eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سخنان صریح استاد پناهیان درباره #مشکلات_اقتصادی کشور 🔻باید هرکسی هنر تولید ارزش افزوده داشته باشد 🔻کارخانه‌دارها از دست ادارات دولتی زار می‌زنند 🔻۱۲۰مین کشور جهان در سختی کسب و کار هستیم؛ این برای مجلس و آموزش‌و‌پرورش و #حوزه و دانشگاه ننگ است. #مناهج #تبلیغ_اقتصادی_رمضان @Manahejj
🌀 لزوم همت برای امور دشوار 🔹 بروید سراغ کارهای نشدنی، تا بشود. تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهای سنگین، تا بردارید. «و لا یخشون احدا الّا اللَّه». خب، زحمت‌هایش چه؟ رنج‌هایش چه؟ محرومیت‌هایش چه؟ جوابش این است که: «و کفی باللَّه حسیبا»؛ خدا را فراموش نکن، خدا حسابت را دارد. 🔹 در میزان الهی، رنج تو، محرومیت تو، کفّ نفس تو، حرصی که خوردی، زحمتی که کشیدی، کاری که کردی، خون دلی که خوردی، دندانی که روی جگر گذاشتی، اینها هیچ وقت فراموش نمی‌شود؛ «و کفی باللَّه حسیبا». رهبر معظم انقلاب ۲۰/مهر/۱۳۹۰ #امام_حوزه #مناهج @Manahejj
🌀 روایت رهبر انقلاب از غوغای همدان پس از حادثه شهادت طلبه همدانی 🔰 عده‌ای می‌گویند مردم از دین فاصله گرفته‌اند، اما واقعیت چیز دیگری است 🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: 🔸️ امروز وظیفه‌ی حوزه‌ها از گذشته سنگین‌تر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست. 🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوه‌ی عملی نداشت. در تهران شیخ فضل‌الله را وسط تهران بر دار کشیدند، عده‌ای هم گوشه‌وکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود. 🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبه‌ی همدانی؛ چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازه‌ی مطهر در تبریز و تهران و بقیه‌ی کشور هم می‌آمد همان‌طور تشییع میشد. 🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفته‌اند. ما که طلبه بودیم، هیچ‌وقت در هیچ شهری در هیچ جلسه‌ای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت. 👈 وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند. 🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علی‌رغم سیاه‌نمایی‌هایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند. ۹۸/۲/۱۸ @Manahejj
🌀رهبر انقلاب: شما موظفید به‌عنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. 🔰رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: 🔸️ حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است. 🔹️ یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزشها و سبک زندگی و آئین حکمرانی میدانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزه‌ها است، بخشی از اسلام است. 🔸️ بخش دیگر، محقق کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه. 👈 شما موظفید به‌عنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. منشور روحانیت را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد. این کاری که حوزه‌ی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفه‌ی حوزه بود. امام در رأس بود و و بزرگان حوزه همراهی میکردند. 🔹️ طلبه‌ی آن روز، هم میرفت مردم را میکرد و میکرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند میزد. 🔺️ حوزه‌ی آن روز، آن کاری را که باید، کرد. امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم، حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید. ۹۸/۲/۱۸ @Manahejj
🌀رهبر انقلاب: اختلاف نظر در مسائل علمی و سیاسی اشکالی ندارد اما این مسئله نباید به تشنج و درگیری کشیده شود! 🔰طلاب به مراجع احترام بگذارند؛ بزرگان هم در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند! در حوزه‌ها در «مسائل عملی، جهت گیری های فکری و مسائل سیاسی» اشکالی ندارد؛ مهم این است که این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنج منجر نشود، همانگونه که بزرگان فقه، فلسفه و عرفان در حوز‌ ها در طول تاریخ با وجود اختلافات، همواره برای خدا به معنای واقعی کلمه داشتند. طلاب به مراجع احترام بگذارند؛ بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند. @Manahejj
🌀 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: 🔻 درس را جدی بگیرید؛ درس #فقه را جدی بگیرید. باید بدانید که چه‌جور از کتاب و سنت و عقل، دین را به دست آورید؛ باید طریقه‌ی استنباط را یاد بگیرید؛ این اجتهاد است. 🔺️ #اجتهاد، مِتُد استخراج حقایق و معارف از منابع دین است. آن چیزی که این شیوه را به شما یاد میدهد اجتهاد است. ۹۸/۲/۱۸ #مناهج @Manahejj
🌀 پاسخ رهبر انقلاب به سوال یکی از خواهران طلبه 🔰 جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟ 🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب: 🔹️ یکی از خواهران پرسیده‌اند: جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟ 🔸️ بله، سؤال به‌جایی است. این‌همه فاضلِ زن داریم؛ حضورشان در خانواده و اجتماع خیلی مغتنم است. 🔹️ یک روزی، یک بانوی ملّای اصفهانی بود که مرحوم طباطبائی هم با ایشان ملاقات کرد و با ایشان مباحثات داشت. افتخار میکردیم که یک بانوی فاضل داریم! 🔸️ اما حالا چند ده هزار طلبه‌ی فاضل داریم؛ خیلی مهم است و باید جایگاه آن معلوم بشود. 🔺️ باید ظرفیت #طلاب_خواهر به رسمیت شناخته شود و از آن در مراکز رسمی و فرهنگی استفاده شود. در این کار اگر از لحاظ اجرایی، سفارش و کمکی هم لازم باشد، بنده انجام میدهم. ۹۸/۲/۱۸ #مناهج @Manahejj
5af507612fa89e767309d8ad_-6739801731745752281.mp3
12.92M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه. ۹۸/۰۲/۱۸ #مناهج @Manahejj
سخنرانی و فیش منبر رمضان سه شب دوم.pdf
2M
#اختصاصی_مناهج 🌀 محتوای سخنرانی شبهای چهارم تا ششم رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغال‌زایی 🔹 عنوان سخنرانی شب‌های رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه» هشتگ یافتن سخنرانی سه شب ابتدایی: #سخنرانی_رمضان 📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد. #اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب #تبلیغ_اقتصادی_رمضان #مناهج @Manahejj
🌀 روز بزرگداشت شیخ 🔶 محمد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به ثقةالاسلام از محدثان بزرگ شیعه و مؤلف کتاب کافی است. 🔶دوران زندگی وی در حدود سال ۲۵۵ق در روستای كُلَین از توابع ری متولد شد. او در محضر ابوالحسن محمد بن اسدی کوفی‌ حدیث آموخت. سپس برای تکمیل علم حدیث راهی قم شد و از محضر استادان بزرگی بهره برد. کلینی در سال ۳۲۷ق عازم بغداد شد. 📚اهم تالیفات 📙 مهم‌ترین اثر ، کتاب کافی است. این کتاب از برجسته‌ترین منابع حدیثی شیعه و مهم‌ترین و معتبرترین منبع از کتب اربعه است. این کتاب در سه بخش اصول، فروع و روضه تألیف شده است. کتب دیگر عبارتند از 📙رسائل الائمه(ع)؛تعبیرالرؤیا؛ کتاب الرجال؛ ما قیل فی الائمه(ع) من الشعر؛ الزی و التجمل؛ الدواجن و الرواجن؛ الوسائل؛فضل القرآن. 🔶مشهورترین شاگردان 🌱در میان شاگردان و کسانی که از نقل روایت کرده‌اند نیز شماری از بزرگان شیعه قرار دارند 💠 ابن ابی رافع صیمری. 💠ابن قولویه صاحب کتاب «کامل الزیارات». 💠محمد بن علی ماجیلویه قمی. 🗓تاریخ وفات 🔶 در شعبان سال ۳۲۹ق مصادف با شروع غیبت کبری امام زمان (عج) در بغداد از دنیا رفت.بدن او در باب کوفه بغداد به خاک سپرده شد. مرقد در محوطه مسجد آصفیه، در ساحل شرقی رود دجله (در مرکز بغداد) جنب مدرسه نظامیه (مستنصریه قدیم) قرار دارد. 📚منبع👈 نرم‌افزار مجموعه آثار ثقةالاسلام . 🌐کانال رسمی مرکزمدیریت حوزه‌های علمیه @Manahejj
🌀 حساسیت در مقابل گناه 🔰 رهبر انقلاب: حساس باشیم در مقابل گناه; برادران، خواهران; از گناه غفلت نکنیم، از خود غفلت نکنیم و به گناه دیگران توجه کنیم. بزرگترین کار ما و درس ما امروز این است. ما برای حضور در میدان جهاد هم، احتیاج به این توجه و حساسیت داریم. اگر این نباشد، در میدان جهاد هم ما شکست خواهیم خورد. اگر این نباشد، دل و جرات برخورد با دشمنان به ظاهر قدرتمند اسلام را نخواهیم داشت. اگر این روحیه وجود نداشته باشد، ادامه ی حیات اسلامی غیر. ممکن خواهد شد. این روحیه، یعنی همان حساس بودن در مقابل این گناهانی که از خود ما سر می زند و توجه کردن به اینکه کاری که من کردم، این حرفی که من زدم، این خلاف بود، ظلم بود، تعدی به یک مسلمان بود، یا تجاوز از حدود الهی بود. نفس این توجه، این حساسیت، در عرف اسلامی اسمش ‌. اگر تقوا در جامعه وجود نداشته باشد و مردم به تدریج مایه تقوایی شان رقیق بشود و از بین برود، ادامه حیات اسلامی ممکن نیست، این قدر مهم است. و اگر ما روح استغفار را در خودمان زنده کنیم، تا حدود زیادی جبران خواهد شد; طلب مغفرت کردن. 🌐کتاب استغفار وتوبه @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سخنان آیت‌الله اعرافی «مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور» در حضور رهبر معظم انقلاب ✅ مؤلفه‌های برنامه جدید حوزه‌های علمیه: ۱. رویکرد آینده‌نگر، جامع و راهبردی ۲. صیانت از هویت، اصالت و سنتهای دیرپای حوزه علمیه با بهره‌گیری از ابزارها و تجارب نوین ۳. تاکید بر عمق‌بخشی بر دانش‌های سنتی حوزه و گسترش مرزهای علوم اسلامی ۴. پاسخگویی به نیازهای گسترده معاصر ایران و جهان ۵. پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی در سطوح گوناگون ۶. تعمیق گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی و رویکرد احیای تمدن اسلامی ۷. صیانت حوزه‌ها از تمام آسیب‌ها ۸. حرکت در مدار رهنمودهای بزرگان، مراجع و رهبری، شورای عالی و نهادهای سیاست‌گذار ۹. همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی میان‌دستگاهی در سطوح اجرایی توسط مراکز حوزوی ۱۰. بهره‌گیری از اندیشه جمعی، نقدپذیری، آسیب‌شناسی و ظرفیت‌های طلاب، فضلا، اساتید جوان و گروه‌های جهادی و تبلیغی و... ۱۱. تاکید بر هویت مردمی، علمی، اخلاقی و اجتماعی حوزه‌ها، همراهی با فقرا و حضور در صحنه‌های کمک‌رسانی ۱۲. تقویت پاسخگویی، مطالبه‌گری و نقد و نصیحت 📌 نظر رهبر معظم انقلاب: برنامه‌ای با این اصولی که ذکر کردند، بسیار جالب است و بسیاری از این خواسته‌هایی را که گفته شد، پوشش می‌دهد و چون آقای این را بیان می‌کنند، بنده کاملاً امیدوار هستم که این تحقّق پیدا کند؛ چون خود ایشان بحمدالله ظرفیّت بسیار مغتنمی هستند و من امیدواری زیادی دارم که ان‌شاءالله این کارها انجام بگیرد؛ البتّه باید حرکت کرد، باید اقدام کرد، باید همکاری کرد، همّت کرد، سعی کنند که برنامه عمل بشود. @Manahejj
🌀 آثار مقوله در علوم حوزوی 🖋 علی مهدیان 🔹شاید اساسی ترین تفاوت جریان فکری حضرت امام در علوم حوزوی با دیگر جریانات را بتوان به مقوله تحقق دین، نسبت داد. موضوعی که رهبری در اولین دیدار رمضانی خود با طلاب به آن اشاره کردند. 🔹امام در کتاب «حکومت اسلامی» خود، را معرفی میکند. او معتقد است عالم دین اگر ورثه انبیا است اگر امناالرسل است اگر خلیفه انبیا است اگر حصن دین است به تعبیر روایات متعدد به دلیل آن است که او نیز چون پیامبران در پی تحقق دین است. او دنبال سخن خود را برای میگیرد و به مساله گویی صرف اکتفا نمیکند. 🔹مقدمه کتاب جنود عقل و جهل امام نقد دانش های حوزوی از این زاویه است او معتقد است همه علوم اگر مقدمه و ابزار تحقق عملی باشند علم الهی اند چه فقه و حکمت و چه علوم دانشگاهی. علم اخلاقی که درمان باشد نه صرف نسخه، علم اخلاق واقعی است. 🔹اندیشه او در علم فقه که فرمود الاسلام هو الحکومه بشوونها و حکومت را فلسفه عملی همه فقه میداند ناشی از همین نگرش است. او و یا را طرح میکند. فقهی که به اقامه میپردازد لذا زمان و مکان برایش مهم است. است. مساله به تعبیر فقهی و به تعبیر عرفانی برایش حیاتی است و به تغیر موضوعات توجه دارد. 🔹در عرفان و حکمت توجه به جریان این دو دانش برای پشتیبانی شریعت مساله اصلی کتابهای او است. در عمق مقوله نبوت و خلافت و ولایت را تبیین میکند و در به جایگاه انسان کامل و نسبت حقیقت او که در مرکز عالم است با حقایق تفصیل یافته که متن عالمند تبیین میشود. همه در و هم به همین ماموریت میپردازد. او حکمت و عرفان را برای فهم عمیق شریعت به کار میبرد و معتقد است اگر فقه را چنین نفهمیم اصلا او را نفهمیده ایم و منحرفش خواهیم کرد. 🔹متاسفانه آثار امام در علوم اسلامی هنوز آنطور که باید در متن کار حوزه قرار نگرفته ولی معتقدم حضرت امام انقلابی در همه علوم حوزوی رقم زده و دوران دیگری به لحاظ دانشی ایجاد کرده . کلیدواژه اصلی این دوران علمی، است. انقلاب او فی جمیع السماوات و الارض بوده و این واقعه به مرور دارد خود را نشان میدهد. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 وظایف طلبگی 🔺️ ۷ وظیفه طلبه‌های حوزه‌ی علمیه در بیانات اخیر رهبرانقلاب در دیدار طلاب: ۱. تحقق دین در محیط زندگی ۲. مکرر خواندن منشور روحانیت امام ۳. افزایش معرفت مردم و تقویت گفتمان‌های انقلابی ۴. جهت دادن به علم ۵. جدی گرفتن درس خواندن ۶. منجرنشدن اختلاف‌نظرها به درگیری ۷. رعایت ادب و تحمل میان بزرگان حوزه و جوان‌ها ۹۸/۲/۱۸ #امام_حوزه #مناهج @Manahejj
🌀 حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: 🔰 #ماه_رمضان ماهی است که صداها شنیده می‌شود؛ خداوند به بندگانش توجه می‌کند، هرقدر هم شایستگی نداشته و آلوده باشند، در عین حال خدا از فضل و کرم خودش صدای آنها را مورد توجه قرار میدهد... ۱۳۸۶/۰۶/۲۲ #مناهج @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 انتقاد تند حجت الاسلام مختاری امام جمعه مردم ساوجبلاغ در مقابل گرانی ها: 🔻آقای این مردم اعتقاد دارند که آمریکا و اروپا هیچ غلطی نمیتوانند بکنند، همه این غلط هارا داخلی ها دارند انجام میدهند. 🔻گرانی مردم را عاصی کرده، این که به ربطی ندارد، ارتباط مستقیم با بعضی از مسئولین دارد. 🔻 آقایان کنترل نکردن کارخانه ها و بازار که کار اروپا و امریکا نیست، مردم با غیرت پای ایستاده اند و توقع از مسئولین دارند. 📌 در روزهایی که حواس خیلی‌ها پرتِ شده، حواس امام جمعه ساوجبلاغ جمع است. @Manahejj
🌀 تقوا، محصول رمضان 🔰رهبر انقلاب: 🔹 محصول عمده‌ی ماه رمضان تقواست؛ «دستی که عنان خویش گیرد»؛ معنای تقوا این است. عنان دیگران را گاهی درست میتوانیم بگیریم؛ اگر بتوانیم عنان خودمان را بگیریم، خودمان را از چموشی، از وحشیگری، از عبور از خطوط قرمز الهی باز بداریم، این هنر بزرگی است. تقوا یعنی مراقبت از خود برای حرکت در صراط مستقیم الهی. #مناهج @Manahejj
🌀 آیا می‌توان به کسی ایده کسب‌وکار معرفی کرد؟! 🖋 علی مهدوی 🔹 در این ایام که مناهج به پرونده «تبلیغ اقتصادی رمضان» می‌پردازد، بسیاری از مخاطبان و دوستان، ضمن اظهار تقدیری که از انتخاب موضوع و مطالب داشتند، درخواست معرفی ایده‌های اقتصادی داشتند. اما واقعیت آن است که انتخاب ایده و شروع کار، مهم‌ترین و حساس‌ترین قدم‌ کسب‌وکار موفق است. هر منطقه‌ای ظرفیت‌ها و فرصت‌های خودش را دارد، ولی انتخاب ایده به شاخص‌های مختلفی بستگی دارد و برآیند تمام شاخص‌ها، باعث انتخاب کسب‌وکار موفق می شود، مثل ظرفیت‌های آب و هوای منطقه، سرمایه مورد نیاز، علاقه و استعداد کارآفرین، سابقه و تخصص در کار مد نظر، تسلط به بازار مصرف و... . 🔹 در میان اقتصاددان‌ها معروف است، کسی که ایده خوبی را با تمام شاخص‌های مدنظر انتخاب کند، نصف راه را رفته است. لذا معرفی ایده، نه وظیفه روحانیت است و نه توانش را دارد. حتی کارشناسان اقتصادی، ایده خاصی را برای یک نفر به طور خاص معرفی نمی‌کنند، مگر بعد از بررسی شاخص‌ها. تنها نکته ای که در انتخاب ایده می توان به کسی یادآوری کرد، این است که انتخاب ایده، نیاز به سه فرمول کلی دارد: مطالعه، مشورت و کسب تجربه. 🔹 از این رو، به روحانیون عزیز به‌طور جدی توصیه می‌کنیم که از معرفی یک ایده به دیگران، صرفا بر اساس شنیده‌ها و بدون مطالعه دقیق و همه‌جانبه، خودداری کنند. اما با وجود این هشدار، طلاب می‌توانند نهادهای مرتبط با کارآفرینی را به مردم معرفی کنند، یا زمینه همکاری مردم با آنها را فراهم شود. امروزه در مراکز استانها، نهادهایی مثل بسیج سازندگی، قرارگاه عمران و آبادانی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت و معدن و... هستند که به این موضوعات می پردازند. شناخت و معرفی این مراکز، کار اصلی یک روحانی است. @Manahejj
🌀 انتشار نظرات کاربران درباره پرونده #تبلیغ_اقتصادی_رمضان 🔹 ضمن تشکر از حضور فعال اعضای مناهج، تاکنون بازخوردهای بسیاری درباره پرونده تبلیغ اقتصادی رمضان، برای مناهج ارسال شده است. از آنجا که انتشار همه نظرات، مقدور نیست، سعی شده نظرات مشابه حذف و اهم آن‌ها منتشر شود. 🔹 یادداشت‌ها، انتقادات و پیشنهادات خود را برای مدیر مناهج ارسال کنید. @Manahejj_admin 📌 نظرات اعضا در پست بعد 👇👇👇👇👇 #مناهج @Manahejj
🌀 نظرات کاربران درباره پرونده 💬 مجتبی داوری دو سال بود که میخواستم درباره مسائل اقتصادی با مردم سخن بگویم. با خودم می گفتم نقش روحانیت در مسائل اقتصادی چیه و باید به مردم چی بگویم. تا اینکه با مطالب شما آشنا شدم. این شبها از فیش منبرهایی که می گذارید، خیلی استفاده می کنم. جالبه بدونید که مردم بیشتر استقبال می کنند و جمعیتشان بیشتر شده است در مسجد. بعد از منبر، دورم جمع می شوند و راهکار می خواهند. انشاالله که موفق باشید. 💬 سرباز انقلابی مسائلی که شما درباره تبلیغ اقتصادی و وظایف طلاب مبلغ مطرح کردید، نیاز امروز حوزه است. بسیاری از طلاب مانند مردم درباره مشکلات اقتصادی حرف می زنند، ولی نمی دانند وظیفه خودشان نسبت به اقتصاد چیست. برای همین مثل بقیه مردم فقط نق می زنند، اما با مطالبی که شما گذاشتید، دقیقا معلوم شد که وظیفه روحانی در «منبر و تبلیغ چهره به چهره» چیست. 💬 حسین نجفی: باسلام. من یک مبلغ هستم. اولا از شما تشکر می کنم بابت پرونده تبلیغ اقتصادی رمضان. بنده بعد از بیانیه گام دوم و مخصوصا اینکه حضرت آقا امسال را «رونق تولید» نامیدند، مطالعاتی را در زمینه اقتصاد شروع کردم تا بتوانم مخاطبانم را نسبت به این قضیه آگاه کنم. مطالب شما خیلی جامع تر و کامل تر از مطالعات من بود. ثانیا، از اوقاف و دفتر تبلیغات انتقاد دارم که چرا آموزشهای لازم درباره این مسائل را برای مبلغان نمی گذارند و به مسائل تکراری می‌پردازند. 💬 محمد فرامرزی: سلام علیکم در این سالها که مقام معظم رهبری مسئله اول مملکت را اقتصاد می دانند و شعارهای اقتصادی برای سال تعیین می کنند، به عنوان یک مبلغ نمی دانستم در منطقه خودمان باید چه کار کنم و چه بگویم. از دفتر تبلیغات و سایر سازمان های مربوطه گلایه دارم که چرا نسبت به این مسئله نمی پردازند، با اینکه بودجه و هیئت های مختلفی برای محتوا دارند. امسال فقط چند صفحه درباره یک مسئله بی ربط به اقتصاد در «ره توشه» نوشتند که چندان فایده‌ای نداشت. اما مطالب شما، واقعا تا حدود زیادی اطلاعات ما را بالا برد. تشکر 🔺 انتشار نظرات به معنای تایید یا رد آن‌ها نیست. @Manahejj
🌀 تکرار سناریوی نفوذ این‌بار در نجف 🔰 آل سعود در عراق چه می‌خواهد؟ 🖋 محمد رایجی 🔹 فروردین ماه سال جاری، هیأتی بلندپایه اقتصادی از عربستان به بغداد سفر کردند تا عربستان، نخستین کنسولگری خود در بغداد را افتتاح کند. در جریان این سفر، شورای وزیران عراق در نشستی به ریاست عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور، از گشایش سرکنسولگری عربستان در نجف اشرف در مقابل ایجاد کنسولگری عراق در دمام سعودی خبر داد. 🔹عربستان سعودی با صرف میلیون‌ها دلار به دنبال ایجاد شبکه بزرگی از روابط درون حوزوی، صف بندی و تحریک جریان‌های مختلف حوزوی عراق برای مقابله با حوزه علمیه قم و نظام جمهوری اسلامی است. 🔹سعودی‌ها با ایجاد دو قطبی تشیّع عراقی ـ تشیّع ایرانی، درصدد معرّفی حوزه عملیه نجف به عنوان نماد و مظهر اعتدال، اصالت و عقلانیت شیعی و معرّفی حوزه علمیه قم به عنوان مهد افراط‌گرایی، تندروی و سیاست‌زدگی به جهانيان است. 🌐 ادامه در لینک زیر 🌐 rasanews.ir/002Xkj رسانیوز @Manahejj
سخنرانی و فیش منبر سه شب سوم.pdf
2.17M
#اختصاصی_مناهج 🌀 محتوای سه سخنرانی (شبهای هفتم تا نهم رمضان) با رویکرد رونق تولید و اشتغال‌زایی 🔹 عنوان سخنرانی شب‌های رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه» هشتگ یافتن دیگر سخنرانی‌ها: #سخنرانی_رمضان 📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد. #اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب #تبلیغ_اقتصادی_رمضان #مناهج @Manahejj
🌀 رونق تولید چطور ایجاد می شود؟ (2) 🖋 اکبر ابدالی 🔸 شعار سال 97 (حمایت از کالای ایرانی) چه تفاوتی با شعار سال 98 (رونق تولید) دارد؟ پاسخ به این سوال می تواند در تحقق شعار موثر باشد. 🔸 شعار سال 98، کمک به فرآیند تولید را هدفگذاری کرده است. فرآیند تولید شامل: ایده اولیه، تحقیق و بررسی ایده، طراحی محصول و خط تولید، ایجاد کارگاه و واحد تولیدی، خرید ماشین آلات و ابزار تولید، استخدام نیروی انسانی، تهیه مواد اولیه، بازاریابی و فروش، خدمات پس از فروش و ... . البته درگیری با بیمه و مالیات و بانک و دهها دستگاه دولتی را هم به این فعالیتها اضافه کنید. 🔸 ماحصل فرآیند تولید که اشاره شد و حاصل این زحمات تولیدکننده و کارگرانش چه می شود؟ جواب روشن است؛ . یعنی میوه تولید ملی، کالای ایرانی است. مهمترین موضوع در ارتباط با کالای ایرانی چیست؟ باز هم پاسخ روشن است؛ شبهات زیادی که در ارتباط با کالای ایرانی در ذهن مردم وجود دارد. این شبهات نیاز به پاسخگویی و تبیین توسط دارد تا مهمترین مشکل کالای ایرانی که تصویر نامناسب از کالای ایرانی در ذهن مردم است را پاکسازی کند. 🔸 کالای ایرانی نیاز به و دارد. امروز بازاریابی و معرفی کالای ایرانی وظیفه ای همگانی است. اگر این اتفاق بیافتد و مبلغان تولید ملی این وظیفه را به درستی انجام دهند و کالای ایرانی شود، مهمترین نیاز اصلی تولید که بازار است فراهم می شود و تولید به سمت شکوفایی و درنتیجه ایجاد اشتغال برای جوانان خواهد رفت. 🔸 تعصب مردم ژاپن در حمایت از بعد از جنگ جهانی دوم باعث شد کشورهایی مثل آمریکا و آلمان به دولت ژاپن اعتراض کنند که چرا کالاهایشان در ژاپن به فروش نمی رود. دولت ژاپن هم تعصب مردم به کالاهای وطنی را عامل این اتفاق معرفی می کرد. این در حالی بود که بعد از جنگ جهانی دوم کالاهای ژاپنی هنوز کیفیت لازم را پیدا نکرده بودند. @Manahejj
🌀 هشدار آیت‌الله موسوی جزایری به مسئولان حوزه علمیه: 🔰 مبارزه با وهابیّت واجب عینی است 🔹«مبارزه با #وهابیت» جنگی است که از بیست سال پیش توسط عربستان بر خوزستان تحمیل شده و هدف آن‌ها براندازی انقلاب است. 🔹 گزارش‌های موثقی رسیده که در دانشگاه‌های آنجا واحد پژوهشی شبانه‌روزی، برای ایجاد شبهات علیه تشیع تشکیل شده است و این زنگ خطری برای دغدغه مندان مذهبی کشور است. 🔹باید یک واحد درسی در حوزه با موضوع وهابیت گنجانده شود. 🔹مردم و حتی سازمان‌های مختلف برای پاسخ شبهات وارده به روحانیت مراجعه می‌کنند؛ به همین دلیل این مساله دیگر واجب کفایی نیست، بلکه #واجب_عینی است. خبرگزاری حوزه #تحول_در_حوزه #مناهج @Manahejj
🌀 قدرت روحانیت آزاده و آگاه 🔹 اگر اقدام «میرزای شیرازی»، آن عالم روشن‌بین نبود، کشور ما بیشتر در سلطه‌ی بیگانگان باقی می‌ماند. یک روحانی روشن‌بین کاری می‌کند که امیرکبیر هم دیگر نمی‌تواند بکند. امیر کبیر، اسیر دست خودشان است، اگرچه مستقل و عاقل است، اما وقتی که نخواستند باشد، او را می‌کشند. قائم‌مقام را محمّدشاه کشت، امیرکبیر را پسرش (ناصرالدین شاه) کشت، در حالی که بزرگ‌ترین خدمت به محمّدشاه را همین قائم مقام فراهانی (پسر عموی عزیز و مظلوم و بیچاره‌ی ما) کرده بود! قائم‌مقام، آن‌قدر از قاجاریه زندانی کرد و دستور قتل داد تا بتواند محمّدشاه را بر تخت سلطنت بنشاند، بعد که محمّدشاه آمد و مستقر شد، به فاصله‌ی چند صباح، همین آدمی را که سلطنتش را به او مدیون بود، به قتل رساند! دستگاه سلطنت و دستگاه استبداد، یعنی این! امیرکبیر و قائم‌مقام، اصلاح‌طلب بودند و به کشورشان علاقه داشتند، دوست داشتند به کشورشان خدمت کنند، اما اسیر دست آنها بودند. آن کسی که اسیر دست آنها نبود، چه کسی بود؟ آن عالم بزرگ، آن مرجع تقلید، آن آیت‌الله، میرزای شیرازی است... 🔹 نقش روحانیت در اینجا معلوم می‌شود. یک روحانی عالی‌مقام اگر آزاده و آگاه و هوشیار و شجاع باشد، می‌تواند کاری را بکند که ده نفر سیاستمدارِ شجاعِ آگاهِ آزاده نمی‌توانند آن کار را انجام دهند، نقش روحانیت این است. 📅 ۲۷ آبان ۱۳۷۹ @Manahejj