eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
554 ویدیو
11 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️. [بو علی سینا] پس از سپرى نمودن‏ عمر در اشتغال به امور دنيا و پذيرش مسئوليّت‏ هاى حكومتى و مطالعه و بحث و تدريس علوم الهى، دريافت كه راه و مسير گذشته او وجدان تشنه و نفس جوياى معرفت و كمال او را سيراب ننموده، و هم ‏اكنون با دستى خالى و سرمايه ‏اى به هدر رفته و وجودى ناقص بايد رخت از اين سرا بيرون بكشد؛ 🔸و گويند كه در آخر عمر دائماً در حال انزوا و ابتهال و تضرّع و تهجّد و مراقبه و رياضات شرعيّه بسر مى ‏برد، تا بلكه نصيبى از آن طرف شاملش گردد و تا حدودى جبران عمر از دست رفته را بنمايد. 📝. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه 📚. ، ص 85. @maktabe_vahy 🌺..🌺..🌺..🌺
5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠. تاثیر نحوه پخت غذا در سلوک چگونه است؟ 📼. حضرت آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.#شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه 207، دقیقه 48:10. #سلوک #مراقبه #تغذیه @maktabe_vahy 💠💠💠💠
⭕️. یک نکته مهم! 💠. مرحوم علامه طهرانی [نسبت به برخی افراد] می‌فرمودند: «انسان عمری خیال می کند به دنبال خدا رفته؛ سنگ خدا را به سینه می‌زند؛ مردم را دعوت به خدا و رضای الهی می کند، در آخر عمر می فهمد همه اینها برای هوای نفس بوده و هیچ در دست ندارد.» 🎙. حضرت آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه 🔊. ، سنه 1437، جلسه 1. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
💠 24 ذیحجه روز مبارک مباهله💠 🔹آيه مباركه مباهله‏، علىّ عليه السّلام را نفسِ رسول خدا مى‏ داند و روايات بسيارى -از شيعه و سنّى- آن حضرت را نفسِ رسول خدا شمرده است. و لازمه ی اتحادِ نفس، اتّحادِ كمالات و معارف است. 🔹و علاوه بر اين رواياتِ بسيارى از شيعه و سنّى، اميرالمؤمنين را به حضرت آدم و نوح و ابراهيم و موسى و عيسى و يحيى و يوسف تشبيه نموده است. و لازمه ی تشبيه، تحقّقِ صفتِ مُشبَّهٌ به(حضرت آدم و نوح ...) در مشبَّه(امیرالمؤمنین) است. 📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه. 📚 ج 4 ص26 @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
💠چه بد بنده ای است...... #ایمان #نفاق #استقامت #عقل @maktabe_vahy 🌼🌼🌼🌼
🔷چگونه تقلید مانع رشد انسان می شود؟🔷 🔹مسأله تقليد (در مقابل تعقل ) پرده‏ اى روى عقل و چشم و باطن مى ‏اندازد و انسان نمى ‏تواند حقيقت را ببيند. ... تا وقتى كه پدر سالك است، بچه ‏اش هم سالك است؛ وقتى پدر از سلوك در مى ‏آيد، بچه هم بيرون مى ‏آيد. چرا بايد اين ‏طور باشد؟! ... 🔹 اينها همه به خاطر اين است كه اصل و حقيقت آن نیز، كشك بوده است. چون اگر كسى به يك حقيقتى توجه پيدا كند، ديگر معنا ندارد از آن دست بردارد. معلوم مى ‏شود كه او هم به خاطر «اشتياقش به اين طرف و آن طرف» و «به لحاظ گفت و شنودِ اين و آن» دارد به دنبال اين قضايا مى ‏رود! همه‌ اينها تقليد مى ‏شود. 🔹پس نه تنها ما سلوكِ تقليدى داريم، بلكه شرع تقليدى هم داريم، عرفيّات تقليدى هم داريم، اجتماعيّات تقليدى داريم، همه اينها تقليدى هستند. 🔺خلق را تقليدشان بر باد داد كه دو صد لعنت بر اين تقليد باد🔻 🔹کلام مولانا اشاره به همين است، نه اينكه منظورش تقليد از امام و پيغمبر و ولىّ آگاه باشد، بلكه منظورش «تقليد از روی جهل» و «تقليد از باطل» است. 📝. آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه 📚. ، ص 84. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.
🔶رابطه عمل با مبانی مکتب 🔹من طهرانی که در حال طرح مطلبی هستم باید لحاظ کنم که مطلب به کجا انتساب پیدا می‌کند؟ فرض کنید وقتی کاری می‌خواهیم انجام دهیم هزار بار این طرف و آن طرف میکنیم و می‌سنجیم. خیلی بخواهیم رعایت کنیم می‌گوییم کاری را انجام دهیم که به خودمان برگردد دیگر به بزرگان و اولیای الهی برنگردد و با کار ما آنها زیر سوال نروند. اگر خیلی انصاف و مروّت داشته باشیم می‌گوییم: «این کار به ما ارتباط دارد و به بالاتر ارتباط ندارد.» 🔹اما اگر کاری کردیم که به اصل مکتب برخورد کرد، و خود مکتب را زیر سوال برد آیا خیانت نکرده ایم؟ خیانت کرده ایم! شکی در این قضیه نیست. در اینجا چقدر مسئولیت مشکل می‌شود؟! چقدر باید حواسمان را جمع کنیم که خدایی نکرده کاری انجام ندهیم که در انظار عمومی و نزد افراد دیگر، عملِ ما را به حساب این مکتب بگذارند. 🔺گاهی اوقات می‌شود که انسان خیال می‌کند به حساب خودش می‌خواهد کار خوبی انجام دهد، ‌نمیداند که دارد خرابکاری می‌کند و مسئله را لوث می‌کند. 🔹این کار به پای پیغمبر و امام نوشته می شود و می‌گویند: «پس امامشان هم همین است.» خیلی قضیه در این حالت خطیرتر می‌شود و مسئولیت انسان بیشتر می‌شود. لذا در روز قیامت داریم که (الوزن یومئذٍ الحق: در امروز میزان، حق است). یعنی می‌آیند و به حساب انسان می‌رسند که، کار شما درست بوده یا نبوده؟ می‌گویند: «ما به ادعایت کاری نداریم با خود کارِ شما کار داریم؛ هر کسی می‌خواهی باش!» 🎙. آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره 🔉. شرح دعای ابوحمزه ثمالی 1436 جلسه 9 @maktabe_vahy 💠..💠..💠..💠
🏴 السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین🏴 🔹همراهان گرامی! به مناسبت فرا رسیدن ایام و لیالی سوگواری سید و سالار شهیدان، پستهای کانال به تبیین مبانیِ عرفانی، اخلاقی، اجتماعیِ قیام عاشورا در بیان و بنانِ اولیای الهی اختصاص خواهد یافت. ان شاءالله تعالی @maktabe_vahy ◽◾◽◾◽
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 تذکراتی در خصوص ماه های محرم و صفر🔘 🎙. آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه 🎞. شرح حدیث عنوان بصری، جلسه 203، دقیقه 61:11 #محرم #صفر #عزاداری @maktabe_vahy 🔘🔘🔘🔘
🔘 علت خاص شدن واقعه عاشورا در قبال سایر وقایع چیست؟🔘 🔸در قضيه عاشوراء مسأله صرفاً زدن و كشتن و اسير كردن و جنايت و خباثت نبود، اين مسأله ممكن است در خيلى از وقايع و حوادث عالم اتّفاق بيفتد مسأله، مسأله "اداره و تدبير يك امام معصوم" بود. 🔸 ما بيش از آنكه به نفس ابتلائات و مصائب‏ آن روز و پس از آن بيانديشيم، بايد به نحوه و "كيفيت بروز و ظهور اين مسائل" فكر كنيم، و بايد ببينيم چه عاملى موجب شده است كه اين حادثه در طول تاريخ بشريت از ساير حوادث ممتاز و مجزّا گردد، و چه حقيقتى در بطن و سرّ اين قضيّه نهفته است كه تمام اولياى الهى و ائمّه معصومين عليهم ‏السّلام هميشه ما را دعوت به ذكر و اقامه و شرح و بيان اين واقعه عظما و حادثه منحصر به فرد در تاريخ نموده ‏اند؟ 🔸 و چرا بايد امام رضا عليه ‏السّلام بفرمايد: يابنَ شَبيب، إن كُنتَ باكيًا لِشى‏ءٍ فَابكِ للحُسين بنِ علىّ بن أبيطالبٍ عليهماالسّلام؛ «اى ابن شبيب، هرگاه خواستى اشكى بريزى، بر مصائب جدّم حسين گريه كن.» 📝. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه 📚.اسرار ملكوت، ج‏2، ص 179. @maktabe_vahy ▫️🔘▫️🔘▫️
10.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘. ارزش آموزه های سیدالشهدا ماورای اسلام است. 🔘. آداب ماه محرم و صفر. 🎙. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه 🔊. #شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه 220، دقیقه 70:58. #سلوک #امام_حسین علیه السلام @maktabe_vahy ◾️◽️◾️◽️◾️
🔘کدام عزاداری مطلوب است؟🔘 🔹امروزه مردم صرفاً در مجالس عزادارى شركت می‌کنند و از نظر آنان نفسِ مجلسِ عزادارى مطلوبيت دارد؛ درحالیکه مطلوبيتِ مجلس عزادارىِ سيدالشّهداء به اين است كه ذاكِر از مناقب و مطالب سیدالشهداء در عاشورا و غير عاشورا و نيز از مطالبى كه اصحاب و بزرگان بيان كرده اند بگويد تا مردم استفاده كنند، نه اينكه فقط بنشينند و گريه كنند و بروند. 🔹ما گمان می‌کنیم اقامه ی مجالس عزا فقط به اين است كه بياييم و بنشينيم و برويم؛ يعنى از نظر ما نفسِ شركت در اين مجلس مطلوبيت دارد، درحالیكه قضيه اين نيست. 🔹امام حسين عليه السّلام در روز عاشورا حتّى به ما كه امشب در اينجا نشسته ايم پيغام داده است و مطالب آن حضرت در روز عاشورا براى امروز و امشب ما است، مطالب حضرت سجاد و حضرت زينب و ساير ائمّه عليهم السّلام براى امروز و امشب ما است. 🔹آنوقت ما پوست را گرفتيم و از مغز و نتيجه و مطلوب غافل شديم و اصلًا با آن كارى نداريم؛ يعنى شعار و ظاهر را حفظ كرديم، ولى به طور كلّى بقيۂ مطالب را كنار گذاشتيم. 📝. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه 📚، ج 1ص 141 @maktabe_vahy ▫️🔘▫️🔘▫️