هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
🔻حَیفِس!
✍️سید مقدام حیدری: چه مذهبی باشی چه نباشی فرقی نمیکند؛ فرض کن اگر حضرت موسی(ع) عصایش را با قابلیت اعجازش به مدت یک سال به تو امانت دهد چه میکنی؟
لابد همه جا با خودت برمیداریاش و بارها و بارها بکارش میگیری تا بلکه اعجازش را ببینی. مگر نه؟
ممکن است یکی دو ماه بلکه بیشتر این عصا، هیچ رخی نشان ندهد و هیچ فرقی با چوبدستی نکند. ولی اگر تخس باشی، حیفت میآید لِمِ این عصا را درنیاوری و از اعجازش استفاده نکنی. ناسلامتی چوبدستی که نیست؛ عصای موسی است. لابد هر جا در زندگیات به گیر و گور خوردی، یا خواستی کاری بکنی که راهی ندارد، میآیی سراغش. لابد با خود میگویی سنگ مفت گنجشک مفت، میزنیم به زخم زندگیمان شاید خوب شد. و اینقدر همه جا و در همه چیز، امتحانش میکنی تا قلقش بیاید دستت.
بگذریم، فعلا عصای موسی را به من و تو ندادهاند؛ ولی از آن بهترش را دادهاند. قرآن، یک کتاب معجزه است که تا آخر عمر، در دسترس من و شماست.
حالا خودمانیم؛ کدام یک از ما اعجاز این کتاب را دیدهایم؟ چند نفرمان از اعجاز این کتاب خاطره داریم؟ چند تایمان دلبسته ی اعجازهایش شدیم و دیگر بدون قرآن نمیتوانیم زندگی کنیم یا حتی جایی برویم؟ چند نفرمان کنجکاو شدیم که برویم با این کتاب معجزه کمی ور برویم تا ببینیم چیزی دستگیرمان میشود یا خیر؟ کدام یک از ما فهمیدهایم و با همهی وجودمان درک کردهایم که این کتاب، با کتابهای دیگر فرق دارد؟ کدام یک از ما هر وقت دنبال کارهای نشدنی رفتیم و خواستیم یک کار خارقالعادهای را رقم بزنیم، اولین چیزی که به ذهنمان آمد، قرآن بود؟ چندتا از قلقهای قرآن آمده دستمان؟
حالا کاری نداریم ولی به قول اصفهانیها حَیفِس! واقعا حیف است که همچین کتاب معجزهای کنار دستمان باشد و ما معمولی زندگی کنیم.
https://eitaa.com/sayedmeqdam
مکتبخانه
💠 این صعود، مکمّلِ آن نزول است... 👈 [قرآنِ نازل و قرآنِ صاعد در ماه رمضان] آیتالله مجتبی تهرانی (
📕 پیشنهاد #کتاب برای ماه مبارک رمضان
آیتالله مجتبی تهرانی (ره) مباحث رمضانیِ شش سالِ پایانی عمر مبارکشان (از ۸۶ تا ۹۱) را به یکی از مهمترین مؤلّفههای سلوک إلی الله یعنی «دعا» اختصاص دادند و بسیاری از مباحث معرفتی را در خلال این مباحث مطرح کردند و تقریباً هر آنچه از معارف اسلامی که در باب دعا مطرح بوده را در سِیر منظّمی بیان کردند.
تمام آن مباحث اکنون در شش جلد با عنوان «حقیقت بندگی؛ دعا» منتشر شده است. میتوان یکی از محورهای مطالعه در این ماه را کتابهای این مجموعه قرار داد.
البته شاید همۀ جلدهایش برای همه در دسترس نباشند؛ اما این هیچ مشکلی ایجاد نمیکند؛ چرا که اوّلاً هر جلد تدوینشدۀ سخنرانیهای یک ماه رمضان است و لذا بدون مجلّدات دیگر خودش از انسجام کافی برخوردار است؛ ثانیاً بطور کلّی مباحث آیتالله مجتبی تهرانی (ره) هم بگونهایست که هر بخش از گفتارهای ایشان (حتی یک جلسه وسطِ یک جلد کتاب) را که انسان باز کند بخواند، به همان مقدار از گفتار ایشان بهره میبرَد و نکته میآموزَد؛ گرچه مطالعۀ منسجم همۀ مباحث با هم نیز مسلّماً ثمرهی خاصّ خود را دارد.
بخصوص که بیانِ روان و لطیف و گرم خود ایشان که عیناً در کتابها منعکس شده، حلاوت خاصّی برای مخاطبِ تشنه دارد و میتواند برای حال معنویِ روزهدار مفید باشد.
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
💠 این صعود، مکمّلِ آن نزول است... 👈 [قرآنِ نازل و قرآنِ صاعد در ماه رمضان] آیتالله مجتبی تهرانی (
⭕️ قرآنِ صاعد مانند قرآنِ نازل «زبانفهم» میخواهد!
📍حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) دو مرتبه صریحاً از ادعیهی مأثوره به «قرآنِ صاعد» تعبیر کرده اند. یکی از آن موارد:
🔹 ادعیۀ ائمۀ ما (علیهم السلام) به حسب تعبیر بعض مشایخ*، «قرآن صاعد» است و هر چه مسائل بخواهید، در ادعیه هست. زبان ادعیه با زبان عادیای که احکام میخواهند بگویند دوتاست. زبان ادعیه با زبان فلسفه هم دوتاست، با زبان عرفانِ علمی هم دوتاست، یک زبان دیگری است مافوق اینها؛ منتها زبانفهم می خواهد؛ باید کسانی که آن زبان را می فهمند توجه کنند.
🔸 [همچنانکه] قرآن [هم] یک نعمتی است که همه ازش استفاده میکنند، اما استفادهای که پیغمبر اکرم میکرده است از قرآن، غیر استفادهای است که دیگران میکردند. «إنّما یَعرفُ القرآنَ مَن خُوطِبَ به» (تنها آن کسی مفاهیم و مضامین قرآن را در عمقش میفهمد که مخاطب حقیقی و اصلی قرآن بوده است)
📖 صحیفه امام ج ۱۹ ص ۳۵۵
* منظور از «بعض مشایخ» در این عبارت، آیتالله شاهآبادی (رضوان الله علیه) است.
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
⭕️ قرآنِ صاعد مانند قرآنِ نازل «زبانفهم» میخواهد! 📍حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) دو مرتبه صریح
📍مورد دوّم در وصیّتنامهی الهی-سیاسی:
«صحیفهی کاملهی سجّادیه، نمونهی کامل «قرآن صاعد» است و از بزرگترین مناجات عرفانى در خلوتگاه انس است که دست ما کوتاه از نیل به برکات آن است؛ آن کتابى است الهى که از سرچشمهی نور الله نشأت گرفته و طریقه سلوک اولیاى بزرگ و اوصیاى عظیم الشأن را به اصحاب خلوتگاه الهى مىآموزد.»
📖 صحیفه امام، ج ۲۱ ، ص۲۰۹
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از آکادمی بینالمللی حکمت
❇️ دوره جامع معنویت و زندگی
🎙 با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
📌 شرکت در این دوره رایگان است.
🔖 گواهی مشترک از آکادمی بینالمللی حکمت و دانشگاه تهران
🕟 رمضان ۱۴۰۲ هر روز ساعت ۱۷
🖇جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید:
https://hekmat.academy/courses/life-and-spirituality/
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
May 11
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 اقدام الگوساز استاد یزدان پناه؛
ایشان که از اساتید مطرح حوزه قم محسوب میشوند در ماه رمضان به شهر خود رفتند و در مسجد درس #فلسفه_حجاب میفرمایند؛
امری که اساتید برجسته حوزه خوب است در این امر پیشقدم شوند تا بعد طلاب هم یاد بگیرند.
مکان: آمل، مسجد چهارده معصوم علیهم السلام. خیابان شیخ فضلالله نوری، قبل از میدان فرهنگ شهر.
🎥 پخش زنده از کانال سلوک و عرفان در عمل در پیامرسان ایتا به آدرس زیر:
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
https://eitaa.com/nasimehekmat
@HozeTwit
مکتبخانه
⭕️ قرآنِ صاعد مانند قرآنِ نازل «زبانفهم» میخواهد! 📍حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) دو مرتبه صریح
احتمالاً تعبیر «قرآنِ صاعد» برگرفته از این آیهی شریفه است. ترجمه: «سخنان پاکیزه به خداوند صعود میکنند.» (فاطر ، ۱۰)
📍 علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) در المیزان میفرمایند منظور از «کلمُ الطیّب» سخنان توحیدی است که صعود میکنند و به عرش میروند.
➕ از طرفی اهلبیت علیهمالسلام هم خود «قرآنِناطق» هستند (معدن الوحی) و هرآنچه بر زبانشان جاری میشود، بهتعبیری از چشمهی وحی الهی میجوشد. (إن هو إلا وحیٌ یوحی)
✔️ بنابراین آنچه از «دعا» که از ایشان صادر میشود، توحیدیترین کلمات است که بهمثابه قرآنِ صاعد به عرش الهی میرسند.
✍ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
🔺 متن در تصویر، بخشی از نامه ششم فروردین ۱۳۶۸ امام(ره) به آقای منتظری است که در زمان نگارش با اصرار آیتالله خامنهای و سایر اعضای خبرگان از رادیو و تلویزیون منتشر نشد. این نامه در سال ۱۳۷۶ و پس از سخنرانی فتنهانگیز او در ۱۳ رجب آن سال منتشر شد.
🌐متن کامل نامه:
http://emam.com/posts/view/4196
🔺 هفتم فروردین در جواب این نامه، آقای منتظری در نامهای استعفای خود از قائم مقامی رهبری را مطرح کرد.
حضرت امام(ره) هشتم فروردین در جواب این نامه نوشتند: «من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم.»
🌐 متن کامل این دو نامه:
http://emam.com/posts/view/4197
✅ @EMAM_COM
❎ در تضادّ حکمت و شهوت
مولایمان أمیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
«حرام است بر هر عقلی که در بندِ زنجير شهوت باشد، كه از #حكمت بهرهمند شود.»
🔺 حرامٌ على كُلِّ عَقلٍ مَغلولٍ بِالشَّهوَةِ أن يَنتَفِعَ بِالحِكمَةِ.
📖 غرر الحكم ، حدیث ۴۹۰۲
📌 پ.ن ۱ : «شهوت» در معارف اسلامی، منحصر در شهوت جنسی نیست؛ بلکه مطلقِ هرآنچه از خواستههای دنیوی و نفسانی انسان که مربوط به شأن خاکی و ناسوتی اوست را شامل میشود.
📌 پ.ن ۲ : منظور از «حرام» حکم شرعی نیست؛ بلکه از یک امرِ تکوینی حکایت میکند. اشاره به شدّت غیرقابلجمع بودن میان شهوت و حکمت.
📌 توضیح معنا و حقیقت «حکمت» هم مجال دیگری میطلبد.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مستوره | فاطمه مرادی
آیهجان❤ روایتِ آیههایی است که به جان نشستهاند.
🌱در این کانال تفسیر آیات و تجربیات زیستهٔ آدمها را در مواجهه با آیات امیدبخش قرآن به هنگام سختیها خواهید خواند.
🌙در ماه مبارک رمضان با ۳۰ آیه و ۳۰ قصهٔ واقعی همراه شما هستیم.
به ما بپیوندید😊
https://eitaa.com/ayehjaan
@ayehjaan
37.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 عنوان «اسماءالحسنی به زبان فارسی» را که دیدم، فکر نمیکردم چندان جذّاب اجرا شده باشد.
👌 اما بسیار هنرمندانهتر از چیزی بود که فکر میکردم! ترجمهها هم خوب و هوشمندانه و چینش آنها کنار هم، بسخوشذوقانه است!
📌 پ.ن: البته گذشته از این حقیقت که بطور کلّی «ترجمهی واژه به واژه»ی مفاهیم قرآنی و اسماء حُسنای الهی، تقریباً ناممکن است. اما بقدر میسور، کار درخور و هنرمندانهای است.
@Maktabkhaaneh
چرا قرآن را نمیتوان ترجمه کرد؟.mp3
665.5K
⛔ بهلحاظ زبانشناختی اساساً قرآن قابلترجمه نیست؛ این ترجمههایی که در اختیار ماست، صرفاً اشارهای به مفاهیم و معانی قرآن کریم است.
پ.ن: آیتالله جوادی آملی خود در #تفسیر_تسنیم شان، بهدلیل همین دیدگاهی که دارد، بعد از بیان هر آیه، «ترجمه» برای آنها ارایه نمیکند؛ بلکه بهجای ترجمه، در قسمتی با عنوان «توضیح» سعی میکند مقصود از هر آیه را بیان کند.
⏱ ۴۰ ثانیه
#وحیشناسی
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
⛔ بهلحاظ زبانشناختی اساساً قرآن قابلترجمه نیست؛ این ترجمههایی که در اختیار ماست، صرفاً اشارهای
🌐 چرا قرآن به زبان عربی نازل شد؟
♦راوی میگوید از امام صادق علیهالسلام پرسیدم اینکه خداوند فرموده قرآن به زبان «عَربیٍّ مُبینٍ» نازل شده، به چه معناست؟ حضرت فرمودند:
«زبان عربی، زبانهای دیگر را تبیین میکند؛ اما زبانهای دیگر این توانایی را ندارند که زبان عربی را تبیین کنند.»
🔻 حکیم و محدّث بزرگ فیض کاشانی(ره) در شرح این حدیث میگوید:
خداوند در قرآن بهگونهای از ظرفیتهای معناییِ زبان عربی بهره برده است که باعث شد #زبان_قرآن به حد إعجاز برسد و این امر باعث شد که [علاوه بر محتوای اعجازآمیزِ قرآن، حتی بهلحاظ الفاظ هم] هیچ زبانی توان مقابلهبهمثل با آن را نداشته باشد.»
📚 الوافی، ج۹، ص ۱۷۷۱
#وحیشناسی
@Maktabkhaaneh
🔰 «تحوّل» در نرمافزار تمدّنیِ انقلاب اسلامی
🔸 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی در حرم مطهّر امام رضا علیهالسلام (۱۴۰۲/۰۱/۰۱) با الهام از دعای «حَوِّل حالَنا إلی أحسنِ الحال» مسئلهی «تحوّل» را بهعنوان یکی از ضرورتهای امروز جمهوری اسلامی مطرح فرمودند.
📌 آیا «تحوّل» صرفاً یک تاکتیک مقطعی است یا اینکه مسئلهای ریشهای و برآمده از مبانی فکری ایشان است؟
🔺با مروری بر گفتارهای پیشین معظّمله در این باب، میتوان گفت که ازقضا یکی از کلیدیترین واژهها برای فهم حقیقتِ انقلاب اسلامی از منظر ایشان، همین مفهومِ «تحوّل» است.
متن کامل 👇
🔗 https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=52350
عناوین اصلی:
🔹 حکومت اسلامی همجهت با سنّت الهی
🔸 تحوّلِ پیوسته بهمثابه هویّت
🔹 آرمانها تعیینکنندهی مسیرِ تحوّل
🔸 «قیام لله» هویّتِ تحوّل ذاتیِ انقلاب اسلامی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از برنامه تلویزیونی کلمه
🔰 #دستخط - توصیه آیتالله بهجت (ره) به مراقبه دائمی
+ هیچ ذکری، بالاتر از «ذکر عملی» نیست؛ هیچ ذکرِ عملی، بالاتر از «ترک معصیت در اعتقادیات و عملیات» نیست. و ظاهر این است که ترک معصیت به قول مطلق، بدون «مراقبه دائمیه»، صورت نمیگیرد. والله الموفق. العبد محمدتقی البهجت / از کتاب بهسوی محبوب، ص۴۰
🔻 این دستخط در دکور برنامه کلمه استفاده شده است.
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
🏷@kalame_tv1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحنهی شهادت شیربچههای سپاه
♨️ که در چنین روزهایی مظلومانه در خانطومان سوریه به سجدهی خون افتادند، تا ما در کنار خانواده درکمال آرامش بایستیم ....
❗️قرار بود این حجم نفرت و کینهی داعش وارد خاک کشورمون بشه...
🔞 تصاویر دلخراش 😭
(شادی روح شهدا صلوات)
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
🔰 «تحوّل» در نرمافزار تمدّنیِ انقلاب اسلامی 🔸 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی در حرم مطهّر ام
اگر ذاتِ انقلاب اسلامی امری پیوسته در حال تحوّل و دگرگونی است، به زبانِ فلاسفهی مسلمان این «صورت نوعیهی انقلاب» است که بهگونهی «لُبسِ بعدَ اللُّبس» دائماً در حال «شدن» است؛ پس جوهر وجودیِ انقلاب اسلامی، با تحوّل و صیرورت درهمتنیده است و بنابراین انقلاب اسلامی پدیدهای است که برخوردار از نوع خاصی #حرکت_جوهری است.
🖋 علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
❗️کتابهای #هاوکینگ مثل داروی مخدّر است!
👈 دکتر رضا منصوری (استاد فیزیک دانشگاه شریف و از بنیانگذاران انجمن فیزیک ایران)
❌ من همواره دانشجویان را برحذر داشتهام که کتابهای #هاوکینگ را بخوانند؛ این کتابها بیش از هر چیز جوانان ما را از علم موجود و آنچه برای یادگیری علم لازم است منحرف میکرد.
🔻 کتابهای ایشان مثل یک داروی مخدّری است که یک حالت نشئه و حالت شوقی برای فرد ایجاد میکند بدون آنکه حرکت مثبتی در زندگی فرد ایجاد کند.
📌 متن کامل 👇
https://eitaa.com/maktabkhaaneh/142
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از برنامه تلویزیونی کلمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «تعبیر عجیب علامه عسکری درباره رهبر انقلاب!»
🔻 بخشی از گفتگو با آیت الله جاودان
#گزیده_گفتگو
#نشر_حداکثری
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
🏷️@kalame_tv1
مکتبخانه
❗️کتابهای #هاوکینگ مثل داروی مخدّر است! 👈 دکتر رضا منصوری (استاد فیزیک دانشگاه شریف و از بنیانگذا
⛔️ کتابهای هاوکینگ را نخوانید❗️
👈 دکتر رضا منصوری (استاد فیزیک دانشگاه شریف و از بنیانگذاران انجمن فیزیک ایران)
🔹 اولین باری که استیفن هاوکینگ را دیدم سال ۱۹۷۲ یعنی اوایل سال ۱۳۵۱ خودمان بود، در کنفرانسی که در کشور ایتالیا در مرکز ictp که بعدها به مرکز عبدالسلام معروف شد. آن زمان هنوز میتوانست صحبت کند. بار دوّم تقریباً ۱۵ سال بعد یک کنفرانسی در ژاپن در خصوص کیهانشناسی ایشان را ملاقات کردم.
🔸 هاوکینگ سال قبلش اعلام کرده بود کیهانشناسی رو به اتمام است و چیز زیادی برای کشف باقی نمانده است جز اینکه چند پارامتر را دقیقتر اندازهگیری کنیم! این حرف شبیه حرفهایی بود که بعضی فیزیکدانها و دانشمندان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن ۲۰ زده بودند. در آن همایش در کشور ژاپن که در حدود سال ۱۳۶۶ برگزار شد ایشان رسماً از این سخن عذرخواهی کرد و اعتراف کرد حرف اشتباهی زده است. وقتی به فرآیند صحبت ایشان و عدول از آن در طول یکسال توجه میکردیم روشن میشد که این ادعا کمابیش جنبهی یک نمایش رسانهای دارد تا اینکه یک حرف علمی باشد که ایشان بخواهد بعد از یکسال حرفش را پس بگیرد.
🔻 ادعای ایشان دربارهی انکار وجود خدا و نقش او در آفرینش که در کتاب «طرح بزرگ» مطرح شده را هم قطعاً نمیتوان یک گزارهی علمی تلقی کرد؛ حتّی نظر خود هاوکینگ هم این نبود! بلکه بیشتر یک نمایش رسانهای بود، از آن جهت که او شخصیت رسانهای بسیار پرنفوذی شده بود و کلمات و جملاتش خریدار زیادی داشت و به راحتی میتوانست این جملات را به یک درآمدی تبدیل کند که به آن احتیاج داشت. بالأخره چنین کسی با این زندگی که داشت نیاز مالی داشت...
▪️در سالهای آخر قریب ۱۵ نفر باید حقوق میگرفتند تا از ایشان نگهداری کنند تا بتواند کارش را انجام دهد. این هزینهی سنگینی بود که دانشگاه به تنهایی نمیتوانست تقبّل بکند و احتیاج به یک چنین منابع مالی داشت. لذا تلقّی من از گزارهی ایشان در مورد خدا بیشتر جنبهی رسانهایاش بوده است، نه اینکه این گزارهای علمی باشد.
🔹 ولی به هر حال به عنوان گزارهای که از دید یک دانشمند مطرح شده است باید بگوییم این حرف به لحاظ علمی حرف کاملاً غلطی است و به این معنی حرف کاملاً بیارزشی است. چون علم مدرن و کیهانشناسی مدرن حیطهی اعتقاد را کاملا ًخارج از علم میداند و گزارههای علمی به هیچ وجه دربارهی گزارههای اعتقادی حرفی نمیزنند. این به خود شخص وابسته است که به عنوان یک فیزیکدان یا کیهانشناسی اعتقادش چه باشد؛ لذا علم وارد این موضوعات نمیشود و این برایش سوالی نیست که بخواهد و بتواند پاسخ بدهد یا خیر.
✖️هیچ کس «در جهان علم» ایندست حرفهای او را به هیچ وجه جدّی نگرفت. رسانهها چرا، مردم عادی چرا، اما مجموعه کسانی که به آنها میگوییم «مجموعهی علمی جهانی» به هیچ وجه این حرف را جدّی نگرفتند و اصلاً قابل بحث ندانستند و جایی مطرح نشد.
🔹 او البته کیهانشناس بسیار پرکاری بود و درصد قابل توجهی از جمعیت کره زمین به دلایل مختلف به سخنان ایشان توجه کردند، به خصوص به خاطر شرایط جسمانیاش؛ اما این به این معنی نیست که هاوکینگ تاثیر علمی مثبتی به معنای «ترویج نوع تفکر علمی» در جهان گذاشته است. به نظر من این حرف را نمیتوانیم بزنیم، گرچه کتابهای او به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده و بیش از چند ده میلیون نفر آن را خواندهاند.
✖️من شکی ندارم که این کتابهای ترویجی که او نوشته است به خصوص کتاب «مفهوم زمان» تاثیری در نوع تفکر علمی مطلوب مردم جهان نگذاشته است و از این جهت بسیار سوء تفاهم ایجاد کرده است. من همواره دانشجویان را برحذر داشتهام که کتابهای او را بخوانند؛ این کتابها بیش از هر چیز جوانان ما را از علم موجود و آنچه برای یادگیری علم لازم است منحرف میکرد.
🔻 کتابهای ایشان مثل یک داروی مخدّری است که یک حالت نشئه و حالت شوقی برای فرد ایجاد میکند بدون آنکه حرکت مثبتی در زندگی فرد ایجاد کند. شخص را به خلسه میبرد، به خصوص وقتی که این کلمات و نوشتهها با وضعیت جسمانی هاوکینگ در ذهن خواننده مصوّر میشود. این حرفها با این دید خوانده میشد بی آنکه تأثیری مثبتی در رشد فکری خواننده ایجاد کند.
📨 منبع: ایکنا
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
⛔ بهلحاظ زبانشناختی اساساً قرآن قابلترجمه نیست؛ این ترجمههایی که در اختیار ماست، صرفاً اشارهای
«ترجمهی تفسیری» برای فهم معنای قرآن.mp3
1.25M
✅ «ترجمهی تفسیری» ایدهی حضرت آیتالله خامنهای (سایهاش مستدام) برای حلّ نسبیِ مشکل ترجمهپذیرنبودنِ قرآن است.
🔸 ایشان خود این ایده را هم در مباحث کتاب «طرح کلّی اندیشهی اسلامی در قرآن» و هم در دیگر مباحثشان بخصوص ترجمهی احادیث شریف همچون «شرح نهجالبلاغه» پیاده کرده و تجربهی موفّقی از آن به دست داده است.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جمهوریت، برآمده از متن اسلام
👈 نگاهی به نسبت «جمهوریت» و «اسلامیت» از زبان رهبر معظّم انقلاب
🔹 افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردمسالارى و تکیهى به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت.
🔸 اسلامیت و جمهوریت دو بُعد از یک حقیقتاند.
🔹 اسلامِ ما اجازه نمیدهد که مردمسالاری در کشور نباشد. خدا و مردم در طول هم در این نظام قرار دارند.
@qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نظم و هدفمندیِ جهان
آقای #نیل_تایسون (اخترفیزیکدان مشهور آمریکایی) در این سخنان، دو دلیل بر ردّ «هدفداری جهان» بیان میکند که هر دو فاقد انسجام منطقیاند.
این دو اشکال را در دو یادداشت جداگانه بررسی میکنم.
🎥 ابتدا فیلم را دقیق ببینید و سپس ادامۀ مطلب را بخوانید.
🔻 بخش اوّل: فیزیک و هدفمندیِ جهان
🔺 بخش دوّم: نظم و ابطالپذیری
#طبیعیات_فلسفی
@Maktabkhaaneh