eitaa logo
مکتب‌خانه
269 دنبال‌کننده
270 عکس
152 ویدیو
18 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ عقب‌نشینیِ تاکتیکی و صحنۀ هزار لایه 🔰 بخش ۲ از ۲ 🔗 بخش اول را اینجا بخوانید. ✍️ علیرضا ملااحمدی 🔹 با سه نکتۀ پیشین روشن شد که اساساً صورتمسئله‌ی «عقب‌نشینیِ غیرتاکتیکی» یک تصویر غلط از موضع این‌روزهای نظام است. امّا علاوه بر این، تجربۀ تاریخی در مورد مدیریّتِ قاطعانه و شجاعانۀ شخص رهبر انقلاب هم ثابت کرده که چنین تصویری که سعی میکند رهبری را یک عنصر ضعیف و مظلوم در کنج صحنه ترسیم کند که مسئولان و فرماندهان نظامی دورش را خالی کرده‌اند و او هم مجبور است به خواسته‌شان تن دهد، اصلاً نمیتواند نگاهی واقع‌بینانه باشد. 📍حرف آخر: در ماجرای صلح امام مجتبی علیه‌السلام، وقتی سلیمان‌بن‌صُرد خزاعی به حضرت اعتراض کرد که چرا صلح کردی، حضرت در پاسخ، به این آیه اشاره فرمودند: «لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا» [تو نمیدانی، چه‌بسا پس از این، اتفاق دیگری رخ دهد] و بعد او را به خلوت بردند و برنامه‌شان برای ضربۀ مُهلک و تمام‌کننده به باند اموی را با او در میان گذاشتند. برنامه‌ای که در یک فرایند ۲۰ ساله با قیام عاشورا، چنان مُهلک و تمام‌کننده بود که به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای : «قیام عاشورا آخرین تیری بود که از چلّه‌ی کمانِ این صلح پرتاب شد و به سینۀ دشمن نشست و او را از از پا درآورد.» (همرزمان حسین علیه‌السلام؛ ۱۳۳) 🔹 در صحنۀ جنگ امروز هم، رهبر انقلاب در قامت «فرماندۀ کلّ قوا» تکلیف صحنه را مشخص کرده است: «سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب‌اللهِ سرافراز رقم خواهد زد.» امّا اینکه این «سرنوشت» دقیقاً چگونه و در چه فرایندی قرار است رقم بخورد، قاعدتاً به ابعاد مکتوم و ناگفتنیِ صحنه بازمی‌گردد. اساساً ذاتِ چنین موقعیّتی، پررنگ‌بودن ابعاد امنیّتی و اطلاعاتی در آن است. لذا برای ما کنشگرانِ جزئی که عمدتاً فقط نظاره‌گر هستیم هم عاقلانه‌ترین کنش، اعتماد و اطمینان به سخنِ فرمانده است و حمایت از تصمیماتش. 📌 اینجاست که «صبرِ انقلابی» معنا پیدا میکند؛ صبری که نه انفعال بلکه یک انتظارِ فعّالانه برای به‌ثمرنشستنِ تلاشهای جبهۀ حقّ است. آن صلحِ امام مجتبی علیه‌السلام که در فرایندی ۲۰ ساله منجر به ضربۀ کاریِ «عاشورا» شد، در شرایطی بود که جبهۀ حقّ در اوج ضعف بود. امروز امّا جبهۀ حقّ در قدرتمندترین موقعیّت تاریخی‌اش هست و راه درازی نیست تا ثمرات این «طمأنینۀ تاکتیکی» به تدریج روشن شود. @Maktabkhaaneh
🔖 میگم... حالا که حمله شد، معنیش اینه که رئیس‌جمهور به رهبر و فرماندهان نظامی «اجازه» داد که حمله صورت بگیره؟!... 🤔 @Maktabkhaaneh
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 امام آمد وسط میدان ✊ نقطه اوج و تمام‌کننده میدان، مردم هستند ✊ حماسه تاریخی باید رقم بخورد 🎙 حجت‌الاسلام ❇️@Resaalat1542 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
هدایت شده از اخبار سوریه
اما در تصویر بعدی شاهد آن هستیم که یکی از موشک‌ها سقف شلتر را سوراخ و وارد آن شده است. این دقت اصابت بسیار مهم است، کما اینکه در تصویر پیشین هم دقت‌ها خیلی خیلی عالی بودند. نکته مهم آن استکه ایران توانسته از فاصله‌ای دور پرتابه‌هایی را شلیک کند که در میان پدافند سنگین و چند لایه ناتو و رژیم عبور کرده وبا موفقیت به زمن اصابت کنند. این موضوع وقتی مهم می‌شود که برای زدن یک پایگاه به جای اختصاص 30 موشک، شما قرار است 200 موشک شلیک کنید و البته از کلاهک‌های سنگین‌تر و قوی‌تر هم بهره بگیرید. بر اساس تصاویر متعددی که منتشر شده، همه پرتابه‌ها در پایگاه فرود آمده‌اند که بخشی از آن‌ها به منطقه باز اصابت کرده، اما بخش بزرگ‌تری (دو سوم از آن‌ها) به شلترها، ساختمان‌ها، سایه‌بان‌های جنگنده‌ها و برخی تاسیسات دیگر اصابت مستقیم داشته است. همانگونه که در بالا گفته شد، مهم و مبنا، اصابت و عبور از سامانه چند لایه پدافندی است که امریکا و ناتو برای رژیم تدارک دیده بودند و فکر می‌کردند که هیچ سلاحی توان نفوذ از این لایه‌ها را ندارد. @SyrianKhabar
📌 وحدت با کدام تفکر و فلسفه؟ بزرگترین پرسشی که بعد از بیانات مهم رهبر معظم انقلاب می‌بایست مطرح شود این است: ❇️ با کدام فکر و فلسفه می‌توان بنیان‌های نظری و معرفتی ایجاد را فراهم کرد؟ این پرسش اصلی به پرسش‌های فرعی ذیل قابل تحقیق و بررسی است: ✔️کدام فکر و فلسفه و چگونه می‌تواند میان هویت ملی و هویت اسلامی ملل مسلمان جمع سالم کند؟ ✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه می‌تواند میان دانش‌ها و میراث علمی و فرهنگی ملل و مذاهب اسلامی ارتباط برقرار کند و باب گفتگو و بحث سازنده را باز کند؟ ✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه می‌تواند بنیاد فرهنگ اسلامی را فراتر از دعواهای مذهبی، کشف و به عنوان نرم‌افزار جوامع اسلامی صورت بندی کند؟ ✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه می‌تواند فقاهت اسلامی را به یک الگوی راهبردی و برنامه زندگی و تمدنی امت اسلامی تبدیل کند و جوامع اسلامی را به تعاون بر خیر و تقوا و مقاومت در برابر جبهه استکبار دعوت کند؟ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2093
❇️ تأمّلی در معنای «جهان‌بینی» ✍️ علیرضا ملااحمدی 🔹 «جهان‌بینی (Weltanschauung)» اصطلاحی فلسفی است که ریشه در سنت دارد و نخستین‌بار در قرن نوزدهم توسط در کتاب «نقد قوّۀ حکم» استفاده شد. برای فهم بهتر معنای این اصطلاح ابتدا باید نگرش معرفتی ایدئالیسم را بشناسیم: 🔸 طبق این نگرش که به‌لحاظ تاریخی و معرفتی پایۀ فلسفۀ مدرن غربی است، در فرایندِ «شناخت»، این ذهن انسان است که محوریّت و فاعلیّت اصلی را دارد و به واقعیّت، ساختار و معنا می‌بخشد. بدین معنا که ما به شناختِ مستقیم جهان «همانگونه که واقعاً هست» هیچ راهی نداریم؛ بلکه ذهن با ساختارهای خودش، تجربه‌مان از جهان را برایمان ترجمه میکند. در این نگاه «جهان» چیزی نیست جز «مفاهیمِ ساخته و پرداختۀ ذهن ما». 🔹 این نگرش در مقابل سنّت فلسفی «رئالیسم» شکل گرفته که نقش ذهن انسان را نه «خلق» بلکه «کشف» جهان واقع می‌داند و نگرش غالب در فلسفه‌های پیشامدرن از جمله مبنای پذیرفته‌شده از سوی فیلسوفان مسلمان است. 📍در ایدئالیسم، جهان نه چیزی مستقل و جدا از ذهن، بلکه عبارتست از همان چیزی که توسط ذهن تفسیر و ساخته می‌شود. از این رو، جهان‌بینی آن «چارچوبِ صرفاً ذهنی» است که تجربه و تفسیر واقعیت را ممکن می‌سازد. ▪️ در نگاه جهان‌بینی صرفاً یک ساختار ذهنی است که فرایند شناخت در آن شکل میگیرد. همین نگرش را ادامه داد و «من» را محورِ جهان‌بینی قرار داد و توضیح داد که جهان صرفاً نتیجهٔ کنش‌های آگاهانهٔ ماست، نه یک واقعیت مستقل که خارج از ذهن وجود دارد. به عبارت دیگر، جهان‌بینی برای فیشته با خودآگاهی و آفرینش مستمرّ واقعیّت از سوی ذهن گره خورده است. ▪️ نیز در امتداد همین رویکرد توضیح داد که جهان‌بینی یک مرحله از دیالکتیکِ آگاهی است؛ و از آنجا که آگاهی روَندی تاریخمند دارد، لذا هیچ جهان‌بینیِ معیار و ثابتی وجود ندارد، بلکه جهان‌بینی‌ها در یک فرآیند تاریخی تغییر می‌کنند و به سطوح بالاتر نزدیک می‌شوند. در نگاه او جهان‌بینی‌های مختلف تنها نمودهایی از مراحل مختلفِ آگاهی انسان هستند. ▪️در دوران معاصر این اصطلاح بیشتر در آن معنایی استفاده می‌شود که مطرح کرد. او که در امتداد سنّت ایدئالیسم می‌اندیشد، همین نگرشِ نسبی به جهان‌بینی را تعمیق بخشید و توضیح داد هر دوره‌ی تاریخی یک جهان‌بینی خاص را تولید می‌کند که نتیجه‌ی تعاملِ فرهنگ، تجربه و آگاهی تاریخی است. در واقع «تاریخ انسان» عبارت است از رشته‌ای از جهان‌بینی‌های مختلف که هر یک وابسته به شرایط خاص زمانی و مکانی هستند و نه یک هدف غاییِ مشخص. 🔹 در فضای فکری ایران ظاهراً نخستین کسی بود که این اصطلاح را وارد کرد و به دلیل بی‌اطلاعی از مبنای ایدئالیستی‌اش، مورد توجّه و استقبال اندیشمندان بزرگی چون هم قرار گرفت. ✅ آن معنایی که شهید مطهّری (ره) و دیگر اندیشمندانِ اصیل مسلمان جهان‌بینی را در آن قصد کرده‌اند، همان چیزی است که در سنّت فلسفیِ خودمان با عنوان «حکمت نظری» از آن یاد شده است. بنابراین بهتر است ما نیز به همان اصطلاح اصیل خودمان بازگردیم. @Maktabkhaaneh
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ سالیانی دراز، سنگِ «ولایت» را برائتی‌های ضدّوحدت به سینه زدند. اما در نهایت، این اُخوّتی‌های طرفدار وحدت بودند که بیش از هر زمانی در دوران غیبت، پرچم عزّت و شرافتِ تشیّع و ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام را بالا برده‌اند. @Maktabkhaaneh
فیلم لحظات آخر مبارزه‌ی فرمانده مرا یاد سکانس پایانی مبارزه‌ی انداخت. همین‌قدر باشکوه... اصلاً این قاعده‌ی دنیاست: صهیونِ کثیف، همان نیم‌بند عقل معاشی که دارد هم، بر اثر غرور زایل میشود؛ در نتیجه با فیلمی که خودش منتشر میکند، چهره‌ی پرشکوه و مجاهد و قهرمانِ دشمنش را به جهانیان نشان میدهد و خودش را رسوا می‌کند. ﴿و الله خیر الماکرین﴾  @Maktabkhaaneh
🔰 «فمینیسم و حکمت متعالیه» ◀️ با محوریّت مسئله «عدالت جنسیتی» 📍نویسنده سعی کرده از مبانی حکمت متعالیه برای پاسخ به این مسئله استفاده کند. فارغ از میزان موفّقیّت کتاب در فاصله‌گرفتن از وجوه انتزاعی و طرح ابعاد انضامی‌ترِ مسئله، اصل ایده به عنوان یک آغاز امیدوارکننده است. 📝 مباحث این کتاب در چهار فصل نگاشته شده است و هر فصل آن مواجهه‌ای انتقادی با دیدگاه‌های رایج فمینیستی دارد. فصل نخست «چیستی عدالت جنسیتی» را کاویده و می‌کوشد تا معنای صحیحی از آن را ارائه نماید. فصل دوم تا چهارم کتاب نیز به ترتیب به مبانی «معرفت‌شناسی»، «خداشناسی» و «انسان‌شناسی» پرداخته است و در هر یک از این مبانی، ضمن ارائه گزارشی از دیدگاه‌های فمینیستی، به نقد و بررسی آنها با تکیه بر مبانی حکمت متعالیه پرداخته است. @Maktabkhaaneh
هدایت شده از حدیث سهر
🔶 این شما و این متاع ما 🔹استاد حسن رمضانی: علامه حسن زاده آملی (ره) می فرمود: با علامه طباطبایی (ره) می رفتیم تا به نزدیک منزلشان رسیدیم. ایشان کلید را از جیب مبارکشان در آوردند تا در را باز کنند در همین حال به من رو کردند و فرمودند: آقا ما هر چه داریم از سر سفره آخوند داریم. این حرفها را این علوم و این معارف را آخوند به ما یاد داد. صدرالمتألهین ما را با این متاع آشنا کرد و بعد هم از زبان آخوند خطاب به مخالفان فرمودند: ما زحمت کشیدیم و این متاع را در اختیار شما قرار دادیم. شما به ما فحش دادید و سنگ زدید و اهانت کردید، ولی ما کارمان را کرده و وظیفه خود را انجام دادیم و این متاع را در اختیار شما قرار دادیم، این شما و این متاع ما! (حدیث سهر، ص۱۵۵) حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی) @hadisesahar