eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 القای نا امیدی، بازی در زمین دشمن 💠 رهبر معظم انقلاب شما جوان هستید... اگر نگاهتان نومیدانه و بدبینانه شد، دنبالش بی‌عملی، بی‌تحرکی، و انزواء است... همان چیزی که #دشمن می‌خواهد. 📅 ۴ شهریور ۱۳۸۸ 📌 مناهج: در آزاداندیشی باید با اقامه دلیل، طرف مقابل را ساکت کرد و راه ترقی و تحول را گشود؛ نه اینکه با #ناامیدکردن طلاب، همین دستاوردهای موجود را هم ضایع و دگرگون ساخت؛ طلبه ناامید دیگر توانی برای تحول نخواهد داشت. رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند تا زمان تغییر کتب، همین کتب باید خوب خوانده شود. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی #مناهج @Manahejj
🌀 احترام در نقد یا محافظه کاری! 🖋 ناصر نجفی 🔹 از متحجرین حوزه که بگذریم تقریبا بقیه طلاب و نخبگان حوزوی بر پالایش و تحول در روند جاری حوزه اتفاق دارند؛ اگرچه با تحلیل‌ها و تبیین‌های متفاوت. برخی از دوستانِ مخالفِ تحجر، در نقد تحول‌خواهان(جریان مشهور تحول خواهی در قم) می‌گویند باید انتقاد کرد و مطالبه آزاداندیشی داشت؛ اما با دیده احترام به بزرگان و آورده‌های ایشان. اما آنچه که در این میان در پناه احترام و حفظ حرمت‌ها، عملاً مسکوت می‌ماند همین تحول‌خواهی است. این آقایان توضیح نمی‌دهند که اگر «احترام» به معنای اشکال‌نکردن به محتوا و سبک متون درسی باشد، یا اگر زوائدی در علم اصول باشد که هست(بنابر بیانات خود علما و فقها) نباید آن را بیان کرده و برای آن همایش گرفت، یا اینکه «احترام» یعنی نباید خرده‌ای بر منهج یا مکتب علمی(مانند مکتب اصولی مرحوم شیخ انصاری) داشت و برای اثبات ادعاهای خود نبایستی از مخالفین و منتقدین تقاضای مناظره یا کرسی‌های آزاداندیشی کرد، یا اینکه انتقاد بر طولانی‌شدن روند اجتهاد و رسیدن به دین‌شناسی صحیح، خلاف «حفظ حرمت‌ها» باشد، پس منظورشان از تحول در حوزه(تحول از نظر ایشان) چیست؟ 🔹 اینکه حفظ حرمت بزرگان حوزه واجب است بر کسی پوشیده نیست و جریان تحول‌خواهی نیز نافی آن نبوده است اما اگر این امور مذکور را خلاف احترام بدانیم دیگر گفتن از تحول، بی‌معنا خواهد بود. نتیجه همین وضعیتی است که چهل سال بعد از انقلاب هنوز مطلوب خود دوستانِ مخالف متحجرین و منتقد جریان تحول خواهی نیست. 🔹 سوالی که باید پرسیده شود اینکه آیا طلاب پیش از جریان تحول‌خواهی، نشاط علمی مطلوبی داشتند که بعد از سر و صدای این جریان، مأیوس شدند؟ آیا نسبت به متون و دروس راضی بودند که این جریان آنها را وادار به عصیان کرد؟ تنها نقش تحول‌خواهی در این زمینه، شکستن فضایی بود که نقد دروس حوزه در آن، برای طلبه ممکن نبود و بعد از آن بود که طلاب جرأت و جسارت انتقاد و بیان باورهای خود نسبت به روند آموزشی حوزه را پیدا کردند. 🔹 آیا بیان‌کردن واقعیت‌های حوزه(اعم از خوب و بد) برای طلاب جدیدالورود، پشیمان‌کردن آنهاست یا همان کاری است که بیش از این باید گفته می‌شد آنهم نه از زبان افراد دغدغه‌مند بلکه از زبان خود حوزه؟ به جای استفاده از عناوینی نظیر پشیمان‌کردن طلبه‌های جدیدالورود، گفته شود کدامیک از مسائلی که بعنوان واقعیت‌های حوزه از زبان این جریان گفته شده است، غیرصحیح بوده است؟ 📌 نشر یادداشت‌های وارده، به معنای تایید آن نیست. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_وارده 🌀 احترام در نقد یا محافظه کاری! 🖋 ناصر نجفی 🔹 از متحجرین حوزه که بگذریم تقریبا بقیه
🌀 احساسی‌کردن فضا، مخالف با ادب نقد 📝نقدی به یادداشت «احترام در نقد یا محافظه کاری؟!» 🖋 رضا حسینی 🔹 یکی از مواردی که باعث می‌شود اشخاص در نقد و تحلیل به خطا روند این است که محل نزاع دقیقا مشخص نباشد. در این صورت، گاه نقدها به چیزی وارد می‌شود که اصلا محل بحث نبوده و یا شخص مورد انتقاد در رابطه با آن موضعی نداشته و چه بسا آن را قبول داشته است. 🔹 ایراد اصلی به آقای اکبرنژاد و تحول‌خواهانی از این دست، این بوده که با احساسی‌کردن فضای علمی، روح نشاط را در میان طلاب درس‌خوان و دغدغه‌مند از بین می‌برند. به طور مثال آقای اکبرنژاد بارها برای نقد شیخ انصاری به این موضوع تمسک کرده است که ناموس شیعه به تاراج می‌رفت ولی شیخ ،فروع استصحاب کلی را زیاد می کرد! و یا: استصحاب کلی را در حلقم فرو می‌کردند! 🔹 این نوع بیان، علاوه بر غیر منصفانه‌بودن، و بر فرض صحت: اولا نقدی است که بر هر حرکت علمی‌ای می‌توان وارد کرد، فرض کنید عالمی کاملا مستدل به نظریات آقای اکبرنژاد نقد داشته باشد، ولی به جای نقد عالمانه بگوید: اکبرنژاد در حالیکه جوانان ما در دام اعتیاد گرفتارند، مشغول نگارش کلام فقاهی بود!! ثانیا ادب علمی که همواره مدعی آن هستید اقتضا می‌کند از الفاظ دارای بار شدید احساسی در نقد علمی استفاده نکنید: برای نمونه درباره تیتر کتاب منتشرشده ازطرف مرکز فقهی ائمه اطهار «نقدی بر یک ادعا» اعتراض کردید که چرا از لفظ استفاده شده؛ اما در نقد شیخ، مدام از تعبیرات احساسی استفاده می‌کنید!! منظور از احترام این بوده نه این که اصلا نقد صورت نگیرد! 🔹 فرموده‌اید طلاب قبل از این بحثها هم نشاط نداشته‌اند، اگر منظورتان طلاب درس‌نخوان و نق‌بزن است؛ بله اینها نه آن موقع، نشاط داشتند و نه الان! اما اگر منظورتان طلاب درس‌خوان و مستعد است، کافی است به کسانی که پس از مدتی از موسسه فقاهت خارج می‌شوند نگاهی بیندازید! کسانی که پس از یکی دو سال، دید سیاه به شیخ، اکنون نه شیخ را فهمیده و نه دیگر رمقی برای درس خواندن دارند. این اصل بدیهی را نمی‌شود انکار کرد که در فضای علمی مطالعه آرای کسی ارجحیت دارد که متدش، امتحان خود را پس داده باشد و آن شخص یقینا آقای اکبرنژاد نیست! 🔹 خواسته‌اید به صورت موردی اشاره کنیم که کدام واقعیت را سیاه‌نمایی کرده اید: نخستین و مهم‌ترین سیاهنمایی‌تان این است که حوزه، آزاداندیش نیست و دلیلش را این می‌دانید که همایش‌های استادتان لغو شده است!! اولا همین مقدار جلسه و مناظره که برگزار شده در همین حوزه علمیه، برگزار شده است؛ نه در مریخ!! جلسات در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، مرکز فقهی ائمه اطهار، جلسه با آقای قائینی، مناظره با آقای غرویان و... ثانیا نص بیانات رهبر انقلاب که همراه با تعلیل فرموده‌اند: همین که مدام آرای بزرگان در حوزه نقد می شود، دال بر آزاداندیشی است. ثالثا شرکت نور نیز کتب ایشان را منتشر کرده است و حتی چند جلسه‌ای که بنده در حسینیه ارک حضور داشتم مشکلی برای جلسه ایجاد نشد، هر چند توقع داشتید در سالن اجتماعات فیضیه جلسه را برگزار کنید!! 🔹 حرف آخر این که برخی نظرات استاد اکبرنژاد از نظر علمی قابل اعتناست؛ لکن لحن بد، عدم صبر، احساسی‌کردن فضا و ایجاد دوقطبی، نه‌تنها کمکی به تحول نمی‌کند؛ بلکه مانع استفاده علمی از نظرات ایشان می‌شود و حتی بهانه به دست متحجرین می‌دهد برای مخالفت علنی با اصل تحول. والسلام 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 پیام یأس‌آلود، جایی ندارد 💠 رهبر معظم انقلاب 🔹 نوع بیان مشکلات را نوعی نکنید که معنایش حاکمیت فضای یأس بر تحرک باشد. 📅 ۵ مهر ۱۳۸۳ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی #مناهج @Manahejj
🌀 لزوم کنترل دیکتاتورهای علمی 📝 وظیفه شورای عالی در تعمیق آزاداندیشی 🖋 علی مهدوی 🔹 همیشه گفته‌اند، حرمت امامزاده به متولی آن است. وقتی طلاب، راه ارتباطی خود با شورای عالی حوزه‌های علمیه را منسد می‌بینند، طبیعی است که لاجرم گرد پرچمی جمع خواهند شد که در ظاهر، حرف نهان ایشان را فریاد می‌زند؛ ولو در باطن با تحول مطلوب حوزه علمیه، فرسنگها فاصله داشته باشد. وقتی عده‌ای شبهاتی درباره شیخ انصاری در حوزه علمیه مطرح می‌کنند و یا متد فقاهت فعلی را به چالش می‌کشند، اگر مسؤولان حوزوی، بجای اقدام به پاسخ علمی، شروع به تکفیر و تحریم و تفسیق ایشان کنند، طلابی که شاهد این فضا هستند چه برداشتی خواهند کرد؟ غیر از این است که امر برایشان مشتبه می‌شود که مبادا این حرفها حق است و کل فقه و اصول باید درو و دیگرگون شود؟! 🔹 در حوزه علمیه همه مدعی لزوم آزاداندیشی هستند؛ اما حوزه علمیه از وجود دو نوع دیکتاتور علمی رنج می‌برد: 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇👇 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 لزوم کنترل دیکتاتورهای علمی 📝 وظیفه شورای عالی در تعمیق آزاداندیشی 🖋 علی مهدوی 🔹 اینکه امروز گروهی مدعی تحول‌خواهی، دانسته یا نادانسته سعی دارد با پمپاژ یأس بیشتر در طلاب‌، طلاب را وادار به نافرمانی و اعتصاب در مقابل حوزه علمیه کند، بیش از هرچیز و هرکس، مقصرش مسؤولین حوزوی هستند. چراکه با تعلل در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و همچنین کوتاهی در تدوین اسناد و چارچوبهای لازم پیرامون کرسی‌های آزاداندیشی، ناخواسته باعث میدان‌دادن بیشتر به ایشان شدند. 🔹 همیشه گفته‌اند، حرمت امامزاده به متولی آن است. وقتی طلاب، راه ارتباطی خود با شورای عالی حوزه‌های علمیه را منسد می‌بینند، طبیعی است که لاجرم گرد پرچمی جمع خواهند شد که در ظاهر، حرف نهان ایشان را فریاد می‌زند؛ ولو در باطن با تحول مطلوب حوزه علمیه، فرسنگها فاصله داشته باشد. وقتی عده‌ای شبهاتی درباره شیخ انصاری در حوزه علمیه مطرح می‌کنند و یا متد فقاهت فعلی را به چالش می‌کشند، اگر مسؤولان حوزوی، بجای اقدام به پاسخ علمی، شروع به تکفیر و تحریم و تفسیق ایشان کنند، طلابی که شاهد این فضا هستند چه برداشتی خواهند کرد؟ غیر از این است که امر برایشان مشتبه می‌شود که مبادا این حرفها حق است و کل فقه و اصول باید درو و دیگرگون شود؟! 🔹 در حوزه علمیه همه مدعی لزوم آزاداندیشی هستند؛ اما حوزه علمیه از وجود دو نوع دیکتاتور علمی رنج می‌برد: یک. متحجرین: اینها بجای پاسخ علمی فقط از اهرم تکفیر و رمی و تفسیق استفاده می‌کنند. چیزی که سالهای سال است در حوزه علمیه ور افتاده و دیگر کارایی قرون گذشته را نداشته و نخواهد داشت. اینکه یک فاضل حوزوی، بجای اظهار فضل علمی و برخورد متین با شبهات علمی، شروع به هتاکی کند و طرف مقابل را نادان، بیسواد، نفوذی و ... بداند؛ در عمل چه نتیجه‌ای به بار خواهد آورد؟! غیر از این است که شبهه‌پراکن‌ها را جری‌تر خواهد کرد؟ حال آنکه گره‌ای که از روز اول با دست باز می‌شد را نباید به دندان گرفت. دو. افراطیون اینها بجای طرح علمی و معقول اشکالات خود، عواطف طلاب را بر می‌انگیزانند. حال آنکه همانقدری که تکفیر مذموم است، احساسی‌کردن فضا نیز قبیح است؛ چراکه خط قرمز مباحثات علمی را کنار می‌زند. و نشان از آن دارد که می‌خواهند به هر قیمتی حرف خود را به کرسی بنشانند و این چیزی به جز دیکتاتوری علمی نیست. 🔹 علاج رهایی از دیکتاتورها: جز مسؤولین حوزوی (بالاخص شورای عالی) کنترل دیکتاتورها از هیچ‌کسی ساخته نیست. باید برای آزاداندیشی کمیته‌های مختلفی تدبیر و تأسیس شود. کمیته‌ای برای پیگیری و تحقق ایده‌های ناب و ابتکارات علمی جدید و تدوین کتب درسی جدید براساس آنها. کمیته‌ای برای ارائه گزارش روند کرسی‌ها به افکار عمومی و طلاب. یکی از این کمیته‌ها نیز کمیته انضباطی است. کمیته انضباطی موظف است به دیکتاتورها و افرادی که جو آزاداندیشی را متشنج می‌کنند، اخطار دهد و حتی بعد از سر باز زدن از هشدارها، اقدام به مقابله عملی کند. هیچ‌کسی در حوزه علمیه حق ندارد دیکتاتورمآبانه رفتار کند: چه از طریق تکفیر و چه احساسی‌کردن فضا و یا پمپاژ یأس به اسم واقع‌نمایی. 🔹 از شورای عالی حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود به وظیفه خود در تعمیق آزاداندیشی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی عمل کند؛ چراکه هرچه این مهم عقب‌تر می‌افتد، عواقب وخیمش پای شورای عالی نوشته می‌شود که هم مؤاخذه دنیوی افکار طلاب را در پی دارد و هم مؤاخذه الهی از سرنوشت حوزه علمیه. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 فراخوان ثبت‌نام گروه جهادی شهدای مدافع حرم فعالیت در مناطق سیل زده استان خوزستان 🚧 در زمینه های عمرانی، پشتیبانی، فرهنگی، پزشکی و... هزینه ایاب و ذهاب - اسکان و غذا برای طلاب رایگان است. ☎️ برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۵۴۲۶۵۷۱۴ تماس بگیرید. اولویت با کسانی که زودتر ثبت نام کنند. 🔺نشر حداکثری #اردو_جهادی #مناهج @Manahejj
🌀 جلسه آئین معرفی درسنامه‌ی غناء و موسیقی (متن درس خارج رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی) آیت‌الله شب زنده‌دار: 🔹 فقه را با انضباط بخوانید؛ به کتب معتمد رجوع کنید یک کتاب معتمدی که در سابق خوانده می شد بود. مرحوم صاحب عروه فرموده بودند: من سی بار کل ریاض را دیده ام؛ یا برای تدریس یا برای تحقیق. 🔹 نفس اگر عادت کند به غناء یا حتی صوت شبهه‌ناک؛ دیگر این دل، لذت مناجات و خلوت با خدا را درک نمی‌کند. شیطان ما را گول می‌زند؛ بالاخره صدا و سیما موسیقی پخش می‌کند و حتما بعضی از این‌ها حرمت دارد. 🔹 رهبر انقلاب نیز این مساله را فرموده‌اند و فرمودند: من هر هفته به صداوسیما تذکر می‌دهم. 🔹 در زمان اواخر پهلوی، روحانی محترمی نزدیک ماهان کرمان، مشغول تبلیغ و خدمت بود. ایشان گفت: بعد از مدتی در این روستا خسته شده بودم و تصمیم بر مهاجرت گرفتم و احدی را از این تصمیم مطلع نکردم. دأبم این بود که ظهرها بعد ناهار می رفتم در اتاقی که پنجره رو به خیابان داشت. رادیو را روشن می‌کردم تا اخبار گوش دهم؛ گاهی پای رادیو خوابم می‌برد و بالتبع بعد از اخبار نیز آهنگ پخش می‌شد. چند روز بعد شخصی به من گفت: به مسجد جامع رفته بودم به آقای محترمی برخوردم. ایشان به من گفت: به فلانی بگو: نمی‌خواهد مهاجرت کنی؛ ضمنا رادیو را زیر عمامه ما نگذار. تعبیر «ما» نشان می‌دهد این عمامه بقیةالله است؛ اگر ملبس شدی از بعضی حلال‌ها هم باید اجتناب کرد؛ چه رسد به حرام‌ها. ما یحتمل به ضرر معنوی را باید پرهیز کنید و آن صفا و جلا را نباید از دست داد. 📅 ۱ مرداد ۱۳۹۸ @Manahejj
#اختصاصی_مناهج 🌀 جلسه آئین معرفی درسنامه‌ی غناء و موسیقی (متن درس خارج رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی) آیت‌الله محسن اراکی: 🔹 این اثر از چند جهت، اثر گرانقدری است. موضوع، موضوع مهمی است. موضوع غنا از موضوعات هویت‌ساز است؛ چون زیرمجموعه فقه فرهنگ است. فرهنگ هر جامعه‌ای هویت آن جامعه را می‌سازد. و از مهم‌ترین این بحث‌ها بحث غناست. حاکمیت سیاسی است که فرهنگ‌ساز است. 🔹 وزیر فرهنگ دولت اصلاحات گفته بود: ساخت فرهنگ کار حکومت نیست. کسی که این را گفته اصلا نمی‌فهمد فرهنگ چیست. فرهنگ بدون حکومت نداریم. فرهنگ یک مقوله اجتماعی است. بحث فرهنگ در رسانه هم دخیل است. نمی‌شود گفت:‌در رسانه اشتباه و غیر اشتباه را بیاوریم. این غلط است. 🔹 همه رسانه‌ها به یک نحو، دعوت‌کننده هستند. باید دید از نظر قرآن به چه چیز دعوت می‌کنند. آواز هم یکی از مصادیق دعوت است. آواز دعوت‌کننده و تحریک‌کننده است. یک وقت دعوت‌کننده و تحریک‌کننده به سمت شیطان است. یک وقت دعوت‌کننده به سوی تقواست. 🔹 یک بار در یکی از کشورهای عربی به من گفتند: دعا کن. من بطور معمولی دعایی کردم. ایشان (علمای حاضر) به من اعتراض کردند که چرا این دعا را با آهنگ ایرانی نمی‌خوانی! پس معلوم می‌شود آهنگ ایرانی قابلیت خواندن دعا را دارد؛ چون با هر آهنگی نمی‌شود دعا خواند. 🔹 این نحو اقدامات حضرت آقا (چاپ کتاب غناء) هم باعث نشاط علمی حوزه‌ها می‌شود؛ هم برای تحقیقات فضلا بسیار خوب است. آقای صلح‌میرزایی و دوستانشان این کار را خیلی خوب انجام دادند و ان‌شاءالله خداوند به آنان اجر عنایت فرماید. 📅 ۱ مرداد ۱۳۹۸ #فقه_حکومتی #مناهج @Manahejj
🌀 مخالفت آیات عظام وحید خراسانی و صافی و جامعه مدرسین با مرجعیت استاد علوی بروجردی 📝 رساله بدون اجازه اجتهاد!! تعریض رییس جامعه مدرسین «آیت‌الله یزدی» به چاپ رساله آقای علوی بروجردی: 🔹 «اخیراً یکی از اعضاء اتاق فکر این نشست اقدامی کرده است که با دست خودشان فاتحه خودشان را خوانده‌اند. این اقدام از این قرار است که یکی از اعضاء اتاق فکر نشست اساتید، اقدام به چاپ رساله توضیح‌المسائل کرده، اما قانوناً اداره ارشاد برای چاپ باید از جامعه مدرسین اجازه بگیرد که بعد از عدم اجازه و #عدم_احراز_اجتهاد از سمت جامعه مدرسین، یکی از مسئولین امنیتی به دیدار ما آمد و اظهار داشت که این عضو نشست دوره ای اساتید بسیار ناراحت شده است و اصرار بر مجوز دادن می‌کند. بنده گفتم: برای احراز اجتهاد یا باید اجازه‌نامه اجتهاد داشت یا اثر علمی که اجتهادشان را تایید کند و یا اینکه باید بیایند و امتحان بدهند. البته برای مرجعیت به غیر از علمیت امور دیگری نیز نیاز است. 🔹 سپس مدیر کل ارشاد قم آمدند جهت مجوز به این رساله؛ بنده گفتم: خدمت ایشان بروید و این سه راه را به ایشان بگویید که بازهم جوابی نیامد. 🔺 آیت‌الله یزدی: در پی چاپ این رساله، دفتر آیت‌الله صافی و آیت‌الله وحید خراسانی نیز از این اقدام اعلام برائت کردند. فقاهت 📌 مناهج: رییس جامعه مدرسین بدون هیچ ملاحظه، فردی که سودای مرجعیت دارد را رسوا می‌کند؛ اما متاسفانه حلقه‌های رسانه‌ای، بی‌دلیل محافظه‌کاری می‌کنند و از روی ترس یا مصلحت‌اندیشی واهی، این اخبار مهم را منعکس نمی‌کنند؛ لذا مفاسد متعددی را به دنبال خواهد داشت. #سودای_مرجعیت #مناهج @Manahejj
👓 آنچه از بنر بالا می فهمیم: مسجد اعظم در حال تعمیر می باشد! آنچه از بنر پایین می فهمیم: مسجد اعظم، تولیتش مرجع عالی قدر آیت الله العظمی علوی بروجردی است... 💬 هقیرکسیرالتقسیر #حوزه_توییت @HozeTwit
6.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مهر آیت الله سید محمد رضا خرسان(از علمای حوزه نجف) شکسته شد در این مراسم که به درخواست حجت الاسلام والمسلمین سيد صادق خرسان فرزند مرحوم آیت الله خرسان برگزار شد مهر ایشان توسط آیت الله سید محمد سعيد حکیم شکسته شد. #مناهج @Manahejj