🔰 علم و عدالت سالاری يا مديريت اسلامی
▪️معنای قيّم بودن شوهر نسبت به زن يك امر حقوقی تخلّف يا اختلاف ناپذير نيست.
🔸 زيرا در صورتی كه زن استقلال اقتصادی داشته باشد و صلاحيت اداره و تدبير و نگهبانی و نگهداری حيثيت خويش را واجد باشد، میتواند در متن عقد نكاح مثلاً محدوده آن قيموميّت را با توافق طرفين تعيين نموده كه به هيچ وجه به استقلال و كيان وجودی او آسيبی نرسد.
🔹 البته تمكين غريزی غير از قيموميّت خانگی است، زيرا آن، حقِ ديگری است كه مي تواند با تعهّد متقابل و تراضی طرفين قلمرو آن مشخص شود و تحديد بعضی از انحاء يا مراتب يا مراحل آن نه با كتاب و سنّت معصومين مخالف است و نه با مقتضای عقد نكاح مباين.
🔸 چون تقييد اطلاقِ مقتضای برخی از عقود با توافق طرفينِ عقد، محذوری را به همراه ندارد.
✔️از رهگذر فوق لازم است توجه شود كه عنوان سالار به معنای فرمانروا و حكمران و فوق قانون و غير مسؤول، برای هيچ كسی نسبت به ديگری روا نيست خواه در حريم خانه به عنوان مردسالاری و خواه در متن جامعه به عنوان رئيس سالاری يا فقيه سالاری يا عناوين ديگر.
🔹 زيرا مهم ترين شرط صلاحيت سرپرست خانواده يا جامعه همانا دو عنصر محوری علم و عدل است.
🔸 يعنی در جريان تشخيص اصول مديريت، آگاه و مطّلع و در اجرای اصول و موادّ مديريت، عادل و معتدل باشد.
🔹 زيرا بازگشت چنين مسئوليتها در نظام اسلام به علم و عدالت سالاری است كه همه فرهيختگان بشری خواهان چنين حكمرانی و فرمانروايی هستند كه هرگز جهل به جای علم ننشيند و جور به جای عدل حكم نراند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
🔰قسمت صد و پنجاه و دوم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل سوم: در بعضی آداب شهادت به الوهیت و بیان ارتباط با اذان و نماز
🖋 تنبیهٌ عِرفاني
🔶 بدان که برای شهادت مراتبی است:
🔹اول شهادت قولیّه است؛
🔹دوم شهادت فعلیّه است؛
✔️ و آن (شهادت فعلیه) چنان است که انسان به حسب عمل های جوارحی شهادت دهد. مثلا در طور اعمال و جریانِ افعال خود حقیقت "لاموثِّرَ فیج الوُجودِ الَّا الله" را داخل کند.
🔸چنانچه لازمه شهادت قولیّه اش آن است که کسی را مؤثر نداند ⬅️ نقشه اعمالش نیز چنین باشد.
📌پس دستِ احتیاجِ خود را جز در محضر مقدّسِ حق جلّ و علا دراز نکند؛
📌وچشم امید خود را به موجودی از موجودات باز ننماید؛
📌و پیش بندگان ضعیف اظهار غِنا و استغنا کند؛
📌و از ضعف و ذلّت و عجز کناره گیرد.
✳️ در روایت کافی شریف است که عِزّ مومن استغناءِ اوست از مردم؛ و اظهار نعمت و غنی نمودن خود، یکی از مستحبّات شرعیه است و طلب حوائج از مردم از مکروهات است.
🔹سوم شهادت قلبیه است؛
✔️و آن چنان است که توحید فعل حق در قلب تجلّی کند و قلب به سرّ باطنی خود دریابد حقیقت این لطیفه را و از دیگر موجودات منقطع و منفصل شود.
♦️عمده اخباری که از اهل بیت عصمت راجع به ترک طمع از مردم و یأس از بندگان و ثقه و اعتماد به خدای تبارک و تعالی وارد شده، راجع به این مقام است.
🔹چهارم شهادت ذاتیه است؛
✔️ومقصود شهادت وجودیه است و آن در کمّل اولیاء تحقق يابد و در نظر اولیاء، در جمیع موجودات _به یک معنی_ این شهادت است.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
📚 آداب الصلاة|صفحه ١٤٤ و ١٤٥
مراسم شهادت ۸_۸_۱۴۰۲استادیزدان پناه.mp3
19.68M
🔰 فایل صوتی جلسه
▪️ وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
۱۴۰۲/۸/۸
#حضرت_معصومه
🔰 تربیت نیرو
▪️ قسمت هشتم: راه برونرفت از آسیبهای علم، تربیت معنوی نیروها
▫️استعمار بلای بزرگی بود که بر سر کشورهای منطقهی آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین فرود آمد؛ استعمار چیز عجیبی بود.
❓این استعمار را چه چیزی بهوجود آورد؟
علم. ... این خطر بزرگی است:
🔹 برای بشریّت
🔸 برای تمدّن
🔹 برای انسان
🔸 برای مادّه و معنا
❗️این بهخاطر علم است، علم گاهی اینجوری میشود.
✅ پس ما بایستی دستگاه علمی خودمان را مراقبت کنیم و یک راه جدیدی برای علم درست کنیم. آن چیست؟
💎 آن عبارت است از سازندگی اخلاقی و معنوی در کنار علم؛ لذا تذکّرات ما، یک مقداری مربوط به مسائل علمی است، یک مقداری مربوط به آن مسائل اخلاقی و سازندگی اخلاقی و معنویِ نیروی انسانی است.
۱۳۹۴/۰۸/۲۰
#رهبر_معظم_انقلاب
#تربیت_نیرو
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ ولایت همان رحمت رحیمیه خداوند تبارک و تعالی است که انسان ، اِسمِ ، الله الرحمن الرحیم می شود
✅ یعنی این موجود ناقص از اسفل السافلین حرکت می کند تا جایی که معتدل می شود
⬅️ و در او نفخ روح می شود و اِسمِ ، الله الرحمن الرحیم می شود.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجاتنامه
▪️ قسمت هفتم
🌱آفريدگارا!
جسم و جانم دادهاى
گوش و زبانم دادهاى
نطق و بيانم دادهاى
ندانم چه به من نداده اى؟!
توفيقم ده
تا اين همه نعمتها را كفران نكنم!
چه از شكر آنها عاجزم و كسى از عهده شكرت برنمى آيد!
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و سوم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل چهارم: در بعضی آداب شهادا به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت
🔶 بدان که طیّ این سفر روحانی و معراج ایمانی، با این پای شکسته و عنان گسسته و چشم کور و قلبِ بی نور، نتوان کرد.
🔻" وَ مَن لَمْ يَجْعَل اللهُ لَهُ نوراً فَما لَهُ مِن نورٍ"🔺
✅ پس در سلوک این طریق روحانی و عروج این معراج عرفانی، تمسّک به مقام روحانیت هادیان طرق معرفت و انوار راهِ هدایت که واصلان الی الله و عاکفان علی الله اند، حتم و لازم است؛
❌ اگر کسی با قدم انانیت خود، بی تمسک به ولایتِ آنان بخواهد این راه را طی کند⬅️
✔️ سلوک او اِلیَ الشیطان و الهاویه است .
🔷 به بیان علمی، چنانچه در ربطِ حادث به قدیم و متغیّر به ثابت، محتاج به واسطه و رابطه ای است که وجهه ثبات و تغییر و قدم و حدوث داشته باشد؛ که اگر آن واسطه نباشد،
⬅️ فیضِ قدیمِ ثابت، عبور به متغیرِ حادث در سنت الهیه نکند و رابطه کونیّه و جودیه حاصل نشود.
💠 بالجمله تمسّک به اولیاء نعم که خود،
📌راه عروج به معارج را یافته؛
📌و سیر الی الله را به اتمام رسانده اند؛
از لوازم سیر الی الله است.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ١٤٧ و١٤٨
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت دوم: مفهوم بهجت
🔹در مفهوم بهجت، سرور و شادمانی به همراه ➕ شادابی و خرّمی و شکفتگی مطرح است
که این دو به دلیلِ نیلِ به نعمت و خوشی و راحتی و دست یابی به امور لذّت بخش پدید می آید.
پس در بهجت دو تا مسئله باید باشد:
1️⃣ هم "سرور" و "شادمانی" باشد
2️⃣و از طرفی هم باید "شادابی" هم باشد.
شادابی ⬅️ یعنی تر و تازه
☑️گاهی هست بعضی انسان ها از سرمستیِ نعمتی که دارند از چهره شان نشاط و سرحالی می بارد.
✅این نشاط و سرحالی را می گویند شادابی.
از چهره اش نور نعمت می بارد ⬅️ یعنی آدم احساس می کند تر و تازه و شکفته و خرّم است.
✅در زبان عربی تعبیر میکند به "نضرة"
این دو یعنی
1️⃣سرور و شادمانی
2️⃣ شادابی و خرّمی و شکفتگی
به دلیل چیست؟
به دلیل دستیابی و نیل به نعمت است.
⬅️آن نعمتی که به او داده می شود،
⬅️خوشحالی و راحتی و خوشی ای که به او داده می شود؛
لذّت می برد ⬅️ و این لذّت او را شاداب می کند؛
لذّت باعث می شود که خوشحال شود.
گاهی امیرالمؤمنین (ع) تعبیر می کنند به "سَکرةُ المال" ⬅️ یعنی مستی مال،
یعنی این نعمت مال که به او دادند اصلاً یک نوع سکرة برایش آورده است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دوم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجاتنامه
▪️ قسمت هشتم
🌱الهى!
به نيروى خرد دريافتم كه شيرين تر از كلام تو كلامى نيست؛
سرم را به اسرار آن آشنا گردان!
🌱آفريدگارا!
پادشاهى تو را نتوان به سلطنت و قدرتى تمثيل كرد كه اينها سايهاند!
هر كه با پادشاه نزديك تر است، خشيت او بيشتر است!
به عظمت پشگان و مورچگانت سوگندت مىدهم كه خشيتم ده!
🌱اى كه يحيى را در صبا حكم
بخشيدى و درباره او فرمودهاى «و آتيناه الحكم صبيا»
و عيسى را در كودكى گويا كردهاى كه «انى عبدالله» گفت.
حسن بن عبدالله چهل و چهار ساله را حكم و زبانى ده!
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 علم و عدالت سالاری يا مديريت اسلامی
🔸 نمونه آن (عدالت سالاری) را میتوان از سيرت و سنّت حضرت علی عليه السلام استفاده كرد.
🔹 چنانچه حضرت امام محمد باقر عليه السلام نقل میكند كه اميرالمؤمنين عليه السلام در روز گرمی از محل كار به خانه خود برمیگشت.
زنی را ايستاده ديد كه میگويد: شوهرم به من ستم نمود و مرا ترساند و بر من تعدّی كرد و سوگند ياد نموده كه مرا بزند.
🌱حضرت علی عليه السلام فرمود: صبر كن كه روز خنك شود آنگاه با تو میآيم.
زن گفت: خشم شوهرم بر من شديدتر میشود.
🌱حضرت علي عليه السلام فرمود: خانه ات كجاست؟
آنگاه به طرف خانه آن زن حركت كرد و به اهل خانه سلام نمود. جوانی بيرون آمد.
🌱حضرت علی عليه السلام به او فرمود: ای بنده خدا از خدا بپرهيز...
آن جوان گفت: به تو چه. من او را میسوزانم.
🌱اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: من تو را امر به معروف و نهی از منكر میكنم، تو با منكر با من روبرو میشوی و معروف را انكار میكنی؟
مردم از راه رسيدند و حضرت علی عليه السلام را شناختند و به او میگفتند: سلام عليكم يا اميرالمؤمنين!
آن جوان حضرت را شناخت و به دست و پای حضرت علی عليه السلام افتاد و عذرخواهی كرد.
🌱آنگاه اميرالمؤمنين عليه السلام به آن زن فرمود: داخل خانه ات برو و شوهرت را به چنين كاری وادار نكن.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین
▪️قسمت پنجم: اومانیسم، اولین نتیجه سوبژکتیویسم
✅ گفتیم اصلی به نام سوبژکتیویسم در عینیترین رفتارهای روزمره ما حتی به صورت ناخودآگاه تأثیر دارد.
بنابراین، آن چه در برخی جوامع نهادینه شده، ریشههایی دارد، ساختاری دارد و با آنها نفوذ میکند. هر چند ندانیم ریشه خطر از کجاست ولی ندانستن ما، به معنی بیارتباط با آن مبانی نیست.
🔴 اولین نتیجه سوبژکیتویسم، اومانیسم است.
🔸اومانیسم هرگز به معنی کرامت انسان نیست، بلکه به معنای انسان-خداانگاری و قرار دادن انسان به جای خدا است.
❗️با این توضیح که انسان تعیین کننده درست یا غلط بودن امور است.
‼️روح تفکر جدید غرب در مدیریت مصرفگرایی، در لذتگرایی و در سبک زندگی این است که ⬅️ ملاک درستی امور، لذت بردن خودِ انسان است و چون انسان لذت میبرد، پس کار درستی است.
✔️ انسان در تفکر اومانیسم موجودی خودآیین و خویشفرماست که از هیچ قدرت دیگری فرمانبری ندارد.
✔️لذت انسان ملاک درست و غلطی قرار میگیرد.
✔️ خود انسان به دنبال منافع خود است.
✔️ انسان در عرض موجودات دیگر نیست بلکه در کانون جهان قرار گرفته و حتی وجود و عدم خدا هم تابع تشخیص او واقع میشود.
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
ادامه در پست بعد 👇👇👇
🟥 ساختار سبک زندگی غربی با محوریت اومانیسم شکل میگیرد.
▫️ مثلاً وقتی از جوانی میپرسید چرا این موسیقی را گوش میدهی، انتظار دلیل عقلانی از وی نداشته باشید. انتخابهای آنها مبتنی بر دلیل عقلانی و حتی دلیل غیر عقلانی و دلیل تجربی هم نیست.
▫️ ممکن است به او بگوییم این لباسی که پوشیدهای حتی قشنگ هم نیست و او بگوید: مگر قرار است قشنگ باشد؟ مگر قرار است من برای هر کاری که میکنم دلیل عقلانی داشته باشم؟ من خوشم میآید و این کفایت میکند. مگر قرار است هرکاری که من میکنم خوب و مفید باشد؟
🔷 شما در نگاه دینی خود انتظار دارید دست کم توجیه عرفی برای کار خود ارائه دهد، اما میگوید نه، من دوست دارم!
🔚 این، ریشه در تفکر اومانیستی دارد.
هر چند شاید یکبار هم به گوش وی نخورده باشد که: «وقتی من از این کار لذت میبرم، پس من تعیین کننده درست و غلط آن میشوم. من هستم که تعیین میکنم چه چیز درست است و چه چیز غلط». اما ریشه بنیادین رفتارهای او اومانیسم است.
⬅️ این، نتیجه اول است.
حال اگر وارد مسائل دیگری چون تفریح، مهمانی، پوشش و غیره شویم _تمام مسائلی که نگرانشان هستیم_ میببینیم چقدر ردّ پای تفکر اومانیستی در آنها موجود است.
🎙استاد عبدالله محمدی
🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و چهارم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل چهارم: در بعضی آداب شهادا به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت
🔶 آداب شهادت به رسالت آن است که:
🔹شهادت به رسالت از حق را به قلب برساند؛
🔹و عظمت مقام رسالت، خصوصاً رسالت ختمیّه را، که تمام دائره وجود از عوالم غیب و شهود تکویناً و تشریعاً، وجوداً و هدایتاً، ریزه خوار خوانِ نعمت آن سرور هستند(به قلب برساند).
✅ آن بزرگوار واسطه فیضِ حق و رابطه بین حق و خلق است. اگر مقام روحانیت و ولایت مطلقه او نبود⬅️
📌احدی از موجودات لایق استفاده از مقام غیب احدی نبود؛
📌فیض حق عبور به موجودی از موجودات نمی کرد؛
📌نور هدایت در هیچ یک از عوالم ظاهر و باطن نمی تابید.
🔆 آن سرور، نوری است که در آیه نور وارد است که "اللهُ نورُ السَّمواتِ و الأرضِ".
✳️ چون عظمتِ شرعِ دین و رسولِ ربِّ العالمین در قلبِ انسان وارد شد،⬅️
اهمیّت و عظمت احکام و سنن(در قلب) وارد شود.
✳️ چون قلب، عظمت آن را ادراک کرد ⬅️
سایر قوایِ ملکیّه و ملکوتیّه خاضع آن شود و شریعت مقدّسه در جمیع مملکت انسانی نافذ گردد.
♦️ علامت صدق شهادت، آن است که در جمیع قوای غیبیّه و ظاهره آثار آن ظاهر گردد و تخلّف از آن نکنند.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ۱۵۰
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از استاد فیاض بخش
📍هماکنون؛ پخش زنده مراسم گرامیداشت استاد علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(ره)
مراسم را از راههای زیر مشاهده فرمایید:
🌐 کانال آپارات موسسه جلوه نور علوی
🌐 خبرگزاری دانشجو
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
#گام_های_سلوک 🔰 معرفینامه علامه طباطبایی قسمت اول پاسخ نامه ايست كه بيوگرافى حضرت استاد علامه طب
به مناسبت گرامیداشت حضرت علامه طباطبایی، معرفی این استاد فرزانه، از زبان شیرین علامه حسن زاده ره، در هفده قسمت و بیست و دو پست تقدیم میشود.
با چند دقیقه وقت گذاشتن میتوانید این پستها را مطالعه نمایید.
🌷 شاخه گل صلواتی هدیه به روح ملکوتی ایشان
برای دسترسی آسانتر روی هشتک زیر ضربه بزنید👇👇👇
#معرفی_نامه_علامه_طباطبایی_ره
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ آدم باید در حقیقت، وطن داشته باشد. ما الان در مجاز هستیم. این وطنی که الان داریم وطن بدن ماست ⬅️ اما آدم اندیشه است و اندیشه آدم باید در حقیقت وطن داشته باشد:
🌱ای برادر تو همان اندیشهای
🌱مابقی خود استخوان و ریشهای
🌱گر گل است اندیشه تو گلشنی
🌱ور بود خاری تو هیمه گلخنی(مولانا)
✅ اندیشه آدم به طور معمول در محسوسات وطن دارد لذا وقتی پیامبر از قیامت و آخرت حرف میزند، تعجب میکنیم:
🌱گفته اینک ما بشر ایشان بشر
🌱ما و ایشان بستهٔ خوابیم و خور
🌱این ندانستند ایشان از عمی
🌱هست فرقی درمیان بیمنتهی(مولانا)
✅ اندیشه پیامبر بی نهایت است و در الحقیقت و القیامت وطن دارد.
🔸 بهشت و جهنم و آخرت آدم با بقیه فرق دارد بهشت و جهنم و آخرت آدم جایی است که اندیشه او در آن ساکن است.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت سوم: سعادت بدنی و عقلی
🔹بحث سعادت علاوه بر کتاب اشارات، در شفا هم آمده است.
بوعلی در کتاب شفا سعادت در دین را این گونه مطرح کرده است که:
شریعت، سعادت اخروی را دو گونه ترسیم کرده است:
⬅️سعادت بدنی
⬅️سعادت عقلی
انسان در اخرت به سعادت می رسد.
❓این سعادت چیست؟
✅به بهشت میرود.
❓در بهشت چه سعادتی نصیبش شده است؟
دو نوع سعادت نصیبش شده است:
1️⃣ یکی سعادت بدنی که ما از آن به معاد جسمانی تعبیر میکنیم.
آنچه را که در قرآن کریم میبینید:
☑️ "جنّات تجری من تحتها الانهار" هست.
☑️ مساکن طیّبه هست ⬅️ خانه های خیلی خوبی دارند.
☑️و مؤمنین را زیارت می کنند.
☑️بر روی اَرائک نشسته اند.
☑️فاکهة و از میوه های بهشتی تناول میکنند.
☑️هر چه را اشتها و میل داشته باشند و ازش لذّت می برند ⬅️ تا اشتها میکند، به او می دهند.
☑️حور و غلمان و شراب بهشتی و..
همه اینها از یک جهت، نعمت های بهشتی است که داده می شود.
✅ از این ها به عنوان معاد صوری یا معاد جسمانی یاد می کنند ⬅️ یعنی سعادت، خوشی و راحتی برای بدن اخروی است .
این سعادت در متن دینی آمده و این را صادق مصَدَّق و شریعت حقّه گفته است.
در کنارش، سعادت عقلی را هم گفته است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه سوم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
چگونه خوانی حکمت متعالیه.mp3
5.71M
🔰 چگونه حکمت متعالیه بخوانیم
🔹 حضرت استاد یزدان پناه در تاریخ 1402.8.21 در مدرسه عالی عروج، مطالبی ارزشمند در خصوص چگونگی خواندن فلسفه و حکمت متعالیه بیان کردند.
به علاقه مندان به تحصیل عمیق حکمت، خصوصا حکمت متعالیه توصیه می شود حتما این صوت را گوش دهند.
از مسئولین محترم مدرسه عالی عروج نیز بابت در اختیار قرار دادن این صوت، کمال تشکر و قدردانی را داریم.
#استاد_یزدان_پناه
#حکمت_متعالیه
#روش_فلسفه_خوانی
https://eitaa.com/nasimehekmat