماهنگی نظام تشريع و تكوين را در خاطره ها احيا نمايد و آن اين است كه در پايان آيه ۱۱ سوره نساء كه عهده دار برخي از ارث‌های متفاوت می‌باشد، چنين فرموده است: ✨ «... انّ اللَّه كان عليماً حكيماً» يعني شما از علم و حكمت كافی برخوردار نيستيد تا راز تفاوت را كه در هسته مركزی عدل نهفته در آن جستجو كنيد، ليكن خداوند آگاه و حكيم است همه علل تساوی و عوامل تفاوت را جمع بندی نموده و بر مدار حكمت آنها را به صورت موادّ معتدل حقوقی روانه می‌فرمايد، تا مسائل در سنت و مانند آن از تفريط جاهليت كهن و از افراط جاهليت جديد و مُدِرن مصون بماند. 💫قرآن كريم برای اهتمام به حق زن، هنگام تعيين سهام ارث، اول ارث زن را اصل و مبنا قرار داده و آن را مسلّم دانسته و معيار ارث معرفی می‌نمايد، آنگاه می‌فرمايد: (للذّكر مثل حظّ الاُنثيين)، يعنی در موقع بيان سهم برادر، چنين نمی‌فرمايد كه خواهر نصف سهم برادر می‌برد كه پارامتر اصلی، سهم برادر باشد، بلكه معيار و اصلِ مفروض و مسلّم را ارث خواهر كه دختر ميّت است قرار می‌دهد و سهم برادر كه پسر متوفا می‌باشد دو برابر سهم خواهر مي داند تا اصل ارث زن قطعی و مفروغ عنه باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و نهم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در قیام فصل دوم: در آداب قیام 🔶 (ادب قیام) چنان است که سالک: 📌خود را حاضر در محضر حق ببیند و عالَم را محضر ربوبیّت بداند؛ 📌 و خود را از حضّار مجلس و مُقیمِ بینَ یدیِ الله محسوب کند؛ 📌و عظمتِ حاضر و محضر را به قلب برساند؛ 📌و اهمیت مناجات با حق تعالی و خطرِ آن به قلب بفهماند؛ 📌و با تفکّر و تدبّر قبل از ورود در صلوة، قلب را حاضر کند و به او بزرگیِ مطلب را بفهماند؛ 📌 و آن را(قلب را) ملتزم کند به خضوع و خشوع و طمأنينه و خشیت و خوف و رجا و ذلّ و مسکنت تا آخر نماز. ✳️ با قلب مشارطه کند که از این امور مراقبت و محافظت کند و تفکّر و تدبّر در احوال بزرگان دین و هادیان سبیل کند که برای آن ها چه حالاتی دست می داده. 🔶 از احوال ائمه هُدی سرمشق اتّخاذ کند . از تاریخ بزرگان دین و ائمه دین اکتفا به سال و روز وفات و تولّد و مقدار عمر شریف و امثال این امور نکند. ✔️ بلکه عمده سیر او، در سیر و سلوک ایمانی و عرفانی آن ها باشد که معاملات آن ها در عبودیت چه بوده و در سیر الی الله چه مشی داشتند. ❌ افسوس که ما اهل غفلت و سُکرِ طبیعت و مغرورانِ بی مایه، در تمام امور، دست نشانده شیطانِ پلید هستیم؛ و هیچگاه از خواب گران و نسیان بی پایان بیرون نمی آئیم❗️ 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۶۰ و۱۶۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ «النور» در حضرت زهرا سلام الله علیها ظاهر شده است. 🌟حضرت در دعای نور فرمود: بِسْمِ اللهِ النّور يعنى من به ظهور «النور» متلبّس شده ام ⬅️ لذا دیگر برای حضرت ظلمتی نیست و همه نور محض و حیات محض است. ✅ پدر بزرگوارشان حضرت خاتم صلوات الله علیه وآله همین دارایی را داشت و فرمود: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ؛ ✅ دعای نور حضرت زهرا سلام الله علیها شرح همان بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمِ پیغمبر اکرم صلوات الله علیه وآله است. 📚انهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌 یادداشت پنجم 🔹[به طور کلی] جناب بوعلی می‌خواهد بگوید [که] در کنار حس، که یک قوۀ ماست ما حواس باطنی هم داریم. حواس باطنی مثل: ⬅️ قوۀ خیال ⬅️ و قوّۀ واهمه قوۀ واهمه، قوۀ باطنی ماست ⬅️ یعنی ما افزون بر این قوای ظاهری، یک قوّه باطنی هم داریم به اسم قوّه واهمه. ❓کارش چیست؟ ✅ قوّه ای است که معانیِ جزئیه را درک می کند. ❓معنا که در برابر صورت [است] چیست؟ صورت آن [چیزی] است که تقدیر دارد. ☑️ الان این کتاب را می بینید یک شکل و وضعی دارد، مقداری دارد؛ اینها به چشم می آید. اینها را ما تعبیر به "حسی" می‌کنیم. این ادراک حسی صورت می‌گیرد ⬅️ گاهی معنی در آن موج می‌زند که ◀️گاهی آن را ما متوجّه نمی‌شویم. ◀️و گاهی متوجّه می شویم. ❓چه کسی متوجّه می‌شود؟ قوۀ واهمه. ☑️مثالی که بوعلی درمورد واهمه دارد: می گوید گوسفند تا گرگ را می‌بیند، احساس دشمنی می‌کند ⬅️ یعنی احساس می‌کند او دشمنش است. ❓دشمنی صورت دارد؟ یعنی می‌شود به صورت تقدیری در آورد و بگویی که این است؟ ✅ دشمنی در عین اینکه وجود دارد، واقعیّت هم دارد و می‌شود هم فهمید، ولی نمی‌شود نشان داد این است. "سفیدی" یا "یک متر" را نشان می‌دهم؛ ⬅️تقدیر و تقدّر دارد؛ ⬅️صورت دارد؛ ولی بعضی ها معناست. در دل همین گرگ که یک شکل، هیئت و مقداری دارد. ➕ کنارش هم یک دشمنی دارد. این را واهمه درک می‌کند . ❌حس [این را] درک نمی کند. 🗂 جلسه پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معنای شفاعت 🔸بدان كه شفاعت را از اينجا بايد با خود ببرد و به آن قدر كه با انسان كامل يعنى امام عصرش عجل الله تعالى فرجه الشريف سنخيت دارد، به همان اندازه از شفاعت بهره‌مند است و با قرآن و عترت پيوسته است. ▪️ پس هم قرآن شفيع است. ▪️و هم عترت. 🔺 و ممكن است كه شخص شفيعى هم شفيع جمعى شود. ✔️ عاقل را اشاره كافى است. 🔸و بداند كه اسماء حسنى الهى شئون ذاتيه حق و بروز و ظهور آثار وجودى اوست. 🔻 از آن حيث كه قادر بر اعطاى وجود است: رحمن است. 🔻و از آن حيث كه قادر بر اعطاى كمال وجود است: رحيم است. 🔹اولى، رحمت رحمانى است بر اين خوان يغما چه دشمن چه دوست. 🔹دومى، صفت رحيميه است كه سفره خاص دوستان است. 🌿 عارف رومى در گفتارش: آن يكى جودش گدا آرد پديد و اين دگر بخشد گدايان را مزيد ⬅️ به اين دو رحمت اشارت كرده است. مصراع اول، رحمانى و دومى، رحيمى است. 🌿 گدايى كن تا محتاج خلق نشوى https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قضاوت زن ▪️قسمت اول 💫درباره قضا و داوري زن می‌توان گفت: برخی از فقيهان نام آور اماميه نه تصريح به شرطيّت ذكورت نموده‌اند تا زن فاقد شرط قضا باشد و نه تصريح به مانعيّت انوثت كرده اند تا زن واجد مانع داوری باشد. 🌿 مانند شيخ مفيد قدس سره در مقنعه كه به اشتراط عقل، كمال، علم به كتاب الهي كه سنّت معصومين عليهم السلام را به همراه دارد اكتفا نمود. 🌿 و نظير شيخ طوسي قدس سره در نهايه كه افزون بر مقنعه مفيد چيزي جز حِرص بر تقوا را نيافزود و نامي از اشتراط مردن بودن يا امتناع زن بودن نبرده است. 🌿 و مانند ابن ادريس در سرائر كه گذشته از شرايط مذكور، تورّع از محارم الهي يادآور شد و سخن از مرد و زن بودن قاضي را به ميان نياورد. 🌿نظير غُنْيةالنزوع حمزة بن علي بن زهره كه تصريح به اشتراط ذكورت نكرد چه اين كه كتاب جامع الشرايع ابن سعيد نيز فاقد اشتراط ذكورت بوده و تصريح بر مانعيت انوثت براي قضا ننموده است. البته عنوان وي اختصاص قضا به مرد را نشان مي دهد زيرا چنين فرموده است: «اذا كان الرجل عاقلاً ... ». ادامه دارد.... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ کمال آدمی به این است که ملاقی الله باشد. ملاقی الله باشد یعنی حقیقت را دارا باشد یعنی توحید احدی صمدی را دارا باشد. ✅ آن کسی که این کمال را پیدا کرد و یک بدن پیدا کرد و یک جان، وقتی بدن را قربان جان کرد عبارت از این است که حقیقت را پیدا کرده است ⬅️ معنی توحید هم همین است. ✅ یک ظاهری هست و مظهری و مظهر فانی در ظاهر و آن ظاهر در آن مظهر پیدا شد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab