eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
95 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی! تو خود گواهی كه این سخنان از بی‌تابی است؛ بر ما متاب! https://eitaa.com/madresehbagherain
🌿🌸🌿﷽🌿🌸🌿 💦از اول ماه رجب، خداوند تبارک و تعالی، ملکی را در آسمان هفتم قرار می‌دهد که انسان‌ها را به «آدم شدن» دعوت می‌کند. 💦آدم شدن یعنی نفخ روح: «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ: پس چون او را [ كاملا] درست كردم و از روح خويش در آن دميدم سجده كنان براى او [به خاك] بيفتيد.» (حجر/۲۹) 💦همان‌گونه که وقتی انسان از مادر متولد می‌شود، ملائک، انسان را به حیوان شدن دعوت می‌کنند. 💦انسان در شکم مادر، نبات است چون فقط می‌خورد و رشد می‌کند. اما وقتی می‌خواهد متولد شود، ملائکی را (ملائک، یعنی اسماء الهی) در انسان قرار می‌دهد که می‌تواند ببیند، بشنود، بچشد و .... 💦این‌ها، ملائک زمینی انسان هستند. 💦وقتی که انسان ۷ ساله شد، قابل می‌شود که ملائکه آسمانی در او ظاهر شود. 💦در این مرحله، معلم با علمی که می‌آموزد، واسطه می‌شود که دارایی آسمانی برای او ظاهر شود. 💦وقتی علم پیدا کرد، آماده می‌شود تا آن ملک عرشی در او ظاهر شود. این ملک، همان داعی است که خداوند در آسمان هفتم منسوب کرده است، برای این که توحید را دریافت کند. 💦این ملک داعی در رجب و رمضان منصوب می‌شود که شکوفایی آدم است. https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت پنجاه و ششم🔰 ✔️یکی از نکات مهم سلوک، استمرار است. 🔸 انسان با استمرار و دوام می‌تواند کم کم به جایی برسد که خوب ببيند «در برابر عالم حقیقی، خداوند سبحان» قرار گرفته است. 🌴بعضی اهل سلوک می‌گویند چرا چهله؟! باید برنامه را تا آخر عمر انجام داد. چه اشکالی دارد؟! 🌴ما که عمر را می‌گذرانیم، چه بهتر که تمام عمر را به این شکل پر کنیم. 🌴در روایات ما آمده است که هر کاری را شروع کردی، نمی‌خواهد زیاد باشد، ولی آن را یک سال ادامه بده! 🍃چون دوام و استمرار اثر دارد.🍃 🌴در قرآن آمده است: ✨ «الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الملائكة» 🔸 این آیه از استقامت می‌گوید. ✔️ استقامت➕ استمرار و دوام ⬅️ ارتباط مستقیم با خدا 💎باید انقدر با خدا بنشینیم که ارتباط مستقیم برقرار شود! https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! نه خاموش می‌توان بود و نه گویا؛ در خاموشی چه كنیم؟! در گفتن چه گوییم؟! https://eitaa.com/madresehbagherain
🌴عارف جامى در سبحة الابرار گويد: 🍃والى مصر ولايت ذوالنون 🍃آن به اسرار حقيقت مشحون 🍃گفت در كعبه مجاور بودم 🍃در حرم حاضر و ناظر بودم 🍃ناگه آشفته جوانى ديدم 🍃نه جوان، سوخته جانى ديدم 🍃لاغر و زرد شده همچو هلال 🍃كردم از وى ز سر مهر سؤال 🍃كه مگر عاشقى اى شيفته مرد 🍃كه بدين‌گونه شدى لاغر و زرد 🍃گفت آرى به سرم شور كسی‌است 🍃كش چو من عاشق رنجور بسی‌است 🌴جناب علامه شيخ بهائى قدس سره در سفر حج بيت الله الحرام زمزمه‌هايى را به نام «نان و حلوا»، عقر راه _يعنى_ سوغات آورده‌است. در آن كتاب، در بيان قول خداوند متعالى «ان الله يأمركم ان تذبحوا بقره»، گويد: 🌸ابذلوا ارواحكم يا عاشقين 🌸ان تكونوا فى هوانا صادقين 🌸داند اين را هر كه زين ره آگه است 🌸كاين وجود همنشين سد راه است 🌸گوى دولت آن سعادتمند برد 🌸كو به پاى دلبر خود جان سپرد 🌸گر همى خواهى حيات و عيش خوش 🌸گاو نفس خويش را اول بكش 🌸در جوانى كن نثار دوست جان 🌸رو «عوان بين ذلك» را بخوان 🌸پير چون گشتى گران جانى مكن 🌸گوسفند پير قربانى مكن https://eitaa.com/madresehbagherain
خلاصه قسمت‌های گذشته: الف: ذات اقدس اله: 🔹انسان‌ها را به همان كه صفت فرشته‌ها است، ستوده 🔹و آنان را به همان كرامت دعوت فرموده است 🔹و اين، نمودار آن است كه آنچه خدا در قرآن راجع به ملائكه بيان نموده، همانها را براي انسان‌های صالح نيز مقرر فرموده است ـ خواه كمالات علمی باشد و خواه كمالات عملی ـ . ب: ملائكه نه مذكر هستند و نه مؤنث، انسانی هم كه راهی راه ملائكه است، نه مذكر است و نه مؤنث. ✔️زيرا انسانيت انسان به جان اوست و منزه از ذكورت و مبرّی از انوثت است. ج: منشأ توهم كسانی كه فرشته را مؤنث می‌دانند بی‌ايمانی است، چون نه خداوند فرشته را مؤنث آفريده و نه آنها شاهد آفرينش فرشته‌ها بوده‌اند. https://eitaa.com/madresehbagherain
💠کسی که در حد دنیا کاری انجام دهد ⬅️ در روز قیامت نیز عمل او ماندگار نیست، چون عملش اصلا برای قیامت ساخته نشده است. ✅چون آن عالمِ نور، فقط عمل نور را جذب می‌کند. 💠قیامت «دار خدایی» است، اگر کسی این را خوب بفهمد، متوجه می‌شود که چه چیزهایی به درد آن طرف می‌خورد. منبع: تفسیر المیزان جلسه ۱۳۶ https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! قول و فعل، قائل و فاعلند در لباس دیگر، كه «كُلٌّ یعْمَلُ عَلی شاكِلَتِه». در كتاب تدوین و تكوین جز مصنف آن كیست! https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت اول: معنای اعتقاد، اخلاق و عمل 🔻معنای اعتقاد، اخلاق و عمل: 💠 "عقیده یا اعتقاد" به یک صورت فکری می‌گوییم که انسان به او ایمان و تصدیق دارد؛ 🔅مانند اینکه می‌گوییم دوره سال خورشیدی زمین، روی چهار فصل بهار و تابستان و پاییز و زمستان گردش می‌کند" و... 💠 "خُلق" به یک صورت ادراکی می‌گوییم که در درون انسان جای گیر شده و در هر موقع مناسب، در درون انسان جلوه کرده و او را به اراده عمل وادار می نماید. 🔅 مانند صفات درونی شجاعت یا جبن 💠"عمل و کار" مجموعه‌ای است از حرکات و سکنات که انسان با شعور و اراده برای رسیدن به یکی از مقاصد خود، روی ماده انجام می‌دهد و طبعاً هر عملی مرکب از صدها و هزارها حرکات و سکنات بوده و یک واحد حقیقی نیست، ولی نظر به یکی بودن مقصد، صفت وحدت به این حرکات و سکنات مختلف داده و او را با رنگ یگانگی رنگین می‌کنیم. 🔅مانند عمل غذا خوردن به هدف سیرشدن، که یک لقمه غذا حرکات زیادی دارد( مانند دست و سر و دهان و گلو و مری و معده ) که به خاطر یکی بودن هدف ( سیری ) ، نام فعل واحد ( یک نوبه غذا خوردن ) رویش می گذاریم. 🔵 به هر حال عمل وقتی که به ماده ارتباط نزدیک پیدا کند و به قول خودمان عمل جوارحی بوده و با دست و پا مثلاً انجام گیرد معنایش همین است. 🔴 ولی در عمل درونی که همان فعالیت داخلی انسان است، در تنظیم این حرکات و سکنات بیرون از شمار و پوشاندن لباس وحدت به آنها، از راه وحدت مقصد و بعثت و تحریک اراده ، حسابش از حساب عمل خارجی جداست. اگرچه نظیر همان کثرت و تعدد حرکات در وی نیز هست. 🔵 البته توجه دارید که عمل خارجی با نام مخصوص خود ممکن است مورد هرگونه تغییر و تبدیل بشود چنان که انسان روزی با مواد خام تغذی می کرد و روزی دیگر غذای پخته می‌خورد. 🔴ولی عمل درونی وی، یعنی تنظیم حرکات متفرقه از اعضای مختلفه، و رنگین نمودن آن ها با رنگ وحدت که از ناحیه مقصد و بعث اراده اخذ شده، هرگز قابل تغییر و تبدیل نبوده و پیوسته به همان حال باقی است. 🔵 هیچ جای تردید نیست که انسان ( خواه متمدن بوده باشد و خواه وحشی و عقب مانده ) در خوردن غذا مثلاً اگر وحدت مقصد را فراموش کند یا نام خوردن را که میان این حرکات و سکنات ربط داده از خاطر خود دور دارد همان لحظه از کار خوردن بازمانده و حرکات و سکنات مربوطه از هم گسسته و متلاشی خواهند شد. https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! میوه در طول هسته خود است و جزا در طول عمل، بلكه نفس عمل، «یومَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِن خَیرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ»، «روضةٌ مِن ریاضِ الجنه»‌ است. https://eitaa.com/madresehbagherain
عَادَتُكَ الإِْحْسَانُ إلَي الْمُسِيئِينَ وَ سَبِيلُكَ الإِْبْقَاءُ عَلَي الْمُعْتَدِينَ عادتت احسان به بدكاران و راه و رسمت زندگى دادن به سركشان است! https://eitaa.com/madresehbagherain