🌀 لزوم ورود حوزه علمیه به مسائل روز
📝 علمای اسلام همچون علمای نصرانی نباشند
💠 امام خمینی (ره)
🔹 مگر نمیبينيد كه اسرائيلیها دارند میزنند و میكشند و از بين میبرند و انگليس و آمريكا هم به آنها كمک میكنند، و شما نشستهايد تماشا میكنيد. آخر شما بايد بيدار شويد؛ به فكر علاج بدبختیهاى مردم باشيد.
🔹 #مباحثه به تنهايى فايده ندارد؛ #مسأله_گفتن به تنهايى دردها را دوا نمیكند. در شرايطى كه دارند اسلام را از بين میبرند، بساط اسلام را به هم میزنند، خاموش ننشينيد مانند نصرانیها كه نشستند درباره روح القدس و تثليث صحبت كردند تا آمدند آنها را گرفته از بين بردند. بيدار شويد، و به اين حقايق و واقعيتها توجه كنيد. به مسائل روز توجه كنيد. خودتان را تا اين اندازه مهمل بار نياوريد.
🔹 شما با اين اهمال كاریها میخواهيد كه ملائكه اجنحه خود را زير پاى شما پهن كنند؟ مگر ملائكه تنبلپرورند؟ ملائكه بالشان را زير پاى اميرالمؤمنين (علیه السلام) پهن میكنند؛ چون مردى است كه به درد اسلام میخورد؛ اسلام را بزرگ میكند؛ اسلام به واسطه او در دنيا منتشر میشود و شهرت جهانى پيدا میكند؛ با زمامدارى آن حضرت جامعهاى خوشنام و آزاد و پر حركت و پر فضيلت به وجود میآيد.
براى شما كه جز مسأله گفتن تكليفى نداريد خضوع معنى و مورد ندارد.
کتاب ولایت فقیه، ص۱۴۵
#روحانیت_حقیقی
#مناهج
@Manahejj
🌀 تبرئه کردن حوزه، غفلت بزرگ
📝 هادی چیتساز
🔹 فرض کنید وضع اقتصادی مملکت بدتر از این شود؛ شرایط تولید بسیار سخت تر، دلال بازی راحت تر، فروشگاه های زنجیره ای هر روز بیشتر از دیروز، قیمت خرید و فروش و اجاره ملک به آسمان برسد، رشوه و رانت سر به فلک بگذارد، هزینه تحصیل نفس گیر شود، درد هزینه درمان برای بیماران قابل تحمل نباشد و... .
🔺 اما عکسالعمل حوزویها (وضع موجود):
بزرگان: ۱. به مسئولان تذکر داده ایم. ۲. تکرار راهبردهای کلی نظام.
ائمه جمعه: ۱. همه چیز تقصیر مدیریت مجلس و دولت است. ۲. تکرار راهبردهای کلی نظام.
منبری های معروف و به اصطلاح انقلابی: ۱. تقصیر خودتان است که کاندیدا یا نماینده ای که ما گفتیم، انتخاب نکردید. (خربزه خوردید، پای لرزش بنشینید.) ۲. تکرار راهبردهای کلی نظام.
کانالها و سایتهای حوزوی: ۱. مشغول قر زدن و سوتی گرفتن از دولت و مجلس فعلی. ۲. تکرار راهبردهای کلی نظام.
🔹 اما وظیفه حوزه (وضع مطلوب):
۱. تحقیق و تدوین طرح های اقتصاد اسلامی؛
۲. ارائه راهکارهای عملی برای راهبردهای کلی نظام؛
۳. تربیت نیروی کارآمد؛
۴. پیگیری جدی از راه های قانونی برای تصویب و اجرائی شدن طرح ها؛
۵. مطالبه گری فراگیر رسانه ای و تبلیغی حوزوی ها برای اجرائی شدن طرح ها در صورت عدم تمکین مجلس و دولت.
پ.ن ۱: هر صنفی باید وظیفه خودش را صحیح و کامل انجام دهد تا مشکلات حل شوند. انتقاد حوزویان در جای خودش لازم است، اما مهمتر و قبل از انتقاد، حوزوی ها باید به نیازهای نظام پاسخ علمی دقیق داده و نیرو تربیت کنند.
پ.ن ۲: اشکال حوزه این است که در مشکلات اقتصادی و فرهنگی و غیره، خودش را تبرئه کرده و تقصیر را از دیگران می داند. در حالیکه انتقاد اصلی به حوزویان است که به جای عمل به وظیفه اصلی، به کارهای درجه چندم روی آورده و نتوانسته اند از ظرفیتهای انقلاب در راستای اجرای اسلام محمدی استفاده کنند.
#رسالت_حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 سیتیسنترها، حوزه علمیه را میبلعند
📝 عوامل تغییرات فرهنگی در شهر قم
🖋 مجید ریاضیات
🔹 این روزها تغییرات فرهنگی و ظهور بدحجابی ها و ناهنجاری ها در شهر قم بازتاب های مختلفی در فضای رسانه ای داشته: از تذکر جدی مراجع به نیروی انتظامی برای برخورد تا طبیعی دانستن این تغییرات.
اما عوامل این تغییرات چیست؟ عوامل ذیل به نظر می آید از عوامل برجسته در این زمینه باشند:
۱. طراحی دشمن و تربیت افرادی برای گسترش فضای بدحجابی و ناهنجاری ها در شهر قم
۲. گسترش فضای رسانه ای (شبکه های مجازی، ماهواره ها، ... ) در کشور و به تبع در شهر قم
۳. بهروز نبودن کتب آموزشی و ناکارآمدی آموزش و پرورش و دانشگاه ها در سروسامان دادن به این فضا
۴. کپی برداری از سبک شهرسازی و معماری شهرهای بزرگ کشور و گسترش زیاد آن در شهر قم
۵. روند رو به رشد جمعیت و مهاجرپذیری شهر قم
۶. ورود مسافران با فرهنگ های مختلف به قم
۷. ایجاد فضاهای تجاری و صنعتی جدید در قم
۸. عدم امر به معروف جدی و تذکر لسانی توسط عموم مردم
۹. تاثیرات سیاستهای اجرایی کشور
۱۰. عدم ارائه الگوی مناسب شهر سازی توسط حوزه و دانشگاه متناسب با بافت فرهنگی کشور
🔹 آنچه به نظر نگارنده نقش مهمتری نسبت به بقیه عوامل داشته ،شمارههای ۴ و ۷ و راه حل آن در شماره ۱۰ می باشد که کمتر مورد توجه قرار می گیرند .الگو بردای از فضای توسعه ای شهرهای غربی در ساخت پاساژ های بزرگ، سیتی سنتر ها، آپارتمان سازی انبوه، نور پردازی های شبانه، فضای اتوبان ها و بزرگراه ها و باستانی و تاریخی کردن کوچه های و خیابان های سنتی و مذهبی شهر قم ،خواسته یا ناخواسته سبک زندگی جدیدی را به همراه خود می آورد.
🔹 البته این به معنای عدم رشد و زیبا سازی فضای شهری و گسترش خیابان ها و ... نیست بلکه تذکری برای مسئولین شهری قم برای عدم عجله در اینگونه توسعه دادن ها و توجه به بافت فرهنگی-مذهبی و هویت بخشِ شهر قم و همچنین فراخوان دادن به صاحبان فکر و اندیشه برای ارائه هر چه سریعتر ایده ها و الگوهای خود برای هر چه بهتر اجراکردن پیشرفت شهر قم است.
🔹 آنچه ضروری می نماید این است که تا تهیه کامل الگوی شهرسازی اسلامی، ضمن توجه به فضای فرهنگی شهر قم و توجه به رشد و ایجاد رفاه در فضای عمومی شهر، مسئولین مربوطه به خصوص شهرداری قم باید با فراخوان ایده های شهرسازی از گروه های و نهاد های مختلف فرهنگی کشور ، الگوی نوسازی خود را با مشورت و دقت بیشتر همراه کند و ضمن جلوگیری از برخی ساخت و سازهای سبک غربی در شهر قم، بدانند که توسعه شهری به سبک غربی باعث تغییرات فرهنگی جدی در شهرشده و خدای ناخواسته در آینده نزدیک شهر قم که حرم اهل بیت بوده مانند برخی شهرهای کشور مروج سبک زندگی غیر اسلامی می شود.
#مناهج
@Manahejj
🌀 لزوم ورود حوزه علمیه جهت اعتلای دستگاه قضا
💠 آیتالله رئیسی
🔹 فقه پویا و اجتهاد تمدنساز دارای چنان غنایی است که میتواند پاسخگوی همه سؤالات در حوزههای مختلف باشد و تمام علما و اساتیدی که با فقه و حوزههای علمیه مرتبطند، به ویژه ائمه جمعه و اثرگذاران در سنگرهای مساجد و مدیریت حوزه علمیه که از فرهیختگان و نیروهای انقلابی هستند، میتوانند با ارتباط موثر با دستگاه قضایی در راستای پیشبرد امور همکاری کنند.
🔹 رئیسی بر لزوم میداندادن به طلاب و دانشجویان برای نظریهپردازی تاکید کرد و گفت: پژوهشهای امروز حوزه و دانشگاه باید همراه با پیشنهادات اجرایی باشد و تنها امری که بعد از توکل به خدا و اعتماد به نفس میتواند برتری ما را در عالم اثبات کند، برتری علمی است.
hawzahnews.com/detail/News/498669
#قوه_قضاییه
#مناهج
@Manahejj
🔰 با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام شد؛
👈 انتصاب سه عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دوره جدید
🔻 حضرت آیت الله خامنهای در احکام جداگانهای آقایان آیتالله یزدی و آیتالله آملیلاریجانی را با توجه به پایان یافتن دوره عضویت آنان در شورای نگهبان، مجدداً برای یک دوره جدید بهعنوان عضو فقهای این شورا منصوب کردند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین در حکم دیگری، حجتالاسلام والمسلمین اعرافی را بجای مرحوم آیت الله مؤمن به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.
📝 متن احکام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
🔹️بسم الله الرحمن الرحیم
آیت الله جناب آقای حاج شیخ محمّد یزدی دامت توفیقاته
با توجه به پایان یافتن دورهی عضویت جنابعالی در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۲۵، بر اساس اصل نود و یکم قانون اساسی، مجدداً جنابعالی را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دورهی جدید منصوب میکنم.
توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۲۴ تیر ۱۳۹۸
🔹️ بسم الله الرحمن الرحیم
آیت الله جناب آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی دامت توفیقاته
با توجه به پایان یافتن دورهی عضویت جنابعالی در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۲۵، بر اساس اصل نود و یکم قانون اساسی، مجدداً جنابعالی را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دورهی جدید منصوب میکنم.
توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۲۴ تیر ۱۳۹۸
🔹️بسم الله الرحمن الرحیم
حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ علیرضا اعرافی دامت توفیقاته
با توجه به فقدان مرحوم آیت الله حاج شیخ محمّد مؤمن(ره) در مجموعه فقهای محترم شورای نگهبان، جنابعالی را بجای ایشان به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی به عضویت آن شورای محترم نصب میکنم.
دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۲۴ تیر ۱۳۹۸
#مناهج
@Manahejj
🌀 برخورد با دختران یا جلوگیری از تولید و عرضه پوشاک نامناسب؟!
💠 حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، امام جمعه همدان:
🔹 هنگامی که انسان مراکز فروش لباس و پاساژها را میبیند باید به این نکته توجه کند که به جای آن که به دختر خانمها ایراد بگیریم که چرا این لباس را میپوشید، بلکه باید #نظارت خودمان را بیشتر کنیم که نگذاریم این لباسها تولید و یا به فروش برسد.
🔹 امام جمعه همدان با گلایه از قیمتهای بسیار بالا در بازار برای تهیه چادر و قیمتهای پایین برای لباسهای نامناسب، بیان داشت: نباید دختران جوانمان را متهم به بیدینی کنیم، چرا که اینها همان افرادی هستند که در شب قدر و خیلی از مراسم های مذهبی دیگر حاضر هستند.
🔹 غالب طرح های اقتصادی موجود دارای #پیوست_فرهنگی نیستند و باید قانونی مصوب شود که همانند طرح های دیگر که نیازمند تاییدیه از ادارات مختلف هستند هر طرحی را ملزم به داشتن پیوست فرهنگی کنیم.
🔹 ممکن است امروز تنها به فکر #توسعه باشیم، اما در ۲۰ سال آینده با مشکلات فرهنگی و یا حتی مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه شویم.
📌 مناهج:
روحانیت معزز در امر به معروف و نهی از منکر همیشه باید مراقب باشد که سرچشمه فساد را بخشکاند. وقتی لباس مبتذلی برای فروش نباشد، شاهد مبتذلپوشی هم نخواهیم بود.
خبرگزاری حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 عدم آزاداندیشی حوزه علمیه؛ از تهمت تا واقعیت
🔹 جریانی مدام در پی القای عدم آزاداندیشی در حوزه علمیه است. همچنین برای اثبات حقانیت خود، بسیار از بیانات رهبری استفاده (مصادره به مطلوب) میکند.
🔹 براستی این ادعاها تا چه حد واقعیت دارد؟! آیا فضای حوزه علمیه، ناامیدکننده و تیره است؟ یا میتوان و باید از راه صحیح مطالبهگری وارد شد و سیاهنمایی نه تنها راهگشا نیست، بلکه موجب هزینهسازی بیشتر و ناامیدی و سرخوردگی بدنه طلاب خواهد شد؟
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 حوزه آزاداندیش هست یا نیست؟
📝 نظر رهبر انقلاب درباره وجود و عدم آزاداندیشی در حوزه علمیه
🖋 رضا حسینی
🔹 یکی از ایراداتی که چندی است به حوزه وارد می شود این است که حوزه آزاداندیش نیست، ادب آزاداندیشی در حوزه جای ندارد و منتقدین در حوزه سرکوب می شوند!
🔹 برای فهم اینکه حوزه آزاداندیش هست یا خیر، نیاز به ملاک آزاداندیشی داریم. لذا یا باید کارشناس درجه یک بود تا ملاک و وضع موجود حوزه علمیه را شناخت و یا باید از شخص خبره و خریط فن سوال کرد.
به اذعان هر دو طیف (قائلین به آزاداندیشی و قائلین به عدم آزاداندیشی) رهبر معظم انقلاب، خبره و صاحبنظر در این زمینه است؛ فلذا به عنوان فصلالخطاب، نظر ایشان باید مورد مداقه قرار گیرد.
🔹 طیفی که قائل به عدم آزاداندیشی است معمولا به بیاناتی از ایشان استناد میکند که ایشان بارها به برگزاری کرسیهای آزاداندیشی دستور دادهاند ولی این کرسیها تشکیل نشده است، فلذا عدم تشکیل کرسی را دال بر عدم آزاداندیشی گرفتهاند. اگر دقیق به بیانات ایشان توجه شود ملاحظه میشود که برگزارشدن یا نشدن کرسیها، فقط در تقویت آزاداندیشی مؤثر است، نه در اصل آن!
🔹 از نظر رهبر انقلاب حوزه آزاداندیش هست، اما برای گسترش این آزاداندیشی نیاز به برگزاری کرسیهای آزاداندیشی است.
🔹 ملاک آزاداندیشی هم نقد مکرر مبانی در دروس است که نه تنها مخالفت جدی با ان نمیشود بلکه درسهای نقادانه، مشتری بیشتری هم دارد. به جهت اتمام حجت و فهم این ملاک، نص بیان امام حوزهها ذکر میشود تا پایانی بر همه تهمتها و سیاهنماییها باشد:
«نكتهى ديگر اينكه حوزه آزادانديش است. خاصيت علمىبودن، آزادانديشى است. تحجر در ميدان علم معنى ندارد. يعنى اگر عالم هستيم، حوزه علميه هستيم، دنبال علم هستيم، بايد فكر را آزاد گذاشت؛ البته براى اهل فكر. معلوم است كه در يك مجموعه علمى كسى كه صلاحيت فكرى ندارد، جرأت اظهار نظر هم پيدا نمیكند؛ اگر اظهار نظر كرد، مچ او را میگيرند، غلط او آشكار میشود. آن كسى كه صلاحيت اظهار نظر دارد، بايستى اظهار نظر كند؛ چه در فقه، چه در اصول، چه در فلسفه، چه در كلام، چه در بقيهى مباحث و علوم حوزوى و رائج در حوزه؛ يعنى بايد آزادانديشى باشد.
🔺البته اين آزادانديشى هست؛ اين را #بايد همه قبول كنيم.
🔺من يك جایى خواندم كه نوشته شده بود امروز در حوزه علميه قم آزادانديشى علمى نيست؛ ديروز بود، امروز نيست. اين درست نيست؛ ديروز هم بود، امروز هم هست؛ امروز بيشتر از ديروز هم هست. آراء فقهى و اصولى از برترين فقها مورد نقد قرار میگيرد. آدم ملاحظه میكند كه بعضى از نظرات برجسته و فوقالعادهى فقهى و اصولى امام در مقالات علمى مورد نقد قرار میگيرد؛ ايرادى هم ندارد. مبناى خطابات قانونيه امام كه به نظر ما يكى از مستحكمترين و بديعترين و كارسازترين مبانى اصولى امام است، مورد نقد قرار مىگيرد؛ هم در درسها مورد نقد قرار مىگيرد، هم در مقالات. من مقالاتى را هم خواندم، ديدم مورد نقد قرار دادهاند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نيست، اما بالاخره مورد نقد قرار میگيرد؛ كسى هم نمىگويد چرا.
🔺نمىشود حوزه را متهم كرد به اينكه در آن، نقد و انتقاد و آزادى نيست. متأسفانه يك جایى ما خوانديم كه نوشتهاند اين حرفها نيست؛ در حالى كه اين خلاف است، اين متهمكردن حوزه است.» (۲ آبان ۱۳۸۹؛ دیدار با اساتید، فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم)
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حوزه آزاداندیش هست یا نیست؟ 📝 نظر رهبر انقلاب درباره وجود و عدم آزاداندیشی در حوزه علمیه 🖋 رضا حسی
#یادداشت_وارده
🌀 نگاهی آزاداندیشانه به آزاداندیشی حوزوی!
📝 ناظر به یادداشت آقای رضا حسینی
🖋 صادق بابایی
🔹 گاهی آدرس غلط میدهیم! مثل آنچه دوست فاضلمان _رضا حسینی_ در راستای اثبات وجود آزاداندیشی در حوزهی علمیهی کنونی، مرقوم داشتهاند.
🔹 این قلم اگرچه در اینجا بر نقطهی نقد میچرخد، اما خود را همواره دغدغهمند حوزه و انقلاب میداند، و البته این اصلاً توجیه خوبی نیست بر اینکه مجاز باشیم چشمهایمان را بروی حقایق ببندیم؛ حقایقی مثل غیر واقع بودن این ادعای نگارندهی محترم: "فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای تمام طلاب موافق و مخالف، فصلالخطاب است." باری، اگر تعارفات رایج را کمی عقب بنشانیم، روشن است که حقیقت امر، اینچنین نیست. در موضوعاتی بله، ولی در آنچه خودِ طلبه آنها را لمس میکند _سلباً و ایجاباً_، فصلالخطابها اغلب رنگ میبازند. بگذریم از اساتید و طلابی که اصولاً با شخص رهبر معظم انقلاب، دلشان هم آنچنان صاف نیست. و خود رهبری نیز مقبولیت و عدم مقبولیت شخص شریف خودشان را از جمله خطوط قرمز نظام نمیدانند (جملهی ایشان راجع به مصطفی معین را بخاطر بیاورید.)
🔹 بهرحال، باید گفت که جان سخن و نزاع طرفین درین مقوله، اصولاً بر سَر آزاداندیشی نیست. باب علمی حوزههای تشیع _بجز معدود توقفهایی که پس از امثال شیخ طوسی و شیخ انصاری و در مواردی آیتالله خویی رحمهمالله صورت پذیرفته_ همواره بر پایهی " أبناءالدلیل " بودن چرخیده و میچرخد، ازینروی میتوان مدعی شد که آزادی اندیشی علمی همواره در حوزهها پررنگ بوده است. لکن در طول تاریخ، محدودیتها، اغلب از آنجا شروع میشده است که جوهر قلم علما، پَر ردای شاهان و حکومتیان را لکهناک میکرده است. بعبارت دیگر نزاع همواره بر سر آزادی بیان بوده است نه آزاداندیشی. آزادی بیان بدین معنا که اجازه و بستر سیاسی و اجتماعی برای پاگیری گفتمانهای همسو و غیر همسو فراهم باشد. امروز البته به یُمن وجود نظام اسلامی، حاکمیت جوری زمامدار حکومت نیست که علما بخواهند در صدد مقابلهی سخت برآیند، اما اختلافات ریز و درشت میان اهل علم و اهل شوکت، همواره جاریست.
🔹 عرض شایستهی التفات دیگر آنست که جامعهی ما و منجمله جامعهی حوزوی ما، متاسفانه در مواردی، بیش از حد سیاستزده شده است. مثلاً وقتی رهبری در بیاناتشان، از حوزهی انقلابی دم میزنند و یا میفرمایند: "استاد و مرجع تقلید غیر انقلابی بدرد کشور نمیخورد" برخی طلاب انقلابی گمان میکنند که با برچسبزدنهایی چون حوزویهای سکولار و مشابه آن، بایستی عدهای را در بایکوت و انزوا قرار دهند و همهجوره از دور خارج کنند. یعنی ولو من حیث لایشعر، میخواهند کار را بهنحوی پیش ببرند که آن اشخاصِ برچسبخورده _چون غیر انقلابی هستند_، دیگر حتی توان مخالفت علمی که لازمهی رشد است را هم نداشته باشند چه رسد به انتقادات روبناییتر.
🔹 کوتاه سخن آنکه آزادی بیان یک سطح طیفمانند است. آنچه زیبندهی حوزههای علمیهی ماست، قرار گرفتن در قسمت پررنگ اینطیف است. من همواره تعجب میکنم که چطور یک خبرنگار ایرانی با گرایشهای مارکسیستی همچون علی علیزاده، از قلب لندن، به نوادگان ملکهی انگلیس لقب حیوان نجسالعین را نسبت میدهد و راستراست برای خودش میچرخد، اما ما در اینجا، در دل حوزهی علمیمان که أسّس علیالتقوی است، نسبت به شخص یا اشخاصی که _با تمام قوّت و ضعفهایشان_، دغدغهی امام حوزههای انقلابی را پی گرفته اند، اینچنین بر سر بیمهری مشی میکنیم و تا بدانجا پیش میرویم که عرصه بر ایشان تنگ میشود و دست به یارکشی، تحصن و این قبیل مسائل میزنند. در مجموع من گمان میکنم نمرهی بطن حوزه در مقولهی آزادی بیان، اگرچه احتمالاً نمرهی قبولیست اما چندان ممتاز نیست.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 حوزه علمیه در آزاداندیشی مردود نیست
📝 در پاسخ به آقای صادق بابایی
🖋 رضا حسینی
سلام علیکم
🔹 جوابیه شما بر یادداشت حقیر حقیقتا مایه مباهات و خوشحالی بنده بود، زیرا مطمئن شدم حضرت عالی دقیق و مو شکافانه عرایض بنده را خواندید و تحلیل کردید.
🔹 اول از همه بگویم که با اکثر بیاناتتان در یادداشت موافق هستم، و اصلا به نوعی یادداشت شما نه تنها ردیهای بر یادداشت اینجانب به حساب نمیآید بلکه به نوعی تکملهای مهم برای آن است.
🔹 جان کلامتان را در انتهای یادداشت بیان کردید که:
در مجموع من گمان میکنم نمره بطن حوزه در مقوله آزاداندیشی اگرچه احتمالا نمره قبولی است اما چندان ممتاز نیست.
🔹 تمام یادداشت حقیر در صدد بیان همین نکته بوده، که شما نیز اشاره کردهاید.
بعضیها در عباراتشان صحبت از جمود بی سابقه، چهل سال تحجر، ۱۰۰۰ سال فاصله!! و بیاناتی از این دست میکنند.
ما این را به شدت رد میکنیم و میگوییم حوزه نمرهاش مردود و صفر نیست! حوزه متحجر نیست اگرچه نمره آزاداندیشیاش عالی نیست!
برای عالیشدن نیاز به کرسی آزاداندیشی هست، نیاز به تعطیلنشدن همایشها هست، نیاز به برانداختن رمی و تفسیق هست.
🔹 نکته دیگری که مورد تاکید بنده بوده و شما آن را مورد نقد قرار دادید این بود که فرمودید: فرمایشات رهبر برای همه طلاب فصل الخطاب نیست!
اتفاقا غرض یادداشت و روی صحبت بنده، با کسانی است که سنگ رهبری را به سینه میزنند و مدام عکسنوشتههای ایشان را سر دست میگیرند. اگر قرار بود برای غیر این افراد استدلال بیاورم قطعا طور دیگری استدلال میکردم. کسانی که رهبری را حجت میدانند و بارها بیانات ایشان را راهگشای راه حوزهها دانستهاند( کماهو الحق) نمیتوانند حوزه را متهم به جمود و تحجر کنند اما اگر صریحا بگویند با مبنای ایشان مخالفند آنگاه جوابدادن به آنها یادداشت دیگری میطلبد!
🔺 در یادداشت شما نکات کوچکی هم به چشم میخورد نظیر ادعای آزادی بیان در انگلستان و... که به دلایلی نظیر کمبود فرصت و حاشیهای بودن موضوع از پاسخ به آن میگذرم.
در پایان بسیار از جنابعالی ممنونم
والسلام
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 لوازم آزاداندیشی: نیفتادن در دام افراط و تفریط
📝 هشداری به طلاب انقلابی و دغدغهمند
🖋 مهدی سعادتجو
🔹 آزاداندیشی یعنی آزادی در حوزه اندیشه و فکر، نه در اقدام و عمل. در عمل ما موظف به حرکت بر مدار مسلمات و محکمات هستیم. سالیانی است به برکت بیانات پرفروغ رهبر انقلاب حفظه الله مبنی بر ترویج آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه و همچنین تحول در حوزه، شعار تحول بر سر زبانها افتاده و افراد مختلف حوزوی، خواسته یا ناخواسته در این زمینه سخنرانی، قلمفرسایی یا اقدام عملی انجام میهند.
طلاب حوزه نیز کم و بیش درگیر این بحثها هستند و تحول در حوزه، نقل محافل و مجالسشان شده است. طبیعی است ضرورت پرداختن به بحث تحول بر کسی پوشیده نیست، همچنین ضرورت برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و گفتمانسازی جزو ضروریات تحول درست است؛ اما آنچه لازم است در این میان مغفول نماند، متأثر نشدن عملی طلاب از نظریات و ایدههای مختلفی است که هنوز درستی و نادرستی آن ثابت نشده است.
🔹 یکی از مسائل مهم در بحث تحول در حوزه، تغییر در کتب درسی و نظام آموزشی حوزه است. لازمه آزاداندیشی در حوزه این است که در اینباره نیز اجازه مطرحشدن نظرات مختلف داده شود اما این بدان معنا نیست که هرکسی نظر و ایده جدیدی مطرح کرد که به مذاق ما خوش آمد به ناگاه در روند تحصیلیمان تغییر مسیر داده و آن را سرلوحه کارمان قرار دهیم. طبیعی است اینگونه عمل کردن برای طلاب مبتدی، جز خسارت و سرخوردگی چیزی در پی نخواهد داشت.
🔹 اما سئوال اینجاست، حال که ما میدانیم کتب درسی و نظام آموزشی فعلی حوزه نیاز به تغییر و تحول دارد، و از طرفی اهتمام جدی به تغییر سریع در آنها نیست وظیفهی طلاب چیست؟ پاسخ به این سوال همان است که در مطلع بحث اشاره شد به اینکه، حرکت همواره باید بر مدار مسلمات و محکمات باشد. آنچه برای ما مسلمّ و قطعی است آن است که تا وقتی کتب موجود تغییر نیافته همینها را خوب بخوانیم. چون کتب موجود و نظام فعلی حوزه تا حدی کارآمدی خود را نشان داده و سالهاست عدهای با همین کتب تربیت یافتهاند و به قلهی علمی حوزه که همان اجتهاد است دست یافتهاند. لذا جایگزین آن نیازمند حجت محکمی است که تا آن حجت اقامه نشود، طلبهی دغدغهمند مجاز به تغییر این مسیر نیست.
🔹 از این روست که امام خامنهای (حفظهالله) اگرچه سالیان درازی است مطالبه جدی مبنی بر تغییر کتب دارند؛ ولی کماکان بر این نظر استوارند که تا کتب موجود تغییر نیافته همینها را خوب بخوانید. بعضی بر این بیانات جفا نموده و آن را حمل بر مصلحتسنجی مینمایند در حالی که اولاً در صورتی که خلافش مد نظر آقا بود ایشان به هیچ وجه ابایی از گفتن آن ندارند ثانیاً بیانات متعدد دیگر در سالیان مختلف مؤید این مدعاست. که میفرمایند:
1⃣ درس خواندن را جدّى بگيريد عزيزان! نگوييد چون اين برنامه فلان عيب را دارد، پس برنامه هيچ؛ نه. تا برنامه تغيير نكرده است، همين برنامهاى كه وجود دارد، بايد با جديّت دنبال شود. بايد درس بخوانيد. (۱۴ مهر ۱۳۷۹)
2⃣ مادامى كه همين كتابها وجود دارد، بايد آنها را بخوانند. يك وقت هست كه يك دست قدرتمندِ توانائى ميتواند بنشيند يك رسائل جديد، يك مكاسب جديد را با همان امتيازات و بدون آن عيوب تهيه كند- كه البته هدف اين است، ايده آل اين است- اما تا مادامى كه آن نشده، همين كتابهایى را كه فعلًا موجود است، بايستى طلبهها خوب بخوانند.(۴ آبان ۱۳۸۹)
🔹 لذا توصیه به طلاب ولایتمداری که دغدغه تحول در حوزه را دارند آن است که مبادا نظریه پردازیهای مختلف در این مسیر شما را از گامنهادن در مسیر محکم بازدارد یا حتی قدمهایتان را در پیمودن آن سست کند. چراکه نتیجهای جز ضعیفشدن بنیه علمی طلاب انقلابی و دغدغهمند در حوزه در برنخواهد داشت و راه را در آینده برای عدهای دیگر که بیگانه از انقلابند باز خواهد کرد. عدهای که حوزه را در خدمت انقلاب نمیدانند و در نتیجه هیچ اعتقادی به تحول صحیح در حوزه نخواهند داشت.
🔹 پس اگر قلبمان برای انقلاب و تحول در حوزه میتپد، باید همین دروس موجود را خوب بخوانیم و با ایجاد گفتمان صحیح کمک کنیم تا صاحبنظران فن در جهت تغییر کتب درسی دست به کار شوند. و در آینده قطعا بسیاری از قدمهای تحول را خود شما طلاب تحولخواه باید بردارید البته بشرط ملّاشدن. که آقا فرمودند: بیمایه فطیر است.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
#یادداشت_وارده
🌀 اعتدال در آزاداندیشی
📝 از احترام تا عدالت
🖋 علی بهادرزایی
🔹 زنجیرهای از بعضی رفتارها که در حوزه با آنها مواجه میشویم را تصویر کنیم:
- تحقیر در جلسات امتحان شفاهی
- تعاملات سرد و دستوری کادر مرکز مدیریت
- برخوردهای زننده در برخی مراجعههای مالی
- عدم سماع (فضلا از استماع و در پله بالاتر ترتیب اثردادن) به نقدهای بنیانی در بعضی بزرگان
و بسیاری مثل اینها. معتقدم این نوع تعاملات را میشود در یک عنوان وسیعتر جا داد: محترم ندانستن طلاب!
طبیعی هم هست وقتی که گروهی از صاحبمنصبان حوزوی ولو در ناخودآگاهشان خود را ارباب بدانند و ما را رعیت، تقویت آزادی در اندیشه و بیان سخت است و تلاش برای خروجی گرفتن از آن سخت تر.
🔹 ناگفته نماند نگارنده آزادی فعلی در ساحت علوم متعارف را ضعیف نمیداند و سخن در بسط و تعمیق آن است.
❓اما تکلیف ما چیست؟ «عزم راسخ، حرکت پرانگیزه و مبارزه» (امام خامنهای، ۶ شهریور ۱۳۹۶)
❓ خط قرمز در این مبارزه کدام است؟ این که در مقابل جفا و سختیها از عدالت در گفتار یا رفتار خارج شویم: «لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى» (سوره مائده/آیه8)
🔺 طلبه «محترمی» که:
- در نقد منهج علمی اعضا شورای نگهبان میگوید: «نقش ما در فرآیند قانونگذاری چیست؟ جز یک شورای نگهبان با چهار تا فقیه پیر و «فقهی حداقلی» که عمدهاش با برائت پیش می رود! یعنی فقه ما فقه لیبرال است.»
- و در مقام نقد کاستیهای سیاسی-اجتماعی میفرماید: «این نظام را اسلامی نمیدانم.»
- همچنین گاه و بیگاه نامهی با سر و ته گشاد به مراجع مینویسد تا از خجالتشان در آید!
هر چند نیت صادق و عزم راسخ داشته باشد، اما نمیتواند مسیرش را صحیح و عیب را یکسره متوجه سایرین بداند.
🔹 بنابراین مسیر آزاداندیشی جادهای است که از یک جهت محدود به «احترام» است و از طرف دیگر مقیّد به«عدالت»؛ شاید بتوان تازهترین بیانات رهبری در دیدار با حوزویان را هم اینچنین تفسیر کرد: «در حوزه از یک طرف طلبه های جوان باید ادب را، اطاعت را نسبت به بزرگان حوزه، نسبت به مراجع تقلید حفظ کنند، همین طور که در همین منشور روحانیت امام (رضوان الله علیه) همین ها هست. آن بزرگان حوزه هم باید حلم را و تحمّل را نسبت به جوان ها در نظر داشته باشند.» (۱۸/اردیبهشت/۱۳۹۸)
🔹 راه تحقّق اندیشههای آزاد هم منحصر در بلند دادزدن نیست، حوزه در «آزادی عملکرد» سعه صدر بسیاری دارد که ما غافلیم و «دیگران» به خوبی از آن بهره میبرند؛ دانشگاه مفید، دانشگاه ادیان و مذاهب، مؤسسه فهیم و بسیاری مجموعههای «دگراندیش» در حال تربیت طلبه و قبضه مناصب روحانیت در پست های کلیدی کشورند، حتی شیعیان انگلیسی هم تنها در بعد رسانهای مشکل دارند و الا از قوت فعالیتشان در حوزه ها و هیئات چندان کاسته نشده. این سخن جاودانه امام صادق علیهالسلام را فراموش نکنیم که «اذا اتّسع الزمانُ فَأبرارُ الزّمانِ أولی بِهِ».
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 آینده طلاب انقلابی زیر قیچی تحجر و تحولخواهی غلط
📝 حکایت یک دوقطبی کاذب
🖋 علی مهدوی
🔹 در این میانه دو طیف، آینده طلاب انقلابی را به بازی گرفتهاند:
یک. متحجرین:
این دسته، متعبد به تمام محتوای کتب موجود هستند. حتی نه تنها دست از محتوا بر نمیدارند؛ بلکه تکتک عبارات سلف را نیز چون ناموس خویش میدانند. لذا هرگونه تغییر و پالایشی در کتب را برنمیتابند...
دو. تحولخواهان بی بصیرت
این دسته، چوب حراج به تمام کتب موجود میزنند. اشکالشان فقط به عبارات و مغلقبودن کتب نیست؛ بلکه تقریبا بر تمام محتوای کتب میتازند. بیش از هفتاد درصد از اصول موجود را زائد میدانند. حتی شیخ اعظم را مایهی نکس فقه و عقبگرد حوزه علمیه میدانند!! ...
❓ برنده این دوقطبی کاذب کیست؟
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#دوقطبی_کاذب
#مناهج
@Manahejj
🌀 آینده طلاب انقلابی زیر قیچی تحجر و تحولخواهی غلط
📝 حکایت یک دوقطبی کاذب
🖋 علی مهدوی
🔹 بیشک پیشرفت و ارتقای حوزه علمیه در گرو آزاداندیشی است؛ کما اینکه در تمام ادوار تاریخ حوزه علمیه، هرجا آزاداندیشی پررنگتر بوده، رشد علم نیز هویداتر بوده و هرجا کمرنگتر شده، حرکتهای اصلاحی و ترقی نیز کندتر شده است.
🔹 امروز نیز حوزه علمیه برای همگامشدن با نیازهای جامعه و حرکت در ریل تحقق تمدن اسلامی، نیازمند تضارب آراء و علیالخصوص برگزاری کرسیهای آزاداندیشی است. چراکه با عرضهی مناهج مختلف است که منهج صحیح از سقیم بازشناخته خواهد شد و آسیبها و مشکلاتِ هر راه رخ مینماید.
🔹 در این میانه دو طیف، آینده طلاب انقلابی را به بازی گرفتهاند:
یک. متحجرین:
این دسته، متعبد به تمام محتوای کتب موجود هستند. حتی نه تنها دست از محتوا بر نمیدارند؛ بلکه تکتک عبارات سلف را نیز چون ناموس خویش میدانند. لذا هرگونه تغییر و پالایشی در کتب را برنمیتابند. تفکیک استعدادها و اختلاف روش آموزشی برای هر استعدادی را فهم نمیکنند و حتی هرکسی را که ادعای تورم اصول موجود را داشته باشد یا نظری خلاف ایشان بدهد را کجاندیش، بیسواد، وابسته به دستگاههای نفوذ غرب و... میدانند؛ بیآنکه توان دفاع علمی از حیثیت اصول موجود را داشته باشند یا ثمره عملی آنچه بر آن اصرار دارند را نشان دهند. لذا سهم این عده از آزاداندیشی بسیار اندک است.
دو. تحولخواهان بیبصیرت
این دسته، چوب حراج به تمام کتب موجود میزنند. اشکالشان فقط به عبارات و مغلق بودن کتب نیست؛ بلکه محتوا را نیز نقد میکنند. بیش از هفتاد درصد از اصول موجود را زائد میدانند. حتی شیخ اعظم را مایهی نکس فقه و عقبگرد حوزه علمیه میدانند!! نیل به اجتهاد را بسیار نزدیک میدانند. همچنین از هیچ تلاشی برای ترویج افکارشان فروگذار نیستند. روزی که بتوانند از در وارد شوند و اجازه همایش و مناظره داشته باشند، مضایقه نمیکنند؛ اما روزی هم که درهای مناظره و همایش بسته شود و گفته شود: کفایت مذاکرات، دست روی دست نمیگذارند و سراغ گزینههای بعدی میروند. از جمله: تحریک طلاب برای اعتصاب علمی، سیاهنمایی فضای موجود، مأیوسساختن طلاب، پشیمان کردن طلاب جدیدالورود و... . این طیف نیز سوءاستفادهگران از فضای آزاداندیشی هستند.
🔹 اینجاست که طلابی که از متحجرین خسته و سرخورده شدهاند، متحیر در اینکه چه باید کرد، ناخودآگاه به دام قطب [کاذب] دیگر میافتند. قطبی که بجای درنظرگرفتن روش برخورد صحیح با متحجرین، داشتن صبری معقول و آگاهی به لوازم حقیقی تحول، بنزین روی آتش سینه طلاب انقلابی میریزد و بیتوجه به سنتهای حوزوی سعی دارد آنها را بر علیه وضع موجود بشوراند. اما این تمام ماجرا نیست. طلاب انقلابی که دل به تحولخواهان کمتجربه و افراطی میدهند پس از چندی، دیگر امید و انگیزهای برای درس خواندن ندارند؛ دل از شیخ بریده و از آخوند منزجرند.
❓ برنده این دوقطبی کاذب کیست؟
🔹 در چنین فضایی آنکه خوشهچینی میکند متحجرین هستند. چون طلاب خودشان را به شدت علمی بار میآورند و در آینده خیل زیادی از متحجرین سکولار با فرسنگها فاصله از نظامات فقهی و فقه حکومتی تحویل جامعه میدهند. فضلایی که هیچ فهمی از نظامات فقهی نخواهند داشت و از اساس آن را منکر میشوند!! چه پیروزی و فتحی بالاتر از این برای متحجرین؟ با کمترین هزینه، رقیب(طلاب انقلابی) از میدان علم به در شده و خودشان یکهتاز عرصه خواهند شد؛ بنابراین سالیان بسیاری، «تحول صحیح» عقبتر رانده خواهد شد؛ چراکه «حلوای مسموم تحول غلط»، کار خود را کرد.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#دوقطبی_کاذب
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آینده طلاب انقلابی زیر قیچی تحجر و تحولخواهی غلط 📝 حکایت یک دوقطبی کاذب 🖋 علی مهدوی 🔹 بیشک پیشر
📠 نظر کاربران
💬 الف ب:
سلام، و درود
از کانال خوبتون سپاسگذارم.
🔺 متاسفانه این تبلیغات کانالی که تنها نام تحولخواهی را یدک میکشند، نه تنها نتیجه نداره و قانع کننده نیست؛ بلکه الان طوری شده به جای اینکه امید به طلبه بدهند طلبه رو مایوس میکنند.
🔺 بسیاری بسیاری بسیاری از دوستان حقیر متاسفانه درس حوزه رو گذاشتن کنار و گه گدار میرند کلاس و امتحانات رو تک و توک میدن و چسبیدن به مسافرکشی و غیره.😔
🔺 وقتی باهاشون حرف میزنی سریع میگن: برو بابا این اصول فلان،
فقه فلان،
فلسفه فلان.
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آینده طلاب انقلابی زیر قیچی تحجر و تحولخواهی غلط 📝 حکایت یک دوقطبی کاذب 🖋 علی مهدوی 🔹 بیشک پیشر
🌀 القای نا امیدی، بازی در زمین دشمن
💠 رهبر معظم انقلاب
شما جوان هستید... اگر نگاهتان نومیدانه و بدبینانه شد، دنبالش بیعملی، بیتحرکی، و انزواء است... همان چیزی که #دشمن میخواهد.
📅 ۴ شهریور ۱۳۸۸
📌 مناهج:
در آزاداندیشی باید با اقامه دلیل، طرف مقابل را ساکت کرد و راه ترقی و تحول را گشود؛ نه اینکه با #ناامیدکردن طلاب، همین دستاوردهای موجود را هم ضایع و دگرگون ساخت؛ طلبه ناامید دیگر توانی برای تحول نخواهد داشت.
رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند تا زمان تغییر کتب، همین کتب باید خوب خوانده شود.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
#یادداشت_وارده
🌀 احترام در نقد یا محافظه کاری!
🖋 ناصر نجفی
🔹 از متحجرین حوزه که بگذریم تقریبا بقیه طلاب و نخبگان حوزوی بر پالایش و تحول در روند جاری حوزه اتفاق دارند؛ اگرچه با تحلیلها و تبیینهای متفاوت. برخی از دوستانِ مخالفِ تحجر، در نقد تحولخواهان(جریان مشهور تحول خواهی در قم) میگویند باید انتقاد کرد و مطالبه آزاداندیشی داشت؛ اما با دیده احترام به بزرگان و آوردههای ایشان. اما آنچه که در این میان در پناه احترام و حفظ حرمتها، عملاً مسکوت میماند همین تحولخواهی است. این آقایان توضیح نمیدهند که اگر «احترام» به معنای اشکالنکردن به محتوا و سبک متون درسی باشد، یا اگر زوائدی در علم اصول باشد که هست(بنابر بیانات خود علما و فقها) نباید آن را بیان کرده و برای آن همایش گرفت، یا اینکه «احترام» یعنی نباید خردهای بر منهج یا مکتب علمی(مانند مکتب اصولی مرحوم شیخ انصاری) داشت و برای اثبات ادعاهای خود نبایستی از مخالفین و منتقدین تقاضای مناظره یا کرسیهای آزاداندیشی کرد، یا اینکه انتقاد بر طولانیشدن روند اجتهاد و رسیدن به دینشناسی صحیح، خلاف «حفظ حرمتها» باشد، پس منظورشان از تحول در حوزه(تحول از نظر ایشان) چیست؟
🔹 اینکه حفظ حرمت بزرگان حوزه واجب است بر کسی پوشیده نیست و جریان تحولخواهی نیز نافی آن نبوده است اما اگر این امور مذکور را خلاف احترام بدانیم دیگر گفتن از تحول، بیمعنا خواهد بود. نتیجه همین وضعیتی است که چهل سال بعد از انقلاب هنوز مطلوب خود دوستانِ مخالف متحجرین و منتقد جریان تحول خواهی نیست.
🔹 سوالی که باید پرسیده شود اینکه آیا طلاب پیش از جریان تحولخواهی، نشاط علمی مطلوبی داشتند که بعد از سر و صدای این جریان، مأیوس شدند؟ آیا نسبت به متون و دروس راضی بودند که این جریان آنها را وادار به عصیان کرد؟ تنها نقش تحولخواهی در این زمینه، شکستن فضایی بود که نقد دروس حوزه در آن، برای طلبه ممکن نبود و بعد از آن بود که طلاب جرأت و جسارت انتقاد و بیان باورهای خود نسبت به روند آموزشی حوزه را پیدا کردند.
🔹 آیا بیانکردن واقعیتهای حوزه(اعم از خوب و بد) برای طلاب جدیدالورود، پشیمانکردن آنهاست یا همان کاری است که بیش از این باید گفته میشد آنهم نه از زبان افراد دغدغهمند بلکه از زبان خود حوزه؟ به جای استفاده از عناوینی نظیر پشیمانکردن طلبههای جدیدالورود، گفته شود کدامیک از مسائلی که بعنوان واقعیتهای حوزه از زبان این جریان گفته شده است، غیرصحیح بوده است؟
📌 نشر یادداشتهای وارده، به معنای تایید آن نیست.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_وارده 🌀 احترام در نقد یا محافظه کاری! 🖋 ناصر نجفی 🔹 از متحجرین حوزه که بگذریم تقریبا بقیه
🌀 احساسیکردن فضا، مخالف با ادب نقد
📝نقدی به یادداشت «احترام در نقد یا محافظه کاری؟!»
🖋 رضا حسینی
🔹 یکی از مواردی که باعث میشود اشخاص در نقد و تحلیل به خطا روند این است که محل نزاع دقیقا مشخص نباشد. در این صورت، گاه نقدها به چیزی وارد میشود که اصلا محل بحث نبوده و یا شخص مورد انتقاد در رابطه با آن موضعی نداشته و چه بسا آن را قبول داشته است.
🔹 ایراد اصلی به آقای اکبرنژاد و تحولخواهانی از این دست، این بوده که با احساسیکردن فضای علمی، روح نشاط را در میان طلاب درسخوان و دغدغهمند از بین میبرند. به طور مثال آقای اکبرنژاد بارها برای نقد شیخ انصاری به این موضوع تمسک کرده است که ناموس شیعه به تاراج میرفت ولی شیخ ،فروع استصحاب کلی را زیاد می کرد!
و یا: استصحاب کلی را در حلقم فرو میکردند!
🔹 این نوع بیان، علاوه بر غیر منصفانهبودن، و بر فرض صحت:
اولا نقدی است که بر هر حرکت علمیای میتوان وارد کرد، فرض کنید عالمی کاملا مستدل به نظریات آقای اکبرنژاد نقد داشته باشد، ولی به جای نقد عالمانه بگوید: اکبرنژاد در حالیکه جوانان ما در دام اعتیاد گرفتارند، مشغول نگارش کلام فقاهی بود!!
ثانیا ادب علمی که همواره مدعی آن هستید اقتضا میکند از الفاظ دارای بار شدید احساسی در نقد علمی استفاده نکنید: برای نمونه درباره تیتر کتاب منتشرشده ازطرف مرکز فقهی ائمه اطهار «نقدی بر یک ادعا» اعتراض کردید که چرا از لفظ #ادعا استفاده شده؛ اما در نقد شیخ، مدام از تعبیرات احساسی استفاده میکنید!!
منظور از احترام این بوده نه این که اصلا نقد صورت نگیرد!
🔹 فرمودهاید طلاب قبل از این بحثها هم نشاط نداشتهاند، اگر منظورتان طلاب درسنخوان و نقبزن است؛ بله اینها نه آن موقع، نشاط داشتند و نه الان! اما اگر منظورتان طلاب درسخوان و مستعد است، کافی است به کسانی که پس از مدتی از موسسه فقاهت خارج میشوند نگاهی بیندازید! کسانی که پس از یکی دو سال، دید سیاه به شیخ، اکنون نه شیخ را فهمیده و نه دیگر رمقی برای درس خواندن دارند. این اصل بدیهی را نمیشود انکار کرد که در فضای علمی مطالعه آرای کسی ارجحیت دارد که متدش، امتحان خود را پس داده باشد و آن شخص یقینا آقای اکبرنژاد نیست!
🔹 خواستهاید به صورت موردی اشاره کنیم که کدام واقعیت را سیاهنمایی کرده اید:
نخستین و مهمترین سیاهنماییتان این است که حوزه، آزاداندیش نیست و دلیلش را این میدانید که همایشهای استادتان لغو شده است!!
اولا همین مقدار جلسه و مناظره که برگزار شده در همین حوزه علمیه، برگزار شده است؛ نه در مریخ!! جلسات در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، مرکز فقهی ائمه اطهار، جلسه با آقای قائینی، مناظره با آقای غرویان و...
ثانیا نص بیانات رهبر انقلاب که همراه با تعلیل فرمودهاند: همین که مدام آرای بزرگان در حوزه نقد می شود، دال بر آزاداندیشی است.
ثالثا شرکت نور نیز کتب ایشان را منتشر کرده است و حتی چند جلسهای که بنده در حسینیه ارک حضور داشتم مشکلی برای جلسه ایجاد نشد، هر چند توقع داشتید در سالن اجتماعات فیضیه جلسه را برگزار کنید!!
🔹 حرف آخر این که برخی نظرات استاد اکبرنژاد از نظر علمی قابل اعتناست؛ لکن لحن بد، عدم صبر، احساسیکردن فضا و ایجاد دوقطبی، نهتنها کمکی به تحول نمیکند؛ بلکه مانع استفاده علمی از نظرات ایشان میشود و حتی بهانه به دست متحجرین میدهد برای مخالفت علنی با اصل تحول.
والسلام
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 لزوم کنترل دیکتاتورهای علمی
📝 وظیفه شورای عالی در تعمیق آزاداندیشی
🖋 علی مهدوی
🔹 همیشه گفتهاند، حرمت امامزاده به متولی آن است. وقتی طلاب، راه ارتباطی خود با شورای عالی حوزههای علمیه را منسد میبینند، طبیعی است که لاجرم گرد پرچمی جمع خواهند شد که در ظاهر، حرف نهان ایشان را فریاد میزند؛ ولو در باطن با تحول مطلوب حوزه علمیه، فرسنگها فاصله داشته باشد. وقتی عدهای شبهاتی درباره شیخ انصاری در حوزه علمیه مطرح میکنند و یا متد فقاهت فعلی را به چالش میکشند، اگر مسؤولان حوزوی، بجای اقدام به پاسخ علمی، شروع به تکفیر و تحریم و تفسیق ایشان کنند، طلابی که شاهد این فضا هستند چه برداشتی خواهند کرد؟ غیر از این است که امر برایشان مشتبه میشود که مبادا این حرفها حق است و کل فقه و اصول باید درو و دیگرگون شود؟!
🔹 در حوزه علمیه همه مدعی لزوم آزاداندیشی هستند؛ اما حوزه علمیه از وجود دو نوع دیکتاتور علمی رنج میبرد:
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#دیکتاتور_علمی
#مناهج
@Manahejj
🌀 لزوم کنترل دیکتاتورهای علمی
📝 وظیفه شورای عالی در تعمیق آزاداندیشی
🖋 علی مهدوی
🔹 اینکه امروز گروهی مدعی تحولخواهی، دانسته یا نادانسته سعی دارد با پمپاژ یأس بیشتر در طلاب، طلاب را وادار به نافرمانی و اعتصاب در مقابل حوزه علمیه کند، بیش از هرچیز و هرکس، مقصرش مسؤولین حوزوی هستند. چراکه با تعلل در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و همچنین کوتاهی در تدوین اسناد و چارچوبهای لازم پیرامون کرسیهای آزاداندیشی، ناخواسته باعث میداندادن بیشتر به ایشان شدند.
🔹 همیشه گفتهاند، حرمت امامزاده به متولی آن است. وقتی طلاب، راه ارتباطی خود با شورای عالی حوزههای علمیه را منسد میبینند، طبیعی است که لاجرم گرد پرچمی جمع خواهند شد که در ظاهر، حرف نهان ایشان را فریاد میزند؛ ولو در باطن با تحول مطلوب حوزه علمیه، فرسنگها فاصله داشته باشد. وقتی عدهای شبهاتی درباره شیخ انصاری در حوزه علمیه مطرح میکنند و یا متد فقاهت فعلی را به چالش میکشند، اگر مسؤولان حوزوی، بجای اقدام به پاسخ علمی، شروع به تکفیر و تحریم و تفسیق ایشان کنند، طلابی که شاهد این فضا هستند چه برداشتی خواهند کرد؟ غیر از این است که امر برایشان مشتبه میشود که مبادا این حرفها حق است و کل فقه و اصول باید درو و دیگرگون شود؟!
🔹 در حوزه علمیه همه مدعی لزوم آزاداندیشی هستند؛ اما حوزه علمیه از وجود دو نوع دیکتاتور علمی رنج میبرد:
یک. متحجرین:
اینها بجای پاسخ علمی فقط از اهرم تکفیر و رمی و تفسیق استفاده میکنند. چیزی که سالهای سال است در حوزه علمیه ور افتاده و دیگر کارایی قرون گذشته را نداشته و نخواهد داشت.
اینکه یک فاضل حوزوی، بجای اظهار فضل علمی و برخورد متین با شبهات علمی، شروع به هتاکی کند و طرف مقابل را نادان، بیسواد، نفوذی و ... بداند؛ در عمل چه نتیجهای به بار خواهد آورد؟! غیر از این است که شبههپراکنها را جریتر خواهد کرد؟ حال آنکه گرهای که از روز اول با دست باز میشد را نباید به دندان گرفت.
دو. افراطیون
اینها بجای طرح علمی و معقول اشکالات خود، عواطف طلاب را بر میانگیزانند. حال آنکه همانقدری که تکفیر مذموم است، احساسیکردن فضا نیز قبیح است؛ چراکه خط قرمز مباحثات علمی را کنار میزند. و نشان از آن دارد که میخواهند به هر قیمتی حرف خود را به کرسی بنشانند و این چیزی به جز دیکتاتوری علمی نیست.
🔹 علاج رهایی از دیکتاتورها:
جز مسؤولین حوزوی (بالاخص شورای عالی) کنترل دیکتاتورها از هیچکسی ساخته نیست. باید برای آزاداندیشی کمیتههای مختلفی تدبیر و تأسیس شود. کمیتهای برای پیگیری و تحقق ایدههای ناب و ابتکارات علمی جدید و تدوین کتب درسی جدید براساس آنها. کمیتهای برای ارائه گزارش روند کرسیها به افکار عمومی و طلاب. یکی از این کمیتهها نیز کمیته انضباطی است. کمیته انضباطی موظف است به دیکتاتورها و افرادی که جو آزاداندیشی را متشنج میکنند، اخطار دهد و حتی بعد از سر باز زدن از هشدارها، اقدام به مقابله عملی کند. هیچکسی در حوزه علمیه حق ندارد دیکتاتورمآبانه رفتار کند: چه از طریق تکفیر و چه احساسیکردن فضا و یا پمپاژ یأس به اسم واقعنمایی.
🔹 از شورای عالی حوزههای علمیه انتظار میرود به وظیفه خود در تعمیق آزاداندیشی و برگزاری کرسیهای آزاداندیشی عمل کند؛ چراکه هرچه این مهم عقبتر میافتد، عواقب وخیمش پای شورای عالی نوشته میشود که هم مؤاخذه دنیوی افکار طلاب را در پی دارد و هم مؤاخذه الهی از سرنوشت حوزه علمیه.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#دیکتاتور_علمی
#مناهج
@Manahejj
🌀 فراخوان ثبتنام گروه جهادی شهدای مدافع حرم
فعالیت در مناطق سیل زده استان خوزستان
🚧 در زمینه های عمرانی، پشتیبانی، فرهنگی، پزشکی و...
هزینه ایاب و ذهاب - اسکان و غذا برای طلاب رایگان است.
☎️ برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۵۴۲۶۵۷۱۴ تماس بگیرید.
اولویت با کسانی که زودتر ثبت نام کنند.
🔺نشر حداکثری
#اردو_جهادی
#مناهج
@Manahejj
#اختصاصی_مناهج
🌀 جلسه آئین معرفی درسنامهی غناء و موسیقی (متن درس خارج رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی)
آیتالله شب زندهدار:
🔹 فقه را با انضباط بخوانید؛ به کتب معتمد رجوع کنید یک کتاب معتمدی که در سابق خوانده می شد #ریاض بود. مرحوم صاحب عروه فرموده بودند: من سی بار کل ریاض را دیده ام؛ یا برای تدریس یا برای تحقیق.
🔹 نفس اگر عادت کند به غناء یا حتی صوت شبههناک؛ دیگر این دل، لذت مناجات و خلوت با خدا را درک نمیکند. شیطان ما را گول میزند؛ بالاخره صدا و سیما موسیقی پخش میکند و حتما بعضی از اینها حرمت دارد.
🔹 رهبر انقلاب نیز این مساله را فرمودهاند و فرمودند: من هر هفته به صداوسیما تذکر میدهم.
🔹 در زمان اواخر پهلوی، روحانی محترمی نزدیک ماهان کرمان، مشغول تبلیغ و خدمت بود. ایشان گفت: بعد از مدتی در این روستا خسته شده بودم و تصمیم بر مهاجرت گرفتم و احدی را از این تصمیم مطلع نکردم. دأبم این بود که ظهرها بعد ناهار می رفتم در اتاقی که پنجره رو به خیابان داشت. رادیو را روشن میکردم تا اخبار گوش دهم؛ گاهی پای رادیو خوابم میبرد و بالتبع بعد از اخبار نیز آهنگ پخش میشد. چند روز بعد شخصی به من گفت: به مسجد جامع رفته بودم به آقای محترمی برخوردم. ایشان به من گفت: به فلانی بگو: نمیخواهد مهاجرت کنی؛ ضمنا رادیو را زیر عمامه ما نگذار. تعبیر «ما» نشان میدهد این عمامه بقیةالله است؛ اگر ملبس شدی از بعضی حلالها هم باید اجتناب کرد؛ چه رسد به حرامها. ما یحتمل به ضرر معنوی را باید پرهیز کنید و آن صفا و جلا را نباید از دست داد.
📅 ۱ مرداد ۱۳۹۸
#مناهج
@Manahejj