eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
550 ویدیو
11 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️. نکاتی درباره مهمترین شب در ماه رجب 🔷امشب شب رغائب است و شبی است که آن نفحاتِ خاصّۀ الهیّه که خدای متعال به بندگان خاص و اولیائش وعده داده است، برای آنها نازل می‌شود. 1️⃣رغائب به آن تحفه و هدیۀ بسیار گرانقیمت و ارزشمند گفته می شود که به طور عادی و به حسبِ ظاهر رسیدن به آن بعید است. ... 🔹رغیبه یعنی یک تُحفه و هدیه ای که مورد توقّع نیست؛ تحفه ای که دیگر تا آخر عمر برای او کافی است و می‌گویند فلانی دیگر بارش را بست. نه تحفه و هدیۀ عادی و نه منافعی که انسان در طول هفته و ماه و سال به آن می‌رسد؛ اینها هدیه و منافع است اما رغیبه نیست. 2️⃣... امشب شب ادا کردن قرض، کمر درد خوب شدن یا رفع گرفتاری نیست؛ البته داریم که هر چه دعا کردید خدا برآورده می‌کند ولی اینها رغیبه نیست بلکه امور عادی است؛ البته اینها را هم انسان باید از خدا بخواهد ولی منظور این است که تمرکز و توجّه و اهتمام روی چه باشد. 3️⃣باید روی آن خیالات و توهّماتی که راه سلوک انسان را می‌بندد فکر کرد! باید امشب روی نَفَحات و جَذَباتی که می‌آید و تعلّقات را می‌بَرَد، و عشق و علاقۀ انسان را به سمت پروردگار چند برابر می‌کند فکر کرد. 4️⃣خیال نکنید که مطلب به همین امشب تمام می شود بلکه تا صبح ادامه دارد. اولیاء خدا امشب را احیاء می‌گرفتند. 5️⃣رغیبه یعنی خدایا "فهم و عقل ما را" بالا ببر و از "توهّمات" خارج کن! در امشب از خدا بخواهیم که خدایا «أدخِلنا فی کُلّ خیرٍ أدخَلتَ فیه محمّداً و آل محمّد و أخرِجنا مِن کُلّ سُوءٍ أخرَجتَ مِنه محمُداً و آل محمّد» ما را در هر خیر که محمّد و آلِ او را داخل کردی داخل کن. 🔷"خیر" یعنی ورود در عالم اَسماء کلّی و صفاتِ کلیۀ لایتناهیِ ذات و سیر در جمیع آثار کلیۀ پروردگار و بالاتر از آن اتصالِ به ذات. "سوء" هم عبارت است از اضطراب سرّ... 🎙. حضرت آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔊. ، جلسه 190؛ با تلخیص @maktabe_vahy 💠💠💠💠
🔸آن چه استاد ازل گفت بگو، می‌گویم @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
🔶. لزوم حفظ آرامش معنوی و عقلانی در وقایع اجتماعی 🔹وقتی مبانی بزرگان را در اختیار داریم دیگر در این تغییر و تحوّلات ما را چه شاید که وقت خود را به امور و شنیدن و خواندن و مطالعه و گوش کردن و دیدن بگذرانیم. مطالبی که در این زمینه نمی‌تواند برای ما چندان سودمند باشد. 🔹شما ببینید یک جریانی می‌آید و می‌رود؛ نه در آمدنش اختیار ما شرط بوده است و نه در انجام آن اختیار ما شرط بوده است. فرض کنید این جریان یک ماه طول بکشد، در این یک ماه ذهن من با این جریان می‌آید و بعد توقّف می‌کند و همراه با این جریان حرکت می‌کند. بعد از یک ماه به خودم می‌آیم که چه شد که او آمد که ما هم با او آمدیم، آن جنگید ما هم با او جنگیدیم، آن توقّف کرد ما هم با او توقّف کردیم! تمام اذهان همراه با این جریان می‌آ‌ید و حرکت و سیر می‌کند. 🔹آخر ای مسکین این یک ماهی که بر تو گذشت چه به دست آ‌وردی؟ چه گیر آوردی؟ می‌دانی چه گیر آوردی؟ تشویش خاطر؛ فوت شدن نمازها؛ اضطراب در نماز؛ آن حضور قلبی که بوده و دیگر نیست؛ آن آرامش و سکونِ خاطری که قبلاً بوده و دیگر نیست. و این مسئله هم ادامه دارد. امروز نوبتِ اینجا و فردا نوبتِ آنجا و پس فردا ‌یک جای دیگر. آن کسی که دارد ضرر می‌کند من هستم که همراه با این جریان خودم هم حرکت می‌کنم و همراهی می‌کنم. 🔹این جا است که خواجه می‌آید و به داد انسان می‌رسد: _رند عالم سوز را با مصلحت بینی چکار کار مُلک است آن که تدبیر و تأمّل بایدش 🔹از من که کاری برنمی‌‌آید و کاری ساخته نیست. چرا بیایم خودم را و فکرم را در این مسائل قرار دهم؟ هر شخصی از ناگواریها ناراحت می‌شود، هر شخصی از مسائلی که بر اسلام و بر مسلمین بگذرد متأثّر می‌شود. ما هم می‌خواهیم اسلام موفّق باشد؛ ما هم می‌خواهیم کفر از بین برود؛ ما هم می‌خواهیم شرک از بین برود اما این که بیاییم و وقت خود و فکر خود را و تمام شراشرِ وجودی و استعدادِ وجودی خود را بگذاریم در مطالبی که نمی‌توانیم در آنها دخالت کنیم، آن وقت نتیجۀ آن فقط حرمان و عدم دستیافتن به مطلوب و گذشتنِ وقت و از دست دادن فرصت است. 🎙حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. مجلس 18 @maktabe_vahy 💠💠💠💠
⭕️آيت عُظماى حقّ، مرحوم حاج ميرزا سيّد على آقا قاضى _ تَغمَّده الله برضوانه _ به شاگردان خود دستور میداده ‏اند اين دعا را در قنوت نمازهايشان بخوانند: 🔹«اللهُمَّ ارْزُقنى حُبَّكَ و حُبَّ ما تُحِبُّهُ و حُبَّ مَن يُحِبُّكَ و العَمَلَ الَّذى يبَلِّغُنى إلَى حُبِّكَ و اجْعَلْ حُبَّكَ أحَبَّ الاشيآءِ إلَى‏ّ» ”پروردگارا! محبّت و عشقِ خودت را و محبّت آنچه را تو دوست داری و محبّت آن کس که تو را دوست دارد، رزقِ من قرار بده و آن عملی را که مرا به محبّت تو می‌رساند روزیِ من بنما، و محبّت خودت را محبوبترینِ امور در نزد من قرار بده!“ 📚ر.ک: ج 1 ص 224 @maktabe_vahy 🌼..🌼..🌼..🌼
💎 غلامِ همّت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه رنگِ تعلّق پذیرد آزاد است @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
💎. معیار، حرکت در مسیر واقع و حقیقت است! 🔸. آنجا حساب‏ها درست است رفقا، آنجا به ظاهر نگاه نمی‌‏كنند! آنجا به قبا و عمامه و ريش و لباس سفيد و تسبيح و انگشترِ عقيق نگاه نمی‌‏كنند! آنجا به دلِ صاف نگاه می‌کنند، آنجا به قلب صاف نگاه می‌‏كنند؛ گرچه ظاهر نامناسبى هم داشته باشد؛ گرچه مويش هم يك خرده بيرون باشد؛ گرچه محاسن هم نداشته باشد. به اين حرفها نيست! آنجا نگاه می‌کنند كه اين دل چقدر با واقع در يك راستا قرار گرفته است؛ به آن نگاه می‌کنند. 🔸اينها مال اين دنياست و ما به ظاهر نگاه می‌‌‏كنيم. بعضی ها پیش ما می‌‌‏آيند و سرى پایین می‌‌‏اندازند و می‌گویند: "آقا شما بزرگواريد" اوه! اوه! خدا از دلت خبر بدهد! وقتى جايش می‌شود چنان بزرگوارى نشانت بدهد، كه ديگر هيچ فكرِ بزرگوارى به سرت نزند، كه يك وقت خيال كنى بزرگوارى!!! 🔸. اما آنكه كه ظاهرش آن‏طور است، نمی‌آید سرش را كج كند و بگويد: "بزرگواريد." صاف است، خودش است، ظاهر و باطنش يكى است. اينها را نبايد دست زد، اين باورها را نبايد دست كارى كرد، با اين آدمها نبايد ور رفت، خداوند كار دست آدم می‌‏دهد، همين ‏هايى كه ظاهر نامناسب‏ دارند و موهایشان پيداست، كه اين‏ طرف و آن ‏طرف ممكن است مورد طعنۂ افراد قرار بگيرند، ولى دلش صاف و پاك است، قلب و ظاهرش دوتا نيست، كه در ظاهر بگويد: "شما بزرگواريد" ولى در باطن "ابوسفيان" باشد! 🔸ظاهرش چون بُوذَر و سلمان بود/ باطنش همچون ابوسفيان بود اين قسم (=منافق) را هر كارى كرديد مهم نيست، اشكال ندارد، مسئله ‏اى نيست، به جايى بر نمی‌خورد، هر چه كنيم كم كرده ‏ايم! ولى آن قسمِ اول را نبايد دست زد. 🔺مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیه می‌فرمودند: «ما از اينها طلب شفاعت می‏كنيم!» 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، جلسه 10 رمضان 1435 @maktabe_vahy 💎💎💎💎💎
🔶. مراقب غذای روح و عقل خویش باشیم 🔹. انسان باید بسیار بسیار نسبت به واردات ذهنی خود حسّاس و نگران باشد و چشم و گوش و دل خود را به هر سخن و پدیده و صدا باز نکند. و همچنان که نسبت به اطعمه و اشربه در نفع و ضرر رساندن به بدن، کمالِ مراقبت و مواظبت را می نماید، نسبت به علوم و فرآورده های بشری و دانشِ متفاوت روز، حساسیّت لازم را بنماید؛ 🔹 و بداند که ذهن و نفس انسان، از جهت تغیّر و تبدّل و تحوّل ، آمادگی رشد و انحطاط را پیوسته خواهد داشت؛ و پرداختن به علومی که نه تنها سود و نفعی در جهت ارتقای روحی برای او نخواهد داشت ، چه بسا می‌توانند موجب انحطاط و گرفتاری او گردند و او را از رسیدن به نقطه و مقصدِ انسانی مانع شوند. 📝. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ص ۱۱۴ @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.🌺
💠 روحِ نبی و ولیّ، لطفِ خفیّ و جَلی/ محمدِ ابنِ علیّ، هوَ التقیُّ الجواد 🔸درخشش بی منتهایِ خورشید کَرَم و جُود و سخا، پورِ علیّ بن موسی الرضا، حضرت امام جواد علیهما السلام، بر همۀ طالبان هدایت و کرامت الهی میمون و مبارک باد. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
🔶. ستون خیمه! 🔹. معيارى كه خدمت شما عرض می‌‏كنم را هميشه ما بايد در فكر و ذهن داشته باشيم؛ 🔹. ما بايد بدانيم راه خدا، راهِ صداقت و صفاى باطن است؛ و صداقت و صفاى باطن است كه انسان را حركت می‌دهد؛ نه نماز شب و ذكر و شركت در اين مجالس! این معیار باید اصل قرار بگيرد و ستونِ اين خيمه واقع شود. 🔹. اگر آن صداقت و حُريّت و عبوديّت بود... اين خيمه در وضعيت خودش برقرار می‌ماند و اگر آن ستون نبود اين خيمه پایین می‌‌‌‏آيد. 🔺حال ما هر چه تصور كنيم كه در زير خيمه هستيم فايده ‏و نتيجه ‏اى ندارد. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📋. ، طهران، مجلس 27 (15 ذى القعده 1427) @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🔷اختلاف بین ما و اهل‌تسنّن بخاطرِ مسائل فرعی نیست! ما وقتی که نماز می‌خوانیم دستمان را روی پا می‌گذاریم آنها وقتی که نماز می‌خوانند دستشان را به صورت دیگری می گذارند، این یک مسئلۀ عادی است، مطلب مهمی نیست! 🔸ما در نماز قنوت می‌گیریم آنها در نماز قنوت نمی‌گیرند؛ اصلاً قنوت گرفتن یک امر مستحب است، اگر قنوت هم نگیریم اشکالی ندارد. ما در نماز مُهر می‌گذاریم آنها بر فرش نماز می‌خوانند؛ اگر چه سجده بر فرش در نماز باطل است ولی آنها سجده بر سنگ و مانند آنرا نیز جایز می‌دانند و ما هم سجده بر سنگ را جایز می‌دانیم؛ وقتی هر دو بر یک چوبی یا سنگی نماز می‌خوانیم دیگر با هم فرقی نداریم؛ اینها مسئله ای نیست! 🔸مسئله این است که درست است که آنها نماز می‌خوانند ولی نمازشان مثل ورزش کردن و مثل انجامِ حرکات مختلف، جان و روح ندارد. این نماز بالا نمی‌رود، در همان حدّ می‌ماند، صد سال نماز هم بخوانند در همان حدّ توقف می‌کنند؛ چون جان ندارد، چون آنها ولایت ندارند. 🔸ولایت یعنی: سپردن قلب و سپردن تمام خواست‌ها و تمام آرزوها به دست یک عقل مدبّر و عقل کلّ و یک انسان وارسته‌ای که خواست‌های ما را از ما بگیرد، اختیار ما را از ما بگیرد، هویٰ و هوس را از ما بگیرد و در قبالش خواست و اراده و مشیّت و بهاء و بهجت خود را جایگزین کند. بسم الله! اگر می‌توانید با توسل به آنچه را که از موالیان خودتان مدّ نظر دارید ما حرفی نداریم. 🔸اینها آباء و اولیای ما هستند؛ امیرالمؤمنین علیه السّلام ولیّ ما است، امام حسن، سیدالشهداء، حضرت سجاد، ائمه علیهم السلام و حضرت بقیة الله _ ارواحنا فداه _ اینها موالیان ما هستند، شما هم موالیانتان را بیاورید! 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. جلسات پرسش و پاسخ، جلسه 3 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.🌺
🌸هله اِی موحّدِ ذات حق که به ذاتْ معنیِ وحدتی 🌸هله اِی ظهور صفاتِ حق که جهانِ فیضی و رحمتی 💠 درخشش بی کرانِ سرّ لاهوتیِ قرآن، معنای واقعی عرفان، ظهور بی همتای برهان، یگانه امیر ولایت، مبلّغ بی بدیل رسالت، سرّ انبیاء و مرسلین، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بر جمیع تشنگان حقیقت و عقلانیت مبارک باد. @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
💎سیَلان رحمتِ حق بود همه از جبالِ تو یا علی 🔶من آن علی را قبول دارم که بر بالای منبر می رود و بخاطر اینکه لشکریان معاویه در دورترین بلاد اسلامی، طلای یک زن یهودی را از پایش بیرون کشیدند می خواهد سکته کند و میفرماید: «اگر کسی بخاطرِ این اتفاق از غصه بمیرد، رواست.» 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. 1436 جلسه 9 علیه السلام @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸