هدایت شده از تنبیه الأمة
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ناراحتی رهبر انقلاب از عدم ورود فضلای حوزه علمیه در مسائل روز ایران و جهان!
آیت الله شب زندهدار: رهبری چندین بار فرمودند من به خیلی از مسائل نمیتوانم جواب بدهم اما چرا طلاب و فضلا جواب نمیدهند؟
@Tanbiholomah
هدایت شده از اصرار
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از مجروحان غزه به نمایندهی آیت الله سیستانی در عراق گفت:
تمام اشخاصی که در غزه هستند میگویند آنچه که در غزه زندگی میکنیم همان کربلاست.
همانطورکه حسین را محاصره کردند، غزه را محاصره کردند.
همانطور که آب را بر حسین بستند، آب را بر غزه بستند.
همانطور که میخواستند حسین را به زانو در آوردند، میخواهند غزه را به زانو در آورند اما غزه تسلیم نخواهدشد.
همانطور که تلاش کردند بین خانواده حسین و آنکه با حسین است فتنهای بکارند،خواستند داخل غزه هم فتنهای درست کنند اما بعد از گذشت ده ماه نتوانستند آنرا عملی کنند.
حسین تا آخرین نفس مقاومت کرد و غزه هم تاآخرین نفس مقاومت میکند.
حسین میگوید هیهات من الذله و غزه میگوید هیهات هیهات هیهات من الذله.
غزه حسین است و حسین غزه،و حسین از ماست و ما از حسین.حسین همان پدر و مادر ماست.
ما به فداکاریهای حسین پرورش یافتیم.حسین الگویی برای جهادست و معنای جهاد و اخلاق جهاد را از او فرامیگیریم.
حسین وقتی شهید شد امت را از نو زنده کرد و اینک غزه از نو امت و روح جهاد را احیا کرد.
🧷1⃣ او توانسته این سخنان را به میزبانش که نمایندهمرجع تقلید بوده بگوید.یعنی ما این سخنان را وقتی شنیدیم که روبرویش مرجعیت نشسته است.جای مراجع تقلید در این میزبانیها خالی و اگر بودند دیگر چه میتوانستیم بشنویم و نشنیدیم و محروم شدیم؟
2⃣هرگز،هرگز نمیتوانست بگوید ما از حسینیم و حسین از ماست.زبان میترسید و میلغزید.راستش موضوع حتی وحدت نیست.موضوع وفاداری به یک نام است،موضوع آنیست که نامش محمد است و آنان وفاداران نامی به نامی ِاحمد.
#روحانیت #شخص #غزه #عراق #اسم
@Esrar3
هدایت شده از مکتبخانه
⁉️ کدام برائت؟
👈 تأمّلی در اولویّتِ تبرّی از امر تاریخی
✍ علیرضا ملااحمدی
1⃣ «برائت» فرع بر «ولایت» است. ما پس از آنکه در دایرهی ولایتِ امام قرار گرفتیم، از آنکسیکه به حریمِ ولایت تعدّی کرده و میخواهد رشتهی ولایت را پاره کند، تبرّی میجوییم.
2⃣ این برائت البته قبل از همه، امری قلبی بوده و سپس در زبان است که به جریان میافتد. اما بیش از ایندو، در صورتی منشأ اثر است که در صحنهی عمل و حیات انسان به جریان بیفتد. برائتی که وارد صحنهی زندگی نشود، یا سقیفه را ثمر میدهد یا خوارج را و یا عاشورا را...!
3⃣ «تبرّی» اگر نقطهزن نباشد، ثمربخش نخواهد بود. یعنی باید در تقابل با جریانی باشد که دقیقاً مرکز ولایت را هدف گرفته است. معیار واحد است و مصادیق متعدّد:
آن مصداقی که در ماجرای سقیفه مرکزیّتِ ولایت را هدف گرفته بود، متفاوت بود با مصداقی که در فتنهی خوارج هدف گرفته بود. ایندو متفاوت بودند با مصداقی که در صحنهی عاشورا ولایت را هدف گرفته بود و نقطهی هدفگیرندهی ولایت در اینسه متفاوت است با جبههی متخاصم در ماجرای ولایتعهدیِ امام رضا علیهالسلام...
🔺 خلاصه اینکه بهتبعِ تحوّلات سیاسیِ زمانه، مهاجم به مرکزیّت ولایت در زمان هر یک از امامان علیهمالسلام، متفاوت است با زمانهی دیگری؛ و #تبری در هر زمانه باید دقیقاً معطوف باشد به نقطهی مهاجم؛ در غیراینصورت أبتر است و بیحاصل و کبریتِ بیخطر!
4⃣ در زمانهی غیبت نقطهی اصلیِ تهاجم به مرکزیّت ولایت کجاست تا ما در مقام #برائت آنرا هدف بگیریم؟ پاسخ به این سؤال متوقف بر پاسخ به این پرسش است که «مرکزیّت ولایت در دورانِ غیبت کجاست؟» تا وقتیکه این را نفهمیم، نقطهی مهاجم را هم نمیتوانیم تشخیص دهیم و بالتبع تبرّیمان هم بیحاصل و ابتر است.
5⃣ به دلیل همهی آنچه که در فلسفهی امامت تشریح شده، نمیتوان ادّعا کرد که ولایتِ اجتماعی و سیاسی امام عصر علیهالسلام در زمانهی غیبت تعطیل شده! پس مسلّماً همچون دوران امامت، در هر زمانهای از دوران غیبت هم مرکزیّت ولایت مصداق متفاوتی از زمانهای دیگر داشته و لذا مهاجم به آن هم متفاوت با زمان دیگری خواهد بود.
🔹 سوال اینست که #امروز مرکزیّت ولایت کجاست تا بهتبعِ آن نقطهی مهاجم به این مرکز را بشناسیم و هدف بگیریمش؟ تردیدی نیست که در جهان امروز، فقط و فقط این #انقلاب_اسلامی است که هویّت خودش را ذیل پرچم ولایتِ حضرت حجّت صلواةاللهعلیه تعریف کرده و فلسفهی وجودی خودش را زمینهسازی برای ظهور حضرتش میداند.
6⃣ تبرّی از شخص و جریانی که ۱۴ قرن قبل به حریم ولایت تعدّی کرده، البته که واجب و لازم است و بخشی از هویّت ایمانیِ ما را تشکیل میدهد؛ امّا قطعاً برای امروزِ ولایت، در اولویّت قرار ندارد. یعنی اگر اکتفا شود به آن و امتدادی در امروزِ انقلاب اسلامی پیدا نکند، أبتر و بیحاصل است و کبریتِ بیخطر!
🔻 چنین برائتی، هیچگاه نسبت به آن جریانی که امروز مرکز تشیّع جهان را هدف گرفته و کمر به نابودیاش بسته «تهدید» محسوب نمیشود؛ و بهمین دلیل میگویم کبریت بیخطر!
🚫 بنابراین چهبسا «اکتفا کردن» به این سطح از تبرّی (که میتواند بهمثابه یک مخدّر عمل کند) حتی تکمیلکنندهی پازلِ مهاجمِ امروزی به مرکزیّت ولایت امام عصر علیهالسلام باشد و به ضدّ خودش بدل شود!
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📍فرار رضا شاه در ۲۵ شهریور ۱۳۲۰
🔸در ۲۳ شهریور ۱۳۲۰ سفیرهای انگلیس و روس به رضا شاه اولتیماتوم دادند که او باید تا ساعت دوازده و نیم ظهر روز ۲۶ شهریور استعفا دهد و اگر استعفاء ندهد ، تهران اشغال خواهد شد سلطنت از بین خواهد رفت و یک دولت اشغالی از روس و انگلیس به وجود خواهد آمد.
🔸صبح روز 25 شهریور 1320، رضا شاه به نفع وليعهد بیست و یک ساله اش محمدرضا پهلوی از سلطنت کناره گرفت. ساعت 9 سی دقیقه مجلس شورای ملی استعفای رضاشاه را پذیرفت . برای جلوگیری از دستگیر شدن محمد رضا
به وسیله نیروهای روس و انگلیس ، ولیعهد را با لباس شخصی در یک اتومبیل کرایسلر قدیمی بین صندلی جلو و عقب روی زمین خودرو پنهان کردند و از در خدمه مجلس به داخل مجلس آوردند .
🔸ساعت 4 بعد از ظهر ولیعهد که حالا شاه شده بود ، در مجلس و برابر نمایندگان به قرآن سوگند خورد و پادشاه ایران شد. رضا شاه به جزیره موریس و سپس به ژوهانسبورگ تبعید و پی از ۳ سال در همان جا درگذشت
🆔 @Bonyadtarikh
هدایت شده از حدیث سهر
🔶 تحقق به ولایت است که هنر است!
🔹استاد حسن رمضانی:
آن زمانی که آیت الله منتظری را مجلس خبرگان به عنوان قائم مقام رهبری اعلام کردند، آیت الله بهاء الدینی (ره) فرمودند: اینها می خواهند برای خدا تکلیف تعیین کنند، عین عبارت آیت الله بهاء الدینی این بود: خیال می کنند جعل ولیّ، مثل جعل کدخداست، که یک جعل اعتباری است، آقا جعل ولایت، جعلی تکوینی مثل جعل خورشید است. شما خورشید را خورشید کرده اید که اداره کننده منظومه شمسی باشد یا اینکه دست تکوین چنین جعلی را کرده است؟ همان کسی که امام را امام کرد برای بعد امام هم فکر کرده و برای بعد امام هم تصمیم دارد.
بعد از رهبری آیت الله سید علی خامنه ای هم همیشه مویّد ایشان بودند.
یک وقتی ایشان فرمودند: چندی پیش آقای منتظری آمدند اینجا! من گفتم بعد از عزل یا قبل از عزل؟ ایشان فرمودند: بعد از عزل.
گفتم چه کاری داشتند؟ گفتند: کتاب هایی آورده بودند در بحث ولایت فقیه. گفتم به ایشان چیزی هم فرمودید؟
فرمودند: بله گفتم: درباره ولایت کتاب نوشتن سهل است، این متحقق به ولایت شدن است که هنر است!
(حدیث سهر، ص۳۴۸)
#آیت_الله_بهاء_الدینی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
@hadisesahar
هدایت شده از ابوقاسم
جورج فریدمن در سال ۲۰۱۵ گفته جنگ سرد جدیدی میان قدرت های شرق و غرب شکل خواهد گرفت که خیلی از جنگ سردهای قبلی عمیق تر و دامنه ش وسیع تر است
آیفون و گوشی هایی که دست من و شما هست دونه دونه اش فناوری نظامی دارد از جمله جی پی اس و لنز تصویر برداری
اولین کاربرد خاص جی پی اس ویژگی نظامی بود
تمام این کاربردهای نظامی یک روزی به اصل خودشان بر می گردند و بعید نیست که یک روزی در جیب شما منفجر شوند و بر علیه خود شما استفاده شود
این همان جنگ سردی است که الان داریم میبینیم و این جنگ سرد به تکنولوژی هم رسیده
در روزهای منتهی به سالگرد ۷ اکتبر سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بهتر است مراقبت های بیشتری را برای مقامات کشور و رده های محور مقاومت پیشبینی کنند
ابوقاسم
https://eitaa.com/aboghasm
💠 سنگینیِ وحی
📍در عظمت وجودیِ حضرت محمّدِ مصطفی (ص)
آیتالله جوادی آملی :
🔸 اين آبشارهای بلند را ديدهاید كه از بالای كوه با فشار سرازیر میشوند؟ هر جا که بريزد و روی هر شیئی که فرود آید، آن را لِه میكند. هر چیزی تحمّل آن وزانت و سنگینی را ندارد. يک سنگ سِتَبرِ صخرهصَمّا لازم است كه اين را تحمل بكند. مگر اين آبشار روی هر خاكی يا هر درختی يا هر تپّه و تلّی میتواند بريزد؟
🔹 در مَثَل، قرآن مثل آبشاری است كه از بالا میريزد روی سنگ سِتبری كه بتواند آن را تحمل كند. مگر اين قرآن بر شخص ديگري میتوانست نازل بشود؟... اين «إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً»* معنایش اين است. یعنی وجود مقدس پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) از چنان استحکام و عظمت وجودی و سعۀصدری برخوردار است که توانایی داشته باشد آن «قول ثقیل» که از ملکوتِ عرش نازل میشود را تحمّل کند و بپذیرد.
🔹 تازه وقتی حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله) وحی را میشنيد به زحمت میافتاد. لذاست که در نقلهای تاریخی میخوانیم در هنگام نزول وحی، بدن مادیِ ایشان متأثر میشده و ایشان به زحمت میافتادند.
🔻پس از این است که تازه ترشّحات اين آبشار به ديگر ابناء بشر میرسيد. لذا افراد عادی واقعاً نمیتوانند اين كتاب را تحمل بكنند.
🗓 درس تفسیر به تاریخ ۱۳۹۱/۷/۱
* إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً : حقیقتاً ما به زودی گفتارِ سنگینی را از بالا بر تو القاء می کنیم. (زمر؛۵)
@maktabkhaaneh
هدایت شده از حبیباله بابائی
سهگانۀ ولایت، شهادت، امید
(در بیان آیتالله یزدانپناه)
شیعه سه اندیشه ممتاز دارد که محرک اصلی حرکتِ شیعیان در تاریخ است؛ یکی ولایت است، دیگری شهادت و سومی امید است. این را در سه امام میتوان دید: اولی در حضرت امیر ع و در فرزندان آن حضرت، دومی یعنی شهادت در امام حسین ع و سومی که امید باشد در قیام حضرت حجت عج و آینده نورانی و مملوّ از رحمت الهی. این سه، بنیان معنای ولایت پذیری، شهادت طلبی(شهادت پذیری با همه آثارش)، و امیدواری به قیام حضرت حجت ع است. همیشه شیعه با این سه عنصر نفس می کشد. در این بین ولایتپذیری محور است، شهادتطلبی محرک است، و امید همواره توجه به غایت و هدف است.
کسی که منطق احدی الحسنین و منطق شهادت فی الله را پذیرفت، اساسا کسی که اندیشه شهادت دارد فعل و کنشش به اتمام نمیرسد. به علاوه هر جا مظلومی در خطر و ظلم باشد او حضور مییابد و در این حضور مرز نمیشناسد و این بیمرزی از جهت عمق کار است. کسی که می خواهد شهید فی الله بشود پایانی تصور نمیکند، می داند هنوز خیلی کار دارد، قد و قامتش اخلاص و کنش اجتماعیاش بی پایان میشود. حضرت امام ره نیز کار را برای خدا انجام داد و چون برای خدا کار کرد، کارش نامتناهی شد. بدینسان اخلاص میتواند موجب توحد اجتماعی شود و اساسا اخلاص است که کرانههای کنش فردی و اجتماعی را برمیدارد و آن را به امری بینهایت بدل میکند.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
در دوران اصلاحات که آقای #خاتمی دائم اصطلاح «دموکراسی» را تکرار میکرد و شعارش را میداد و خب واضح بود که دموکراسیِ غربی بر اساس مبانیِ انسانشناسانۀ إلحادی شکل گرفته و با اندیشۀ اسلامی قابل جمع نیست، لذا رهبر انقلاب در مواجههای همدلانه و پدرانه، سخنش را اینطور حمل به صحّت و اصلاح کردند که «بله منظور آقای رئیسجمهور همان #مردمسالاری_دینی خودمان است.»
حالا ما هم میگوییم: بله انشاءالله منظور آقای پزشکیان از #وفاق همان «انسجام اجتماعی» خودمان است که ذیل ساختار اجتماعی «ولایت» معنا پیدا میکند.
🖊 ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 چرا استاد مجتبی خامنهای کلاس درس خارج را تعطیل کرد؟
🖋 حجتالاسلام سعید صلح میرزایی از اساتید سطوح عالی حوزه و عضو مجلس خبرگان
1⃣ بارها استاد مجتهدی تهرانی(ره) از ورع و احتیاط شدید آیت الله سیّد مجتبی خامنهای تمجید میکرد. بعدها از کارکنان دفتر قم حضرت آقا نیز این توصیفات را شنیدم. و در جلساتی که خدمت حاج آقا مجتبی رسیدم نیز این ورع را یافتم.
2⃣ در حوزههای علمیه، کرامتهای رفتاری را دیده یا شنیدهایم که وقتی برای دیگران تعریف میکنیم یا باور نمیکنند یا تعجّب میکنند. یکی از اساتید بنده دو هفته اول را به حوزه نمیآمد تا درسهای دیگر اساتید تشکیل شود. چون دیده بود که سالهای قبل، با تشکیل کلاس ایشان، جذابیت درسشان آنقدر بالا بود که دروس دیگر اساتید را تعطیل میکرد.
3⃣ اخیراً خبری منتشر شد که ۱۶۰۰ نفر از طلاب مقطع خارج حوزههای علمیه قم و مشهد و دیگر استانها برای شرکت مجازی در درس آیت الله سید مجتبی خامنهای ثبت نام کردهاند اما ایشان در اولین روز درس، تعطیلی موقت این درس را اعلام کردهاند.
4⃣ تعطیلی درس آیت الله سیّد مجتبی خامنهای، بسیار مورد توجّه و گفتگو و تحلیل قرار گرفت. امّا آنچه علّت حقیقی تصمیم ایشان میتواند باشد اقتدای ایشان به سیرهی علمای سلف است. علمای اخلاقی گاهی که درس خود را پررونق میدیدند برای تربیت نفس خود آن درس را تعطیل میکردند مگر اینکه حجّتی مییافتند تا با آن احتیاط اخلاقی خود، مخالفت کنند.
5⃣ باخبر شدم برخی از علمای بزرگ و شاگردانشان از ایشان خواستهاند درس را برقرار نمایند و امیدوارم این درس پراستفاده تشکیل گردد. آنچه باعث خنده است تحلیلهای پوچ و مادّی ضدّانقلاب و منافقان است که با نگاه دنیوی خود به تحلیل این پدیدهها میپردازند.
🌐 تسنیم
📲 نگرشها و دغدغههای حوزه و روحانیت👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | علامه ذوفنون
🔹️بخشهایی از دیدار رهبر انقلاب و آیتالله حسنزاده آملی در شهر آمل. ۱۳۷۷/۳/۲۱
🗓 به مناسبت ایام درگذشت آیتالله حسنزاده آملی
📌eitaa.com/khamenei_ir
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 حزبالله لبنان و عظمت روحیِ رزمندگانش را با این سخنان فرماندهاش بشناسید که چه ایمان شگفتانگیزی به #توحید_افعالی دارند و چگونه شرایط سخت، بر صلابتشان میافزاید...❗️
﴿ وَ لَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا ﴾
مؤمنانِ حقیقی تا دشمنانِ همدست را دیدند، گفتند: «این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده بودند و خدا و رسولش هم راست گفتهاند.» دیدنِ دشمن فقط ایمان و تسلیمشان را بیشتر کرد.
(احزاب،۲۲)
@Maktabkhaaneh