⏳ توضیح #تاریخی درباره #نامه تاریخی #امام در دعوت از اقشار مختلف برای #قیام_لله و استفاده از آن فرصت تاریخی
✏️ این نامه در 42 سالگی امام ره نوشته شده است (15 اردیبهشت 1323 ه.ش)، یعنی در سالی که آخرین دوره تدریس #فلسفه ایشان شروع شد که تا حدود 4 سال طول کشید و محصول آن، کتاب #تقریرات فلسفه در 3 جلد و بیش از 1600 صفحه بود.
در همین سال، نگارش #شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل به پایان رسید.
🖌 شهریور 1320 ه.ش، #رضاخان توسط بیگانگان اشغالگر #ایران برکنار و #تبعید شده بود.
هنوز #محمدرضا #شاه استقرار نیافته بود و کم سن و بی تجربه هم بود و اعتنای چندانی بدو نمیشد.
👈 بنابراین، فرصت بسیار مناسبی برای اصلاح وضعیّت کشور پیش آمده بود.
🌿 #امام علاوه بر #تحقیق و #تدریس سنگین و پرحجم، فعالیتهای دیگری را هم در چند محور؛ مانند تثبیت #مرجعیت #آیت_الله #بروجردی، تقویت و #اصلاح #حوزه علمیه، مبارزه با #شبهات ضدّ #دینی، و... و ازجمله، دعوت همگان به استفاده از آن فرصت عظیم #تاریخی شروع کرده بود.
بقیه در پست بعد👇🏽👇
#176
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔻#کشف_اسرار، نخستین #کتاب چاپ شده #امام ره، بیستم فروردین همین سال نگارش نامه (1323ه.ش) به طبع رسید؛
کتابی که
➖هم به #شبهات #اعتقادی #حکمی_زاده در جزوه پرشبهه #اسرار_هزار_ساله پاسخهای متناسب داده بود،
➖هم ادبیاتی آتشین و #انقلابی داشت
➖و هم مصیبتهای دوره رضاخان را بررسیده و سخت کوبیده بود.
🔺کشف اسرار، افزون بر نشان دادن تسلّط گسترده حاج آقا روح الله، بارقه ای از چهره #انقلابی و در عین حال، #معنوی حاج آقا روح الله را به نمایش گذاشت.
♦️او در همین کتاب، راه چاره را #معنویّت_گرایی در چهارچوب #دین دانسته و گرایش آتی ملتهای خسته از دریای بیکران آتش، به دین و نیروهای معنوی را پیش بینی کرده بود.
🔻بررسی #کشف_اسرار نشان میدهد که اندیشه های #سیاسی – #حکومتی #امام ره هم در این دوره تقریبا بطور کامل شکل گرفته است.
بقیه در پست بعد👇🏽👇
#177
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳ ابتدای همین سال (1323 ه.ش)، حاج آقا روح الله - که در طول حیات خویش، #قیام_لله را سرلوحه فعل و ترک خود قرار داده بود-، در یادداشتی برای یکی از علمای #یزد، علّت نابسامانی ملتهای اسلامی را ترک قیام لله دانسته و همه را به قیام برای #خدا و استفاده از شرایط مساعد و فرصت تاریخی پیش آمده ناشی از سقوط #رضاخان فراخواند.
🔖 اين پيام، يكى از تاريخیترين اسناد #مبارزاتى #امام #خمينى محسوب میشود و اصل نسخه خطى آن در #كتابخانه #وزيرى يزد نگهدارى میشود.
🎤 سیّد على محمد وزیرى، از علمای یزد و سخنوری زبردست بود که پس از شهریور1320ه.ش، بعد از سالها، فرصت #تبلیغ در شهرهای مختلف برایش فراهم شد.
📖 وی دفترى به نام #مجمع_الجواهر به همراه داشت و در سفر و حضر، از علمای شهرها میخواست در آن، چیزی به یادگار بنویسند که درنهایت، در چهار جلد و 430 برگ به یادگار ماند.
🖌 وی در سفر به #قم، در 15 اردیبهشت 1323ه.ش (یازدهم جمادى الاولى1363ه.ق) به دیدار حاج آقا روح الله رفت و از او تقاضای یادداشتی کرد و این نامه نگاشته شد.
📝 حاج آقا #روح_الله در این بیانیه، مهمترین مبنایش در زندگی، یعنی «قیام لله» یا همان #توحیدمحوری را مبنای ورود به #اجتماع و پرداختن به امور #اجتماعی نیز معرفی کرد؛ امری که تفصیل آن در مواضع متعددی از #صحیفه_امام نیز آمده است.
#178
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص24 و #ص26 و #ص27 و #ص29 و #ص31
🔆 توضیحات مرتبط با صفحات یادشده👆👇، در #فایل #صوتی #جلسه_دوم آمده است😐
➖نامه به آقاى محمدتقى #فلسفى تقويت حوزهها و تثبیت #مرجعيت آقاى #بروجردى [46 یا 47 سالگی #امام ره]: #ص24
📌 در این نامه، به ضرورت دغدغه #اجتماعی با دو مولفه و عنصر مهم اشاره شده است:
1. کسب رضای #خدا
2. صلاح حال #جامعه.
➖نامه سرگشاده به #آیت_الله بروجردى درباره استفسار درباره تشكيل #مجلس #مؤسسان در پی شايعه موافقت ایشان با تشكيل این مجلس: #ص26
➖تلاش برای سر و سامان دادن به حوزه و تعيين هيأتهاى رسيدگى به امور طلّاب و امتحانات حوزه: #ص27
➖نامه به آقاى محمدتقى فلسفى درباره لزوم #پايدارى و پرهيز از تفرقه [50 سالگی امام]: #ص29
📌📌در این نامه، #امام به دو دسیسه اهل #باطل (یا دو #خطر مهم متوجه نیروهای #مذهبی)، توجه میدهند:
1. خطر کنار کشیدن از صحنه #مبارزه (ضرورت مبارزه با باطل به هر صورت و هر مقدار ممکن)؛
2. خطر سوءاستفاده #دشمنان از #تفرقه و تشتّت درونی (هرچند اختلافاتی هم در کار باشد).
➖مصاحبه با خبرنگار #مجله #ترقى درباره ضرب و شتم مردم و طلاب توسط مأموران: #ص31
#179
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص33 و #ص39
👥 #شاگردپروری و #رویکرد #تربیتی امام ره؛ #ص33
💠 داشتن روحیه رسیدگی به #شاگردان و شاگردپروری و رویکرد تربیتی، در سیره حضرت #امام ره، بسیار پررنگ است.
💠💠 برخی از نمونه های این رویکرد تربیتی، در #صحیفه منعکس شده است و نمونه های بسیار زیادی را هم شاگردان ایشان نقل کرده اند.
بقیه توضیح 👈👈 در #فایل #صوتی #جلسه_دوم
👥 توفیق داشتن شاگردان خوب، مستعد و پرتلاش؛ #ص39
✅ همانطورکه برخورداری از #استاد خوب، یکی از توفیقات مهم #انسان در #زندگی است؛ داشتن شاگردان یا #شاگرد خوب،مستعد و پرتلاش را هم باید ازجمله اسباب #سعادت و #توفیق دانست.
✅✅ از توفیقات حضرت امام ره، علاوه بر #خانواده خوب، داشتن شاگردان با استعداد و دارای #عزم و پشتکار جدّی بود که امام در این #تقریظ، به این مساله اشاره میکنند.
📌تقریظ به معنای نوعی تایید #نوشتاری (و گاه، #شفاهی) است که مشتمل بر مدح و تمجید از اثر یک فرد یا خود است.
بقیه توضیح 👈👈 در #فایل #صوتی #جلسه_دوم
#180
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص46
⚫️ دهم فروردین 1340 ه.ش، آیت الله بروجردی ره وفات کرد.
🔘 #شاه که میخواست #مرجعیت در ایران نباشد، رحلت آیت_الله #بروجردی را به آیت الله #حکیم در #عراق تسلیت گفت.
⚪️در این زمان، آیت الله خمینی 59 ساله، از شخصیّتهای علمی طراز اوّل #حوزه و از افراد در معرض مرجعیت بود؛ حتی در فضای عمومی #جامعه.
🔘برای نمونه، #روزنامه سراسری #کیهان، دو روز پس از رحلت آیت الله بروجردی نوشت:
«هم اکنون در #حوزه_علمیه #قم و سایر حوزه های علمیه، علمای اعلامی هستند که دارای صلاحیت برای مرجعیت تقلید میباشند.
کسی که به عنوان #مرجع تقلید #شیعیان انتخاب میشود باید اعلم الناس، اعلم العلماء و به طور کلی #اعلم و اتقی باشد، بدین معنی که هم از نظر #تقوی و #پرهیزگاری و هم از نظر #علم ممتاز و ارجح باشد.
آقایانی که ذیلاً نام آنان برده میشود طبق نظر علمای #علوم #دینی و کلیه اعضای حوزه علمیة #قم دارای صلاحیت مرجعیت تقلید و مورد اعتماد کامل حوزه علمیه هستند:
۱. حضرت آیت الله حاج آقا #روح_الله #خمینی ... ایشان یک درس #فقه صبحها و یک درس #اصول عصرها در حوزه علمیه قم تدریس مینمایند که در یکی از دروس ایشان، متجاوز از ۴۰۰ نفر دانشجو و #طلاب علوم دینی شرکت دارند.
اکثر شاگردان حوزه درس ایشان، فضلای طراز اول حوزه علمیه شهر قم را تشکیل میدهند...
بقیه در پست بعد👇🏽👇
#181
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
بقیه پست قبل👆👆🏼
... مرحوم #آیت_الله #بروجردی در مسائل مهمی که پیش می آمد با چند تن از #علما مشورت مینمودند که یکی از آنان آیت الله #خمینی بودند.
ایشان تالیفات متعددی دارند که از جمله #کتاب #طهارت (پاکیزگی از نظر قانون مقدس #اسلام)، #مکاسب #محرمه (دستورات #تجارت و #بازرگانی از نظر #دین اسلام) و دوره کامل #اصول را میتوان نام برد.
مهمترین آثار ایشان، حاشیه نویسی بر کتاب #عُروة_الوثقی است که قریب ۲۰ سال وقت صرف تحشی آن نموده اند.
کتاب عُروةالوثقی یک دوره کامل #فقه است و حضرت آیت الله خمینی علاوه بر آن، بر کتاب #وسیلة_النجاه مرحوم آیت الله #آقا_سید_ابوالحسن #اصفهانی نیز حاشیه نوشته اند.
به طور کلی اوقات ایشان عموما صرف #مطالعه، #نگارش و #تدریس میشود و به همین جهت کمتر در اجتماعات دیده میشوند.
حضرت آیت الله #خمینی نزدیک به ۲۵ سال است که به تدریس اشتغال دارند و در دوران #طلبگی نیز اجازه تدریس داشتند...»؛
🖌 #روزنامه #کیهان، 12 فروردین، 1340 ه.ش، ص15.
#182
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳ شایستگی علمی #امام برای #مرجعیت در این مقطع، در کتابهای بیانگر احوال #عالمان #دین آن دوره نیز معکس شده است.
🔸 برای مثال:
➖«صدها تن از #فضلا از #درس_خارج ایشان بهره مند میشوند»؛ احمد #رحیمی، #گنجینه_دانشوران، ص17.
➖#آیت_الله #بدلا، عضو شورای استفتاء #آیت_الله #بروجردی: «حلقة #درس امام #خمینی، اولین و بهترین درسی بود که بعد از درس آقای بروجردی در #حوزه علمیه #قم تشکیل میشد. حتی در اواخر حیات مرحوم آقای بروجردی، درس آن مرحوم حالت تشریفاتی به خود گرفته بود و لذا درسی که از بُعد علمی در مرتبة بالایی بود و استفادةه کاملی از آن میشد، درس حضرت امام بود»؛ محسن #بهشتی_سرشت، #زمانه_و_زندگی_امام_خمینی، ص145.
➖حتی #ساواک گزارش کرد که درس خارج آیت الله خمینی با 500 #شاگرد، شلوغترین درس حوزه قم است؛ سیر مبارزات امام خمینی در آینه اسناد به روایت ساواک، ج1، ص47و48.
🌿 درسی که چنان جذابیتهای زیادی برای #طلاب داشت که فضلایی مانند سیّد علی #حسینی #خامنه_ای را وادار کند تا از دور و نزدیک برای بهره گرفتن از آن راهی #قم شوند.
⭕️ امّا حاج آقا #روح_الله ...
👈بقیه در پست بعد👇🏽
#183
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔹 با آنکه در آن زمان، #آیت_الله #خمینی یکی از نخستین افراد در معرض #مرجعیت بود،
♦️ امّا حاج آقا #روح_الله، هیچگونه تلاشی برای مرجعیت نمیکرد و حتی از روندهای معمول در این زمینه هم به شدت دوری میکرد.
🔻برای مثال:
➖او برای مراجع درگذشته (حتی آیت الله سیّد #عبدالهادی_شیرازی که چند ماه بعد از آیت الله #بروجردی رحلت کرد) مجلس ترحیمی نگرفت؛
➖اگر میفهمید فردی برای مرجعیت او تلاشی کرده است، شدیداً میرنجید و حتی به او میخروشید؛
➖توزیع #رساله نداشت و رساله رایگان به کسی نمیداد و میگفت از کتابفروشیها بخرید!
➖به همه #طلاب #شهریه نمیداد؛
➖تأکید داشت آنچه لازمست، #وحدت #حوزه است و نباید هیچ اشاره و نامی از او باشد؛
➖به تنهایی رفت و آمد میکرد و تا حد امکان، از راه افتادن #شاگردان و #مردم به دنبال خود جلوگیری میکرد؛
و... .
📜 15 فروردین، #روزنامه #کیهان با وی به عنوان یکی از علمای اعلام و شخصیتهای مذهبی طراز اوّل #قم، درباره موقعیت #حوزه علميه پس از رحلت آيت الله #بروجردى، مصاحبه کرد.
#امام پاسخ داد: «...حوزه علميه #قم را #خدا حفظ میكند. قبل از مرحوم آيت الله، به دست ديگران محفوظ شد و بعد از ايشان هم امر با خداست، انشاءالله #خداوند آن را حفظ خواهد كرد».
🍀 حاج آقا #روح_الله به #قلوب کاری نداشت و تنها به صاحب قلوب، دل بسته بود...
#184
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص77
سخنان #امام ره با يكى از سردفتران اسناد رسمى درباره مخالفت روحانيت با اسرائيل و بهاييها و کوتاه نیامدن در این زمینه [60 سالگی امام ره].
💎💎💎 یکی از ویژگیهای #شخصیت #امام و ازجمله، رفتار #اجتماعی – #سیاسی وی، #حکیمانه عمل کردن بود
یعنی مراعات ظرایف امور، رعایت #مصلحت و اهمّ و مهم کردن امور در مسائل #سیاسی و روابط #اجتماعی که خود، نوعی از #حکمت_عملی است.
💠 #حکمت به معنای #اندیشه یا #گفتار یا #عمل و رفتاری است که #متقن و #عمیق و #دقیق و #مستحکم و #خلل_ناپذیر و مانع از #جهالت و #جهل_ورزی باشد.
💠 حکمت، دو شاخه #نظری و #عملی دارد که هرکدام هم شعبه هایی دارد.
💠 بطور خلاصه، #حکیم کسی است که در #فکر و #عمل خود، اهل #اتقان و #محکم_کاری است و نظر و عملش متقن است و تاروپودی مستحکم و نفوذناپذیر دارد.
💎💎💎 ویژگی #حکمت [ در نظر و #عمل ] و حکیم بودن، در همین بیانات امام ره [و همچنین، در تلگراف صفحه بعد و هزاران مورد دیگر،] منعکس شده است که با مطالعه و تأمّل در آن، قابل درک است.
📌 تأکید امام بر اینکه «ما با #اسرائيل و #بهاييها نظر مخالف داريم و تا روزى كه مسئولين امر، دست از حمايت اين دو طبقه برندارند، ما به مخالفت با آنها ادامه مىدهيم»، #ساواک را در مورد امام ره حساستر کرد.
#185
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص77
💎💎💎 #معنویّت_گرایی، از ویژگیهای بسیار مهم و بنیادین #شخصیت و #مکتب_امام
«...اكنون كه پيشرفت آثار #تمدن #غرب و همچنين نفوذ #تبليغات #كمونيستى، بسيارى از #مردم #ايران و #جوانان ما را به سوى #فساد كشانيده، براى جلوگيرى از اين #خطر بزرگ، چارهاى جز تقويت امور #معنوى در مردم نيست؛ و كسانى كه به نام #تجدد، #روحانيت را ضعيف مىكنند به توسعه فساد دامن مىزنند...»؛ #ص77
🔅 این ویژگی نیز در #توحیدمحوری ریشه دارد و از آن منشعب میشود.
✅ تقویت معنویت و ترویج امور معنوی، از راهبردهای مهم و همیشگی امام ره برای #اصلاح امور #اجتماعی و #فرهنگی بود
🔴 البته، معنویت گرایی در قالب صحیح و از مسیر درست آن، یعنی از طریق روحانیت و در چهارچوب تعالیم #دینی استنباط شده با روشهای معتبر #اجتهادی و قابل استناد به دین.
به بیان دیگر، امام ره مروّج معنویّت ناب اسلامی بود که یک از ویژگیهایش، #استنباط روشمند محتوای آن توسط #مجتهدان عرصه #معارف و #اخلاق است و خروج از این مسیر را #انحراف میدانست.
📌ویژگیهای #معنویت_ناب #اسلامی، انشاءالله در موضع متناسبی از #صحیفه بیان میشود.
⭕️ متأسفانه، نسبت دادن امور مختلف؛ ازجمله امور #اخلاقی و #معنوی به #دین، توسط برخی، بسیار سبک گرفته میشود و بدون هیچگونه #تخصّص مرتبطی، به #نظریه_پردازی و ارایه راهبرد و راهکار در این امور پرداخته و همه را نیز به #اسلام نسبت میدهند!
«شرح این هجران و این خون جگر / این زمان بگذار تا وقت دگر».
بقیه در پست بعد👇👇🏾
#186
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳ حدود 15 -16 سال پیش از ایراد این سخنان، #امام ره در کتاب #کشف_اسرار نیز
➖ هم به راه چاره یادشده، یعنی #معنویّت_گرایی و نیاز آتی #مردم #جهان به #معنویت اشاره کرده بود
➖و هم #خطر #تضعیف حوزه و ضربه زدن به #روحانیت در توسعه بیشتر #فساد را گوشزد کرده بود.
«... در این روزها که آتش فتنه، #جهان را فراگرفته و دود تاریک آن به چشم تمام جهانیان رفته... مع الاسف میبینیم که در این روزها بیخردانی چند پیدا شده که با تمام قوا نیروهای خود را صرف در فسادانگیزی و فتنه جوئی و #تقرّق کلمه و بر هم زدن اساس جمعیت میکنند. امروزکه دنیای آتشخیز به ناچاری، دست خود را طرف #دین و #روحانیت دراز کرده و خواهد کرد و از نیروهای #معنوی استمداد میکند، بعضی از #نویسندگان ما حمله به دین و #دینداری و #روحانیت را بر خود لازم دانسته... غافل از آنکه سست کردن #مردم را امروز به دین و دینداری و روحانیت، از بزرگترین جنایات است که برای فنای کشورهای #اسلامی، هیچ چیز بیش از آن کمک کاری نمیکند»؛ #ص2
📌#امام در طول زندگی، بطور مکرّر و با عناوین مختلف، به #معنویت_گرایی #توحیدی و #روشمند تصریح میکند که در طول #صحیفه_خوانی باید به آن توجه ویژه داشت.
#187
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹