#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت هشتاد و چهارم🔰
... و اما احكام جزئيه؛
كه مربوط به حوادث جاريه است و روز به روز رخ مى دهد.
و طبعاً خيلى زود هم تغيير مى يابد.
از قبيل احكام مالى،💵
انتظامى و نظامى،💣
مربوط به دفاع⚔
و نيز احكام راجع به تسهیل ارتباطات و اداره شهر☎️
و امثال اينها،
✅ احكامى است كه زمان آن بدست والى و متصدى امر حكومت است.
🔸چون نسبت والى به قلمرو ولايتش نظير نسبتى است كه هر مردى به خانه خود دارد.
🔸او مى تواند در قلمرو حكومت ولايتش همان تصميمى را بگيرد كه صاحب خانه درباره خانه اش مى گيرد.
🔸همان تصرفى را بكند كه او در خانه خود مى كند.
📌پس والى حق دارد درباره امورى از شؤون مجتمع تصميم بگيرد.
✔️چه شؤون داخل مجتمع و چه شؤون خارج آن.
✔️چه درباره جنگ باشد و چه درباره صلح.
✔️چه مربوط به امور مالى باشد و چه غير مالی
ادامه دارد...
📚 ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۱.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض سلام و تبریک عید سعید فطر خدمت کاربران گرامی؛
به اطلاع میرساند همزمان با ایام مبارک عید فطر، سلسله درسگفتارهای حضرت استاد یزدانپنــاه با موضوع سنن الهی به تدریج در کانال بارگذاری میشود.
🔰 سنن الهی
▪️قسمت اول
موضوع بحث این سلسله جلسات، تبیین سنتهای الهی در طول تاریخ و ارتباط آن با مساله امامت، از ابتدا تا عصر ظهور حضرت حجت(عج) است.
🔹️براساس این رویکرد قرآنی، تحولاتی که در مساله امامت رخ داده، نظیر غصب خلافت امیرالمومنین(ع)، حادثه عاشورا و... هیچ کدام، اتفاقی و تصادفی نبوده و همه این اتفاقات، حتی ظهور حضرت حجت(عج) را میتوان براساس ضوابط و سنتهای الهی، تحلیل و تفسیر و بلکه اثبات نمود.
🔸️قرآن کریم اساساً در هر امری صحبت از قواعد و سنن الهی دارد و از آن تعبیر به سنت الله میکند، یعنی قوانین عام حاکم بر عالم. و تصریح میکند که این سنن الهی، قابل تبدیل و تحویل نیستند، بلکه در تمام طول تاریخ و نسبت به همه امّتها، ثابت و لایتغیّر هستند.
🔹️همانگونه که در طبیعت و ظاهر عالم، قوانین عامی وجود دارد که به فیزیک و شیمی معروف شدهاند، در باطن عالم نیز، قواعد ثابتی وجود دارد. و خداوند، عالم را براساس اسبابی اداره میکند که ثابت و مشخص هستند و نتایج ثابت و مشخصی هم دارند.
🔸️بنابراین اگر کسی به این قواعد، علم پیدا کند، به ویژه قواعد معنوی که براساس آن، باطن عالم در ظاهر آن، اثر میکند، میتواند فلسفه تاریخ اسلامی را به درستی تحلیل کند و درمی یابد که هیچ اتفاقی در تاریخ، بیهوده رخ نمیدهد و حتی آینده تاریخ و چرایی آن را نیز به درستی ترسیم مینماید.
#استاد_یزدان_پناه
#سنن_الهی
🎙 سلسله درسگفتارهای آمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰 قسمت صد و هفتم 🔰
🔹فصل ششم «در غسل است و آداب قلبيّه آن»
🌴اهل معرفت گويند كه جنابت ⬅️
🔻 خروج از وطن عبوديّت
🔻 و دخول در غربت است
🔻 و اظهار ربوبيّت
🔻 و دعواى منيّت است
🔻 و دخول در حدود مولا
🔻 و اتصّاف به وصف سيادت است.
❇️ غسل براى تطهير از اين قذارت
✳️و اعتراف به تقصير است.
🔅 بعضى از مشايخ يكصد و پنجاه حال در ضمن ده فصل ذكر نموده كه بايد بنده سالك تطهير از آنها نمايد در خلال غسل كه غالب آنها يا تمام آنها به:
🔹 عزّت و جبروت و كبرياى نفس و خودخواهى و خودبينى برگردد.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نمازهای پنجگانه و طهارت امت پیغمبر
✨ قالَ (رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم): يا عليُّ! إنّما مَنزِلَةُ الصَّلواتِ الخَمسِ لاُِمَّتي كَنَهرٍ جارٍ على بابِ أحَدِكُم، فَما يَظُنُّ أحَدُكم لَو كانَ في جَسَدِهِ دَرَنٌ ثُمّ اغتَسَلَ في ذلكَ النَّهَرِ خَمسَ مَرّات، أ كانَ يَبقى في جَسدِهِ دَرَنٌ ؟ فكذلكَ و اللّه ِ الصَّلواتُ الخَمسُ لاُِمَّتي .
✨ (پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله وسلم) فرمود: اى على! نمازهاى پنجگانه براى امّت من، به منزله جوى آبى است كه جلو خانه هر يك از شما جريان دارد . اگر كسى از شما بدنش كثيف باشد و خود را روزى پنج بار در آن جوى بشويد، آيا كثافت و چركى در بدنش باقى مىماند؟ به خدا سوگند كه نمازهاى پنجگانه نيز براى امّت من ، چنين حكمى دارند.
📚مجمع البیان ۳۰۸/۵
#اسرار_الصلاه /جلسه ۶۸
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 فراخوان دوره جامع حکمت و عرفان، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
با عنایات حضرت حق برای ششمین سال متوالی، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام از بین افراد واجد شرایط، در دو مقطع، ویژه خواهران، اقدام به پذیرش مینماید.
این دوره با اشراف اساتید معظم برگزار میشود:
🔹حجتالاسلام و المسلمین یزدانپناه
🔸حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد
🔹حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی
📚مقاطع تحصیلی:
📍تمهیدی (با محوریت کتاب بدایه الحکمه)
📍عمومی ( در دو سطح: سطح اول با محوریت کتاب نهایهالحکمه/ سطح دوم با محوریت کتاب اشارات)
لازم به ذکر است برای بهرهمندی خواهران غیرقمی، این مقاطع به دو صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.
👈 ثبت نام از طریق سایت: www.baqerain.ir
⏱مهلت ثبت نام: ۱۴۰۱/۲/۵ تا۱۴۰۱/۳/۵
🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر به آیدی زیر در ایتا پیام دهید:
🆔 @hekmat_bagherain
📳تلفن تماس فقط برای بانوان ⬅️
📞 ۰۹۲۱۳۱۴۰۳۱۰
⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۴ تا ۱۶
____________________________
🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#تمدن_نوین_اسلامی
🔰 قسمت چهل و هفتم
🇮🇷اسلام میخواهد انسان بسازد.
🇮🇷اسلام، الگوی انسانسازی است.
🇮🇷پس در درجهی اول، نیاز تمدنسازیِ اسلامیِ نوین به ایمان است.
🇮🇷این ایمان را ما معتقدین به اسلام، پیدا كردهایم.
🇮🇷ایمان ما، ایمان به اسلام است.
🔹در اخلاقیات اسلامی
🔹در آداب زندگی اسلامی
همهی آنچه را كه مورد نیاز ماست، میتوانیم پیدا كنیم؛
✅باید اینها را محور بحث و تحقیقِ خودمان قرار دهیم.
💠ما در فقه اسلامی و حقوق اسلامی زیاد كار كردهایم؛
‼️باید در اخلاق اسلامی و عقل عملی اسلامی هم یك كار پرحجم و باكیفیتی انجام دهیم.
🔰حوزهها مسئولیت دارند.
🔰دانشوران مسئولیت دارند.
🔰محققان و پژوهشگران مسئولیت دارند.
🔰دانشگاه مسئولیت دارد.
🇮🇷 این علوم را مبنای برنامهریزیمان قرار دهیم.
🇮🇷 آن را در آموزشهای خودمان وارد كنیم.
♦️🔸 این چیزی است كه امروز ما به آن احتیاج داریم و باید دنبال كنیم. 🔸♦️
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ حقیقت آدم عبارت از بنده بودن است.
‼️ همه ما الان ادعای خدایی می کنیم.
‼️ ما با «خود»مان آمدیم به این دنیا
✅ انبیاء علیهم السلام عبادتی را که برای ما آورده اند برای این است که خود از ما گرفته می شود، لذا خودشان هیچ خود ندارند.
✅ سراغ چهارده معصوم علیهم السلام و سراغ انبیاء گذشته که بروید می بینید خود ندارند یعنی برای خود کار نمی کنند. ⬅️ این ها فرمان خدا را اطاعت می کنند.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
#توحید
💠این که می گوییم پیغمبران اشرف انسانها هستند به خاطر روح منفوخ است و پیغمبر اکرم به خاطر شکوفایی روح منفوخ، اشرف پیغمبران است.
✅ به تعبیر دیگر معراجی که حضرت خاتم رفت (معراج یعنی همان توحید)، توحیدی را که حضرت خاتم پیدا کرد به صورتی که حتی حضرت جبرائیل که عقل کل عالم است دیگر با آن حضرت نتوانست حرکت بکند. آن حضرت تا جایی بالا رفت که صدای تسبیح خداوند تبارک و تعالی را شنید و بالاتر از آن.
✅ این صعود پیغمبر اکرم یعنی ⬅️ به معرفت رسیدن و این توحید، نصیب کسی نشد.
❗️ البته توهم نشود که این توحید نصیب پیغمبر اکرم شد به ما چه مربوط! ما امت او هستیم و همان توحید را می توانیم پیدا کنیم.
✅ آن جایی که پیغمبر اکرم قدم نهاده است امت هم می تواند قدم بگذارد.
🔰 معنی امت، همین است؛ یعنی اگر آن را امام و پیشوای خود قرار داد و در مسیر او حرکت کرد و اوامر او را اطاعت کرد و نواهی او را ترک کرد، مستحبات را به جا آورد مکروهات را ترک کرد، به همانی که پیغمبر رسیده است، به نزدیک آن میرسد ،نه این که نرسد.
♻️ مثل معلمی که درس میدهد، شاگرد خوبی که فهمید، خوب گوش داد، دقت کرد و دستور العملهای معلم را از جمله تمرینها و سفارشات و توصیههایی که دارد، را انجام داد ⬅️ قهراً روزی معلم خواهد شد.
حالا اگر فرض بفرمایید معلمش بسیار والا بود و این شاگرد نتوانست به مقام علمی او برسد به نزدیکیهای او میرسد خواهی نخواهی. چون معنی ندارد شاگرد باشد و درسی را که معلم میدهد، بفهمد؛ یعنی از آن روحی که معلم میدمد، استفاده نکند، حتماً استفاده میکند.
✅ امت هم به اندازهای که از خداوند تبارک و تعالی و از پیغمبر اکرم متابعت کرد و فرمایشات آن حضرت را به کار بست به همان اندازه، شکوفا میشود و لذا میبینیم اصحاب خوب پیغمبر اکرم به همان معرفت رسیدند منتها کم و بیش.
✅ البته چون معرفت غیر متناهی است هر کس به جایی میرسد و در حدی سیر میکند.
💠 منظور این است که معرفت پیغمبر اکرم کل معارف بود و به درجهای رسید که «آسمان بار امانت نتوانست کشید»
یعنی زمین و آسمان نتوانستند آن امانت را قبول کنند؛ یعنی روح منفوخ را نتوانستند دارا باشند.
روح منفوخ مضاف به یای متکلم است یعنی توحید این چنینی نصیب آسمان و زمین نیست. ✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 گرامیداشت هفته معلم
✨عن رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمینَ و أطِل أعمارَهُم و بارِک لَهُم فی کَسبِهِم.
✨ پيامبر صلی اللهعليهوآلهوسلم:
خدايا! آموزگاران را بيامرز؛ عمرشان را دراز و كسبشان را با بركت كن.
اساتید گرانقدر!
حجج الاسلام ضیایی، ناییجی، یزدانپناه، عسکری سلیمانی، امینی نژاد، فلاح، رضاپور، عبدالله محمدی، شاکری، خاتمی، سوری، درگاهی، سعیدی حسینی، منصوری، اسدالله زاده
و سرکار خانمها سلگی، شریف، صادقی، حسینی پناه، میرزایی، نصراللهی، مدملی، قندی، رایگانی، افراخته، ذوالقرنیان
از شما که در مقاطع مختلف تحصیلی، بدون کمترین چشم داشت، مدرسه باقرین علیهماالسلام را از کمالات خود بهرهمند نمودید، سپاس گزاریم و از خداوند متعال توفیقات روزافزونتان را خواستار.
#روز_معلم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت هشتاد و پنجم🔰
بیان شد که والى حق دارد درباره امورى از شؤون مجتمع تصميم بگيرد.
🔹البته در صورتى كه اين تصميم گيری ها به صلاح حال مجتمع باشد و با اهل مملكت يعنى مسلمانان داخل و ساكن در قلمرو حكومت مشورت كند.
هم چنان كه خداى تعالى در آيه شريفه:
☘وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ☘:
✔️هم به ولايت حاكم كه در عصر نزول آيه، رسول خدا (ص) بوده اشاره دارد.
✔️و هم به مساله مشورت.
🔸همه اينها كه گفته شد در باره امور عامه بود.
🔸و در عين حال امورى بود جزئى مربوط به عموم افراد جامعه.
🔸و امور جزئى با دگرگون شدن مصالح و اسباب كه لا يزال يكى حادث مى شود و يكى ديگر از بين مى رود دگرگون مى شود.
🔸و اين گونه امور، غير احكام الهيه است كه كتاب و سنت مشتمل بر آن است.
🔹چرا که احكام الهى دائمى و به مقتضاى فطرت بشر است و نسخ راهى به آن ندارد (هم چنان كه حوادث راهى به نسخ بشريت ندارد).
📚 ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۱.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab