🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃
#طینت_پاک
(قسمت شانزدهم)
🔰شواهد مادی نبودن نفس🔰
1⃣غشوه و مانند آن، نشاندهنده مادّی نبودن نفس هستند.
🕊اگر نفس، مادّی باشد، نباید از این عالم دست بکشد. نفس غرق در این عالم نیست، آنسویی است که میتواند به عالم بالا برود.
🕊مكان مخصوص مادّه است. اگر نفس ما مادّی باشد، نباید مکان از او برداشته شود ولی مکان از او برداشته میشود. ⬅️ پس شاهدی است برای آنسویی بودن نفس.
🕊غوطهور بودن نفس در بدن، به معنای مادّی بودنش نیست. بلکه نفس از اینها جدا میشود.
🕊پس میشود انسان در همین عالم باشد و مکان از او برداشته شود.
🕊این، نشاندهنده مجرد بودن و مادّی نبودن نفس است.
2⃣ حجاب بودن ماده برای نفس
🕊عرفا و حکما میگویند یکی از حجابهای عقل، ماده است.
🌱منظور از عقل در اینجا، نفس ناطقه و جان ما است.
🕊اگر نفس ناطقه و جان ما مادّی باشد، نباید بگوییم مکان و ماده، حجاب نفس است. بلکه مکان و ماده باید عین ذات، لازمه ذات یا ذاتیاش باشد. در یک جمله ماده، باید خودِ نفس باشد.
🕊اگر ماده از حجابهای نفس است، این نشان دهنده مادی نبودن نفس است.
♦️🔸پس نفس ما، مادی نیست.🔸♦️
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/madresehbagherain
⬛️◾️◾️▪️◾️◾️⬛️
⬛️◾️◾️▪️◾️◾️⬛️
🏴امشب هوای باغ نگاهم بهاری است
واژه به واژه کار دلم بیقراری است
🏴باران و رود و چشمه و دریا قلم شدند
برگ درخت و بال ملک دفترم شدند
🏴سعدی! نگاه کن به رخش باز جان بگیر
از باغ های نخل علی ((بوستان )) بگیر
🏴حافظ! بیا و شاعر این بارگاه باش
یعنی((غلام شاه جهان باش و شاه باش))
🏴پژواک بی نهایت خورشید نور او
ای مولوی ز شمس جمالش بگو بگو...
🏴((شیر خدا و رستم دستانم آرزو ست))
چون نام رستم آمده اینبار وقت اوست
🏴فردوسی! از شکوه نبردش چه دیده ای
آیا شجاعت علوی را شنیده ای؟!
🏴قطبین عالم است سر تیغ ذوالفقار
از ضربههای دستش ((لا یمکن الفرار))
🏴نیما! برای پیرهنش شعر نو بگو
از سادگیش از نمک و نان جو بگو
🏴او از هجوم زخم زبان خون به دل شده
سهراب! در مسیر علی آب گل شده
🏴قیصر! میان کوچه علی سر به زیر شد
عمر گلش بگو چقدَر زود دیر شد...
#مجید_تال
https://eitaa.com/madresehbagherain
🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷﷽
#گام_های_سلوک
1⃣ همه مىروند و نمىدانند با خود چه مىبرند.
✨خنك آن كه دفتر هستيش را بگشود و از روزنامه كارهايش آگاه شد.
🌾و چون هر كسى كشته چند ساله زندگيش هست، دلْ مردگان از مرگ هراس دارند و از كشتزار خود بيزارند.
🌾و زندهدلان از كشت خود سپاسگزارند و به پروردگار خود اميدوار.
2⃣انديشه شب، جان را نيرو و پرتو دهد و نماز شب به مينو كشاند.
3⃣در بندگى بايد نيك #استوار و پايدار بود تا همه كارها و گفتارها جز نيايش و ستايش دادار نبُوَد كه بیرنج، گنج بدست نيايد.
✨راه نيك هموار است و كار سخت دشوار.
✨شير مردان خوش به كار تن در دهند تا دشوارشان آسان گردد و كم كم سزاوار آستان دلستان گردند.
4⃣هر كه جان به جانانه سپرد گوى نيكبختى را ببرد و گرنه چند روزى چون ديگر جانوران بخورد و بمرد.
✨آن كه ديده به روى نيكوى دوست گشود چشمش روشن بادا كه:
✨ديده را فایده آنست كه دلبر بيند
(ور نبيند چه بود فائده بينائى را)
5⃣خواب و خوراك و كار و زندگى را اندازه است.
✨كه در كم آن، بيم تباهى است و در افزون آن، ترس رسوائى.
✨شكم تهى، رهزن شود. چنان كه آكنده آن؛ كه سير، گرسنهٔ ديدار نمىشود و سيراب تشنه دلدار نگردد.
✅ميانه روى مايه بلندپايگى و ارجمندى و نيكبختى است.
6⃣آنچه را كه داور خرد، دستور داد به جاى آر و پاسخ درست براى پرسش خدايت فراهم كن.
7⃣تنها از آفريدگارت شرم بدار نه از آفريدههايش.
8⃣بگذار تا ديگران از تو رنگ بگيرند نه تو از آنان.
9⃣هركس در هر پايهاى كه هست اگر رهزن است، ارزش پشيزى ناچيز ندارد.
✨بى پرده بگويم : مگسانند گرد شيرينى
0⃣1⃣پيمانت را با خدا و پيمبر سخت استوار كن و از ته دل بگو «خدايا آمدم»
✨گر كام تو برنيامد آنگه گله كن✨
1⃣1⃣كوتاهى سخن خود را باش.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/madresehbagherain
لاابالی چه کند دفتر دانایی را
طاقت وعظ نباشد سر سودایی را
آب را قول تو با آتش اگر جمع کند
نتواند که کند عشق و شکیبایی را
دیده را فایده آن است که دلبر بیند
ور نبیند چه بود فایده بینایی را
عاشقان را چه غم از سرزنش دشمن و دوست
یا غم دوست خورد یا غم رسوایی را
همه دانند که من سبزه خط دارم دوست
نه چو دیگر حیوان سبزه صحرایی را
من همان روز دل و صبر به یغما دادم
که مقید شدم آن دلبر یغمایی را
سرو بگذار که قدی و قیامی دارد
گو ببین آمدن و رفتن رعنایی را
گر برانی نرود ور برود باز آید
ناگزیر است مگس دکه حلوایی را
بر حدیث من و حسن تو نیفزاید کس
حد همین است سخندانی و زیبایی را
سعدیا نوبتی امشب دهل صبح نکوفت
یا مگر روز نباشد شب تنهایی را
#سعدی
https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه
الهی!
شكرت كه پیر ناشده استغفار كردم؛ كه استغفارِ پیر، استهزاء را ماند!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/madresehbagherain
🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱
#مراتب_تجلی_حق
(قسمت شانزدهم)
#رحامت_عامل_فطری_و_اجتماعی
🔹قانون #صله_رحم، اصل مهمي است كه جامعه كوچك را درست تربيت كرده و زمينه شكوفايي جوامع بزرگ را فراهم مي نمايد.
✅صله رحم اصل حاكم بر ارحام و محارم و وابستگان خانوادگي است.
🔹 منشأ همه اين رحامتها و وابستگيها همانا پيدايش همه اعضا از يك رحم ميباشد. و آن رحم كه مبدأ تكون اعضا به هم پيوسته است جزو زن بوده و در حقيقت مقام والاي زن است كه پايه گذار قانون ارحام و صله رحم و محرميت و... است.
🔹نتيجه آن كه مهره اصلي خانواده و رحامت را زن به عهده دارد.
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آينه_جلال_و_جمال
https://eitaa.com/madresehbagherain
▪️▪️▫️▪️▪️▫️▪️▪️▫️▪️▪️▫️▪️▪️▫️
📚منظومه فکری(7)
📕عدالت و عدالتخواهی:
1️⃣از مهمترین ویژگیهای امام علی (ع) که در چشم بزرگانی چون امام خمینی(ره) و شهید مطهری (ره) جلوه کرده است، جامعیت ایشان است.
2️⃣امام علی (ع) به مظهریت عدالت مشهور شده است.
3️⃣عدالت را نیز مانند دیگر مفاهیم میتوان در یک نگرش نظام وار بررسی کرد یا نگرشی جزیره وار، بریده از متن و زمینه.
4️⃣در نگرش منظومه وار، عدالت را باید به منزله ارزشی توحیدی لحاظ کرد که از ساحت فرد آغاز شده و به ساحت اجتماع میرسد. به عبارت دیگر تا عدالت در ساحت افراد محقق نشده باشد، نمیتوان به عدالت اجتماعی رسید.
5️⃣در ساحت فرد استقامت در اعتقادات، اخلاق و شریعت مقومات عدالت هستند.
6️⃣بنابراین بدون تحقق عینی استقامت در باورها و رفتارهای فردی، تحقق عدالت اجتماعی ناممکن یا ناقص خواهد بود.
7️⃣در نگرش مادی، حتی کسانی که عدالت را به معنای تساوی نمیدانند، تعریف ناقصی از آن دارند. در این نگاه، عدالت اجتماعی بیش از آن نیست که گوسفندانی به شکل متساوی از چراگاه استفاده کنند.
📝زندگى حيوانى على السواء! يك علفى همه بخورند و على السواء با هم زندگى بكنند و.... به هم كار نداشته باشند، همه از يك آخورى بخورند (صحیفه امام ج3 ص222)
8️⃣مفاهیم عدالت اجتماعی، رفاه، نظم و ... که به ظاهر مربوط به حیات دنیوی است، در تفکر توحیدی و تفکر مادی تفاوت ماهوی دارند. تفاوت مکاتب مادی و الهی در این نیست که مکتب مادی فقط به دنیا توجه دارد و مکتب الهی، به همان مادیات، معنویات را نیز اضافه کرده است، بلکه تعریف عدالت و رفاه و نظم در آنها کاملا متباین است. در تفکر مادی رفاه و نظم برای راحتی بیشتر، تأمین حیوانیت انسان و ناظر به بعد مادی و بدنی اوست و در تفکر توحیدی بخشی از طرح کلی کمال انسان است که بدون بخشهای دیگر ناقص خواهد ماند.
📝اسلام انسانی میسازد عدالت خواه، عدالت پرور، صاحب اخلاق کریمه، صاحب معارف الهیه، که وقتی از اینجا رخت بربست و در عالم دیگر وارد شد، به صورت انسان باشد» (صحیفه امام، ج3، ص217)
9️⃣عدالت و رفاه نیز چون دیگر مفاهیم و نظریات، گسسته از نظام اعتقادی و مبانی نیستند. بی توجهی به مبانی و مفاهیم بنیادین حتی در اموری انضمامی مانند عدالت خواهی و رفع تبعیض، ناخواسته به جزءنگری در فهم دین و تفسیر مادی از عدالت اجتماعی منتهی میشود.
#استاد_عبدالله_محمدی
#تعریف_عدالت
https://eitaa.com/abmohammadi
⁉️▫️⁉️▫️⁉️▫️⁉️▫️⁉️
#اسلام_و_انسان
#اسلام_و_نیازها_ی_عصر_ما
قسمت چهارم
🖌امروزه آزادی اروپایی، با آب و تاب تمام، پس از سیراب کردن مغرب زمین، به سراغ مشرقیها آمده است.
🖌ابتدا به عنوان مهمان عزیز و بعد به عنوان صاحبخانه مقتدر در قاره ما استقرار یافت.
🖌اگر چه بساط اختناق افکار را برچید و صلای آزادی در داد و این، بهترین وسیله و مناسبترین فرصت برای تدارک نعمت از دست رفته بود.
🖌 تا بتوانیم از نو، زیربنای یک زندگی نورانی از علم و عمل به هم آمیخته، را بنا بنهیم.
🖌 اما متاسفانه همین آزادی اروپایی که ما را از دست ستمکاران رهایی بخشید، خود به جای آن نشست و مغز متفکر ما شد!
🖌ما نفهمیدیم چه شد؟! به خود آمدیم و متوجه شدیم زمان «ما فرمودیم» گذشت و نباید به فرمان پادشاهان گذشته گوش داد، فقط باید آن چه اروپاییان میکنند، کرد و راهی که آنها میروند، رفت!
#علامه_طباطبایی
#اسلام_و_انسان_معاصر
https://eitaa.com/madresehbagherain
#معرفی_کتاب
#اسلام_و_انسان_معاصر
بر اساس آموزههای بلند و غنی قرآن، هر انسانی که پای به عرصه وجود می گذارد، فطرتاً موحد بوده و قهراً خالق هستی را نیک میشناسد اما برخی مواقع علل و عوامل گوناگونی این فطرت توحیدی را به مخاطره میاندازند.
به همین دلیل، خداوند با ارسال انبیا و رسل این زمینه را به وجود می آورد که در مواقع بروز خطر اعتقادی، راهنمای بشری میباشند.
بعد از این رسالت به دوش امامان معصوم علیهم السلام و به دنبال آن به عهده علمای دین گذاشته شد.
کتاب حاضر با عنوان «اسلام و انسان معاصر» پیرامون پاسخ به پرسشها و شبهات گوناگون علمی، فلسفی، اخلاقی، دینی و ... به نگارش درآمده است.
از امتیازات این کتاب، به روز بودن مطالب آن و استفاده از مباحث عقلی و نقلی است.
https://eitaa.com/abmohammadi
#الهی_نامه
الهی!
حسن از حال مار غبطه میخورد که چون پیر شود چهل روز گرسنه بماند و تحمّل رنج گرسنگی کند، سپس به زمین فرو رود و چون بیرون آید، پوست افکنده و جوان شده باشد، که کلمه و روح ممسوح تو، مسیح علیه السلام به حواریون فرمود: «کونوا کالحَیَّة»؛
مار پیر از پوست به در آید و جوان شود!
جوانی حسن بگذشت و آثار پیری در او نمودار شد و هنوز در حجابها گرفتار است.
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/madresehbagherain
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
قسمت پانزدهم
🌴سالک بايد پس از سلوك علمى، خود را در سلك مؤمنين داخل كند و عظمت و جلال و بهاء و جمال حق _جلت عظمته_ را به قلب برساند تا قلب خاشع شود.
🌴و الاّ علم به تنهایی، خشوع نمیآورد. چنانچه در خودتان میبينيد كه با اعتقاد به مبدأ و معاد و اعتقاد به عظمت و جلال حقّ، قلب شما خاشع نيست.
✨و اما سخن خداى تعالى:
«الَمْ يَاْنِ لِلَّذينَ آمَنوُا انْ تَخْشَعَ قُلوُبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّه وَ مانَزَلَ مِنَ الْحَق؛
آيا مؤمنان را آن زمان فرا نرسيده است كه دلهايشان براى ياد خدا و آنچه از حق نازل گشته خاشع گردد.»( حديد- 16)
🌴شايد ايمان صورى، كه همان اعتقاد بما جاء به النّبيّ صلّى اللّه عليه است، مقصود باشد، و الاّ ايمان حقيقى ملازم با يك مرتبه از خشوع است، يا آن كه خشوع در آيه شريفه خشوع به مراتب كامل باشد.
🌴چنانچه «عالِم» را گاهى اطلاق كنند بر كسى كه از حدّ علم به حدّ ايمان رسيده باشد، و محتمل است.
✨در آيه شريفه «انَّما يَخْشَى اللَّه مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء؛ همانا از ميان بندگان خدا، دانشمندان از خداوند بيم و خشيت دارند.»( فاطر- 28) اشاره به آنها باشد.
🌴و در زبان كتاب و سنّت، علم و ايمان و اسلام، به مراتب مختلف اطلاق شده و بيان آنها از وظيفه اين اوراق خارج است.
🌴به طور کلی، سالك طريق آخرت- خصوصا با قدم معراج صلاتى- لازم است قلب خود را با نور علم و ايمان خاشع كند و هر اندازه که ممکن است اين رقيقه الهيّ و بارقه رحمانيّ را در قلب متمكّن نمايد، بلكه بتواند در تمام نماز حفظ اين حالت را بنمايد.
#حضرت_امام_خمینی_ره
#آداب_الصلاة
https://eitaa.com/madresehbagherain
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷﷽
#تمدن_نوين_اسلامی
قسمت پانزدهم
🇮🇷امّت اسلامی با یک تلاش مجاهدانه و مجدّانه میتواند تمدّن اسلامیِ باب این دوران را طرّاحی کند، شالودهریزی کند، به ثمر برساند و آن را در مقابل بشریّت قرار بدهد.
🇮🇷ما به زور، هیچکس را به اسلام دعوت نمیکنیم؛
🇮🇷ما به زور، هیچ کشوری را تحت سلطهی دنیای اسلام قرار نمیدهیم؛
🇮🇷ما مثل اروپاییها عمل نمیکنیم؛
🇮🇷ما مثل آمریکا عمل نمیکنیم.
🇮🇷اروپاییها از یک جزیره در کنار اقیانوس اطلس تا اقیانوس هند رفتند، یک کشور عظیم مثل هند و همچنین چند کشور اطراف آن را به زور تصرّف کردند، غارت کردند و خودشان ثروتمند شدند و آنها را به خاک سیاه نشاندند؛ اینجوری پیش رفتند.
🇮🇷امروز نیز همان کار را با روشهای دیگر، با شیوههای دیگر دارند در دنیا انجام میدهند؛
با پول دیگران،
با سرمایهی دیگران،
با ثروت دیگران،
با محصول کار دیگران ⬅️
برای خودشان پیشرفت درست میکنند و ظاهر خودشان را آرایش میدهند؛
✅البتّه باطنشان دارد خراب میشود؛ باطنشان دارد میپوسد؛
همانطور که عرض کردیم دارند پوک و پوکتر میشوند.
🇮🇷آنچه شما مسلمانها به دست بیاورید، دشمنان شما را ناخشنود خواهد کرد؛ آنچه بر شما مصیبت وارد بشود، آنها را خرسند و خوشحال خواهد کرد؛ اِن تَمسَسکُم حَسَنَةٌ تَسُؤهُم وَ اِن تُصِبکُم سَیِّئَةٌ یَفرَحوا بِها؛(۱) اینجوری هستند، این [کلام] قرآن است.
🇮🇷ما باید نگاهمان به آنها نباشد و به دست آنها، به لبخند آنها، به اخم آنها نگاه نکنیم؛
🇮🇷راهمان را پیدا کنیم و حرکت کنیم و پیش برویم؛ این وظیفهی ما و وظیفهی همه در دنیای اسلام است.۱۳۹۴/۱۰/۰۸
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/madresehbagherain
#فلسفه_از _نگاه_رهبری
#امتدادهای_فلسفی
🔍مىتوان در مبانى موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّى را پيدا كرد كه اگر گسترش داده شود و تعميق گردد، جريانهاى بسيار فيّاضى را در خارج از محيط ذهنيّت به وجود مى آورد و تكليف جامعه و حكومت و اقتصاد را معيّن میكند.
🔍دنبال اينها بگرديد،
اين نقاط را مشخّص و رويشان كار كنيد؛
🔖آنگاه يك دستگاه فلسفى درست كنيد.
🖇از وحدت وجود، از «بسيط الحقيقة كلّ الاشياء»،
از مبانى ملّا صدرا- اگر نگوييم همه آنها، از بسيارى از آنها- میشود يك دستگاه فلسفىِ اجتماعى، سياسى و اقتصادى درست كرد؛
🖇فضلًا از آن فلسفههاى مضاف كه آقايان فرمودند: فلسفه اخلاق، فلسفه اقتصاد و ....
✅اين، يكى از كارهاى اساسى است. اين كار را هم هيچكس غير از شما نمیتواند بكند؛ شما [ فلاسفه ] بايد اين كار را انجام دهيد.»
🔸بيانات در ديدار گروهى از فلاسفه حوزه علميه قم 1382/10/29🔸
https://eitaa.com/madresehbagherain
🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳﷽
🌸بهشت آدمی این است که جان پیدا کند. انسان وقتی آدم میشود که در او نفخ روح (۱) شده باشد.
🌸نفخ روح یعنی توحید. نفخ روح میشود یعنی افاضه توحید میشود.
✅خاصیت نفخ روح این است که خود موهوم را برمی دارد.
✨قرب حق نی بالا و پستی رفتن است
قرب حق از حبس هستی رستن است (۲)
🌸قریب بشویم یعنی از خود بیرون بیاییم. عباداتی که پیامبران تشریع کردند برای این است که از خود بیرون بیاییم. همه مذاهب توحیدی برای این است که از حبس هستی بیرون بیاییم.
🌸یعنی شکوفا بشویم و آن چه در درون داریم ظاهر شود.
🌸در درون آدمی و نطفه آدمی، توحید است ⬅️ یعنی ولایت و نبوت است که ظاهر می شود.
در این مرحله، انسان از حبس هستی بیرون میآید.
🌸لا اله الا الله یعنی از حبس هستی بیرون آمدن
__
(۱)فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ: پس هرگاه معتدل و استوارش ساختم و از روح خود در او دميدم، پس سجدهكنان پيش او بيفتيد.(حجر/۲۹)
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/madresehbagherain
❄️☀️❄️☀️❄️☀️❄️☀️❄️☀️❄️☀️
#طینت_پاک
قسمت هفدهم
🔰 شواهد مادی نبودن نفس🔰
3⃣ «الصوفى وراء الكونَين و فوق العالمين». ⬅️ صوفی وراء و فوق عالم مادّه و عالم آخرت است. پس مادی نیست بلکه خدایی است.
✅ منظور از «صوفی» چیست؟
🍀در تاریخ عرفان اسلامی، یکی از عناوینی که به عرفان میدادند ⬅️ تصوّف بود.
🍀به عارف نیز صوفی میگفتند. صوفی به معنای پشمینهپوش است. گاهی در تعبیرهای فارسی، عنوان پشمینهپوش آمده است که به همین معنا است.
🍀در رسالۀ قشیریّه آمده است که صوفی از صوف میآید. صوف یعنی پشم. از قرن سوّم به بعد لفظ صوفی برای عارف مستقرّ شد.
🍂بعدها در قرنِ هفتم به بعد کمکم این عرفان گاهی با چیزهایی آمیخته شد و آلودگیهایی به میان آمد.
🍂 تا جایی که به این افراد، در خانقاهها با نذرهایی که برایشان میکردند، بسیار خوش میگذشت.
🍂 بعدها به دلیل این نقایص، از تعابیر دیگری استفاده شد. مثلاً تعبیرِ عرفان -از قرن هفتم در برابرِ تصوّف و عارف در برابر صوفی قرار گرفت.
🍀برای اینکه عارفنماها از عارفان جدا شوند.
🍀 لفظِ صوفی در عبارت فوق یعنی همان عارف، نه یعنی دراویشی که در کارشان، أنانیّت هست؛ خداخواهی که نیست، دنیاخواهی هست، دُکّانداری هست، برخی موقعها شریعت را زیرِ پا میگذارند! اینها نه. این اصلاً عرفان نیست.
ادامه دارد...
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/madresehbagherain
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷﷽
#گام_های_سلوک
1⃣حضور حضرت حق:
🌱حضورى گر همى خواهى از او غايب مشو حافظ
🌱متى ما تلق من تهوى دع الدنيا و أمهلها
🍃حضور علائمی دارد ⬅️ رأس آنها «الادب مع الله» است:
✨«الذين يذكرون الله قياما و قعودا و على جنوبهم»
🌱از خدا جويیم توفيق ادب
🌱بى ادب محروم گشت از لطف رب(ملای رومی)
🍃در سوره النجم از اوصاف رسول الله صلى الله عليه و آله است كه «و ما ينطق عن الهوى ان هو الا وحى يوحى»
2⃣از آن بزرگوار بايد سرمشق گرفت كه ميزان قسط است «لقد كان لكم فى رسول الله أسوة حسنة»
3⃣زبان اگر يله و رها شود از مار گزندهتر است.
در زيان زبان، داستانها گفتهاند.
4⃣هيچ موهبتى از نعمت ترك علايق دنيوى بزرگتر نيست كه همه مفاسد به اين علاقه متعلق است:
🌱غلام همت آنم كه زير چرخ كبود
🌱ز هرچه رنگ تعلق پذيرد آزاد است
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/madresehbagherain
animation.gif
668.5K
#الهی_نامه
الهی!
چه کسی شریك دارد تا تو را شریك باشد!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/madresehbagherain
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃
#مراتب_تجلی_حق
قسمت هفدهم
#رحامت_عامل_فطری_و_اجتماعی
🔸#نقش_زن نه تنها ايجاد رابطه رحامت بين اعضاي نسبي يك خانواده است، بلكه سهم آن در ايجاد پيوند رحمي بين وابستگان سببي نيز قابل انكار نيست.
🖊 زيرا در اسلام، وابستگان سببي
همانند پيوستگان نسبي از رحامت خاص برخوردارند و قانون مصاهرت مقررات فراواني را به همراه دارد.
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آينه_جلال_و_جمال
https://eitaa.com/madresehbagherain