و قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: هَلَكَ مَنْ لَيْسَ لَهُ حَكِيمٌ يُرْشِدُهُ وَ ذَلَّ مَنْ لَيْسَ لَهُ سَفِيهٌ يَعْضُدُهُ.
و فرمود هلاك شده كسى كه حكيمى ندارد كه راهنمائيش كند و خوار است كسى كه نادانى ندارد كه كمكش كند.
📚بحارالانوار/ج۷۵/ ص۱۵۹
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 لذت عارفان 🔰
🌱قسمت اول
🕊مناجات شعبانیه که مورد تاکید بسیار مرحوم امام خمینی (ره) بود، مناجاتی است که حضرت امیر علیهالسلام و پس از ایشان تمام اهلبیت علیهمالسلام در ماه شعبان، میخواندند.
در این مناجات فرازی است که اسرار بسیاری در آن نهفته است:
«إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّى تَخِرَقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِيرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ»
🕊این فراز، با توجه به برخی فرازهای دیگر این مناجات، دقیقا موضع نزاع میان اهل غفلت و اهل معرفت را روشن میکند. غفلت از خدا و حقایق ماوراء و از سویی مستی غفلت که ناشی از جذب و غرق دنیا بودن است، مانع از حرکت آدمی بدان سو میشود.
🕊در فرازهای پایانی این مناجات، چنین آمده است:
«إِلَهِي وَ أَلْحِقْنِي بِنُورِ عِزِّكَ الْأَبْهَجِ فَأَكُونَ لَكَ عَارِفاً وَ عَنْ سِوَاكَ مُنْحَرِفاً وَ مِنْكَ خَائِفاً مُرَاقِباً يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ»
در این مناجات شریف، صحبت از معدن عظمت و مقام عِزِّ قدس و عزّ أبهج پروردگار است که حقیقتی بالاتر از حجابهای نوری است و در این فرازها از خداوند متعال طلب شکافتن آنها میشود.
🕊باید از حجابهای نوری گذشت و به معدن عظمت و عِزّ قدس رسید.
🔹حجب نوری در ادبیات دینی، ملایکه هستند، و از این منظر حتی ملایکه مقرب الهی همچون جبرئیل و میکاییل و اسرافیل و عزرائیل و حتی بالاتر از آنها، عقل اول یا روح اعظم که همان مخلوق اول است را شامل میشود. اینها حجابهای نوری هستند و دنیا و هر آنچه در اوست، حجابهای ظلمانی.
▪️مانع بودن حجابهای ظلمانی آشکار است و انسان میبیند که دنیا چگونه او را غرق ظلمت میکند؛ اما حجاب بودن ملایکه چندان آشکار نیست.
🕊انسان وقتی به عوالم بالاتر راه یافت، آنجا را سراسر نور مییابد، اما آنگاه که در آن ساحتها استقرار یافت، میفهمد که همین نورها، نسبت به خداوند سبحان حجاباند و مانع از شهود بیپیرایه او. ملایکه مقرب و روح اعظم، با همه عظمت و صفایی که دارند، نسبت به خداوند سبحان، حجابهای نوریاند. حتی حجاب نورانی بالاتر از این هم قابل فرض است و آن هم وجود نازنین رسول الله؛ چرا که حقیقت حضرت خود سراسر نور است و طبق برخی روایات حضرت «تجلّی اعظم» است، اما خداوند متعال ورای این حقیقت است.
🕊با این توضیح میتوان گفت: معدن عظمت و عزّ قدس و نور عزّ أبهج، همان حقیقت حضرت رسول است که در این مناجات و سایر ادعیه، به عنوان مقصد نهایی آدمی، طلب میشود.
🕊بر اساس این فرازهای مناجات شعبانیه، انسان باید از تمام حجابهای ظلمانی و نورانی بگذرد تا به سر منزل مقصود که همان رسیدن به معدن عظمت و تعلیق به عزّ قدس و ملحق شدن به مقام عزّ أبهج است، دست یابد. مقامی که بالاتر از جایگاه ملایکه مقرب همچون جبرئیل است. این مقام در حقیقت همان موطنی است که در شب معراج از آن، سخن به میان آمد. در آن شب وقتی پیغمبر اکرم همراه جبرائیل به سدرةالمنتهی رسیدند و حجابها به پایان رسید، جبرائیل ایستاد و عرض کرد:
«من بیش از این نمیتوانم بالا بیایم، اگر به اندازه بندانگشتی نزدیکتر شوم، خواهم سوخت!»
🕊اما رسول الله از آن عبور کرد و رفت تا به مقام «قاب قوسین أو أدنی» رسید.
احمد ار بگشاید آن پرّ جلیل
تا ابد بیهوش ماند جبرئیل
چون گذشت احمد ز سدره و مرصدش
و ز مقام جبرئیل و از حدش
گفت او را: هین، بپر اندر پیام
گفت: رو رو، من حریف تو نیام
باز گفت او را: بیا ای پرده سوز
من به اوج خود نرفتستم هنوز
گفت: بیرون زین حد ای خوش فرّ من
گر زنم پرّی بسوزد پرّ من
این مقام، که بالاترین مقام و جایگاهیست که آدمی میتواند بدان دست یابد، همان «معدن عظمت» و «نور عزّ» و «معدن قُدس» است که برای هر یک از این تعابیر وجهی وجود دارد.
🕊مقام نور عزّ، بهجت آفرین است. أبهج یعنی بانشاطتر، شیرینتر و دلنشینترین حقیقت هستی؛ بر این اساس اگر آدمی به این مقام برسد، آنچنان لذت بی حد و حصری نصیبش میشود که نمونهاش را هیچگاه در دنیا و مخلوقات دیگر نخواهد یافت. لذتی که آن را فقط در قرب الهی میتوان یافت؛ لذتی که هیچ لذّتی به پایش نمیرسد و تمام لذتها در برابر آن رنگ میبازد و در حقیقت لذت محسوب نمیشود.
🌱 لذت حقیقی فقط در ناحیه حق است و از قرب به او حاصل میشود. 🌱
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
📚 جلسه ۱۴
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 لذت عارفان 🔰
🌱قسمت دوم
✔️ باید توجه داشت که پیش رفتن در مقامات معنوی، تدریجی است و آدمی باید پله پله این راه را طی کند و به مرور با آن بگیرد تا خدایی شود.
🔸همین نمازها و روزهها و سایر عباداتی که انسان انجام میدهد.
🔹همچنین ایام خاصی که در طول سال وجود دارد، مثل ماههای رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان و ...، به تدریج انسان را با خدا آشنا میکند و به او خو میدهد.
✨ تحصیل معنویت و لذت مناجات، تا رسیدن به مقام نور عزّ أبهج پیش میرود.
آنجاست که تلاش انسان به ثمر رسیده است و نتیجه تلاش خود را میبیند.
🍃این نتیجه حصول معرفت شهودی به خداوند متعال است فَأَكُونَ لَكَ عَارِفاً وَ عَنْ سِوَاكَ مُنْحَرِفاً
🍃کسی که به خدا رسید، دیگر اعتنایی به غیر او ندارد، لذا از هرچه غیر اوست رو برمیتابد، به خاطر معرفت عمیقی که به دست آورده است، هیمنه عزّت خداوند متعال او را فرا میگیرد و از اینرو شخص دایما خوف الهی در دل دارد و مراقب است تا جانب الهی را مراعات نماید. وَ مِنْكَ خَائِفاً مُرَاقِباً يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ.
این فرازها اوج مقاماتی که آدم میتواند بدان دست یابد را بیان میکند. طبیعی است که رسیدن به مقصود نهایی، بهجت و لذتآفرین نیز خواهد بود. همین امر سبب رویگردانی از ماسویالله شده، و در نتیجه انسان غرق در جمال الهی و مبهوت و محو او میشود. از این مقام به جنت ذات یاد میشود.
رسیدن به این مقامات عالیه از کجا آغاز میشود؟ از همین مسایل ابتدایی که عبارت از عمل به دستورات دینی و انجام واجبات و ترک محرمات است.
رسیدن به این نتیجه، کار آسانی نیست و یک شبه حاصل نمیشود.
🔺**ما آمدهایم تا بنده خدا شویم** 🔺
و این بندگی به سادگی حاصل نمیشود. باید زحمت کشید و در طول زندگی به تدریج خود را به قله کمالات رساند.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
📚 جلسه ۱۴
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰قسمت صد و بیست و دوم 🔰
🌴 در باب علّت وجوب صوم در حديث شريف است:
🔹كه يهودان سؤال نمودند:
➖ كه به چه علّت واجب نمود خداوند بر امّت تو سى روز روزه در روزها.
💫حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:
✨ همانا آدم عليه السلام چون از آن درخت خورد باقى ماند در شكمش سى روز،
❇️پس، واجب فرمود خداوند بر آدم و بر ذريّهاش سى روز گرسنگى و تشنگى را،
✅و تفضّل فرمود بر آنها به اين كه در شبها اجازه خوردن داد به آنها.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و پنجاهم🔰
🔹مرحله بعد از شوق، عشق است.
عشق، نهایت شوق است.
نهایت شوق وقتی است که تبدیل به شیفتگی کامل می شود "ثمّ وصل".
❓خب شیفته شد چه میشود؟
عشق او را میکشد، میبرد و وصل به حق میکند.
🔹 «وصلٌ»
اما هنوز یک چیز باقی است:
فناء، چیز دیگری است؛
🔻باید به مرتبهای برسد که محو در حق شود.🔺
🔹 «ثمّ فنا ثمّ بقا»
به فنا میرسد و بعدش بقای بعد الفناء
❓بقاء چیست؟
فنای کامل تامّی که بتواند نوعی استقرار ویژه پیدا کند و بتواند بین چند چیز جمع کند، را بقاء میگویند.
✅ پس ترتیب چنین شد:
🔹اوّل ریاضت
🔹بعد ذوق
🔹ثمّ شوق
🔹ثمّ عشق
🔹ثمّ وصل
🔹ثمّ فناء
🔹ثمّ بقاء
❓بعد از "ثمّ بقاء" چه می شود؟
🔸می گوید و ليس وراءُ عُبّادان قَرية، بعد از این دیگر قریهای وجود ندارد.
اصطلاحی است در زبانِ عربی که می گویند ورای عبّادان خبری نیست؛
یعنی دیگر آخر خط است.
❓آخرِ خط است یعنی تمام شد؟
🔸می گوید این آخرِ خط یک آخر خطی است که بینهایت است.
🔹و لیس وراء عبّادان قریة و عُبّادان غير متناهية.
حالا که به بقاء رسیدی، آن دیگر بی نهایت است و تمام شدنی نیست؛
❓ چرا؟
چون میرسد به حقّی که تمام ناشدنی است.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 انقطاع الی الله
این جملۀ الهی هب لی کمال الانقطاع الیک شاید بیانگر این معنا باشد که مردان آگاه الهی، باید پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، خود را برای صومی که در حقیقت انقطاع و اجتناب از لذات دنیاست (و این اجتناب، به طور کامل همان انقطاع الی الله می باشد.) آماده و مهیا کنند.
کمال انقطاع به این سادگی حاصل نمی شود.
احتیاج فوق العاده به تمرین، زحمت، ریاضت، استقامت و ممارست دارد تا بتواند با تمام قوا از ماسوی الله منقطع گردد و به غیر خداوند توجهی نداشته باشد.
📚 کتاب جهاد اکبر یا مبارزه با نفس
📍نکاتی از مناجات شعبانیه
#ماه_شعبان
#مناجات_شعبانیه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفینامه علامه طباطبایی ره
▪️قسمت نهم
🔴 ميرزاى شيرازى و ميرزا حسين قاضى قدسسرهما
🌴در شب پنجشنبه، 21 رجب المرجب 1387 ه.ق از محضر مبارك استاد علامه طباطبائى با تنى چند از افاضل دوستان استفاده مىكرديم، در حاشيه جلسه درس، سخن از
استادش مرحوم آقاى قاضى و اساتيد و شاگردانش به ميان آمد از آن جمله فرمودند:
🌴آن مرحوم اساتيد بسيار ديده
است و چند نفر را نام برده است تا اينكه فرمودند: پدر او مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى تفسير سوره فاتحه و
سوره انعام نوشته و من ديدم ولى اكنون نمى دانم كى دارد و در دست كيست و فرمودند حاج ميرزا حسين قاضى از
شاگردان مرحوم ميرزاى شيرازى بود و چون از نزد ميرزا خواست خداحافظى كند و به تبريز برود، مرحوم ميرزا به
او گفت حالا كه مىروى شب و روزى يك ساعت به خود بپرداز.
🌴بعد از چندى كه مرحوم ميرزا از ديگران درباره
مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى حال پرسيد در جواب گفتند: آقا آن يك ساعت تبديل به ۲۴ ساعت شد كه همواره در مراقبت و حضور و عزلت بود.
🕊 اما عزلتى كه:
🌱هرگز ميان حاضر و غائب شنيدهاى
🌱من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
#معرفی_نامه_علامه_طباطبایی_ره
ادامه در پست بعدی👇👇👇
راقم گويد كه در صبح روز پنجشنبه ۲۰ شعبان المعظم ۱۳۸۷ ه.ق/ ۲ آذر ۱۳۴۶ ه.ش در قم به حضور شريف
مرحوم آية الله حاج سيد حسين قاضى طباطبائى پسر عموى آية الله حاج سيد على قاضى قدس سره تشرف حاصل كردم
مطالبى از آن جناب يادداشت كردم از آن جمله موضوع مراقبت و حضور
دائمى مرحوم حاج سيد حسين قاضى و گفتار ميرزاى شيرازى با ايشان بود چنانكه از استاد علامه طباطبائى نقل كردهايم.
در اين واقعه شيرين و دلنشين هم بايد از تأثير نفسانى مرحوم ميرزاى شيرازى سخن گفت و هم از قابليت مرحوم
ميرزا حسين قاضى كه:
🌱 هم فاعل در فاعليت تام بوده.
🌱 و هم قابل در قابليت.
🌧 تأثير نفوس كامله در نفوس مستعده اينچنين است.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
#معرفی_نامه_علامه_طباطبایی_ره
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد اجتماعی اسلامی
🔰قسمت هشتاد و یکم🔰
... جواب اين توهم اين است كه:
اختلاف ميان دو عصر از جهت صورت زندگى مربوط به كليات شؤون زندگى نيست؛✖️
بلكه؛
✔️ راجع به جزئيات و موارد است،
🌀 به عبارت ديگر :
🔹آنچه انسان در زندگی اش بدان نيازمند است:
✔️ غذايى است كه سوخت بدنش را با آن تامين كند.
✔️و لباسى است كه بپوشد،
✔️خانه اى است كه در آن سكنى كند
✔️و لوازم منزل است كه حوائجش را برآورد،
✔️و وسيله نقليه اى است كه او را و وسايل او را جابجا كند،
✔️و جامعه اى است كه او در بين افراد آن جامعه زندگى كند،
✔️و روابطى جنسى است كه نسل او را باقى بدارد،
✔️و روابطى تجارى و يا صنعتى و عملى است كه نواقص زندگی اش را تكميل نمايد،
🔹اين حوائج كلى او هيچ وقت تغيير نمى كند، مگر در فرضى كه انسان، انسانى داراى اين فطرت و اين بنيه نباشد، و حياتش حيات انسانى نبوده باشد و در غير اين فرض انسان امروز و انسان هاى اولیه هيچ فرقى در اين حوائج ندارند.
📚 ترجمه المیزان، ج ۴، ص ۱۹۰.
#علامه طباطبایی
#تفسیر المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#میلاد
🌸جوانان امروز باید به خصایص بلند و اوصاف شایسته حضرت علی اکبر علیه السلام مثل
🔸عفت و پاکدامنی
🔹ایثار
🔸ادب
🔹وقار
🔸سخاوت
🔹شجاعت
🔸 و اطاعت و تسلیم بودن در برابر فرمان امام خود آراسته شده و حمایت از دین را از آن سرور خوبان یاد گرفته و نسخه عملی زندگی خویش قرار دهند و با پناه آوردن به بارگاه ربانی او، از تمام ناپاکیها دست شسته و از دام رهبران شیطان صفت رهیده، به سوی خداوند عالم رفته و در دامان پروردگار مهرآفرین آرام گیرند.
🌸امام حسین علیه السلام فرمود:
«فانه ممسوس فی الله و مقتول فی سبیل الله»؛ او (علی اکبر) غرق در خداست و کشته راه خدا میباشد.
#حضرت_علی_اکبر
https://eitaa.com/madresehbagherain