🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۱۱
📝 به بهانه پژواک توئیت فرید مدرسی
🔻 تابناک تحت تأثیر توییت فرید مدرسی نوشت:
«[درباره] اینکه در قم چرا کسی داد میزند تا یک منصوب رهبری(رئیس دفتر تبلیغات اسلامی) سخنانش را قطع کند تا منصوب دیگر ایشان، رئیس قوه قضائیه [سخنرانی کند]، میتوان اینگونه تحلیل کرد که برخی در کشور، مشروعیت منصوبان رهبری انقلاب را صرفاً برای دوستانشان قبول دارند و مشروعیت انتصابهای دیگر را با چنین رفتاری زیر سوال میبرند. این رویکرد ادامه همان دوقطبیسازیها در قم بین مرجعیت و نظام و حالا بین منصوبان رهبری است.»
🔹 گرچه رهبری بارها با برهمزدن جلسات مخالفت فرمودهاند؛ اما اساسا در اینجا سخن از آن جلسه نیست؛ مسئله مهمتری در نظر است که بیان خواهد شد:
🔹 نمیتوان از فرید مدرسی پذیرفت که با دو قطبیسازی مخالف است؛ چون وی مکرر برای دو قطبیسازیهای مختلف تلاش کرده است.
❓اما مسئله و هدف واقعی چیست؟
نمیخواهیم نیتخوانی کنیم؛ اما میخواهیم بگوییم که باید هوشیار بود. همانطور که رهبری فرمودند حوزه باید انقلابی بماند، معنایش این است که حوزه امروز انقلابی است و باید مراقب انقلابی ماندنش بود. انقلابیماندن را نیز نباید به مباحث حقیر جناحی تنزل داد؛ بلکه به این معناست که حوزه باید به مبانی انقلاب اسلامی که برخواسته از مبانی اسلام است معتقد باشد، به آن گرایش داشته باشد و بر اساس آن رفتار کند.
🔹 دشمنان اسلام و انقلاب تلاش میکنند حوزه را از انقلابیبودن و در حقیقت اسلامیبودن خارج کنند تا به مطامع پلید خود برسند.
درون حوزه نیز متحجرینی وجود دارند که همچنان دین را از سیاست جدا میدانند گرچه دشمن نیستند اما در پازل دشمن حرکت میکنند. همچنین روشنفکرانی وجود دارند که آنها هم قائل به دین حداقلی و مخالف حضور دین در حکومت هستند آنها هم در پازل دشمن حرکت میکنند. این سه عنصر، خواسته یا ناخواسته سدی در برابر جریان انقلابی حوزه علمیه هستند.
🔹 بر این اساس، جریان انقلابی باید با تحرکات غیر انقلابی و احیانا ضد انقلابی درون حوزه که فریبخورده دشمن هستند مقابله کند؛ البته با تدبیر، هوشمندی و با رعایت اخلاق و منش اسلامی.
🔹 این سخن که جامعه را دوقطبی نکنید وقتی از کلام مصلحان جامعه بیان میشود حرف درستی است و در برابر دوقطبیسازیهای کاذب دشمن است. اما وقتی دشمن یا فریبخوردههای او و یا کسانی که در پازل دشمن حرکت میکنند و سخن از مخالفت با دو قطبیسازی مطرح میکنند، مقصودشان یا نتیجه کارشان این است که در حوزه، سخنی از «انقلابی» و «غیر انقلابی» نگویید؛ در حقیقت یعنی اجازه دهید جریان غیر انقلابی در حوزه باشد، رشد کند، حتی حاکم شود تا حوزه را از انقلابیبودن خارج کند. در واقع هیاهوی «دو قطبیسازی نکنید» این افراد برای این است.
🔹 لذا حزبالله نباید از این هیاهو بترسد و باید از جریان انقلابی در حوزه علمیه دفاع کند؛ البته هوشمندانه و با تدبیر درست.
🔹 مجددا تاکید میشود سخن از آن جلسه دفتر تبلیغات و نیز افراد آن نیست؛ همچنین بحث در مورد شخص فرید مدرسی هم نیست؛ چراکه او یک گمارده کوچک در پازل تحرکات ضد حوزه انقلابی است. بحث بر سر یک هیاهوی باطل است.
〰〰〰〰〰
🗂 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه
#فرید_مدرسی
#مدرس_ماهر
#مناهج
@Manahejj
سخنرانی و فیش منبر محرم 4.pdf
1.35M
🌀 متن کامل سخنرانی دهه اول محرم
📝 شب هفتم و هشتم
✅ موضوع:
نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی
مابقی سخنرانیها به مرور منتشر خواهد شد.
📌 پ.ن: اصل فیشهای سخنرانی، توسط موسسه بیان معنوی آماده شده است و مناهج آنها را به سخنرانی کامل تبدیل کرده است.
#سخنرانی
#تبلیغ_محرم
#مناهج
@Manahejj
فیش منبر محرم 4.pdf
1.4M
🌀 #فیش سخنرانی دهه اول محرم
📝 شب هفتم و هشتم
✅ موضوع:
نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی
مابقی سخنرانیها به مرور منتشر خواهد شد.
📌 پ.ن: اصل فیشهای سخنرانی، توسط موسسه بیان معنوی آماده شده است و مناهج آنها را به سخنرانی کامل تبدیل کرده است.
#سخنرانی
#تبلیغ_محرم
#مناهج
@Manahejj
🌀 تفاوت نگاههای حماسی و احساسی به عاشورا
📝 بخش دوم
🖋 محمد حقپرست
4⃣ عاشورا، سالروز حماسهای جاویدان برای تاریخ شیعه است؛ و باید به قدر یک حماسه درباره آن گفت و شنید. عاشورا، فقط یک روز نبود، بلکه یک تاریخ ظلمستیزی و حقخواهی بود. پس روضهها و نوحههای کربلا باید حماسی و انقلابی خوانده شوند. عاشورا احساسات هم دارد و باید گفته شود؛ اما احساساتی که زیر چتر عقلانیت باشد. تبیین صحیح عاشورا آن است که هر سه مؤلفه حماسه، عقلانیت و احساسات در کنار یکدیگر بیان شوند. مکتب سیدالشهدا (علیه السلام) اگر از عقلانیت تهی، و فقط به احساسات ختم شود، نتیجهاش اباحهگری و معنویتهای کاذب است.
متأسفانه برخی شأن آن را در حد مسائلی صرفا احساسی پایین میآورند. به عنوان نمونه، مسئله بعضی از روضهها و نوحهها فقط این است که «چرا در کربلا، حضرت عباس (ع) که قمر بنی هاشم و پهلوان عرب است، به شهادت میرسد. یا غربت حضرت زینب (س) را تنها از زاویه برادر بودن میبینند و غربت حضرت علی اکبر (ع) فقط جوان بودن و رعنا بودن ایشان است.»
5⃣ عظمت عاشورا و مصیبتهای آن، در مسئله «ولایت و ظلم ستیزی» است. غصه اصلی حضرت عباس این بود که وقتی میرود، امام زمانش را چه کسی یاری دهد. غربت اصلی حضرت زینب در روی تل، به شهادت رسیدن امام زمانش در اوج عدالتخواهی و ظلمستیزی است، نه اینکه فقط برادرش شهید میشود. و سینهزن حسین (ع) اگر به این حد از معرفت نرسد، کربلا را درک نکرده است.
#مناهج
@Manahejj
🌀 مجلس در تصویب قانون جدید بانکداری عجله نکند
👤 حجت الاسلام والمسلمین عبادی، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه:
🔹 طرح بانکداری جدید با وجود مزیتها به عنوان یک قانون جدید نمیتواند سکاندار نظام بانکی آینده کشور باشد، مذاکراتی انجام شده تا بتوانیم مشکلات این طرح را رفع کنیم و اگر این اشکالات رفع نشود سیستم بانکی همچنان دچار مشکل خواهد شد.
🔹 از مجلس به عنوان امر به معروف خواهش می کنیم که در تصویب طرح جدید عجله نکند و آن را در اختیار کارشناسان فقه اقتصادی قرار داده تا بررسی شود.
🔹 خطاب صحبت ما کارمندان یا مدیران بانکها نیستند بلکه مجموعه نظام بانکی کشور روی صحبت هستند. در ساختار بانک مرکزی و قانون بانکداری نظامات کنترلی و مبانی شرعی بودن معاملات دیده نشده است.
🔹 بانگ هشدار مراجع تقلید در خصوص نظام بانکی بیش از هشداری بود که میرزای شیرازی در تحریم تنباکو داد در حالی که در این فتوا حتی در عمارت شاه هم قلیانها را شکستند اما امروز در برابر فتوای مراجع چه اقدامی شد؟
به نقل از اجتهاد
#مناهج
@Manahejj
🔺 اعتراف صدرالساداتی به خوداختفایی
🔸 با انتشار لایو در صفحهی اینستاگرام سیدمهدی صدرالساداتی و اعترافات صریح برادر وی که عضو مجلس خبرگان است تکلیف این ماجرا مشخص شد.
🔸 وی اعلام کرد در پی برخی تهدیدات و فشارها، بیخبر از خانواده، تصمیم به خاموش کردن موبایلها و حضور در مکان نامشخصی را گرفتند!
🔻 این داستان به پایان رسید اما هزینهی زیادی به مجلس خبرگان، شورای نگهبان و فعالیتهای عدالتخواهی و انقلابی تحمیل شد.
#بازی_با_نام_عدالت_طلبی
#مناهج
@Manahejj
🌀 بیچاره عدالت!!
📝 به بهانه خوداختفایی برادران صدرالساداتی
🖋 علی خِرَدمردی
🔸 قطعا تا به حال برایتان پیش آمده که دلتان برای یک دستور دینی بسوزد. من زیاد به این درد مبتلا می شوم بلکه پا را از یک دستور دینی فراتر می گذارم و پای غربت خود دین نوحه سرایی می کنم. برای نمونه خیلی اوقات با خود می گویم بیچاره دین که کسی مانند من مُبلّغش می شود. دلسوزی برای نماد ها دلسوزی شیرینی است. انسان را به حرکت وا می دارد.
🔸 چند سالی است که به برکت فضای مجازی، تب و تاب عدالت خواهی، مردم و نهاد ها حاکمیتی را تحت تاثیر خود قرار داده است. هر چند که این جریان در حوزه نتوانست صید خود را بکند اما در عوض در دانشگاه شکار نسبتا خوبی داشت.
🔸 به عنوان یک طلبه از ابتدا با عینک تردید به این جریان نگاه می کردم. تردیدم نسبت به اصل عدالت نبود. مگر می شود نام خود را شیعه بگذاری ولی از عدالت گریزان باشی؟ بلکه نسبت به صلاحیت کسانی که رهبری این جریان را بر عهده داشتند، مردد بودم.
🔸 یکی از همین افراد سید مهدی صدرالساداتی است. طلبه ای که صفحه اینستاگرامی اش منبع تغذیه ی خُرده عدالت خواهان شده است. وی در صفحه اش به طور مداوم خبر هایی از فساد مالی و اختلاس و یا اشرافی گری مسئولان می گذارد. از دایره ی انصاف خارج می شویم اگر نگوییم که در برخی موارد تذکراتش نتایج خوبی را به همراه داشته است.
⛔️ اما بحث در این است که آیا این نحوه ی عدالت خواهی پسندیده است؟ این که تا تشخیص دادیم کسی مفسد است بیایم جار و جنجال راه بیندازیم که مردم فلانی مفسد است. در این صورت نقش قوه ی قضائیه چه می شود؟
🔸 بزرگترین مشکل جریان عدالت خواهی در حال حاضر این است که می خواهد هم عرض قوه ی قضائیه پیش برود. توضیح اصل این اشکال را به وقت دیگری موکول می کنم.
🔸 در روزهای اخیر سید مهدی صدرالساداتی به همراه برادرش تصمیم می گیرند که به مسافرت بروند و همه را در بی خبری بگذارند. فضای مجازی نیز مانند همیشه میدان دار انواع و اقسام تحلیل ها شد.
🔸 اما مطالبی در این میان قابل کتمان نیست. این تصمیم عجیب و غریب چند روزی در کشور جنجال به پا کرد. خواسته یا ناخواسته موجب شد که برخی به مسئولان امنیتی و نهادهای دیگر حاکمیتی بد گمان شدند. در شرایطی که وقت سربازان و قلم به دستانِ جبهه ی فرهنگ و اقتصاد باید به گام سوم پاسخ به اروپا و مسائلی از این دست اختصاص داده می شد، صَرف علت پنهان شدن این دو برادر شد. فارغ از هر گونه تحلیل و ماجراجویی، این تصمیم عجیب بار دیگر نشان داد که صدرالساداتی و برخی هم فکرانش صلاحیت رهبریِ جریان عدالت خواهی را ندارند چرا که شرط اول عدالت خواهی عقلانیت و احساسی عمل نکردن است.
🔸 آن چه در این میان غریب مانده است اصل عدالت است. چه خوب است که مداحان در این شب ها نوحه ی "بیچاره عدالت" را نیز برای مردم بخوانند.
#بازی_با_نام_عدالت_طلبی
#مناهج
@Manahejj
🌀 #تجربه_تلخ
📝 درس عبرت از عدالتخواهان قلابی
🔹 وقایع اخیری که برادران صدرالساداتی موجب آن شدند و اعتبار نهادهای مختلف حاکمیتی را به بازی گرفتند، یک درس بزرگ برای همه نیروهای انقلابی، تحولخواه و عدالتطلب دارد:
👈🏻 هر حرکت انقلابی اگر از پشتوانه غنیِ #عقلانیت، بیبهره باشد و صرفا با هیاهو و غوغاسالاری بخواهد، حقطلبی کند، بیش از آنکه اصلاح و فایده داشته باشد، هزینهساز و فرصتسوز است...
#بازی_با_نام_عدالت_طلبی
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اعتراض به عدم شفافیت مجلس!
🎥 سخنرانی جنجالی حجتالاسلام پناهیان
🔹 علیرضا پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع) گفت:
🔻یکی از راههای استخفاف ملت این است که رأی مجلس را پنهان کنند! چرا اکثریت نمایندگان مجلس رأی میدهند به اینکه «رأی نمایندهها نباید شفاف باشد»؟ آیا ملت را خوار و بیمقدار میدانند؟ بعد هم برخی بهصورت بسیار جاهلانه و احمقانهای میگویند «مگر میخواهید تفتیش عقائد کنید؟!»
🔻مگر شما در مجلس به عقائد رأی میدهید؟ شما بیخود میکنید بر اساس عقائد رأی بدهید، شما باید بر اساس کارِ کارشناسی رأی بدهید نه بر اساس عقائد!
🔻مردم باید بتوانند بر وکلای خودشان مسلط باشند. مردم باید بدانند که نمایندۀ آنها به چه چیزی رأی داده و برای چه رأی داده است؟ ما کاری به عقیدۀ شما نداریم، میخواهیم شعور و درک کارشناسی شما را بفهمیم!
🔻مردهایی که در مجلس هستند و نامرد نیستند، تا وقتی رأیها شفاف نشده، در هر رأیگیری رأی خودشان را صریحاً اعلام کنند و الا دارند از این فرصتِ پنهانکاری سیاسیون جَلَب، سوءاستفاده میکنند. البته اگر یک موضوع امنیتی مطرح بود، طبیعتاً باید پنهان باشد اما نه همۀ رأیگیریها!
📌 پ.ن:
در پی سخنان اعتراضی حجتالاسلام پناهیان، برخی نمایندگان، دست به تخریب حجتالاسلام پناهیان زدهاند. جا دارد طلاب انقلابی مطالبه «لزوم شفافیت آرای نمایندگان مجلس» را فریاد کنند.
#این_فریاد_یک_ملت_مظلوم_است
#شفافیت_آرای_مجلس
#مناهج
@Manahejj