#فرشتگان_الهی_و_تعلیم_اسما
از مباحث پیشین روشن مي شود كه، در مقام تعليم اسماء، مشكل چيست؟
مشكل اين نيست كه فرشته ها عالم، متعلم و معلم نيستند. بلكه اشكال كار اين است كه برخي از حقايق آنچنان بلند است كه
🔸 اولاً، فرشته ها نمي توانند آنها را ياد بگيرند، و فقط بايد خبرش را بشنوند، و گزارش گونه از آن را دريافت كنند.
🔸 ثانياً، نمي توانند اين گزارش را بدون واسطه از ذات اقدس اله دريافت كنند، بلكه با واسطه بايد تلقي كنند،
✔️لذا در جريان خلافت آدم ـ سلام اللَّه عليه ـ گرچه سخن از علم فرشته ها و تعلّم آنها و تعليم ذات اقدس اله نسبت به آنها مطرح شده و مي گويند (لا علم لنا الّا ما علّمتنا) (سوره بقره /32)
كه هم به علم فرشته ها، هم تعلّم ملائكه، و هم تعليم الهي اشاره شده است.
(اما) وقتي درباره آدم سخن از تعليم است و درباره فرشتگان سخن از انباء و گزارش دادن است، معلوم مي شود كه
🔸 اولاً، آن حقايق بلند را، انسان كامل
عالم مي شود، و
🔸 ثانياً، بدون واسطه از ذات اقدس اله دريافت مي كند، ولي فرشتگان آن حقايق را در حد گزارش و خبر دريافت مي كنند، و آن هم با واسطه.
✔️و به همين خاطر فرشتگان در پيشگاه انسانِ كامل خاضع و ساجدند؟ چون آنها كه به اذن خداوند «مدبرات عالم» هستند، در پيشگاه معلم حقيقي خود كُرْنِش مي كنند.
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت پانزدهم🔰
🌾هویت و شخصیت مستقل برای اجتماع در اسلام🌾
🔹هر جا قوا و خواص اجتماعى با قوا و خواص فردى معارضه كند، قوا و خواص اجتماعى به خاطر اينكه نيرومندتر است، بر قوا و خواص فردى غلبه می كند.
🔹و همين طور هم هست، چون لازمه قوی تر بودن يكى از دو نيروى متضاد اين است كه بر آن ديگرى غلبه كند.
🔹علاوه بر اينكه حس و تجربه هم همين را اثبات می كند و بر اين معنا شهادت می دهد.
✔مثلا وقتى جامعه بر امرى همت بگمارد و تحقق آن را اراده كند و قوا و خواص فاعله خود را به كار بگيرد
يك فرد نمی تواند با نيروى خودش به تنهايى عليه جامعه قيام كند،
✔️ مثلا در جنگها و هجومهاى دسته جمعى اراده يك فرد نمی تواند با اراده جمعيت معارضه نمايد، بلكه فرد چاره اى جز اين ندارد كه تابع جمع شود تا هر چه بر سر كل آمد بر سر آن جزء هم بيايد، حتى می توان گفت اراده جامعه آن قدر قوى است كه از فرد سلب اراده و شعور و فكر می كند.
🔹و همچنين آنجا كه قوا و خواص منفعله جامعه به كار میفتد مثلا خطرى عمومى از قبيل شكست در جنگ يا زلزله و يا قحطى و وبا او را وادار به فرار می سازد، و يا رسوم متعارفه باعث می شود كه از ترك عملى شرم كند و يا عادتى قومى، جامعه را وادار می سازد به اينكه فرم مخصوصى از لباس بپوشد،
در همه اين انفعالهاى عمومى یک فرد نمی تواند منفعل نشود بلكه خود را ناچار می بيند به اين كه از جامعه پيروى كند،
حتى در اين دو حال كه گفته شد فعل و انفعال اجتماع شعور و فكر را از افراد و اجزا خود سلب می كند.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی! شکرت که تا کنون خواننده بودم و اینک گوینده!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰کار گروه تعلیم حکمتی
🔰تکنولوژی تعلیم حکمت
🔺چگونه فلسفه وعرفان بخوانیم
🔺نظر اساتید و بزرگان درباره روش تحصیل
🔺چگونه یک تکنولوژیست تعلیم حکمت شویم.
🔺رصد مدل های تدریس فلسفه در حوزه و دانشگاه در ایران و خارج از کشور
🔺هر هفته با یک نشست فلسفی
🔺 آیا به فلسفه علاقه دارید و در فراگیری آن مشکل دارید
👇کانال زیر را از دست ندهید
➿➿➿
🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت
https://eitaa.com/joinchat/3947823129C0d6cb7c8db
➖➖➖
@talim_hekmat
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
#نکته_ناب
⭕️چگونه با باورهایمان زندگی کنیم؟
♦️میتوانیم از قوه خیال کمک بگیریم.
قوه خیال در تصویر سازی از باورهایمان به ما کمک میکند.
♦️خیال، صحنه سازی میکند؛ یعنی با جزیی کردن باور، آن را در صحنه زندگی به تعامل میآورد.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰قسمت شصت و نهم 🔰
🔹تربیت قوه خیال ۴
🌴عمده در باب تربیت قوه خیال
حسّ احتياج است كه آن در ما كمتر است،
🔴 قلب ما باور نكرده كه سرمايه سعادت عالم آخرت
و وسيله زندگانى روزگارهاى غير متناهى نماز است.
⚫️ ما نماز را سر بار زندگانى خود مى شماريم
و تحميل و تكليف مى دانيم.
🔸 حبّ به شىء از ادراك نتايج آن پيدا مى شود،
🔻 ما كه حبّ به دنيا داريم براى آنست كه نتيجه آن را دريافتيم
🔻 قلب به آن ايمان دارد.
❎ لهذا در كسب آن محتاج به دعوتخواهى و وعظ و اتّعاظ نمى باشيم.
ادامه دارد .....
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی! اگرچه علم رسمی سر به سر قیل و قال است؛ باز شکر که علم و کتاب حجابم شدند نه سنگ و گل و درهم و دینار!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#جایگاه_بانوان
🔰قسمت بیست و دوم🔰
🕊طبیعت الهیِ زن و مرد در محیط خانواده، طبیعتی است که برای زن و برای مرد رابطهای فیمابین به وجود میآورد که آن رابطه، رابطهی عشق و مهربانی است:
◀️«مودّة و رحمة»▶️
❗️اگر این رابطه تغییر پیدا کرد.
❗️اگر مرد در خانه احساس مالکیت کرد.
❗️اگر به چشم استخدام و استثمار به زن نگاه کرد ⬅️ این ظلم است.
❌ که متأسفانه خیلی از مردان این ظلم را میکنند.
🔸در محیط بیرون خانواده نیز همینطور است.
⚠️اگر زن محیط امن و توأم با امنیتی برای:
➖ درس خواندن
➖برای کار کردن
➖برای احیاناً کسب درآمد
➖و برای استراحت نداشته باشد
🔚این ظلم و ستمکاری است.
⚫️ هر کس که موجب این ظلم شود، باید قانون و جامعهی اسلامی با او مقابله کند.
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#نکات_ناب
#بازخوانی_باورها
🍃غفران چیست؟
دفتر اعمال ما، جان ماست.
انسان اگر توبه کند، خداوند همان جا، در جان ما، بدیها را خط میکشد.
✅✅یعنی بدیها را از جان ما پاک میکند. در این صورت، دیگر بدیها در جان ما نیست و به طور کامل پاک می گردد، نه اینکه هست و تاثیر نمی کند.
#استاد_يزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#نکات_ناب
📿بهترین راه پاک شدن، توبه و استغفار است. این باید حال و حس همیشگی ما باشد.
🍂همیشه احساس کنید خللی دارید.
🥀هیچ گاه احساس برتری نکنید.
#استاد_يزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
سیلی سرازیر شد تا قطرهای نصیب حسن گردید.
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✨🌻✨🌻✨🌻✨🌻
#توحید
💎 فروع دین، قالب تقوا است.
✅ وقتی در این قالب قرار گرفت، بعد از این که بدن عنصری را از دست داد به آن دارایی میرسد ⬅️ و آدم می شود.
⏪ این عبارت از آمرزیده شدن و مرحوم شدن و به ثمر رسیدن و رسیدن آدمی است.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسنزاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab