📢 #مژده
🌺🍃مژده به مخاطبین محترم کانال
✅با همت جامعه ایمانی مشعر از این به بعد می توانید کلیپ های سخنرانی به صورت صوتی و تصویری استاد #مهدوی_ارفع را در سایت #هیات_تی_وی به آدرس زیر دریافت کنید:🔰🔰
http://heyat.tv/channel/DdxbNzxy/
🆔 @mahdavi_arfae
⛔️ #بدعت_مقدس4⃣
#عیدالزهرا_خرافه_ای_وحدت_شکن
👈نجاشي و ابن داود نيز درباره وي مينويسند:
«الحسـين بـن حمـدان الخصـيبي الجنْبلانـي ابوعبـداالله كـان فاسـد المذهب».۱
🔹علاوه بر اين، سند روايتي كه او نقل كرده مرسل و مجهول اسـت و از ايـن جهت نيز هيچ اعتباري بر آن نميباشد.
🔹امـا كتـاب «مشـارق الانـوار» حـافظ رجب برسي نيز وضعي بهتر از كتاب «الهدايةالكبري» نـدارد و تقريبـاً تمـامي رجاليون شيعه بعد از خودش اين كتاب را بي اعتبـار دانسـته و نويسـنده آن را هم متهم به غلو نموده اند.۲
👈 به گونه اي كه علامه مجلسي درباره كتاب وي مي نويسد:
«من بر آنچـه كه اين كتاب به تنهايي نقل نموده است اعتماد نميكنم زيرا آن را مشـتمل بـر اشتباه و آشفتگي و غلو يافته ام».
👈ميرزا محمد باقر موسوي خوانساري نيز در كتاب روضات الجنّات درباره وي مي نويسد:
«...امر اين مرد در تقويت ستونهاي اهل ارتفاع و غلو و احيـاء مراسـم بدعتگزاران و خروجش از دايره ظواهر شريعتي كه اصولش وابسته و استوار به فروعش است و بلند پروازيش بر شالوده غلات و مفوضه و التزامش به تخطئه بزرگان اهل ملّت و دين و تزكيـه او كسـاني كـه مخالف روش فقهاء و مجتهدين هستند... و اعتقادش به عـدم مؤاخـذه هيچيك از محبين اهلبيت، عليهمالسلام، بـه هـر گنـاه و جرمـي كـه فرض شود، و اينكه پايه هاي مذهب را بر تـأويلات هوائيـه فاسـده اي كه دليلي ندارد بنا كرده است، با اينكه همانگونه كه سـخن دربـاره آن فراوان گفته شده اولين مراتب الحاد و خروج از دين گشـودن بـاب تأويل است؛ همه اينها از جمله مطالب مسـلَّمه و يقيني هايی اسـت كـه براي همه آشنايان به گفتارش آشكار و روشن است و بـراي احـدي از تأمل كنندگان در تصنيفاتش شك و ترديدي بجاي نميگذارد».۳
✔️در مجموع مشخص گرديد كه اين روايت از نظر سند قابل اعتماد نيسـت و نميتواند دليل واقع شود.
🔹اينها علاوه بر آن است كه، آنچه از ايـن روايـت نيـز برداشـت مـيشـود هيچگاه بيانگر درستي اعتقاد و يا مؤمن بودن ابولؤلؤ نيست بلكه ايـن روايـت تصريح بر آن دارد كه انگيزه ابولؤلؤ براي قتل خليفه دوم بـه جهـت ظلمـي بوده كه بر او ميشده است.
3⃣ دليل ديگر آن است كه افنـدي در ريـاض العلمـاء گفتـه اسـت: «فيـروز (ابولؤلؤ) از بزرگان مسلمين و مجاهدين بلكه از پيروان مخلص اميرالمـؤمنين بوده اس سپس درباره اين مطلب چنين اسـتدلال مـيكنـد كـه ذكـوان است و عبـداالله بـن ذكـوان از خـواص ياران امام سجاد، عليهالسلام، بوده است پس اين بهترين دليل بر تشيع ابولؤلؤ قاتل می باشد.
با آنكه صاحب رياض العلماء به تتبع و تحقيق شهرت دارد ليكن اين سخنان وي حاكي از مطالب ديگر است زيرا:
🔸اولاً؛ برادري ذكوان و ابولؤلؤ مسلم نيست فقط برخي رجاليون اهل سـنت اين سخن را نقل كرده اند ولي دليلي قطعي براي آن وجود ندارد.
🔸ثانياً؛ به فرض قبول برادري آن دو، ذكـوان نـه از خـواص، بلكـه حتـي از ياران اميرالمؤمنين، عليه السلام نيز به حساب نمي آيد.
🔸ثالثاً؛ عبداالله بن ذكوان فقط در شمار كساني كه از امام سجاد، عليه السـلام، روايت كرده اند ذكر شده و به عنوان يار و همـراه امـام چهـارم سـخني از او نيست. ذكوان و فرزندش عبداالله نه تنها از شمار شيعه نيستند كـه از مـوالي و خادمان بني اميه و وابسته به همسر خليفه سوم، عثمان، قلمداد شده اند.۴
🔸 رابعاً؛ ايمان داشتن و مسلمان بودن ذكوان و پسرش چه رابطه اي با ايمان يـاعدم ايمان داشتن ابولؤلؤ دارد؛ گويا در اين استدلال چنين فرض شده كه بـرادر هركس مسلمان شود او نيز قطعاً مسلمان است...
🖊 مهدوی ارفع
↩️ادامه دارد...
🆔 @mahdavi_arfae
⛔️ #بدعت_مقدس5⃣
#عیدالزهرا_خرافه_ای_وحدت_شکن
4⃣بعضي نيز خواسته اند با تكيه بر اين گفته كه پيامبر، صـلي االله عليـه وآلـه، امر به اخراج كفار از جزيرةالعرب و خصوصاً مكّه و مدينه نموده اند، اثبـات كنند كه ابولؤلؤ مسلمان بوده است زيرا اگر ابولؤلؤ مسـلمان نبـود، نبايـد بـه مدینه راه می یافت.
🔻اما آنچه در اين استدلال به آن توجه نشده آن است كه:
🔹اولا؛ بنا به نقل منابع از آنجا كه عمر اجازه ورود افراد بالغ از عجمـان را به مدينه نمي داد مغيرة بن شعبه، مولاي ابولؤلؤ، نامه اي به خليفه نوشـت و بـا اشاره به مهارتهايي كه در ابولؤلؤ وجود داشت از وي اجازه ورود ابولؤلؤ را به مدينه گرفت.
___________________________________
📚 پی نوشت ها:
۱. ابن حجر، تهذيب التهذيب، ج5 ،ص178.
۲ .ابن حبان، الثقات، ج7 ،ص6؛ ابن حجر، تهذيب التهذيب، ج5 ،ص178؛ خطيب بغدادي، تـاريخ
بغداد، ج10 ،ص227 و ابن عساكر، تاريخ مدينه دمشق، ج28 ،ص44؛ اين رابطه به گونه اي بـوده
است كه وي حتي به نقل رواياتي مي پرداخته كه در راستاي اهداف شوم بني اميه جعل شده اسـت؛
مانند روايتي ساختگي كه در آن به فضليت روزه گرفتن و شادماني در روز عاشورا پرداخته شده و
فضائل بسياري را براي اين روز جعل نموده اند.( ابن جوزي، الموضوعات، ج2 ،ص200)
۳. .ميرزا محمد باقر موسوي خوانساري، روضات الجنات، ج3 ،ص343-344 .
٤.شيخ علي نمازي شاهرودي، مستَدرك سفينة البحار، ج9 ،ص215 به نقل از رياض العلماء.
______________________________
كه از قضا همين يك مورد نيز كه اجازه ورود يافت، دست به قتل خليفه زد. از اين حيث ميتوان گفت اگر اين جريان بيان شده واقعيت نيز داشته باشد، ورود ابولؤلؤ به مدينه در نوع خود يك استثناء بوده است.
🔹ثانياً؛ حقيقت دستور پيامبر، صلي االله عليه وآله، بـه اخـراج كفـار از مكکه و مدينه، را بايد اخراج كفاري دانست كه حُرّ بوده و آزادانه در مکـه و مدينـه زندگي مي نمودند اما در مورد بندگان و كنيـزان اصـولاً چنـين حكمـي قابـل تصور نيست زيرا كساني كه در آن زمان به بنـدگي گرفتـه مـي شـدند عمـدتاً كفاري بودند كه در جنگ با مسلمين به اسارت آنها در مي آمدند و بعد از اسارت نيز هيچ الزامي بر مسلمان شدن آنهـا وجـود نداشـت. بـا ايـن مقدمـه چگونه مي توان تصور نمود كساني كه توسط مسلمين به بندگي گرفته شده اند تا به صاحبان مسلمان خود خدمت كنند را از جزيرةالعرب اخراج نمود.
🔹🔹🔹🔹
1. علي بن حسين مسعودي،
( مروج الـذهب، ج2 ،ص352؛ )
از ايـن جهـت عمـر پـس از مجـروح
شدنش كساني را كه موافق آمدن چنين افرادي به مدينه بودند سرزنش ميكرد و آنان را مسبب قتل خود مي خواند.
(ابن أثير، النهاية في غريب الحديث، ج3 ،ص286»
قال [عمر] لابن عبـاس:
قـد كنت أنت وأبوك تحبان أن تكثر العلوج بالمدينة»)
اما مخالفان نظر وي مي گفتند كه مدينه جـز بـا ورود علوج- افراد عجمي كه با تحقير به اين اسم ياد مـي شـدند- آبـاد نمـي شـود.
(رك: رسـول جعفريان، تاريخ سياسي اسلام، ج2، تاريخ خلفا، ص109 )
🖊مهدوی ارفع
↩️ادامه دارد...
🆔 @mahdavi_arfae
⛔️ حرام شرعی❗️
🔷رهبر انقلاب: توهین به مقدسات اهل سنت،حرام شرعی است.(٢٢/٢/٨٨ )
🆔 @mahdavi_arfae
animation.gif
1.08M
💯اجر کسی که مردم را با نهج البلاغه که بالاترین امربه معروف و نهی از منکر است، آشنا می کند،از اجر مجاهد فی سبیل الله بالاتر است❗️
✨✨✨✨✨✨
🔷🔹تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا، برابر امر به معروف و نهی از منکر،چونان قطره ای بر دریای مواج و پهناور است...
📚 #نهج_البلاغه، بخشی از حکمت٣٧٤
🆔 @mahdavi_arfae
🎇🍃🌹﷽🌹🍃 🎇
ما برای گسترش #نهج_البلاغه_خوانی در بین مردم، دو راهبرد داریم :
1⃣ آسان سازی
2⃣ ارزان سازی
✅ آسان سازی (راهبرد در محتوا) :
خداوند متعال در فراگیرکردن قرآن کریم به عنوان متن محوری اسلام که به مراتب از نهج البلاغه سخت تر و تخصصی تر است، راهبرد «تیسیر» را به کار برده است :
« وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ . . . »
«یَسَّرنَا» یعنی آسان سازی، نه سطحی سازی. و آسان سازی یعنی کار را گام به گام پیش بردن.
✅ ارزان سازی (راهبرد در اجرا) :
قرآن کریم، در اجرا از راهبرد «#ارزان_سازی» استفاده می کند و به همۀ انبیاء عظام سفارش می نماید:
«وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ»
مزد رسالت انبیاء را برعهده خداوند متعال گزاردن، راهبرد آسان سازی قرآن برای جهانی کردن ادیان الهی قرار داده است.
اما این دو راهبرد در نهج البلاغه
✅ آسان سازی:
از عمده ترین دلایل توهّم سخت و تخصصی بودن نهج البلاغه، در اذهان عموم، روش برخورد همیشگی با این کتاب شریف است.
اما بازگردیم به نحوۀ بهره برداری ما از قرآن کریم. در خانواده ها، مهدهای کودک و مدارس، درگام نخست بی آنکه اصرار برفهم ترجمۀ قرآن کریم باشد، کودکان به فراگیری قرائت قرآن تشویق و ترغیب می شوند و این گام را مقدمۀ ورود به فهم و تفسیر قرآن می دانیم.
اما آشنایی عموم با کتاب شریف نهج البلاغه، جلسات شرح است. اینکه شاهد هستیم خطبه ای سالها در مساجد و محافل #شرح داده می شود. این نحوۀ بهره برداری و برخورد، توهّم سخت بودن را تقویت می کند. بر همین اساس، روشی به نام «نهج البلاغه خوانی آسان» ابداع کردیم .
✅ #شش_نکته_کاربردی_نهج_البلاغه_خوانی _آسان:
1⃣ ترجمه بخوانید.
2⃣ ترجمه مرحوم دشتی #آسان_ترین_ترجمه است.
3⃣ باروزی 10 دقیقه شروع کنید.
4⃣ ابتدا حکمت ها را دو مرتبه از اول به آخر بخوانید، سپس نامه ها را از آخر به اول و در نهایت، خطبه ها را هم از آخر به اول.
5⃣ در دور اول نیازی به حفظ و یاداشت برداری نیست.
6⃣ ما تضمین می کنیم که در همان دور اول، حدود 70 درصد نهج البلاغه را به راحتی درک کنید. پس فعلا نیازی به شرح و تفسیر نیست.
✅ارزان سازی :
تشکیل و راه اندازی جلسات نهج البلاغه خوانی در مساجد، منازل، حسینیه ها و ... یعنی هرمکانی که امکان تجمع افراد وجود دارد؛ آن هم بدون دریافت هزینه برای مکان، سخنران و ...
و هم چنین تهیه #کتاب شریف نهج البلاغه با کمترین هزینه (72درصد تخفیف) در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
با این دو راهبرد مؤثر، تولید انبوه نهج البلاغه خوان در #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی، محقق خواهد شد.
🖊مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_arfae
هم اکنون
شبکه۲
زنده باد زندگی
#وحدت_در_نهج_البلاغه
با کلام شیوای استاد گرانقدر #مهدوی_ارفع
@mahdavi_arfae
#وحدت_در_نهج_البلاغه 1⃣
🔴وحدتی که مکتب ما به ما معرفی کرده یک #وحدت_ایدئولوژیک است نه تاکتیکی و نه استراتژیکی؛ یعنی باورهای اعتقادی و دینی ما به ما میگوید: اختلاف نکنید اگر تفرقه داشته باشید، هیچ نعمت و موهبت الهی به شما نخواهد رسید.
🔻ما اعتقاد داریم هر فرقه ای با حفظ همان چارچوبهای مذهبی خودش به وحدت ملزم می شود؛ یعنی همان چارچوب مذهبی او را امر می کند که: با همدیگر حرکت کنید باهم همراه و همدل و هم راستا باشید.
🔻امیرالمومنین علیه السلام که ما افتخار داریم در همه جای دنیا با نهج البلاغه اش شناخته میشویم، خودش در فرهنگ ما مسلمانها بالاخره یکی از اولین یا مهم ترین نقطه ای است که میتوانست مایه اختلاف و افتراق امت بشود سر قضیه خلافت اما وقتی وارد سیره خودشان میشویم می بینیم:
✅در نهج البلاغه به ابو موسی اشعری نامه نوشته اند: " والله در تمام امت اسلام احدی از من حریص تر به وحدت نیست. (#نامه_78 )
✅دقیقا روزی که بعد از پیامبر،سر قصه خلافت،ابوسفیان آمد در خانه امیرالمومنین (علیه السلام) به خیال خودش میخواهد از این فرصت سوء استفاده کند میرود برای زرنگی عباس را هم که قوم و خویش امیرالمومنین است همراه می آورد. میگوید:"چه نشسته ای که حکومت حق تو بود و دیگران آنرا بردند"حضرت اینجا مفصل برخورد میکند میگویند:"تو آمده ای از این فرصت استفاده کنی افتراق بیندازی بین امت، و من مایه اختلاف امت نخواهم شد و در را به رویش بستند.(#خطبه_5 )
🔰ببینید امیرالمومنین علیه السلام در #خطبه_192 نهج البلاغه یک تعریفی از وحدت دارند که همه آنچه که ادعا کردم از وحدت ایدئولوژیک و غیره در این جمله خیلی زیبا تعریف شده است؛ من اسم این را گذاشته ام، #وحدت_گفتمانی!
♦️حضرت میفرمایند:" به گذشتگان خود برگردین مومنان کی به قدرت، به عزت، به امنیت، به رفاه و به شکوه و شوکت رسیدند" ؟
✅آنگاه که وحدت اجتماعی داشتند؛ بعد تعریف میکنند؛"خواسته های آنان یکی، قلبهای آنان یکسان، (یعنی از ته دل اعتقاد داشتند که باید همراه هم باشند، همدیگر را کمک کنند.) دستهای آنان مددکار یکدیگر، شمشیرها یاری کننده،نگاه ها به یک سو دوخته و اراده ها واحد و همسو بود آیا در آن حال مالک و سرپرست سراسر زمین نبودند؟و رهبر و پیشوای همه دنیا نشدند ؟!
🔻امیرالمومنین علیه السلام معتقد است که این وحدت باید در چند لایه شکل بگیرد:
⏪در اهداف و قلبها ،(حب و بغض ها ارزش ها و ضدارزش ها) یکی بشود،گرایشها یکی بشود،
در امکانات و دارائیها همدیگر را کمک کنید در مبارزه با دشمنان همدیگه را یاری کنید.و بعد همه به یک نقطه به یک هدف به یک تمدن خیره بشوید و اراده هایتان را یکسان کنید تا کار پیش برود...
↩️ادامه دارد...
👤حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع
📺برنامه زنده باد زندگی
۲۹/آبان /۱۳۹۷
🆔 @mahdavi_arfae