eitaa logo
مهدی آخوندی
469 دنبال‌کننده
1هزار عکس
356 ویدیو
4 فایل
*خونه پدری* اینجا فقط خانواده مهم است... گزارشات و یادداشت های روزانه نویسنده ، استاد حوزه و دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم اللّٰهُمَّ وَفِّرْ فِيهِ حَظِّى مِنْ بَرَكاتِهِ، وَسَهِّلْ سَبِيلِى إِلىٰ خَيْراتِهِ، وَلَا تَحْرِمْنِى قَبُولَ حَسَناتِهِ، يَا هادِياً إِلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ. خدایا، در این ماه بهره‌ام را از برکت‌هایش کامل گردان و راهم را به‌سوی نیکی‌هایش هموار نما و از پذیرفتن خوبی‌هایش محرومم مساز، ای هدایت کننده به‌سوی حق آشکار.‌‌ https://eitaa.com/mahdiakhundi
اللّٰهُمَّ وَفِّرْ فِيهِ حَظِّى مِنْ بَرَكاتِهِ... *برکت‌ نتیجه‌ حرکت‌* مثال‌ این‌ امر، مثل‌ زرع‌ و زارع‌ است‌ که‌ زارع‌ زمین‌ را آماده‌ می‌کند و تخم‌ در آن‌ می‌پاشد و آن‌ گاه‌ می‌گوید: خدایا! به‌ این‌ زراعت‌ برکت‌ بده. این‌ درست‌ و بجا است، ولی‌ اگر اصلاً تخمی‌ نپاشد و زرعی‌ نکند و بگوید خدایا! برکت‌ بده، این‌ مسخرگی‌ است! پس‌ ما هم‌ باید بکوشیم‌ تا وسایل‌ رسیدن‌ به‌ برکات‌ ماه‌ رمضان‌ را فراهم‌ آوریم. برکات‌ ماه‌ رمضان‌ چه‌ چیز است؟ برکات‌ ماه‌ رمضان، نمازهایی‌ است‌ که‌ خوانده‌ می‌شود، همان‌ روزه‌اش، در صورتی‌ که‌ با اخلاص، به‌ طور صحیح‌ گرفته‌ بشود، مهمترین‌ منشاء برکت‌ است. نمازش‌ اگر درست‌ نیست، برود نمازش‌ را درست‌ کند خیلی‌ها هستند که‌ چه‌ بسا نمازشان‌ درست‌ نیست‌ باید بکوشند نمازشان‌ را درست‌ بکنند نماز خوب‌ به‌ جای‌ آورد، روزه‌ خوب‌ بگیرد، اگر روزه‌ خوب‌ و درست‌ به‌ جای‌ آورد و نماز خوب‌ و درست‌ بخواند و در ماه‌ رمضان‌ گناه‌ هم‌ نکند، از برکات‌ ماه‌ رمضان‌ خیلی‌ بهره‌مند می‌شود. آن‌ گاه‌ پس‌ از آن‌ که‌ این‌ کارهایش‌ درست‌ شد، یعنی‌ واجباتش‌ را درست‌ انجام‌ داد و محرمات‌ را مرتکب‌ نشد، زبانش‌ را از غیبت‌ و تهمت‌ و بهتان‌ حفظ‌ کرد، چشمش‌ را از آن‌ چه‌ نباید نگاه‌ بکند بست، گوشش‌ را از چیزهایی‌ که‌ نباید بشنود بست، اعضا و جوارحش‌ را از معصیت‌ حفظ‌ کرد و روزه‌اش‌ را هم‌ به‌ درستی‌ گرفت، نمازش‌ را هم‌ به‌ درستی‌ به‌ جای‌ آورد، در این‌ صورت‌ او واقعاً کار خودش‌ را انجام‌ داده؛ آن‌ گاه‌ است‌ که‌ باید بگوید: خدایا! مرا از برکات‌ این‌ ماه‌ و از قبولی‌ اعمال‌ در این‌ ماه‌ محروم‌ مفرما. به‌ جهت‌ این‌ که‌ ممکن‌ است‌ همین‌ کارهایی‌ که‌ من‌ انجام‌ دادم، نقایصی‌ داشته‌ باشد که‌ خودم‌ متوجه‌ نبودم. https://eitaa.com/mahdiakhundi
امام علی (علیه‌السلام) می فرماید : « سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ لَحَقُّنَا عَلَیْهِمْ أَعْظَمُ مِنْ حَقِّ أَبَوَیْ وِلَادَتِهِمْ فَإِنَّهَا نُنْقِذُهُمْ إِنْ أَطَاعُونَا مِنَ النَّارِ إِلَى دَارِ الْقَرَارِ وَ نَلْحَقُهُمْ مِنَ الْعُبُودِیَّةِ بِخِیَارِ الْأَحْرَارِ ؛ شنیدم از رسول خدا (ص) که می فرمود: من و علی پدران این امت هستیم و حق ما بر آنان از حق پدرانشان که آنان را به دنیا آورده اند، بیشتر است زیرا ما آنان را در صورت اطاعت ، از آتش جهنم نجات داده و به قرارگاه ابدی (بهشت جاوید) می بریم و به واسطه عبودیت خدا ، به برگزیدگان آزاده ملحق می سازیم». علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج ۲۳ ، ص ۲۵۹ ✍ترسیم این ارتباطِ اعتقادی احساسیِ پدر و فرزندی با رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام بسیار در دینداری و ولایت پذیریِ کودکان، حال و آینده شان مؤثر است. https://eitaa.com/mahdiakhundi
حکایت سواره و پیاده وقـتى حضرت اميرالمؤمنين على عليه السّلام براى رفتن به صفّين به شهر انبار(آن زمان قسمتی از ایران بود) رسيد ديـد كه مردم شهر تا امام على عليه السّلام را ديدند از اسب ها پياده شده ، و در پيش روى آن حضرت شروع به دويدن كردند. حضرت على عليه السّلام علّت را پرسيد. گفتند : يك رسم محلّى است كه پادشاهان خود را اينگونه احترام مى كرديم . امام على عليه السّلام ناراحت شد و فرمود: فَقَالَ : وَاللّهِ مَا يَنتَفِعُ بِهذَا اُمَرَاؤُكُم ! وَإِنَّكُم لَتَشُقُّونَ عَلَى اَنفُسِكُم فِى دُنيَاكُم ، وَتَشقَونَ بِهِ فِى آخِرَتِكُم . وَمَا اَخسَرَ المَشَقَّةَ وَرَاءَهَا العِقَابُ، وَاَربَحَ الدَّعَةَ مَعَهَا الاَْمَانُ مِنَ النَّارِ! (بـه خـدا سـوگـنـد! كه اميران شما از اين كار سودى نبردند، و شما در دنيا با آن خود را بـه زحـمـت مـى افكنيد، و در آخرت دچار رنج و زحمت مى گرديد، و چه زيانبار است رنجى كه عذاب در پى آن باشد، و چه سودمند است آسايشى كه با آن امانی از آتش جهنّم باشد). *حكمت ۳۷ نهج البلاغه* الگوهای رفتاری امام علی (ع)- مرحوم دشتی ✍در سیره حکمرانی حضرت اینگونه نبوده که مانند پادشاهان و سلاطین ، مردم را به خدمت خود و اهل و عیال در بیاورند. بلکه خود به مردم خدمت می کردند و در این خدمت، بین مردم در نژاد و جنسیت و رنگ و ...فرق نمی گذاشتند. این مطلب را در سیره ی رسیدگی به ایتامِ حضرت مشاهده می کنیم. https://eitaa.com/mahdiakhundi
دعای روز بیستم ماهِ🌙 رمضان   اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ،  وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ،  وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ،  یَا مُنْزِلَ السَّکِینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ.  🔹خدایا بگشا دراین ماه بِرویَم درهاى بهشت را   🔹و ببند برویم در آن درهاى دوزخ را  🔹و موفقم دار به تلاوت قرآن  اى نازل کننده ی آرامش در دلهاى مؤمنان https://eitaa.com/mahdiakhundi
  اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ... دروازه ای در بهشت مخصوص روزه داران رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايند:«إنَّ لِلْجَنَّةِ باباً يُدْعى الرَّيَّانُ لايَدْخُلُ مِنْهُ إلَّا الصَّائِمُونَ ؛ بهشت درى بنام «ريّان» (سيراب شده)دارد كه تنها روزه داران از آن وارد مى شوند». مرحوم صدوق در«معانى الاخبار» در شرح اين حديث مى نويسد انتخاب اين نام براى اين درب بهشت به خاطر آن است كه بيشترين زحمت روزه دار از ناحيه عطش است، هنگامى كه روزه داران از اين در وارد مى شوند چنان سيراب مى گردند كه بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد. به عبارت دیگر «ريّان» درب پر آب و سيراب در مقابل عطش دنيا است و به این ترتیب خداوند درب سيراب شده از مغفرت و عفوش را به او مى دهد. https://eitaa.com/mahdiakhundi
جان فدایِ کلامِ دلجویت عالَم فدای امیربیان علی علیه السلام که در چند کلمه به ظاهر ساده عمق معانیِ پرنغز را گنجانده ست. حضرتشان فرمودند: «رَحِمَ الله امْرَاً عَرِفَ مِنْ اَیْنَ و فی اَیْنَ وَ اِلی اَیْنَ/ خدا رحمت کند آن کسی را که بداند از کجا آمده، برای چه آمده و به کجا می‌رود». https://eitaa.com/mahdiakhundi
به یه خنده بچه یتیم میاَرزید ... قنبر مى گوید: روزى امـام عـلى عـلیه السّلام از حال زار یتیمانى آگاه شد، به خانه برگشت و برنج و خـرمـا و روغـن فـراهـم کـرده در حـالى کـه آن را خـود بـه دوش کـشـیـد، مـرا اجـازه حمل نداد، وقتى بخانه یتیمان رفتیم غذاهاى خوش طعمى درست کرد و به آنان خورانید تا سیر شدند. سـپـس بـر روى زانـوهـا و دو دسـت راه مـى رفـت و با بازی کودکانه بـچـّه ها را مى خنداند، بچّه ها نیز چنان مى کردند و فراوان خندیدند. سپس از منزل خارج شدیم. گفتم : مولاى من، شما امام مسلمین هستید. امروز دو چیز براى من تعجب آور بود. اوّل : آنکه غذاى آنها را خودتان بر دوش مبارک حمل کردید. اجازه حمل کردن آنان به من ندادید. دوم : آنکه با بچّه ها همبازی شده آنان را مى خنداندید. امام على علیه السّلام فرمود: اوّلى براى رسیدن به پاداش، دوّمـى بـراى آن بـود کـه وقـتـى وارد خـانه یتیمان شدم آنها گریه مى کردند، خواستم وقتى خارج مى شوم، آنها هم سیر باشند و هم خندان.به خنده بچه ها میارزید. https://eitaa.com/mahdiakhundi
✍امشب از همدیگه بگذریم تا خدا از ما بگذرد... https://eitaa.com/mahdiakhundi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم «اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ دَلِيلاً، وَ لا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ عَلَيَّ سَبِيلاً، وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِي مَنْزِلاً وَ مَقِيلاً، يَا قَاضِيَ حَوَائِجِ الطَّالِبِينَ.» بارالها! در این ماه برای من به سوی خشنودی ات دلیلی قرار ده، و برای شیطان راهی به سوی من قرار مده، و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده، ای برآورنده حاجاتِ درخواست کنندگان. شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام تسلیت باد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 https://eitaa.com/mahdiakhundi
وَ لاتَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ عَلَيَّ سَبِيلاً... ✍پرسش این است که چرا خداوند، شیطان را خلق کرد؟! پاسخ این است که حکمت الهی، اقتضا می کند که در عالم، تنافی و تضاد و کمال و نقص و فقدان وجود داشته باشد. اگر شر و فساد، درد و رنج و فقدان و نقص نبود، برای خیر، صحت، راحت، وجدان، کمال و قدرت، مفهومی قابل تصور نبود. اگر شقاوت نبود، سعادت معنا پیدا نمی کرد. اگر معصیت نبود، طاعتی هم نبود. اگر دنیا وجود نداشت، آخرتی هم به وجود نمی آمد. بدین ترتیب امر به خوبی ها معنا نداشت و رسالت به پیامبران بیهوده می نمود. خداوند متعال، درباره ی تسلط شیطان می فرماید: بر بندگان من تسلط نخواهی یافت، مگر گمراهانی که از تو پیروی می کنند. یعنی در واقع تو نیستی که می توانی مردم را گمراه کنی، بلکه این انسان های منحرفند که با میل و اراده ی خویش، دعوت تو را اجابت می کنند و پشت سر تو گام برمی دارند. https://eitaa.com/mahdiakhundi