4.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمک زندگی من، پسرم بود ولی
نمک زندگیم را به زمین پاشیدن...
#حضرت_علی_اکبر(ع)
#میرزامحمدی
(حضرت علی اکبر ع)
ای علی اکبر من یا ولدی
نور چشم تر من یا ولدی
چون حسین دید جمال پسرش
آمده بهر وداع پدرش
بوسه زد صورت همچون قمرش
گفت کای ماه بلند اختر من
آمدی سوی پدر،یا ولدی
با رخ همچو قمر،یا ولدی
بوده ام منتظرت ای پسرم
بار دیگر که بیایی به برم
رخ زیبای تو را چون نگرم
یادم آید رخ پیغمبر من
خوب شد ای پسرم،یا ولدی
آمدی در حضرم،یا ولدی
گفت اکبر که مرا ساز حلال
آمدم نزد تو با حزن و ملال
تا دهی بر پسرت اذن جدال
غربتت هست پدر باور من
گفت ای اکبر من،یا ولدی
ای بهین یاور من،یا ولدی
چون حسین دید رخ ماه علی
عزت و شوکت ذی جاه علی
بر فلک رفته ز غم آه علی
گفت هستی تو ز جان بهتر من
راحت جان منی،یا ولدی
جان جانان منی،یا ولدی
راحت جان اکبر من-روح روان اکبر من
بست شمشیر علی بر کمرش
بوسه زد بر رخ همچون قمرش
بود از هجرت او خون جگرش
گفت یارت پسرم داور من
لطف حق یار تو را،یا ولدی
حق مددکار تو را،یا ولدی
رفت اکبر سوی میدان بلا
همچنان ماه شد از مهر جدا
گفت شاهنشه دین یار تو را
حق در این معرکه ای گوهر من
دست حق یاور تو،یا ولدی
برفراز اختر تو،یا ولدی
تشنه جگر اکبر من-نور بصر اکبر من
حمله بر لشکر کفار نمود
تشنه کامی دلش افگار نمود
سوی باب آمده اظهار نمود
شاه دین گفت که ای کوثر من
گوییا تشنه لبی،یا ولدی
از عطش در تعبی،یا ولدی
شاه دین دید چو حسن حسنش
بنهادیش زبان در دهنش
گفت چون دید غریق محنش
تشته تر از تو بود حنجر من
تشنه کام اکبر من،یا ولدی
بدر تام اکبر من،یا ولدی
دانم ای تازه جوان تشنه لبی
از تف تشنه لبی در تعبی
زود باشد ز کف دست نبی
نوشی آب ای مه سیمین بر من
شبه پیغمبر من،یا ولدی
ای مه انور من،یا ولدی
بار دیگر سوی خصم پدرش
رفت و در جنگ شدی چاک سرش
بر روی خاک بلا شد مقرش
با پدر گفت که ای سرور من
در برم آی و بگو،یا ولدی
گو به آوای نکو،یا ولدی
آه از آن دم که صدایش بشنید
در بر پیکر اکبر چو رسید
گفت صد چاک علی را چو بدید
به فدای ره حق اکبر من
مادرت منتظرت،یا ولدی
تا بیاید خبرت،یا ولدی
یا حسین جان به فدای سر تو
جان به قربان علی اکبر تو
بر جوادی که بود نوکر تو
گوی یک بار که ای نوکر من
گفت هر بار حسین،یا ولدی
ای مرا نور دو عین،یا ولدی.
زمینه:اکبر تازه جوان وا ولدا
#حیدر_جوادی
#حضرت_علی_اکبر_ع
علامه#حسنزاده_آملی(ره) در کتاب "#لقاء_الله" چهارده توصیه به علاقهمندان سلوک توحیدی بیان میکند. ایشان این رساله را در سال 1389 هجری قمری نوشتهاند. توصیههای انسانساز و عبرتآموز آن استاد الهی ذوفنون را در زیر مرور میکنیم:
1.قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: "هر اندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شدهاى، به حظ و بهرهات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند".
2. دائم الوضو بودن: "اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن".
3. قلت طعام: "اى دوست! طعام بسیار، قلب را میمیراند و باعث طغیان و لجام گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است".
4 قلت کلام: "رسول خدا (ص) فرمود: "جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد".
5 .محاسبه نفس: امام کاظم(ع): "کسى که هر روز به محاسبة نفس نمیپردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زیادىاش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند".
6. مراقبه: "بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را میبیند و اقوالش را میشنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمیتواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطة او خارج شود.
7. رعایت ادب در محضر خداوند: "امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفتهایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید".
8.عزلت: "معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع میگردد.
9. تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است:
وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، 79). و علت بهرهمندی پارسایان از نعمتهای اخروی را شبزندهداری آنان معرفی میکند(ذاریات، 15-19)
10. تفکر: الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، 191)
11. دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی
12. ریاضت علمی و عملی: "ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه جز بعد و دورى حاصل ناید".
13. همت عالی: "همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کردهای".
14. توبه از کارهای بد و خوب! "استادم آیتالله الهی طباطبائی فرمود: "توبة حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟. فرمود: آنچه که ما، آن را خیر میپنداریم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسیمان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد".
کانال علامه حسن زاده آملی(ره)
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوی مقتل دخت زهرا
می آید با شور و غوغا...